Isnin, 24 Mei 2021

Perkahwinan Dan Perceraian: S37-42

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 2

 

Perkahwinan Dan Perceraian:

S 37 / Adakah saya boleh menjadi saksi atau melakukan akad nikah bagi bukan Ansar, dan saksi lain bukan ansar juga, dengan memperhatikan hukum-hakam Syariah Imam Ahmad Al-Hassan (as)?

J: Ia dibenarkan.

 

S 38 / Apa maksud hadits: Rasulullah (S) bersabda: (Sesiapa yang mempunyai dua isteri dan tidak berlaku adil di antara kedua mereka dalam pembahagian dirinya dan hartanya akan datang pada hari kiamat dibelenggu dan berjalan terhuyung-hayang terbelah dua sehingga dia masuk ke api neraka.) Bihar Al-Anwar: Jz 7, hlm. 214. Dan adakah mungkin bagi mana-mana lelaki yang bukan maksum membahagikan dirinya, hartanya dan cintanya di antara kedua mereka secara adil?!

J / Semoga Allah memberikan anda kejayaan, keadilan antara isteri-isteri dengan hak-hak yang wajib, seperti pembahagian atau bermalam dengan isteri, dan nafqah yang wajib.

 

S39 / Apa yang akan kita lakukan jika pasangan hidup kita menolak kebenaran dan mengingkari imam?

J / Bersabarlah, semoga Allah memberikan anda kejayaan sehingga Allah memberi keputusan dan Dialah Yang Maha Penyayang di para penyayang, dan semoga Allah menuliskan petunjuk kepada sebahagian manusia walaupun setelah beberapa ketika.

 

S 40 / Seorang ansariah bertanya tentang suaminya, kerana dia dan anak-anaknya beriman dengan Imam Ahmad Al-Hassan (as). Wal-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin, dan suaminya bukan seorang beriman dengannya. Semasa perbincangan dia mengabaikan Imam (as), kami mohonkan pengampunan dari Allah Yang Maha Suci, dan kami bertaubat kepada-Nya. Dan sekarang bertanya: Adakah tuan akan memperlakukannya seperti Nashibi? Adakah tuan berlepas diri daripadanya? Perkara ini sangat penting padanya. Saya mohon kepada Allah agar menjayakannya dan semua ansar diredhai Allah.

J: Mungkin mereka memenangi hatinya atau dia berada dalam keadaan asabiyyah (sifat pilih kasih dan berat sebelah) yang dimanfaatkan oleh Syaitan dan menyebabkannya terjerumus ke dalam perkara ini. Maka tidak diputuskan bahawa seseorang memusuhi satu tindakan kecuali dia tahu bahawa dia melakukannya dengan sengaja dan memahami, tetapi walaupun dia melakukannya dengan sengaja dan memahami dan memutuskan (menghukum) bahawa dia adalah Nashibi, anda tidak tahu, mungkin di kemudian hari, dia bertaubat dan kembali kepada kebenaran, seperti yang berlaku pada ramai orang, dan Allah membimbing mereka dan mereka mengenalkan pada kebenaran. Secara amnya, perlakukan orang dengan belas kasihan. Semoga Allah mengislah keadaan anda dan membimbing anda sebagai penciptaan-Nya ke jalan yang lurus.

 

S41 / Masalah saya adalah dengan suami saya, bapa kepada anak perempuan saya, sejak (sudah) tujuh bulan saya tinggal bersama keluarga kerana berselisih dengannya. Oleh kerana dia tidak tidur di rumah, tidak mempedulikan saya dan anaknya, dan mempunyai hubungan dengan orang lain yang dia berhubung melalui Internet. Yang penting ialah kami banyak masalah, dan semuanya adalah kerana jaraknya dari saya dan rumahnya dan kesibukannya, kerana dia mempunyai kehidupan dan pekerjaannya sendiri, seperti yang dikatakannya. Dia tidak mahu kami mempunyai anak kerana dia bercakap mengenai perceraian setiap hari dan dengan setiap masalah, tidak kira betapa remehnya, dan kadang-kadang dia merasakan bahawa dia menimbulkan masalah dengan saya, terutama baru-baru ini. Dengan kehendak Allah, kami mempunyai seorang gadis yang berumur setengah tahun yang sekarang tinggal bersama saya.

Dia berkeras tentang perceraian itu, dan dia tidak mempunyai alasan kecuali kami tidak akur dan bahawa saya tidak sesuai dengannya dan menimbulkan masalah. Dan kerana saya tahu bahawa perkara halal yang dibenci Allah adalah perceraian, saya banyak berusaha dengannya, dan keluarga saya berusaha dengannya untuk kembali dan hidup dengan penuh kasih sayang kepada Allah, memaafkan, terutama kerana kami mempunyai seorang gadis dan dia tidak berdosa, dan saya tidak membebaskan diri saya, karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan. Kebaikan bersama saya pada bulan-bulan awal perkahwinan kami, tetapi dia banyak berubah setelah setahun, dan hari ini, setelah lima tahun berkahwin, dia memutuskan untuk bercerai. Saya menegaskan kepadanya banyak kali dan tingkah laku dan perlakuannya terhadap saya, tetapi dia hanya mahukan perceraian, dan dia mengatakan kepada saya: Saya ceraikan di hadapan keluarga saya dan keluarganya, dan ramai orang tahu bahawa dia tidak ingin kembali setelah mereka cuba memujuknya, jadi saya bersetuju untuk bercerai seperti yang dia mahukan, tetapi sekarang dia meminta agar saya melepaskan hak saya, termasuk yang tertunda, dan menandatanganinya bahawa saya tidak akan berkahwin dan mengembalikan anak kepadanya jika saya berkahwin, dan dia tidak duduk bersamanya dan dia hanya duduk selama beberapa bulan, dan dia tidak memberi belanja kepada saya atau kepada anaknya selama tempoh ini (tujuh bulan). Sekiranya saya melakukannya, dia akan menceraikan saya, dan jika saya tidak menerima syaratnya, yang merupakan salah satu dari hak saya, dia akan membiarkan saya tergantung seperti ini.

Saya tidak memikirkan tentang perkahwinan, tetapi saya tidak mahu menandatangani sesuatu, yang bermaksud saya tidak berkahwin atau tidak bercerai. Adalah diketahui bahawa dia menceraikan saya di mahkamah, tetapi saya mahu diceraikannya menurut Syarak kerana saya tinggal di Eropah dan keluar bekerja, dan saya ada keperluan di luar rumah, dan semua itu memerlukan atas izin suami, dan saya masih bertanggungjawab kepadanya hanya atas nama, kerana dia tidak melihat saya dan tidak bertanya tentang kami.

Wahai Imamku Ahmad, saya mahukan jalan keluar, saya mahu perceraian daripadanya, atau saya ingin bebas dan mengabdikan diri untuk membesarkan anak perempuan saya dan menjaga agama saya dan dengan dakwah tuan yang diberkati, kerana saya bosan dengan masalah dan mereka yang tidak takut kepada Allah tentang sesuatu pun. Bolehkah anda menceraikan saya dari dia, atau adakah tuan mempunyai penyelesaian lain?

J / Sekiranya dia menceraikan anda di hadapan saksi dari keluarga anda dan keluarganya, Dan anda telah beralih dari suci terakhir dari disentuh sehingga suci yang terakhir, maka anda telah bercerai dengannya menurut Syariah, dan jika anda tinggal di rumah keluarga anda semasa tempoh peralihan dari suci disentuh kepada suci yang terakhir, iaitu, dia tidak hadir bersama anda, dalam hal ini perceraian berlaku (sah) walaupun anda sedang haid semasa perceraian, dan jika anda tidak menarik diri setelah perceraian ini hingga berakhir tempoh menunggu (3iddah) perceraian, maka anda sekarang sudah bercerai, dan dia tidak mempunyai apa-apa hak, dan anda berurusan dengannya seperti lelaki lain yang bukan muhrim.

Bahkan perceraian di mahkamah jika dia menceraikan anda di hadapan saksi dan anda dalam keadaan suci dan dia tidak menyentuh anda, maka perceraian itu sah.

Mengenai permintaannya pada anda pada menyerahkan hak anda walaupun dialah yang menceraikan anda, ini adalah tindakan yang batil dan tidak syar’ei, dan dia tidak berhak menuntut anda mengetepikan hak Syariah anda.

Penjagaan anak adalah hak anda pada syariah jika bapanya tidak beriman dengan kebenaran, dan dia tidak berhak menuntut anda mengetepikannya.

Sekiranya perceraian syar’ei tidak berlaku sesuai dengan syarat-syaratnya terdahulu yang dijelaskannya kepada anda dan dijelaskan dalam Kitab Al- Syarai3, dan anda menginginkan keputusan perceraian daripadanya, maka anda dapat menyampaikan kepadanya jawapan ini atau maknanya, dan menuntutnya supaya menghantar mesej ke laman web dalam sebulan dari tarikh anda memberitahunya dan menerangkan kedudukannya seperti yang anda lakukan. Oleh kerana hukum menuntut pendengaran dari dua pihak yang berbalah, semoga Allah memberikan anda kejayaan dan membimbing langkah anda, dan sekiranya dia lalai untuk menjawab dalam jangka waktu 30 hari, anda kemudian dapat mengirimkan surat yang meminta perceraian dari dia, jika anda sebenarnya tidak bercerai dengannya sebelum ini, dan dalam surat itu tuliskan nama penuh anda dan nama penuhnya.Dan insya Allah, selepas itu, akan dihantar kepada anda perakuan (sijil) perceraian yang sah syar’ei.

 

S 42 / Sekarang, saya bertanya mengenai iddah (3iddah), kerana saya tidak tahu bahawa saya akan dianggap bercerai kecuali oleh Imam Ahmad Al-Hassan, semoga rohku menjadi tebusannya, Dan saya bertanya mengenai perakuan (sijil) perceraian yang sah syar’ei, Sekiranya Imam (as) meminta dalam jawapannya supaya menulis nama saya dan nama suami dan saya menuliskannya kepadanya (as), maka bilakah perakuan perceraian Syariah ditulis untuk saya?

J / Apa yang dituntut dalam tempoh menunggu (3iddah) adalah wanita yang bercerai tidak berkahwin, dan 3iddah anda telah berlalu setelah perceraian dan telah berakhir, jadi tidak perlu anda melampaui batas (menyerang) sekali lagi. Mengenai surat cerai, anda boleh mendapatkannya dari Mahkamah Syariah di Najaf. Ada Qadhi Syariah tertentu, Al-Syed Al-Tahir Hassan Al-Hamami, semoga Allah melindunginya.

Saya berharap mereka yang bertugas di mahkamah Syariah di Najaf Al-Asyraf akan membuka laman web untuk mahkamah Syariah di Internet, atau membuka tetingkap di salah satu laman web rasmi dakwah agar orang-orang beriman berkomunikasi dengan mereka, semoga Allah melindungi mereka dari mana sahaja di bumi, insya Allah.

 

✡✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: