Halaman

Sabtu, 28 Ogos 2021

Berkaitan dengan perceraian

 Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 223

 

Berkaitan dengan perceraian

 ·        Perceraian

 ·        Iddah

      

Perceraian

 

S / Allahumma Shalli 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima Katsira. Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin.

Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh

Perkara saya sangat khusus dan mendesak, dan saya mohon saudara membawanya kepada Imam, kerana saya meninggalkan golongan orang yang tidak beriman, tidak ada jalan penyelesaian kecuali dari Imam Ahmad (as), kerana dia adalah penjaga saya dan dia lebih layak bagi saya daripada diri saya sendiri. Ke Imam saya yang kena zalimi. Washi bapanya, dan kekasih hati kami hingga akhir nafas, Ahmad Al-Hassan Al-Mansur (yang ditolong) oleh Allah, oleh Muhammad, oleh Ali dan para imam. Saya tidak tahu harus bermula dari mana, tetapi saya harap gambarannya akan sampai kepada tuan sebagaimana adanya. Masalah saya adalah dengan suami saya, bapa kepada anak perempuan saya, 7 bulan yang lalu, dan saya tinggal bersama keluarga kerana saya tidak bersetuju dengannya. Oleh kerana dia tidak tinggal di rumah dan tidak mempedulikan saya atau anak perempuannya, dan dia mempunyai hubungan dengan orang lain yang ditemuinya di Internet. Yang penting ialah masalah kami banyak, dan semuanya kerana menjarakkan dirinya dari saya dan rumah dan keasyikannya. Dia mempunyai kehidupan dan pekerjaannya sendiri, seperti yang dikatakannya. Dia tidak mahu kami mempunyai anak kerana dia bercakap mengenai perceraian setiap hari dan dengan setiap masalah, tidak kira betapa remehnya masalah itu. Kadang-kadang saya merasakan bahawa dia mula menimbulkan masalah dengan saya, terutamanya baru-baru ini.

Allah inginkan kami mempunyai seorang anak perempuan yang berusia setahun setengah dan tinggal bersama saya. Dia menegaskan perceraian, dan dia tidak mempunyai alasan lain kecuali kami tidak bergaul di abtara satu sama lain, dan saya tidak sesuai dengannya dan menimbulkan masalah. Dan kerana saya tahu bahawa perceraian adalah perkara halal yang paling dibenci oleh Allah, saya banyak berusaha dengannya dan keluarga saya berusaha dengannya untuk kembali dan hidup dengan penuh kasih sayang dalam redha Allah, bertoleransi, terutama bahawa kami mempunyai seorang anak perempuan, dan bahawa dia melakukan dosa dan saya tidak membebaskan diri saya, karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan. Dia ragu-ragu dengan kebaikan saya dan dia sangat sombong dan menganggap dialah yang terbaik di muka bumi. Saya mencintainya dengan sepenuh hati dan bersaksi kepada Allah bahawa dia baik dengan saya pada bulan-bulan pertama perkahwinan kami, tetapi dia banyak berubah setelah setahun dan hari ini, setelah 5 tahun berkahwin, dia memutuskan untuk bercerai. Saya sangat sabar dengannya dan tingkah lakunya serta perlakuannya terhadap saya. Tetapi dia hanya mahukan perceraian dan dia memberitahu saya bahawa saya akan diceraikan di hadapan keluarga saya dan keluarganya dan ramai orang tahu bahawa dia tidak mahu kembali setelah mereka berusaha meyakinkannya, jadi saya setuju perceraian itu seperti yang dia mahukan. Tetapi sekarang dia meminta agar saya melepaskan hak-hak saya, termasuk yang terakhir, dia diminta saya menandatangani kepadanya bahawa saya tidak akan berkahwin dan mengembalikan anak kepadanya jika saya berkahwin semula. Dia tidak duduk bersamanya kecuali selama beberapa bulan dan dia tidak pernah memberi nafqah kepada saya dan kepada anaknya selama tempoh 7 bulan ini. Dan jika saya melakukannya, dia akan menceraikan saya, dan jika saya tidak menerima syaratnya, yang

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 224

 

merupakan salah satu dari hak saya, maka dia akan membiarkan saya tergantung seperti ini.. Saya tidak pernah memikirkan perkahwinan, tetapi saya tidak mahu menandatangani apa-apa. Maksud saya, saya juga tidak berkahwin atau tidak bercerai .. mengetahui bahawa dia menceraikan saya di mahkamah, tetapi saya ingin diceraikannya menurut Syariah. Kerana saya tinggal di Eropah, keluar bekerja, dan mempunyai keperluan di luar rumah, dan semua ini memerlukan izin dari suami. Saya masih terikat dengan perjanjiannya atas nama sahaja, dia tidak melihat saya dan tidak bertanya tentang kami. Wahai Imam, Ya Ahmad, saya mahukan jalan penyelesaian... Bagaimana saya berkelakuan dengan lelaki yang separa lelaki? Saya mahukan perceraian dari dia dan saya ingin bebas dan mengabdikan diri untuk membesarkan anak perempuan saya dan menjaga agama saya dan dengan dakwah tuan yang diberkati, kerana saya bosan dengan masalah dan orang-orang yang tidak takut kepada Allah dalam apa jua perkara. Bolehkah tuan menceraikan saya darimya? Atau, , adakah tuan mempunyai penyelesaian lain? Saya mohon kepada Allah untuk menyampaikan surat saya kepada Imam kerana saya berada dalam keadaan psikologi yang buruk dan begitu juga keluarga saya. Saya seorang ansariah baru dan keluarga saya akan bergabung dengan saya, dengan daya dan kekuatanNya dan segala puji bagi Allah, yang tidak dipuji atas kebencianNya kecuali Dia..

J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima Katsira.

Sekiranya dia telah menceraikan anda di hadapan saksi dari keluarga anda dan keluarganya, dan anda telah mengalami dari kesucian terakhir dengan berpegang pada kesucian terakhir, maka anda diceraikan olehnya secara Syariah, dan jika anda tinggal di rumah keluarga anda selama tempoh peralihan anda dari kesucian di mana berpegang padanya hingga kesucian yang terakhir, iaitu, dia tidak hadir pada anda, dalam hal ini perceraian berlaku walaupun anda sedang haid semasa perceraian, dan jika anda tidak dirujuk kembali selepas perceraian ini sehingga iddah talak telah berakhir, maka anda sekarang telah bercerai dan dia tidak mempunyai apa-apa hak dan anda berurusan dengannya seperti lelaki lain yang bukan muhrim.

Bahkan perceraian di mahkamah, jika dia menceraikan anda di hadapan saksi dan anda berada dalam keadaan suci semasa dia tidak menahannya, maka perceraian itu sah.

Atau apa yang dia minta untuk menyerahkan hak anda walaupun dia yang menceraikan anda, ini adalah tindakan yang batil dan tidak syar’ei dan dia tidak berhak meminta anda menyerahkan hak-hak syari’ah anda dan hak penjagaan anak adalah hak anda dari segi syar’ei jika bapanya tidak beriman dengan yang hak dan dia tidak berhak meminta anda menyerahkannya.

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 225

 

Dan sekiranya tidak berlaku perceraian Syar’ei mengikut syarat-syarat yang telah saya jelaskan di atas kepada anda dan yang dinyatakan dalam Kitab Al-Syarai3 dan anda menginginkan hukum perceraian daripadanya, maka anda dapat menyampaikan kepadanya jawapan ini atau maknanya dan minta dia menyerahkan surat ke laman web ini dalam sebulan dari tarikh pemberitahuan anda kepadanya, menjelaskan kedudukannya seperti yang anda lakukan, kerana hukum itu memerlukan pendengaran dari kedua pihak, semoga Allah memberi anda kejayaan dan membimbing langkah anda, dan sekiranya dia lalai untuk menjawab dalam jangka masa 30 hari, anda kemudian dapat mengajukan surat yang meminta perceraian darinya, sekiranya anda tidak benar-benar bercerai dengannya sebelum ini, dan dalam surat itu tuliskan nama lengkap anda dan nama lengkapnya, dan insya Allah, selepas itu, surat bercerai syar’ei akan dihantar kepada anda.][1]

 

S / Apa yang menjadi kebiasaan dalam ikatan (akad) perkahwinan yang harus ada pendahuluan dan pengakhiran bagi wanita, dan pertanyaannya: Jika pengakhiran salah seorang wanita adalah (1.000 dinar Iraq), misalnya, dan hampir tiga puluh tahun telah berlalu sejak ikatan ini dan dia ingin minta cerai dari suaminya, adakah nilai pengakhirannya sama dengan seribu dinar pada masa ini atau adakah ia dikira dengan cara lain?

Juga: Bolehkah seorang wanita menuntut bahagian pengakhirannya dari suaminya setelah beberapa waktu setelah berkahwin ketika dia masih bersamanya?

J / [Sekiranya perceraian itu dilakukan dengan persetujuan antara mereka, atau jika suami menceraikan isterinya tanpa dia menuntut perkara ini, maka suami hendaklah memberikan hak sepenuhnya kepada isterinya, dan jika sebahagian mahar (mas kahwin) yang tertunggak dan dia tidak menyerahkannya kepada isterinya, dia mesti memberikannya dan nilainya nilai semasa pembayaran, jika nilai mata wang berubah sebanyak sepuluh persen atau lebih berbanding dengan nilai emas atau mata wang antarabangsa dan mata wang stabil yang lain, dan orang yang membayar wang boleh menggunakan kaedah apa pun yang sesuai untuk dia mengira perubahan tersebut.

Dan jika wanita itu menuntut cerai tanpa alasan syar’ei yang sah, suami boleh menolak untuk menceraikannya, dan dia (isteri) boleh menuntut khulu' (tebus talak), menyerahkan beberapa hak kewangannya, misalnya, atau membayarnya pampasan, dan perincian khulu' (tebus talak), terdapat dalam Kitab Al-Syarai3.

 

___________________

[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 7, h 75

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 226

 

Mengenai tuntutan wanita untuk bahagian yang tertunggak atau bahagian yang dia belum terima dari mas kahwinnya, ia dibenarkan dan itu adalah haknya dan dia boleh menuntutnya pada bila-bila masa yang dia mahukan.

Secara umum, semoga Allah memberi taufiq kepada anda dan membimbing langkah anda. Perceraian adalah perbuatan merobohkan keluarga dalam masyarakat. Oleh itu, perceraian adalah penghancuran masyarakat secara keseluruhan. Elakkan seberapa yang boleh, dan beri peluang kepada diri sendiri dan fikirkan berulang kali sebelum mengemukakannya. Berkenaan dengan wanita itu, saya menasihatinya agar tidak membiarkan keluarganya tempat atau jalan keluar yang ada campur tangan antara dia dan suaminya, begitu juga dengan suami. Sayangnya, banyak kes perceraian disebabkan oleh ibu. Kerana ada di antara mereka yang bertindak mementingkan diri sendiri terhadap anak-anak lelaki dan perempuan mereka, dan ini adalah kesalahan besar, dan tidak kurang pula dari kesalahan anak perempuan atau anak lelaki yang tidak taat kepada ibunya. Seorang ibu ada haknya, oleh anak-anak lelaki dan perempuan agar berbakti kepadanya dan mereka berkomunikasi dengannya terus-menerus walaupun mereka berdikari dalam kehidupan mereka. Pada masa yang sama, ibu atau ayah mesti bertindak dengan bijak dan tidak mengganggu kehidupan anak-anak mereka sehingga boleh memusnahkan rumah anak-anak mereka dan menyebabkan perceraian dan perpisahan akhirnya. Juga, seorang wanita mesti menghormati rumah tangga dan suaminya dan menjaga kesuciannya. Seorang wanita yang tiada berbudi pekerti, tidak akan berlebih-lebih jika saya mengatakan bahawa kebanyakan orang memandangnya sebagai karung kotoran, dan suami juga harus menghormati isterinya, dan masing-masing mereka mesti memahami bahawa mereka adalah rakan kongsi yang dibesarkan dalam dua persekitaran yang berbeza, dan mereka adalah dua orang dan bukannya satu orang, dan itulah sebabnya masing-masing mempunyai kekhususan yang mesti dipertimbangkan oleh pihak lain. mesti ada hak atau keizinan dari kedua belah pihak agar keluarga dapat berjalan dengan baik dan menghasilkan keturunan yang baik dan produktif, dan wanita itu mesti menjaga suaminya dan tidak berdebat dengannya, kerana biasanya lelaki itu mengalami tekanan sosial yang lebih tinggi daripada wanita, dan untuk ini isteri mesti memerhatikannya dan menanggungnya.][1]

                 

S / Seorang gadis menginginkan perceraian dari suaminya, yang dihukum seumur hidup, dan keputusannya disetujui oleh Mahkamah Kasasi, dan dia enggan bercerai, dan anak-anaknya berpendapat, mengetahui bahawa dia enggan kembali kepadanya walaupun dia dibebaskan dari penjara, jadi bagaimana dia harus melakukannya?

 

________________

[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Jz 3, ms 47

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 227

 

J / [Jika yang dimaksudkan dengan pertanyaan adalah apakah suami harus menceraikannya, maka jawabannya adalah dia tidak perlu, dan jika pertanyaannya mengenai keadaannya dan apa yang dia lakukan, maka lebih baik baginya untuk menunggu dan pertimbangkan perkara itu dengan lebih berhati-hati, dan dalam keadaan apa pun jika dia berkeras untuk bercerai dan suami menolaknya, dia mesti menyerahkan kesnya kepada hakim Syariah untuk memeriksanya, dan ada mahkamah Syariah untuk para pendukung Imam Mahdi di Najaf, dan dia boleh menyerahkan kesnya kepada mereka dan akan baik, insya Allah.][1]

 

S / Talak raj’ei telah berlaku, dan sepanjang iddah mereka harus bertemu, di mana mereka berciuman dan bersentuhan dengan nafsu, dan mereka tidak berniat untuk rujuk, kerana mereka berada di bawah sangkaan bahawa hal itu akan terjadi oleh kesungguhan (hubungan seksual), dan setelah tiga bulan berlalu, pengetahuan diperoleh dari Kitab (Syarai3 Al-Islam) bahawa rujuk semula berlaku dengan berciuman atau bersentuhan dengan nafsu, (.. dan jika dia bercium atau bersentuhan dengan nafsu, itu adalah perbuatan rujuk semula, dan keizinannya tidak perlu dikemukakan untuk rujuk semula), jadi bolehkah wanita itu sekarang menikahi orang lain, atau apakah dia masih dalam jagaan suami pertamanya?

J / [Semoga Allah memberi taufiq kepada anda dan membimbing langkah anda, makna ungkapan ini: [Dan jika dia bercium atau bersentuhan dengan nafsu, itu adalah perbuatan rujuk semula, dan keizinannya tidak perlu dikemukakan untuk rujuk semula] bahawa jika perkara ini terjadi di antara mereka, maka rujuk semula itu diselesaikan dengan melakukan hal ini (bercium atau bersentuhan dengan nafsu) sama ada rujuk semula itu adalah dengan niat mereka atau tidak, dan apa yang dimaksudkan dengan ungkapan ini: (dan keizinannya tidak perlu dikemukakan untuk rujuk semula) iaitu dengan bercium atau bersentuhan dengan nafsu yang terjadi di antara mereka diperbolehkan dan tidak perlu dilakukan sebelum itu dengan cara lain, iaitu, dengan dia berkata kepadanya: "Aku rujuk semula padamu, di hadapannya; kerana ciuman dan sentuhan yang sama dengan nafsu adalah rujuk semula. ”Dalam kes di mana wanita ini digambarkan, dia dianggap masih berkahwin dan tidak berhak untuk berkahwin lagi sehingga suaminya menceraikannya dan dia mempunyai iddah yang baru (mengambil masa menunggu lagi), atau dia kembali kepada suaminya, yang masih peduli padanya.][2]

 

________________________

[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Jz 3, h 48

[2] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Jz 3, h 49

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 228

 

S / Isteri saya beriman dengan Al-Haq, dan dia meminta saya menceraikannya kerana tiada zuriat, dan yang menghalang saya dari berjumpa doktor kerana saya telah menjalani tiga kali Persenyawaan di makmal (IVF). Soalan: Apakah hak-hak yang harus saya berikan kepadanya ketika dia meminta cerai?

J / [Terdapat peruntukan untuk perceraian dan khulu' (tebus talak), dan anda dapat merujuknya dalam (Kitab Al-Syarai3), dan hak-haknya telah dijelaskan secara terperinci, dan jika ada sesuatu yang tidak jelas, anda boleh bertanya mengenainya, tetapi semoga Allah memberi taufiq kepada anda dan membimbing langkah anda selagi anda beriman, maka cubalah sama-sama damaikan antara kamu, dan selagi ada jalan untuk zuriat, kamu dapat mencubanya dan rezeki ada di tangan Allah Yang Maha Suci.][1]

 

S / Seorang ansariah bercerai kerana dia berimam Imam (as) dan suaminya peminum arak, mereka mengambil anak-anaknya darinya, dan ketika dia pergi ke mahkamah rasmi, hal itu disepakati antara peguamnya dan pengacara talaq rasminya bahawa dia hidup bercerai dan berpisah dengan anak-anaknya. Suaminya memberi perbelanjaan untuk dia dan anak-anak, dan menyediakan rumah untuknya dan anak-anaknya, dengan syarat dia tidak berkahwin.

Sekiranya dia berkahwin, dia akan mengambil anak-anak, rumah, dan perbelanjaan.

Adakah dia terikat secara syar’ei oleh persetujuan ini dan tidak berkahwin tanpa pengetahuannya, dan adakah dia berhak berkahwin tanpa pengetahuan yang menceraikannya, dan tinggal bersama anak-anaknya, menyediakan rumah dan perbelanjaan untuk dia dan anak-anaknya. Dan ia dibenarkan mengikat perkahwinan dengan seorang ansar secara syar’ei?

J / Masalah perkahwinannya masih ada di tangannya, dan tidak ada yang boleh menghalangnya untuk berkahwin, dan masalah anak-anak disebabkan oleh usia dan keadaan anak-anak. Secara amnya, jika ayah tidak beriman, maka menurut Syariah anak-anak berhak mendapat ibu yang beriman.][2]

                        

S / Di Australia, apabila seseorang bekerja dengan cara yang betul, gajinya dipotong, begitu juga dengan gaji isterinya, dan kadang-kadang pemotongan itu dapat mencapai gaji kanak-kanak, sehingga menjadi sukar, terutama ketika

                                  

__________________________

[1] Sumber yang sama dengan yang sebelumnya

[2] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Jz 4, hlm.44

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 229

 

dia mahu melakukan perjalanan, dia akan meninggalkan mereka tanpa gaji dan terpaksa bergantung kepada apa yang dia dapat dari pekerjaannya. Di sini orang-orang Iraq, serta beberapa saudara ansar, terpaksa menyingkirkan masalah ini dan mengusahakan keselesaan mereka dan tidak membahayakan gaji isteri atau anak-anak dan banyak faedah lain yang mereka beritahu kepada pemerintah Australia mengenai proses pemisahan dari isterinya, dan perpisahan pada pemerintah Australia tidak bermaksud perceraian tetapi tahap penceraian yang lebih rendah, yang hanya mengisi borang, apakah hukum syariahnya?

J / Pemisahan, menurut apa yang disebutkan dalam pertanyaan, tidak dianggap sebagai perceraian, dan isterinya kekal menurut hukum Syariah.] [1]

 

___________________

[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Jz 4, ms 48

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

                                       

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan