Teori Kerelatifan Khas
Sebelum kewujudan Teori Kerelatifan, umum
mempercayai kewujudan apa yang dipanggil sebagai “ether” di angkasa, melaluinya
cahaya bergerak dan kelajuan cahaya - yang dianggap sebagai pemalar relatif
kepada ether - telah dikaitkan kepadanya. Apabila lebih dari seorang pemerhati
bergerak di dalam ether untuk mengukur kelajuan cahaya, mereka akan mengukur
kelajuan cahaya yang berbeza. Sama juga jika anda mengukur kelajuan cahaya
semasa anda bergerak ke arah cahaya, anda akan mengukut kelajuan yang lebih
tinggi berbanding jika anda bergerak secara berserenjang dengan cahaya
tersebut. Bagaimanapun, eksperimen Michelson-Morley telah membuktikan bahawa ia
tidak benar. Sebaliknya, kelajuan cahaya adalah malar dari semua arah.
Kelajuan cahaya kekal malar tanpa mengira
kelajuan atau arah si pemerhati. Samada anda kekal, bergerak menjauhi cahaya
atau bergerak ke arahnya, dalam semua kes ini, anda akan mengukur kelajuan
foton cahaya yang malar dari arah anda. Kelajuan pergerakan kita tidak akan
menambah ataupun mengurangkan kelajuan cahaya apabila menentukan kelajuan foton yang sedang
mendekati anda. Bagaimanapun, di dalam fizik Newton, jika anda bergerak
mendekati sesuatu objek, kelajuan anda akan ditambah kepada kelajuan objek
tersebut, dalam menentukan kelajuan objek tersebut mendekati anda, sementara
kelajuan akan ditolak jika anda bergerak menjauhi objek tersebut. Ini
menunjukkan kelajuan cahaya adalah pemalar sejagat yang perlu diambil kira ke
dalam hukum fizik. Berdasarkan asas ini, teori kerelatifan khas oleh Einstein,
yang telah diterbitkan di dalam sebuah kertas kajian pada tahun 1905, telah
membatalkan kewujudan ether dan keputusan salah yang mendasar kepadanya. Ia
juga telah membatalkan idea berkenaan masa mutlak yang tidak berkaitan dengan
ruang. Oleh itu, pergerakan objek telah dilokasikan pada ruang-masa, dan bukan
sekadar di ruang semata-mata.
Menurut teori kerelatifan khas, dimensi masa
adalah salah satu dari empat dimensi yang terhubung antara satu sama lain. Maka
wujud masa dan tiga dimensi ruang. Ini penerangan untuk kemalaran kelajuan
cahaya: cahaya telah mencapai kelajuan maksimum
yang mungkin di dalam dimensi ruang, dan ia tidak lagi mempunyai jumlah
pergerakan tambahan untuk membolehkannya bergerak di dalam dimensi masa. Ini
bermakna, lebih pantas sesuatu itu bergerak, maka semakin kurang masa yang
mereka miliki. Sebagai contoh, jika seseorang itu bergerak di dalam sebuah
kenderaan pada sesuatu kelajuan, dan beliau mempunyai pemasa untuk mengukur
tempoh perjalanannya, dan seseorang yang berada di luar kenderaan turut
mengukur tempoh perjalanan, orang yang berada di dalam kenderaan akan mengukur
masa yang lebih pendek berbanding mereka yang berada di luar kenderaan. Semakin
pantas kenderaan itu bergerak, semakin kurang masa yang akan direkodkan oleh
orang di dalam kenderaan tersebut. Perbezaannya tidak dapat disedari pada
kelajuan biasa yang kita biasa alami. Bagaimanapun, pada kelajuan yang mewakili
sebahagian besar kelajuan cahaya ia akan menjadi sangat ketara.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 462
Apabila sesuatu objek bergerak pada kelajuan
cahaya, masa akan berhenti untuk objek tersebut, dengan kata lain, tiada masa
akan direkodkan. Tiada objek berjisim yang dapat bergerak pada kelajuan cahaya.
Walaubagaimanapun, sesetengah zarah material boleh dipecutkan dengan cara yang
sama seperti yang digunakan di dalam pelanggar zarah untuk mencapai kelajuan
hampir kepada kelajuan cahaya. Telah diperhatikan bahawa umur mereka berganda
dan bertambah secara signifikan. Ini menunjukkan apabila zarah-zarah ini
bergerak para kelajuan tinggi, masa menjadi sangat perlahan untuk mereka.
Ini juga terpakai untuk dimensi ruang. Sebagai
contoh, jika anda mengukur panjang sebuah kenderaan yang tidak bergerak,
kemudian mengukur panjang kenderaan yang sama apabila ia bergerak pada suatu
kelajuan pada arah yang berserenjang dengan arah pengukuran, anda akan mengukur
panjang yang lebih pendek bagi pengukuran kedua. Ini tidak dapat diperhatikan
pada kelajuan rendah kerana ia hanyalah pecahan kecil. Namun ia dapat
diperhatikan pada kelaujuan mendekati kelajuan cahaya.
Maksud dari diskusi di atas adalah, jika wujud
lebih dari seorang pemerhati yang bergerak, mereka akan mengukur tempoh masa
yabg berbeza bagi suatu peristiwa, dan tiada pengukuran yang dianggap lebih
tepat dari ukuran pemerhati yang lain kerana ukuran ini bersifat relatif.
Kemalaran kelajuan cahaya di dalam dimensi
ruang menunjukkan cahaya tidak lagi mempunyai kelajuan tambahan bagi
membolehkannya bergerak melalui masa. Ia telah mencapai kelajuan semaksimum
yang mungkin di dalam dimensi ruang. Ini bermakna masa telah terhenti untuk
foton, kerana ia tidak menjadi tua, dengan kata lain, bagi foton cahaya, masa
silam dan hadapan adalah sama. Maka,
foton dari radiasi latar belakang kosmik, yang telah ditinggalkan oleh Dentuman
Besar (akan dijelaskan kemudian), adalah berumur sama seperti keadaan mereka
ketika Dentuman Besar. Jika kita mengandaikan seseorang itu boleh bergerak pada
kelajuan cahaya (walaupun ini adalah mustahil kerana tiada objek berjisim boleh
bergerak pada kelajuan cahaya), perkara yang sama akan berlaku padanya. Masa
akan terhenti untuknya, umurnya akan kekal malar, dan dari perspektif dirinya,
masa silam dan hadapan akan menjadi sama, dengan kata lain, dia akan dapat
melihat masa silam dan hadapan pada bila-bila masa yang dia mahukan.
Hasil dari Kerelatifan Khas adalah tiada lagi
alam dengan tiga dimensi berserta jumlah masa yang bebas. Sebaliknya, alam ini adalah
empat dimensi dan masa adalah salah satu dari dimensinya.
Kita mempunyai masa dan ruang yang
bersama-sama membentuk sebuah fabrik tunggal, di mana pergerakan objek di salah
satu dimensinya memberi kesan kepada laluan di dimensinya yang lain. Oleh itu,
pergerakan onjek di dalam tiga dimensi ruang memberi kesan kepada laluan mereka
dalam dimensi masa.
Kemalaran kelajuan cahaya, yang membolehkan
Einstein menghubungkaitkan dimensi ruang dengan dimensi masa, dan melihat
mereka sebagai saling berkaitan secara menyeluruh untuk membentuk fabrik
ruang-masa sejagat, serta telah membawa Einstein untuk menemui
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 463
jisim dan tenaga zarah adalah setara dan
saling berkait. Ini adalah antara hasil yang paling signifikan dari teori
kerelatifan khas. Einstein telah menformulasikan persamaan kesetaraan
jisim-tenaga seperti berikut:
E2
- p2c2 = m2c4
E2
= m2c4 + p2c2
Di mana:
E = Tenaga
c = Kelajuan cahaya
p = momentum
Momentum sama dengan sifar, Apabila persamaan
akan menjadi seperti berikut:
E2 = p2c4
Dengan kata lain:
E =
mc2
Bentuk terakhir ini adalah yang paling biasa digunakan.
Melalui kesetaraan jisim-tenaga, telah
terbukti bahawa kelajuan maksimum adalah kelajuan cahaya, dan tiada sesuatu
yang berjisim boleh bergerak pada kelajuan cahaya kerana tenaga pergerakannya
telah ditambah kepada jisim (dengan menukarkan ia melalui hukum kesetaraan).
Ini bermakna, jisim sebuah objek bertambah apabila ia bergerak dengan lebih
pantas. Oleh itu ia juga memerlukan tenaga yang lebih besar untuk bergerak.
Tenaga ini juga akan ditukarkan ke jisim, yang kemudiannya ditambah kepada
jisimnya sendiri— dan begitulah seterusnya pertambahan diteruskan. Jika kita
mengandaikan ia bergerak pada kelajuan cahaya, jisimnya adalah infinit, tanpa
mengira jisim asal. Oleh itu, ia memerlukan tenaga yang infinit untuk bergerak.
Itulah sebabnya, menurut hukum kesetaraan, objek yang mempunyai jisim tidak
boleh bergerak pada kelajuan cahaya. Hanya cahaya, zarah, atau gelombang yang
tidak mempunyai
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 464
jisim (seperti foton) yang dapat bergerak pada
kelajuan cahaya.
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan