Lampiran
Himpunan soalan dan ulasan Dr. Taufiq Muhammad
Al-Maghrabi dalam Kitab Hawariyun Ketiga Belas Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as):
"Perundangan di antara orang Yahudi dan
Kristian juga tidak setara di antara masyarakat, dan sebagai contoh,
undang-undang warisan tidak sama bagi wanita dan lelaki dalam Perjanjian Lama
dan Baru:
(1) Kemudian mendekatlah anak-anak
perempuan Zelafehad bin Hefer bin Gilead bin Makhir bin Manasye dari kaum Manasye
bin Yusuf. Nama anak-anaknya itu adalah: Mahla, Noa, Hogla, Milka dan Tirza.
(2) dan berdiri di depan Musa dan imam
Eleazar, dan di depan para pemimpin dan segenap umat itu dekat pintu Khemah
Pertemuan, serta berkata (3) Ayah kami telah mati di padang gurun,
walaupun ia tidak termasuk ke dalam kumpulan yang bersepakat melawan TUHAN, ke
dalam kumpulan Korah, tetapi ia telah mati karena dosanya sendiri, dan ia tidak
mempunyai anak laki-laki. (4) Mengapa nama ayah kami harus hapus dari
tengah-tengah kaumnya, oleh karena ia tidak mempunyai anak laki-laki? Berilah
kami tanah milik di antara saudara-saudara ayah kami." (5) Lalu Musa
menyampaikan perkara mereka itu ke hadapan TUHAN. (6) Maka berfirmanlah
TUHAN kepada Musa: (7) Perkataan anak-anak perempuan Zelafehad itu benar;
memang engkau harus memberikan tanah milik pusaka kepadanya di tengah-tengah
saudara-saudara ayahnya; engkau harus memindahkan kepadanya hak atas milik
pusaka ayahnya. (8) Dan kepada orang Israel engkau harus berkata: Apabila
seseorang mati dengan tidak mempunyai anak laki-laki, maka haruslah kamu
memindahkan hak atas milik pusakanya kepada anaknya yang perempuan.
(9) Apabila ia tidak mempunyai anak perempuan, maka haruslah kamu
memberikan milik pusakanya itu kepada saudara-saudaranya yang laki-laki.
(10) Dan apabila ia tidak mempunyai saudara-saudara lelaki, maka haruslah
kamu memberikan milik pusakanya itu kepada saudara-saudara lelaki ayahnya.
(11) Dan apabila ayahnya tidak mempunyai saudara-saudara lelaki, maka
haruslah kamu memberikan milik pusakanya itu kepada kerabatnya yang terdekat
dari antara kaumnya, supaya dimilikinya." Itulah yang harus menjadi
ketetapan hukum bagi orang Israel, seperti yang diperintahkan TUHAN kepada
Musa.)[1]
Paderi itu mengajar Jacob Malati dalam mentafsirkan
bab ini:
(... Hukum pewarisan dan yang dilaksanakan
oleh Yosua (Yusak): Bab ini berisi dua hal yang sampai pada akhir kehidupan
orang-orang agung pada nabi-nabi zaman Musa, mereka adalah kisah tentang
anak-anak perempuan Zelafehad dan pelantikan Yosua (Yusak) sebagai pemimpin
pemimpin kaum ...
________________________
[1] Perjanjian Lama dan Baru - Bilangan – Numbers
- Bab 27
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 283
... Maka Allah mewajibkan seluruh masyarakat
dengan hukum warisan di mana anak lelaki mewarisi ayahnya. Sekiranya si mati
tidak mempunyai anak lelaki, maka anak perempuannya, dan jika dia tidak
mempunyai anak perempuan, maka saudara-saudaranya, atau bapa saudaranya, atau
mereka yang paling dekat dengannya dalam suku kaumnya ....
.... Hukum Warisan: Kerana masalah anak
perempuan Zelafehad, undang-undang pewarisan datang untuk mengumumkan waris
yang sah, seperti yang kita katakan: anak lelaki, kemudian anak perempuan,
kemudian saudara, bapa saudaranya atau saudara terdekat sukunya.)[1]
Demikian juga, Pendeta Anthony Fikri, dalam tafsirnya
mengenai Kitab Bilangan (Numbers) yang sama, mengatakan:
(... dan undang-undang baru adalah bahawa jika
si mati tidak mempunyai anak lelaki, anak perempuannya mewarisinya, dan jika
dia tidak mempunyai anak perempuan, maka saudara-saudaranya atau bapa
saudaranya atau orang-orang terdekatnya dalam sukunya. Kami perhatikan:
...... 4 - Akibat desakan anak-anak perempuan Zelafehad
untuk mendapatkan bahagian mereka, berkat dari desakan ini mereka memperoleh
undang-undang warisan baru ... [2]
Ini adalah contoh perundangan (Syari’at) yang
dipercayai oleh orang Kristian dan Yahudi bahawa ia adalah perundangan
(Syari’at) dan undang-undang ilahi.
Perundangan (Syari’at) ini tidak menyamakan
pewarisan antara wanita dan lelaki. Adakah ini juga dianggap tidak adil atau
cukup untuk mengatakan - seperti yang dilakukan oleh beberapa orang sekarang -
bahawa gereja tidak memerlukan penerapan undang-undang dengan dalih yang
dilakukan oleh Isa (as). tidak menghukum antara manusia?!
Sebaliknya, kebenarannya adalah bahawa jika Isa
(as) dapat memerintah, dia akan menghukum dengan hukum dan penghakiman Allah SWT.
Ini dinyatakan dalam Injil:
(17) Janganlah kamu menyangka, bahawa Aku
datang untuk meniadakan hukum Taurat atau kitab para nabi. Aku datang bukan
untuk meniadakannya, melainkan untuk menggenapkannya. (18) Karena Aku
berkata kepadamu: Sesungguhnya selama belum lenyap langit dan bumi ini, satu
iota atau satu titikpun tidak akan ditiadakan dari hukum Taurat, sebelum
semuanya terjadi. (19) Karena itu siapa yang meniadakan salah satu
perintah hukum Taurat sekalipun yang paling kecil,
________________________
[1] Tafsiran Alkitab Perjanjian Lama - Bapa
Tadros Jacob - Hukum Warisan dan Pembentukan Joshua, Tafsiran Kitab Bilangan
bab 27.
[2] Penjelasan Alkitab Perjanjian Lama -
Pendeta Anthony Fikri - Tafsiran Kitab Bilangan bab 27.
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 284
dan mengajarkannya demikian kepada orang lain,
ia akan menduduki tempat yang paling rendah di dalam Kerajaan Sorga; tetapi
siapa yang melakukan dan mengajarkan segala perintah-perintah hukum Taurat, ia
akan menduduki tempat yang tinggi di dalam Kerajaan Samawi.[1].
Adakah perundangan (Syari’at) dan
undang-undang Ilahi ini yang dibawa oleh Nabi Musa (as) dan disetujui oleh Isa
(as) kerana ia berada dalam hukum. Bolehkah ia digambarkan sebagai tidak adil
kepada wanita itu kerana dia tidak menyamakannya dengan lelaki?!
Kemudian jika kita turunkan dari fakta bahawa perundangan
(Syari’at) ini tidak dilaksanakan oleh Isa (as) kerana Isa (as) tidak dapat
menguatkuasakan hukum itu, adakah orang-orang Kristian hari ini menganggap
bahawa undang-undang ini zalim dan ia berasal dari Allah SWT?!
Jadi, semua undang-undang yang dibawa oleh
para nabi (as) sebelumnya, sebelum Nabi Isa (as) adalah undang-undang Ilahi dan
tidak akan pernah dihapuskan, dan untuk kenyataan bahawa Khalifah-khalifah Allah
(as) seperti Isa (as) tidak diberi kuasa oleh umat mereka untuk memerintah, ini
tidak membatalkan undang-undang ini atau menjadikannya zalim, misalnya.
Walaupun undang-undang dan hukum-hukum Ilahiyah dibatalkan (dinasakhkan) dengan
hukum-hukum Ilahiyah yang lain, hukum-hukum yang dibatalkan itu tetap adil dan
benar dariNya, Yang Maha Suci. Semuanya termasuk dalam Syari’at Allah, walaupun
beberapa perinciannya telah berubah mengikut zaman dan umat, dan menurut kebijaksanaan
Ilahiyah.
Tidak ada orang yang waras yang percaya bahawa
wanita sama dengan laki-laki dalam segala hal, namun tidak mengapa memberikan
contoh melalui perenggan ini dari teks risalah Paus Shenouda III mengenai
pendapat Gereja Ortodoks Koptik mengenai masalah pemberian kepaderian kepada
wanita, yang disampaikan oleh Uskup Bishoy dalam Persidangan Lambeth Anglican
di England pada tahun 1988.
Paus Shenouda III berkata:
) ...... Jika kita mencari dalam Kitab Suci dan
tradisi gereja kuno, kita dapati perkara berikut:
______________________
[1] Perjanjian Baru - Injil Matius - Bab 5
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 285
1 - Wanita tidak mengajar di Gereja: Dalam hal
ini, Paulus Rasul mengatakan: "Wanita harus belajar dengan berdiam diri
dan patuh. Saya tidak membenarkan wanita mengajar ataupun memerintah laki-laki;
mereka harus diam. Sebab yang pertama-tama diciptakan adalah Adam dan kemudian
baru Hawa. Dan bukannya Adam, melainkan wanitalah yang tertipu, sehingga
melanggar perintah Allah.”(Timotius 1 Bab 2: 11-14).
Kita perhatikan bahawa ajaran Rasul St. Paulus
dalam bidang ini telah memberikan alasan untuk larangan ini yang tidak ada
hubungannya dengan keadaan sosial yang berlaku pada zaman itu atau dengan
keadaan khusus gereja yang dipelihara oleh muridnya, Timotius. Sebaliknya, ia
didasarkan pada hal-hal yang menyangkut lelaki dan wanita sejak awal penciptaan
dan bahkan sebelum Adam dan Hawa keluar dari Syurga kerana dosa. Sekiranya kita
tahu bahawa seorang wanita tidak boleh mengajar di gereja, maka kebetulan
adalah tidak dibenarkan untuk memberikan ijazah (darjah) kepaderian kepadnya,
kerana paderi mengamalkan khidmat rahsia-rahsia selain mengajar dan memimpin
gereja di dalam had tanggungjawabnya….
10 - Hasil berlebihan memberi hak kepada
wanita di luar kerangka pengajaran Al-Kitab:
Kita melihat dunia bergegas menuju penyuntingan
pendidikan Al-Kitabi. Malah pembela hak wanita terus berusaha untuk memaksakan
kewanitaan atas nama Tuhan sendiri. Dan larangan perkataan "Bapa
Kami" atau Bapa Samawi kamu, dan inilah mengubah Al-Kitab dalam banyak tajuk,
sebahagian di antaranya berkaitan dengan orang-orang (uknum) Ilahiyah dan
hubungan mereka antara satu sama lain, terutama seperti hubungan Anak kepada
Bapa Samawi, dan sebahagian darinya berkenaan dengan penebusan, amalan
penebusan Kristus, dan kebapaan rohaniah sebagai paderi besar.
11 - Halangan Praktikal. Terdapat halangan
praktikal bagi wanita semasa mengandung, melahirkan dan menyusui, adalah perkara
yang sering dilalui oleh wanita yang bekerja hingga mengambil cuti panjang dari
pekerjaan mereka.
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 286
Kesibukan dengan pekerjaan kepaderian dapat
menyebabkan pengabaian sepenuhnya terhadap peranan ibu rumah tangga, termasuk
membesarkan anak-anak ...)[1]
Jadi, dalam Perjanjian Lama dan Baru, dan
dalam kepercayaan Gereja hari ini, wanita juga tidak setara dengan lelaki dalam
semua hak. Adakah perkara ini disebut tidak adil, misalnya?!"
______________________
[1] Paus Shenouda - Pendapat Gereja Ortodoks
mengenai kepaderian wanita
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan