Jumaat, 29 Januari 2021

Epik Gilgamesh: 8 - 10

Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi

 

احمد الحسن Ahmed Alhasan / 23 Disember 2012:

 

Marasi kelapan: Sebilangan orang gagal atau tersandung dalam perjalanan keabadian

 

Diterangkan bahawa perjalanan Gilgamesh membicarakan tentang keabadian rohani dan kehidupan akhirat yang abadi, dan bukan mengenai keabadian jasad yang binasa, orang-orang yang bodoh mengetahui pada kebinasaannya. Maka bagaimana dengan Gilgamesh yang digambarkan dalam epik itu sebagai bijak dan mengetahui tentang hakikat-hakikat perkara. Oleh kerana keabadian dan kematian yang disebutkan dalam kisah ini bertujuan untuk keabadian dan kematian roh, maka kematian Enkidu adalah seperti itu, dan Enkidu tidak dapat menyelesaikan perjalanan keabadiannya tanpa jatuh atau tersandung di jalan dan melakukan perkara-perkara terlarang dan melanggar perintah Gilgamesh kepadanya, jadi akibatnya dia jatuh kepada cengkaman alam bawah dan Gilgamesh berusaha menyelamatkannya dari cengkeraman alam bawah dan kebangkitannya dari batu sandungannya:

 

Enkidu turun ke alam yang lebih rendah

Tidak lain kerana dia tidak mematuhi kata-kata tuannya -

Untuk memakai pakaian bersih,

Jadi mereka yang berkuasa menyerangnya seolah-olah mereka musuh.

Dan melumuri tubuhnya dengan minyak kas yang memilukan,

Lalu mereka berkumpul di sekelilingnya bagi siapa yang berani menghidu baunya,

Dan dilemparkan tongkat lemparan di alam bawah,

Mereka yang memukulnya mengepungnya,

Membawa tongkat di tangannya,

terganggu roh orang mati di sekelilingnya

Dan dia memakai selipar di kakinya,

Dan bersuara di alam bawah,

Dan sebelumnya isteri yang tersayang,

Dan menampar isteri yang dibencinya,

Dan sebelumnya anak yang tercinta,

Dan menampar anak yang dibencinya,

Maka teriakan alam bawah menariknya erat -

............

.............

Dia tidak jatuh dalam pertempuran di tempat kelelakian

Alam bawah adalah alam yang paling kuat mencengkamnya) Orang-orang Sumeria - Samuel Noah Kramer: hlm 288.)

Kisah kematian dan pengebumian Enkidu kemungkinan besar berasal dari suku Babilonia bukan Sumeria. Menurut puisi berjudul “Gilgamesh, Enkidu dan Alam Bawah,” Enkidu tidak mati dalam arti kematian yang biasa, melainkan dia ditahan di Alam Bawah (Kur), yang merupakan syaitan yang mewakili alam bawah dan seperti seekor naga, kerana dia telah melakukan perkara-perkara terlarang di alam bawah, Dia mengetahuinya. Pengarang "Epik Gilgamesh", orang Babilonia, mencipta peristiwa kematian "Enkidu" untuk mempersiapkan asas bagi kisah-kisah Aldermatik mengenai perjalanan Gilgamesh, dan mencari keabadian, yang merupakan klimaks Aldermatisme dalam puisi............... Tetapi apa pun keadaannya, Puisi orang Babilon  tidak hanya pada ayat sahaja tetapi mereka menghapuskan dan meniru secara membuta tuli dari bahan Sumeria. Bahkan, memang benar bahawa mereka telah mengubah kandungannya dan mengubah komposisinya secara besar-besaran agar sesuai dengan suara hati dan warisan mereka. Sehingga tidak ada yang tersisa kecuali benih Sumeria asli.)  [dari Batu Bersurat Sumeria oleh Samuel Noah Kramer: hlm. 323]

 

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

احمد الحسن Ahmed Alhasan / 23 Disember 2012:

 

Marasi Kesembilan: Perjalanan Gilgamesh kepada Datuknya Nuh (as)

 

Perjalanan Gilgamesh kepada datuknya Nuh (Otto - Nabeshtim) bermula di mana dia mencari keabadian,

 

Keabadian ruh dan bukannya keabadian jasad, jadi Gilgamesh tahu sejak awal bahawa tidak ada keabadian jasad. Perkataannya telah berlalu:

 

(Dan hanya tuhan-tuhan (orang-orang soleh) hidup selama-lamanya bersama Shamash. Adapun anak-anak manusia, maka hari-hari mereka ditentukan, dan semua yang mereka lakukan adalah sia-sia.)

 

Datuknya Nuh sudah lama mati dan dia mengetahui cukup tahu perkara ini. Jadi, ini adalah perjalanan ke alam lain. Dalam perjalanan ini, Gilgamesh membinasakan dirinya sendiri dan mencapai keabadian dengan mengembara atas pencariannya. Dia memenuhi tujuannya dalam perjalanan yang sama, bahkan sebelum dia sampai kepada datuknya, Nuh (Otto - Nabeshtim): -

 

(Aku akan melepaskan rambutku dan memakai kulit singa, dan diriku mengembara dalam kebenaran) [Epik Gilgamesh].

 

Gilgamesh memasuki alam kebenaran dan melihat segala sesuatu ketika dia dalam perjalanan kepada datuknya Otto - Nabeshtam (Nuh, as):

 

Dia telah sampai di Gunung Mashu.

Yang menjaga setiap hari dari terbit hingga terbenamnya matahari,

Dan ketinggiannya mencecah langit.

Dan di bahagian bawah, dadanya turun ke alam bawah,

Dan yang menjaga pintunya "orang kala jengking"

Orang-orang yang bangkit itu menyeramkan, menakutkan

dan mereka dilihat mati

Dan mereka sangat menakutkan mengatasi gunung,

Orang-orang yang menjaga matahari ketika matahari terbit dan terbenam,

Dan ketika Gilgamesh melihat mereka, pucat mukanya kerana takut dan gerun,

Tetapi dia mengumpulkan keberanian mendekati dan berdepan dengan mereka

Lalu, "lelaki kala jengking" memanggil isterinya dan berkata kepadanya:

Orang yang datang kepada kita ini badannya dari zat ketuhanan (Al-Ilahah),

Isteri "lelaki kala jengking" itu menjawab:

Ya, dua pertiga darinya adalah Tuhan dan yang sepertiga lagi adalah manusia,

Kemudian "lelaki kala jengking" itu memanggil Gilgamesh,

Dia berbicara kepada ketuhanan (Al-Ilahah) dengan kata-kata ini:

Apa yang membawa kamu ke perjalanan sejauh ini?

Dan mengapa kamu melintasi jalan dan datang kepadaku untuk melalui lautan yang sukar untuk dilalui?

Maka apa tujuan anakku datang kepadaku

Gilgamesh menjawab, katanya:

Tujuanku datang kepada bapaku (Otto - Nabeshtim) (Nuh)

Yang masuk ke pertemuan ketuhanan (Al-Ilahah) *

Aku datang untuk bertanya kepadanya mengenai misteri hidup dan mati *

Maka lelaki kalajengking itu membuka mulut dan berkata kepada Gilgamesh:

Tidak ada yang dapat melakukannya sebelum ini, wahai Gilgamesh

Tidak ada manusia yang melintasi jalan gunung

Di mana berlaku kegelapan yang hitam pekat memasukinya mengambil masa dua belas jam yang melemahkan dan tidak ada cahaya

........ bahagian berlubang dari epik .......

Gilgamesh menjawab: Aku bertekad untuk pergi, walaupun dengan kesedihan dan kesakitan *

Dalam tetap dan bebas dan dalam penyesalan dan tangisan *

Maka bukalah untukku sekarang pintu ke pergunungan,

Maka lelaki kala jengking itu membuka mulut, dan menjawab Gilgamesh:

Jalanlah wahai Gilgamesh dan jangan takut,

Aku benarkan kamu menyeberangi gunung "Mashu",

Semoga kamu melepasi gunung dan rangkaiannya,

Dan semoga kakimu kembali dengan selamat,

Dan pintu gunung terbuka di hadapan kamu.) [Taha Baqir - Epik Gilgamesh: hlm. 75-76]

 

Perjalanan Gilgamesh diteruskan, dan dia melewati pemilik kedai (bar) seolah-olah ia adalah simbol orang mabuk dengan cinta dunia dan keakuan (Al-Ana), jadi pemilik kedai mengundangnya ke dunia ini dan mengurus dirinya sendiri dan meninggalkan perjalanannya yang melelahkan ini untuk mencari keabadian.

 

(Pemilik kedai (bar) mememberi jawapan kepada Gilgamesh, katanya:

Kehidupan yang kamu cari tidak akan kau temui

Kerana ketika ketuhanan (Ilahah) menciptakan manusia, ditentukan kematian manusia itu

Dia akan terpengaruh dengan kehidupan *

Bagi kamu wahai Gilgamesh, penuhilah perutmu *

Dan bergembira dan ceria siang dan malam *

Dan berbahagialah setiap hari dari hari-harimu

Menari dan bermain siang dan malam *

Dan jadikan pakaianmu bersih terang *

Basuh kepalamu dan mandi dengan air *

Manjakan anakmu yang dipegang tanganmu *

Bergembiralah dengan isteri yang berada di pelukanmu

Dan ini adalah nasib manusia,

Tetapi Gilgamesh berbicara lebih lanjut kepada pemilik kedai (bar):

Wahai pemilik kedai bar, di manakah jalan menuju Otto - Nabeshtem?

Tunjukkan kepadaku bagaimana untuk pergi ke sana?

Jika yang memungkinkan aku sampai kepadanya, aku sanggup berlayar,

Dan jika tidak mungkin menghubunginya, maka aku akan melepaskan rambut di wajahku untuk kebenaran,) [Taha Baqir - Epik Gilgamesh: hlm 79-82.)

 

Kata-kata terakhir ini seolah-olah Musa (as) meminjam maknanya dari Gilgamesh dalam Al-Qur'an, dan berkata:

﴿ وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّىٰ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبًا﴾

Dan ketika Musa berkata kepada muridnya: "Aku tidak akan berhenti (berjalan) sebelum sampai ke pertemuan dua buah lautan; atau aku akan berjalan sampai bertahun-tahun".[Al-Kahf 18:60]

 

Perjalanan Gilgamesh berlanjutan sehingga dia sampai kepada datuknya Otto - Nabishtim (Nuh as), dan datuknya menceritakan kisah banjir kepadanya, dan Gilgamesh mengetahui dari datuknya rahsia kehidupan:

 

Otto - Nabeshtim berkata kepada Gilgamesh:

Kematian itu kejam dan tanpa belas kasihan

Bilakah kita membina rumah yang akan kekal selamanya?

Bilakah kita mengikat janji yang kekal selama-lamanya?

Adakah saudara-saudara akan mewarisi harta pusaka mereka sehingga ia kekal selamanya?

Adakah akan kekal kebencian di bumi selama-lamanya?

Adakah sungai akan naik dan membawa banjir ke bandar?

Rama-rama hampir tidak keluar dari kepompongnya, sehingga ia melihat wajah matahari hingga sampailah ajalnya

Ia tidak berterusan dan kekal sejak zaman dahulu

Dan yang paling sesuai dan mirip adalah antara orang tidur dan orang mati!

Adakah mereka tidak kelihatan seperti kematian?

Siapa yang dapat membezakan antara hamba dan tuan, jika tarikh akhirnya (ajalnya) telah tiba?) [Taha Baqir – Epik Gilgamesh: ms 87.]

 

Epik, kisah dan puisi Sumeria membuktikan bahawa ia adalah kisah agama ilahi yang wujud dan lengkap di kalangan orang Sumeria di semua bahagian, watak dan simbolnya sebelum agama Yahudi, Kristian dan Islam. Oleh itu, kita dapati kenyataan pada batu bersurat tanah liat Sumeria tentang Tuhan yang satu dan hakiki yang menguasai segala sesuatu, dan kita dapati di dalamnya kepercayaan-kepercayaan (Al-3aqaid), nilai akhlak, undang-undang suci, ibadah dan cara-caranya. Jalan mengatasi syaitan, dunia, keakuan dan mencintai diri. Jadi, ini adalah keseluruhan agama dari Alif sampai Ya’ di sisi orang-orang Sumeria, dan dari mana mereka membawanya? Dari mana ia datang? Dari mana sistem kompleks ini muncul secara tiba-tiba lengkap dalam sejarah negara Dua Sungai (Mesopotamia)? Kebenaran yang dilihat oleh setiap orang yang waras adalah terang seperti matahari bahawa di sana terdapat anjakan budaya dan peradaban yang ditunjukkan oleh budaya dan peradaban Sumeria kepada kita, jadi siapa pun yang mahu menyangkal - setelah semua perkara di atas - ini adalah urusannya, dan secara umumnya, andaian dan teori telah dikembangkan untuk menjelaskan anjakan budaya ini seperti yang disebutkan di atas. Sekiranya ini tidak berlaku, tidak akan ada teori mengenai kedatangan makhluk dari angkasa!! Ini sangat mengejutkan bagi mereka yang menerima bahawa alasan pengembangan kemanusiaan adalah kedatangan makhluk asing dengan kenderaan dan kemampuan alam kosmik mereka yang tidak kita lihat di Bumi untuk menjelaskan anjakan budaya ini, dan tidak menerima bahawa diri (nafs) Adam adalah ditiup ke dalam badan atau menghubunginya, sehingga ia berkembang dan bergerak ke tahap yang lebih tinggi dalam penciptaan, sistem dan kemampuan untuk berfikir dan menyedarinya.

 

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

احمد الحسن Ahmed Alhasan / 423 Di sember 2012:

 

Marasi kesepuluh: Orang Sumeria Dan Pemerintahan Allah

 

Ulasan Dr. Kramer dalam pemerintahan:

 

(Pemerintah – Persidangan parlimen pertama - bahawa perkembangan kemasyarakatan dan rohani manusia kebanyakannya lambat, rosak, sukar dijejaki dan diselidiki. Pokok harimau yang sempurna jauh terpisah dari biji asalnya dengan jarak ribuan batu dan tahun. Sebagai contoh, cara hidup yang dikenali sebagai demokrasi dan institusinya atau sistem utamanya adalah sidang politik. Pada zahirnya, keadaan sistem ini selamanya terbatas pada peradaban Barat atau monopoli mereka, dan ia adalah buah dari hasil tuai berabad-abad berlaku, bagi sesiapa yang membayangkan bahawa politik berparlimen telah wujud ribuan tahun yang lalu, dan di beberapa bahagian dunia tidak ada kaitan dengan institusi demokrasi. Namun, jarang sekali, seorang ahli arkeologi yang sabar menggali dan menggali lubang-lubang tersebut dan melebarkannya, dan sama sekali tidak tahu di mana dia akan menjumpainya dan berkat usaha kumpulan yang mengumumkan secara meluas, kita sekarang dapat membaca catatan sidang politik yang berlaku kira-kira lima ribu tahun yang lalu - di Timur Dekat sebelum di tempat lain.

 

Sesungguhnya, politik berparlimen pertama yang diketahui dalam sejarah umat manusia dicatat bersesuaian dengan pertemuan serius dalam had 3000 SM. Ia seperti parlimen kita yang terdiri dari dua dewan: dari Dewan Senat, yang bermaksud Dewan Negara, dan dari Dewan Umum (Dewan Rakyat) yang terdiri dari warganegara lelaki yang mampu memikul senjata dan merupakan sebuah parlimen perang yang dipanggil untuk bersidang untuk membaca mengenai perkara serius yang berkaitan dengan perang dan perdamaian. dan antara perang dan kemerdekaan. Dia harus memilih antara perdamaian dengan apa jua harga dan antara perang dan pemerintahan (sendiri). Justeru, Dewan Senat, yang terdiri dari syeikh (ketua-ketua) Dewan Negara, mengumumkan keputusannya bahawa ia berada di sebelah perdamaian, berapa pun harganya.

Tetapi raja membantahnya. Untuk membaca keputusannya, maka masalahnya disampaikan kepada Dewan Rakyat, dan dewan ini mengisytiharkan perang untuk kebebasan, dan Raja tulus dalam keputusannya.

 

Di bahagian dunia manakah parlimen pertama yang diketahui oleh manusia?

 

Itu bukan tempat untuk bersidang di Barat, di Benua Eropah, seperti yang anda fikirkan, kerana dewan politik di negara-negara Yunani adalah demokratik dan di Republik yang terkenal muncul lama setelah itu. Tetapi itulah yang menimbulkan rasa pelik dan hairan bahawa parlimen kuno ini mengadakan sesi di kawasan Asia yang biasa disebut oleh orang-orang dengan nama Timur Dekat, tempat tinggal orang-orang pelampau dan orang-orang zalim, yang berpengaruh, Ini adalah bahagian dunia yang dianggap bahawa dewan-dewan politik tidak diketahui di dalamnya.

 

Ya, di negara-negara yang pada masa lalu dikenal sebagai Sumer, yang terletak di utara Teluk Parsi di antara sungai dajlah (Tigris) dan Furat (Euphrates), dewan politik tertua yang diketahui diadakan. Bilakah parlimen ini bersidang? Ia bersidang pada Alaf ketiga SM. Dulu ia terletak di negara Sumer, yang serupa dengan bahagian selatan Iraq moden yang telah membangun dan berkembang apa yang mungkin menjadi peradaban paling berprestij di dunia yang terkenal pada waktu itu.) [Dari Batu bersurat Sumeria - Dr. Samuel Kremer]

 

Hubungan antara orang Sumeria dan Hakimiyah Allah adalah sesuatu yang tidak dapat difahami oleh Kremer dan banyak ahli arkeologi lain untuk menyedarinya. kerana mereka sama ada tidak mempercayai ketuanan Allah (Hakimiyah Alla), atau ateis yang percaya bahawa agama itu diciptakan oleh orang Sumeria, Taurat dan Al-Qur'an hanyalah reproduksi kisah dongeng Sumeria - dalam pandangan mereka seperti kisah banjir. Dan itulah sebabnya ketika mereka dapati bahawa raja Sumeria menyampaikan perintah perang kepada dua dewan bermesyuarat, mereka memerintah dan memutuskan bahawa apa yang diamalkan oleh orang Sumeria adalah demokrasi yang serupa dengan demokrasi Barat hari ini, sedangkan apa yang diamalkan oleh orang Sumeria sama sekali bukan demokrasi Barat , dan praktik mereka tidak ada hubungannya dengan demokrasi Barat, kerana ada banyak teks Sumeria yang menegaskan bahawa penguasa mengambil kesahihannya dari lantikan ilahi.

 

Sistem pemerintahan Sumeria adalah sistem yang mereka warisi dari Nuh (as) dan dari para nabi sebagaimana mereka mewarisi agama ilahi. Mereka mempunyai sistem pemerintahan ketuhanan yang terseleweng, sebagaimana penganut agama ilahi yang diputarbelitkan. Sistem pemerintahan Sumeria bukan sistem kediktatoran atau sistem demokrasi dalam pengertian demokratik Barat yang diketahui hari ini.

 

Dalam sistem pemerintahan Sumeria ada seorang raja yang dilantik oleh Tuhan (Al-Ilahah), dan dalam sistem pemerintahan ilahi ada seorang raja atau pemerintah yang dilantik oleh Allah, dan tugas penguasa ini adalah untuk memenuhi kehendak Allah dan menerapkan hukum Allah dan membela golongan tertindas. Maka tujuan dalam melantik penguasa ilahi yang bukan merupakan hukum (perundangan) itu sendiri, dan ini adalah sistem ketuhanan yang berkuasa dapat dicapai walaupun di bawah pengawasan penguasa yang dilantik oleh Allah untuk melaksanakan dan memantau perlaksanaan dan campur tangan untuk membetulkan ketika ada kecenderungan untuk kesalahan, dan tidak perlu baginya menegakkan undang-undangnya sendiri untuk mencapai tujuan pelantikannya.

 

Inilah apa yang kita dapati, atau yang hampir dengannya, dalam contoh Sumeria yang dilaporkan oleh Dr. Samuel Kremer, di mana terdapat perselisihan antara Kish dan Uruk mengenai kekuasaan dan tuntutan pelantikan ilahi, dan penguasa Uruk meminta pendapat dari masyarakat dalam memilih perang atau perdamaian, tetapi itu bukan pendapatnya yang mengikatnya seperti yang dijelaskan di bawah:

 

Mengenai keadaan politik yang mengharuskan supaya diadakan parlimen dalam catatan sejarah dengan perkhabarannya, ia dapat dijelaskan dengan cara berikut: Negara Sumeria pada milenium (alaf) ketiga SM seperti negara Yunani pada zaman yang terkemudian terdiri daripada sebilangan negeri yang bersaing - bandar yang bersaing sesama antara mereka untuk mendapatkan kuasa, untuk mengawal semua negara. Negara Kish adalah salah sebuah negara terpenting dari negara-negara ini, dan ia adalah kota yang menerima pemerintahan, seperti yang disebutkan dalam mitos-mitos Sumeria dari langit setelah banjir baru berlaku. Tetapi ada salah sebuah dari negara-negara ini - negara kota lain, iaitu negara Arak (Uruk), yang terletak jauh di selatan Kish, dan ia berkembang dalam kekuasaan dan pengaruh politik sehingga sampai pada tahap keadaannya ia membawa ancaman kepada kekuasaan negara Kish terhadap negara Sumer. Raja Kish kemudian menyedari pada waktu itu dalam bahaya. Dan orang-orang Arak mengancam akan memerangi mereka apabila mereka menolak pengiktirafan ketua mereka. Dalam krisis yang sukar ini, terdapat dua dewan Arak, iaitu Dewan Senat dan Dewan Lelaki mereka yang mampu membawa senjata dan untuk memutuskan mana satu di antara dua jalan yang mereka pilih: untuk tunduk dan menyerah kepada Sultan Kish dan menikmati kedamaian atau untuk mengumumkan perang dan senjata untuk memelihara kemerdekaan.) [Dari Batu bersurat Sumeria - Dr. Kremer hlm 83 - 84]

 

Memang benar bahawa sebahagian raja Sumer adalah mereka yang sebagai raja pelantikan ilahi, tetapi yang penting bagi kita adalah bahawa orang-orang Sumeria pada umumnya mempercayai pelantikan ilahi, dan perkara ini menegaskan apa yang telah kita sampai berulang kali dalam batu bersurat tanah liat yang raja-raja berasal dari keturunan Ilahah (tuhan-tuhan) dan bahawa tuhan-tuhan menolong mereka, dan ada kisah yang disebarkan oleh Al-Qur'an yang mewakili perselisihan yang terjadi di Sumeria atau Mesopotamia di antara raja-raja Madain, seorang raja dengan Ibrahim Al-Khalil (as) raja yang dilantik oeh Allah:

﴿أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّـهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ ۖ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّـهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ ۗ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِين﴾

Apakah kamu tidak memperhatikan orang yang mendebat Ibrahim tentang Tuhannya karena Allah telah memberikan kepada orang itu pemerintahan (kekuasaan). Ketika Ibrahim mengatakan: "Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan mematikan," orang itu berkata: "Saya dapat menghidupkan dan mematikan". Ibrahim berkata: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka terbitkanlah dia dari barat," lalu terdiamlah orang kafir itu; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. [Al-Baqarah 2:258]

 

Secara umum, anda dapat merujuk teks Sumeria, Akkadia dan Babilonia, untuk mengetahui bahawa masalah ini jelas dalam banyak teks, dan bahawa mereka percaya bahawa raja adalah dari lantikan ilahi, iaitu, seperti dalam akidah agama ilahi yang sahih di dalam Taurat, Injil dan Al-Qur'an, dan ini dengan jelas menunjukkan bahawa orang Sumeria telah mewarisi agama ilahi kuno dan apakah mereka berpegang teguh pada ajarannya, yang paling penting adalah undang-undang suci dan pelaksanaanya, tetapi ketika masa berlalu, perkara yang selalu terjadi akan terjadi, iaitu penyelewengan agama ilahi, perampasan kerajaan ilahi, dan penganiayaan terhadap raja yang dilantik oleh Allah, seperti yang berlaku pada Ibrahim (as) yang akhirnya dipaksa meninggalkan tanah bapanya sehingga dengan kehendak Allah anak-anaknya kembali kemudian, dengan kepulangan anaknya Ali bin Abi Talib (as) ke tanah Sumer dan Akkad, Syumar, Syin’ar, atau Negara Dua Sungai - Mesopotamia (Iraq) .

 

Ini adalah salah satu teks yang dipetik oleh Dr. Kremer dari Batu bersurat Sumeria, dan menerangkan kepercayaan orang Sumeria pada agama ilahi dan pelantikan ilahi terhadap raja atau penguasa:

 

Wahai Sumeria, wahai negara besar di antara semua negara di dunia, kamu tenggelam dalam cahaya tsabit

(teguh) dan tetap yang memancar dari terbit hingga terbenamnya matahari terhadap undang-undang ilahi di antara semua manusia. Bahawa undang-undang yang suci, undang-undang Semitik yang tidak dapat saya fahami, hati kamu mendalam dan tidak mudah diduga, pengetahuan yang sahih yang didatangkan bersamanya. ... seperti langit tidak dapat disentuh, dan raja yang kamu lahirkan dinobatkan dengan mahkota abadi, dan tuan yang kamu hadap meletakkan mahkota di kepalanya selama-lamanya. Tuanmu adalah tuan yang dihormati dan rajamu duduk bersama para Tuhan yang berada di pentas samawi, bahawa rajamu adalah gunung yang hebat .....) [Dari Batu bersurat Sumeria - Samuel Kremer].

 

                     

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: