Kerja-kerja
penting mempercepatkan Faraj Imam (AS)
(أهم الأعمال لتعجيل فرج الإمام (ع)
Kerja-kerja
penting untuk mempercepatkan Faraj Imam ialah:
1 – Memahami Agama
التفقه في الدين
Termasuk:
A - Bacaan Dan Tafsiran Al-Quran:
Rasulullah
(sawas) bersabda:. (“Wahai manusia, bahawa kamu pada zaman ketenangan (gencatan
senjata), dan dalam perjalanan kamu berjalan di belakang dan kamu berjalan
cepat, kamu tentu telah melihat hari siang dan malam, matahari dan bulan menerangi
semua yang baru, dan mendekatkan yang jauh, dan datang semua yang dijanjikan, maka
bersiaplah untuk makan makanan selepas mendapat kemenangan,” Miqdad berdiri
lalu bertanya : “Ya Rasulullah, apa Daerah ketenangan? Rasulullah (sawas)
bersabda: Daerah tiada gangguan, jika kamu ditinggalkan dengan fitnah ganti
malam yang gelap maka kamu mempunyai Al-Quran, Syafaat Al-Quran adalah perantara
dan apa yang datang dari orang yang mempercayainya, [173] sesiapa yang
menjadikannya sebagai pemimpinnya akan membawanya ke syurga, dan sesiapa yang
mengadakannya penggantinya akan membawanya ke neraka, ia adalah panduan (dalil)
jalan yang terbaik, sebuah kitab yang memperinci dan menerangkan dan memberi
kesimpulan, ia adalah yang muktamad bukan gurauan, padanya yang zahir dan batin,
zahirnya kebijaksanaan, dan batinnya ilmu, zahirnya indah dan batinnya itu
mendalam, padanya batas kepada setiap tepian sempadan [174], tidak terkira
banyaknya keajaiban, tiada tandingannya, di dalamnya ada lampu petunjuk, sinar kebijaksanaan,
dan dalil atas kebaikannya kepada orang-orang yang mengenalinya.) [175].
Dan
Amirul Mukminin (as), beliau berkata: (Aku mendengar Rasulullah (sawas) bersabda:
Jibril datang padaku dan berkata:. Wahai Muhammad akan ada fitnah pada umatmu,
aku berkata: Apakah jalan keluar daripadanya. Jibril berkata: Kitab Allah (Al
Quran). Di dalamnya terdapat khabar berita (umat) sebelum kamu dan selepas
kamu. Dan ia menjadi hukum antara kamu dan ia pemisah (muktamad), bukan sesuatu
gurau senda. Barangsiapa yang berpatah balik (lari) kerana ingkar dan takabbur
akan dibinasakan oleh Allah, barangsiapa yang mencari petunjuk selain daripadanya
(Al-Quran) maka Allah akan menyesatkannya dan ia adalah tali Allah yang kukuh. Dan
ia adalah peringatan yang bijaksana. Dan ia adalah jalan yang lurus dan ia
tidak boleh diselewengkan oleh hawa nafsudan ia tidak akan menyukarkan lidah
menyebutnya (sekali pun bagi bukan Arab) [176] Dan tidak akan lapuk sekalipun
diulang berkali-kali. [177] dan tidak akan merasa puas daripadanya oleh ulamak.
Tidak akan terhenti keajaibannya. Dan dia tidak menghalang jin [178] daripada mendengarnya:
“lalu mereka berkata: Sesungguhnya kami telah mendengarkan Al Quran yang menakjubkan
(yang) memberi petunjuk kapada jalan yang benar” lalu dia membenarkannya.
Sesiapa yang beramal dengannya akan diberi ganjaran, dan sesiapa yang berpegang
dengannya akan diberi hidayah ke jalan yang lurus. Ia adalah Kitab Al-‘Aziz yang
tidak akan menyesatkannya dari hadapan dan dari belakangnya, yang diturunkan
dari Yang Maha Bijaksana lagi Terpuji) [179].
Diriwayatkan
di dalam hadits bahawa tiga aduan kepada Allah pada hari dibangkitkan untuk
dihisab, bahawa Nabi (sawas) bersabda: (Pada hari kiamat tiga kewujudan akan
mengadu, al-Quran, Masjid dan ‘Itrah: Al-Quran akan. berkata, "Ya Tuhanku!
Mereka membakarku dan mengoyakkanku helaian demi helaian. "Masjid akan
berkata, "Ya Tuhanku! Mereka telah memeliharaku dan merosakkanku."
Al-Itrah akan berkata, "Ya Tuhanku! Mereka membunuh kami, menghalau kami
keluar dari rumah kami dan menjadikan kami berkeliaran ke sana-sini," kata
Rasulullah (sawas)," Aku akan duduk untuk menghakimi perkara ini..
"Bagaimanapun, Allah berfirman, "Aku lebih berhak untuk melakukannya.
") [180]
Al-Quran,
‘Itrah dan masjid. Adakah kamu wahai saudara-saudara sudah bersedia untuk
menghadapi ketiga-tiganya demi memberi penjelasan di hadapan Allah (Azza wa
Jalla)?.
Yang
pertama adalah kitab Allah yang dikuasai dan diperakuiNya. Yang kedua adalah Khalifah
Allah di muka bumi. Dan yang ketiga adalah rumah Allah.
Yang
sebenarnya bahawa penduduk di seluruh bumi ini dihalang hak mereka atas pendekatan
ini, jika demikian marilah kita semua mengamalkan nasihat ketiga-tiga perkara
ini, untuk menghadapinya, pada Hari kiamat kesemuanya itu meredhai kita, dan untuk
memulihkan masjid sebagi tempat yang sebenar dalam menyebarkan ilmu al-Quran dan
hadits-hadits Ahl al-Bayt (as), dan mengambil peringatan Imam Zaman di dalamnya
(as) dalam semua perkara, dan Beliaulah yang mewakili al-'Itrah pada hari ini, Untuk
memberikan keputusannya ke atas semua ketentuan, dan untuk kita membaca
Al-Quran Saya tidak bermaksud hanya pada kalimah (perkataan) sahaja, tetapi
mengetahui maknanya dan membaca mencari dalil-dalil dan melaksanakannya, dan berakhlak
dengan akhlak al-Quran, dan menyebarkan kepada masyarakat selepas mengamalkannya,
Maka orang yang menyuruh orang lain berakhlak mulia tidak terpakai dan tidak memberi
apa-apa kesan kepada mereka, bahkan mungkin mendatangkan hasil yang
bertentangan. Telah diriwayatkan dari mereka (as) yang bermaksud: (Jadilah
penyokong kami yang senyap) [181], iaitu:dengan ilmu dan amal, dan dengan sirah
yang baik (nabi dan rasul) dan sesama manusia bukan hanya dengan perkataan sahaja,
ia merupakan alat (perantara) yang menyatakan asas-asas dalam berdakwah, dan
datang dalam Kitab Suci:
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفْعَلُونَ * كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ
تَقُولُوا مَا لا تَفْعَلُونَ﴾
Wahai
orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu
kerjakan. * Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa
yang tidak kamu kerjakan. [Al-Shaf 61:2] [182].
Akhlak
Al-Quran yang diambil dari Al-Quran dan ahli Al-Quran Muhammad dan Aali Muhammad
(sawas). Al-hamdu Lillah diriwayatkan dari mereka (as) di dalam hadits, doa-doa
dan tafsir adalah terlalu banyak. Pelbagai akhlak tidak pernah habis, tetapi
malangnya Al-Quran hari ini ditinggalkan dan mati di pusat-pusat pendidikan
Ilmu terutamanya di Najaf Al-Syarif serta di tempat-tempat lain.
Maka
usaha ini akan diteruskan di masjid-masjid yang ditubuhkan berasaskan Al-Quran
mengenai kitab-kitab ilmu Mantik (Logik), Falsafah, Perbahasan dan Tatabahasa,
yang menggalakkan pengajian dan pembelajaran untuk memahami al-Quran dan
Sunnah, walaupun kamu tidak berminat untuk mempelajari kitab Allah dan mengkaji
tafsirannya, dan Jika terdapat sesuatu yang dianggap penting sebelumnya oleh
sebahagian orang yang beriman ia adalah tidak seberapa!
Yang
Maha Tinggi berfirman:
﴿وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي
اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾
Berkatalah
Rasul: "Ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku menjadikan Al Quran itu sesuatu
yang tidak diacuhkan".[Al-Furqan 25:30] [183].
Rasulullah
(sawas) bersabda dalam menerangkan keadaan kita hari ini: (Masjid-masjid mereka
penuh (3amarah) tetapi merosakkan hidayah) [184],
Ia
penuh dengan orang tetapi mereka tidak berada di laluan yang dicatat oleh
al-Quran dan Muhammad dan Aali Muhammad (sawas).
Berkatalah
Amirul Mukminin (as) dalam menerangkan tentang kebanyakan ulamak masa kita ini:
(Mereka menolak al-Kitab dari membawanya, melupakan dari memeliharanya ) [185],
iaitu, mereka sepatutnya membawanya dan memeliharanya, mereka adalah
pelajar ilmu agama dan ulamak.
Ini,
walaupun terdapat perbahasan di dalam kitab suci Al-Quran, ia hanya berkisar
pandangan pentafsir, yang tidak lebih daripada percubaan untuk membuang banyak ayat-ayat
Al-Quran dalam bidang kaedah-kaedah tatabahasa, falsafah, dan lain-lain, bahawa
kebanyakan dari mereka menunjukkan kecenderungan membuat kesilapan dan banyak
daripada mereka tidak terlepas dari percanggahan-percanggahan di dalamnya.
Sekiranya mereka mentafsirkan al-Kitab itu dari apa yang diriwayatkan oleh Ahli
Bayt yang ma’shum nescaya tidak tersasar dari jalan yang lurus yang dicatatkan
oleh Ahl al-Bayt (as) bagi menjayakan Al-Quran dan mentafsiran ayat-ayat yang
lebih baik kepada mereka dan lebih dekat kepada takwa. Tetapi adakah mereka
berbuat demikian?
Amirul
Mukminin (as) berkata dalam menerangkan keadaan penduduk zaman ini dengan
al-Quran: (Penduduk pada zaman itu tidak menanggap perkara baik pada isi
al-Kitab ketika membaca hak bacaannya, dan tidak memanfaatkan daripadanya kecuali
huruf dari tempat-tempatnya) [186].
Kita
mesti memberi perhatian untuk mengetahui tafsiran kitab Allah, ia tidak terhad hanya
kepada pelajar-pelajar hauzah (pusat-pusat pengajian) sahaja, tetapi ke atas
setiap orang Islam supaya mengetahui tafsiran kitab Allah itu sebanyak mungkin.
Adalah sangat penting bagi pelajar-pelajar hauzah (pusat-pusat pengajian)
mempelajari tafsiran yang betul dan mengajarkannya kepada orang-orang di masjid-masjid dan di tempat-tempat
lain, dan harus membuka tempat-tempat mengajar tafsiran Kitab Allah atau di
mana-mana sahaja.
Kaedah-kaedah
Islam yang betul kesemuanya ada di dalam kitab Allah dengan mengetahui tafsiran
dan takwilannya yang betul dan dengan sentiasa membahaskan (membincangkan)
kitab Allah, dan memahami maknanya dan perbendaharaan katanya, dan juga mendedahkan
kepada masyarakat Islam semua kesilapan imam-imam yang sesat, seperti Ibn
Taimiyyah, Ibn Abdul Wahab, dan tuduhan-tuduhan mereka yang menyesatkan umat
Islam dengan fahaman syirik, seperti mendedahkan selok -belok taghut dan
pendokong-pendokong mereka dan rancangan kesyaitanan mereka yang menjadi
matlamat dari belakang untuk mengelirukan masyarakat Islam.
B – Akidah-akidah Islam yang betul, pengajaran
dan pembelajarannya:
Ia
adalah Akidah-akidah yang berasaskan dari ayat-ayat Al-Quran yang Muhkamah dan Al-Sunnah.
Adapun ayat-ayat Al-Quran yang Mutasyabihat, mestilah diterjemahkan
{dijelaskan) dan diketahui tafsiran dan takwilannya dari riwayat (hadits) yang
diterima daripada Rasulullah (sawas) dan keluarganya yang suci (as), janganlah
kamu mentafsirkan kesemuanya dan mengiktikadkan mengikut keinginan apa yang
kamu kehendaki.
Nasihat
saya kepada saudara saya yang beriman:
Iktikad
yang dihasilkan dari Al-Quran yang ditafsir dari riwayat Ahl al-Bayt (as) yang tersebar
dalam masyarakat Islam; untuk menjadikan iktikad agama masyarakat, mahu atau
tidak mahu dari iktikad Al-Quran yang sahih; yang menjadikan masyarakat Islam
bersedia untuk menerima dan menyokong Imam al- Mahdi (as).
C – Hukum-hukum Syariat:
Belajar
adalah wajib bagi setiap Muslim; kerana ia berhadapan dalam hidupnya dalam urusan
ekonomi (mu’amalat) dan tanggungjawab ibadat harian, bahkan kewajipan tiap-tiap
Muslim untuk belajar atau mengajarkan sebahagian darinya pula kepada saudara-saudara
muslimnya yang lain.
Pada
hakikatnya kebanyakan kitab-kitab fiqh yang ada pada hari ini adalah fatwa-fatwa
hukum syariat keseluruhannya yang diperakui dan terpakai telah banyak dikeluarkan,
iaitu dalam masyarakat Islam yang memperakuinya dan menggunakannya yang tidak
kurang juga pentingnya, tetapi tanpa diperakuinya dan digunakan tidak mempunyai
apa-apa faedah amaliah, kewajipan pelajar-pelajar hauzah (pusat-pusat
pengajian) yang berilmu dan beramal, Allah menyelamatkan mereka daripada segala
kejahatan kerana melaksanakan kesemua hukum-hukum ini yang diperakui dalam masyarakat
Islam, dan untuk memberi amaran kepada orang ramai pada larangan-larangan (muharramat)
yang banyak dipandang ringan oleh mereka, tetapi sebahagian pelajar-pelajar hauzah
(pusat-pusat pengajian) yang beramal untuk mengambil tugas untuk menulis pemakaian
hukum syariat yang diperakuinya dalam masyarakat Islam, dan ini adalah
kewajipan kifa’ei (fardhu kifayah) yang akan berdosa jika semua orang meninggalkan.
2 – Beramal Dengan Syariat Islam Yang Suci:
العمل بالشريعة الإسلامية المقدسة
Sudah
tentu, syariat itu sangat penting diamalkan, kerana tanpanya ia akan terbiar.
Dan setiap kali beramal akan menentukan keperibadian, dan akan menentukan hubungannya
dengan masyarakat. Bagi setiap orang Islam, selepas mengetahui apa yang ada dan
apa yang dibawa kepadanya dengan Syariah yang suci, apa yang dibawa dan
dicarinya, dengan tidak menambah sesuatu padanya. Tolak ansur ke atas manusia perlu
dibuang demi kebenarannya, demi mencari keredhaan Allah Yang Maha Suci.
Sesorang
yang bijak tidak akan menyia-nyiakan ketika di dunia ini dan peluang untuk
berjalan menuju Allah, saya tidak bermaksud hanya menunaikan yang wajib-wajib
sahaja, tetapi juga yang mustahab (sunat), yang paling penting doa dan solat
malam, bahkan nawafil (sunat nafilah) setiap hari kesemuanya, puasa dan ziarah
para nabi dan Imam-imam (as) dan orang-orang soleh dan para syuhada’ dan mengambil
iktibar dari amalan (perbuatan) mereka dan mengesan tinggalan mereka, dan agar mampu menunaikan hajat
orang-orang mukmin dan
menasihati mereka dan membimbing mereka dan mengasihani dan belas kasihan
dengan mereka, dan dengan kebencian kepada taghut penzalim dan penyokong
mereka yang mengelincirkan mereka. Merekalah yang melemparkan permusuhan kepada
Aali Muhammad (as) terutamanya kepada yang terakhir dari mereka al-Mahdi (as).
Tindakan taghut penzalim dan sekutu mereka ini yang menjadi dalil kepada Nawaashib
(nashibi) mereka, maka mereka mesti diberikan hukuman Nawaashib ke atas mereka.
Bukanlah amalan syariah itu dengan ibadah sahaja, tetapi juga mu’amalah yang
baik dengan manusia dan bukanlah mu’amalah yang baik itu hanya dengan kemurahan
hati dan belas kasihan, tetapi juga dengan sikap keras dan tegas pada
masa-masanya pada semua orang, dan dengan orang yang beriman berbelas kasihan dan
lemah lembut, Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ
اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ
حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ
فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ﴾
Maka
disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka.
Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan
diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi
mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila
kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya
Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya. [Aali 3imran 3:159]
[187].
Walau
bagaimanapun apabila berdepan dengan taghut penzalim dan penyokong mereka hendaklah
sikap keras dan tegas, Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿يَا أَيُّهَا
النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَأغْلُظْ عَلَيْهِمْ
وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ﴾
Hai
Nabi, berjihadlah (melawan) orang-orang kafir dan orang-orang munafik itu, dan
bersikap keraslah terhadap mereka. Tempat mereka ialah jahannam. Dan itu adalah
tempat kembali yang seburuk-buruknya. [Al-Taubah 9:73], [188].
Dalam
Al-Kafi dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Rasulullah (sawas) bersabda
kepada para sahabatnya : Yang manakah ikatan iman yang paling kuat? Mereka
berkata: Allah dan RasulNya lebih mengetahui, dan sebahagian daripada mereka
berkata: solat, dan sebahagian daripada mereka berkata: Zakat, dan sebahagian
daripada mereka berkata: puasa, dan sebahagian daripada mereka berkata: Haji
dan Umrah, dan sebahagian daripada mereka berkata: Jihad, bersabda Rasulullah (sawas):.
Semua yang kamu kata ada kelebihan, tetapi bukan itu (jawapannya), tetapi ikatan
iman yang paling kuat,adalah kasih kerana Allah dan benci kerana Allah, dan berwali kepada
Auliak Allah, dan berlepas diri daripada musuh-musuh Allah) [189]..
Dan
Ali Bin Al-Hussein berkata: (Apabila Allah (Azza wa Jalla) menghimpun orang-orang
yang awal dan yang akhir dengan pemanggil menyeru dan didengar manusia, dengan
dikatakan: Di mana orang yang kasih kerana Allah, Tegak sebahagian leher manusia,
dikatakan kepada mereka: Pergilah ke syurga tanpa hisab, malaikat bertanya: Apa
(sebab) kamu mengatasi manusia? mereka berkata : Kami mengasihi kerana Allah.
Beliau
berkata: malaikat bertanya lagi: Apa lagi amal-amal kamu? Mereka menjawab: Kami
mengasihi dan membenci kerana Allah. dikatakan kepada mereka: Ya ambilah
ganjaran amal-amal kamu [190].
Dan
Abi Jafar (as), beliau berkata: (Rasulullah (sawas) bersabda: Kasih sayang
seorang mukmin kepada mukmin yang lain kerana Allah adalah orang-orang besar
dalam iman, Sesiapa yang mengasihi dan membenci kerana Allah, taat pada Allah
dan menahan diri kerana Tuhan, dia dari teman-teman dekat Allah) [191].
Dan
bukan syariat Ilahiyah itu penyokong [yang mengajak] menghilang atau
menolak sifat keperempuanan (pondan).. Dengan nama agama saya mendapati sesiapa
berpura-pura dalam perjalanannya dan merendahkan suaranya sehingga hampir-hampir
tidak didengar. Dan dengan nama ‘Irfan (Tasauf) dan akhlak dapat dari memanggil
dirinya seorang ulamak atau yang memanggil dirinya ulamak yang jahil kerana dia
meninggalkan perkara penting lagi wajib di dalam Islam, yang dengannya dipegang
fardhu-fardhu yang menjamin mazhab-mazhab dan mengatasi peningkatan usaha, dan
ia adalah menyeru kepada makruf dan mencegah kemungkaran. Dan perkara ini sungguh
pelikI! Dan yang peliknya adalah menghormati model yang negatif ini sebagai
suci! Pada hal bahawa Rasulullah (sawas) sangat halus dan kasih kepada orang beriman
dan tegas dengan orang-orang kafir, sehingga diriwayatkan dari Amirul Mukminin
( as) sesuatu yang bermaksud “bahawa mereka berlindung pada baginda di dalam pertempuran”
[192].
Kemudian
Amirul Mukminin (as) telah menggambarkan baginda sebagai Tabib yang merawat
pesakit [193], iaitu: Ia adalah sangat mengutamakan dalam perkara Kebaikan
(makruf) dan Pencegahan Kemungkaran dan memaklumkan kepada manusia. Sebarang ‘Irfan
(pekerti halus) ini, dan apa juga akhlak yang menganjurkan pemiliknya untuk
berjalan berasaskan sirah perjalanan Rasulullah (sawas)?
Wahai
orang yang beriman, lelaki dan perempuan: Ibrahim (as) yang membawa kapak dan
memecahkan berhala mereka turut serta sirah tauladan yang mulia ini, sirah
perjalanan hidup para nabi dan rasul yang kamu membaca Al-Quran. Berhati-hatilah
dengan sirah perjalanan hidup orang-orang seperti Samiri dan Bal’am bin Ba’ura’
(Bal3am bin Ba3ura’).
Membawa
kapak dan menghancurkan patung berhala dan (berhala) anak lembu [194], dan
bermula setiap daripada kita secara peribadi, dan orang-orang di sekelilingnya.
Jangan takut, kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu
orang-orang yang beriman.:
﴿أَلَيْسَ اللَّهُ
بِكَافٍ عَبْدَهُ وَيُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِنْ دُونِهِ وَمَنْ يُضْلِلِ
اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ * وَمَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُضِلٍّ
أَلَيْسَ اللَّهُ بِعَزِيزٍ ذِي انْتِقَامٍ * وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَفَرَأَيْتُمْ مَا
تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ
كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ
قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ * قُلْ يَا قَوْمِ
اعْمَلُوا عَلَى مَكَانَتِكُمْ إِنِّي عَامِلٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ * مَنْ
يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَيَحِلُّ عَلَيْهِ عَذَابٌ مُقِيمٌ﴾
Bukankah
Allah cukup untuk melindungi hamba-hamba-Nya. Dan mereka mempertakuti kamu
dengan yang selain Allah? Dan siapa yang disesatkan Allah maka tidak seorangpun
pemberi petunjuk baginya. * Dan barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah,
maka tidak seorangpun yang dapat menyesatkannya. Bukankah Allah Maha Perkasa
lagi mempunyai (kekuasaan untuk) mengazab? * Dan sungguh jika kamu bertanya
kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?", niscaya
mereka menjawab: "Allah". Katakanlah: "Maka terangkanlah
kepadaku tentang apa yang kamu seru selain Allah, jika Allah hendak
mendatangkan kemudharatan kepadaku, apakah berhala-berhalamu itu dapat
menghilangkan kemudharatan itu, atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku,
apakah mereka dapat menahan rahmat-Nya?. Katakanlah: "Cukuplah Allah
bagiku". Kepada-Nya-lah bertawakkal orang-orang yang berserah diri. * Katakanlah:
"Hai kaumku, bekerjalah sesuai dengan keadaanmu, sesungguhnya aku akan
bekerja (pula), maka kelak kamu akan mengetahui, * siapa yang akan mendapat
siksa yang menghinakannya dan lagi ditimpa oleh azab yang kekal". [Al-Zumar
39:36-40] [195].
Dan
pelajar-pelajar pusat-pusat pengajian (hauzah) harus sedar bahawa tanggung
jawab orang berilmu adalah menyeru kepada makruf dan mencegah kemungkaran, lebih
khusus dan lebih besar daripada yang lain; kerana banyak sebab, termasuk:
bahawa dia meletakkan dirinya di tempat para nabi dan Rasul, dan berdiri di
pintu Malakut, dan menyeru dengan kesaksian (dalil-dalil) jalan Tuhan dengan
Lisanu al-Hal (kata-kata perbuatan), tetapi dengan tidak melafazkannya.
Orang
yang berilmu wajib mencegah kemungkaran yang dicanai dan dicanang oleh taghut-taghut
zalim dan pengikut mereka dalam masyarakat Islam, dan oleh semua cara yang ada
untuk menghadapinya. Dia mesti mengawal (muraqabah-mengawasi) masyarakat Islam
dari munculnya penyelewengan di dalamnya, jika tidak ia akan diputuskan dengan
jalan Allah SWT dan tentera dari tentera iblis. Taghut-taghut penzalim menyebarkan
kemungkaran dengan tangan-tangan mereka dan lidah-lidah mereka, dan imam-imam
dan ulamak yang tidak beramal menyebarkan kemungkaran dengan tiada pencegahan
terhadapnya dengan pengabaian mereka mengarahkan masyarakat Islam dari mengislahkannya.
Perumpamaan mereka seperti orang yang ingin menyelamatkan amalan tertentu
tetapi tidak kembali mengerjakannya malahan tidak mendirikannya dan tidak
meninggalkan yang lain yang dilakukannya.
Perlu
(wajib) juga diberi perhatian kepada terdapatnya kelemahan yang ketara dalam
masyarakat Islam, terutama golongan kelas atasan mukmin yang berpendidikan. Maka
mereka mesti (wajib) memperjuangan pencegahan kemungkaran pada segala perkiraan
pengengetahuan dan tanggungjawabnya, dan mesti menghimpunkan ulamak di persekitaran
yang beramal dan ikhlas kepada Allah, menyeru mereka kepada makruf dan mencegah
kemungkaran, dan berjihad di jalan Allah dan mempertahankan mereka. Adalah
tidak masuk akal untuk melihat ulamak yang beramal yang dibebankan dengan
tanggungjawab dan dengan masyarakat Islam yang hanya berdiri dan mengikut Taghut-taghut
penzalim rapuh dan ulamak al-suukyang tidak beramal.
Hendaklah
memberi amaran kepada ahli-ahli masyarakat Islam, mereka pada hari kiamat
bertanggungjawab atas ilmu dan amalan di dunia dan bagaimana mereka menjawabnya,
diriwayatkan dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (tiga pihak mengadu kepada
Allah Azza w Jalla, masjid yang runtuh yang tidak bersolat di dalamnya, dan di
antara alim dan jahil, dan Al-Quran itu telah ditinggalkan berhabuk tidak dibaca.)
[196].
Ya
Wahai yang dikasihi, Wahai mukmin dan mukminah, diwajibkan kamu membantu orang
alim yang beramal yang ikhlas kerana Allah yang berjuang untuk menegakkan Kalimah
لا إله إلاّ الله - Tiada Tuhan Selain Allah, tidak berganjak dan berundur ke
belakang dan meninggalkannya pada akhirnya terpaksa kembali kepada TuhanNya.
Dizalimi
dan terdampar, darahnya sendiri mengadu kepada Allah, kehinaannya diambil dan
ditolong selepas ia menjadi dalil ke jalan Allah yang lurus.
Amirul
Mukminin (as) berkata: (Allah SWT menjadikan zikir menyinari hati, kamu
mendengarnya selepas membacanya, dan melihat pada sarangnya, dan didorong
selepas bersama, "Dalam semua tempoh dan masa, terutamanya semasa
peralihan pemerintahan yang (tempohnya di antara kedatangan dua nabi)
ada orang yang bersama Allah - besar nikmat-nikmatNya - membisik (melalui
ilham) ke dalam fikiran dan akal mereka, dan menyinari mata hati mereka dan
telinga dengan cahaya kesedaran. Mereka diingatkan dengan hari-hari Allah dan dipertakutkan
dengan makam mereka, pengurusan dalil-dalil di padang luas, sesiapa yang
bertujuan memuji kepadaNya jalan yang mengembirakannya untuk terus hidup, dan sesiapa
yang mengambil jalan kiri dan kanan yang dicelaNya dan diperingatkanNya akan
binasa, dan kerana mereka menggunakan lampu yang malap, dan dalil-dalil yang syubhat
(keliru), tetapi menyebut selamat datang dan membawanya dari dunia, maka tidak dihalangi
oleh perdagangan dan jual beli padanya diputuskan pada hari kehidupan, dan
melaungkan tegahan yang diharamkan Allah ke telinga orang yang lalai, dan menyeru
ditegakkan keadilan bila tiada seruan padanya, dan mencegah kemungkaran bila
tiada yang mencegahnya, seolah-olah dia memutuskan dunia untuk akhirat walaupun
mereka masih di dalam, maka saksikanlah di sebaliknya, seolah-olah dia telah dipanggil
oleh yang ghaib-ghaib oleh ahli (alam) Barzakh kerana lama
menunggu dibangkitkan di dalamnya, dan mentahkikkan kiamat disediakan kepada mereka.
Jadi terangkat penutupnya bagi penduduk dunia, Sehingga mereka melihat apa yang
tidak dilihat dan mendengar apa yang mereka tidak didengar...) [197].
Malangnya,
ada orang-orang yang meninggalkan seruan kepada makruf dan mencegah kemungkaran,
ini tugas yang sangat besar di bawah alasan taqiyah, saya tidak dapati
ia rosak kerana sedikitnya penjelasan.
Taqiyah -
التـقية
Taqiyah (kepura-puraan)
adalah : mengelakkan kerosakan fizikal (jasmani). Dan haiwan-haiwan mengelakkan
kerosakan biasanya lebih unggul dari manusia, dan biasanya kebanyakan anak-anak
Adam cenderung pada yang hak (benar) dari yang batil (salah atau dusta) dan
menjadi lumrah hak (yang benar) susulannya menyebabkan bahaya dari segi ekonomi
atau tubuh badan, walaupun perkara remeh, dan perjalanan hidup manusia di
tangan saudara-saudara di dalam buku sejarah, jika disemak (dilayari) akan didapati
bahawa sebahagian orang-orang yang telah mengalami kerosakan (kerugian) pada harta
benda mereka dan diri mereka untuk menegakkan kalimah yang hak (kebenaran).
Jika
kebanyakan manusia mengamalkan taqiyah (kepura-puraan), bahkan juga berlebih-lebihan
dan secara kekal, maka apabila kita lihat kepada umat Islam dan kita dapati
mereka dua bahagian (firqah): Firqah yang bermuafakat secara senyap-senyap atau
firqah pelinciran (licin dan licik) para pemerintah zalim yang memerintah
negara-negara Islam, pada mereka memerintah dengan kekerasan dan memandang
rendah Syariah dan Al-Quran dan nilai-nilai ketuhanan dan berhukum selain dari
apa yang telah diturunkan Allah, dan yang menghalalkan darah orang-orang mukmin,
terutama kerana memperkosa kepimpinan negara dari ma'sumin (as).
Firqah
ini kebanyakannya adalah ahli Sunnah, mereka mengamalkan taqiyah dan secara berlebihan,
bagaimanapun, mengatakan bahawa ajaran mazhab mereka terpaksa taat pemerintah
yang tidak adil dan yang tidak menjalankan Syariah dan penumpahan darah manusia
secara haram, dan mendirikan pergerakan media secara besar-besaran untuk
memusnahkan Islam, dan penyebaran alkohol dan perbuatan yang songsang
(bertentangan) dengan lagu-lagu hiburan yang disiarkan oleh TV di negara-negara
Islam dengan kegiatan perosak dan merosakkan masyarakat. [198].
Saya
tidak fikir bahawa ulama Sunni hari ini yang mengatakan seperti itu, dan hanya
untuk mengatakan ini adalah seorang yang memerangi Muhammad dan Syariatnya dan
pembantu kafir Quraisy dan pengikut mereka hari ini.
Jadi,
kerana mereka tidak mengatakan dengan mewajibkan mentaati pemerintah yang tidak
adil, tetapi apa yang saya fikirkan bahawa setiap Muslim menafikan taat kepada
pemerintah yang tidak adil; kerana mereka memerangi Allah dan Rasul-Nya, dan
kerana mereka tidak menentang pemerintah yang zalim, tetapi mereka memberikan
sanjungan pada kebiasaannya, bagaimana pun dalam setengah keadaan mereka ini
mengamalkan kepura-puraan (taqiyah) dan berlebihan dalam memanggil apa
yang mereka mahukan, apa yang penting pengertiannya bukanlah pada istilah.
Dan
sudah tentu terdapat sebahagian ulamak Sunni tidak terlibat degan taqiyah
secara berlebihan, tetapi mereka berdiri dan bersekutu dengan taghut penzalim
dan pemerintah zalim, dan di antara mereka Sayyid Qutb. Tiada salah jika kita
kaji sebahagian perkataan dalam kisah Ashhabu al-Ukhdud (parit berapi), yang
mengatakan: (Ia adalah kisah golongan yang beriman dengan TuhanNya yang mengumumkan
hakikat iman mereka, dan kemudian datang cubaan (fitnah) dari musuh-musuh yang
sangat kuat untuk menyelewengkan mereka tanpa mempedulikan hak manusia untuk
bebas beriktikad dengan kebenaran dan beriman kepada Tuhan Al-Aziz Al-Hamid,
dan kemuliaan manusia di sisi Allah sebagai permainan yang digemari penzalim
dengan kesakitan penyeksaan dengan menukarkan pandangan mereka ketika disiksa dengan
api!
Iman
telah meningkat di hati-hati ini mengatasi cubaan (fitnah) dan akidah mengatasi
kehidupan, tidak tunduk kepada ancaman penguasa zalim dan tidak dapat memfitnah
agama mereka dengan membakar mereka dengan api sehingga mati... dan kemudian
mengatakan bahawa semua mereka yang mati atas sebab-sebab yang berbeza tetapi mereka
tidak menang atas kemenangan ini, tidak meningkat kepada peningkatan ini, ia
tidak bebas dengan pembebasan ini, tidak terpisah dengan perpisahan ini kepada
pandangan kejadian tersebut, tetapi ia adalah pilihan Allah dan penghormatan
kepada golongan yang dilindungi dari hamba-hambaNya; untuk melibatkan manusia dengan
kematian, dan keunggulan manusia dalam kemuliaan, kemuliaan dalam halaman
himpunan tertinggi (al-Mala’ al-A’la) dan juga pada manusia di dunia. Jika kita
mengambil kira pandangan dari generasi ke generasi, Sesungguhnya pada kesetiaan
orang-orang mukmin dalam keupayaan untuk kehidupan mereka adalah dalam
kebalikan untuk dikalahkan iman mereka, tetapi berapa banyak mereka kehilangan
diri mereka sendiri, dan berapa banyak yang seluruh umat manusia telah dikalahkan,
berapa banyak mereka yang hilang dan mereka yang terbunuh? Betapa besar
maknanya ini, dengan makna zuhud pada kehidupan yang tidak berakidah dan betapa
buruknya hidup tanpa kebebasan, dan telah memusnahkannya walaupun telah dikawal
taghut penzalim ke atas roh-roh (jiwa) mereka selepas mengawal jasad-jasad
mereka, ia adalah makna yang sangat mulia dan sangat besar, kemenangan mereka ini
masih berada di bumi, kemenangan mereka yang telah disentuh api yang membakar hangus
tubuh manusia mereka, dan kemenangan mulia ini bererti yang disucikan dengan Api!)
[199].
Dia
berkata (dan perubahan keadaan, berdiri seorang muslim untuk mengetuk kebiasaan
kuasa fizikal (kebendaan) yang mujarad (abstrak), maka tidak boleh dipisahkan dengan
perasaan kerana ia tinggi, dan melihat pada kebiasaan dari kemungkinan selagi
ia beriman, dan dipastikan dengan yakin bahawa ia lemah dan diteruskan,
tetapi bagi serangan iman tiada ruang-ruang darinya, dan yang sangat takut lalu
pergi, ia tidak membengkokkan kepalanya. Manusia semuanya akan mati, tetapi dia
yang syahid akan meninggalkan bumi ini ke syurga dan kebiasaannya meninggalkan
api neraka, dan terdapat perbezaan yang besar, terdapat perbezaan yang besar
bagi yang mendengar rayuan TuhanNya Yang Mulia:
﴿لا يَغُرَّنَّكَ
تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلادِ * مَتَاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْوَاهُمْ
جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ * لَكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ
جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا نُزُلاً مِنْ
عِنْدِ اللَّهِ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرَارِ﴾
Janganlah
sekali-kali kamu terperdaya oleh kebebasan orang-orang kafir bergerak di dalam
negeri * Itu hanyalah kesenangan sementara, kemudian tempat tinggal mereka
ialah Jahannam; dan Jahannam itu adalah tempat yang seburuk-buruknya. * Akan
tetapi orang-orang yang bertakwa kepada Tuhannya, bagi mereka syurga yang
mengalir sungai-sungai di dalamnya, sedang mereka kekal di dalamnya sebagai
tempat tinggal (anugerah) dari sisi Allah. Dan apa yang di sisi Allah adalah
lebih baik bagi orang-orang yang berbakti. [Aali Imran 3:196-198] [200].
Kemudian
dia berkata : Pada masa lalu kita telah mengurangkan Al-Quran Al-Karim orang-orang
kafir berkata kepada orang yang beriman :
﴿وَإِذَا تُتْلَى
عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا
أَيُّ الْفَرِيقَيْنِ خَيْرٌ مَقَاماً وَأَحْسَنُ نَدِيّاً﴾
Dan
apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami yang terang (maksudnya), niscaya
orang-orang yang kafir berkata kepada orang-orang yang beriman: "Manakah
di antara kedua golongan (kafir dan mukmin) yang lebih baik tempat tinggalnya
dan lebih indah tempat pertemuan(nya)?" [Maryam 19:73] [201].
Golongan
mana? Orang-orang besar yang tidak beriman pada Muhammad, atau golongan miskin,
yang berkumpul di sekelilingnya? Golongan mana, Al-Nadzir bin al-Harith, 3amru
bin Hisyam dan Al-Walid bin Al-Mughirah, dan Abu Sufyan bin 7ar, atau Bilal, 3ammar,
Shuhaib dan Khabbaab? Maka kalaulah apa yang diseru Muhammad baik apakah
pengikut-pengikutnya kelompok mereka yang tidak mempunyai kuasa dan tidak membahayakan
kaum Quraisy? Mereka bertemu di sebuah rumah yang sederhana seperti rumah Al-Arqam,
dan lawan mereka adalah pemilik Kesatuan hartawan dan kemuliaan, kekayaan dan
kuasa?!
Ia
serasi di muka bumi, keserasian yang tidak kelihatan di khalayak ramai yang tertinggi
pada setiap masa dan tempat, dan ia adalah kebijaksanaan Allah untuk menegakkan
akidah mujarad (abstrak) yang tidak mempunyai hiasan dan kecantikan warna,
terbiar dari amalan-amalan godaan nafsu, tidak berkerabat dengan pemerintah
mahupun kebanggaan dengan pihak berkuasa, tidak juga sorakan kesenangan, tidak
menggeletek naluri, tetapi ia adalah usaha dan kesusahan serta jihad dan mati
syahid ... untuk menerimanya, dengan menerima keyakinan dirinya bahawa dia
ingin memiliki keikhlasan kerana Allah bukan manusia, bukan kerana terharu dengan
nilai-nilai dan godaan, tetapi mereka mengulang-ulangi cita-cita memerangkap
yang berfaedah, daripada keinginan hiasan dan kemegahan, daripada mencari harata
kekayaan murahan, dan dari menilai pertimbangan manusia dan perzinaan kerana
takutkan dengan neraca Allah.
Orang
Mukmin tidak mendapatkan nilai-nilai, pandangan dan ukuran dari manusia
walaupun melanggar budi bicara manusia. Sesungguhnya ia pengajaran dari
Tuhan manusia, yang mencukupi dan menyeluruh. Ia bukan pengajaran daripada keinginan
penciptaan kerana tidak datang bergolek dari kehendak penciptaan.
Sesungguhnya ia berasal dari Neraca Al-Haq yang jitu, yang tidak goyang
dan tidak senget. Ia tidak ditemui dari alam fana lagi terhad ini, tetapi tergali
dalam hati nurani mata air kewujudan. Bagaimanakah kemudian dia mendapati
dirinya di sini atau terdapat kesedihan dalam hatinya, yang dihubungkan kepada
Tuhan manusia dan Neraca Al-Haq dan mata air (sumber) kewujudan?
Sesungguhnya ia
di atas kebenaran, maka tidak ada selepas kebenaran selain kesesatan. Yang menyesatkan
kuasanya, apa yang utama diutamakannya, Dan hendaklah ada bersamanya orang awam
kebanyakannya, Sesungguhnya ini tidak akan mengubah kebenaran sedikitpun, ia di
atas kebenaran, dan tidak ada selepas kebenaran selain kesesatan, dan orang
yang beriman yang tidak akan memilih kesesatan di atas kebenaran – dia seorang
mukmin - dan tidak akan menggantikan kebenaran dengan kesesatan yang terletak
pada keadaan dan syarat-syarat...) [202].
Adapun
firqah umat Islam yang lain, mereka yang menolak hukum taghut penzalim dan
tidak menerima kekuasaan dan undang-undang (hukum) mereka yang mengambil alih
tampuk pentadbiran, dan menolak hukum (undang-undang) selain daripada apa yang
telah diturunkan Allah yang merosakkan muka bumi, sehingga manusia mengggelar
mereka Rafidhah (orang yang menolak) Ini adalah nama kebanggaan kepada mereka, pingat
kehormatan yang membezakan mereka, dan kebanyakan mereka adalah Syiah.
Adalah
lumrah bahawa segolongan besar orang mukmin yang mencontohi agama Allah di muka
bumiNya, jika mereka tidak meletakkan para Imam mereka (as) peraturan-peraturan
yang memastikan kelangsungan hidup mereka dan kelangsungan kebenaran mazhab
mereka, maka mereka akan menyanjung dan meninggikan agama Allah di muka bumiNya.
Dan mereka telah ditakdirkan sepert takdir Ashhab u Al-Ukhdud, ia adalah takdir
yang mulia. Tetapi masalahnya bahawa umat ini Allah hendak mengekalkan hidup mereka
sehingga akhir zaman; untuk membawa Kalimah Tauhid kepada penduduk bumi seluruhnya,
dan ini disahkan oleh Ahl al- Bayt (as) bagi pelaksanaan Taqiyah dan bagi
mengelakkan kerosakan (mudharat) tetapi tidak secara pasif dan dengan meninggalkan
amalan menyeru kepada makruf dan mencegah kemungkaran, bahkan untuk beramal dan
mengelakkan mudharat bersama-sama, seperti orang yang terbakar rumahnya, ia
tidak boleh meninggalkan kebakaran dan tidak boleh membuang dirinya ke dalam
api, tetapi dengan memadamkan api dan mengelakkan kemudaratan sebanyak mungkin,
ini adalah taqiyah yang dikehendaki Ahl al- Bayt (as) dan menunjukkan
kepadanya sirah mereka dan hadits-hadits mereka dan mengarahkan kepada
sahabat-sahabat mereka, dan ini adalah taqiyah dalam Al-Quran dalam
Surah Ghafir, seorang lelaki mukmin dari keluarga Firaun, menyembunyikan imannya
daripada Firaun dengan bertaqiyah, dan pada masa yang sama menyeru untuk agama
Allah dan beriman pada Musa dan mengingkari Firaun dan parti kesyaitanannya.
Adapun
ketundukan sebahagian ulamak yang tidak beramal dan mereka yang mengikat taghut
penzalim yang mendiamkan diri dan meninggalkan seruan kepada makruf dan
mencegah kemungkaran, itu satu tindakan peribadi dan bukanlah taqiyah
pada sesuatu. ia adalah sifat pengecut yang tersirat dalam diri mereka, dan
cintakan kehidupan dan dunia ini dan mengkaguminya di dalam dada mereka,
sehingga mereka bergerak dengan cara yang bertentangan dengan jalan para nabi
dan aushiak (as), dan bertentangan dengan jalan yang lurus, yang ditetapkan
dalam Al-Quran, dan menyentuh (mengikut) imam-imam sesat yang mengajar manusia
tunduk, memuji dan bergantung kepada taghut penzalim sehingga zahir kekuasaan
orang yang jahil dan negara-negara sesat. Kalaulah tidak kerana rahmat Allah
dan wujudnya sebahagian ulamak yang beramal tidak akan tinggal (tersisa) nama
dan tidak ada lagi semua bentuk taghut penzalim di samping agama ini.
✡✡✡✡✡
------------------------
[173]
– yang berkata: digantikannya tempat Sultan, iaitu : sebagai alat usaha-usahanya.
Quran tempat kebenaran disahkan jika seorang lelaki yang mencari kebenaran kepada
Allah Azza wa Jalla.
[174]
– Unik, unggul: adalah al-Hassan. Pengumpulan penaklukan denga membuka
sempadan-sempadan, iaitu: perkara yang muktamad.
[175]
- Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1 halaman 3, Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 17.
[176]
- dalam sebahagian salinan Tafsir Al-3iyasyi: La Tazhiqah.
[177]
- dalam sebahagian salinan Tafsir Al-3iyasyi: 3an Katsirah Al-Rad.
[178]
- dalam sebahagian salinan Tafsir Al-3iyasyi: Talbats. Dalam sebahagian daripadanya:
Tanahu.
[179]
- Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1 halaman 3, Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 24.
[180]
– Al-7ashil Al-Sheikh Al-Shaduq : halaman 175, Bihar Al-Anwar: Jilid 7 halaman 223,
Al-Sail Al-Syi3ah (edisi Aali al- Bayt) : Jilid 5 halaman 202, dalam: Uala Bi
Zhalika Minka.
[181]
– Da3am Al-Islam: Jilid 1 halaman 57, Syara7 Al-Akhbar: Jilid 3 halaman 506, Mustadrak
Al-Wasa’il: Jilid 1 halaman 116. Dan Hadits dari Imam Al-Shadiq (as).
[182]
– Al-Shaf: 2-3.
[183]
– Al-Furqan: 30.
[184]
– Al-Kafi: Jilid 8 halaman 308, Tsawab Al-A3mal: halaman 253, Bihar Al-Anwar:
Jilid 2 halaman 109.
[185]
- Nahj Al-Balaghah, dengan penjelasan dari Muhammad Abduh: Jilid 2 halaman 31, Al-Kafi
: Jilid 8 halaman 387, Bihar Al-Anwar: Jilid 34 halaman 233.
[186]
- Nahj Al-Balaghah, dengan penjelasan dari Muhammad Abduh: Jilid 2 halaman 30, Al-Kafi:
Jilid 8 halaman 378 dengan sedikit perbezaan, Bihar Al-Anwar: Jilid 34 halaman 233.
[187]
- Aali Imran : 59.
[188]
– Al-Taubah : 73.
[189]
- Al-Kafi: Jilid 2 halaman 125, Al-Ma7asan: Jilid 1 halaman 264, Wasail Al-Syi3ah
: Jilid 16 halaman 177, Bihar Al-Anwar: Jilid 66 halaman 242.
[190]
– Al-Kafi: Jilid 2 halaman 126, Al-Ma7asan: Jilid 1 halaman 263, Wasail Al-Syi3ah
: Jilid 16 halaman 167, Bihar Al-Anwar: Jilid 66 halaman 245.
[191]
- cukup : 2.00 c 125, Al-Ma7asan: Jilid 1 halaman 263, Wasail Al-Syi3ah: Jilid 2
halaman 166, Bihar Al-Anwar: Jilid 66 halaman 240.
[192]
- Amirul Mukminin (as) berkata: (jika kami pergiatkan orang-orang untuk melindungi
Rasulullah (sawas)) Al-Risalah Al-Sa3diyah, Al-3alamah Al-7illiy Hamasy halaman
78, dan Ahmad dalam Musnad-nya : Dari Ali (as) katanya: (Kami masih ingat
ketika hari Badr dan kami melindungi Rasulullah (sawas) baginda hampir dengan
musuh dan kami pergiatkan orang-orang pada hari orang-orang menjadi lemah)
Musnad Ahmad : Jilid 1 halaman 86, Majma3 Al-Zawaid : Jilid 9 halaman 12, dan riwayat
Thabari, katanya, berkata Abu Jafar: (apabila baginda selesai Rasulullah (sawas)
pulang kepada keluarganya, pedang diserahkan baginda kepada anak perempuannya
Fatimah, baginda bersabda: Basuh semua darah ini, hai anak perempuanku, maka demi
Allah percayalah aku hari ini, dan kemudian Ali bin Abi Talib, menyerahkan pedangnya,
dan berkata : Ini juga cucilah darahnya maka demi Allah percayalah aku hari ini,
Rasulullah (sawas) bersabda: Bahawa aku percaya pertempuran, bahawa aku percaya
Sahl bin Hanif dan Abu Dujanah) Tarikh Al-Thabari, Jilid 2 halaman 210. Dan riwayat
Ibn Saad: (Dari Jabir, dari Muhammad bin Ali berkata: Rasulullah (sawas) teruk diserang)
Al-Thabaqat Al-Kubra: Jilid 1 halaman 419.
[193]
- Amir Al-Mu'minin (as) mengatakan dalam beberapa khutbahnya
menjelaskan Ar-Rasul (sawas):. (Tabib menjelajah perubatannya dan menentukan
jenis ubat dan membantu melindungi wabak, Dia mengubat di mana muncul
keperluan, untuk menyembuhkan hati yang buta, telinga tuli, dan lidah bisu. Ia
diikuti dengan ubat-ubatan di tempat yang lalai dan tempat-tempat kebingungan)
Nahj Al-Balaghah, dengan penjelasan dari Muhammad Abduh: Jilid 1 halaman 207.
[194]
– Al-3ajul (anak lembu) yang disembah selain Tuhan, Seperti Al-3ijl Al-Samiriy.
[195]
– Al-Zumar : 36-40.
[196]
– Al-Kafi: Jilid 2 halaman 613, Al-Khashal: halaman 142, Al-Sail Al-Syi3ah : Jilid
5 halaman 202, Bihar Al-Anwar: Jilid 2 halaman 41.
[197]
– Nahj Al-Balaghah, dengan penjelasan dari Muhammad Abduh: Jilid 2 halaman 211,
Bihar Al-Anwar: Jilid 66 halaman 325.
[198]
- Berikut adalah kata-kata sebahagian daripada mereka: Al-Nawawi berkata dalam syarahnya
terhadap Sahih Muslim Bab kelaziman ketaatan pada pada pemerintah yang bukan maksiat
- berkata Jumhur ulamak Sunni dari Fuqaha’ Muhaditsin dan Mutakallimin : tidak dipencilkan
Khalifah yang melakukan kejahatan (fasik), zalim dan melampaui hudud dan
membuang yang hak-hak, dan tidak diambil kira dan mungkin tidak terkeluar daripadanya,
tetapi wajib berdakwah dan menakutkan hadits-hadits yang terkandung di dalamnya.
Syara7 Shahih Muslim: Jilid 12 halaman 229.
Berkata
Al-Qadhi Abu Bakar Al-Baqilani: Jika seseorang berdiri untuk mengatakan adakah
wajib memakai Imam di antara kamu telah, dikatakan kepadanya, Urusan itu wajib,
Kafir selepas iman, yang meninggalkan Iqamah pada solat dan berdoa kepadanya, yang
ramai manusia yang fasiq dan zalim dengan kuasa harta kekayaan dan memukul manusia,
membunuh jiwa-jiwa tanpa hak-haknya dan melampaui hudud. Beliau berkata, Jumhur
ahli Itsbat dan ahli-ahli Hadits: Tiada tergelincir perkara-perkara ini tidak
perlu mengeluarkannya (tidak terkeluar), tetapi wajib berdakwah dan menakutkan kerana
meninggalkan ketaatan dalam apa-apa yang dipanggil bermaksiat kepada Allah. Mereka
berdalih dengan berita (khabar) banyak kepura-puraan bahawa Rasulullah (sawas)
dan sahabat-sahabatnya dalam kewajipan mentaati imam-imam walaupun mengejar dan
diperdayakan dengan harta kekayaan dan dia (as) berkata: (Dengarlah dan taatlah
walaupun pada hamba yang kudung walaupun untuk hamba Habsyi, Sampai menterbalikkan
semua kebenaran dan kekarutan), dan riwayat, bahawa beliau berkata: (Mereka
taat walaupun kamu dimakan raja dan memukul belakang kamu, dan kamu mentaati
mereka walaupun tidak solat.) ada banyak khabar (riwayat) yang terkandung dalam
bab ini dan pada awal dalil-dalil yang diringkaskan: halaman 478.
Tujuan
khabar-khabar dan riwayat-riwayat yang disebut oleh Al-Nawawiy dan Al-Baqilani
ia adalah diriwayatkan oleh Al-Baihaqiy, Muslim, dan lain-lain, di sini
sebahagian daripada riwayatnya di tempat:
Baihaqiy
meriwayatkan dari Yazid bin Salamah Al-Ja3fiy dia berkata: Wahai Nabi Allah,
apa yang kamu fikir, jika kami mempunyai hak untuk meminta raja-raja kami, dan
hak untuk menghalang kami, apa yang di perintah pada kami? Baginda (sawas)
bersabda: (Dengar dan taat, untuk apa yang mereka bawa, dan kepada kamu apa
yang kamu bawa.) Al-Sunan Al-Kubra: Jilid 8 halaman 158.
Muslim
meriwayatkan: dari Huzhaifah bin al-Yaman berkata, aku berkata: (Wahai
Rasulullah, bahawa kami manusia datang kepada Allah dengan kebaikan, kami berada
di dalamnya, di belakang kebaikan ini kejahatan? Baginda (sawas) bersabda: Ya. Aku
berkata: bagaimana? Baginda (sawas) bersabda: Akan ada imam-imam selepasku
tidak dapat petunjuk dengan pimpinanku, tidak beramal dengan sunnahku, akan bangun
orang-orang yang hati mereka hati-hati syaitan dalam badan manusia, Huzhaifah berkata:
aku berkata: Apakah yang perlu aku lakukan, wahai Rasulullah?, Baginda (sawas)
bersabda: Dengar dan taat pada pemerintah, walaupun dia memukul belakang kamu, terimalah
kerajaannya, dengar dan taatlah kamu kepadanya.) Sahih Muslim : Jilid 6 halaman
20, Al-Sunan Al-Kubra Al-Bayhaqiy: Jilid 8 halaman 157, Al-Mu3jam Al-Ausath: Jilid
3 halaman 190. Kepada pembaca yang amat dihormati bahawa ambillah kepada apa
yang kami ingatkan dan bukan atas lain-lain sangkaan.
[199]
– Mu3alim fi Al-Thariq : halaman 232-236.
[200]
– Aali Imran: 196-198.
[201]
- Maryam : 73.
[202]
– Mu3alim Fi Al-Thaqriq: halaman 226-230.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan