Perbandingan Isa:
﴿إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ﴾
{Sesungguhnya perbandingan Isa di sisi Allah
adalah sama seperti Nabi Adam. Allah telah menciptakan Adam dari tanah lalu
berfirman kepadanya: Jadilah engkau! Maka menjadilah ia.}[1].
Sesetengah orang membayangkan teks ini memadai
untuk menafikan evolusi kerana ia bercanggahan antara satu sama lain. Berikut
adalah cara mereka memahaminya:
“Ayat ini memberi respon kepada sesiapa yang
berkata, ‘Isa telah dicipta tanpa seorang bapa, maka beliau adalah Tuhan.’ Apa
yang dimaksudkan oleh ayat ini adalah Adam juga diciptakan tanpa seorang bapa,
kerana beliau dicipta dari tanah. Allah berfirman, ‘Jadilah engkau, maka
jadilah ia’, jadi beliau diciptakan dari tanah. Maksud ayat ini bercanggahan
dengan teori evolusi, kerana teori
_____________________
[1] Al-Qur’an Al-Karim Surah Ali Imran Ayat:
59
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 160
evolusi mengisyaratkan bahawa Adam mempunyai
ibu dan bapa, sedangkan ayat ini menunjukkan Adam diciptakan tanpa seorang
bapa.” ia selesai.
Apa yang dimaksudkan dari perbandingan ini
pastinya bukan merujuk kepada persamaan keduanya. Perihal Adam itu berbeza
dengan hal Isa. Adam tidak dilahirkan dari hanya seorang ibu sepertinya Isa.
Maka persamaannya adalah umum. Apa yang dimaksudkan dari ayat ini adalah
penciptaan Isa melibatkan campur tangan ketuhanan, sama seperti penciptaan
Adam. Walaupun jika kita mengabaikan pemahaman lain dalam ayat tersebut dan
hanya mengatakan ia semata-mata untuk membatalkan ketuhanan Isa atas dasar
beliau dilahirkan dari seorang ibu dengan memberikan contoh Adam yang
diciptakan dari tanah serta tidak mempunyai ibu dan bapa, maka adalah memadai
untuk kita nyatakan maksud ayat ini sebenarnya adalah berkenaan penciptaan Adam
di Langit Pertama, yang merupakan penciptaan asal dan sebenar Adam yang
mendahului turunnya beliau ke bumi.
Imam Ja’far Al-Shadiq (as) bersabda: “Para
malaikat akan melewati Adam (as). Dengan kata lain, mereka melewati jasad
beliau semasa beliau masih dalam bentuk tanah liat terbaring di syurga, dan
mereka akan berkata, ‘Mengapa kamu diciptakan?”
Dan Allah tidak menyebut kejadian turunnya
Adam ke bumi sebagai makhluk. Sebaliknya, ia turun, dan ia berlaku selepas Adam
diciptakan daripada tanah yang diangkat ke Langit Pertama dan selepas roh
ditiupkan kepadanya: {Kami berfirman lagi: Turunlah kamu semuanya dari
Syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu, maka sesiapa yang
mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan terhadap mereka dan
mereka pula tidak akan berdukacita.} (Quran 2:38).
Menurut pemahaman ini, tiada percanggahan
antara ayat Quran di atas dan teori evolusi. Oleh itu, jasad yang disambungkan
dengan jiwa Adam setelah beliau diturunkan ke bumi datang dari ibu bapa
biologikal. Ini memadai untuk membantah rumusan bahawa teks Al-Quran mempunyai
konflik dengan teori evolusi. Sekurang-kurangnya kita boleh katakan ayat ini
bersifat syubhah dalam hal ini. Maka, bagaimana ia boleh digunakan sebagai
contoh skriptur agama yang mempunyai konflik dengan urusan saintifik yang
didukung oleh lambakan bukti terkumpul, diajarkan di universiti-universiti
seluruh dunia sebagai penjelasan tunggal kewujudan dan evolusi kehidupan
material dan perkembangannya di bumi?
Malah, walaupun jika kita mengatakan ayat ini
merujuk kepada penciptaan jasad Adam dari tanah di bumi ini, teks ini masih
tidak bercanggahan dengan teori Darwin kerana sel pertama yang berevolusi itu
dicipta dari air dan elemen (unsur) lain yang wujud dalam tanah. Ini bermakna,
sebuah sel telah diciptakan dari air dan elemen bumi, dan ia berevolusi
sehingga ia membentuk jasad material Adam (as). Akibatnya, benarlah Adam adalah
manusia pertama yang diciptakan dari tanah, dan bukan dari ibu bapa Adam,
kerana kedua ibu bapanya tidak mempunyai jiwa manusia atau roh. Oleh itu, telah
terbukti bahawa kelahiran Isa (as) dari hanya ibunya adalah sama dengan
penciptaan Adam – manusia bumi yang pertama – dari tanah dan tanpa ibu dan
bapa, dengan cara yang tidak bercanggahan dengan evolusi
_______________________
[1] Sumber (Al Rawandi – Qishash Al-Anbia): ms
41
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 161
yang tidak bercanggahan dengan evolusi.
Untuk menjelaskan lagi, kita boleh katakan
bahawa teks agama merangkumi dua keadaan: Adam dilahirkan dari ibu dan bapa,
dan Adam dijadikan dari tanah tanpa ibu dan bapa. Ini kerana beliau diciptakan
dari tanah di Langit Pertama dan tidak dilahirkan dari mana-mana ibu dan bapa.
Sebagai tambahan, boleh dikatakan jasad dunia beliau tidak dilahirkan dari ibu
dan bapa dari sisi di mana ibu dan bapa beliau tidak mempunyai jiwa manusia yang
sama seperti Adam. Dapat juga kita sebutkan beliau dilahirkan dari lelaki dan
wanita atau ibu dan bapa, memandangkan badan biologi beliau datang dalam
keadaan tersebut.
Bahkan, kita boleh juga menyebutkan analogi
antara Adam dan Isa sebagai berikut: Mereka berdua turut dilahirkan dari
seorang ibu, seperti mana manusia yang lain, namun mereka tidak sama dengan
manusia yang lain dengan cara yang berbeza. Isa hanya dilahirkan dari seorang
ibu tanpa bapa, sementara Adam dilahirkan dari ibu dan bapa namun mereka tidak
mempunyai jiwa (nafs) manusia dan roh seperti yang dipunyai oleh Adam.
Sebelum
✡✡
Kandungan
✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan