Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
احمد الحسن Ahmed Alhasan / 14 Disember 2012:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وجزاكم الله خيرا على كل كلمة طيبة كتبتها أناملكم المباركة.
Semoga Allah memberiganjaran kepada anda untuk
setiap perkataan baik yang anda tulis dengan hujung jari anda yang diberkati.
Yang Maha Kuasa:
﴿قُلْ إِنَّمَا
أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ
وَاحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا
صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا ﴾
Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa
seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu
itu adalah Tuhan yang Esa". Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan
Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia
mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Allahnya".[Al-Kahfi
18:110]
Ahmad Al-Hassan adalah manusia seperti anda,
Allah ingin untuk mengenalkan hakikat (kebenaran) dan mengutusnya untuk mengenalkan
manusia kepada kebenaran. Apa yang saya sempurnakan untuk semua orang-orang mukmin
dan mukminah adalah supaya mereka menjadi lebih baik daripada saya. Dan pintu
terbuka untuk anda semua, lelaki dan wanita yang beriman, untuk mencapai kedua-dua
ketinggian dan menjadi seperti para nabi dan rasul.
Saya meminta anda untuk meninggalkan sanjungan
dan puji-pujian yang berlebihan, Maka sepatutnya tidak ada di antara anda yang
berpendapat bahawa sanjungan dan puji-pujian ini membuat saya gembira. Sebaliknya,
ini membuat saya enggan untuk terus membaca apa yang anda tulis.
Saya datang untuk merobohkan kuil (berhala) kepalsuan
dan kesyaitanan. Inilah sebabnya mengapa semua tindakan taghut penzalim dan orang-orang
yang takbur saya tolak sepenuhnya, jadi bagaimana anda mengharapkan saya meredhainya
untuk diri saya sendiri? Adakah anda membayangkan bahawa saya akan meletakkan
tangan saya terbalik untuk dicium, atau adakah anda membayangkan bahawa saya
akan menyebarkan gambar saya di jalan raya dan di jalan-jalan seperti
orang-orang yang takbur sombong yang merebut Syiah Ali (as)? Aduhai,
demi Allah, saya adalah pengikut kepada imam dan pengajar saya iaitu datuk
saya, Muhammad Rasulullah (S) yang biasa dilihat kemarahan di wajahnya ketika berdiri
para sahabat apabila baginda datang di hadapan mereka, dan ikutan saya adalah bapa
saya Ali bin Abi Talib (as) yang duduk di tanah bersama para sahabatnya dan Syiahnya,
dan dia tidak menghulurkan tangannya terbalik kepada para sahabat dan
orang-orang Syiahnya untuk menciumnya, seperti yang dilakukan oleh sebilangan Marajik
dan semua orang-orang yang sombong pada hari ini.
اللهم أني أعوذ بك من كل متكبر لا يؤمن بيوم الحساب.
Saudara yang dikasihi, saya merasa terhormat
untuk membaca apa yang anda tulis dan, insya Allah, saya cuba membaca komen anda,
tetapi saya minta maaf tidak dapat membalasnya kerana kekurangan masa, tetapi
saya akan cukup berinteraksi dengan beberapa komen anda melalui topik yang akan
saya sampaikan, semoga Allah memberi ganjaran yang baik kepada anda, dan saya mohon
kepada Allah agar menyempurnakan untuk anda dan saya, dan atas agamaNya yang
benar yang diredhaiNya SWT. Dialah penjaga saya dan dia yang menjaga
orang-orang yang soleh.
✡✡ ✡✡ ✡✡
احمد الحسن
Ahmed Alhasan / 14 Disember 2012:
Kami telah membuktikan hujah kami dengan dalil
syar’ei dan akal, dan ia diterbitkan dalam kitab, yang antara lain adalah kitab
"Wasiat Suci" (Al-Washiah Al-Muqaddasah), dan tidak ada mereka yang
menolak selain daripada berdusta dan tipu daya orang yang tidak berdaya, yang
mencabar sanad Wasiat yang mutawatir dan yang berkaitan dengannya. Kerana sanadnya
(rantai perawinya) disahihkan oleh Al-Thusi, dan menyifatkan rijalnya bersifat khusus
[1], dan mereka semua ulama’ mutakhirin (terkemudian) adalah lebih
tinggi dari ucapan Al-Thusi pada Ilmu Rijal, dan mereka tidak menolak qaul
(kenyataan) Al-Thusi pada Ilmu Rijal, yang dibuat berdasarkan qaul mutakhirin (terkemudian).
Jika tidak, kita akan menghancurkan apa yang ada di tangan mereka, dan
mereka menyebutnya Ilmu Rijal, maka pada hakikatnya bahawa qaul (kenyataan)
mutakhirin (terkemudian) pada Rijal bahawa itu tidak ada yang sama selagi itu
hanya qaul (kenyataan) yang bebas (kosong) dari dalil syar’ei.
Mereka adalah orang-orang yang tidak dapat
memberikan dalil syar’ei atau dalil aqli tentang akidah taklid pada mereka
terhadap yang menjadi landasan agama marajik mereka, Bahkan mereka tidak
memiliki ayat Al-Quran sebagai dalil muhkamat atau riwayat yang qarh’ei yang diumumkan sebagai dalil qath’ei (muktamat), Mereka tidak mempunyai dalil aqli yang
lengkap, kerana peraturan wajib untuk merujuk kepada orang yang mengetahui yang
yang mendahuluinya tidak berlaku kepada mereka. Kerana keadaan terbaik mereka, adalah
mereka mendahulukan pendapat, maka mereka membuat sangkaan. dan pada hakikatnya
adalah bahawa kadang-kadang mereka hanya menunjukkan khayalan seperti hukum
sholat di kawasan berhampiran kutub. Bahkan, sebilangan orang yang menyebut
diri mereka sebagai marajik (Tempat rujuk) tidak memahami apa yang diberitahu,
sementara kita meminta mereka mendatangkan dalil atas akidah mereka pada
mewajibkan bertaklid pada mereka yang bukan maksum, kita dapati mereka
menunjukkan dalil mereka merujuk kepada pakar khusus, dan pendapat ini yang
paling baik keadaannya adalah dibenarkan dan bukan diwajibkan, dan bahkan dibenarkan
dalam perbincangan. Dan makna mereka mengemukakan pendapat ini sebagai dalil
akal adalah bahawa mereka sama ada tidak memahami apa yang kita katakan kepada
mereka, atau mereka mengakui bahawa akidah mereka adalah bid’ah atau batil dan
tanpa dalil, dan mereka menyerahkah akidah yang wajib setelah kita menjelaskan
ketidaksesuaiannya kepada mereka kepada akidah yang dibenarkan atau yang mustahab, Dan jika
hal ini terjadi, maka mereka harus menyatakan pengabaian mereka terhadap akidah
batil mereka dan mereka menukar dari wajib kepada dibenarkan untuk membawa
perbincangan kita dengan mereka kepada kedudukan ini dan membincangkan akidah
mereka yang baru.
Saya menunggu jawapan dari para marajik dan
pembelaan mereka terhadap akidah tentang wajib bertaklid kepada yang bukan
maksum, atau mereka mengumumkan kepada orang ramai bahawa ia adalah kepercayaan
(akidah) yang salah (tidak sah) dan bahawa mereka telah salah menerimanya.
________________________
1. Di mana dia mengatakan ketika sebelum
penghitungannya pada riwayat-riwayat yang menunjukkan imamah para Imam (as):
(Adapun apa yang diriwayatkan dari sudut yang khusus, terlalu banyak untuk diperhitungkan
...), dan menyebutkan sekumpulan riwayat, termasuk riwayat Wasiat Suci. Lihat
Al-Ghaibah hal 137 – Ditahqiq oleh Al-Syeikh ‘Ibadillah Al-Tehrani.
✡✡ ✡✡ ✡✡
احمد الحسن
Ahmed Alhasan / 14 Disember 2012:
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan