Imam Ahmad Al-Hassan (as) Adalah Anak Manusia
Gelaran Al-Masih (Mesias – Yang diurapi) mewakili konsep yang dikongsi oleh ramai orang, kerana Daud (as) adalah Mesias (Diurapi): (42 Ya Tuhan Allah, janganlah Engkau menolak orang yang telah Kauurapi, ingatlah akan segala kasih setia-Mu kepada Daud, hamba-Mu itu.")[1]
Dan Saul Mesias (Diurapi) (5 Kemudian
berdebar-debarlah hati Daud, karena ia telah memotong di tepi jubah Saul. 6 lalu
berkatalah ia kepada orang-orangnya: "Dijauhkan Tuhanlah kiranya dari
padaku untuk melakukan hal yang demikian kepada tuan-ku, kepada orang yang diurapi
Tuhan, yakni menjamah dia, sebab dialah orang yang diurapi Tuhan.").[2]
.
Bahkan sehinggakan Koresh Raja Persia Mesias (Diurapi):
(1 Beginilah firman Tuhan: "Inilah firman-Ku kepada orang yang Kuurapi,
kepada Koresh yang tangan kanannya Kupegang supaya Aku menundukkan
bangsa-bangsa di depannya dan melucuti raja-raja, supaya Aku membuka
pintu-pintu di depannya dan supaya pintu-pintu gerbang tidak tinggal tertutup.)[3]
Al-Masih adalah orang yang diurapi dengan
minyak suci yang diterangkan dalam Kitab Keluaran:
(22 Berfirmanlah Tuhan kepada Musa: 23 Ambillah rempah-rempah pilihan, mur tetesan lima ratus syikal, dan kayu manis yang harum setengah dari itu, yakni dua ratus lima puluh syikal, dan tebu yang baik dua ratus lima puluh syikal, 24 dan kayu teja lima ratus syikal, ditimbang menurut syikal kudus, dan minyak zaitun satu hin. 25 Haruslah kaubuat semuanya itu menjadi minyak urapan yang kudus,)[4].
Dan oleh kerana orang Harun dari suku Lewi ditugaskan
untuk melakukan pekerjaan tenung, mereka harus diurapi dengan minyak ini. (12 Kemudian
kausuruhlah Harun dan anak-anaknya datang ke pintu Kemah Pertemuan dan
kaubasuhlah mereka dengan air. 13 Kaukenakanlah pakaian yang kudus kepada
Harun, kauurapi dan kaukuduskanlah dia supaya ia memegang jabatan imam bagi-Ku.
14 Juga anak-anaknya kausuruhlah mendekat dan kaukenakanlah kemeja kepada
mereka. 15 Urapilah mereka, seperti engkau mengurapi ayah mereka, supaya mereka
memegang jabatan imam bagi-Ku; dan ini terjadi, supaya berdasarkan pengurapan
itu mereka memegang jabatan imam untuk selama-lamanya turun-temurun.")[5].
Oleh itu, gelaran Mesias (Al-Masih) tidak hanya digunakan
untuk Isa anak Maryam, tetapi termasuk yang lain juga.
Dalam Perjanjian Lama, ia bermaksud orang yang datang
pada akhir zaman untuk memulihkan keadilan dan kesaksamaan kepada tanah yang
dipenuhi dengan ketidakadilan dan kerosakan sehingga masa kedatangannya.
Idea yang diterima pakai oleh penyelidikan Dr. Abu
Muhammad Al-Ansari dalam buku (Siapakah Yang Tersalib atau yang diserupakan),
yang kini cuba saya rumuskan, diwakili dengan mengatakan: bahawa Isa (as) boleh
dipanggil Al-Masih Yang Ditunggu. Tetapi sebagai gambaran Al-Masih yang dinantikan,
bukan kerana dia sendiri adalah Al-Masih yang dinantikan, tetapi Al-Masih yang dinantikan
adalah juga diri Al-Mahdi yang dinantikan.
Penerangan tentang Mesiah (Al-Masih) yang dinantikan atau Al-Mahdi yang dinantikan yang mewakili Isa (as)
Anak Manusia
Dalam kitab Daniel dari Perjanjian Lama, di mana kita
dapati dalam bab ketujuh daripadanya teks berikut:
12 Juga kekuasaan binatang-binatang yang lain
dicabut, dan jangka hidup mereka ditentukan sampai pada waktu dan saatnya. 13 Aku
terus melihat dalam penglihatan (mimpi) malam itu, tampak datang dengan
awan-awan dari langit seorang seperti anak manusia; datanglah ia kepada Yang
Lanjut Usianya itu, dan ia dibawa ke hadapan-Nya. 14 Lalu diberikan kepadanya
kekuasaan dan kemuliaan dan kekuasaan sebagai raja, maka orang-orang dari
segala bangsa, suku bangsa dan bahasa mengabdi kepadanya. Kekuasaannya ialah
kekuasaan yang kekal, yang tidak akan lenyap, dan kerajaannya ialah kerajaan
yang tidak akan musnah.
Binatang atau keempat-empat kerajaan akan didirikan di
bumi, dan kerajaan keempat yang ditolak ke dalam api akan digantikan oleh
kerajaan orang-orang kudus yang dijanjikan. Dalam hal ini, kerajaan yang
dipimpin oleh Anak Manusia ini mestilah kerajaan duniawi dan bukan sahaja
kerajaan rohani yang menggulingkan keadaan para penindas selama-lamanya, dan ia
adalah Kerajaan Keadilan Ilahi.
Sebaliknya, Isa (as) datang ke bumi tanpa mencapai semua
ini, jadi mereka mulai bertindak untuk mencadangkan idea kerajaan rohani,
walaupun mereka melihat dengan mata mereka sendiri bahawa kerajaan rohani yang
dikatakan ini tidak meluaskan kawalan ke atas seluruh bumi, dan mereka
mengetahui dengan pasti bahawa sultan-sultan di bumi tidak menyembah Allah.
Tidak ada kerajaan rohani mahupun kerajaan duniawi yang telah memusnahkan
kerajaan zalim.
Bukti-bukti dalam sabda Isa Al-Masih (as) tentang
tanda-tanda hari itu menunjukkan tanda-tanda yang berkaitan dengan dunia ini
dengan kedatangan seseorang yang pastinya juga berkaitan dengan dunia ini. Ia
telah disebut dalam Injil (Matius 24), dan lain-lain: (6 Kamu akan mendengar
deru perang atau khabar-khabar tentang perang. Namun berawas-awaslah jangan
kamu gelisah; sebab semuanya itu harus terjadi, tetapi itu belum kesudahannya.
7 Sebab bangsa akan bangkit melawan bangsa, dan kerajaan melawan kerajaan. Akan
ada kelaparan dan gempa bumi di berbagai tempat. 8 Akan tetapi semuanya itu
barulah permulaan penderitaan menjelang zaman baru.) Teks ini mengesahkan
bahawa kerajaan itu adalah di bumi. Peperangan, kelaparan, dan wabak semuanya
sesuai dengan dunia kita ini, serta turunnya kekejian kebinasaan, iaitu,
Kerajaan Besi atau Kerajaan Keempat di Tempat Suci, dan juga pasti kedatangan
Anak Manusia, semua ini berlaku di dunia kita.
Yesus (as) menasihati manusia supaya berjaga-jaga dan
menunggu kedatangan Anak Manusia atau Al-Masih. Menonton atau menjangka tidak
mempunyai apa-apa makna jika ia berkaitan dengan sesuatu yang lain, atau
penilaian manusia, atau hari kiamat yang tidak seorang pun akan berjaya
melarikan diri atau mensia-siakannya. Tidak dinafikan bahawa bersiap-siap atas pengharapan
dan penantian adalah sesuatu yang boleh dirindui dan berkaitan dengan dunia
ini.
Teks-teks itu juga menunjukkan bahawa kedatangan Anak
Manusia dan umat pilihan-Nya akan disertai dengan melemparkan kekejian
kebinasaan ke dalam kekangan api neraka dan penetapan Kerajaan Keadilan Ilahi,
iaitu, kerajaan di mana umat pilihan memerintah. Ini dijelaskan oleh
penglihatan lain dalam Kitab Daniel, seperti berikut:
(31 Ya raja, tuanku melihat suatu penglihatan,
yakni sebuah patung yang amat besar! Patung ini tinggi, berkilau-kilauan luar
biasa, tegak di hadapan tuanku, dan tampak mendahsyatkan. ... 34 Sementara tuanku melihatnya, terungkit lepas
sebuah batu tanpa perbuatan tangan manusia, lalu menimpa patung itu, tepat pada
kakinya yang dari besi dan tanah liat itu, sehingga remuk. 35 Maka dengan
sekaligus diremukkannyalah juga besi, tanah liat, tembaga, perak dan emas itu,
dan semuanya menjadi seperti sekam di tempat pengirikan pada musim panas, lalu
angin menghembuskannya, sehingga tidak ada bekas-bekasnya yang ditemukan.
Tetapi batu yang menimpa patung itu menjadi gunung besar yang memenuhi seluruh
bumi. ... 40 Sesudah itu akan ada suatu kerajaan yang keempat, yang keras
seperti besi, tepat seperti besi yang meremukkan dan menghancurkan segala
sesuatu; dan seperti besi yang menghancurluluhkan, maka kerajaan ini akan meremukkan
dan menghancurluluhkan semuanya. 41 ... 44 Tetapi pada zaman raja-raja, Tuhan
semesta langit akan mendirikan suatu kerajaan yang tidak akan binasa sampai
selama-lamanya, dan kekuasaan tidak akan beralih lagi kepada bangsa lain:
kerajaan itu akan meremukkan segala kerajaan dan menghabisinya, tetapi kerajaan
itu sendiri akan tetap untuk selama-lamanya,)[6]
Keadilan Ilahi) akan berada di bumi ini: (Tetapi batu yang menimpa patung itu menjadi gunung besar yang memenuhi seluruh bumi.) Dan hakikat bahawa ia memenuhi seluruh bumi bermakna ia telah tersebar ke seluruh bumi. Kerajaan Tuhan belum tegak, dan ketidakadilan masih berlaku di bumi sehingga sekarang.[7]
_____________________________
[1] - 2 Tawarikh 6:42.
[2] - 1 Samuel: 24.
[3] - Yesaya: 45.
[4] - Keluaran:30.
[5] - Imamat: 40.
[6] - Daniel: 2.
[7] - Tafsiran penglihatan Daniel terdapat
dalam kitab tersebut, memetik daripada apa yang dijelaskan oleh Imam Ahmad
al-Hassan (as).
Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya
3 drpd 4
Adakah Yesus Kriatus (Isa Al-Masih) menggunakan perkataan bapa – Aba atau Abi? Dan apakah maksudnya?
Jawapan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as): Ya, Nabi Allah Isa (as) menggunakan perkataan ini Al-Ab, bapa atau bapa kamu, dan perkataan ini juga terdapat dalam Taurat, dan tetapi Isa...
Kepincangan Dalam Aqidah Ketuhanan Uluhiyah Mutlak Pada Tiga Oknum
Dia adalah Tuhan Maha Yang Suci, Yang Maha Esa lagi Tunggal, dan semua selain Dia, diciptakan olehNya Yang Maha Yang Suci lagi Maha Tinggi. Dalam Al-Quran yang mulia, menolak orang-orang yang mengatakan bahawa Tuhan, Maha Yang Suci, mempunyai seorang anak yang terpisah dariNya, dilahirkan atau verasal daripada-Nya ...
Nas-nas Taurat dan Injil membuktikan bahawa Tuhan itu satu, Tunggal dan tidak majmuk
Nas-nas ini diteranglan dengan jelas dan nyata, maka tidak ada gunanya mentakwilkannya supaya secocok dengan nas-nas yang maknanya diragukan oleh ulama yang tidak beramal, maka mereka menyesatkan ciptaan Allah dengan menafsirkannya mengikut hawa nafsu mereka, tafsiran beberapa nas yang salah. dalam Taurat (Perjanjian ...
Perkataan: Dalam buku The Divinity of Christ oleh Shenouda III (Papa of the Orthodox), Shenouda III berkata: Bab Satu: Ketuhanan-Nya dari segi pusatnya dalam Holy Trinity (Tiga Oknum Suci) - adalah Logos...
Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) lebih arif daripada Ahli Kitab pada kitab mereka.
Imam Ahmad Al-Hasan (as) mengajak para ulama untuk berdebat, dan setiap ahli kitab mempunyai kitab mereka sendiri. Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) berkata: ((Aku lebih mengetahui daripada ahli Taurat tentang Taurat mereka, dan lebih tahu daripada ahli Injil tentang Injil mereka, dan aku tahu dari ...
Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah Yudas (Yahuzha) yang Roh ketiga belas
Kami ingin memberi tumpuan kepada beberapa teks yang menunjukkan bahawa orang yang berada semasa penyaliban bukanlah Isa (Jesus) (as) melalui teks-teks, kemudian kita beralih kepada penemuan sejarah Injil Yudas...
Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah anak manusia
Gelaran Kristus (Al-Masih) mewakili konsep yang dikongsi oleh ramai orang, kerana Daud (as) adalah Mesias (Masih): (42 Ya TUHAN Allah, janganlah Engkau menolak orang yang telah Kauurapi, ingatlah akan segala kasih setia-Mu kepada Daud, hamba-Mu itu.)[1]. Dan Saul adalah Mesias (5 dan selepas itu...
Halaman 3 daripada 4
Tiada ulasan:
Catat Ulasan