Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 135
Teori Evolusi, Riwayat-riwayat dalam Islam,
Dan Hujah Adam Terhadap Manusia Hampir Serupa Pada
Zamannya
Pastinya, persoalan evolusi tidak mungkin
disebutkan di dalam riwayat-riwayat secara terperinci, tetapi wujud petunjuk di
dalam riwayat-riwayat yang mengisyaratkan kepada persoalan evolusi. Ia
menjelaskan dengan terang bahawa Adam AS bukanlah makhluk pertama yang
mempunyai fizikal tubuh manusia sepertimana hari ini. Bahkan makhluk yang
menyerupai Adam dari sudut fizikal tubuh mereka telah wujud lebih lama. Mereka
bukanlah dari anak keturunan Adam AS, bererti mereka telah mendahului Adam AS.
Riwayat-riwayat telah menamakan mereka sebagai NasNas, iaitu nama yang hampir
kepada penamaan-penamaan peringkat evolusi sains hari ini, seperti: Homo
erectus, Homo sapiens, manusia Neanderthal dan sesetengah saintis menamakan
mereka sebagai hominin (Yang serupa dengan manusia).
Apa yang menarik perhatian kita adalah
terdapat banyak riwayat daripada Keluarga Muhammad AS yang mengesahkan fakta
sains yang muncul akhir-akhir ini, hasil daripada penemuan fosil-fosil dan
kajian sains genetik.
Perkara ini menyumbang sebagai dalil dan
hujah buat Keluarga Muhammad bagi mereka yang ingin mengenal kebenaran. Dari
manakah Keluarga Muhammad telah mendapat tahu kewujudan keserupaan manusia yang
mendahului kewujudan kita atas muka bumi ini, jika bukan kerana Keluarga
Muhammad berhubung dengan Allah SWT? Dengan ini tetaplah hujah Keluarga
Muhammad buat mereka yang mencari kebenaran, dan ketetapan wujud Tuhan yang
memberitahu, menyampai dan memindahkan fakta-fakta ini kepada mereka. Di sini
saya saya kongsikan beberapa riwayat:
Diriwayatkan daripada Muhammad bin Ali Al-Baqir
AS: [Allah Azza wa Jalla telah menciptakan di atas muka bumi tujuh umat
sejagat semenjak Dia menciptakannya, mereka bukanlah daripada anak keturunan
Adam dan diciptakan mereka daripada permukaan bumi. Mereka menghuninya satu
persatu beserta umatnya. Kemudian Allah Azza wa Jalla menciptakan bapa manusia
ini dan menciptakan zuriatnya daripadanya.][1]
Riwayat ini menunjukkan Tuhan telah
menciptakan sekurang-kurangnya tujuh jenis hominin di bumi sebelum Adam. Mereka
bukanlah keturunan Adam kerana mereka wujud terlebih dahulu dari beliau.
_______________
[1] Sumber: (Al-Khishal, Syeikh Al-Shaduq,
ms 359)
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 136
Diriwayatkan daripada Jabir bin Yazid Al-Ja'fi,
daripada Abi Ja'far Muhammad bin Ali bin Al-Hussein, daripada bapanya, daripada
bapa-bapanya, berkata Ali Amirul Mukminin: [Sesungguhnya Allah Tabaraka wa
Taala hendak menciptakan makhluk dengan tanganNya dan yang demikian itu
adalah selepas berlalunya Jin dan NasNas di bumi selama tujuh ribu tahun,
dan Dia mahu menciptakan Adam dan mengeluarkannya dari lapisan langit, lantas
Dia berfirman kepada para Malaikat: Lihatlah kepada makhluk Ku dari kalangan
penghuni bumi dari kalangan Jin dan NasNas. Tatkala melihat apa yang dilakukan
mereka di dalamnya daripada perbuatan-perbuatan maksiat, pertumpahan darah dan
kerosakan di muka bumi secara tidak benar, lalu para malaikat berasa lebih
hebat berbanding mereka, berasa marah dan sedih ke atas penduduk bumi serta
tidak dapat menahan perasaan marah mereka. Lantas mereka berkata: Wahai Tuhan
kami, sesungguhnya Engkau Maha Mulia, Maha Berkeupayaan, Maha Perkasa lagi Maha
Agung, makhlukMu yang lemah lagi hina ini mereka berbolak-balik di dalam
genggamanMu, hidup dengan rezekiMu dan bersenang-lenang dengan kesihatanMu,
sedang mereka menderhakaiMu dengan dosa sebesar ini. Janganlah Engkau berasa
sedih, marah dan berdendam dengan mereka tatkala Engkau mendengar dan melihat
mereka, kami lebih hebat dan lebih membesarkan Engkau.
Beliau berkata: Allah berfirman tatkala
mendengar yang demikian itu daripada para malaikat: (Aku hendak
menjadikan seorang khalifah), yang menjadi hujjahKu buat makhlukKu di
atas muka bumi. Maka para malaikat berkata: Maha Suci Engkau (Adakah
Engkau hendak menjadikan di dalamnya mereka yang berbuat kerosakan di dalamnya)
sebagaimana bani Jin telah melakukan kerosakan dan menumpahkan darah,
sebagaimana bani Jin yang saling mendengki dan saling membenci. Oleh itu, jadikanlah
khalifah itu dari kalangan kami kerana kami tidak saling mendengki, tidak
menumpahkan darah, memujiMu dan mensucikanMu. Maka Azza wa Jalla berfirman: (Sesungguhnya
Aku lebih mengetahui apa yang kamu tidak ketahui), sesungguhnya Aku
hendak menjadikan makhluk dengan tanganKu dan menjadikan para anbiya,
rasul-rasul dan hamba-hamba yang soleh para Imam petunjuk daripada zuriatnya,
dan menjadikan mereka khalifah-khalifah ke atas makhlukKu di bumiKu, mereka
menegah daripada melakukan maksiat kepadaKu, memperingatkan mereka tentang
azabKu, menunjukkan mereka ketaatan kepadaKu, mereka berjalan di atas jalanKu
dan Aku menjadikan mereka hujahKu keatas mereka. Aku akan hapuskan Nisnas
daripada bumiKu dan membersihkannya dari mereka.......][1]
Jelas di dalam riwayat berkenaan
kewujudan Hominin (NasNas) yang mendahului kewujudan Adam atas muka bumi ini
dan terdapat perkara penting di sisi lain riwayat ini, iaitu pernyataan bahawa
Adam akan turun ke bumi untuk menjadi hujah ke atas keserupaan manusia sebelum
kewujudan mereka lenyap atas muka bumi ini, atau paling kurang untuk membawa
berita langit ke atas hominin ini sebelum kewujudan mereka dikalahkan oleh Adam
terakhir yang diwakili oleh zuriat keturunan Adam (Aku hendak menjadikan
seorang khalifah, yang menjadi hujjahKu buat makhlukKu di atas muka bumi…..Aku
akan hapuskan NasNas daripada bumiKu dan membersihkannya dari
mereka). Apabila Adam turun ke bumi ini, satu-satunya makhluk bumi yang
layak untuk beliau menjadi
_______________
[1] Sumber: (Tafsir Al-Qummi, Jilid 1, halaman
36. ‘Ilal Al-Syara'i, Syeikh Al-Shaduq, Jilid 1, Halaman 104)
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 137
hujah ke atas mereka dan menunjukkan mereka
kepada penyembahan Allah hanyalah hominin ini.
Ini bermakna Adam diturunkan sebelum
lenyapnya kewujudan Hominin atau sebelum kewujudan mereka didominasi oleh keturunan
Adam. Ini juga bermakna Adam diciptakan seperti salah seorang daripada mereka
dan dilahirkan dalam tubuh yang fizikalnya seperti mereka, yang mana jiwanya
(nafs) diciptakan daripada tanah dan ditiupkan Ruhul Qudus yang terhubung
dengan tubuh fizikal ini. Walaubagaimanapun beliau tidak berada pada
peringkat kewujudan yang sama, kerana beliau mewakili entiti yang rasional,
yang berpengetahuan dan dipertanggungjawabkan (mukallaf) di sisi agama.
Berkenaan dengan seruan dakwah beliau kepada para hominin, meskipun tingkat
kewujudan mereka tidak sama dengan Adam, isunya adalah sama seperti bagaimana
Adam memberitahu kepada para Malaikat tentang nama-nama, walaupun para malaikat
berada di tingkatan kewujudan dan makrifah mereka tersendiri yang berbeza dengan
Adam.
Persoalan ini diperkuatkan dengan
kewujudan riwayat yang menunjukkan adanya nabi dan kaum yang berbeza dari sudut
pengetahuan keagamaan, malah mereka langsung tidak mempunyai pengetahuan asas
tentang agama. Nabi ini mengajarkan mereka tentang asas-asas agama dan nabi
yang dimaksudkan adalah Adam.
Diriwayatkan daripada Hassan bin Abdul
Rahman, berkata Abi Al-Hassan: Sesungguhnya mimpi-mimpi tidak pernah wujud
pada awal penciptaan, malah ia sebenarnya masih baru. Aku bertanya:
"Apakah sebab pada yang demikian itu?" Lalu Abi Al-Hasan menjawab:
Sesungguhnya Allah yang mulia sebutanNya telah mengutuskan seorang rasul kepada
penghuni di zamannya, lalu mengajak mereka supaya menyembah Allah dan
mentaatiNya, lantas mereka berkata: “Jika kami berbuat demikian, maka apa yang
kami dapat? Demi Allah kamu tidak mempunyai banyak harta dan keluarga kamu juga
tidak lebih mulia daripada kami.” Lalu dia berkata: Jikalau kamu mentaatiku
nescaya Allah akan memasukkan kamu ke syurga, dan sekiranya kamu menderhakaiku nescaya
Allah akan memasukkan kamu ke neraka. Lantas mereka bertanya: Apakah syurga dan
neraka?
Lalu beliau pun menggambarkan yang
demikian itu kepada mereka. Mereka bertanya: Bilakah akan berlaku hal yang
demikian itu? Lalu dia menjawab: Setelah kamu mati. Mereka berkata:
Sesungguhnya kami telah melihat orang-orang yang mati dari kalangan kami
menjadi tulang belulang dan sisa-sisa. Maka mereka mendustakannya dan
meremehkannya (rasul itu), lalu Allah Azza wa Jalla menjadikan mimpi-mimpi pada
mereka, maka mereka mendatanginya dan mengkhabarkannya apa yang telah mereka
lihat dan tidak mengingkari perkara itu. Lalu dia berkata: Sesungguhnya Allah
hendak menjadikan ini sebagai hujah ke atas kamu, beginilah keadaan ruh-ruh
kamu apabila kamu mati dan badan kamu lusuh, maka ruh-ruh kamu akan menjalani
pembalasan sehinggalah kamu dihidupkan semula.”[2]
Periode awal penciptaan yang disebutkan
di dalam riwayat ini berselari dengan zaman penciptaan Adam. Maka manusia yang
disebutkan dalam riwayat ini adalah beberapa hominin yang lebih awal dari Adam.
Sementara mimpi (rukya) semasa tidur atau
jaga adalah kaedah Tuhan memberi wahyu kepada para Nabi. Maka mimpi pasti
bermula dengan
____________________
1. Maknanya akan dijelaskan dalam kisah penciptaan Adam
a.s.
. 2. Sumber (Al-Kulayni - Al-Kafi): Jilid 8,
Halaman 90
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 138
nabi pertama dari para nabi AS, iaitu Adam AS.
Sebelum
✡✡
Kandungan
✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan