4 Institut Pengajian Tinggi Agama dan Bahasa
Panduan Bagi
Haiwan Halal 5
6 Panduan Bagi Haiwan Halal
بســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم الله
الرحمن الرحــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــيم
Dengan nama Allah,
Maha Pemurah, Lagi Maha Pengasih
Pengenalan Institut
Pengajian Tinggi Agama dan Bahasa.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما
Penerangan ringkas mengenai kitab:
Pembaca yang dihormati sekalian ...
Di tangan anda adalah kitab "Panduan Bagi Haiwan Halal"
karya Profesor Ali Abu Qalam, semoga Allah memberinya kejayaan.
1. Kitab yang unik, penuh dengan bab-bab yang berguna;
Kerana topik-topik permasalahannya merangkumi persoalan yang sering berlaku bagi
penduduk dunia yang mementingkan perkara halal dan haram yang berkaitan dengan
makanan yang dimakan manusia mengikut syariat yang suci.
2. Kitab ini memuat empat bab, di mana binatang-binatang itu
diedarkan mengikut jenis haiwan yang terkenal, dan ianya adalah seperti
berikut:
·
Ikan dan Hidupan Laut.
·
Haiwan.
·
Burung.
·
Serangga.
3. Kitab ini bergantung pada peraturan fiqh yang kukuh dalam
membezakan haiwan yang halal, yang haram dan yang makruh dalam setiap bab.
4. Ia menggunakan gaya penerangan yang mudah difahami oleh
semua orang. dimulai dengan menunjukkan gambar setiap binatang, diikuti dengan
menyebut namanya dalam bahasa Melayu (yang diterjemahkan dari Bahasa Arab) pada
kebiasaan dan nama ilmiahnya, menambahkannya dengan hukum-hukumnya yang berkisar
di antara (halal, haram dan makruh).
5. Walaupun terdapat pernyataan mengenai halal dan haram
ikan dalam bab pertama, "Lampiran Pertama" dimasukkan dalam kitab
untuk menunjukkan ikan yang halal dan haram mengikut lokasi geografi pada
mulanya; yang akan memudahkan kefahaman bagi orang yang mementingkan masalah kitab
di negara-negara Arab khususnya.
Panduan Bagi
Haiwan Halal 8
6. Institut Pengajian Tinggi telah membuat pengenalan fiqh
ringkas yang merangkumi hukum-hukum fiqh penting pada awal bab dari setiap bab kitab,
yang berkaitan dengan artikel bab itu sendiri. Untuk melengkapkan manfaat yang
dimaksudkan dari kitab ini.
Hukum-hukum Fiqh dalam kitab ini:
Masih ada bagi kita untuk menunjukkan masalah yang sangat
penting yang berkaitan dengan apa yang disebutkan dalam kitab "Panduan
Bagi Haiwan Halal":
Pengenalan fiqh pada awal setiap bab.
- Peraturan umum fiqh yang disebutkan dalam bab.
Hukum-hukum yang digunakan oleh penulis untuk semua makhluk
hidup dalam kitab ini dan menggambarkan setiap haiwan yang halal, yang haram
atau yang makruh.
Kami mengatakan: Semua peraturan, dan hukum-hukum fiqh yang
disebutkan di atas diambil dari Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), tanpa sedikitpun pandangan
atau pendapat peribadi.
Oleh itu, Institut Pengajian Tinggi di Najaf Al-Asyraf
mengucapkan terima kasih yang tulus kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan atas usaha
dan waktunya dalam mengkaji kitab tersebut dan menjelaskan hukum-hukum syari;ah
dan peraturan fiqhnya.
Ucapan terima kasih juga kami sampaikan kepada profesor Ali
Abu Qalam yang dikasihi atas usaha yang dilakukannya dalam menulis kitabnya
yang bernilai ini "Panduan Bagi Haiwan Halal" dan membawa
mengeluarkannya dalam bentuk yang ada di hadapan kita sekarang, Semoga Allah
Yang Maha Suci menerima dari dia dengan penerimaan yang baik, yang memberi manfaat
kepada penciptaanNya, dan menjaganya dengan kurnia dan rahmat-Nya, Dialah
penjaga kita dan Dia menjaga orang-orang soleh.
Wal-Hamdulillahi Rabbi l-‘Alamin.
Institut Pengajian Tinggi
Najaf Al-Asyraf
26/7/2016
Pengenalan
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما
Adapun selepas itu.
Kitab "Panduan Bagi Haiwan Halal" merangkumi tiga
bab utama: Bab pertama berkaitan dengan ikan dan hidupan laut. Nama-nama ikan
tersebut disebut dalam bahasa Arab (terjemahan Melayu) dan Inggeris, serta nama
saintifik ikan tersebut diletakkan gambar ilustrasi untuk memudahkan pembaca
membezakannya. Senarai ini telah dibahagikan kepada: ikan yang halal dimakan,
dan ikan yang haram dimakan. Peraturan syari’ah telah digunakan untuk
mengklasifikasikan ikan ini, dan peraturannya adalah :
"Semua ikan yang hidup di
dalam air, baik dalam air masin atau air tawar, halal dimakan jika ianya
mempunyai sisik, kulit kerak atau (berbentuk) duit-duit selama jangka hayatnya,
dan haram memakannya jika tidak memiliki kulit kerak.” Imam Ahmad Al-Hassan
(as)
Terdapat sekumpulan ikan yang tidak mempunyai sisik atau duit-duit
yang boleh dilupuskan dari kulit ikan, tetapi memiliki sisik besar yang melekat
pada kulit ikan dan tidak dapat dikeluarkan tanpa merobek kulit ikan itu. Misalnya:
sisik yang menutupi badan ikan rawan, seperti badan ikan yu dan ikan pari, Ia
adalah sisik yang tertanam di kulit dan memiliki struktur gigi vertebrata, dan
ada ikan yang memiliki kulit kerak, tetapi hanya dalam jangka waktu hidupnya,
seperti ikan todak. Ianya adalah sisik yang tertanam di kulit dan memiliki
struktur gigi vertebrata, dan ada ikan yang memiliki sisik, tetapi hanya dalam
jangka waktu hidupnya, seperti ikan todak. Ada ikan yang mempunyai kulit kerak,
tetapi sangat kecil, seperti belut. Selepas menyebut satu-persatu ikan yang
terpenting di peringkat antarabangsa, sumber saintifik telah mencari jenis
kulit kerak atau sisik yang menutupi badan ikan, dan dengan menerapkan
peraturan di atas, ianya dikategorikan kepada: ikan yang halal, atau haram
dimakan.
Adapun bab kedua, ini termasuk senarai haiwan, nama haiwan tersebut
disebutkan dalam bahasa Arab (terjemahan Melayu) dan Inggeris, serta nama
saintifik haiwan tersebut disebutkan dengan gambar ilustrasi untuk mempermudah
membezakan haiwan ini. Senarai ini dibahagikan kepada: haiwan yang halal
dimakan, haiwan makruh dimakan, dan haiwan yang haram dimakan. Adapun haiwan
yang halal dimakan, ianya termasuk: lembu, unta dan rusa, dan haiwan ini
diklasifikasikan sebagai ruminant (makan daun), yaitu, ianya memakan makanannya
melalui amalan mengunyah berkali-kali. Adapun binatang yang makruh dimakan, ianya
termasuk binatang yang pengangkut atau yang ditunggang oleh manusia, seperti:
kuda, keldai, dan baghal. Kategori ketiga merangkumi haiwan-haiwan
Panduan Bagi
Haiwan Halal 10
yang haram dimakan, dan ia terutamanya karnivor (makan
daging), iaitu binatang pemangsa seperti: kucing, keluarga kucing - anjing,
babi, dan reptilia. Semua haiwan ini adalah pemangsa, yang bermaksud bahawa
makanannya didasarkan pada mangsanya iaitu binatang yang lebih kecil.
Mengenai bab ketiga kitab ini, ia memuatkan senarai burung-burung,
di mana namanya disebut dalam bahasa Arab (terjemahan Melayu) dan Inggeris,
serta nama ilmiah, dengan gambaran ilustrasi burung-burung ini agar lebih mudah
untuk membezakannya. Senarai ini dibahagikan kepada: burung yang halal untuk
dimakan, burung yang makruh dimakan, dan burung yang haram dimakan, berdasarkan
kaedah syar’ei, iaitu:
"Diharamkan semua burung yang menangkap mangsa dengan kuku tajamnya (cakar), sama ada membunuh mangsanya dengan sendiri, seperti helang dan sebahagian burung rajawali, atau memakan terutamanya bangkai binatang lain, seperti sebahagian burung helang. Halal untuk dimakan setiap burung, selain pemangsa yang mencakar mangsa, jika kemudinya lebih dari satu barisan atau sama dalam penerbangan, dan dilarang jika lariknya lebih banyak, dan halal dimakan semua burung - selain pemangsa yang mencakar mangsa - walaupun tidak terbang jika ada tembolok, hempedal atau taji. ”Imam Ahmad Al-Hassan (as)
Selepas menyebut satu-persatu burung terpenting disenaraikan
di dunia, sumber ilmiah berdasarkan penerapan peraturan ini untuk setiap burung-burung
ini, dan halal dan haramnya adalah berdasarkan asas-asas ini.
Bab keempat termasuk senarai serangga, dan diklasifikasikan
dengan cara yang sama yang disebut dalam klasifikasi ketiga-tiga bab yang
disebutkan sebelumnya.
Mengapa kita makan yang halal dan mengelakkan makanan haram?
Imam Al-Ridha (as), berkata: "Ketahuilah, Allah merahmati
kamu, bahawa Allah TWT, tidak mengizinkan makanan atau minuman kecuali yang
bermanfaat dan pembaikan, dan tidak mengharamkannya kecuali yang mengandungi
bahaya (mudarat), kerosakan dan kebinasaan. Maka setiap yang memperkuat,
bermanfaat untuk tubuh mempunyai kekuatan untuk badan adalah dihalalkan. dan
semua memudaratkan yang menghilangkan kekuatan atau pembunuh diharamkan seperti
racun, bangkai, darah, daging babi, binatang bertaring, burung yang mempunyai
cakar (kuku tajam), (burung) yang tidak mempunyai hempedal, dan seperti telur
jika kedua hujungnya rata (sama bentuk), ikan yang tidak mempunyai sisik maka
diharamkan memakannya kecuali jika dharurat.". ”Kitab Al-Fiqh Al-Mansub Li
Al-Ridha: hlm 254
Dan dalam jawapannya oleh Imam Ahmad Al-Hassan (as) dalam
hal ini, dia memutuskan daripadanya sebagai saksi yang menghalalkannya:
Panduan Bagi
Haiwan Halal 11
Dan makanan yang haram memberi
kesan kepada jantung (hati), kerana ia mengalir di dalam darah dan sebahagian
besarnya sampai ke jantung (hati) jasmani di dalam dada, dan dada adalah
kedudukan (tempat) yang menghubungkan roh dan jasad, dan makanan yang baik juga
memberi kesan yang baik pada jantung (hati) manusia dan hubungannya kepada
Kerajaan Lelangit (Malakut Al-Samawaat) dan rukya (mimpi-pengelihatan) ke dalam
Malakut Al-Samawaat. Ini adalah peringatan Allah SWT bagi sesiapa yang mencari
hidangan dari langit, jika mereka ingkar mereka akan dihukum dengan azab yang
tidak pernah dikenakan di seluruh alam:
﴿قَالَ اللَّهُ إِنِّي مُنَزِّلُهَا
عَلَيْكُمْ فَمَنْ يَكْفُرْ بَعْدُ مِنْكُمْ فَإِنِّي أُعَذِّبُهُ عَذَاباً لا
أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعَالَمِينَ﴾؛
Allah berfirman: "Sesungguhnya
Aku akan menurunkan hidangan itu kepadamu, barangsiapa yang kafir di antaramu
sesudah (turun hidangan itu), maka sesungguhnya Aku akan menyiksanya dengan
siksaan yang tidak pernah Aku timpakan kepada seorangpun di antara umat
manusia". [Al-Maidah 5:115]
dan kerana hidangan langit adalah
makanan halal dan baik dan memberi kesan kepada jantung-hati maka ia melihat
Kerajaan Lelangit (Malakut Al-Samawaat) yang akan menenteramkan hati-hati
mereka dengan (makanannya) itu, dan untuk ini diri-diri mereka memberi alasan
mencari hidangan langit untuk menenteramkan hati-hati mereka:
﴿قَالُوا
نُرِيدُ أَنْ نَأْكُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا﴾
Mereka berkata: "Kami ingin
memakan hidangan itu dan supaya tenteram hati kami.” [Al-Maidah 5:113]
Tidaklah ia bermaksud bagi sebenar-benar mukjizat (keajaiban) seperti
mukjizat-mukjizat yang banyak diperlihatkan oleh Isa (as) dan tidaklah
dikhususkan bagi hidangan langit sebagai mukjizat yang menyebabkan hati
tenteram tanpa sesuatu yang lain, tetapi yang menyebabkan hati tenteram adalah
makanan (hidangan) langit yang halal, baik lagi berkat yang membuat mereka
melihat ke dalam Kerajaan Lelangit (Malakut Al-Samawaat):
﴿إِذْ
قَالَ الْحَوَارِيُّونَ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ هَلْ يَسْتَطِيعُ رَبُّكَ أَنْ
يُنَزِّلَ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ قَالَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنْ
كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ * قَالُوا نُرِيدُ أَنْ نَأْكُلَ مِنْهَا
وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَنْ قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَكُونَ عَلَيْهَا
مِنَ الشَّاهِدِينَ * قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ
اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا
عِيداً لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ
الرَّازِقِينَ * قَالَ اللَّهُ إِنِّي مُنَزِّلُهَا
عَلَيْكُمْ فَمَنْ يَكْفُرْ بَعْدُ مِنْكُمْ فَإِنِّي أُعَذِّبُهُ عَذَاباً لا
أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعَالَمِينَ﴾
(Ingatlah), ketika pengikut-pengikut Isa
berkata: "Wahai Isa putera Maryam, sanggupkah Tuhanmu menurunkan hidangan
dari langit kepada kami?". Isa menjawab: "Bertakwalah kepada Allah
jika kamu betul-betul orang yang beriman * Mereka berkata: "Kami ingin
memakan hidangan itu dan supaya tenteram hati kami dan supaya kami yakin bahawa
kamu telah berkata benar kepada kami, dan kami menjadi orang-orang yang
menyaksikan hidangan itu * Isa putera Maryam berdoa: "Ya Tuhan kami
turunkanlah kiranya kepada kami suatu hidangan dari langit (yang hari turunnya)
akan menjadi hari raya bagi kami yaitu orang-orang yang bersama kami dan yang
datang sesudah kami, dan menjadi tanda bagi kekuasaan Engkau; berilah kami
rezeki, dan Engkaulah pemberi rezeki Yang Paling Utama". * Allah berfirman:
"Sesungguhnya Aku akan menurunkan hidangan itu kepadamu, barangsiapa yang
kafir di antaramu sesudah (turun hidangan itu), maka sesungguhnya Aku akan
menyiksanya dengan siksaan yang tidak pernah Aku timpakan kepada seorangpun di
antara umat manusia". [Al-Maidah:112-115]” Ahmad Al-Hassan, Al-Jawab
Al-Munir: Jz 3 Soalan 219 – Bhg. Soalan No. 2
Kisah kitab ini:
Akibat kurangnya rujukan bagi umat Islam untuk
mengklasifikasikan daging yang halal dari haiwan, burung dan ikan, saya
terfikir untuk meletakkan kitab mengenai klasifikasi daging untuk mengetahui halal
dan haramnya dengan cara yang mudah. Pada awalnya, diputuskan bahawa kitab ini
akan terhad kepada halal dan haram bagi ikan-ikan, khususnya bagi ikan-ikan di
negara-negara Arab, yang telah diterima banyak pertanyaan tentangnya. Mengenai
alasan yang mendorong saya untuk meluaskan ruangannya, itu adalah kebetulan,
dan untuk memindahkan kebetulan ilmiah sahaja, dan kami merasa perlu bagi kami
untuk melihat perincian kebetulan ini sebagai pengesahan kejujuran ilmiah
disertai dengan kesetiaan dari pelajar kepada profesornya, yang tidak memalukan
pelajarnya untuk meletakkan mereka di hadapan paksi pilihan dalam perkhidmatan
penyelidikan ilmiah, untuk menghasilkan kesan yang lebih sempurna dan lebih
mendalam, dan oleh itu, nilai yang dicirikan oleh ciri-ciri khusus dan
kepemimpinan.
Panduan Bagi
Haiwan Halal 12
Dalam salah satu lawatan saya ke Iraq, saya bertemu dengan
profesor saya yang terhormat, Dr. ‘Alaa Al-Salem, di perpustakaan bangunan
Institut Pengajian Tinggi Agama dan Bahasa di Al-Najaf Al-Asyraf, untuk membuat
kesimpulan dari pengalamannya mengenai paksi kitab, dan menambah pemerhatian
dan arahannya, dan kemudian meminta bantuan beberapa sumber yang mungkin.
Profesor ‘Alaa Al-Salem bertanya kepada saya mengenai tajuk kitab yang ingin
saya tulis. Saya menjawab "Panduan bagi ikan yang halal". Setelah
berhenti sebentar, dia berkata kepada saya: Apa pendapat kamu agar tajuk kitab
ini harus lebih luas dan lebih menyeluruh? Apa pendapat kamu agar ia menjadi
"Panduan bagi Haiwan Halal"?
Idea itu saya sambut, tetapi saya tidak umumkan pada masa
itu. Itu adalah proses pengadilan yang mengikuti bimbingannya, dan kemudian
mulai memperluas lingkaran penelitian untuk memasukkan binatang, burung dan
serangga selain ikan. Oleh itu, tiga bab tambahan ditambahkan ke dalam kitab
ini, termasuk: senarai binatang, senarai burung, dan senarai serangga.
Kitab ini disemak dan dibaca melalui pertukaran
surat-menyurat antara saya dan Institut Pengajian Tinggi.
Saya meletakkan kitab ini di tangan anda, dan saya meminta Allah
untuk menjadikannya berguna bagi orang-orang yang beriman dan menerimanya dari
saya sebagai perbuatan ikhlas bagi saya dan ayah dan ibu saya "Rahimahuma Allah."
Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi mengabulkan.
Ali Abu Qalam
Ramadan 1437
Panduan Bagi
Haiwan Halal 13
Kandungan Kitab
Bab Satu: Organisma Ikan dan Laut
Pertama: Senarai ikan yang halal
dimakan
Kedua: Senarai ikan yang haram
dimakan
Ketiga: Senarai hidupan laut yang halal
dimakan
Keempat: Senarai hidupan laut yang haram
dimakan
Bab Dua: Haiwan
Pertama: Senarai haiwan yang halal dimakan
Kedua: Senarai haiwan yang makruh dimakan
Ketiga: Senarai haiwan yang haram dimakan
Bab Tiga: Burung
Pertama: senarai burung yang halal dimakan
Kedua: Senarai burung yang makruh
dimakan
Ketiga: Senarai burung yang haram dimakan
Bab Empat: Serangga
Senarai serangga
Lampiran: Senarai ikan-ikan di beberapa negara Arab
Sumber-sumber
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan