Selasa, 7 September 2021

Lampiran

 Lampiran

 

Himpunan soalan dan ulasan Dr. Taufiq Muhammad Al-Maghrabi dalam Kitab Hawariyun Ketiga Belas Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as):

"Perundangan di antara orang Yahudi dan Kristian juga tidak setara di antara masyarakat, dan sebagai contoh, undang-undang warisan tidak sama bagi wanita dan lelaki dalam Perjanjian Lama dan Baru:

(1) Kemudian mendekatlah anak-anak perempuan Zelafehad bin Hefer bin Gilead bin Makhir bin Manasye dari kaum Manasye bin Yusuf. Nama anak-anaknya itu adalah: Mahla, Noa, Hogla, Milka dan Tirza.

(2) dan berdiri di depan Musa dan imam Eleazar, dan di depan para pemimpin dan segenap umat itu dekat pintu Khemah Pertemuan, serta berkata (3) Ayah kami telah mati di padang gurun, walaupun ia tidak termasuk ke dalam kumpulan yang bersepakat melawan TUHAN, ke dalam kumpulan Korah, tetapi ia telah mati karena dosanya sendiri, dan ia tidak mempunyai anak laki-laki. (4) Mengapa nama ayah kami harus hapus dari tengah-tengah kaumnya, oleh karena ia tidak mempunyai anak laki-laki? Berilah kami tanah milik di antara saudara-saudara ayah kami." (5) Lalu Musa menyampaikan perkara mereka itu ke hadapan TUHAN. (6) Maka berfirmanlah TUHAN kepada Musa: (7) Perkataan anak-anak perempuan Zelafehad itu benar; memang engkau harus memberikan tanah milik pusaka kepadanya di tengah-tengah saudara-saudara ayahnya; engkau harus memindahkan kepadanya hak atas milik pusaka ayahnya. (8) Dan kepada orang Israel engkau harus berkata: Apabila seseorang mati dengan tidak mempunyai anak laki-laki, maka haruslah kamu memindahkan hak atas milik pusakanya kepada anaknya yang perempuan. (9) Apabila ia tidak mempunyai anak perempuan, maka haruslah kamu memberikan milik pusakanya itu kepada saudara-saudaranya yang laki-laki. (10) Dan apabila ia tidak mempunyai saudara-saudara lelaki, maka haruslah kamu memberikan milik pusakanya itu kepada saudara-saudara lelaki ayahnya. (11) Dan apabila ayahnya tidak mempunyai saudara-saudara lelaki, maka haruslah kamu memberikan milik pusakanya itu kepada kerabatnya yang terdekat dari antara kaumnya, supaya dimilikinya." Itulah yang harus menjadi ketetapan hukum bagi orang Israel, seperti yang diperintahkan TUHAN kepada Musa.)[1]

Paderi itu mengajar Jacob Malati dalam mentafsirkan bab ini:

(... Hukum pewarisan dan yang dilaksanakan oleh Yosua (Yusak): Bab ini berisi dua hal yang sampai pada akhir kehidupan orang-orang agung pada nabi-nabi zaman Musa, mereka adalah kisah tentang anak-anak perempuan Zelafehad dan pelantikan Yosua (Yusak) sebagai pemimpin pemimpin kaum ...

 

________________________

[1] Perjanjian Lama dan Baru - Bilangan – Numbers - Bab 27

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 283

 

... Maka Allah mewajibkan seluruh masyarakat dengan hukum warisan di mana anak lelaki mewarisi ayahnya. Sekiranya si mati tidak mempunyai anak lelaki, maka anak perempuannya, dan jika dia tidak mempunyai anak perempuan, maka saudara-saudaranya, atau bapa saudaranya, atau mereka yang paling dekat dengannya dalam suku kaumnya ....

.... Hukum Warisan: Kerana masalah anak perempuan Zelafehad, undang-undang pewarisan datang untuk mengumumkan waris yang sah, seperti yang kita katakan: anak lelaki, kemudian anak perempuan, kemudian saudara, bapa saudaranya atau saudara terdekat sukunya.)[1]

Demikian juga, Pendeta Anthony Fikri, dalam tafsirnya mengenai Kitab Bilangan (Numbers) yang sama, mengatakan:

(... dan undang-undang baru adalah bahawa jika si mati tidak mempunyai anak lelaki, anak perempuannya mewarisinya, dan jika dia tidak mempunyai anak perempuan, maka saudara-saudaranya atau bapa saudaranya atau orang-orang terdekatnya dalam sukunya. Kami perhatikan:

...... 4 - Akibat desakan anak-anak perempuan Zelafehad untuk mendapatkan bahagian mereka, berkat dari desakan ini mereka memperoleh undang-undang warisan baru ... [2]

Ini adalah contoh perundangan (Syari’at) yang dipercayai oleh orang Kristian dan Yahudi bahawa ia adalah perundangan (Syari’at) dan undang-undang ilahi.

Perundangan (Syari’at) ini tidak menyamakan pewarisan antara wanita dan lelaki. Adakah ini juga dianggap tidak adil atau cukup untuk mengatakan - seperti yang dilakukan oleh beberapa orang sekarang - bahawa gereja tidak memerlukan penerapan undang-undang dengan dalih yang dilakukan oleh Isa (as). tidak menghukum antara manusia?!

Sebaliknya, kebenarannya adalah bahawa jika Isa (as) dapat memerintah, dia akan menghukum dengan hukum dan penghakiman Allah SWT.

Ini dinyatakan dalam Injil:

(17) Janganlah kamu menyangka, bahawa Aku datang untuk meniadakan hukum Taurat atau kitab para nabi. Aku datang bukan untuk meniadakannya, melainkan untuk menggenapkannya. (18) Karena Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya selama belum lenyap langit dan bumi ini, satu iota atau satu titikpun tidak akan ditiadakan dari hukum Taurat, sebelum semuanya terjadi. (19) Karena itu siapa yang meniadakan salah satu perintah hukum Taurat sekalipun yang paling kecil,

                                            

________________________

[1] Tafsiran Alkitab Perjanjian Lama - Bapa Tadros Jacob - Hukum Warisan dan Pembentukan Joshua, Tafsiran Kitab Bilangan bab 27.

[2] Penjelasan Alkitab Perjanjian Lama - Pendeta Anthony Fikri - Tafsiran Kitab Bilangan bab 27.

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 284

 

dan mengajarkannya demikian kepada orang lain, ia akan menduduki tempat yang paling rendah di dalam Kerajaan Sorga; tetapi siapa yang melakukan dan mengajarkan segala perintah-perintah hukum Taurat, ia akan menduduki tempat yang tinggi di dalam Kerajaan Samawi.[1].

Adakah perundangan (Syari’at) dan undang-undang Ilahi ini yang dibawa oleh Nabi Musa (as) dan disetujui oleh Isa (as) kerana ia berada dalam hukum. Bolehkah ia digambarkan sebagai tidak adil kepada wanita itu kerana dia tidak menyamakannya dengan lelaki?!

Kemudian jika kita turunkan dari fakta bahawa perundangan (Syari’at) ini tidak dilaksanakan oleh Isa (as) kerana Isa (as) tidak dapat menguatkuasakan hukum itu, adakah orang-orang Kristian hari ini menganggap bahawa undang-undang ini zalim dan ia berasal dari Allah SWT?!

Jadi, semua undang-undang yang dibawa oleh para nabi (as) sebelumnya, sebelum Nabi Isa (as) adalah undang-undang Ilahi dan tidak akan pernah dihapuskan, dan untuk kenyataan bahawa Khalifah-khalifah Allah (as) seperti Isa (as) tidak diberi kuasa oleh umat mereka untuk memerintah, ini tidak membatalkan undang-undang ini atau menjadikannya zalim, misalnya. Walaupun undang-undang dan hukum-hukum Ilahiyah dibatalkan (dinasakhkan) dengan hukum-hukum Ilahiyah yang lain, hukum-hukum yang dibatalkan itu tetap adil dan benar dariNya, Yang Maha Suci. Semuanya termasuk dalam Syari’at Allah, walaupun beberapa perinciannya telah berubah mengikut zaman dan umat, dan menurut kebijaksanaan Ilahiyah.

Tidak ada orang yang waras yang percaya bahawa wanita sama dengan laki-laki dalam segala hal, namun tidak mengapa memberikan contoh melalui perenggan ini dari teks risalah Paus Shenouda III mengenai pendapat Gereja Ortodoks Koptik mengenai masalah pemberian kepaderian kepada wanita, yang disampaikan oleh Uskup Bishoy dalam Persidangan Lambeth Anglican di England pada tahun 1988.

Paus Shenouda III berkata:

) ...... Jika kita mencari dalam Kitab Suci dan tradisi gereja kuno, kita dapati perkara berikut:

 

______________________

[1] Perjanjian Baru - Injil Matius - Bab 5

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 285

 

1 - Wanita tidak mengajar di Gereja: Dalam hal ini, Paulus Rasul mengatakan: "Wanita harus belajar dengan berdiam diri dan patuh. Saya tidak membenarkan wanita mengajar ataupun memerintah laki-laki; mereka harus diam. Sebab yang pertama-tama diciptakan adalah Adam dan kemudian baru Hawa. Dan bukannya Adam, melainkan wanitalah yang tertipu, sehingga melanggar perintah Allah.”(Timotius 1 Bab 2: 11-14).

Kita perhatikan bahawa ajaran Rasul St. Paulus dalam bidang ini telah memberikan alasan untuk larangan ini yang tidak ada hubungannya dengan keadaan sosial yang berlaku pada zaman itu atau dengan keadaan khusus gereja yang dipelihara oleh muridnya, Timotius. Sebaliknya, ia didasarkan pada hal-hal yang menyangkut lelaki dan wanita sejak awal penciptaan dan bahkan sebelum Adam dan Hawa keluar dari Syurga kerana dosa. Sekiranya kita tahu bahawa seorang wanita tidak boleh mengajar di gereja, maka kebetulan adalah tidak dibenarkan untuk memberikan ijazah (darjah) kepaderian kepadnya, kerana paderi mengamalkan khidmat rahsia-rahsia selain mengajar dan memimpin gereja di dalam had tanggungjawabnya….

10 - Hasil berlebihan memberi hak kepada wanita di luar kerangka pengajaran Al-Kitab:

Kita melihat dunia bergegas menuju penyuntingan pendidikan Al-Kitabi. Malah pembela hak wanita terus berusaha untuk memaksakan kewanitaan atas nama Tuhan sendiri. Dan larangan perkataan "Bapa Kami" atau Bapa Samawi kamu, dan inilah mengubah Al-Kitab dalam banyak tajuk, sebahagian di antaranya berkaitan dengan orang-orang (uknum) Ilahiyah dan hubungan mereka antara satu sama lain, terutama seperti hubungan Anak kepada Bapa Samawi, dan sebahagian darinya berkenaan dengan penebusan, amalan penebusan Kristus, dan kebapaan rohaniah sebagai paderi besar.

11 - Halangan Praktikal. Terdapat halangan praktikal bagi wanita semasa mengandung, melahirkan dan menyusui, adalah perkara yang sering dilalui oleh wanita yang bekerja hingga mengambil cuti panjang dari pekerjaan mereka.

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 286

 

Kesibukan dengan pekerjaan kepaderian dapat menyebabkan pengabaian sepenuhnya terhadap peranan ibu rumah tangga, termasuk membesarkan anak-anak ...)[1]

Jadi, dalam Perjanjian Lama dan Baru, dan dalam kepercayaan Gereja hari ini, wanita juga tidak setara dengan lelaki dalam semua hak. Adakah perkara ini disebut tidak adil, misalnya?!"

 

______________________

[1] Paus Shenouda - Pendapat Gereja Ortodoks mengenai kepaderian wanita

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

                                       

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

                                                

Tiada ulasan: