Tamadun dan Budaya
Bangsa Sumer dan Akkad
Apa yang membezakan orang-orang Sumer (Akkad)
dan contoh yang telah kami pilih dari tingkah-laku haiwan dan antropoid seperti
Homo erektus atau Homo sapiens purba (pra tamadun) dari sisi budaya dan
kebudayaan adalah sifat paling signifikan seperti berikut:
Standar (Ukuran) Moral
Seperti Keadilan
Hukum-hukum telah dicipta untuk mentadbir
interaksi antara individu dan mencapai keadilan sosial. Malah, kami mendapati
sastera bangsa Sumer mengandungi standar moral yang sangat tinggi, seperti
sifat altruisme dan melebihkan orang lain melebihi diri sendiri.
"Bangsa Sumer, menurut rekod-rekod mereka, menghargai kebaikan dan
kebenaran, kedaulatan undang-undang, keadilan dan kebebasan, sifat benar
sendiri dan berterus terang, belas dan kasihan. Dan mereka membenci kejahatan dan
kebatilan, keadaan tanpa hukum dan kecelaruan, kezaliman dan penindasan, dosa
dan kejahatan, kekejaman dan tiada belas kasihan. Para raja dan pemerintah
mereka sentiasa bermegah apabila mereka boleh mendaulatkan undang-undang dan
ketataan di bumi mereka; melindungi yang lemah dari yang kuat, yang miskin dari
yang kaya; dan menghapuskan kejahatan dan keganasan. Di dalam sebuah dokumen
unik yang dianalisis di dalam Bab 7, bagaimana pemerintah Lagash yang bernama (Ur-Kagina),
yang hidup dua puluh empat abad SM (sebelum masihi), dengan bangga merekodkan
kejayaan beliau mengembalikan keadilan dan kebebasan kepada warga yang telah
lama terseksa, menghukum pegawai menindas yang tular di serata tempat,
menghentikan kezaliman dan pengambilan kesempatan serta melindungi para balu
dan anak yatim. Hampir empat abad telah berlalu sejak pembaharuan ini sehingga
kami menemui Raja (Ur-Numu), pengasas dinasti Ur yang ketiga, Dia mengeluarkan
kanon undang-undangnya, yang di dalamnya terdapat beberapa karyanya dalam
bidang reformasi moral. Ia menghapuskan beberapa rungutan lazim yang dilakukan
oleh golongan (birokrat), Beliau
menganjurkan urusan timbangan dan takaran untuk memastikan kejujuran dan
integriti dalam urus niaga pasaran dan bekerja untuk melindungi balu, anak yatim
dan fakir miskin daripada rungutan penyalahgunaan kuasa. Dan selepas
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 339
lebih kurang dua abad
kemudian, Lipit-Ishtar dari kota Isin telah mendirikan sebuah kod perundangan
yang baru, di mana beliau berbangga bahawa beliau telah dipilih oleh dewa-dewa
agung An dan Enlil untuk memimpin bumi untuk menegakkan keadilan di bumi,
membuang semua keluhan, memadam permusuhan dan pemberontakan melalui kekerasan,
dan membawa kesejahteraan kepada orang Sumer dan Akkad. Seperti yang dapat kita
lihat dalam bilangan lagu raya di kalangan pemerintah Sumeria ia penuh dengan
tuntutan tingkah laku moral yang melampaui batas dan tuhan-tuhan juga, seperti
yang disebut oleh orang bijak Sumeria. Mereka lebih mengutamakan perkara yang
bermoral dan baik daripada rasuah dan penyelewengan daripada prinsip akhlak.
Dan kita dapati hampir semua tuhan agung dimuliakan dalam himne Sumeria sebagai
pencinta kebaikan, keadilan, kebenaran dan kejujuran.[1]
Berikut adalah teks yang telah diterjemahkan
dari dokumen Sumer yang menyifatkan Dewi Nanshe:
"Dialah yang
mengenali anak yatim dan mengenali janda, dialah yang mengetahui penindasan
manusia ke atas manusia, dan dia adalah ibu kepada anak yatim, dewi Nansha yang
bermaksud janda, dan yang mencari keadilan (........) bagi yang termiskin di
antara orang-orang miskin (........) Permaisuri menaungi orang-orang yang
miskin dengan pangkuan dan perlindungannya, dan dialah yang memberi
perlindungan kepada orang-orang yang lemah.[2]
Tingkah Laku Sosial yang Tersusun:
Tingkah laku sosial yang tersusun termasuklah
menubuhkan sebuah negara dan kerajaan; mengawal selia pertanian; mencipta
almanac petani; menyusun atur rawatan perubatan; menulis buku perubatan;
mencipta jawatan pentadbiran, seperti pengarah daerah, para pegawai, duta,
pengurus perpustakaan dan lain-lain.
Berkenaan susun atur sekolah dan kaedah
pendidikan, Dr Kramer berkata:
“Kemunculan sekolah
Sumeria adalah hasil langsung daripada ciptaan dan perkembangan kaedah tulisan Cuneiform,
yang merupakan ciptaan terpenting yang Sumeria sumbangkan kepada kemajuan
tamadun. Dia
____________________
[1] Sumber (Cremer - daripada tablet Sumer).
Dr.. Samuel Noah Kramer (1897-1990 AD), pakar sejarah
Sumeria dan bahasa Sumeria yang terkenal di dunia.
[2] Sumber (Kramer - dari tablet Sumer).
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 340
mendedahkan dokumen
bertulis pertama di sebuah kota Sumeria bernama Uruk (Erech). Dokumen ini
terdiri daripada lebih daripada seribu tablet kecil tanah liat yang diukir
dengan tulisan piktografi. Kebanyakannya mengandungi serpihan nota ekonomi dan
pentadbiran. Tetapi saya dapati di antara mereka sekumpulan tablet yang mengandungi
jadual dengan perkataan bertulistulis untuk tujuan kajian dan latihan, iaitu sebahagian
isi Kitab pada zaman yang sangat kuno. Pada seawal 3000 tahun SM, sudah ada
penulis yang berfikir untuk mengajar dan belajar. Tetapi perkembangannya agak
perlahan dalam beberapa abad berikutnya. Namun pada pertengahan alaf ketiga SM,
pastinya wujud beberapa sekolah di seluruh Sumer yang mengajarkan penulisan
secara formal. Di kota Shuruppak purba, kota kediaman “Nuh” Sumer, Dalam
penggalian yang dijalankan di sana pada tahun 1902-1903, sejumlah besar tablet-tablet
“buku teks” pelajaran sekolah.
Ia bermula pada
kira-kira 2500 SM. Walau apa pun keadaannya, separuh kedua milenium ketiga SM
adalah masa apabila sistem sekolah Sumeria mencapai tahap kematangan dan
kemakmuran. Dari tempoh tersebut, telah digali puluhan ribu tablet tanah liat
dan tanpa ragu, ratusan ribu lagi masih tertimbus menanti para penggali di masa
hadapan. Majoriti besarnya adalah tablet yang bersifat pentadbiran; ia meliputi
setiap fasa kehidupan ekonomi Sumer. Darinya kita dapat mengetahui bahawa bilangan
jurutulis yang mengamalkan profesion penulisan adalah beribu-ribu, dan bahawa
jurutulis tersebut adalah dari jenis dan darjat yang berbeza, termasuk
jurutulis muda, jurutulis lanjutan, jurutulis diraja, jurutulis kuil, dan juru
tulis yang mempunyai pengkhususan tinggi dalam beberapa aspek. daripada urusan
pentadbiran. Dan kerani menjadi pegawai kanan kerajaan. Malah, ada sebab yang
munasabah untuk seseorang percaya bahawa beberapa buah sekolah besar dan
penting yang menyediakan jurutulis berkembang pesat di seluruh negara......... Pada
milenium (alaf) ketiga SM, buku teks sebegini telah disepadukan sepenuhnya dan
secara beransur-ansur menjadi standard yang mantap dalam komposisi dan
kandungannya. Ia digunakan di semua sekolah di Sumer. Dari jumlah buku-buku
tersebut, kita menemui senarai panjang nama pokok dan buluh; segala macam
binatang, termasuk serangga dan burung; negara-negara, kota-kota, dan
kampung-kampung; batu-batuan dan mineral-mineral. Semua kompilasi ini
membongkar apa yang mungkin kita namakan sebagai ilmu botanikal, zoologikal,
geografikal dan mineralogikal - sebuah fakta yang baru sekarang disedari oleh
ahli sejarah sains. [1]”!!!!!
_____________________
1. Sumber (Kramer – dari tablet Sumer).
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 341
Kesusasteraan
Sastera yang tertulis pada tablet tanah liat
Sumer menunjukkan nilai moral tertinggi dalam bentuk sastera yang terbaik,
dikodkan dengan simbol yang membolehkan penulis mengeluarkan berpuluh-puluh
ayat. Kesusasteraan ini juga menceritakan berkenaan kebijaksanaan agung dan
peristiwa yang sedih dan menyakitkan yang menyentuh hati manusia dan
menyebabkan pembaca bersimpati dengan karektar-karektar yang ideal dan bijak
seperti Gilgamesh dan Dumuzi, yang memiliki moral agung, namun disakiti dan
dibunuh demi matlamat mulia. Ia juga menunjukkan manusia meraung dan menangis
kerana mereka tidak membantu personaliti-personaliti yang tertindas walaupun
mereka mewakili perjuangan yang mulia.
Walaupun orang-orang Sumer menggambarkan
mereka sebagai Tuhan-Tuhan, namun apabila anda membaca kisah-kisah watak-watak
ini pada tablet tanah liat Sumer, jelas menunjukkan mereka adalah manusia.
Mereka makan, minum, tidur, berkahwin dan beranak pinak. Jelas, ia adalah
hanyalah proses pengubahan agama Tuhan. Tuhan-tuhan ini tidak lain hanyalah
sekumpulan para Nabi, orang-orang soleh, para malaikat, dan entiti yang
mewakili keakuan dan dunia ini. Pengubahan dan perosakan agama telah berlaku,
sejak Tuhan menciptakan Adam lagi. Mungkin, kadang kala, apa yang dimaksudkan
dengan kata “tuhan” bukanlah Sang Tuhan Mutlak. Sebaliknya, ia merujuk
kepada semua entiti yang diagungkan /
dipertuankan. Di dalam Buku Tauhid, saya telah menjelaskan maksud “ketuhanan”
(Uluhiyah) dan “ketuanan” (Rububiyah), dan ianya adalah penekanan yang boleh
digunakan untuk makhluk.[1]
Legenda ini jelas menggambarkan ciri manusia atau metafora yang menggambarkan
_________________
[1] Ketuhanan: Secara
umumnya, “ketuhanan” bermaksud Sang Sempurna yang dipertuhankan oleh makhluk
agar mereka juga dapat mencapai kesempurnaan dan melengkapkan kekurangan
mereka. Ia sama dengan ketuanan kerana ia turut melibatkan kedua sang bapa,
yang digelar tuan (rabb) kepada keluarga, dan Khalifah Allah, yang merupakan
tuan kepada bumi milik Tuhan ini.
وَأَشۡرَقَتِ ٱلۡأَرۡضُ بِنُورِ رَبِّهَا
[Bumi ini akan bersinar dengan cahaya “rabb”nya.] Al-Sgadiq
(as) berkata berkenaan ayat ini: “Rabb ini adalah Imam di bumi.” Beliau
ditanya, “Apa yang akan terjadi apabila beliau keluar?” Beliau menjawab,
“Manusia akan menggantikan cahaya matahari dan bulan dengan cahayaNya, dan
cahaya Sang Imam (as) adalah memadai.” Di dalam alam jasmani ini, ketuanan juga
termasuk mereka yang bertanggungjawab ke atas keperluan orang lain. Seseorang
itu adalah rabb / tuan kepada orang lain kerana dia melengkapkan kekurangan
mereka dan memberikan keperluan mereka di alam jasmani ini. Atas dasar ini,
kita mendapati Yusuf (a), seorang Nabi, memanggil Firaun sebagai rabb kepada
pemberi arak di dalam Quran:
وَقَالَ لِلَّذِى ظَنَّ أَنَّهُۥ نَاجٍ مِّنۡهُمَا ٱذۡكُرۡنِى عِندَ رَبِّكَ فَأَنسَىٰهُ ٱلشَّيۡطَٰنُ ذِكۡرَ رَبِّهِۦ فَلَبِثَ فِى ٱلسِّجۡنِ بِضۡعَ سِنِينَ
[Dan berkatalah Yusuf kepada orang yang ia percaya
akan terselamat di antara mereka berdua: "Sebutkanlah perihalku kepada
tuanmu". Maka ia dilupakan oleh syaitan untuk menyebutkan kepada tuannya.
Dengan sebab itu tinggalah Yusuf dalam penjara beberapa tahun.] [Quran 12:42]
Sebagai tambahan, Yusuf juga menyebut pemerintah Mesir
sebagai tuan / rabb beliau, atas dasar beliau memenuhi keperluan dan menjaga
Yusuf:
وَرَٰوَدَتۡهُ ٱلَّتِى هُوَ فِى بَيۡتِهَا عَن نَّفۡسِهِۦ وَغَلَّقَتِ ٱلۡأَبۡوَٰبَ وَقَالَتۡ هَيۡتَ لَكَۚ قَالَ مَعَاذَ ٱللَّهِۖ إِنَّهُۥ رَبِّىٓ أَحۡسَنَ مَثۡوَاىَۖ إِنَّهُۥ لَا يُفۡلِحُ ٱلظَّٰلِمُونَ
[Dan perempuan yang Yusuf tinggal di rumahnya,
bersungguh-sungguh memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya; dan perempuan itupun
menutup pintu-pintu serta berkata: "Marilah ke mari, aku bersedia
untukmu". Yusuf menjawab: "Aku berlindung kepada Allah; sesungguhnya tuanku
(rabbku) telah memeliharaku dengan sebaik-baiknya; sesungguhnya orang-orang
yang zalim tidak akan berjaya".] [Quran 12:23]. Orang yang menjadikan
beliau tinggal dalam keadaan yang baik, menurut zahir alam fizikal ini, adalah
pemerintah Mesir:
وَقَالَ ٱلَّذِى ٱشۡتَرَىٰهُ مِن مِّصۡرَ لِٱمۡرَأَتِهِۦٓ أَكۡرِمِى مَثۡوَىٰهُ عَسَىٰٓ أَن يَنفَعَنَآ أَوۡ نَتَّخِذَهُۥ وَلَدًاۚ وَكَذَٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِى ٱلۡأَرۡضِ وَلِنُعَلِّمَهُۥ مِن تَأۡوِيلِ ٱلۡأَحَادِيثِۚ وَٱللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰٓ أَمۡرِهِۦ وَلَٰكِنَّ أَكۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعۡلَمُونَ
[Dan (setelah Yusuf dijualkan di negeri
Mesir), berkatalah orang yang membeli Yusuf kepada isterinya: "Berilah dia
layanan yang sebaik-baiknya; semoga ia berguna kepada kita, atau kita jadikan
dia anak". Dan demikianlah caranya kami menetapkan kedudukan Yusuf di bumi
(Mesir untuk dihormati dan disayangi), dan untuk kami mengajarnya sebahagian
dari ilmu takbir mimpi. Dan Allah Maha Kuasa melakukan segala perkara yang
telah ditetapkanNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.] [Quran
12:21] Ketuhanan juga termasuk sesuatu yang didewakan oleh orang lain untuk
melengkapkan kekurangan mereka dan memenuhi keperluan yang mereka miliki. Maka
kata Allah (Tuhan) di dalam bahasa Arab berasal dari kata “ilah” (yang
didewakan). [Ahmad Al-Hasan, Kitab Tauhid]. Rujuk kitab tersebut untuk
perincian lanjut. Cetakan pertama - 1431 Hijrah 2010 Masihi.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 342
tuhan-tuhan Sumer.
Walaupun yang paling berkuasa di kalangan mereka dan yang paling berilmu di
kalangan mereka dilihat sebagai manusia dari sisi bentuk, pemikiran dan
perbuatan. Seperti manusia, mereka merancang dan bertindak, makan dan minum,
berkahwin dan menguruskan keluarga, menanggung ahli rumah yang besar, dan
ketagih pada keinginan dan kelemahan manusia. Di kebanyakan tempat, mereka
menginginkan kebenaran dan keadilan dari kebatilan dan penindasan, namun motif
mereka hakikatnya tidak jelas, dan manusia menjadi keliru dalam memahami mereka.[1]
Apabila kita membaca tablet tanah liat Sumer,
kita akan dapati bahawa di dalam sastera mereka, orang-orang Sumer sedang
mencari Sang Penyelamat yang menyelamatkan manusia dari sifat kehaiwanan.
Sebilangan dari watak-watak ketuhanan ini telah digambarkan sebagai Sang
Penyelamat yang dinantikan dan Sang
Penebus, dan simbol keadilan manusia, yang mana kemunculan mereka telah
dinantikan oleh orang Sumer. Bagaimana kemunculan secara tiba-tiba semua kisah
sastera epik intelektual ini dapat dijelaskan tanpa menyebutkan kewujudan
loncatan ketamadunan yang besar terjadi?! Bagaimana seorang yang rasional
membayangkan Homo sapiens dapat mencapai tahap intelektual yang ideal dan
canggih yang muncul secara tiba-tiba di Mesopotamia, tanpa kewujudan sesuatu
yang baru memasuki ekuasi (persamaan) ini dan mengubah segalanya?!
“Hasil kesusasteraan
di dalam tamadun Mesopotamia adalah perkara yang meninggalkan kesan di dalam
sejarah sastera manusia kerana bagi kita, ia mewakili percubaan pertama manusia
untuk mengekspresikan kehidupan, nilai-nilainya dan maksudnya dengan
menggunakan fiksyen dan seni. Walaupun
ini adalah percubaan pertama di dalam sejarah evolusi manusia, perkara
menakjubkan yang ditemui oleh pemeriksa sastera Mesopotamia adalah, walaupun ia
sangat purba dan mendahului semua sastera yang ada di dunia kita, ia mempunyai
ciri-ciri asas yang dimiliki oleh sastera terkenal di dunia. Inilah halnya dari
perspektif gaya dan metod ekspresi, serta dari perspektif kandungan, imaginasi
dan imej artistik.[2]
Orang-orang Sumer menganggap diri mereka
sebagai pewaris ketamadunan, moral dan nilai-nilai agung dari tamadun sebelum
mereka. Malah, mereka kerap memperingati hari-hari silam tersebut, seperti yang
terbukti dari Kisah Epik Enmerkar dan Tuan Aratta.
________________
1. Sumber (Kramer – dari tablet Sumer).
2. Sumber (Taha Baqir - The Epic of
Gilgamesh)
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 343
Pencapaian Saintifik dan Perindustrian
Ciri-ciri paling penting yang membezakan
orang-orang Sumer adalah kewujudan sistem pendidikan sekolah, guru-guru, buku
pembelajaran dan sistem pengajaran. Orang-orang Sumer mempunyai sebuah senarai
pekerjaan yang menunjukkan betapa besarnya loncatan budaya dan ketamadunan
bangsa tersebut. Mereka mempunyai para guru; doktor; penulis; arkitek, tukang
roti; tukang daging; tukang masak; pekerja buluh; pembuat tembikar; pengukir
batu; tukang kayu; tukang bot dan tukang jahit. Tidak lupa juga penggunaaan
peralatan geometrikal yang kompleks, seperti mistar hitung; di dalam astronomi;
pembuatan peralatan pengukur berat; bekerja dengan besi seperti gangsal; kraf
kulit, pembuatan gergaji; pahat; penukul; panah; paku; pin keselamatan; cincin;
belencong; kapak; pisau; anak panah; pedang; perisai; gam; beg; kereta kuda;
kasut; roda; pembinaan pengairan; penggalian terusan; industri asfalt; dan
penurapan jalan. Lorong Al-Mawkib di kota purba Babilon masih wujud. Ia diturap
dengan tar Sumer ribuan tahun yang lampau, ditarikhkan sebelum kedatangan Isa.
Orang-orang Sumer telah membangunkan subjek
algebra dan geometri. Mereka juga telah merangka sistem berangka (numerical)
tertentu, jadual pendaraban dan masalah-masalah pembahagian matematikal.
Keseluruhan umat manusia terhutang budi pada bangsa Sumer kerana mereka
mencipta sistem seksagesimal. Mereka juga telah mencipta representasi sistem
solar yang tepat, yang menunjukkan bagaimana. Malah mereka telah menunjukkan
planet yang ada dalam sistem solar, sesetengah darinya tidak ditemui
sehinggalah baru-baru ini. Banyak lagi ciptaan lain yang dicipta.
Kesemua pencapaian saintifik dan industri
bangsa Sumer ini, dan banyak lagi yang saya tidak sebutkan, dianggap sebagai
petunjuk yang jelas akan kewujudan loncatan budaya dan ketamadunan yang
seterusnya membawa kepada pencapaian mereka. Ini sememangnya benar memandangkan
artifak dan penulisan Sumer yang kita miliki, tidak menunjukkan sebarang proses
kemajuan berperingkat yang logik untuk menafikan bahawa semua perkara dari
budaya bangsa Sumer, yang merupakan kebudayaan manusia yang tertua, adalah
disebabkan oleh loncatan ketamadunan. Malah, bangsa Sumer menyebutkan
sebaliknya, dengan menyataan bahawa nenek moyang mereka adalah lebih baik dari mereka.
Bolehkah mana-mana orang yang rasional mengatakan bahawa apa yang terjadi ini
bukan hasil dari loncatan budaya dan ketamadunan yang terjadi pada waktu yang
lebih awal di dunia ini? Jika pembentukan budaya dan tamadun Sumer dari budaya
primitif dan mundur hanyalah sekadar hipotesis tanpa bukti, maka seseorang yang
memetik kajian saintifik perlu menerima data yang diberikan oleh bangsa Sumer
sendiri. Mereka menyebutkan budaya dan tamadun mereka telah diwarisi dari
sebuah budaya dan tamadun maju yang mendahului mereka. Nenek moyang bangsa
Sumer yang terdahulu bukanlah mundur dari segi budaya dan tamadun dari bangsa
Sumer. Ya, mungkin budaya mereka tidak dipindahkan melalui penulisan tangan
mereka sendiri, seperti bangsa Sumer, kerana bilangan mereka yang kecil,
khususnya ketika waktu awal manusia Adami.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 344
Wujud banyak sebab lain, termasuklah banjir
dan keadaan semulajadi, serta kemungkinan ketiadaan bahan yang tersedia kepada
orang-orang Sumer untuk memindahkan budaya dan tamadun mereka melalui penulisan
mereka sendiri. Bangsa Sumer hanya sekadar memindahkan budaya dan tamadun para
pendahulu mereka. Kita mendapati mereka membaca kisah banjir dan Nuh (a) di
dalam Kisah Epik Gilgamesh, dan turut memuji budaya nenek moyang mereka di
dalam Kisah Epik Enmerkar dan Tuan Aratta.
Keagamaan Dan Minat Akan Alam Ghaib:
Kisah agama bangsa Sumer, Akkad dan Babilon di
Mesopotamia adalah sangat penting, malah mungkin lebih penting dari kisah
agama-agama lain yang disampaikan melalui sejarah kuno. Ia juga merupakan kisah
tertua yang disampaikan dalam sejarah manusia. Ia melibatkan pelbagai
tuhan-tuhan, sementara agama bangsa Sumer turut melibatkan seorang figur (tokoh)
adil yang menyelamatkan bangsa manusia dari sifat kehaiwanan mereka - iaitu
seorang tokoh yang wujud dalam setiap agama.
Sesiapa yang mempercayai agama bangsa Sumer
adalah mundur kerana banyaknya bilangan tuhan mereka, perlu berfikir semula dan
mengkaji dengan lebih tepat, kerana agama Sumer tidak berbeza dengan
agama-agama yang datang selepasnya. Malahan, agama-agama manusia setelahnya
terbina di atas asas agama bangsa Sumer. Kita mendapati kebanyakan “tuhan”
seperti mana yang kadang-kala disebut oleh bangsa Sumer, telah disifatkan
sebagai manusia atau raja bijaksana di dalam cerita, kisah epik dan tablet tanah
liat Sumer - mereka berkahwin, mempunyai anak, membunuh, melakukan kezaliman
dan manusia menangisi mereka - dengan kata lain, mereka hanyalah simbol-simbol.
Oleh itu, tidaklah sukar untuk kita memahami bahawa puteri para tuhan, Ishtar,
hakikatnya adalah dunia material ini sendiri, kerana kita dapati beliau
menangisi mereka yang terkorban di dalam Banjir Nuh (Utnapishtim):
“Sang Dewi (Ishtar)
menangis seperti wanita yang sedang melahirkan, dan wanita para dewa itu
menangis teresak-esak dan menangis dengan suaranya yang manis merdu, meratap: “Masa
lampau kembali menjadi lumpur, kerana aku berbicara jahat di perhimpunan para
dewa. Bagaimana aku melafazkan kejahatan di perhimpunan para dewa dan
mengisytiharkan perang untuk memusnahkan orang-orang ku? Akulah yang
melahirkan, orang-orang ini milik aku! mereka ini telah memenuhi lautan seperti
ikan-ikan kecil!” [1]
Seseorang yang mengkaji kisah agama Sumer akan
mendapati dirinya membaca secara simbolik sepenuhnya.
____________________
1. Sumber (Taha Baqir - The Epic of
Gilgamesh).
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 345
Dia akan menemui kisah tiga agama dan sang
penyelamat, sang penebus, atau Mahdi. Dia juga akan mendapati bahawa tuhan-tuhan
Sumeria hanyalah manusia dan simbol segala sesuatu yang dapat dipertuhankan,
samada dalam kebenaran atau kepalsuan, seperti para nabi dan wakil-wakil Tuhan
yang soleh dari anak-anak Adam (as), atau boleh juga merujuk kepada kehidupan
materialistik, keakuan, dan yang
seangkatan dengannya.
Kita sekarang dapat mengatakan: Tidak ada
manusia rasional dapat mengatakan bahawa pencapaian maju yang muncul dalam
sejarah beribu-ribu tahun yang lalu muncul dari ketiadaan, atau terbentuk dari
sebuah kebudayaan yang primitif dan mundur, memandangkan tidak wujud sebarang
rantaian pembentukan kebudayaan ini. Lebih-lebih lagi selepas kata-kata orang
Sumeria sendiri menafikan sebarang pernyataan yang bersandarkan kepada delusi,
tanpa sebarang bukti, yang menunjukkan budaya, tamadun dan tingkah laku maju
bangsa Sumer terbentuk dari manusia primitif.
Kita perlu bertanya kepada diri kita, adakah
semua pencapaian ini tidak menunjukkan bahawa entiti yang menghasilkannya
mempunyai sifat / atribut ketersusunan, dan seterusnya, penyebab kepada entiti
tersebut mempunyai atribut pengatur yang berilmu, seterusnya membuktikan
kewujudan Tuhan? Saya percaya sebarang manusia yang rasional yang tidak degil
akan berkata “ya”.
Akhir sekali, teks berikut menunjukkan
kebudayaan Sumer - Babilon hakikatnya adalah warisan dari kebudayaan dan
ketamadunan manusia yang lebih tua dan mungkin lebih maju moralnya dan tingkah
lakunya dari tamadun Sumer yang kita ketahui dari tablet tanah liat. Kisah Epik
Enmerkar dan Tuan Aratta menyebutkan:
“Suatu ketika dahulu,
negara Shubur dan Hamazi dan negara Sumer yang mempunyai banyak bahasa, negara
besar dengan undang-undang suci Kerajaan, dan negara Ur, negara yang
mengandungi semua yang sesuai, dan negara Martu adalah selamat dan meyakinkan. Dan
semua alam semesta dan manusia berada dalam kesatuan dan pertalian, di mana
setiap orang biasa memuliakan Enlil dengan satu bahasa, dan kemudian berlaku
bahawa Tuan - Bapa Putera - Bapa Raja - Bapa........., Ia diteruskan dengan
ucapan terputus-putus sedikit, kemudian lima baris epik berlubang (musnah) [1]
Ini bukanlah satu-satnya teks yang menunjukkan
pendapat bangsa Sumer berkenaan budaya, tamadun dan keilmuan mereka. Ramai
pengkaji yang pakar dalam sejarah kuno Mesopotamia telah menyedari bahawa orang
Sumer, yang kita anggap sebagai mewakili tamadun tertua di dunia,
_____________________
1. Sumber (Cremer - daripada tablet Sumer).
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 346
menganggap diri mereka sebagai pewaris sebuah
ketamadunan. Malahan, mereka menganggap asal usul kepada budaya, tamadun dan
keilmuan ini sebagai bersifat ketuhanan dan syurgawi (samawi).
Charles Virolleaud[1] berkata:
Menurut pendapat orang Babilon, sifat yang
membezakan mereka dari haiwan bukanlah sesuatu yang dicapai sendiri oleh
mereka: contohnya seperti pembajakan tanah dan membina kota melalui
penyelidikan, penggalian, pengalaman dan pelbagai usaha dan interaksi lain.
Sebaliknya, mereka menerima ilmu ini semuanya pada masa yang sama dari para
tuhan.[2]
Kita telah menerima penulisan mereka, dari
tulisan tangan mereka sendiri, yang menceritakan kepada kita bahawa budaya, tamadun
dan ilmu mereka sebenarnya diwarisi dari para pendahulu mereka yang lebih
beretika dan berilmu. Sebagai tambahan kepada semua ini, mereka telah
mempersembahkan keseluruhan kisah ini kepada kita, dan mereka telah menutup
fabrikasi ateistik, dengan menunjukkan bahawa asal usul ilmu, budaya dan
tamadun ini adalah syurga dan tuhan. Jadi bagaimana para ateis mengharapkan
seseorang yang menghormati akalnya untuk meninggalkan semua fakta saintifik ini
dan mengejar fatamorgana yang tidak akan membawa kepada apa-apa kebenaran
saintifik? Sebaliknya, ia hanya akan membawa kepada delusi semata-mata yang
berasaskan keinginan, dan sifat degil menolak fakta arkeologi saintifik yang teguh. Ini kerana
ianya ditulis sendiri oleh nenek moyang kita di Sumer dan Akkad, permulaan
manusia Adami dan ketamadunan. Jika ianya terbukti bahawa deskripsi manusia ini
(dari segi akal dan kesedaran) terjadi secara mengejut dalam tempoh masa
tertentu, ini menunjukkan kewujudan sang penyebab berilmu yang menghasilkannya.
________________
[1] Charles Virlleaud (1879 M - 1968 M) adalah seorang
profesor dan guru Perancis, di Universiti Sorbonne, dan penyelidik dengan pengkhususan
dalam kajian Semitik, Sumeria dan Iran.
[2] Sumber (Virullo - lagenda Babylon dan Kanaan).
Sebelum✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan