Halaman

Sabtu, 17 Julai 2021

Yang Berkaitan dengan Haji: S 42 - 68

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5

 

Yang Berkaitan dengan Haji: 

 

S 42 / Terdapat tawaran untuk mengerjakan Umrah, Haji dan Ziarah Imam Al-Redha (as) oleh beberapa syarikat swasta dengan membayar keseluruhannya dan mengambilnya secara ansuran dengan faedah?

J / Tidak ada masalah.

 

S 43 / Jika seseorang berhutang mengikut hak syar’ei, seperti khumus, atau dia berhutang kepada seseorang, dan dia peruntukkan sejumlah wang untuk mencukupkan dia untuk menunaikan haji, apakah dia boleh menunaikan haji dan apakah dia mendapat pahala untuk Haji Islam (Hujjatu l-Islam)? Atau adakah dia harus memenuhi hak yang berhutang dan tidak pergi menunaikan haji?

J / Dengan keyakinan bahawa dia akan dapat membayar hutang di masa depan, diizinkan baginya untuk menggunakan wang tersebut dalam menunaikan ibadah haji dan hajinya sah. Jika dia tidak pasti, maka lebih baik dia membayar hutang yang sudah tersedia ada baginya, makruh baginya meninggalkan dari membayar hutang itu.

Adapun jika dia tahu dengan pasti bahawa dia tidak akan dapat membayar hutang di masa depan, maka dia mesti membayar hutang itu apabila kemampuan membayarnya sudah tersedia.

 

S 44 / Adakah dibenarkan pergi menunaikan haji dengan cara yang melanggar undang-undang setempat, sama ada di negara mukallaf itu atau di Arab Saudi?

J / Jika pemergiannya tidak melanggar hak orang-orang yang beriman, maka dia dibenarkan pergi dan hajinya sah.

 

S 45 / Adakah dibenarkan untuk pergi Haji untuk kedua kalinya, sama ada diinginkannya atau sebagai wakil, jika ini mempengaruhi orang lain, kerana ia akan menjadi sebahagian daripada bilangan yang dibenarkan untuk negaranya?

J / Dia tidak dibenarkan pergi jika perjalanannya menyebabkan bahaya bagi orang-orang yang beriman, seperti kesesakan mereka mengerjakan haji yang wajib dilakukan, tetapi jika dia pergi, hajinya sah.

 

S 46 / Sekiranya bapa berwasiat agar anak sulungnya menunaikan haji bagi pihaknya dan anaknya itu kemudian dapat menunaikan haji dengan nama ayah, adakah dia berhak menunaikan haji atas namanya sendiri dan mewakilkan orang lain untuk menunaikan haji bagi pihak bapanya?

J: Tidak ada masalah dengannya.

 

S 47 / Disebut di dalam Kitab Al-Syarai3 bahawa Haji Tamattu’ adalah fardhu bagi orang yang keluarganya dengan Mekah sejauh (22 km). Adakah aturan pengiraan di sisi keluarga adalah rumah atau hujung negara tempat dia tinggal?

J / Sempadan kepadatan penduduknya (perbandaran) dan binaan bangunan di bandar tempat dia tinggal.

 

S 48 / Jika ada dua jalan dari kediaman seorang mukallaf ke Makkah Al-Mukarramah, salah satu daripadanya kurang dari (22 km) dan yang kedua lebih dari itu, adakah wajib baginya menunaikan Haji Tamattu' atau Haji Ifrad?

C: Kedua-duanya sah.

 

S 49 / Jika seseorang mengerjakan Haji Ifrad, tetapi dia menunaikan Haji Tamattu', apakah ibadah haji dianggap bermanfaat?

J / Dalam Kitab Syarai3 Al-Islam: (Pada bahagian ini Al-Quran memfardhukan kepada penduduk Mekah, dan di antara dia dan Mekah jaraknya kurang dari 22 kilometer) dari setiap sisi. Dan sekiranya orang-orang ini bersikap adil terhadap (Haji) Tamattu' berdasarkan keperluan atau pilihan, maka hal itu dibenarkan dan mereka tidak wajib menyembelih binatang (hadyu) .

 

S 50 / Berkenaan dengan jamaah haji dari dalam (Arab Saudi) ketika mereka ingin menunaikan haji, mereka memiliki dua cara untuk memasuki Makkah, baik dia mendapat izin dari pemerintah dengan jumlah yang terlalu tinggi, atau dia masuk dengan memakai pakaian yang dijahit dan tidak disoal atau berhenti. Adakah dia harus membayar kifarah jika dia memakai pakaian yang dijahit dalam masalah ini?

J / Sembelih seekor domba (syah) sudah mencukupi.

 

S 51 / Apakah makna Makkah Al-Mukarramah dan Madinah Al-Munawwarah, yang tertakluk kepada beberapa hukum, kedua-dua Makkah dan Madinah hanya berdasarkan perbatasan (sempadan) lama sahaja, atau apakah itu termasuk perluasan yang berlaku pada keduanya?

J / berdasarkan sempadan lama.

 

S 52 / Jika seorang mukallaf berihram dengan umrah Ifrad dan menyelesaikan pekerjaannya dan tetap berada di Makkah hingga hari-hari haji, kemudian dia ingin menunaikan haji Tamattu' atas dirinya sendiri atau mewakilkan orang lain, adakah dia berihram untuk Umrah Tamattu' atas penyelesaian paling rendah, atau adakah dia wajib pergi ke salah satu Miqat?

J / Berihram atas penyelesaian paling rendah.

 

S 53 / Saya sekarang berada di Makkah untuk menunaikan Umrah Ifrad dan saya ingin menunaikan Umrah sekali lagi bagi pihak ayah saya. Adakah sah bagi saya untuk mandi dan memakai pakaian Ihram saya di hotel dan kemudian keluar ke Miqat (Masjid Al-Tan'eim) dan berkumpul menunaikan umrah di sana, atau adakah mandi dan memakai pakaian Ihram disyaratkan ketika berada di Miqat?

J / Dibolehkan dia memakai pakaian Ihram dan mandi di hotel, kemudian pergi ke Miqat dan menunaikan umrah.

 

S 54 / Adakah boleh bertawaf di tingkat atas jambatan yang mengelilingi Ka’bah yang mulia ketika sesak?

J / boleh.

 

S 55 / Sekiranya jalan itu sesak sehingga sukar untuk tawaf antara makam Ibrahim (as) dan Ka'bah yang mulia, adakah dibenarkan melakukan tawaf dari belakang makam (Ibrahim)?

J / boleh.

 

S 56 / Sekiranya jemaah haji ingin mengelak dari bergeser dengan wanita semasa tawaf, apakah dianggap sebagai sesak yang dibenarkan untuk tawaf di tingkat atas?

J / Geseran atau kemungkinannya tidak berlaku kecuali dengan kesesakan yang amat sangat dari biasa, maka menurut kata-kata soalan, ia dibenarkan.

 

S 57 / Salah seorang saudara ansar semasa tawafnya dan karena kesesakan dan kebuntuan, salah satu laluan itu berada di luar makam Ibrahim (as), apa yang harus dia lakukan?

J / Tidak ada masalah dengannya bertawaf di luar makam Ibrahim (as) kerana sesak.

 

S 58 / Kami masuk untuk Tawaf Al-Nisa’ dan kerana kesesakan menghalang kami dari tawaf mengelilingi Ka’bah, kami naik ke tingkat pertama dan meneruskan tawaf. Setelah melepasi pusingan pertama, kami melihat bahawa mereka membuka jalan untuk tawaf di Ka’bah, jadi kami turun dan menyelesaikan tawaf dari tempat kami berakhir secara langsung. Adakah tawaf ini sah, atau adakah kami wajib memperbaharuinya semula dengan tawaf baru?

J / Tawaf itu sah dan tidak perlu memperbaharuinya.

 

S 59 / Adakah seorang wanita dibenarkan mendahulukan tawaf dan sa’ei pada bermalam di Mina bukan kerana takut datang haid, tetapi kerana takut kesesakan orang ramai dan menyentuh lelaki?

J / boleh.

 

S 60 / Mengenai sholat tawaf, seorang wanita mungkin berada di hadapan lelaki atau di sebelahnya, dan sukar untuk mencari tempat di mana wanita berada di belakang lelaki kerana kesesakan, maka apa hukum sholat di sini?

J / dengan keperluan, sholat itu sah.

 

S 61 / Pada keadaan keperluan wuquf di kedua-dua tempat wuquf (Arafah dan Muzdalifah), jika pihak berkuasa yang tidak adil sesuka hati menghalangnya daripada melakukannya, adakah diberikan pembalasan melintasi Arafah dan Muzdalifah dengan kereta?

J / Dengan keperluan diberi pembalasan melintasi, dan jika dia tidak dapat wuquf di kedua-dua tempat itu, walaupun untuk beberapa waktu, maka dia disekat dan hendaklah beramal secara orang yang disekat, dan saya telah menerangkannya dalam Al-Syarai3.

 

S 62 / Sekiranya orang yang diwajibkan (mukallaf) pergi menunaikan haji dan tidak dapat melakukan wuquf di kedua-dua tempat itu pada waktu yang ditentukan, atau dengan keperluan, dan dia tidak dapat mengerjakan haji seterusnya kerana dihalang, dan dia bahkan tidak dapat mengupah seseorang untuk mewakilinya, apakah yang sesuai dengannya?

J / Tidak ada apa-apa yang sesuai dengannya, Haji tidak wajib kecuali bagi mereka yang mudah perjalanan untuk mengerjakan Haji, dan secara amnya perjalanannya akan diberi balasan, kerana amalan dilakukan dengan niat.

 

S 63 / Apakah sempadan syar’ei di Mina, apakah ianya (sempadan lama yang diketahui) atau apakah ia termasuk pengembangan peluasan geografi semasa oleh pentadbir?

J / Mengikut sempadan lama.

 

S 64 / Seorang jemaah haji mungkin tidak dapat menyembelih korban di Mina atau di kawasan yang berdekatan dengannya. Apakah tanggung jawabnya?

J / Jika dia tidak dapat menyembelih di Mina atau di sekitarnya, dia harus berpuasa dengan cara yang dinyatakan dalam Al-Syarai3, tiga hari semasa Haji dan tujuh ketika dia kembali kepada keluarganya. Dan jika dia tidak dapat berpuasa, maka ia tidak mengapa pada dirinya. Dan lebih baik baginya menugaskan seseorang untuk menyembelih bagi pihaknya bersama keluarganya atau di tempat lain.

 

T 65 / Sebilangan mukminin dari Algeria tinggal dengan masyarakat yang berbeza (mukhalif) telah bertanya tentang adakah dibenarkan melakukan korban Adhha pada hari Arafat untuk mengelak bahaya, kerana hari raya itu jatuh pada lingkungan masyarakat mereka?

J / boleh.

 

S 66 / Adakah dibenarkan melakukan Sa’ei antara Shafa dan Marwah di tingkat atas ketika sesak?

J / boleh.

 

S 67 / Ruang bawah tanah telah dibuat untuk Sa’ei antara Shafa dan Marwah di tingkat bawah tanah. Adakah melaksanakan sa'ei di dalamnya bermanfaat?

J / Jika menjadi sukar baginya untuk mencari cara yang biasa, dia mungkin menggunakan ruang bawah tanah tersebut untuk bersa'ei.

 

S / 68: Seorang mukmin melakukan Sa’ei antara Shafa dan Marwah bersama pembawa di ruang bawah tanah, kerana dia tidak selesa bersa'ei di tingkat bawah tanah. Apakah yang sesuai dengannya?

J / Tidak ada apa-apa atasnya.

 

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

                                         

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan