Halaman

Isnin, 14 Jun 2021

Berkaitan Perceraian: S 142 – 145

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 3

 

 

Berkaitan Perceraian: 

 

S 142 / Apa yang menjadi kebiasaan dalam ikatan (akad) perkahwinan yang harus ada pendahuluan dan pengakhiran bagi wanita, dan pertanyaannya: Jika pengakhiran salah seorang wanita adalah (1.000 dinar Iraq), misalnya, dan hampir tiga puluh tahun telah berlalu sejak ikatan ini dan dia ingin minta cerai dari suaminya, adakah nilai pengakhirannya sama dengan seribu dinar pada masa ini atau adakah ia dikira dengan cara lain?

Juga: Bolehkah seorang wanita menuntut bahagian pengakhirannya dari suaminya setelah beberapa waktu setelah berkahwin ketika dia masih bersamanya?

J / Sekiranya perceraian itu dilakukan dengan persetujuan antara mereka, atau jika suami menceraikan isterinya tanpa dia menuntut perkara ini, maka suami hendaklah memberikan hak sepenuhnya kepada isterinya, dan jika sebahagian mahar (mas kahwin) yang tertunggak dan dia tidak menyerahkannya kepada isterinya, dia mesti memberikannya dan nilainya nilai semasa pembayaran, jika nilai mata wang berubah sebanyak sepuluh persen atau lebih berbanding dengan nilai emas atau mata wang antarabangsa dan stabil yang lain, dan orang yang membayar wang boleh menggunakan kaedah apa pun yang sesuai untuk dia mengira perubahan tersebut.

Dan jika wanita itu menuntut cerai tanpa alasan syar’ei yang sah, suami boleh menolak untuk menceraikannya, dan dia (isteri) boleh menuntut khulu' (tebus talak), menyerahkan beberapa hak kewangannya, misalnya, atau membayarnya pampasan, dan perincian khulu' (tebus talak), terdapat dalam Kitab Al-Syarai3.

Mengenai tuntutan wanita untuk bahagian yang tertunggak atau bahagian yang dia belum terima dari mas kahwinnya, ia dibenarkan dan itu adalah haknya dan dia boleh menuntutnya pada bila-bila masa yang dia mahukan.

Secara umum, semoga Allah memberi taufiq kepada anda dan membimbing langkah anda. Perceraian adalah perbuatan merobohkan keluarga dalam masyarakat. Oleh itu, perceraian adalah penghancuran masyarakat secara keseluruhan. Elakkan seberapa yang boleh, dan beri peluang kepada diri sendiri dan fikirkan berulang kali sebelum mengemukakannya. Berkenaan dengan wanita itu, saya menasihatinya agar tidak membiarkan keluarganya tempat atau jalan keluar yang ada campur tangan antara dia dan suaminya, begitu juga dengan suami. Sayangnya, banyak kes perceraian disebabkan oleh ibu. Kerana ada di antara mereka yang bertindak mementingkan diri sendiri terhadap anak-anak lelaki dan perempuan mereka, dan ini adalah kesalahan besar, dan tidak kurang pula dari kesalahan anak perempuan atau anak lelaki yang tidak taat kepada ibunya. Seorang ibu ada haknya, oleh anak-anak lelaki dan perempuan agar berbakti kepadanya dan mereka berkomunikasi dengannya terus-menerus walaupun mereka berdikari dalam kehidupan mereka. Pada masa yang sama, ibu atau ayah mesti bertindak dengan bijak dan tidak mengganggu kehidupan anak-anak mereka sehingga boleh memusnahkan rumah anak-anak mereka dan menyebabkan perceraian dan perpisahan akhirnya. Juga, seorang wanita mesti menghormati rumah tangga dan suaminya dan menjaga kesuciannya. Seorang wanita yang tiada berbudi pekerti, tidak akan berlebih-lebih jika saya mengatakan bahawa kebanyakan orang memandangnya sebagai karung kotoran, dan suami juga harus menghormati isterinya, dan masing-masing mereka mesti memahami bahawa mereka adalah rakan kongsi yang dibesarkan dalam dua persekitaran yang berbeza, dan mereka adalah dua orang dan bukannya satu orang, dan itulah sebabnya masing-masing mempunyai kekhususan yang mesti dipertimbangkan oleh pihak lain. mesti ada hak atau keizinan dari kedua belah pihak agar keluarga dapat berjalan dengan baik dan menghasilkan keturunan yang baik dan produktif, dan wanita itu mesti menjaga suaminya dan tidak berdebat dengannya, kerana biasanya lelaki itu mengalami tekanan sosial yang lebih tinggi daripada wanita, dan untuk ini isteri mesti memerhatikannya dan menanggungnya.

 

S 143 / Seorang perempuan menginginkan perceraian dari suaminya, yang telah dijatuhkan hukuman seumur hidup, dan hukumnya dipersetujui oleh Mahkamah Diskriminasi, dan dia menolak untuk bercerai, dan anak-anaknya membantahnya, diketahui bahawa dia (isteri) enggan rujuk padanya walaupun dia dibebaskan dari penjara, jadi bagaimana dia harus melakukannya?

J / Jika yang dimaksudkan dengan pertanyaan adalah apakah suami wajib menceraikannya, maka jawabannya adalah dia tidak wajib atasnya, dan jika pertanyaannya mengenai keadaannya dan apa yang dia lakukan, maka lebih baik baginya untuk menunggu dan pertimbangkan perkara itu dengan lebih berhati-hati, dan dalam keadaan apa pun jika dia berkeras untuk bercerai dan suaminya menolak, maka dia harus menyerahkan kesnya kepada hakim Syariah untuk memeriksanya, dan ada Mahkamah Syariah untuk para ansar Imam Mahdi di Najaf, dan dia (isteri) dapat mengemukakan kesnya kepada mereka dan itu akan menjadi lebih baik, insya Allah.

 

S. 144 / Talak raj’ei telah berlaku, dan sepanjang iddah mereka harus bertemu, di mana mereka berciuman dan bersentuhan dengan nafsu, dan mereka tidak berniat untuk rujuk, kerana mereka berada di bawah sangkaan bahawa hal itu akan terjadi oleh kesungguhan (hubungan seksual), dan setelah tiga bulan berlalu, pengetahuan diperoleh dari Kitab (Syarai3 Al-Islam) bahawa rujuk semula berlaku dengan berciuman atau bersentuhan dengan nafsu, (.. dan jika dia bercium atau bersentuhan dengan nafsu, itu adalah perbuatan rujuk semula, dan keizinannya tidak perlu dikemukakan untuk rujuk semula), jadi bolehkah wanita itu sekarang menikahi orang lain, atau apakah dia masih dalam jagaan suami pertamanya?

J / Semoga Allah memberi taufiq kepada anda dan membimbing langkah anda, makna ungkapan ini: [Dan jika dia bercium atau bersentuhan dengan nafsu, itu adalah perbuatan rujuk semula, dan keizinannya tidak perlu dikemukakan untuk rujuk semula] bahawa jika perkara ini terjadi di antara mereka, maka rujuk semula itu diselesaikan dengan melakukan hal ini (bercium atau bersentuhan dengan nafsu) sama ada rujuk semula itu adalah dengan niat mereka atau tidak, dan apa yang dimaksudkan dengan ungkapan ini: (dan keizinannya tidak perlu dikemukakan untuk rujuk semula) iaitu dengan bercium atau bersentuhan dengan nafsu yang terjadi di antara mereka diperbolehkan dan tidak perlu dilakukan sebelum itu dengan cara lain, iaitu, dengan dia berkata kepadanya: "Aku rujuk semula padamu, di hadapannya; kerana ciuman dan sentuhan yang sama dengan nafsu adalah rujuk semula. ”Dalam kes di mana wanita ini digambarkan, dia dianggap masih berkahwin dan tidak berhak untuk berkahwin lagi sehingga suaminya menceraikannya dan dia mempunyai iddah yang baru (mengambil masa menunggu lagi), atau dia kembali kepada suaminya, yang masih peduli padanya.

 

S 145 / Isteri saya beriman dengan Al-Haq, dan dia meminta saya menceraikannya kerana tiada zuriat, dan yang menghalang saya dari berjumpa doktor kerana saya telah menjalani tiga kali Persenyawaan di makmal (IVF). Soalan: Apakah hak-hak yang harus saya berikan kepadanya ketika dia meminta cerai?

J / Terdapat peruntukan untuk perceraian dan khulu' (tebus talak), dan anda dapat merujuknya dalam (Kitab Al-Syarai3), dan hak-haknya telah dijelaskan secara terperinci, dan jika ada sesuatu yang tidak jelas, anda boleh bertanya mengenainya, tetapi semoga Allah memberi taufiq kepada anda dan membimbing langkah anda selagi kamu beriman, maka cubalah sama-sama damaikan antara kamu, dan selagi ada jalan untuk zuriat, kamu dapat mencubanya dan rezeki ada di tangan Allah Yang Maha Suci.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan