Halaman

Jumaat, 4 Mac 2022

5.25 Dermaga Terpilih di Pelabuhan Sumer dan Akkad

  

Dermaga Terpilih di Pelabuhan Sumer dan Akkad

 

Apa yang telah saya sebutkan sebelum ini adalah memadai untuk menunjukkan point (maksud) saya: telah terjadi sebuah transformasi, loncatan dan perubahan besar pada Homo sapiens, mungkin dalam puluhan ribu tahun yang lampau. Ini telah ditunjukkan oleh bukti yang telah kita temui dari bumi Sumer dan Akkad. Namun begitu, tiada salahnya untuk kita meneliti beberapa konsep pengenalan yang mengesahkan apa yang telah saya jelaskan di atas, serta membongkar hakikat teks-teks Sumer dan Akkad.

 


 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 347

 

 

Kisah Epik Sumer, Akkad dan Agama Tuhan

 

Ramai pengkaji sejarah kuno Timur Dekat atau Timur Tengah menganggap agama sebagai ciptaan manusia semata-mata. Mereka mengatakan ia bermula dengan mendewakan Dewi Ishtar yang mempunyai berbagai nama, dewi yang mana patungnya ditemui dalam pelbagai saiz tersebar di seluruh tamadun purba Timur Dekat yang menjangkau lebih 9000 tahun sebelum masihi. Mereka menjustifikasikan permulaan agama ini dengan mengatakan bahawa masyarakat manusia telah didominasi oleh kaum wanita dalam bentuk golongan ibu yang didampingi oleh anak- anaknya. Anak-anak ini hanya mengetahui mereka dimiliki oleh ibu mereka. Oleh itu menurut mereka, wanita (ibu agung Ishtar) telah didewakan, dan patung-patung berhala dibina untuknya. Setelah suatu tempoh masa, apabila pertanian telah ditemui, masyarakat manusia mula menjadi bersifat patriarki. Masyarakat manusia mula bermaustatin dan membina keluarga serta rumah-rumah. Ini menyebabkan tuhan yang bersifat kelelakian diperkenalkan di dalam kuil-kuil, dan inilah bagaimana agama terbentuk. Agama seterusnya berevolusi kepada Judaisme, Kristianiti, Islam dan agama yang lain.

Walaubagaimanapun mereka yang membina teori mereka berdasarkan patung-patung wanita purba telah terlupa bahawa ia boleh dibantah dengan mudah berdasarkan hujah bahawa patung-patung tersebut di buat untuk keseronokan seksual dan tidak melambangkan sesuatu yang suci. Oleh itu, kewujudan seorang wanita suci, yang mana telah dibina sebuah patung untuknya dalam sesuatu era, sepatutnya tidak membenarkan seorang pengkaji untuk membuat kesimpulan bahawa setiap patung perempuan yang telah dibuat sebelumnya, mewakili wanita tersebut. Pendapat ini, iaitu orang lelaki purba membuat alatan untuk keseronokan seksual sememangnya wujud dan dicadangkan oleh beberapa ahli arkeologi.

Sebagai tambahan, wujud teks-teks arkeologikal yang menyifatkan Dewi Ishtar atau Inanna yang dikenali di Sumer dan Akkad dengan sifat dunia material yang didiami manusia. Oleh itu, di dalam teks-teks tersebut, Ishtar bukan seorang ibu, malah bukan pun seorang wanita sebenar.

Sebaliknya, Ishtar adalah simbolik untuk alam material yang mana Raja Dumuzi enggan tunduk kepadanya sebagaimana raja-raja lain apabila mereka memegang kuasa. Akibatnya, Ishtar menyerahkan Dumuzi (anak yang soleh) kepada syaitan untuk dibunuh.

 

“Inanna (Ishtar) bergerak ke arah dua Kota Sumer, Umma dan Badtibira yang mana dua dewa kota tersebut bersujud kepadanya dan hasilnya terselamat dari genggaman syaitan. Dia kemudiannya tiba di kota yang bernama Kullab, yang mana dewa pendidiknya adalah Dumuzi. Puisi kemudiannya diteruskan:

 

Dumuzi (Tamus) mengenakan jubah kemuliaan, beliau duduk tinggi di atas singgahsananya.

 

Para syaitan menangkap pehanya..

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 348

 

 

Tujuh (syaitan) meluru kepadanya ibarat sisi orang yang sakit

 

Sang pengembala tidak memainkan seruling dan paip di hadapannya.

 

Kemudian (iaitu "Inanna") dia mengarahkan pandangannya kepadanya, pandangan kematian tertuju kepadanya,

             

Aku mengucapkan perkataan melawan dia, perkataan kemarahan dan kemurkaan,

 

Dan dia berteriak terhadapnya dengan jeritan pendosa, berkata:

 

“Adapun ini, ambillah.”[1]

 

Ia adalah alam kehidupan dunia yang enggan ditunduki oleh Gilgamesh apabila beliau duduk di atas singgahsana beliau dan memakai mahkotanya:

 

Kemudian Gilgamesh membuka mulutnya, dan Ishtar Yang Mulia menjawab dan berkata:...

 

Apa gunanya saya tanya dia kalau saya kahwin dengan kamu?

 

Kamu!

 

Kamu tidak lain hanyalah dapur yang apinya terpadam dalam kesejukan.

 

Kamu seperti pintu yang tidak lengkap yang tidak menolak badai atau angin.

 

Kamu adalah istana di mana pahlawan dimusnahkan,

 

Kamu seekor gajah yang mengoyakkan perjalanan,

 

Kamu adalah selubung yang mencemarkan orang yang membawanya, dan pundi kencing yang membasahi orang yang membawanya.

 

Anda adalah batu alabaster yang dindingnya runtuh,

 

_______________________

1.   Sumber (Kramer - daripada tablet Sumer).

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 349

 

 

Anda adalah batu jasper yang menarik dan menggoda musuh,

 

Dan kamu adalah tapak kaki yang mencubit kasut,

 

Mana antara kekasihmu yang kamu cintai selamanya?

 

Siapakah di antara gembalamu yang selalu kamu sukai?.............. ”[1].

 

Secara keseluruhannya, teori berkenaan asal usul agama berasal dari pendewaan golongan ibu adalah sebuah hipotesis semata-mata yang tidak berdasarkan bukti saintifik yang kukuh. Atas sebab itu, saya melihat tiada keperluan untuk jawaban balas yang terperinci.

Namun begitu, saya melihat wujud keperluan untuk menjelaskan bukti yang mendukung agama orang Sumer sebagai berasal usul dari Tuhan. Topik ini berkait rapat dengan membuktikan agama Sumer adalah agama Tuhan yang mempunyai kewujudan yang lebih awal dan seterusnya mengalami perubahan. Oleh itu, kami akan menjelaskan bahawa orang-orang Sumer yang tahu mengambil wudhuk dengan air, dan tahu tentang sembahyang, berpuasa, berdoa dan berzikir adalah orang-orang yang beragama, dan agama mereka adalah dari Tuhan. Oleh itu kisah-kisah dan epik-epik bangsa Sumer melibatkan perkara-perkara ghaib yang terjadi ribuan tahun selepas disebutkan oleh bangsa Sumer.

Benar, mungkin agama mereka telah diubah dalam tempoh tertentu - namun ia tetap adalah agama Tuhan. Ia sama seperti orang-orang Makkah yang telah mengubah agama Hanif Ibrahimi dan menyembah berhala, atau orang-orang Salafi atau Wahabi hari ini menyembah berhala dan pewaris penyembah berhala kuno di Makkah. Mereka mengakui diri mereka sebagai Muslim, namun tidak seperti pendahulu mereka yang menyembah berhala di bumi, mereka menyembah sebuah berhala besar yang mereka percayai wujud di langit. Berhala tersebut mempunyai jejari, dua kaki dan dua mata. Sememangnya, isu pengubahan agama tuhan telah wujud dan akan terus wujud.

Jika kita kembali kepada awal kedatangan agama Tuhan, kita akan mendapati Adam telah turun ke bumi dengan agama Tuhan yang pertama, yang mengandungi kisah-kisah anak-anaknya yang beriman yang datang selepasnya. Normalnya, manusia sepatutnya menghafal kisah-kisah ini, meriwayatkan dan mewariskannya. Kisah-kisah dan epik-epik bangsa Sumer, pada masa-masa tersebut, hanyalah riwayat-riwayat kisah-kisah suci ini

 

_______________________

1. Sumber (Taha Baqir - The Epic of Gilgamesh).

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 350

 

 

dan yang terkait dengannya. Ini dapat dilihat di dalam riwayat Sumer yang terperinci berkenaan kisah Banjir Besar, yang wujud lama sebelum Taurat:

 

“Banjir  - Nuh Pertama

 

Kami kini pasti bahawa kisah banjir besar yang disebut dalam Taurat, pada asalnya tidak ditulis oleh penyusun Taurat, kerana (George Smith), yang bekerja di Muzium British, menemui tablet kesebelas epik Gilgamesh, dan diselesaikan. simbol-simbolnya. Tetapi kisah banjir Babylon pula adalah berasal usul dari Sumer. Pada tahun 1914, (Arno Poebel) telah menerbitkan sebuah serpihan yang terdiri daripada sepertiga bawah dari sebuah tablet Sumer dengan enam ruangan di dalam koleksi Nippur yang dimiliki oleh Muzium Universiti. Yang mana kandungannya kebanyakannya berkaitan dengan kisah banjir, dan karya ini kekal setakat ini tunggal dan unik, dan tiada padanan atau padanan yang ditemui.... Walaupun terdapat patah dan kekurangan dalam teks, frasa yang terkandung di dalamnya adalah amat penting......

Ia termasuk tempat-tempat penting yang memberi penerangan tentang penciptaan manusia, asal usul (kerajaan) dan kewujudan tidak kurang lima kota pada era sebelum banjir.”[1]

 

Adalah berkemungkinan kisah-kisah ini mengalami perubahan pada waktu-waktu tertentu, khususnya dari perspektif agama lain. Ini mungkin disebabkan oleh perjalanan masa dan keterlibatan sifat manusia yang dikotori godaan. Bagaimanapun, mungkinkah sesuatu yang telah dirosakkan menjadi kosong sepenuhnya dari kebenaran?!

 

Pernahkah kita bertanya: Kemana perginya pusaka Adam dan Nuh?!!

 

Di manakah warisan ini pada zaman bangsa Sumer dan Akkad?!!

 

Mana perginya warisan agama ketuhanan sebelum banjir?!!

 

Adalah sangat tidak masuk akal jika Nuh dan mereka yang bersama beliau lebih mementingkan menyelamatkan kambing dan lembu, berbanding menyampaikan agama Tuhan yang diwarisi dari Adam (as) sebelum penulisan diciptakan. Umat manusia selepas Nuh (as), yang diwakili oleh bangsa Sumer dan Akkad, dan disusuli oleh bangsa Babilon dan Assyria, pastinya telah menyampaikan warisan Adam, Nuh dan contoh-contoh manusia suci tertinggi, walaupun ia hanya dilakukan melalui kisah-kisah yang telah diputarbelitkan, diriwayatkan dari generasi ke generasi, sama seperti mereka menyampaikan kisah para raja, petani dan tukang-tukang. untuk menjadikan

 

_______________________

. 1. Sumber (Kramer - daripada tablet Sumer): ms 251-252

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 351

 

 

akibat bahawa agama bangsa Sumer adalah agama Adam dan Nuh, walaupun ia telah diputarbelitkan pada masa tertentu melalui penuhanan atau pendewaan semua yang boleh didewakan, seperti dunia material dan manusia soleh.

 

Contoh pengubahan ini boleh dilihat dari percubaan untuk mengubah teks Epik Gilgamesh. Ini ditemui pada artifak kuno. Ini menunjukkan dua perkara:

 

Pertama, Epik Gilgamesh adalah teks keagamaan, memandangkan tiada orang yang mengambil berat untuk mengubahsuai teks sastera.

 

Kedua, teks Epik Gilgamesh yang ada bersama kita hari ini pastinya tidak bebas dari pengubahsuaian.

 

Taha Baqir[1] berkata:

 

Mungkin perkara paling aneh yang ditemui oleh ahli arkeologi di kawasan arkeologikal Sultanepe di selatan Turki, berdekatan Harran, adalah sebuah bahagian epik ini dan sepucuk surat ganjil yang dipalsukan oleh seorang penulis tua pada abad kedua sebelum masihi. Seolah-olah surat tersebut telah ditulis oleh Gilgamesh dan ditujukan kepada seorang raja purba. Gilgamesh memohon kepadanya untuk menghantar batu permata agar dapat dibuat tangkal untuk sahabatnya, Enkidu. Ia seberat tiga puluh minas.[2]

 

Apabila kita membandingkan bahagian-bahagian asli ini dengan teks Nineveh, akan tampak ia adalah maklumat berharga, bukan sahaja untuk menutup jurang, malah untuk menunjukkan secara tuntas bahawa Epik Gilgamesh tidak wujud di zaman Assyria. Ini membuktikan bahawa lagenda ini berevolusi dari satu generasi ke generasi. Dengan kata lain, para penulis tidak menyalin teks lama secara jujur dan literal. Sebaliknya mereka telah melakukan aksi menambah, meninggalkan dan mengubah teks lama. Inilah yang mengesahkan penyebaran idea (yang salah) bahawa Timur tidak pernah dan tidak akan menjadi kuat dan stabil.[3]

 

Oleh itu, jika ada cubaan yang sengaja untuk mengubah teks bertulis, maka bagaimana pula dengan teks

 

________________

[1] Taha Baqir (1912-1984) adalah salah seorang ahli arkeologi terkemuka Iraq. Beliau telah menulis banyak buku, antara yang paling penting adalah Epik Gilgamesh.

[2] Sumber (Taha Baqir - The Epic of Gilgamesh).

[3] Sumber (Verullo - legenda Babylon dan Kanaan).

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 352

 

yang diriwayatkan secara lisan, sebelum zaman wujudnya penulisan? Sudah pasti, teks lisan akan terdedah kepada lebih banyak perubahan. Apabila teks-teks ini ditulis pada era penulisan pertama, ia ditulis dalam bentuk yang telah diubah. Oleh itu, kita boleh menyimpulkan kisah Banjir, Dumuzi, dan Gilgamesh, serta kisah Sumer-Akkad yang lain, pastinya tidak ditulis di dalam bentuk yang telah disebarkan oleh perawi sebelum era penulisan.

 

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan