Halaman

Sabtu, 17 Julai 2021

Yang Berkaitan Dengan Nikah Dan Kehidupan Berkahwin: S 69 - 77

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5

 

Yang Berkaitan Dengan Nikah Dan Kehidupan Berkahwin:

 

S 69 / Seorang beriman ingin berkahwin dengan wanita yang beriman dan kedua mereka rela (suka) antara satu sama yang lain, tetapi istikhaarahnya buruk, sehingga mereka meninggalkan perkara itu. Sebenarnya, keadaan itu membuat saya banyak tertanya-tanya, dan selalu dikatakan bahawa pilihan itu membingungkan. Adakah mereka berdua di sini salah? Maksud saya, tidak menjadikan istikhaarah itu pada bentuk yang betul atau ianya betul, dan menerima istikhaarah itu walaupun dalam keadaan seperti itu?

J / Pilihan ini dibuat dengan cara bercanggah dan keliru serta tiada pengetahuan tentang cara yang paling tepat atau betul. Bagi orang yang suka berkahwin dengan wanita atau wanita yang suka mengahwini lelaki, tidak ada gunanya membuat pilihan di sini, kerana perkara itu bergantung pada mengkaji perkara itu dan sama ada keduanya sesuai dan betul.

 

S 70 / Imam (as) menyebutkan dalam Syarai3 Al-Islam bahawa perwalian adalah pada bapa dan datuk dengan syarat mereka beriman dan adil. Adakah ini bermaksud gugur perwalian pada anak lelaki?

J / Tidak ada perwalian untuk orang yang tidak beriman ke atas orang yang beriman.

 

S 71 / Perkara ini sering berlaku di kalangan sebahagian orang kerana tidak mengetahuinya, iaitu: Sekiranya seorang ibu menyusui anaknya atau anak perempuannya dengan neneknya (ibu kepada emak) menyusu sepenuhnya hingga kenyang, apakah ini menyebarkan keselamatan (perlindungan) antara bapa susuan dan ibunya?

J / Tidak terbit dalam keadaan yang disebutkan di atas, tetapi yang lebih utama meninggalkan perkara sedemikian.

 

S 72 / Adakah seorang ansar berhak mencaci, memaki dan memukul isterinya? Dan setiap kesalahan yang berlaku di rumah dia menyalahkan isterinya? Contohnya: ketika dia memberikan sesuatu kepada isterinya dan setelah beberapa lama dia menginginkannya semula dan isterinya berkata, "Kau telah lupa," katanya, "Tentu saja engkau lupa kerana engkau tidak pedulikan ku, dan hanya Allah sahaja yang tahu betapa aku mencintainya dan mengambil berat tentang perkara yang paling mudah?"

J / Sudah tentu, mencaci dan memaki tidak dibenarkan dan ini tidak dipertikaikan lagi. Hubungan antara pasangan suami isteri seharusnya menjadi hubungan kasih dan sayang, bukan menghina, dan kedua-dua pihak diminta untuk mengatasinya.

 

S 73 / Ada wanita yang mengambil wang dari suami tanpa memberi tahu akannya, dan mengatakan suami saya tidak memberi saya wang dan saya terpaksa mengambil sejumlah wang tanpa pengetahuannya. Adakah perbuatan ini halal atau haram?

J / Hubungan antara suami dan isteri seharusnya lebih besar daripada wang, dan mereka seharusnya mempunyai kasih sayang, belas kasihan dan hubungan baik yang menguasai persefahaman. Tetapi secara umum, isteri tidak boleh mengambil wang tanpa izin suaminya, selagi dia hanya membelanjakannya untuk memenuhi keperluannya dan keperluan anak-anaknya.

 

S 74 / Apakah hukum isteri yang suaminya tidak dapat bersatu dalam perkahwinannya kerana keadaan psikologinya?

J / Jika dia sakit mental, seperti yang tersirat dalam pertanyaan, dia mesti dirawat hingga pulih dari penyakitnya.

 

S 75 / Jika dia berada di rumah keluarganya dan dia marah kepada suaminya, apakah diperbolehkan baginya keluar dari rumah keluarganya untuk memenuhi keperluannya atau mengunjungi saudara maranya tanpa meminta izin dari suaminya?

J / Dia tidak boleh keluar tanpa izin suaminya, kecuali untuk melakukan kewajipan atau keperluan.

 

S 76 / Bolehkah dia (isteri) keluar bersama saudara perempuannya yang sudah berkahwin dan suami mereka bersama mereka, dengan wanita yang memakai jilbab, dengan bercampur, bercakap, ketawa, pergi ke laut dengan jilbab, dan seumpamanya?

J / Telah dijelaskan dari jawaban untuk pertanyaan sebelumnya bahawa wanita yang sudah berkahwin tidak dibenarkan keluar tanpa izin suaminya.

 

S 77 / Seorang ansariah telah lama menikah dengan orang yang bukan ansar, dan setelah suatu masa yang lama terdapat perselisihan yang teruk antara mereka dan mereka mempunyai anak. Dia mengadu tentangnya di mahkamah, dan masalahnya sampai pada qadhi menghukumkannya bercerai dari suaminya. Sekarang qadhi telah menceraikannya dari suaminya oleh undang-undang mereka, adalah diketahui bahawa suaminya itu tidak menceraikannya.

Apa hukumnya? Adakah dia sah bercerai secara syarak dan adakah dia berhak untuk berkahwin dengan orang lain setelah habis tempoh iddah, atau dia tidak bercerai sehingga suaminya menceraikannya? Dan jika dia tidak diceraikan secara syarak hingga suaminya menceraikannya dan dia berdegil dengan (isterinya) dan mencederakannya, lalu bagaimana kaedahnya dia diceraikan secara syarak?

Adalah diketahui bahawa dia berdegil dan tidak menginginkan perceraian, dan dia bukan orang yang beriman, dan wanita yang beriman itu menginginkan perceraian dan meminta jalan keluar.

J / Dia mengajukan permintaan ke mahkamah Syariah, menuntut perceraian syar’ei dan menjelaskan keadaannya dan bahawa telah berlaku penceraiannya dalam surat rasmi pemerintah.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

                                         

 

                                         

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan