Kepincangan Dalam Aqidah Ketuhanan Uluhiyah
Mutlak Pada Tiga Oknum
Dia adalah Tuhan Maha Yang Suci, Yang Maha Esa
lagi Tunggal, dan semua selain Dia, diciptakan olehNya Yang Maha Yang Suci lagi
Maha Tinggi. Al-Quran yang mulia, menolak orang-orang yang mengatakan bahawa
Tuhan, Yang Maha Suci, mempunyai seorang anak yang terpisah dariNya, dilahirkan
atau berasal daripada-Nya ertinya Dia adalah Ketuhanan mutlak yang berasal
daripada Ketuhanan mutlak, atau orang-orang yang mengatakan bahawa manusia yang
dicipta boleh meningkat naik sehingga dia dihubungkan kepada Ketuhanan mutlak,
yang bermaksud bahawa kebenaran manusia ini adalah ketuhanan mutlak; Kerana dia
telah bersatu dengan Ketuhanan Mutlak, dan menurut pemikiran mereka, Ketuhanan
Mutlak diturunkan dalam alam manusia dan pada tubuh, atau antara manusia pada
salah seorang insan daripada mereka, dan orang ini adalah Anak Tuhan.
Pada hakikatnya bahawa walaupun dalil akidah
yang diterima pakai oleh ulama yang tidak beramal ini adalah palsu, tetapi Allah
Yang Maha Yang Suci lagi Maha Tinggi, atas rahmat-Nya, bercakap dan
berkata-kata kepada mereka walaupun dalam perincian pandangan kepercayaan ini,
jadi anda dapati Yang Maha Tinggi memisahkan mereka dan menjelaskan. kepada
mereka kecacatan akidah mereka.
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿بَدِيعُ
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ
صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾
{Dia Pencipta langit dan bumi. Bagaimana Dia
mempunyai anak padahal Dia tidak mempunyai isteri. Dia menciptakan segala
sesuatu; dan Dia mengetahui segala sesuatu.}[1]
Bagaimana Dia mempunyai
anak padahal Dia tidak mempunyai isteri: Ini adalah sanggahan yang lengkap bahawa Allah telah berfirman kepada
mereka bahawa mereka tidak boleh menangkis dalam apa jua cara atau bentuk;
Memandangkan maksudnya ialah: Kamu mengatakan bahawa Dia Yang Maha Suci lagi
Maha Tinggi mempunyai anak, dan anak ini adalah ketuhanan mutlak (bermaksud dia
sempurna mutlak, dan kaya mutlak, yang tidak memerlukan kepada selainNya). Jika
kamu mengatakan bahawa ia datang dari Dia Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi
sahaja, ini bermakna anak lelaki adalah sama dengan bapa sepenuhnya – Tanpa
mengira mengenai kebenaran mutlak yang mudah itu adalah mustahil untuk berbilang-bilang
- apa maknanya, dan apakah kebijaksanaan sumber asasnya, dengan ketiadaan
sebarang perbedaan, perselisihan atau kepelbagaian yang boleh dibayangkan?!
Maka adakah kamu berkata bahawa bapa tidak bijak mengeluarkan atau melahirkan
anak lelakinya yang tidak bermanfaat baginya, Maha Suci Dia, atau sesiapa yang
ada padanya?!
Dan jika anda mengatakan bahawa terdapat perbedaan,
perselisihan atau kepelbagaian - seperti yang diisytiharkan oleh orang Kristian
hari ini bahawa oknum-oknum (pihak-pihak) adalah kepelbagaian - maka ini
memerlukan kewujudan ketuhanan kedua (….. seorang isteri…..) supaya anak
itu keluar daripada keduanya, dan kedua-duanya tidak sama; Kerana ia datang
dari kedua-duanya, jadi adakah kamu mengatakan adanya ketuhanan kedua (isteri)
yang mendahului Anak[2]??!!!
Ketahuilah bahawa jika anda mengatakan tentang
kewujudan Anak, maka anda mesti mengatakan tentang kewujudan Ketuhanan Mutlak
Kedua (isteri) sebelum beliau. Jika tidak, bagaimana anda mengatakan
tentang kewujudan Anak (Ketuhanan Mutlak yang keluar daripadanya.) tanpa kewujudan
Ketuhanan Mutlak kedua (isteri) yang bermula dengan-Nya, Yang Maha Suci
lagi Maha Tinggi, dan kewujudan Tuhan Mutlak Kedua (isteri) yang bermula
dengan-Nya Tuhan Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi adalah mustahil; Kerana
Ketuhanan Mutlak adalah hakikat yang mudah dan mutlak dan ia tidak boleh berbilang-bilang.
(Bagaimana Dia mempunyai
anak padahal Dia tidak mempunyai isteri.)
Dan firman Yang Maha Esa:
﴿مَا
اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذاً لَذَهَبَ
كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ
عَمَّا يَصِفُونَ﴾
{Allah sekali-kali tidak mempunyai anak, dan
sekali-kali tidak ada tuhan beserta-Nya, kalau ada tuhan beserta-Nya,
masing-masing tuhan itu akan membawa makhluk yang diciptakannya, dan sebahagian
dari tuhan-tuhan itu akan mengalahkan sebahagian yang lain. Maha Suci Allah
dari apa yang mereka sifatkan itu,)[3].
Maksudnya, jika anda menyusun apa yang anda
bayangkan tentang kewujudan tiga oknum (atau tiga asas) dengan cara ini, maka anda
berkata bahawa ada Bapa (Tuhan Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi), dan Ketuhanan
Mutlak kedua pasangan (Anak), kemudian daripada mereka keluar Ketuhanan mutlak
ketiga (oknum ketiga) Roh Kudus, maka kalimat berlaku pada Kewujudan Ketuhanan kedua,
bermula dengan Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi, adakah terdapat perbezaan
antara mereka atau tidak? Maksudnya, keduanya satu?
Sesiapa yang memilih bahawa kedua-duanya
adalah satu, kecaman sebelumnya kembali kepadanya. Kerana apa yang datang
daripada keduanya adalah satu setiap dari keduanya, dan sesiapa yang memilih
untuk membezakan antara keduanya, ketuhanan kedua akan menafikan olehnya
Ketuhanan mutlak. Kerana padanya ada kekurangan, pembezaan hanyalah dengan
kesempurnaan yang mutlak (... dan sebahagian dari tuhan-tuhan itu akan
mengalahkan sebahagian yang lain. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan
itu.)
Dan ulama yang tidak beramal kerana
membalikkan fitrah mereka menjadi terbalik, mereka mengatakan bahawa Allah
mempunyai anak, Maha Suci lagi Maha Tinggi Dia, dari apa yang mereka sifatkan.
﴿ َلا إِنَّهُمْ
مِنْ إِفْكِهِمْ لَيَقُولُونَ * وَلَدَ اللَّهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ﴾
“Ketahuilah bahawa sesungguhnya mereka dengan
kebohongannya benar-benar mengatakan: * Allah beranak". Dan sesungguhnya
mereka benar-benar orang yang berdusta.”[4].
Seandainya mereka kembali kepada fitrah Allah
dan merenungkan kurniaan Allah, nescaya mereka akan menyelamatkan diri mereka
dari kebinasaan yang nyata ini dan mengelak daripada bercakap tentang perkara
yang tidak mereka ketahui, dan ucapan manusia tentang apa yang tidak
diketahuinya adalah dusta (sesungguhnya mereka benar-benar orang yang
berdusta). Allah Taala berfirman:
﴿وَيُنْذِرَ
الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً * مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلا
لِآبَائِهِمْ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِنْ يَقُولُونَ
إِلَّا كَذِباً﴾
Dan untuk memperingatkan kepada orang-orang
yang berkata: "Allah mengambil seorang anak". * Mereka sekali-kali
tidak mempunyai pengetahuan tentang hal itu, begitu pula nenek moyang mereka.
Alangkah buruknya kata-kata yang keluar dari mulut mereka; mereka tidak
mengatakan (sesuatu) kecuali dusta.[5].
Dan juga: Allah Yang Maha Suci lagi Maha
Tinggi telah menolak prinsip berbilang-bilang ketuhanan mutlak sejak asasnya,
apa pun kepercayaannya:
Allah Ta’ala berfirman:
﴿
قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحَانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ لَهُ مَا فِي
السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ إِنْ عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بِهَذَا
أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ ﴾
Mereka berkata: "Allah mempuyai
anak". Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya; kepunyaan-Nya apa yang ada
di langit dan apa yang di bumi. Kamu tidak mempunyai hujjah tentang ini.
Pantaskah kamu mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui?[6]
Mereka berkata: "Allah mempuyai
anak". Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya": Prinsip ini menolak setiap orang yang mengatakan bahawa terdapat berbilang-bilang
ketuhanan mutlak sejak asasnya - sama ada dengan sifat anak atau dengan cara
lain yang dibayangkan oleh seseorang. tersasar dari jalan yang benar - adalah
bahawa Allah telah meletakkan dalam fitrah manusia apa yang membezakannya
diantara kebijaksanaan dan kebodohan
﴿ فَأَلْهَمَهَا
فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴾
maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu
(jalan) kefasikan dan ketakwaannya.[7], semua orang yang menggunakan
ukuran ini akan menilai bahawa pendapat berbilang-bilang ketuhanan dengan tiada
pembeza adalah kebodohan dan tiada kebijaksanaan di dalamnya. Oleh itu, tidak
ada yang tinggal kecuali mengatakan perbezaan, dan ini terbatal oleh satu
perkataan sahaja (Maha Suci Dia, Yang Maha Kaya). Perbezaan dalam ketuhanan
hanyalah dalam kesempurnaan, maka ditentukan kemiskinan dan kekurangan yang
lainnya, maka ditolak pendapat bahawa selainNya adalah ketuhanan mutlak.
Mengenai masalah kenaikan darjat manusia, Allah
menciptakan manusia dan meletakkan dalam dirinya fitrah yang melayakkannya
untuk naik (darjatnya) sehingga dia menjadi nama-nama Allah, imej Allah, sebagai
tajalli Allah dan Allah dalam penciptaan. Walau bagaimanapun, setinggi mana pun
dia diangkat darjatnya, dia tidak akan pernah menjadi tuhan mutlak atau kaya
mutlak, sebaliknya dia akan kekal sebagai makhluk dan miskin di hadapan Allah Yang
Maha Suci lagi Maha Tinggi.
﴿ يَكَادُ زَيْتُهَا
يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ
لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ﴾
yang minyaknya hampir-hampir menerangi,
walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya, Allah membimbing kepada
cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, [8].
Ia hampir tidak bersinar dari dirinya sendiri,
jadi bolehkah ia menjadi Tuhan mutlak. Maka setiap orang selainNya yang diciptaNya
adalah orang-orang miskin padaNya Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi.
﴿ مَا
كَانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحَانَهُ إِذَا قَضَى أَمْراً
فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴾
Tidak patut bagi Allah mempunyai anak, Maha
Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata
kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia.[9]
Dan dalam penolakan yang dikemukakan yang dibawakan
dari Al-Qur’an yang mulia ini, cukuplah bagi orang yang mendengar sedangkan dia
menyaksikannya.
Adapun pendapat mereka bahawa Dia adalah Satu
dan Tunggal, dengan ucapan mereka tentang tiga oknum yang berbeza, yang bebas
daripada diri mereka sendiri, yang mengutus satu sama lain mengikut kepercayaan
mereka dan pendapat mereka bahawa terdapat hubungan di antara mereka, seperti
hubungan anak dan bapa.... Dan lain-lain, ia adalah pendapat yang mereka tahu dan
bodoh[10], jika tidak bagaimana berhimpun kesatuan dan ketunggalan dengan
kemajmukan (berbilang-bilang), yang berpecah-pecah, dan berbeza-beza
bahagiannya, walaupun mereka tidak memanggilnya bahagian.
Dan jika kita berpaling dari semua yang di
atas, maka cukuplah baginya pernyataan dusta mereka, jika mereka mempunyai akal,
yaitu:
Tuhan adalah cahaya yang tidak ada kegelapan
di dalamnya, dan seluruh alam ciptaan adalah cahaya yang bercampur dengan kegelapan
dan kewujudan yang muncul melalui tajalli (manifestasi) cahaya-Nya Yang Maha
Suci, dalam kegelapan. Oleh itu, tidak dapat dianggap Tuhan telah tinggal dalam
makhluk atau muncul dalam makhluk sepenuhnya dalam alam penciptaan - sebagaimana
mereka mendakwa Isa dan Roh Kudus -; Kerana maksudnya ialah ia tidak kekal, bahkan
binasa, dan yang tinggal hanyalah cahaya yang tiada kegelapan di dalamnya,
iaitu tidak ada makhluk yang tinggal, melainkan hanya Allah Yang Maha Suci, dan
Dialah cahaya yang tidak ada kegelapan di dalamnya. kami berkata dan mengulangi
bahawa Muhammad beralun antara ketuhanan, Aku, dan kemanusiaan, dan saya
menekankan ini agar tidak berada di bawah ilusi (khayalan) bahawa Allah - Dan Dia
adalah cahaya yang tidak ada kegelapan – Mustahil Dia di dalam alam penciptaan,
Maha Tinggi Allah, jauh Dia sejauh-jauhnya, dan perkara itu jelas lagi nyata. Maksud
kemunculan cahaya yang tidak ada kegelapan di alam penciptaan adalah kemunculan
penuh adalah pemusnahan dan kepupusan mereka, dan tidak ada lagi bagi mereka
nama, tiada lukisan atau makna, tetapi yang kekal hanya cahaya Allah yang tiada
kegelapan di dalamnya. Maha Tinggi Allah, jauh Dia sejauh-jauhnya.
Bacalah Kitab
Tauhid oleh Imam Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
____________________
[1]- Al-Quran, Al-Karim, Al-An’am:101.
[2]- Ini juga merupakan perkara semula jadi
dan rasional, Ia adalah bahawa kebenaran yang mudah dan mutlak tidak boleh
dipisahkan daripadanya apa-apa yang berubah daripadanya atau berbeza
daripadanya, dan ia tidak boleh mempunyai pembahagian, juzuk, asal-usul atau oknum
(pihak-pihak) sebagaimana ia dipanggil berbagai-bagai; Kerana ini bermakna
bahawa ia adalah realiti yang kompleks dan bukan realiti mudah, dan susunan adalah
petunjuk kekurangan dan penafian yang kaya, dan oleh itu untuk sesuatu yang
berbeza daripada realiti mutlak mudah mesti ada satu lagi realiti mutlak mudah,
dan ini adalah mustahil; Kerana kebenaran mutlak yang mudah adalah satu dan
tidak boleh berbilang.
[3]- Al-Quran, Al-Karim, Al-Mu;minun: 91.
[4]- Al-Quran, Al-Karim, Al-Saffat: 151-152.
[5]- Al-Quran, Al-Karim, Al-Kahfi: 4-5.
[6]- Al-Quran, Al-Karim, Yunus: 68.
[7]- Al-Quran, Al-Karim, Al-Syams: 8.
[8]- Al-Quran, Al-Karim, Al-Nur: 35.
[9]- Al-Quran, Al-Karim, Maryam: 35.
[10]- Itulah sebabnya anda selalu dapati mereka
mengatakan bahawa Triniti adalah tidak munasabah dan tidak dapat difahami oleh
akal, tetapi perlu untuk mempercayainya.
Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya
3 drpd 4
Adakah Yesus Kriatus (Isa Al-Masih) menggunakan perkataan bapa – Aba atau Abi? Dan apakah maksudnya?
Jawapan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as): Ya, Nabi Allah Isa (as) menggunakan perkataan ini Al-Ab, bapa atau bapa kamu, dan perkataan ini juga terdapat dalam Taurat, dan tetapi Isa...
Kepincangan Dalam Aqidah Ketuhanan Uluhiyah Mutlak Pada Tiga Oknum
Dia adalah Tuhan Maha Yang Suci, Yang Maha Esa lagi Tunggal, dan semua selain Dia, diciptakan olehNya Yang Maha Yang Suci lagi Maha Tinggi. Dalam Al-Quran yang mulia, menolak orang-orang yang mengatakan bahawa Tuhan, Maha Yang Suci, mempunyai seorang anak yang terpisah dariNya, dilahirkan atau verasal daripada-Nya ...
Nas-nas Taurat dan Injil membuktikan bahawa Tuhan itu satu, Tunggal dan tidak majmuk
Nas-nas ini diteranglan dengan jelas dan nyata, maka tidak ada gunanya mentakwilkannya supaya secocok dengan nas-nas yang maknanya diragukan oleh ulama yang tidak beramal, maka mereka menyesatkan ciptaan Allah dengan menafsirkannya mengikut hawa nafsu mereka, tafsiran beberapa nas yang salah. dalam Taurat (Perjanjian ...
Perkataan: Dalam buku The Divinity of Christ oleh Shenouda III (Papa of the Orthodox), Shenouda III berkata: Bab Satu: Ketuhanan-Nya dari segi pusatnya dalam Holy Trinity (Tiga Oknum Suci) - adalah Logos...
Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) lebih arif daripada Ahli Kitab pada kitab mereka.
Imam Ahmad Al-Hasan (as) mengajak para ulama untuk berdebat, dan setiap ahli kitab mempunyai kitab mereka sendiri. Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) berkata: ((Aku lebih mengetahui daripada ahli Taurat tentang Taurat mereka, dan lebih tahu daripada ahli Injil tentang Injil mereka, dan aku tahu dari ...
Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah Yudas (Yahuzha) yang Roh ketiga belas
Kami ingin memberi tumpuan kepada beberapa teks yang menunjukkan bahawa orang yang berada semasa penyaliban bukanlah Isa (Jesus) (as) melalui teks-teks, kemudian kita beralih kepada penemuan sejarah Injil Yudas...
Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah anak manusia
Gelaran Kristus (Al-Masih) mewakili konsep yang dikongsi oleh ramai orang, kerana Daud (as) adalah Mesias (Masih): (42 Ya TUHAN Allah, janganlah Engkau menolak orang yang telah Kauurapi, ingatlah akan segala kasih setia-Mu kepada Daud, hamba-Mu itu.)[1]. Dan Saul adalah Mesias (5 dan selepas itu...
Halaman 3 daripada 4
Tiada ulasan:
Catat Ulasan