Imam Ahmad Al-Hassan (as) seperti Yang Dikenal Oleh Dr. Zaki Al-Ansari
هكذا
عرف الدكتور زكي الصبيحاوي من البصرة الامام احمد الحسن (ع)
Beginilah cara Dr. Zaki Al-Shabihawi dari Basrah mengenali
Imam Ahmad Al-Hassan (as)
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين وصلى الله على محمد وآل
محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Dan dua lelaki ini bersetuju menaiki bas yang membawa kami
ke Karbala yang suci, walaupun ada kereta lain selainnya. Mungkin salah seorang
daripada dua beradik itu kenal rakan saya seorang profesor yang menyebabkan
mereka menaikinya. Yang penting pada mulanya macam biasa, kawan saya perkenalkan
saya dan kami bersalaman. Dan perjalanan bermula, dan perbualan di sepanjang
perjalanan adalah tentang pemilik sambutan (Arba’ein) (selawat dan salam Allah
ke atasnya), dan salah seorang daripada dua beradik itu telah duduk di antara
saya dan rakan saya, dan perbualan mereka berdua berterusan dari awal
perjalanan sehingga kami telah semakin jauh. Saya masih ingat bahawa orang ini
membawa bersamanya kitab (Mafatih Al-Jinan), dan dia membaca Doa Al-Jausyan
Al-Shaghir dan bertanya kepada kami tentang makna beberapa perkataan di
dalamnya. Dia berhenti di beberapa perenggan dan cuba mencetuskan perbincangan
mengenainya, dan nampaknya bahawa orang ini telah pergi jauh dalam bercakap
dengan kawan saya tentang dakwah Yamani, keluarga Muhammad (S).
Menurut apa yang kawan saya sebutkan kepada saya, bahawa kawannya
itu berkata kepadanya: Bagaimana anda melihat rakan anda menerima perkara ini??
Bolehkah saya membawakannya kepadanya?? Kawan saya berkata: Saya menjawabnya
dan saya takut dengan reaksi penolakan kamu, jadi saya berkata kepadanya: Cubalah,
insya-Allah ada baiknya, dan saudara ini berpaling kepada saya dan mula
bercakap tentang keadaan ulama dan bagaimana mereka telah meninggalkan tugas
mereka dan tanggung jawab mereka kepada terhadap orang ramai dan kegagalan
mereka untuk membimbing mereka, dan mereka kurang warak dan perhatian mereka
kepada dunia. Percakapan saudara itu tidak pelik tentang apa yang bermain di
kepala saya. Saya berlindung kepada Allah daripada Al-Ana. Saya tidak tahu bertaqlid
dalam hidup saya, malah apabila saya menyebut bahawa saya bertaqlid pada ulama si
fulan, yang dikatakan adalah hanya sebagai jalan seiring dengan orang ramai,
kerana telah ditetapkan dalam kalangan Syiah secara umum bahawa orang yang
tidak bertaqlid dalam ibadahnya tidak sedikit, jika tidak diterima, maka
diragukan tentangnya. Untuk menghilangkan banyak cakap sia-sia, dia berkata:
Aku bertaklid pada Fulan dan itu sudah berakhir, tetapi dalam situasi apabila percakapan
terbuka tentang peranan Marajik dan orang agama dalam masyarakat, saya
mengkritik peranannya dengan apa yang saya tahu. Keadaan Marajik, terutamanya
selepas kejatuhan rejim, telah diketahui umum walaupun kepada orang lalai. Bagaimana
pula dengan mereka yang melihat tindakan mereka dalam satu cara atau yang lain
pada masa taghut penzalim itu, terutamanya sejak kita menyedari peranan mereka
yang memalukan semasa perang Iran-Iraq, dan orang-orang ditinggalkan untuk si
taghut penzalim memenggal kepala mereka untuk membunuh mereka di bawah dalih
taqiyah, dan lain-lain rekaan hauzah yang tidak ada kena mengena dengan agama
sama ada dekat atau jauh.
Saudara itu bercakap dan menyebut kedudukan yang menyakitkan
bagi ulama ini, kerana dia sudah biasa dengan ramai di antara mereka, termasuk
apa yang diberitahu oleh kawan-kawan yang dipercayai tentang amalan yang
memalukan yang dianggap oleh masyarakat (orang jalanan) akan bangkit. Dengan
memohon maaf kepada pembaca atas ungkapan ini - tetapi ia adalah ungkapan
paling ringan yang boleh dikatakan menggambarkan kemungkaran alim ulama dan
sebilangan mereka yang menggelarkan diri mereka sebagai Marajik, Dan selepas
saudara ini ditenangkan dan saya pula bersamanya berbual sepenuhnya, dan dia
tidak merasakan apa-apa tentangan daripada saya mengenai apa yang dia tunjukkan
tentang nasib malang orang berserban tersebut, kemudian dia memasuki tajuk
seruan dakwah Al-Yamani (Shalawatu Allah 3alaih) dan berkata: Seorang lelaki
muncul dengan mengatakan: Saya adalah washi dan utusan Imam Mahdi. (Shalawatu
Allah 3alaih) dan namanya Ahmad, akhlaknya, sifat-sifatnya, dan... dan..., dan,
suadara ini bercakap tentang tokoh ini dengan perasaan aneh dan pelik. Dia
bercakap tentangnya dalam bahasa kasih, yang tidak akan keterlaluan jika dia
menggambarkan sebagai dia hanyut dalam cintanya. Saya mendengarnya tanpa sebarang
ulasan, dan tajuk itu bagi saya ketika saya mendengarnya hanyalah percakapan di
mana kami akan pergi berjalan dan saya mengambil darinya apa yang saya lihat
akan bermanfaat bagi saya.
Saya berazam pada diri saya untuk menjauhkan diri daripada
sebarang pertalian, dan azam ini menapis saya daripada pandangan saya tentang
realiti manusia dan berapa ramai daripada mereka yang kita anggap mempunyai
budaya dan kesedaran telah hanyut dalam arus pertalian yang melanda kepada kepartaian
dan organisasi yang kedai-kedainya (tempat operasi) membanjiri negara, bahkah perkara
yang menyedihkan lagi menggelikan hati ialah ramai daripada mereka mempunyai
lebih daripada satu gabungan. Mereka sedang menunggu pihak-pihak atau parti-parti
mana yang akan menguntungkan dari segi kewangan, dan mereka akan bergegas ke
sana, dan itulah sebabnya ramai orang, termasuk mereka yang rapat dengan saya,
mencadangkan kepada saya idea mempunyai pertalian dengan kedai-kedai (tempat
operasi) itu dan projek mereka tetapi saya menolak. Saya juga membenci cara
pengiklanan yang murah untuknya, dan dengan kelebihan perasaan ini, Alah Maha
Suci, menyelamatkan saya daripada mengambil bahagian dalam demokrasi yang
diimport sepenuhnya ini tanpa saya mempunyai kesedaran yang wujud sekarang
tentang bahaya projek itu.
Jadi saya dengar pendapat saudara itu dan saya menyelesaikan
apa yang dia cadangkan kepada saya tentang pertalian yang popular di kalangan
orang ramai, jadi saya berjanji kepadanya sesuatu yang baik, tetapi apa yang
dia cadangkan tidak membawa saya ruang untuk berfikir, lebih-lebih lagi dia
menyebut kepada saya bahawa terdapat tulisan mengenai berwaspada terhadap dakwah
ini, dan pengumumannya, dan perkara ini meningkatkan kekurangan minat saya
kerana apa yang dikatakan mengenai berwaspada selepas kejatuhan rejim,
bercampur penipu dengan pemburu (perjuangan bebas), dan menjadilah yang hijau
diambil pada harga kering. Yang penting kami berziarah dan menjadi teman ziarah
yang pelik ini disertai pelbagai kepayahan buat pertama kali yang telah saya
lalui kerana sedikit sekali saya menziarahi tempat-tempat dan maqam-maqam suci.
Mungkin ini kunjungan pertama saya pada kesempatan ini sepanjang hidup yang saya
lalui. Apa yang penting dalam perjalanan pulang, kedua-dua saudara itu pulang
bersama kami, dan saudara ini meneruskannya tetapi kali ini dengan cara yang diperluas,
kerana dia yakin bahawa saya mendengarnya dan tidak ada bantahan dari saya,
selain bersetuju dengannya. Tentang pandangan di antara kami mengenai orang
yang berserban. Dalam perjalanan itu, saya mengambil tempatnya, supaya saya
dapat mendengar perkara-perkara dan lain-lain yang tidak saya dengar. Tetapi apa
yang menarik perhatian saya ialah saudara ini, apabila kami memasuki kota
selepas kami melintasi kawalan, dia menyeru: Terimalah kota Al-Qaim dengan selawat
ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad!! (Allah shalli 3ala Muhammad Wa Aali
Muhammad, Al-Aimmah Wa Al-Mahdiyin Wa Sallim Taslimaa) Maka bergemalah selawat
orang-orang yang berada di dalam bas itu tanpa ada yang menghiraukannya -
seperti yang saya fikirkan - kepada apa yang saudara itu katakan; (Kota
Al-Qaim), tetapi penerangannya memukau saya tanpa membuat sebarang ulasan.
Saudara ini meminta kami mengambil berat tentang perkara itu
dan mengambil serius dalam pemikiran dan penyelidikan, dan kami memberitahunya,
baiklah, insya-Allah, dan kami berpisah, dan selepas dua tiga hari kami bertemu
di rumah seorang kawan, saudaranya baru sahaja berkahwin dan saya datang untuk
melaksanakan kewajipan dengannya, dan dia bersetuju bahawa saya bertemu dengannya
sekali lagi dan kali ini dia bercakap dengan lebih luas tentang perkara itu dan
pembuktian dakwah ini secara umum. Dia membawa beberapa risalah yang berkaitan
dengan dakwah ini, dan dia bercakap mengenainya dan pemiliknya dengan cara yang
penuh emosi, dan dia teruja ketika dia bercakap mengenainya dan memanggil kami
untuk itu, jadi kami mendengarnya, dan dia bertanya kepada kami tentang
pendapat kami?? Dan dia memberitahu kami bahawa ini adalah dakwah Hussainiyah
baru dalam proses pembinaan dan terletak di kejiranan Al-Zahraa’, dan
pekerjanya beriman dengan dakwah ini, dan sholat Jumaat akan diadakan di
dalamnya. Dia bersetuju dengan apa yang dia katakan pada hari Rabu, jadi kami
bersetuju dengannya untuk datang ke Hussainiyah ini dan melihat apa yang dia
katakan dan mengesahkannya. Selepas kami pergi, profesor dan saya membincangkan
perkara itu, dan dia bertanya kepada saya pendapat saya tentang apa yang saya
dengar, maka saya berkata kepadanya: Kita akan pergi sholat Jumaat,
insya-Allah, dan kita akan melihat. Jika kamu melihat orang-orang yang termasuk
dalam kalangan orang-orang Allah, maka insya-Allah ia adalah baik, dan jika
perkaranya tidak demikian, maka setiap kejadian itu ada haditsnya - sebagaimana
yang dikatakan - Adapun dia menjadikan rukya (mimpi) itu sebagai petunjuk
kepada makrifah (untuk mengenal), dan berkata: Jika kamu melihat rukya (mimpi) seperti
yang saudara itu katakan, maka perkara ini mesti penting dan patut diteliti dan
diberi perhatian. Yang penting kita memecahknnya, dan tidak ada yang tersisa
daripada tajuk itu selain masalah perjanjian dan ziarah Hussainiyah ini. Maka
hari Jumaat akan datang yang barakah ini, kami akan pergi menunaikan janji kami,
dan ia adalah pertemuan pertama dengan perkara besar ini, dengan
sungguh-sungguh dan ikhlas.
Hussainiyah yang diceritakan saudara itu tidak lain hanyalah
pagar yang tingginya beberapa sentimeter dari tanah, sebuah bilik terpencil,
timbunan batu bata dan bahan binaan ringkas yang lain, dan sebuah tempat sholat
yang dipenuhi dengan rataan pasir. Waktu semakin menghampiri panas, jadi
seingat saya, mungkin pada hari Jumaat ini atau Jumaat kedua, imam solat Jumaat
adalah seorang lelaki memakai kupiah dengan igal (3aqal), bertubuh tinggi dan berkulit
sawo matang, dan apabila kami memasuki Hussainiyah, dia menarik perhatian saya dan
dia sedang sholat seorang diri, dan orang-orang yang lain di Hussainiyah
semuanya sibuk dengan urusan masing-masing, dan kami pergi dan memasuki bilik
di mana salah seorang syeikh bercakap mengenai dakwah ini, dan namanya (Syeikh
Habib), dia adalah seorang yang sederhana yang bercakap dengan naluri dan
spontan yang menakjubkan, seolah-olah dia bukan dari zaman kita.
Pada penglihatan pertama pengikut dakwah ini, saya menyedari
dalam diri saya apa yang membuat saya terikat dengannya, iaitu apabila saya
berkata kepada rakan saya, profesor: Menurut apa yang saya tahu perkara ini
mesti orang yang sederhana, kerana saya ingat Heraclius Rom ketika dia bertanya
kepada Abu Sufyan (la) tentang pengikut Muhammad (S), adakah mereka dari golongan
yang tinggi atau adakah mereka dari golongan yang sederhana?? Jawab Abu Sufyan:
Bahkan, dari orang-orang yang sederhana dan miskin dan dari mereka yang tidak
mempedulikannya, Heraclius menjawabnya: Demikianlah para pengikut nabi-nabi,
kalimat ini menjadi petunjuk saya untuk mengenal kebenaran, karena dakwah yang
benar hanya diikuti oleh golongan yang sederhana pada permulaannya, dan seruan
ini memang pada permulaannya, dan keadaannya adalah sebagaimana dikhabarkan
kepada Heraclius tentang keadaan pengikut para nabi (as), terutama syeikh ini
yang berbicara tentang hadits, hati saya menjadi terikat kepada tempat dan
orang-orangnya, dan sejak hari itu saya tidak boleh lagi meninggalkannya.
Yang penting kami sholat jumaat di belakang lelaki tinggi
lampai berkulit sawo matang ini dan dia memegang Al-Quran di tangannya, dan dia
sering menghentak-hentak ke tanah semasa dia bercakap. Dan apabila percakapannya
sampai kepada kehidupan mereka yang berserban, dia bercakap dengan intensiti
dan emosi yang jelas, terutamanya apabila dia menyebut penyelewengan akidah dan
akhlaq mereka. Saya tidak menemukan alasan untuk bertanya tentang imam jama’ah
kami, kerana dia mesti menjadi orang yang diikuti, apatah lagi dalam khutbahnya
dia juga sederhana dan spontan, dia tidak berlagak, dan saya tidak meneliti ucapannya
kerana keseluruhan pandangan dan perinciannya adalah baru bagi saya, sehingga
saya hampir terpegun. Malah, tidak keterlaluan jika saya katakan: Seolah-olah
hari ini baru saya tahu dunia aneh ini yang namanya (agama)!!!
Penyelesaian apabila bukti pengetahuan saya tentang
kebenaran tercapai, saya telah dikaitkan dengan tempat itu dan rakan-rakannya,
dan saya tidak meninggalkan mereka sejak saya menjejakkan kaki di tempat yang
suci ini, maka tidak ada satu hari pun berlalu tanpa saya - dan saya berlindung
dengan Allah dari Al-Ana – menghadirkan diri dan berada mendengar bersama
saudara ansar, dan belajar daripada mereka, dan untuk pertama kalinya saya
bertemu dengan riwayat-riwayat mereka yang disucikan (Shalawatu Allah 3alaihim)
dengan bentuk seperti ini, semua yang kita ketahui daripada riwayat mereka
(Shalawatu Allah 3alaihim) adalah sebahagian yang memberi petunjuk kepada
akhlak yang mulia. Adapun yang menggambarkan hakikat dan penyelewengan manusia
dari kebenaran, dan mereka mengikuti fuqaha’ yang sesat. Tanda-tanda fuqaha
itu, itulah yang saya tidak ketahui secara pribadi. Bahkan, walaupun saya tidak
sayang kepada orang-orang yang berserban itu dan saya mendapati mereka tidak
berwibawa, tetapi saya tidak tahu apa yang disifatkan oleh keluarga Muhammad (Shalawatu
Allah 3alaihim) kepada mereka, kerana agama bagi saya sebelum saya memasuki
tempat yang suci ini bukanlah sesuatu yang istimewa bagi saya, malah ia adalah
keistimewaan bagi orang-orang berserban, dan mungkin ini mengejutkan saya dan
membuat saya hairan ialah agama adalah tanggungjawab semua orang dan tidak ada
alasan atau keuzuran bagi mana-mana manusia tidak mempunyai ilmu dan makrifah,
dan itu adalah mengapa pepatah "Letakkan di kepala seorang ulama dan pelajari
yang selamat daripadanya" Ia tidak lain hanyalah penipuan besar, dan
seluruh agama, jika tidak semua, telah hilang dengan menyebarkan pepatah ini di
kalangan manusia. Seperti ; (Orang yang jahil hendaklah memohon pertolongan ulama)
dan (agama adalah bidang bagi orang yang mempunyai pengetahuan khusus seperti ilmu
perubatan, kejuruteraan dan ilmu-ilmu lain), dan (orang biasa mesti bertaqlid
dalam agamanya), dan...dan...dan lain-lain adalah antara ungkapan (Al-Musallafinah)
yang dirampas oleh agama dan mengenalinya.
Oleh itu, dakwah ini menggoncangkan kenyataan, bahkan ia
meletus di dalamnya seperti gunung berapi dan yang merangsangnya, maka semua
orang yang diperkenalkan dengan dakwah itu reaksi awal mereka adalah terpukul dan
hairan, dan kehairanan mereka sangat menekan sehingga pendengar akan segera dan
terus menafikannya sebelum dijelaskan dan diceritakan. Tidak syak lagi bahawa
reaksi ini mendedahkan orang yang mengingkari dan mendustakan kenyataan sejarah
hitam yang dia gambarkan adalah cahaya telah didedahkan kepadanya, dan selepas
perjalanan yang panjang ini dia mendapati bahawa dia menipu dirinya sendiri,
dan tidak ada cahaya melainkan kegelapan dalam kegelapan!!!
Oleh itu, pemilik dakwah itu menilai keadaan manusia yang
meremehkan mereka, dan mengarahkan pengikutnya untuk mempergauli manusia dengan
baik, dan melayan mereka seperti doktor kepada pesakit, dan orang bijak melayan
orang gila, kerana kerosakan yang dilakukan oleh fuqaha’ jahat sepanjang jalan
sejarah mereka pada agama adalah sangat besar dan sangat berbahaya!!!
Seandainya bukan kerana kemunculan beliau (Shalawatu Allah 3alaih) pada masa
ini, agama ini akan hancur sama sekali. Maka kemunculan beliau pada masa yang
tepat ini adalah pernyataan peluasan tangan perhatian ilahiyah kepada manusia
sebelum syaitan berjaya merangkul kesemuanya, Yang Maha Tinggi berfirman:
أَرَأَيْتَكَ هَـذَا الَّذِي كَرَّمْتَ
عَلَيَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لأَحْتَنِكَنَّ
ذُرِّيَّتَهُ إَلاَّ قَلِيلاً
“Dia (iblis) berkata: "Terangkanlah kepadaku inikah
orangnya yang Engkau muliakan atas diriku? Sesungguhnya jika Engkau memberi
tangguh kepadaku sampai hari kiamat, niscaya benar-benar akan aku sesatkan
keturunannya, kecuali sebahagian kecil".” (Al-Isra’: 62), dan hingga hari
ini dia (Shalawatu Allah 3alaih) tetap mengarahkan pengikutnya agar mempergauli
manusia dengan baik bahkan menekankan pada kebaikan setiap kali datang waktu
dan tanur (dapur) telah memancarkan air, karena hari dicabutnya taubat dari
manusia sangat dekat.
Dakwah ini meletakkan saya bersemuka dengan (Ana - keakuan)
dan buat pertama kalinya saya menjalani pertentangan pahit ini dengan semua
butirannya, dan buat kali pertama saya mendapati bahawa saya jauh dari ruang kemanusiaan,
bahkan saya tidak bernasib baik di dalamnya kecuali untuk sesuatu yang sangat
kecil, dan mungkin yang kecil inilah yang menjadikan Allah Yang Maha Suci mengurniakan
kepada saya dengan kurnia-Nya yang besar ini, dan oleh itu adalah betul bahawa
tajuk topik ini ialah "Beginilah cara anda mengenali saya" dan saya
tidak mengenalinya kerana Ahmad Al-Hassan (Shalawatu Allah 3alaih) adalah
cermin ketuhanan yang besar di mana keterasingan manusia di dalam diri kita
jelas, dan di dalamnya kecuaian dan keterasingan agama menjadi jelas. Dan ini
benar-benar dan benar hidangan Allah Yang Maha Suci, yang kemudian menemui
penyakit dan kehilangan kesihatan kita. Dan darinya dan di dalamnya saya mula
merasai nikmat kesihatan dan mengenalinya, apabila hakikat penyakit yang saya
hadapi didedahkan, dan saya mengumpamakan bahawa ia adalah kesihatan!!
Ahmad Al-Hassan (as) adalah risalah Allah Yang Maha Suci
kepada hamba-hamba-Nya untuk menyedarkan mereka dari lena kelalaian mereka di
saat pisau dunia ini menyentuh dan menyembelih leher kita. Oleh itu, saya tidak
hairan apabila saya sedar manusia dan keganasan mereka dalam menghadapi perkara
ini, kerana ia hanya mendedahkan realiti bahaya penyelewengan dari jalan Allah
Yang Maha Suci, dan ia mendedahkan khayalan dan kegelapan besar yang manusia
bayangkan sebagai cahaya, dan kemudian reaksi ini adalah dikawal oleh peraturannya
(Untuk setiap tindakan terdapat tindak balas yang sepadan dan yang bertentangan
arah). Mungkin peraturan ini mengawal aspek material (kebendaan) pada manusia,
tetapi aspek rohani yang membuat keputusan dan pilihan di antara syurga dan
neraka???
Maha Suci Tuhan, pengajaran dari dakwah besar ini bermula
dengan mereka yang mengikutinya dari hari pertama, yang tersedar dari kejutan
tindakan dan reaksi lalu mendapati dirinya benar-benar kosong seolah-olah
pesakit telah dikeluarkan dari barah tumor yang ganas dan besar yang dipanggil
dunia. Maka tubuh berasa hina dan lemah. Dia harus memberi perhatian kepada
tempoh ini dan menanganinya dengan cara yang menjamin kelangsungan hidupnya,
kerana peluang membasmi tumor ini (cenderung menjadi lebih teruk) ia masih
wujud selagi badan berasa lemah, dan sebenarnya kelemahan ini adalah perasaan
psikologi, dan ia tidak hilang melainkan dengan mengambil dos demi dos dari riwayat-riwayat
Al-Thahirin (as). Maka dakwah yang besar ini adalah pisau pakar bedah mahir
yang sedang membasmi tumor ini, yang pemiliknya membayangkan bahawa ia adalah
gunung yang tiada jalan ke sana, untuk mencarinya dengan mudah selepas
penyingkirannya (membuangnya), mencari penanaman dan pertumbuhan (pembesaran).
Dan di sini bermulalah tahap yang penting, iaitu tahap
merasakan kerendahan hati dan beramal berdasarkan asasnya sebagaimana yang
diajarkan oleh beliau (Shalawatu Allah 3alaih) kepada kita apabila dia menyebutkan
kata-kata Isa (as) kepada kita [Rendah hatilah, kerana tumbuh-tumbuhan
tumbuh di dataran, bukan di gunung] Ya, daripadanya (as) saya belajar
perkara yang hebat ini, tetapi saya masih belajar daripadanya dan dengan itu
saya merawat tumor yang jahat ini. Dan daripadanya (as) saya mengenal Isa (as),
Musa (as) dan semua nabi-nabi Allah dan rasulNya (as), dan daripadanya saya
mula belajar sesuatu daripada Muhammad (S), Ali (as), Fatimah (as) dan semua
yang disucikan (as).
Sebahagian daripada mereka telah berkata: Hampir-hampir guru
itu menjadi utusan, dan kata-kata ini kurang tepat. Jika mereka adil, mereka
akan berkata:: Bahawa guru untuk menjadi utusan, Maka tidaklah guru itu untuk
menjadi seorang mualim, Yang Maha Tinggi berfirman
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِّنْهُمْ
يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ
وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ * وَآخَرِينَ
مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
Dialah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang
Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, mensucikan
mereka dan mengajarkan mereka Kitab dan Hikmah. Dan sesungguhnya mereka
sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata, * dan (juga) kepada kaum
yang lain dari mereka yang belum berhubungan dengan mereka. Dan Dialah Yang
Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. [Al-Jumu’ah 2: 3].
Ya, Rasulullah adalah seorang guru dan guru sebagai rasul
dan nikmat kepada kamu, dan pelajaran pertama yang diajarkan oleh guru
kepada murid-muridnya ialah: Kamu harus melawan Al-Ana dan membunuhnya, maka janganlah
kamu berhubung dengan Allah Yang Maha Suci kecuali dengan membunuhnya. Dengan
membunuhnya, atau seperti yang dia (as) katakan dalam menjawab soalan seorang
wanita Nasrani tentang isi dan objektif dakwahnya? Beliau menjawab, katanya:
[Isa (as) berkata: "Bukan dengan makanan sahaja anak Adam hidup, tetapi
dengan firman Allah." Dan aku, Abdullah, memberitahu kamu bahawa dengan
makanan anak Adam mati, dan dengan firman Allah dia hidup.
Maka dakwahku adalah seperti dakwah Nuh (as), seperti dakwah
Ibrahim (as), dan seperti dakwah Musa (as), dan seperti dakwah Nabi Isa (as),
dan seperti dakwah Muhammad (S).
Untuk menyebarkan tauhid ke seluruh pelosok bumi ini,
matlamat anbia’ dan aushia’ adalah matlamat saya, dan untuk menerangkan Taurat,
Injil, dan Al-Quran, dan apa yang kamu perselisihkan di dalamnya, dan untuk menerangkan
penyelewengan ulama orang-orang Yahudi, ulama Kristian dan Muslim dan penyelewengan
mereka dari Syari’at Ilahiyah, dan penentangan mereka terhadap washi (pemegang
wasiat) para nabi (as).
Kehendakku adalah kehendak Allah SWT dan keinginanNya.
Bahawa tidak berkehendak penduduk bumi melainkan apa yang dikehendaki oleh SWT,
agar bumi dipenuhi dengan kesaksamaan dan keadilan sebagaimana dipenuhi dengan
kezaliman dan penindasan, supaya orang yang lapar dipuaskan dan orang miskin
tidak tinggal di tempat terbuka, supaya anak-anak yatim bergembira selepas
kesedihan mereka yang panjang, dan agar janda-janda mendapatkan apa yang
memenuhi keperluan kebendaan mereka dengan maruah dan kemuliaan.... ... agar...
dan agar... bahawa perkara yang paling penting dalam Syariah adalah keadilan,
belas kasihan dan kejujuran.] (Dari kitab Washiy
Dan Utusan Imam Mahdi (as) Di DalamTaurat, Injil dan Al-Quran)
Di antara pertemuan-pertemuan yang dikurniakan Allah SWT
kepada saya adalah pertemuan di Husseiniyah dengan para ansar Imam Al-Mahdi (as)
di Basrah, di mana saya didakwah oleh salah seorang daripada orang yang saya
anggap sebagai kawan saya kepada dakwah yang diberkati ini, dan kehadiran kami di
Husseiniya bertepatan dengan kehadiran Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as). Orang ini
duduk di hadapan Imam Ahmad Al-Hassan (as) dan mula bertanya kepadanya beberapa
soalan, dan Imam (as) menjawab dengan mudah yang hanya sesuai dengannya, semoga
Allah memberinya kesejahteraan, kerana pertanyaan orang itu bukanlah untuk
mencari kebenaran sebagaimana mereka menguji penyeru Allah (as). dan saya ingat
di antara soalan-soalan yang dia tanyakan adalah tentang beberapa nama dari cendekiawan
Barat, dia bertanya kepada Imam (as) tentang ahli sains psikologi Freud, maka
Imam (as) menyatakan rasa tidak senangnya terhadap lelaki ini, kemudian dia
bertanya tentang Einstein, dia (as) menjawab bahawa orang ini mengiktiraf
kesatuan kewujudan dalam teorinya, kemudian dia bertanya tentang evolusi, system
komputer dan Internet dan revolusi teknologi gergasi ini dan kedudukan Imam
Al-Mahdi (as) ke atasnya??? Imam (as) berkata kepadanya: Saya bertanya kepada kamu,
maka jawablah dengan jujur: Adakah semua perkembangan (evolusi) yang kamu lihat
ini dapat menyelamatkan seorang wanita yang terjerumus ke lembah maksiat, dan
membimbingnya di atas jalan kebajikan??? Jawapan orang ini ialah: Tidak.
Kemudian Imam (as) berkata kepadanya: Jadi tidak ada nilai untuk semua yang
kamu panggil evolusi ini.
Dan dari apa yang saya ingat dari pertanyaan orang ini dia
berkata kepada Imam (as): Ada karat (kotoran) dalam hati saya yang menghalang
saya daripada mengetahui kebenaran, jadi apakah cara untuk menghilangkannya??
Imam (as) menjawab: Adakah kamu mempunyai pengikut?! Dia berkata: Tidak, dia
berkata kepadanya: Adakah kamu mempunyai jawatan besar atau...atau...?? Dia
menjawab: Tidak. Imam (as) berkata kepadanya: Kamu hanya menanggung kebimbangan
diri sendiri. Dia berkata: Ya. Dia berkata kepadanya: Adakah karat (kotoran) di
hatimu lebih besar, atau adakah karat (kotoran) di atas hati mereka yang ada
pengikut?? Ada orang yang mempunyai pengikut, tetapi apabila dia mengetahui
kebenaran, dia meninggalkan semua itu di belakangnya dan menyertai kebenaran.
Pertemuan itu panjang, mungkin lebih dari satu setengah jam
dengan orang ini, tetapi saya - bercakap pada diri saya sendiri - terkejut dan
tidak dapat menahan diri. Banyak soalan yang saya tidak ingat kerana saya
menangis ketika mendengarnya jawapan Imam (as) dan ramai saudara yang duduk
mengalirkan air mata. Adapun yang bertanya itu, hatinya menjadi lembut (Maha
Suci Allah), salam Allah ke atas Nabi Allah, Isa ketika dia berkata: (Yang
berasal dari Allah mendengar firman Allah). Pada malam itu, aku merasakan rasa
cinta kepada Imam (as) yang tidak pernah aku rasakan kepada sesiapa pun sebelum
ini, sehinggakan apabila aku melihat dia bersiap-siap untuk keluar, saya
bergegas kepadanya dan memeluknya saya sedang menangis dan saya berkata
kepadanya: Maulai (doakan saya) ini dalam bahasa sehari-hari, maka dia mendoakan
saya, Shalawatu Allah 3alaih – selawat (sanjungan) Allah ke atasnya, dan dia berkata:
Semoga Allah memberi kejayaan kepadamu.
Ya, apabila bertemu dengan Imam (as), seseorang hanya boleh
terlepas (terbebas) jantung hatinya - dan saya memohon maaf kerana saya
bercakap bahasa ini yang mungkin disifatkan oleh sesetengah orang sebagai beremosi,
tetapi inilah yang saya rasakan dalam situasi itu - dia (Shalawatu Allah 3alaih)
bersungguh-sungguh walaupun kesederhanaan terserlah padanya dalam pergerakan
dan ucapan dan bahkan dalam pakaian, dan demi Allah - secara jujur dan ikhlas
- sesiapa yang bertemu dengannya (as) akan berkata kepada dirinya sendiri: Alangkah
besar penyesalan terhadap kemanusiaan, sesiapa yang melihat Al-Syed (salam
Allah ke atasnya) mengetahui erti kemanusiaan, dan bagaimana seseorang boleh
menjadi manusia. Pertemuan dengan beliau (salam Allah ke atasnya) adalah
sedikit, khususnya di Al-Hussainiyah, di mana para fuqaha’ yang jahat dan
pelanggan mereka mula mengetatkan tali kekang pada Al-Syed (as), dan mereka
menghalang kami daripada bertemu dengannya (salam Allah ke atasnya), tetapi
walaupun demikian, Allah SWT telah memberkati saya dan beberapa saudara dapat
bertemu dengan beliau (as) di beberapa tempat dan dalam pertemuan tersebut kami
tersentuh oleh keprihatinan beliau, dan keasyikan beliau. dengan keadaan umat
dan apa yang dideritainya dan sejauh mana penyimpangannya dari apa yang
membuatnya tetap hidup, dan dikejar fuqaha’ jahat yang akan membawa mereka ke
jurang (Al-Hawiyah), dan semua itu, seperti datuknya, Rasulullah (S)
bersungguh-sungguh dan mulia dalam mendoakan manusia agar mendapat petunjuk
walaupun ditimpa kemudaratan daripada manusia, fitnah-fitnah, malah keburukan yang
asing!!!
Saya masih ingat bahawa ada seorang yang bersetuju untuk
bertemu dengan Al-Syed di Hussainiyah, dan lelaki ini adalah saudara kepada
salah seorang ansar, dan lelaki ini meminta - untuk beriman kepada Al-Syed (as)
dan dakwahnya - daripada Al-Syed (as) agar bersumpah kepadanya dengan Al-Quran
bahawa dia adalah washi dan utusan Imam Mahdi (as). maka Al-Syed (as) berkata
kepadanya, sebelum saya bersumpah kepada kamu, saya akan menceritakan kepada
kamu kisah ini; Sekumpulan penduduk Mekah bertemu dengan seorang Badwi di
padang pasir, dan mereka memberitahunya tentang dakwah Muhammad (S) dan apa
yang diturunkan kepadanya dari kalimat Allah SWT. Maka Badwi itu meminta mereka
membacakan kepadanya, maka mereka membacakan kepadanya firman Allah SWT,
فَوَرَبِّ السَّمَاء وَالْأَرْضِ إِنَّهُ
لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنطِقُونَ
Maka demi Tuhan langit dan bumi, sesungguhnya yang
dijanjikan itu adalah benar-benar (akan terjadi) seperti perkataan yang kamu
ucapkan. [Al-Zhariyat/23]
Badwi itu berkata, ajaib dan pelik: Atau adakah kamu
menyuruhnya bersumpah??!! Dengan kisah ini, beliau (as) ingin menyampaikan
mesej kepada lelaki ini. Sumpah itu adalah besar dan ia adalah ujian yang besar
bagi lelaki ini, tetapi lelaki itu bertegas supaya Al-Syed (as) bersumpah, maka
Al-Syed (as) berkata kepadanya: Sebutkan bentuk sumpah yang kamu mahu supaya
aku bersumpah kepada kamu, maka dikemukakan Al-Quran kepada Al-Syed (as) dan
bersumpah kepada lelaki itu bahawa dia adalah washi dan utusan Imam Mahdi (as).
Dan jika ada sedikit keadilan kepada wali yang menasihati
ini dari kalangan aulia’ Allah dan hujah-hujahnya (Shalawatu Allah 3alaihim)
untuk menjadikan manusia perkataan yang mulia sebagai landasan amalan untuk
mencapai Allah Yang Maha Suci, maka ramai dari kalangan saudara ansar yang akan
menemaninya - semoga Allah membalas mereka dengan kebaikan - kami mendengar
mutiara dari keluarga Muhammad (S) yang keluar dari mulutnya yang suci lagi
mulia, termasuk kata-kata bijaksana yang menjelaskan dakwahnya (as) yang
diberkati dalam ungkapan yang paling mudah dan menyampai kenyataan di mana ia
berkata: (Barangsiapa yang mencariku akan binasa, dan sesiapa yang mencari Imam
Mahdi akan sesat, dan sesiapa yang mencari Allah akan diterima). Matlamat yang
dia inginkan agar pencarian manusia adalah Allah Yang Satu Lagi Tunggal, dan
dia (as) tidak meminta manusia untuk mentaatinya dan mentaati perintahnya
melainkan dengan perintah Allah Yang Maha Suci, maka dia (as) mendedahkan
kepada manusia tugasnya yang besar, maka beban dan tugasnya adalah besar, dan
perkara itu tidak seperti yang dimengerti manusia - dari apa yang diketahui oleh
fuqaha sesat yang tidak beramal - bahawa ia adalah perintah mengenai kekuasaan
dan kepimpinan dan untuk mencari kemuliaan. Bahkan, ia adalah lebih besar
daripada itu. Perkara itu adalah tentang mengenal (makrifah) Allah Yang Maha
Suci, dan matlamat ini, merupakan asas dan tujuan penciptaan, dan tidak
menjadikan orang yang dipertanggungjawabkan untuk mengajar manusia kepada perihal
kuasa dan pemerintahan ke atas urusan mereka. Sebaliknya, perkara-perkara ini
dicapai dengan sendirinya dalam jalan yang besar ini, kerana ia adalah salah
satu butirannya dan bukanlah asal untuknya, Dan bagi orang-orang yang berada di
atas keluarga suci Muhammad (S), terdapat tanda yang jelas bahawa mereka tidak
mencari kuasa kerana ia adalah matlamat akhir pencarian, bahkan pencarian mereka
bukan di kalangan manusia, kerana ia merupakan salah satu syarat untuk
menunaikan mandat sebagai pembimbing kepada manusia. Diriwayatkan bahawa Amirul
Mukminin (as) berkata: "Tidak ada nasehat bagi orang yang tidak taat."
Tujuan ketaatan manusia kepada mereka (Shalawatu Allah
3alaihim) adalah untuk menyampaikan kehendak Allah SWT kepada mereka, dan bukanlah
keinginan kepada dunia ini, yang lebih hina daripada ingus yang keluar
dari hidungnya kambing di sisi mereka (Shalawatu Allah 3alaihim Ajma3in). Dan sirah
yang harum ini tidak berbeza dan tidak ketinggalan ke belakang pada Imam Ahmad Al-Hasan
(as) malah ia membentuk setiap langkah dari langkah-langkahnya, kerana dia (as)
adalah seorang guru dalam diam dan dalam ucapannya, dan dalam setiap pergerakan
dan diamnya. Segala kebimbangannya adalah agar manusia mengetahui ke mana
pemandu mereka yang dihantar kepada mereka membawa mereka. Itulah sebabnya -
seperti yang disebutkan oleh sebahagian ikhwan yang dihormati darinya (as) - Dia
tidak jemu menerangkan maklumat itu kepada ansar, malah dia mengulanginya
berulang kali. Perkara ini hendaklah diagihkan sesama mereka secara adil dan saksama,
masing-masing menyampaikan perkara itu kepadanya mengikut apa yang dia sedar
dan tahu, dan sifat dan kelebihan itu sama dengan sifat-sifat Guru Ilahi yang
tidak mengalihkan perhatiannya daripada tujuan dan amalan mereka turun naik berubah
mengikut persekitarannya. Bahkan dia melihat bahawa perubahan ini hanya turun
naik disebabkan oleh putaran roda tindakan ilahi, dan perkara ini adalah benar
dan pasti.
Apa yang dibawa oleh dakwah yang diberkati ini dalam realiti
kehidupan manusia adalah lebih besar daripada apa yang dapat digambarkan, dan
kesannya kepada mereka yang beriman dengannya dan dari mereka yang tidak
beriman, dan ayat-ayat ilahiyah yang diturunkan ini tidak lain hanyalah dalil
yang tidak memerlukan keterangan lanjut, Yang Maha Tinggi berfirman:
سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي
الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ
يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ
Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda
(kekuasaan) Kami di segala wilayah bumi dan pada diri mereka sendiri, hingga
jelas bagi mereka bahawa Al Quran itu adalah benar. Tiadakah cukup bahawa
sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu?” [Fushshilat: 53],
dan ayat yang mulia ini adalah ringkasan dari pergerakan
Imam Ahmad Al-Hassan (as) dan dakwahnya yang diberkati, yang kemampuannya
hampir tidak disebutkan dalam ukuran kehidupan material, dan suaranya sampai ke
seluruh pelosok bumi di Timur dan Barat, Tidak keterlaluan dalam hal itu dengan
mengatakan bahawa bahawa Allah Yang Maha Suci, dikenal oleh semua manusia di
bumi ini dengan dengan dakwah ilahiyah ini, yang merupakan bukti kecaman
terhadap manusia seluruhnya, mereka tidak lepas dari alasan dan permintaan maaf,
apabila Allah Yang Maha Suci, membangkitkan dari umat itu orang-orang yang
mendengar perkataan yang benar dan menyahut dakwahnya, mempercayainya dan
menyokongnya. Kegagalan orang lain mengikutinya adalah bukti pilihan mereka
terhadap pihak lain, yang menerima pendekatan lama dan baru, iaitu melawan
setiap dakwah Ilahiyah yang matlamatnya adalah tauhid, dan untuk mencapai
matlamat ketuhanan dari penciptaan, Yang Maha Tinggi berfirman:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا
لِيَعْبُدُونِ
{Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk
beribadah kepadaKu } (Al-Zhariyat/56).
Kesimpulannya, saya catatkan bahawa ilmu ini adalah atas ukuran
saya, bukan dengan ukuran beliau (selawat dan salam Allah ke atasnya), dan saya
katakan kepada sesiapa yang ingin mengenali Imam Ahmad Al-Hassan (as) maka
jalan yang paling singkat untuk mengenali beliau adalah soal kebenaran Dia Yang
Maha Suci, sebagaimana yang diriwayatkan daripada mereka (Shalawatu Allah
3alaihim): (Kenalilah kebenaran dan nescaya akan mengenalil ahlinya) maka Imam
Ahmad Al-Hassan (as) adalah neraca Allah hari ini di bumi, dengan menjelaskan kepada manusia keadaan mereka
di sisi Allah Yang Maha Suci. Allah Yang Maha Tinggi berfirman:
وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَن
ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
Timbangan pada hari itu ialah kebenaran (keadilan), maka
barangsiapa berat timbangan kebaikannya, maka mereka itulah orang-orang yang
beruntung. (Al-A’raaf/8),
dan firman Allah Yang Maha Tinggi:
الْقَارِعَةُ * مَا الْقَارِعَةُ
* وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْقَارِعَةُ * يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَرَاشِ
الْمَبْثُوثِ * وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنفُوشِ * فَأَمَّا مَن
ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ * فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَّاضِيَةٍ * وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ
مَوَازِينُهُ * فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا هِيَهْ * نَارٌ
حَامِيَةٌ
{ Hari Kiamat (bencana) * apakah hari Kiamat itu? * Tahukah
kamu apakah hari Kiamat itu? * Pada hari itu manusia adalah seperti anai-anai
yang bertebaran, * dan gunung-gunung adalah seperti bulu yang
dihambur-hamburkan. * Dan adapun orang-orang yang berat timbangannya, * maka
dia berada dalam kehidupan yang memuaskan. * Dan adapun orang-orang yang ringan
timbangannya, * maka tempat kembalinya adalah neraka Hawiyah. * Tahukah kamu
apakah neraka Hawiyah itu? * (Iaitu) api yang sangat panas. } [Al-Qari’ah /
1-11],
Dan mungkin dalam Surat Al-Qari’ah, penjelasan yang terbaik
adalah bagi orang yang menggunakan pendengarannya, sedang dia menyaksikannya.
Dan penutup doa kami ialah: "Alhamdulilaahi Rabbil
'aalamin". yang telah menunjukkan kami kepada Imam Ahmad al-Hassan (as)
dan memberi petunjuk kepada kami bersamanya, dan kami tidak akan mendapat
petunjuk sekiranya tidak kerana Allah Yang Maha Suci memberi petunjuk kepada
kami.
Al-Ustaz Zaki Al-Ansari
dari Basrah
16/ Rejab Al-Marjib/1431 Hijrah
Bersamaan dengan 29 Jun 2010 Masihi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan