Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 2
Perkahwinan Dan Perceraian:
S 37 / Adakah saya boleh menjadi saksi atau
melakukan akad nikah bagi bukan Ansar, dan saksi lain bukan ansar juga, dengan
memperhatikan hukum-hakam Syariah Imam Ahmad Al-Hassan (as)?
J: Ia dibenarkan.
S 38 / Apa maksud hadits: Rasulullah (S)
bersabda: (Sesiapa yang mempunyai dua isteri dan tidak berlaku adil di antara kedua
mereka dalam pembahagian dirinya dan hartanya akan datang pada hari kiamat
dibelenggu dan berjalan terhuyung-hayang terbelah dua sehingga dia masuk ke api
neraka.) Bihar Al-Anwar: Jz 7, hlm. 214. Dan adakah mungkin bagi mana-mana
lelaki yang bukan maksum membahagikan dirinya, hartanya dan cintanya di antara kedua
mereka secara adil?!
J / Semoga Allah memberikan anda kejayaan,
keadilan antara isteri-isteri dengan hak-hak yang wajib, seperti pembahagian atau
bermalam dengan isteri, dan nafqah yang wajib.
S39 / Apa yang akan kita lakukan jika pasangan
hidup kita menolak kebenaran dan mengingkari imam?
J / Bersabarlah, semoga Allah memberikan anda
kejayaan sehingga Allah memberi keputusan dan Dialah Yang Maha Penyayang di para
penyayang, dan semoga Allah menuliskan petunjuk kepada sebahagian manusia
walaupun setelah beberapa ketika.
S 40 / Seorang ansariah bertanya tentang
suaminya, kerana dia dan anak-anaknya beriman dengan Imam Ahmad Al-Hassan (as).
Wal-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin, dan suaminya bukan seorang beriman dengannya.
Semasa perbincangan dia mengabaikan Imam (as), kami mohonkan pengampunan dari Allah
Yang Maha Suci, dan kami bertaubat kepada-Nya. Dan sekarang bertanya: Adakah tuan
akan memperlakukannya seperti Nashibi? Adakah tuan berlepas diri daripadanya?
Perkara ini sangat penting padanya. Saya mohon kepada Allah agar menjayakannya
dan semua ansar diredhai Allah.
J: Mungkin mereka memenangi hatinya atau dia
berada dalam keadaan asabiyyah (sifat pilih kasih dan berat sebelah) yang
dimanfaatkan oleh Syaitan dan menyebabkannya terjerumus ke dalam perkara ini. Maka
tidak diputuskan bahawa seseorang memusuhi satu tindakan kecuali dia tahu
bahawa dia melakukannya dengan sengaja dan memahami, tetapi walaupun dia
melakukannya dengan sengaja dan memahami dan memutuskan (menghukum) bahawa dia
adalah Nashibi, anda tidak tahu, mungkin di kemudian hari, dia bertaubat dan
kembali kepada kebenaran, seperti yang berlaku pada ramai orang, dan Allah membimbing
mereka dan mereka mengenalkan pada kebenaran. Secara amnya, perlakukan orang
dengan belas kasihan. Semoga Allah mengislah keadaan anda dan membimbing anda sebagai
penciptaan-Nya ke jalan yang lurus.
S41 / Masalah saya adalah dengan suami saya,
bapa kepada anak perempuan saya, sejak (sudah) tujuh bulan saya tinggal bersama
keluarga kerana berselisih dengannya. Oleh kerana dia tidak tidur di rumah,
tidak mempedulikan saya dan anaknya, dan mempunyai hubungan dengan orang lain
yang dia berhubung melalui Internet. Yang penting ialah kami banyak masalah,
dan semuanya adalah kerana jaraknya dari saya dan rumahnya dan kesibukannya,
kerana dia mempunyai kehidupan dan pekerjaannya sendiri, seperti yang
dikatakannya. Dia tidak mahu kami mempunyai anak kerana dia bercakap mengenai
perceraian setiap hari dan dengan setiap masalah, tidak kira betapa remehnya,
dan kadang-kadang dia merasakan bahawa dia menimbulkan masalah dengan saya,
terutama baru-baru ini. Dengan kehendak Allah, kami mempunyai seorang gadis yang
berumur setengah tahun yang sekarang tinggal bersama saya.
Dia berkeras tentang perceraian itu, dan dia
tidak mempunyai alasan kecuali kami tidak akur dan bahawa saya tidak sesuai
dengannya dan menimbulkan masalah. Dan kerana saya tahu bahawa perkara halal
yang dibenci Allah adalah perceraian, saya banyak berusaha dengannya, dan
keluarga saya berusaha dengannya untuk kembali dan hidup dengan penuh kasih
sayang kepada Allah, memaafkan, terutama kerana kami mempunyai seorang gadis
dan dia tidak berdosa, dan saya tidak membebaskan diri saya, karena
sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan. Kebaikan bersama saya
pada bulan-bulan awal perkahwinan kami, tetapi dia banyak berubah setelah
setahun, dan hari ini, setelah lima tahun berkahwin, dia memutuskan untuk
bercerai. Saya menegaskan kepadanya banyak kali dan tingkah laku dan perlakuannya
terhadap saya, tetapi dia hanya mahukan perceraian, dan dia mengatakan kepada
saya: Saya ceraikan di hadapan keluarga saya dan keluarganya, dan ramai orang
tahu bahawa dia tidak ingin kembali setelah mereka cuba memujuknya, jadi saya
bersetuju untuk bercerai seperti yang dia mahukan, tetapi sekarang dia meminta
agar saya melepaskan hak saya, termasuk yang tertunda, dan menandatanganinya
bahawa saya tidak akan berkahwin dan mengembalikan anak kepadanya jika saya
berkahwin, dan dia tidak duduk bersamanya dan dia hanya duduk selama beberapa
bulan, dan dia tidak memberi belanja kepada saya atau kepada anaknya selama
tempoh ini (tujuh bulan). Sekiranya saya melakukannya, dia akan menceraikan
saya, dan jika saya tidak menerima syaratnya, yang merupakan salah satu dari hak
saya, dia akan membiarkan saya tergantung seperti ini.
Saya tidak memikirkan tentang perkahwinan,
tetapi saya tidak mahu menandatangani sesuatu, yang bermaksud saya tidak
berkahwin atau tidak bercerai. Adalah diketahui bahawa dia menceraikan saya di
mahkamah, tetapi saya mahu diceraikannya menurut Syarak kerana saya tinggal di
Eropah dan keluar bekerja, dan saya ada keperluan di luar rumah, dan semua itu
memerlukan atas izin suami, dan saya masih bertanggungjawab kepadanya hanya
atas nama, kerana dia tidak melihat saya dan tidak bertanya tentang kami.
Wahai Imamku Ahmad, saya mahukan jalan keluar,
saya mahu perceraian daripadanya, atau saya ingin bebas dan mengabdikan diri
untuk membesarkan anak perempuan saya dan menjaga agama saya dan dengan dakwah tuan
yang diberkati, kerana saya bosan dengan masalah dan mereka yang tidak takut
kepada Allah tentang sesuatu pun. Bolehkah anda menceraikan saya dari dia, atau
adakah tuan mempunyai penyelesaian lain?
J / Sekiranya dia menceraikan anda di hadapan
saksi dari keluarga anda dan keluarganya, Dan anda telah beralih dari suci
terakhir dari disentuh sehingga suci yang terakhir, maka anda telah bercerai
dengannya menurut Syariah, dan jika anda tinggal di rumah keluarga anda semasa tempoh
peralihan dari suci disentuh kepada suci yang terakhir, iaitu, dia tidak hadir bersama
anda, dalam hal ini perceraian berlaku (sah) walaupun anda sedang haid semasa
perceraian, dan jika anda tidak menarik diri setelah perceraian ini hingga berakhir
tempoh menunggu (3iddah) perceraian, maka anda sekarang sudah bercerai, dan dia
tidak mempunyai apa-apa hak, dan anda berurusan dengannya seperti lelaki lain yang
bukan muhrim.
Bahkan perceraian di mahkamah jika dia
menceraikan anda di hadapan saksi dan anda dalam keadaan suci dan dia tidak
menyentuh anda, maka perceraian itu sah.
Mengenai permintaannya pada anda pada menyerahkan
hak anda walaupun dialah yang menceraikan anda, ini adalah tindakan yang batil
dan tidak syar’ei, dan dia tidak berhak menuntut anda mengetepikan hak Syariah anda.
Penjagaan anak adalah hak anda pada syariah
jika bapanya tidak beriman dengan kebenaran, dan dia tidak berhak menuntut anda
mengetepikannya.
Sekiranya perceraian syar’ei tidak berlaku
sesuai dengan syarat-syaratnya terdahulu yang dijelaskannya kepada anda dan dijelaskan
dalam Kitab Al- Syarai3, dan anda menginginkan keputusan perceraian
daripadanya, maka anda dapat menyampaikan kepadanya jawapan ini atau maknanya,
dan menuntutnya supaya menghantar mesej ke laman web dalam sebulan dari tarikh
anda memberitahunya dan menerangkan kedudukannya seperti yang anda lakukan.
Oleh kerana hukum menuntut pendengaran dari dua pihak yang berbalah, semoga Allah
memberikan anda kejayaan dan membimbing langkah anda, dan sekiranya dia lalai
untuk menjawab dalam jangka waktu 30 hari, anda kemudian dapat mengirimkan
surat yang meminta perceraian dari dia, jika anda sebenarnya tidak bercerai
dengannya sebelum ini, dan dalam surat itu tuliskan nama penuh anda dan nama
penuhnya.Dan insya Allah, selepas itu, akan dihantar kepada anda perakuan (sijil)
perceraian yang sah syar’ei.
S 42 / Sekarang, saya bertanya mengenai iddah
(3iddah), kerana saya tidak tahu bahawa saya akan dianggap bercerai kecuali
oleh Imam Ahmad Al-Hassan, semoga rohku menjadi tebusannya, Dan saya bertanya
mengenai perakuan (sijil) perceraian yang sah syar’ei, Sekiranya Imam (as)
meminta dalam jawapannya supaya menulis nama saya dan nama suami dan saya menuliskannya
kepadanya (as), maka bilakah perakuan perceraian Syariah ditulis untuk saya?
J / Apa yang dituntut dalam tempoh menunggu (3iddah)
adalah wanita yang bercerai tidak berkahwin, dan 3iddah anda telah berlalu
setelah perceraian dan telah berakhir, jadi tidak perlu anda melampaui batas (menyerang)
sekali lagi. Mengenai surat cerai, anda boleh mendapatkannya dari Mahkamah
Syariah di Najaf. Ada Qadhi Syariah tertentu, Al-Syed Al-Tahir Hassan
Al-Hamami, semoga Allah melindunginya.
Saya berharap mereka yang bertugas di mahkamah
Syariah di Najaf Al-Asyraf akan membuka laman web untuk mahkamah Syariah di
Internet, atau membuka tetingkap di salah satu laman web rasmi dakwah agar
orang-orang beriman berkomunikasi dengan mereka, semoga Allah melindungi mereka
dari mana sahaja di bumi, insya Allah.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan