Tesis Keagamaan Yang Dipercayai Umum
Tesis keagamaan yang dipercayai umum adalah
tafsiran manusia ke atas teks keagamaan. Disebutkan bahawa manusia adalah
sebuah figur tanah liat
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 308
yang ditiupkan kepadanya roh di bumi dan
lantas ia menjadi hidup, serta terdiri dari darah daging. Teori ini, yang
dipaksakan oleh para agamawan, seratus peratus bercanggahan dengan sains. Gereja
Katolik akhirnya tidak mempunyai pilihan melainkan untuk meninggalkannya kerana
konflik ini. Subjek evolusi ini secara umumnya telah dianggap sebagai tepat
secara saintifik tanpa sebarang bangkangan saintifik yang kuat, dan evolusi
badan manusia dari asal-usul sebelum ini adalah perkara yang telah selesai.
Hari ini, analisis genetik, paling tidak, telah membuktikan manusia moden
datang dari manusia afrika yang cerdik, Homo sapiens. Secara saintikfiknya, dia
wujud 200 ribu tahun yang lalu. Dia adalah manusia primitif yang malah tidak
mengebumikan yang mati. Oleh itu, adakah logik untuk Adam, sang Nabi yang Tuhan
mengajarkannya ilmu, adalah salah seorang dari manusia primitif Afrika
tersebut, yang tidak mengebumikan mereka yang telah mati, walaupun Tuhan telah
mengajarkan Adam dan anak-anaknya untuk berbuat demikian?
Saya percaya, ini sahaja sudah memadai untuk
membantah teori tradisional ini, walaupun hakikatnya evolusi manusia dari
haiwan primitif jutaan tahun yang lampau telah terbukti secara saintifik (malahan
siri-siri fosil sekarang telah memberikan bacaan yang hampir sempurna kepada
ahli biologi, sebagai tambahan kepada bukti genetik dan apa yang telah kami
sebutkan sebelumnya). Evolusi adalah satu-satunya teori saintifik yang
diajarkan di universiti-universiti akademik yang terkenal untuk menjelaskan
kemunculan kehidupan dan manusia di bumi ini.
Teori keagamaan tradisional ini bukan sahaja
bercanggahan dengan sains dan fakta saintifik, malah, ia juga tidak selari
dengan makna literal dari skriptur keagamaan yang muhkam, seperti teks Quran
kaum Muslim.
Menurut teori ini, tiada penjelasan yang logik
dan tidak bercanggahan untuk syurga Adam, kerana ia tidak mampu untuk menjawab
soalan-soalan berikut tanpa terjatuh ke dalam kontradiksi:
Bagaimana Adam tidak menjadi telanjang, lapar,
dahaga atau terdedah kepada haba matahari di dalam syurga tersebut?
________________
1. Mengkebumikan orang mati adalah salah satu abjad
ajaran agama manusia. Sebaliknya, kehidupan manusia adalah di muka bumi ini. Isu
pengebumian orang mati untuk anak Adam bermula sejak orang mati pertama yang
dibunuh dari keturunan Adam di muka bumi ini:
“Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera
Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan
korban, maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak
diterima dari yang lain (Qabil). Ia berkata (Qabil): "Aku pasti
membunuhmu!". Berkata Habil: "Sesungguhnya Allah hanya menerima
(korban) dari orang-orang yang bertakwa"................” Maka hawa nafsu
Qabil menjadikannya menganggap mudah membunuh saudaranya, sebab itu
dibunuhnyalah, maka jadilah ia seorang diantara orang-orang yang merugi.* Kemudian
Allah menyuruh seekor burung gagak menggali-gali di bumi untuk memperlihatkan
kepadanya (Qabil) bagaimana seharusnya menguburkan mayat saudaranya. Berkata
Qabil: "Aduhai celaka aku, mengapa aku tidak mampu berbuat seperti burung
gagak ini, lalu aku dapat menguburkan mayat saudaraku ini?" Karena itu
jadilah dia seorang diantara orang-orang yang menyesal."[ Al-Quran Al-Karim
Surah Al-Maidah Ayat: 27-31]
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 309
Bagaimana beliau menjadi telanjang apabila
beliau ingkar?
Apakah kaitan antara keingkaran dan
ketelanjangan, atau secara khususnya, penampakan bahagian sulit Adam di syurga?
فَأَكَلَا مِنۡهَا فَبَدَتۡ لَهُمَا سَوۡءَٰتُهُمَا وَطَفِقَا يَخۡصِفَانِ عَلَيۡهِمَا مِن وَرَقِ ٱلۡجَنَّةِۚ وَعَصَىٰٓ ءَادَمُ رَبَّهُۥ فَغَوَىٰ
[Kemudian mereka berdua memakan dari pohon itu, lalu terdedahlah kepada mereka aurat masing-masing, dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun dari Syurga; dan dengan itu derhakalah Adam kepada Tuhannya, lalu tersalah jalan (dari mencapai hajatnya)] [1]
فَدَلَّىٰهُمَا بِغُرُورٍۚ فَلَمَّا ذَاقَا ٱلشَّجَرَةَ بَدَتۡ لَهُمَا سَوۡءَٰتُهُمَا وَطَفِقَا يَخۡصِفَانِ عَلَيۡهِمَا مِن وَرَقِ ٱلۡجَنَّةِۖ وَنَادَىٰهُمَا رَبُّهُمَآ أَلَمۡ أَنۡهَكُمَا عَن تِلۡكُمَا ٱلشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَآ إِنَّ ٱلشَّيۡطَٰنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ
[Dengan sebab itu dapatlah ia menjatuhkan
mereka berdua dengan tipu dayanya. Setelah mereka memakan (buah) pohon itu,
terdedahlah kepada mereka berdua aurat masing-masing, dan mereka mulailah
menutupnya dengan daun-daun (dari) Syurga. Serta Tuhan mereka menyeru mereka:
"Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pokok itu, dan Aku katakan
kepada kamu, bahawa Syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata?] [2]
Apakah makna turun Adam dari syurga ke bumi ini untuk didudukinya, jika mengikut teori tersebut, Adam sememangnya tinggal di bumi ini dari awal lagi?
فَأَزَلَّهُمَا ٱلشَّيۡطَٰنُ عَنۡهَا فَأَخۡرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِۖ وَقُلۡنَا ٱهۡبِطُواْ بَعۡضُكُمۡ لِبَعۡضٍ عَدُوٌّۖ وَلَكُمۡ فِى ٱلۡأَرۡضِ مُسۡتَقَرٌّ وَمَتَٰعٌ إِلَىٰ حِينٍ
[Setelah itu maka Syaitan menggelincirkan
mereka berdua dari syurga itu dan menyebabkan mereka dikeluarkan dari nikmat
yang mereka telah berada di dalamnya dan Kami berfirman: "Turunlah kamu!
Sebahagian dari kamu menjadi musuh kepada sebahagian yang lain dan bagi kamu
semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke
suatu masa".] [3]
_________________
[1] Al-Quran Al-Karim Surah Taha Ayat: 121
[2] Al-Quran Al-Karim Surah Al-A’raf Ayat: 22
[3] Al-Quran Al-Karim Surah Surat Al-Baqarah
Ayat: 36
Sebelum
✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan