Soalan 282: Memperkenalkan seruan dakwah Al-Mahdi
|
Soalan 282: Memperkenalkan seruan dakwah Al-Mahdi
Sir(s),
1) what else about your group needs to be known?
2) why, if Ansar al-Mahdi is indeed peaceful, the government of Iraq insists it is not?
3) can you tell me your opinion of the following information: ................. Is it indeed Ansar al-Mahdi to which he refers?
4) When is the Mahdi going to publicly emerge, and how will he prove he is the true Mahdi?
Thank you.
Timothy R. Furnish, Ph.D
Terjemahan:
Saya akan memberi persembahan akademik
mengenai kumpulan anda dan Fahaman Mahdi di Iraq di Persidangan Pengajian Timur
Tengah di Washington, DC minggu depan.
Bolehkah anda memberitahu saya:
1) Apakah yang perlu diketahui mengenai
kumpulan anda?
2) Mwngapa, jika Ansar Al-Mahdi memang bergerak
secara aman, kerajaan Iraq menegaskan sebaliknya?
3) Bolehkah
anda beritahu saya pendapat anda maklumat berikut: ................. Adakah
orang ini benar-benar sepert?i apa yang dimaksudkan Ansar Al-Mahdi
4) Bilakah kemunculan Mahdi secara terbuka,
dan bagaimanakah dia akan membuktikan bahawa dia adalah Mahdi yang sebenar?
Terima kasih.
Dr. Timothy French
Jawapan:
Mr Timothy French. Salam hormat, terima
kasih kerana anda menghubungi kami dan minat anda terhadap matlamat kami,
Jawapan kepada soalan anda adalah seperti
berikut:
Saya telah memberitahu anda sebelum ini bahawa
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (Al-Yamani yang dijanjikan) yang diutus oleh Imam Mahdi, Muhammad bin Al-Hasan (as)
kepada umat Islam, dan dari Isa (as) kepada orang Kristian, dan dari nabi Elia
(as) kepada orang-orang Yahudi.
Matlamat yang hendak dicapai adalah
matlamat yang sama diusahakan oleh para nabi dan rasul-rasul untuk dicapai, dan
saya akan menyebutkan kepada anda beberapa kata-katanya: (Isa (as) berkata: (Bukan
dengan makanan sahaja anak-anak Adam hidup, tetapi juga dengan kalimah Allah),
dan saya Abdullah mengatakan kepada anda dengan dengan makanan anak-anak Adam mati
dan dengan kalimah Allah mereka hidup.
Seruanku adalah seperti seruan Noh (as), seperti
seruan Ibrahim (as), seperti seruan Musa (as), seperti seruan Isa (as) dan sama
seperti seruan Muhammad (S).
Untuk menyebarkan Tauhid ke segenap prlusuk
dunia adalah matlamat para nabi dan washi yang juga adalah matlamat saya, dan
menerangkan Taurat, Injil dan Al-Quran, dan apa yang diperselisihkan di
dalamnya, menerangkan penyelewengan ulama Yahudi, Kristian dan Islam dan
menerangkan yang mereka telah terkeluar dari Syariat Ilahiyah, dan pertentangan
mereka dari wasiat (ajaran) para nabi (as).
Kemahuan saya adalah kehendak Allah SWT dan
keinginan-Nya. Penduduk bumi tidak boleh berkeinginan kecuali apa yang dikehendaki
Allah SWT. Bumi hendaklah dipenuhi dengan kesaksamaan dan keadilan sebagaimana
ia telah sebelumnya ia dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan, Untuk menangani
yang lapar dan tidak tinggal miskin (melarat) di tempat terbuka, mengembirakan
anak-anak yatim selepas kesedihan yang panjang dan mencari janda-janda dan
memenuhi keperluan fizikal untuk kemuliaan maruah mereka...... untuk... ... dan
untuk... ... yang paling penting adalah untuk menerapkan keadilan dalam syari’at
dan belas kasihan dan kejujuran) "([279]).
Ini adalah seruan yang diberkati yang telah
dilancarkan di Iraq pada zaman Saddam yang kejam, dan dihadapi oleh Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) dan saudara-saudara ansar yang kemudian diburu oleh pasukan
keselamatan dan perisikan rejim Saddam, terutama selepas bantahan awam kepada
jenayah yang dimulakan oleh thaghut penzalim Saddam ketika beliau mengotori
untuk menulis Al-Quran dengan darahnya sendiri [280].
Dan seruan dakwah mula bergerak di kota
suci Najaf, pusat asas bagi pengajian tinggi agama masyarakat Syiah, dan pada
masa itu saudara Ansar menghadapi pintu-pintu semua Marajik Syiah dan ulama agama,
yang gembira dengan dakwah, yang telah lama dinanti-nantikan manusia, dan mereka
berhujjah ke atas mereka itu dengan banyak dalil-dalil yang akan saya kemukakan
kepada anda sebahagian daripadanya mengenai perkara yang berkait dengan risalah
ini, tetapi para ulama ini telah mengkhianati para nabi dan washi-washi, Dan ini
memberi mereka kuasa yang luas dan jumlah besar yang mereka kumpulkan atas nama
Imam Mahdi (as) dan tidak hairanlah pilihan Ilahi itu tidak jatuh kepada salah
seorang dari mereka, sehingga mereka mengambil pendirian menolak dan menentang,
dan mereka menutup telinga mereka dari mendengar dalil saudara-saudara ansar, Dan
lebih-lebih lagi mereka telah memulakan kerja-kerja penyiaran mereka dan
memperkuat wakil-wakil yang menggunakan perkara berkaitan dengan mencanangkan
pembohongan dan khabar angin yang menonjol yang bertujuan untuk menjauhkan
manusia dari dakwah yang diberkati dan memutarbelitkan matlamat dakwah Ilahiyah.
Pertempuran itu tidak berhenti dengan para ulama yang tidak baik (suuk) pada
ketika itu, mereka ini sangat takut pada takhta kedudukan mereka yang palsu,
mereka tidak pernah berputus asa atas kekalahan pemikiran mereka yang dikenakan
ke atas mereka oleh dakwah yang diberkati,
Dan penyebaran pemikiran mereka di kalangan pelbagai lapisan masyarakat, mereka
datang dengan senjata akal yang kurang cekap dari segi intelek .. kepada
senjata tangut-tangut penzalim dengan menghasut pihak kerajaan, Yang memuji
mereka dan pihak-pihak yang selari dengan mereka dengan pencerobohan terhadap ansar
dan masjid yang mereka bangunkan dengan wang mereka sendiri..
Hasutan-hasutan ini sentiasa ditemui di
sepanjang perjalanannya untuk melaksanakannya di atas bumi yang terdapat
pelbagai bentuk hasutan, termasuk tangkapan sewenang-wenangnya yang kerap
dialami oleh ansar dan perobohan masjid-masjid, dan percubaan pembunuhan dan
ancaman yang tidak pernah berhenti.
Kesemua ini dihadapi oleh para ansar dengan kenyataan
dan jalan yang menyedihkan yang mengesahkan garis seruan dakwah dan ajaran
yang aman. Mungkin kerajaan dihasut para ulama jahat di belakang mereka, Mereka melihat reaksi damai dakwah sebagai
tanda keadaan yang lemah, Nemuk-bentuk
tekanan yang semakin meningkat dan peningkatan kadar keganasan untuk
menghapuskan dakwah yang dengan menghapuskan mereka.
Pada bulan Zhu Al-Hijjah dalam kalendar Islam Pada masa lalu, para Marajik Najaf mengadakan
persidangan yang dikenali sebagai persidangan para mubaligh yang membentangkan
di beberapa saluran satelit yang ada kaitan dengan para Marajik dan
pihak-pihak yang menyokong mereka, dan kata-kata dalam persidangan ini jelas
mendesak kerajaan untuk membasmi seruan dakwah dan ansar dengan kekerasan. Ia
berlaku, sebaik sahaja sidang berakhir, pelbagai pasukan keselamatan negara
memulakan serbuan di waktu malam di rumah-rumah Ansar di wilayah-wilayah Iraq
dan pada masa ini telah mengakibatkan
penangkapan berpuluh-puluh ansar, mengejutkan orang lain dan menakut-nakutkan kanak-kanak dan wanita mereka, dan
beberapa siri tangkapan lagi dan ugutan ini masih berterusan sehingga masa saya
menulis jawapan ini.
Anda tentu boleh menilai dakwah kami dari pemerhatian
kenyataan dakwah ini yang berusia lebih lapan tahun, dan mungkin tidak perlu disebutkan
kepada anda bahawa sifat matlamat yang kelihatan pada dakwah kami benar-benar
tidak serasi (sesuai) dengan pendekatan keganasan. Dakwah untuk meyakinkan
pemikiran manusia tertentu perlukah dengan keganasan?
Bahkan saya tambahkan kepada anda apa yang mereka
selalu syakkan pada dakwah kami adalah keganasan, pada hal keganasan
diamalkan dan dilaksanakan oleh pihak berkuasa Marajik, partu-parti dan
kerajaan di belakangnya.
Ya, kerajaan suka melabelkan kami bersifat ganas,
tetapi ini adalah sesuatu yang perlu anda fahami, ia adalah sikap kerajaan pelampau
yang zalim, kerana dia tidak dapat menghadapi pemikiran dengan pemikiran maka
jalan keluarnya adalah dengan alasan bersifat fitnah lapuk untuk mengekalkan
sifat pergerakan haram terhadap lawan mereka untuk menyediakan pendapat umum agar
membubarkan mereka dengan kekerasan.
Kemudian anda akan melihat bahawa pihak berkuasa agama
sentiasa mempunyai kesenangan untuk menunjukkan kepada manusia dengan jubah
suci dan rasa tidak bersalah, dan dari sini tentulah mereka mempunyai cara
atau alasan untuk berhadapan dengan lawan mereka, itu adalah hujah lapuk yang
diperbaharui; Saya maksudkan tuduhan
kebebasan beragama akan mebahayakan kepada orang ramai..
Ya, anda boleh berkata: Tetapi anda membawa senjata
pada sepuluh Muharram, tetapi anda perlu tahu bahawa kami dalam keadaan menjaga
diri kami tidak lebih dari itu. Kuasa jenayah telah sampai ke titik tidak
kembali kepada persoalan pembubaran kami dan penghapusan dakwah kami, Anda
mungkin tahu bahawa pendekatan yang membawa kepada dakwah ilahiyah adalah
kaedah dialog, dalil-dalil dan hujah,, dan pendekatan ini boleh berubah dalam
hal pembelaan yang sesuai dengan syari'at dari diri terpaksa menghadapi taghut penzalim dengan senjata yang sama kerana mereka diserang.
|
Dr. Timothy, Adalah baik sekiranya anda menerangkan
mengenai kami dengan pendapat anda mengenai sandiwara media ini yang
disampaikan oleh saluran pihak berkuasa, Dan anda boleh temui di antara
permainan dan drama-drama ini yang ditunjukkan oleh televisyen taghut penzalim
Saddam, yang merupakan mangsa yang sama yang dibunuh hari ini. Saya tidak
ragu-ragu anda akan temui senario yang paling dekat dengan fantasi atau komedi
hitam!!
Abu Sajjad orang yang didakwah– dia pernah
menjadi seorang perisik,, dan sebelumnya pernah menjadi ahli kumpulan Moqtada Al-Sadr
– mengatakan, bahawa kami telah memberinya beribu-ribu dolar, dan kebohongan
ini tidak dipercayai walaupun buluh yang kami gunakan untuk membina masjid kami,
dan mengatakan bahawa kami benar-benar mengenal semua jwnayag pembunuhan yang diamalkan pada
hakikatnya - Dan ini diketahui oleh masyarakat - Parti-parti yang berjuang
untuk pengaruh di Basrah, dan cukup untuk membuktikan bahawa dia berbohong
bahawa pembunuhan itu masih wujud itu hingga masa ini! Dia juga berkata bahawa
kami merujuk kepada dakwah kami untuk filem animasi!. Adakah anda fikir ungkapan
terakhir ini patut diberi ulasan?
Adapun mengenai bilakah kemunculan Mahdi secara
terbuka, ini dikaitkan dengan kehendak Allah sahaja, dan dalam apa jua
keadaan, kemunculannya (as) syarat-syarat dan tanda-tanda untuk mengesahkannya
dan atas dasar ini kami selalu
mengulangi kata-kata ini: (Mereka melihatnya jauh dan kami melihatnya tidak
lama lagi). Adapun bagaimana orang-orang mengetahui Al-Mahdi (as), saya maklumkan dahulu contoh ini, yang dibawakan
oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as):
(Jika seseorang memiliki sebuah kapal atau ladang atau
apa saja di mana sekumpulan orang bekerja tidakkah sepatutnya dilantik
seorang kapten kapal atau pengarah sesuatu kilang atau bagi orang-orang ini. Sekiranya
ini dibiarkan, kapal akan tenggelam, atau kilang itu rosak atau berlaku kerosakan,
sudah tentu boleh digambarkan sebagai suatu kebodohan atau kurang bijaksana..
Kemudian kapten yang dilantik bagi kapal atau pengarah
sesuatu kilang atau pemimpin bagi orang-orang ini, jika tidak diberitahu kepada
mereka dalam mengetuai kapal atau pengurusan kilang atau kepimpinan
orang-orang ini tentulah hasil pengeluaran kilang berkurangan atau berlaku kecemasan yang diakibatkan oleh kerosakan
tertentu seperti kapal yang akan tenggelam akibat kejahilan pemimpin ini atau
oleh peraturan mengurus tumbuhan atau rawatan kecemasan, Bukankah amalan ini
digambarkan sebagai tindakan kejahilan atau kurang bijaksana, Bukankah
seharusnya dengan bijak mem dipilih yang paling berpengetahuan dari yang
wuhud atau memberikan yang dipilih itu
dengan pengetahuan yang diperlukan untuk menjadi yang paling sempurna dan
mampu memimpin kapal dan akan dengan selamat
dan pengurusan kilang mencapai pengeluaran terbaik..
Jika kita menganggap bahawa orang ini telah dilantik
sebagai kapten kapal atau pengarah sesuatu kilang atau pemimpin orang-orang
ini adalah yang paling berpengetahuan dan
yang paling sesuai untuk memimpin pengurusan kapal dan kilang, tetapi orang-orang
itu tidak diperintahkan supaya taat kepada nakhoda atau pengurus atau
pemimpin dan orang-orang itu bertindak sesuka hati dan mengikut keinginan mereka sendiri; kerana
mereka wajib mentaati pemimpin yang ditetapkan jika tidak akan mendapat
kacau-bilau atau kerosakan disebabkan orang-orang itu tidak diperintahkan
untuk taat kepada nakhoda atau pemimpin itu, sudah tentulah ia menggambarkan jauh
dari kebijaksanaan berbanding kebodohan, dan kemudian apa manfaat
pelantikannya sebagai pemimpin yang paling berkebolehan jika tidak diperintahkan
untuk taat kepadanya?!
Saya tidak fikir seseorang yang bijak akan berkata
sebaliknya. (Seorang pemimpin mesti dilantik dan mesti mempunyai atau
diberikan semua pengetahuan yang diperlukan dan mesti memerintahkan mereka
yang dipimpin itu untuk mematuhinyaa.)
|
Ini semua dibuktikan di dalam Al-Quran
bilamana Allah SWT menetapkan peraturan ini bersama-sama dengan penentuan Adam
a.s sebagai khalifah Allah yang pertama di atas muka bumiNYA. Ini adalah
peraturan dalam mengenali khalifah Allah atau hujahNYA ke atas hamba-hambaNYA,
sekaligus peraturan dalam mengenal Allah SWT kerana dengan mengenali khalifah
Allah ini, maka akan dikenali Allah SWT. Peraturan Ilahi ini disebutkan dalam
firmanNYA seperti berikut:
﴿وَإِذْ
قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا
أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ
بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman
kepada malaikat: SesungguhNya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi.
Mereka bertanya, Adakah Engkau hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan
membuat bencana dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan
memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: SesungguhNya Aku mengetahui akan
apa yang kamu tidak mengetahuinya”. [281]
Hakikatnya bahawa khalifah ini adalah yang
paling berpengetahuan seperti dalam ayat:
﴿وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا
ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ
هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾
"Dan Dia telah mengajarkan Adam, akan
segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkanNya kepada malaikat
lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuaNya jika
kamu golongan yang benar. [282]
Pelantikan Imam dan pemimpin dan pengganti
Allah dalam ayat:
﴿فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن
رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ﴾
“Kemudian apabila Aku sempurnakan
kejadiannya, serta Aku tiupkan padaNya roh dari (ciptaanKu) maka hendaklah kamu
sujud kepadanya”. [283]
Malahan terdapat banyak teks di dalam kitab
Taurat dan Injil yang menerangkan hal yang serupa iaitu peraturan dalam
mengenali khalifah Allah atau peraturan dalam mengenal Allah SWT, iaitu tiga perkara
sepertimana yang telah diterangkan. Tamat
Dalam teks yang disebutkan ini Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) merujuk kepada perkara-perkara
yang paling penting yang mana melaluinya Imam Mahdi (as) dapat dikenal, yang mana
ia dinashkan dalam kitab-kitab samawi dan perkataan para nabi yang terdahulu, Dia
juga memaklumkan kepada manusia di bumi, apa yang ada di dalam semua kitab-kitab
samawi, dialah adalah pemilik dakwah kepada Hakimiyah Allah (Kerajaan Allah) di
bumi, yang tidak dapat dilaksanakan melainkan dengan ketaatan kepada orang yang
telah dijadikan Allah sebagai penguasaNya. Ia boleh dikenal melalui banyak hadits-hadits
yang tidak ditinggalkan secara khusus kecuali keterangan mengenai; sifat-sifatnya,
akhlaqnya, tubuh jasmaninya dan tempat kediamannya... dan banyak perkara lain
yang khusus ada padanya, dan ada yang mengetahuinya melalui rukya (penglihatan dalam
tidur) yang dilihat oleh orang-orang yang beriman, dan ada di antara mereka,
beberapa orang-orang yang beriman melihat Isa (as) yang memerintahkan mereka
untuk mengikutinya.
Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah
menempatkannya di bumi.)
Syeikh Nadzim Al-3uqailiy
✡✡✡✡✡
----------------
|
[279] - kata-kata yang diadaptasi dari jawapannya (as) kepada soalan, lihat Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet: J 1 jawapan untuk soalan no (3)..
[280] – Taghut penzalim Iraq, Saddam
Hussein, pemerintah Iraq (la), membawanya kepada jenayah yang paling kejam, dan
memperlekehkan semua nilai-nilai kemanusiaan, akhlaq dan agama, telah menulis Al-Quran
menggunakan darahnya sendiri yang kotor dan najis. Apa yang lebih mengejutkan
adalah bahawa umat Islam telah merasa bebas dari tanggungjawab dan tidak
mempertahankan kesucian Al-Quran mereka, Para ulama juga tidak mempertahankan kemuliaan
Al-Quran yang telah dijadikan Allah untuk membimbing umat dan mewakili identiti
Islam mereka, Dan mereka melepaskan tanggungjawab mereka kerana takut Taghut penzalim
yang terkutuk itu, sama ada ulama Sunni atau ulama Syiah, tiada seorang pun daripada
mereka membantah jenayah besar terhadap Al-Quran itu, bahkan mereka tidak mahu
sesiapa pun menaruh perhatian terhadapnya!!Tiada siapa yang mempertahankan
Al-Quran, melainkan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as).... dan didedahkan satu
kenyataan di dalamnya, ia bertarikh: 20 / Jamadi Al-Awwal / 1425 H, yang
menjadikan ulamak suuk mengejar dunia dan jauh mereka dari mendapat keredhaan
Allah, Sebalik nya, dia diusir oleh sebahagian daripada mereka seperti yang
disebutkan (as) di dalam kitab jawapannya, Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet: J
2 dalam jawapan kepada soalan dua puluh tiga bahagian soalan akidah..
[281] - Al-Baqarah 2:30.
[282] - Al-Baqarah 2:31.
[283] - Al-Hijr:29.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan