Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
احمد الحسن Ahmed Alhasan / 23 Disember 2012:
Marasi kelapan: Sebilangan orang gagal atau
tersandung dalam perjalanan keabadian
Diterangkan bahawa perjalanan Gilgamesh
membicarakan tentang keabadian rohani dan kehidupan akhirat yang abadi, dan
bukan mengenai keabadian jasad yang binasa, orang-orang yang bodoh mengetahui pada
kebinasaannya. Maka bagaimana dengan Gilgamesh yang digambarkan dalam epik itu
sebagai bijak dan mengetahui tentang hakikat-hakikat perkara. Oleh kerana
keabadian dan kematian yang disebutkan dalam kisah ini bertujuan untuk
keabadian dan kematian roh, maka kematian Enkidu adalah seperti itu, dan Enkidu
tidak dapat menyelesaikan perjalanan keabadiannya tanpa jatuh atau tersandung
di jalan dan melakukan perkara-perkara terlarang dan melanggar perintah
Gilgamesh kepadanya, jadi akibatnya dia jatuh kepada cengkaman alam bawah dan
Gilgamesh berusaha menyelamatkannya dari cengkeraman alam bawah dan
kebangkitannya dari batu sandungannya:
Enkidu turun ke alam
yang lebih rendah
Tidak lain kerana dia
tidak mematuhi kata-kata tuannya -
Untuk memakai pakaian
bersih,
Jadi mereka yang
berkuasa menyerangnya seolah-olah mereka musuh.
Dan melumuri tubuhnya
dengan minyak kas yang memilukan,
Lalu mereka berkumpul
di sekelilingnya bagi siapa yang berani menghidu baunya,
Dan dilemparkan
tongkat lemparan di alam bawah,
Mereka yang
memukulnya mengepungnya,
Membawa tongkat di
tangannya,
terganggu roh orang
mati di sekelilingnya
Dan dia memakai
selipar di kakinya,
Dan bersuara di alam
bawah,
Dan sebelumnya isteri
yang tersayang,
Dan menampar isteri
yang dibencinya,
Dan sebelumnya anak
yang tercinta,
Dan menampar anak
yang dibencinya,
Maka teriakan alam
bawah menariknya erat -
............
.............
Dia tidak jatuh dalam
pertempuran di tempat kelelakian
Alam bawah adalah alam
yang paling kuat mencengkamnya) Orang-orang Sumeria - Samuel Noah Kramer: hlm
288.)
Kisah kematian dan
pengebumian Enkidu kemungkinan besar berasal dari suku Babilonia bukan Sumeria.
Menurut puisi berjudul “Gilgamesh, Enkidu dan Alam Bawah,” Enkidu tidak mati
dalam arti kematian yang biasa, melainkan dia ditahan di Alam Bawah (Kur), yang
merupakan syaitan yang mewakili alam bawah dan seperti seekor naga, kerana dia
telah melakukan perkara-perkara terlarang di alam bawah, Dia mengetahuinya. Pengarang
"Epik Gilgamesh", orang Babilonia, mencipta peristiwa kematian "Enkidu"
untuk mempersiapkan asas bagi kisah-kisah Aldermatik mengenai perjalanan
Gilgamesh, dan mencari keabadian, yang merupakan klimaks Aldermatisme dalam
puisi............... Tetapi apa pun keadaannya, Puisi orang Babilon tidak hanya pada ayat sahaja tetapi mereka
menghapuskan dan meniru secara membuta tuli dari bahan Sumeria. Bahkan, memang
benar bahawa mereka telah mengubah kandungannya dan mengubah komposisinya
secara besar-besaran agar sesuai dengan suara hati dan warisan mereka. Sehingga
tidak ada yang tersisa kecuali benih Sumeria asli.) [dari Batu Bersurat Sumeria oleh Samuel Noah
Kramer: hlm. 323]
✡✡ ✡✡ ✡✡
احمد الحسن Ahmed Alhasan / 23 Disember 2012:
Marasi Kesembilan: Perjalanan Gilgamesh kepada
Datuknya Nuh (as)
Perjalanan Gilgamesh kepada datuknya Nuh (Otto
- Nabeshtim) bermula di mana dia mencari keabadian,
Keabadian ruh dan bukannya keabadian jasad,
jadi Gilgamesh tahu sejak awal bahawa tidak ada keabadian jasad. Perkataannya
telah berlalu:
(Dan hanya
tuhan-tuhan (orang-orang soleh) hidup selama-lamanya bersama Shamash. Adapun
anak-anak manusia, maka hari-hari mereka ditentukan, dan semua yang mereka
lakukan adalah sia-sia.)
Datuknya Nuh sudah lama mati dan dia
mengetahui cukup tahu perkara ini. Jadi, ini adalah perjalanan ke alam lain. Dalam
perjalanan ini, Gilgamesh membinasakan dirinya sendiri dan mencapai keabadian
dengan mengembara atas pencariannya. Dia memenuhi tujuannya dalam perjalanan
yang sama, bahkan sebelum dia sampai kepada datuknya, Nuh (Otto - Nabeshtim): -
(Aku akan melepaskan rambutku
dan memakai kulit singa, dan diriku mengembara dalam kebenaran) [Epik
Gilgamesh].
Gilgamesh memasuki alam kebenaran dan melihat
segala sesuatu ketika dia dalam perjalanan kepada datuknya Otto - Nabeshtam
(Nuh, as):
Dia telah sampai di
Gunung Mashu.
Yang menjaga setiap
hari dari terbit hingga terbenamnya matahari,
Dan ketinggiannya mencecah
langit.
Dan di bahagian
bawah, dadanya turun ke alam bawah,
Dan yang menjaga
pintunya "orang kala jengking"
Orang-orang yang bangkit
itu menyeramkan, menakutkan
dan mereka dilihat
mati
Dan mereka sangat
menakutkan mengatasi gunung,
Orang-orang yang menjaga
matahari ketika matahari terbit dan terbenam,
Dan ketika Gilgamesh
melihat mereka, pucat mukanya kerana takut dan gerun,
Tetapi dia mengumpulkan
keberanian mendekati dan berdepan dengan mereka
Lalu, "lelaki
kala jengking" memanggil isterinya dan berkata kepadanya:
Orang yang datang
kepada kita ini badannya dari zat ketuhanan (Al-Ilahah),
Isteri "lelaki kala
jengking" itu menjawab:
Ya, dua pertiga darinya
adalah Tuhan dan yang sepertiga lagi adalah manusia,
Kemudian "lelaki
kala jengking" itu memanggil Gilgamesh,
Dia berbicara kepada ketuhanan
(Al-Ilahah) dengan kata-kata ini:
Apa yang membawa kamu
ke perjalanan sejauh ini?
Dan mengapa kamu
melintasi jalan dan datang kepadaku untuk melalui lautan yang sukar untuk
dilalui?
Maka apa tujuan anakku
datang kepadaku
Gilgamesh menjawab, katanya:
Tujuanku datang kepada
bapaku (Otto - Nabeshtim) (Nuh)
Yang masuk ke pertemuan
ketuhanan (Al-Ilahah) *
Aku datang untuk
bertanya kepadanya mengenai misteri hidup dan mati *
Maka lelaki kalajengking
itu membuka mulut dan berkata kepada Gilgamesh:
Tidak ada yang dapat
melakukannya sebelum ini, wahai Gilgamesh
Tidak ada manusia
yang melintasi jalan gunung
Di mana berlaku kegelapan
yang hitam pekat memasukinya mengambil masa dua belas jam yang melemahkan dan
tidak ada cahaya
........ bahagian
berlubang dari epik .......
Gilgamesh menjawab: Aku
bertekad untuk pergi, walaupun dengan kesedihan dan kesakitan *
Dalam tetap dan bebas
dan dalam penyesalan dan tangisan *
Maka bukalah untukku sekarang
pintu ke pergunungan,
Maka lelaki kala
jengking itu membuka mulut, dan menjawab Gilgamesh:
Jalanlah wahai Gilgamesh
dan jangan takut,
Aku benarkan kamu
menyeberangi gunung "Mashu",
Semoga kamu melepasi
gunung dan rangkaiannya,
Dan semoga kakimu
kembali dengan selamat,
Dan pintu gunung
terbuka di hadapan kamu.) [Taha Baqir - Epik Gilgamesh: hlm. 75-76]
Perjalanan Gilgamesh diteruskan, dan dia
melewati pemilik kedai (bar) seolah-olah ia adalah simbol orang mabuk dengan
cinta dunia dan keakuan (Al-Ana), jadi pemilik kedai mengundangnya ke dunia ini
dan mengurus dirinya sendiri dan meninggalkan perjalanannya yang melelahkan ini
untuk mencari keabadian.
(Pemilik kedai (bar) mememberi
jawapan kepada Gilgamesh, katanya:
Kehidupan yang kamu
cari tidak akan kau temui
Kerana ketika ketuhanan
(Ilahah) menciptakan manusia, ditentukan kematian manusia itu
Dia akan terpengaruh
dengan kehidupan *
Bagi kamu wahai
Gilgamesh, penuhilah perutmu *
Dan bergembira dan
ceria siang dan malam *
Dan berbahagialah
setiap hari dari hari-harimu
Menari dan bermain
siang dan malam *
Dan jadikan pakaianmu
bersih terang *
Basuh kepalamu dan
mandi dengan air *
Manjakan anakmu yang dipegang
tanganmu *
Bergembiralah dengan isteri
yang berada di pelukanmu
Dan ini adalah nasib
manusia,
Tetapi Gilgamesh berbicara
lebih lanjut kepada pemilik kedai (bar):
Wahai pemilik kedai
bar, di manakah jalan menuju Otto - Nabeshtem?
Tunjukkan kepadaku
bagaimana untuk pergi ke sana?
Jika yang
memungkinkan aku sampai kepadanya, aku sanggup berlayar,
Dan jika tidak
mungkin menghubunginya, maka aku akan melepaskan rambut di wajahku untuk
kebenaran,) [Taha Baqir - Epik Gilgamesh: hlm 79-82.)
Kata-kata terakhir ini seolah-olah Musa (as)
meminjam maknanya dari Gilgamesh dalam Al-Qur'an, dan berkata:
﴿ وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ
حَتَّىٰ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبًا﴾
Dan ketika Musa
berkata kepada muridnya: "Aku tidak akan berhenti (berjalan) sebelum
sampai ke pertemuan dua buah lautan; atau aku akan berjalan sampai
bertahun-tahun".[Al-Kahf 18:60]
Perjalanan Gilgamesh berlanjutan sehingga dia
sampai kepada datuknya Otto - Nabishtim (Nuh as), dan datuknya menceritakan
kisah banjir kepadanya, dan Gilgamesh mengetahui dari datuknya rahsia
kehidupan:
Otto - Nabeshtim
berkata kepada Gilgamesh:
Kematian itu kejam
dan tanpa belas kasihan
Bilakah kita membina
rumah yang akan kekal selamanya?
Bilakah kita mengikat
janji yang kekal selama-lamanya?
Adakah
saudara-saudara akan mewarisi harta pusaka mereka sehingga ia kekal selamanya?
Adakah akan kekal
kebencian di bumi selama-lamanya?
Adakah sungai akan
naik dan membawa banjir ke bandar?
Rama-rama hampir
tidak keluar dari kepompongnya, sehingga ia melihat wajah matahari hingga sampailah
ajalnya
Ia tidak berterusan
dan kekal sejak zaman dahulu
Dan yang paling
sesuai dan mirip adalah antara orang tidur dan orang mati!
Adakah mereka tidak
kelihatan seperti kematian?
Siapa yang dapat
membezakan antara hamba dan tuan, jika tarikh akhirnya (ajalnya) telah tiba?) [Taha
Baqir – Epik Gilgamesh: ms 87.]
Epik, kisah dan puisi Sumeria membuktikan
bahawa ia adalah kisah agama ilahi yang wujud dan lengkap di kalangan orang
Sumeria di semua bahagian, watak dan simbolnya sebelum agama Yahudi, Kristian
dan Islam. Oleh itu, kita dapati kenyataan pada batu bersurat tanah liat
Sumeria tentang Tuhan yang satu dan hakiki yang menguasai segala sesuatu, dan
kita dapati di dalamnya kepercayaan-kepercayaan (Al-3aqaid), nilai akhlak, undang-undang
suci, ibadah dan cara-caranya. Jalan mengatasi syaitan, dunia, keakuan dan mencintai
diri. Jadi, ini adalah keseluruhan agama dari Alif sampai Ya’ di sisi orang-orang
Sumeria, dan dari mana mereka membawanya? Dari mana ia datang? Dari mana sistem
kompleks ini muncul secara tiba-tiba lengkap dalam sejarah negara Dua Sungai (Mesopotamia)?
Kebenaran yang dilihat oleh setiap orang yang waras adalah terang seperti
matahari bahawa di sana terdapat anjakan budaya dan peradaban yang ditunjukkan
oleh budaya dan peradaban Sumeria kepada kita, jadi siapa pun yang mahu menyangkal
- setelah semua perkara di atas - ini adalah urusannya, dan secara umumnya, andaian
dan teori telah dikembangkan untuk menjelaskan anjakan budaya ini seperti yang
disebutkan di atas. Sekiranya ini tidak berlaku, tidak akan ada teori mengenai kedatangan
makhluk dari angkasa!! Ini sangat mengejutkan bagi mereka yang menerima bahawa
alasan pengembangan kemanusiaan adalah kedatangan makhluk asing dengan kenderaan
dan kemampuan alam kosmik mereka yang tidak kita lihat di Bumi untuk
menjelaskan anjakan budaya ini, dan tidak menerima bahawa diri (nafs) Adam
adalah ditiup ke dalam badan atau menghubunginya, sehingga ia berkembang dan
bergerak ke tahap yang lebih tinggi dalam penciptaan, sistem dan kemampuan
untuk berfikir dan menyedarinya.
✡✡ ✡✡ ✡✡
احمد الحسن Ahmed Alhasan / 423 Di sember 2012:
Marasi kesepuluh: Orang Sumeria Dan
Pemerintahan Allah
Ulasan Dr. Kramer dalam pemerintahan:
(Pemerintah – Persidangan
parlimen pertama - bahawa perkembangan kemasyarakatan dan rohani manusia
kebanyakannya lambat, rosak, sukar dijejaki dan diselidiki. Pokok harimau yang
sempurna jauh terpisah dari biji asalnya dengan jarak ribuan batu dan tahun. Sebagai
contoh, cara hidup yang dikenali sebagai demokrasi dan institusinya atau sistem
utamanya adalah sidang politik. Pada zahirnya, keadaan sistem ini selamanya
terbatas pada peradaban Barat atau monopoli mereka, dan ia adalah buah dari hasil
tuai berabad-abad berlaku, bagi sesiapa yang membayangkan bahawa politik berparlimen
telah wujud ribuan tahun yang lalu, dan di beberapa bahagian dunia tidak ada
kaitan dengan institusi demokrasi. Namun, jarang sekali, seorang ahli arkeologi
yang sabar menggali dan menggali lubang-lubang tersebut dan melebarkannya, dan
sama sekali tidak tahu di mana dia akan menjumpainya dan berkat usaha kumpulan
yang mengumumkan secara meluas, kita sekarang dapat membaca catatan sidang
politik yang berlaku kira-kira lima ribu tahun yang lalu - di Timur Dekat
sebelum di tempat lain.
Sesungguhnya, politik
berparlimen pertama yang diketahui dalam sejarah umat manusia dicatat bersesuaian
dengan pertemuan serius dalam had 3000 SM. Ia seperti parlimen kita yang
terdiri dari dua dewan: dari Dewan Senat, yang bermaksud Dewan Negara, dan dari
Dewan Umum (Dewan Rakyat) yang terdiri dari warganegara lelaki yang mampu
memikul senjata dan merupakan sebuah parlimen perang yang dipanggil untuk
bersidang untuk membaca mengenai perkara serius yang berkaitan dengan perang
dan perdamaian. dan antara perang dan kemerdekaan. Dia harus memilih antara perdamaian
dengan apa jua harga dan antara perang dan pemerintahan (sendiri). Justeru, Dewan
Senat, yang terdiri dari syeikh (ketua-ketua) Dewan Negara, mengumumkan
keputusannya bahawa ia berada di sebelah perdamaian, berapa pun harganya.
Tetapi raja
membantahnya. Untuk membaca keputusannya, maka masalahnya disampaikan kepada
Dewan Rakyat, dan dewan ini mengisytiharkan perang untuk kebebasan, dan Raja
tulus dalam keputusannya.
Di bahagian dunia
manakah parlimen pertama yang diketahui oleh manusia?
Itu bukan tempat
untuk bersidang di Barat, di Benua Eropah, seperti yang anda fikirkan, kerana
dewan politik di negara-negara Yunani adalah demokratik dan di Republik yang
terkenal muncul lama setelah itu. Tetapi itulah yang menimbulkan rasa pelik dan
hairan bahawa parlimen kuno ini mengadakan sesi di kawasan Asia yang biasa
disebut oleh orang-orang dengan nama Timur Dekat, tempat tinggal orang-orang pelampau
dan orang-orang zalim, yang berpengaruh, Ini adalah bahagian dunia yang
dianggap bahawa dewan-dewan politik tidak diketahui di dalamnya.
Ya, di negara-negara
yang pada masa lalu dikenal sebagai Sumer, yang terletak di utara Teluk Parsi
di antara sungai dajlah (Tigris) dan Furat (Euphrates), dewan politik tertua
yang diketahui diadakan. Bilakah parlimen ini bersidang? Ia bersidang pada Alaf
ketiga SM. Dulu ia terletak di negara Sumer, yang serupa dengan bahagian
selatan Iraq moden yang telah membangun dan berkembang apa yang mungkin menjadi
peradaban paling berprestij di dunia yang terkenal pada waktu
itu.) [Dari Batu bersurat Sumeria - Dr. Samuel Kremer]
Hubungan antara orang Sumeria dan Hakimiyah Allah
adalah sesuatu yang tidak dapat difahami oleh Kremer dan banyak ahli arkeologi
lain untuk menyedarinya. kerana mereka sama ada tidak mempercayai ketuanan Allah
(Hakimiyah Alla), atau ateis yang percaya bahawa agama itu diciptakan oleh
orang Sumeria, Taurat dan Al-Qur'an hanyalah reproduksi kisah dongeng Sumeria -
dalam pandangan mereka seperti kisah banjir. Dan itulah sebabnya ketika mereka dapati
bahawa raja Sumeria menyampaikan perintah perang kepada dua dewan bermesyuarat,
mereka memerintah dan memutuskan bahawa apa yang diamalkan oleh orang Sumeria
adalah demokrasi yang serupa dengan demokrasi Barat hari ini, sedangkan apa
yang diamalkan oleh orang Sumeria sama sekali bukan demokrasi Barat , dan
praktik mereka tidak ada hubungannya dengan demokrasi Barat, kerana ada banyak
teks Sumeria yang menegaskan bahawa penguasa mengambil kesahihannya dari lantikan
ilahi.
Sistem pemerintahan Sumeria adalah sistem yang
mereka warisi dari Nuh (as) dan dari para nabi sebagaimana mereka mewarisi
agama ilahi. Mereka mempunyai sistem pemerintahan ketuhanan yang terseleweng, sebagaimana
penganut agama ilahi yang diputarbelitkan. Sistem pemerintahan Sumeria bukan
sistem kediktatoran atau sistem demokrasi dalam pengertian demokratik Barat
yang diketahui hari ini.
Dalam sistem pemerintahan Sumeria ada seorang
raja yang dilantik oleh Tuhan (Al-Ilahah), dan dalam sistem pemerintahan ilahi
ada seorang raja atau pemerintah yang dilantik oleh Allah, dan tugas penguasa
ini adalah untuk memenuhi kehendak Allah dan menerapkan hukum Allah dan membela
golongan tertindas. Maka tujuan dalam melantik penguasa ilahi yang bukan
merupakan hukum (perundangan) itu sendiri, dan ini adalah sistem ketuhanan yang
berkuasa dapat dicapai walaupun di bawah pengawasan penguasa yang dilantik oleh
Allah untuk melaksanakan dan memantau perlaksanaan dan campur tangan untuk
membetulkan ketika ada kecenderungan untuk kesalahan, dan tidak perlu baginya menegakkan
undang-undangnya sendiri untuk mencapai tujuan pelantikannya.
Inilah apa yang kita dapati, atau yang hampir
dengannya, dalam contoh Sumeria yang dilaporkan oleh Dr. Samuel Kremer, di mana
terdapat perselisihan antara Kish dan Uruk mengenai kekuasaan dan tuntutan pelantikan
ilahi, dan penguasa Uruk meminta pendapat dari masyarakat dalam memilih perang
atau perdamaian, tetapi itu bukan pendapatnya yang mengikatnya seperti yang dijelaskan
di bawah:
Mengenai keadaan
politik yang mengharuskan supaya diadakan parlimen dalam catatan sejarah dengan
perkhabarannya, ia dapat dijelaskan dengan cara berikut: Negara Sumeria pada
milenium (alaf) ketiga SM seperti negara Yunani pada zaman yang terkemudian
terdiri daripada sebilangan negeri yang bersaing - bandar yang bersaing sesama antara
mereka untuk mendapatkan kuasa, untuk mengawal semua negara. Negara Kish adalah
salah sebuah negara terpenting dari negara-negara ini, dan ia adalah kota yang
menerima pemerintahan, seperti yang disebutkan dalam mitos-mitos Sumeria dari
langit setelah banjir baru berlaku. Tetapi ada salah sebuah dari negara-negara ini
- negara kota lain, iaitu negara Arak (Uruk), yang terletak jauh di selatan
Kish, dan ia berkembang dalam kekuasaan dan pengaruh politik sehingga sampai
pada tahap keadaannya ia membawa ancaman kepada kekuasaan negara Kish terhadap
negara Sumer. Raja Kish kemudian menyedari pada waktu itu dalam bahaya. Dan
orang-orang Arak mengancam akan memerangi mereka apabila mereka menolak
pengiktirafan ketua mereka. Dalam krisis yang sukar ini, terdapat dua dewan Arak,
iaitu Dewan Senat dan Dewan Lelaki mereka yang mampu membawa senjata dan untuk memutuskan
mana satu di antara dua jalan yang mereka pilih: untuk tunduk dan menyerah kepada Sultan Kish dan menikmati kedamaian atau untuk mengumumkan perang dan senjata
untuk memelihara kemerdekaan.) [Dari Batu bersurat Sumeria
- Dr. Kremer hlm 83 - 84]
Memang benar bahawa sebahagian raja Sumer adalah
mereka yang sebagai raja pelantikan ilahi, tetapi yang penting bagi kita adalah
bahawa orang-orang Sumeria pada umumnya mempercayai pelantikan ilahi, dan
perkara ini menegaskan apa yang telah kita sampai berulang kali dalam batu
bersurat tanah liat yang raja-raja berasal dari keturunan Ilahah (tuhan-tuhan)
dan bahawa tuhan-tuhan menolong mereka, dan ada kisah yang disebarkan oleh
Al-Qur'an yang mewakili perselisihan yang terjadi di Sumeria atau Mesopotamia di
antara raja-raja Madain, seorang raja dengan Ibrahim Al-Khalil (as) raja yang
dilantik oeh Allah:
﴿أَلَمْ
تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّـهُ
الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا
أُحْيِي وَأُمِيتُ ۖ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّـهَ يَأْتِي
بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي
كَفَرَ ۗ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِين﴾
Apakah kamu tidak
memperhatikan orang yang mendebat Ibrahim tentang Tuhannya karena Allah telah
memberikan kepada orang itu pemerintahan (kekuasaan). Ketika Ibrahim
mengatakan: "Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan mematikan," orang
itu berkata: "Saya dapat menghidupkan dan mematikan". Ibrahim
berkata: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka
terbitkanlah dia dari barat," lalu terdiamlah orang kafir itu; dan Allah
tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. [Al-Baqarah 2:258]
Secara umum, anda dapat merujuk teks Sumeria,
Akkadia dan Babilonia, untuk mengetahui bahawa masalah ini jelas dalam banyak
teks, dan bahawa mereka percaya bahawa raja adalah dari lantikan ilahi, iaitu,
seperti dalam akidah agama ilahi yang sahih di dalam Taurat, Injil dan
Al-Qur'an, dan ini dengan jelas menunjukkan bahawa orang Sumeria telah mewarisi
agama ilahi kuno dan apakah mereka berpegang teguh pada ajarannya, yang paling
penting adalah undang-undang suci dan pelaksanaanya, tetapi ketika masa
berlalu, perkara yang selalu terjadi akan terjadi, iaitu penyelewengan agama
ilahi, perampasan kerajaan ilahi, dan penganiayaan terhadap raja yang dilantik
oleh Allah, seperti yang berlaku pada Ibrahim (as) yang akhirnya dipaksa
meninggalkan tanah bapanya sehingga dengan kehendak Allah anak-anaknya kembali kemudian,
dengan kepulangan anaknya Ali bin Abi Talib (as) ke tanah Sumer dan Akkad, Syumar,
Syin’ar, atau Negara Dua Sungai - Mesopotamia (Iraq) .
Ini adalah salah satu teks yang dipetik oleh
Dr. Kremer dari Batu bersurat Sumeria, dan menerangkan kepercayaan orang
Sumeria pada agama ilahi dan pelantikan ilahi terhadap raja atau penguasa:
Wahai Sumeria, wahai
negara besar di antara semua negara di dunia, kamu tenggelam dalam cahaya tsabit
(teguh) dan tetap yang memancar dari terbit hingga terbenamnya matahari terhadap undang-undang
ilahi di antara semua manusia. Bahawa undang-undang yang suci, undang-undang Semitik
yang tidak dapat saya fahami, hati kamu mendalam dan tidak mudah diduga,
pengetahuan yang sahih yang didatangkan bersamanya. ... seperti langit tidak
dapat disentuh, dan raja yang kamu lahirkan dinobatkan dengan mahkota abadi,
dan tuan yang kamu hadap meletakkan mahkota di kepalanya selama-lamanya. Tuanmu
adalah tuan yang dihormati dan rajamu duduk bersama para Tuhan yang berada di
pentas samawi, bahawa rajamu adalah gunung yang hebat .....) [Dari Batu
bersurat Sumeria - Samuel Kremer].
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan