Teks Babilon Atrahasis Berkenaan Riwayat Banjir Sumer
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 425
…….
Segmen Kedua:
Permulaan Yang Hilang
Atrahasis bersedia
untuk berbicara
dan berkata kepada
Tuhannya:
"Khabarkan
kepada ku makna mimpi.
(…...…)
Baik, dengar cakapku
dengarlah, wahai
dinding
Dan renungkanlah kata-kataku,
wahai pondok buluh
Musnahkan rumah kamu
dan bina bahtera
Tinggalkan
barang-barang kamu
Selamatkan nyawa kamu
dan bahtera yang kamu bina
(mengubah bentuk pada papan)
Butiran ketiga dan
pada masa yang ditetapkan yang akan ditetapkan kepada kamu
Masuklah ke dalam
bahtera dan tutuplah pintumu
Aku bawakan dia
gandum, barang-barang, dan ternakan
Isteri, keluarga,
saudara-mara kamu dan tukang-tukang
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 426
Dan mengasingkan makhluk, binatang liar dan yang makan tumbuh-tumbuhan
liar dan yang makan tumbuh-tumbuhan
Aku akan
memberikannya kepadamu, dan ia akan terletak di pintu gerbangmu, menjaganya
untukmu
Atra-hasis membuka
mulutnya dan berbicara:
Aya berkata kepada
Tuannya:
Aku tidak pernah
membina bahtera!
Bolehkah kamu melukis
pelannya untukku di atas tanah?
pelannya di atas
tanah!
Akan dibantu untuk
membinanya
(.......) di atas
tanah (.......)
Kemudian aku akan
melakukan apa sahaja yang kau perintahkan kepadaku
(Selebihnya rosak).”[1]
Juga teks yang sama ini dengan perbezaan dalam
terjemahan teks:
“Pada suatu malam,
Atrahasis sedang tidur, dan dia menampakkan diri kepadanya
Aya dalam mimpinya
dan berbicara kepadanya dan berkata kepadanya: Berhati-hatilah, wahai Atrahasis
Air... Air akan memusnahkan
segalanya
Perhatikan itu dan
selamatkan manusia dengan kuasa
____________________
[1] Sumber (Al-Sauwaah - Mughamarah Al-‘Aqal
Al-Ulaa - Al-Sauwah – pengembaraan pertama akal): ms 172
Firas Al-Sawah (1941), seorang pemikir dan
penulis Syria yang menyelidik mythology dan sejarah agama-agama, dan banyak menulis
buku-buku.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 427
Awas.. awas!
Atrahasis terkejut.
Athrasas bangkit dari
mimpinya, ketakutan, dan pergi keesokan harinya ke kuil Aya
Beliau bertanya
tentang mimpinya tempoh hari,
Aya dengan mata yang
bersinar berkata:
Aku katakan apa yang
aku perlu lakukan dan kamu harus beri perhatian;
Untuk berita yang aku
akan beritahu kamu, wahai dinding (tembok)!
Dengarkan dinding mensiang
(buluh),
Perhatikan, perhatikanlah
kata-kata ku,
Robohkan rumah dan
binalah bahtera,
Tinggalkan harta dan
selamatkan diri kamu,
Bawa di dalam
bahtera, benih semua makhluk hidup.
Binalah sebuah
bahtera besar, namun binalah ia dari pohon mensiang (buluh),,
Jadikan bahtera itu
tempat selamat demi melindungi kehidupan.
Ukurlah ia dengan
tepat dan jadikan ia sama panjang.
Pastikan penutupnya
sama seperti tutupan Absu.”
“Aku sudah memahapi perintah mu, wahai Tuan.
Apa yang Kau
perintahkan akan aku laksanakan.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 428
Namun wahai Tuan, aku
tidak pernah membina sebuah bahtera,
Oleh itu lukiskan
gambarnya di atas tanah,
Agar aku dapat
melihat gambarnya dan membinanya.”
Jadi Tuhan melukis
gambaran itu di tanah,
Dan selepas tujuh
hari kerja tanpa henti, Atrahasis berjaya membina bahtera.
Keluasan tapaknya
adalah satu Ariku,
Dan setiap dindingnya
mempunyai ketinggian seratus dua puluh lapan hasta.
Begitulah penetapan ukuran
dan binaannya.
Enam bahagian dibuat
di dalamnya, dibahagikan kepada tujuh tingkat.
Tapak bahtera
kemudian dibahagikan kepada tujuh tingkat dan sembilan bahagian,
Paku kayu ditancapkan
di dalamnya untuk mencegah air.”[1].
Jelas dalam teks sebelumnya bahwa Athrashus
(Zeusudra - Utnapishtim - Nuh) membina bahteranya dari mensiang (alang-alang),
dan mungkin itu adalah buluh yang kuat seperti bambu, dan bukan buluh biasa
yang lemah. Persekitaran lembah yang subur (masa ini teluk) sebelum dibanjiri
air adalah persekitaran yang sesuai untuk pertumbuhan buluh dan pokok-pokok,
kerana ia adalah kawasan yang luas di mana sungai dan tasik mengalir.
_____________________
[1] Sumber (Al-Majidi - Gospel of Babylon): ms 175
Dr. Khaz’al Al-Majidi (1951) ialah seorang
penyelidik Iraq yang memegang ijazah kedoktoran dalam sejarah purba 1996
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 429
“Binalah sebuah
bahtera besar, namun binalah ia dari pohon mensiang (buluh),
Jadikan bahtera itu
tempat selamat demi melindungi kehidupan.”
Kisah Utnapishtim, Ziusudra, Atrahasis atau
Nuh tidak selari dengan semua riwayat sejarah yang datang dari Iraq, lokasi di
mana orang-orang Nuh dan pewaris mereka tinggal, dan khususnya, tempat tinggal
mereka yang terselamat dengan bahtera tersebut. Bagaimanapun, teks-teks ini
bersetuju bahawa banjir itu memang terjadi dan sebab banjir ini terjadi adalah
sebab keagamaan, iaitu kemurkaan Tuhan.
Malahan, banjir ini terjadi di kawasan sekitar
Mesopotamia. Kawasan itu telah ditenggelami dengan jumlah air yang besar, tiada
yang terselamat kecuali mereka yang menaiki bahtera Nuh. Bahtera itu terapung,
bergerak dengan air laut.
Juga, dari teks ini, kita dapati bahtera ini
telah dibina dari pepohon mensiang (buluh)
serta dibina dalam tempoh yang singkat. Bahtera tersebut juga bersaiz
besar, sekurang-kurangnya, dengan nisbah tempoh masa ia dibina. Rantau tersebut
menampung semua air tersebut dan dikelilingi tanah tinggi. Banjir itu sendiri
disebabkan oleh empangan yang runtuh, dengan air datang dari selatan ke utara.
Jika kita mahu menggabungkan semua data
saintifik dan sejarah di atas, kawasan banjir akan terhad kepada kawasan Teluk
moden, sebelum ia ditenggelami air di penghujung zaman ais, apabila salji
menjadi cair dan paras air laut meningkat.
Sebelum
✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan