Halaman

Selasa, 13 Julai 2021

Syi’ar-syi'ar Al-Huseiniyah: S 1 – 13

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5

 

Syi’ar-syi'ar Al-Huseiniyah: 

 

Agar seseorang memiliki pengertian yang mendalam tentang urusannya, ada sebahagian Syi’ar Al-Huseiniyah, samada ia dikenal sebelumnya atau yang muncul akhir-akhir ini, kami inginkan penjelasan kedudukan hukum syar’ei darinya, dan kami menyebutkannya:

S 1 / Melumuri wajah (muka) dan kepala dengan lumpur atau menyelam di lumpur?

S 2 / Berjalan di atas bara api dan sholat di atasnya?

S 3 / Berjalan di atas duri, berbaring, atau menggulingkan badan di atasnya?

S 4 / Sebahagian dari mereka menulis beberapa tulisan di pakaian mereka, seperti (Kalbu ruqyah - jampi anjing) dan lain-lain?

S 5 / Menyucuk mengunci lekat di punggung, lengan, atau beberapa bahagian tubuh?

S 6 / Berjalan dengan empat kaki atau merangkak dalam perarakan atau ketika ziarah Al-Hussein (as)?

JS/1, 2, 3, 4, 5, 6

Hindari hal-hal ini, semoga Allah merahmati anda.

 

S 7 / Memukul punggung dan dada dengan rantai dan Al-Zinjil?

J: Dibolehkan, selagi tidak menyebabkan bahaya yang besar.

 

S 8 / Memasang obor dari hari ketujuh sampai sepuluh Muharram dan memukul gendang (genderang)?

J / dibolehkan.

 

S 9 / Malam kelapan Muharram dikhaskan untuk Al-Qasim bin Al-Hassan (as), sehingga mereka menyalakan lilin dan meletakkan inai dan sebahagian manisan ... dengan alasan perkahwinan Al-Qasim. Adakah ini sepadan dengan keperitan duka atas musibah Asyura? Adakah masalah perkahwinan Al-Qasim dan akad nikahnya dengan Al-Saiyidah Sakinah benar?

J / Tidak masalah selama itu adalah syi’ar untuk berduka atas Al-Qasim bin Al-Hassan dan untuk mengingat bencana Karbala.

 

S 10 / Telah diketahui bahawa selepas petang Ashura, akan ada larian Tuwairij di Karbala, dan ada sebahagian yang memberi khabar (menyiarkan) telah berlari ke sana melihat Imam Mahdi (as)?

C: Tidak ada masalah dengannya.

 

S 11/ Keadaan telah sampai di mana sebahagian wanita menyertai dalam Tatbir, dan saya menyaksikan bahawa rambut mereka terdedah di hadapan lelaki dengan dakwaan menghidupkan kembali syi’ar-syi'ar dan bersimpati dengan Fatimiyyah?

Dan mungkin ada yang berusaha memperindah tindakan mereka dengan ungkapan yang disebut dalam ziarah ke tempat suci ini (mereka muncul dari rintihan, menyebarkan perasaan di pipi, menampar wajah-wajah pengunjung)..?

J / Tidak dibenarkan bagi seorang wanita untuk memperlihatkan rambutnya di hadapan orang asing (ajnabi), dan alasan tersebut tidak benar, meskipun mereka percaya bahawa yang dimaksud dengan kunjungan (ziarah) tersebut adalah keluar sebahagian puteri Nabi dengan mendedahkan kepala dan rambut mereka, karena jika mereka keluar dalam keadaan seperti ini, musuh-musuh akan memaksa mereka setelah menyerang dan membakar khemah. sehingga mereka tidak memilih cara keluar seperti ini, dan oleh karena itu mereka tidak melakukan apa jua pelanggaran (maksiat), sedangkan orang-orang yang mempamerkan diri dengan mendedahkan rambut dan hijab mereka atas kehendak bebasnya sendiri, maka ia adalah bermaksiat kepada Allah Yang Maha Suci, dan tidak berguna alasan bagi mereka karena mereka menginginkan ketaatan dan ibadah, karena Allah Yang Maha Suci, lebih mulia dari disembah dengan melakukan maksiat.

 

S 12 / Sekiranya terdapat ziarah-ziarah khas, apakah kita harus menziarahi Imam Al-Hussein (as) pada hari yang ditentukan? Dan jika kita tiba dengan berjalan kaki atau dengan pengangkutan sebelum hari yang ditentukan, adakah dikira untuk kami ganjaran ziarah khas , sama ada untuk Arba’einiyah atau Syu'baniyah, atau dikira sebagai ziarah mutlak sahaja?

J / Sekiranya tujuan niatnya adalah ziarah khas itu, maka tidak ada masalah sama ada terdahulu atau terkemudian selagi ada sebab-sebab menasabah terdahulu atau terkemudian ini, seperti kesesakan yang teruk atau keadaan khusus dan yang seumpamanya.

 

S 13 / Apa yang terbaik bagi seorang wanita untuk ziarah Arba’ein, apakah dia harus berjalan kaki atau ziarah dari rumahnya sahaja?

J / Masalah itu tergantung pada keadaan dan keadaan di mana dia berada, kedua-dua dibolehkan, dan pilihannya yang terbaik adalah mengikut keadaan manusia dan keadaannya sendiri.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan