Di Manakah Kita?!
Soalan ini, yang telah saya jawab dalam topik
sebelumnya, dianggap sebagai salah satu persoalan ideologi yang paling penting
bagi manusia - jika bukan persoalan ideologi yang pertama dan paling penting
untuk terlintas di fikiran seseorang, memandangkan ia adalah titik permulaan
dalam mencari kebenaran. Semua orang bertanya soalan ini dan mengulanginya
dalam fikiran mereka: "Di manakah kita?" atau “Di manakah kita di sisi Tuhan?
Di manakah Tuhan menciptakan kita? Adakah di dalam Diri-Nya, atau di
luarNya? Jika berada di luar Diri-Nya, di manakah kedudukan luar ini? Adakah
Dia mencipta "luar" dan kemudian mencipta kita di dalam “luar”
tersebut, atau adakah luar ini bersifat qadim (tiada titik mula) dan azali (sejak
mula dicipta)?”
Adalah jelas bahawa ia tidak boleh bersifat qadim
(sedia ada) dan azali (sejak mula dicipta)”, kerana ini bermakna terdapat lebih
daripada satu entiti yang bersifat sedia ada, atau lebih daripada satu
ketuhanan mutlak. Namun, jika Dia menciptakan kewujudan ini di luar, di manakah
Dia menciptakan luar tersebut? Adakah Dia menciptakan kewujudan pada “luar”
yang sedia ada dan terlebih dahulu? Rantaian soalan ini akan berterusan
sehinggalah kita berhenti pada suatu “luaran” yang bersifat sedia ada dan terlebih
dahulu. Jika luaran di mana Dia menciptakan kita itu bersifat sedia ada dan terlebih
dahulu, atau jika ia berhenti pada entiti yang sedia ada dan terlebih dahulu,
maka akan terdapat lebih daripada satu yang sedia ada, dan lebih daripada satu
ketuhanan mutlak! Tidak syak lagi ini adalah batil, dan ia adalah syirik.
Wahabi mengimani pendapat ini - iaitu ciptaan berada di luar diri (zat Tuhan),
dan mereka percaya kepada akidah yang rosak ini. Kepercayaan ini jauh lebih
buruk daripada kepercayaan Kristian terhadap tiga oknum.
Berkenaan pendapat bahawa kita diciptakan
dalam diriNya, ini bermakna diriNya itu sendiri adalah ciptaan, kerana ia
adalah tempat untuk penciptaan (yang baharu). Ini
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 552
menafikan sifat sedia ada lebih dahulu-Nya dan
menafikan ketuhanan mutlak-Nya.
Jawapan pada luar dari sedia ada dan terdahulunya
atau jawapan yang merujuk kepada sedia ada dan terdahulunya jika kita
mengandaikan sedemikian, bukan sahaja bermakna yang berbilang-bilang sedia adanya,
malah ini juga bermakna ia adalah tempat untuk penciptaan yang baharu, jika
terjadi penciptaan di dalamnya. Ini menjadikan ciptaan tersebut mempunyai
kedua-dua permulaan dan juga sifat sedia ada pada masa yang sama. Ini adalah
mustahil, kerana tiada ciptaan yang boleh bersifat sedia ada.
Di samping itu, pendapat mendakwa kewujudan
sesuatu yang luar daripada diriNya, yang berbeza daripada diriNya, akan
menyangkal ketuhanan-Nya yang mutlak Yang Maha Suci, kerana ia menyangkal
bahawa Dia adalah Yang Mutlak. Maka, yang luar ini menjadi batasan Yang Maha Suci
lagi Maha Tinggi, kerana Dia tidak berada di luar ini.
Seperti yang kita lihat, ia sangat
kompleks. Atas sebab ini, kebanyakan
penulis akidah (kepercayaan) telah memilih untuk mengelak dari membahas perkara
ini. Sesetengah Muslim memilih jawapan yang membawa maksud, Dia tidak berada di
dalam sesuatu, mahupun di luar daripada sesuatu. Jawapan ini lebih hampir
kepada bukan jawapan daripada jawapan kepada soalan itu sendiri atau
penyelesaian kepada dilema ini. Ini adalah proses perenungan kata-kata yang
dinisbahkan kepada Imam Ali (as):
قريب من الأشياء من غير ملامسة، بعيد منها من غيرمباينة
[Dekat dari sesuatu tanpa menyentuh; jauh
tanpa meninggalkannya.][1]
Ini bukanlah jawapan yang menyeluruh kepada
dilema ini. Ia hanyalah penafian terhadap kedua-dua jawapan yang salah (bahawa
tuhan berada di dalam sesuatu atau di luarnya). Hakikat bahawa para Imam tidak
menjelaskan secara terperinci mengenai masalah akidah (kepercayaan) yang utama yang berkaitan dengan pembuktian
kewujudan Tuhan, dengan mentauhidkannya dan perkara yang memerlukan perincian,
adalah atas sebab yang sama dengan apa yang telah kami nyatakan dan ulangi
sebelum ini: teks-teks kiasan (mutasyabih) kadang-kadang dibiarkan untuk
dijelaskan oleh salah seorang Hujah dari para Hujaj Tuhan pada zaman mereka,
agar mereka dapat menjadi bukti kepadaNya. Tambahan pula, mungkin beberapa
perkara tidak dijelaskan atas sebab samada masa atau orang di zaman tersebut.
Siapakah yang akan dapat memahami maksud halaju lepas atau ketunggalan pada
zaman Imam Ali (as)? Atau memahami bahawa jirim membawa ketiadaan bersamanya,
atau memahami antijirim dan banyak perkara yang pada zaman itu, masih belum
ditemui?
قال الصادق (عليه السلام): [ما كل ما يعلم يقال، ولا كلما يقال حان وقته، ولا كلما حان وقته حضرأهله]
_____________________
[1]
Sumber (Al-Qabaniji - Musnad Imam Ali (as): halaman 145
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 558
Al-Shadiq (as) berkata, “Tidak semua perkara yang diketahui akan diberitahu; dan tidak semua
yang diberitahu telah tiba masanya; dan tidak semua perkara yang telah tiba
masanya, ahlinya telah hadir.”[1]
[Tetapi apabila Roh kebenaran itu datang, Roh
akan membimbing kamu supaya mengetahui segala kebenaran itu. Roh tidak akan
mengatakan apa-apa menurut kehendak-Nya sendiri. Dia akan mengatakan apa yang
didengar-Nya dan memberitahu kamu perkara-perkara yang akan berlaku.][2]
_________________________________
[1] Sumbernya (Al-Hilli - Mukhtasar Bashair Al-Darajaat).
[2] Injil Perjanjian Baru Yohannes 16:13
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan