Khutbah Pertama
الله أكبر الله أكبر، لا إله إلا الله، والله أكبر، والحمد لله
على ما هدانا وله الشكر على ما أولانا
والحمد لله رب العالمين * وصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما * اللهم العن أعداء محمد وال محمد في الأولين والآخرين
أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا
شريك له،
وأشهد أن محمداً عبده ورسوله،
وأشهد أن علياً والأئمة من ولده
حجج الله،
Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh
Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah
kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu
mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar! Tiada Tuhan
selain Allah, dan Allah Maha Besar, dan bagi Allah segala pujian dan Allah Maha Besar atas hidayah yang telah diberikan kepada kami dan
kepadaNya kesyukuran kerana mendahulukan kami,
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi sekelian
Semoga Allah memuliakan kamu dengan keaikan di
akhirat dan dunia.
Bagaimana Mendekatkan Diri Kepada Allah?
Dalam niat pada kebanyakan amalan dan ibadah
kita, kita selalu katakan:
Qurbatan ila Allah: Untuk mendekatkan diri
kepada Allah,
Mari kita lihat beberapa hadits Qudsi
Iaitu diucapkan (beserta) dengan amalan yang
bermakna untuk menjadi mereka yang termasuk dalam (ganjaran) Hadis Qudsi itu:
"Sesiapa [yang mahu] mendekatkan diri
kepada-Ku oleh amalan-amalan fardhu sehingga menjadi tanganKu dan mataKu...
", dan orang-orang yang telah dan orang-orang yang telah termasuk di dalam
Hadis Qudsi:
" عبدي
أطعني تكن مثلي تقل للشيء كن فيكون –
hamba-Ku yang mentaatiKu, kamu akan menjadi
sepertiKu, [hanya dengan] mengatakan kepada sesuatu, jadilah maka ia
terjadi.",
dan menjadi seperti orang-orang yang ditujukan
Allah Al-Jalil.dalam Hadis Al Qudsi:
(أنا حي لا أموت وقد جعلتك حياً لا تموت أنا
أقول للشيء كن فيكون وقد جعلتك تقول للشيء كن فيكون. )
"Aku Hidup dan tidak akan mati, maka aku
telah membuat kamu hidup dan kamu tidak akan mati, Aku katakan kepada sesuatu,
jadilah maka ia terjadi dan Aku jadikan kamu mengatakan kepada sesuatu, jadilah
maka ia terjadi. "
Oleh itu, apa yang diperlukan oleh seorang
hamba supaya dia menjadi Imej untuk Wali Allah dan KhalifahNya di
BumiNya,
Maka dengan martabat atau makam yang
rendah pasti akan diazab Tuhan. Walaupun hamba itu adalah dari
ahli Syurga; kerana kadar ke atas siksaannya berbanding kekalahannya
dalam mencapai kesempurnaan yang boleh dicapainya.
Oleh itu, yang terselamat daripada
hukuman dicapai oleh hamba yang mewakili Allah, tangan Allah dan mata Allah dan
berkata kepada sesuatu, jadilah maka ia terjadi, serta yang hidup dan tidak
akan mati, Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَنُفِخَ فِي
الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ
اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنْظُرُونَ﴾
{Dan ditiuplah sangkakala, maka matilah siapa
yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Kemudian
ditiup sangkakala itu sekali lagi maka tiba-tiba mereka berdiri menunggu
(putusannya masing-masing).} [Al-Zumar :68].
Dan Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿لا يَذُوقُونَ
فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ﴾
{mereka tidak akan merasakan mati di dalamnya
kecuali mati di dunia. Dan Allah memelihara mereka dari azab neraka,} [Al-Dukhan
:56]].
Dan ini dicapai oleh hamba yang berkata لا إله إلا الله - Tidak ada Tuhan
selain Allah' dengan perbuatan dan amalan dan dikatakan mengikuti Wali
Allah dan KhalifahNya di Bumi-Nya pada setiap pergerakan dan rehat (bergerak
dan diam) dan seperti mana kata Imam Al-Redha (as): "Dengan
syarat-syaratnya dan syarat-syaratnya dan aku daripada
syarat-syaratnya."
Tetapi ada Soalan Mutasyabihat: dalam suatu hadits Qudsi berikut,:
لا يزال العبد يتقرب لي بالنوافل
حـتى أحبه فإذا أحببته كنت يده التي يبطش بها وعينه التي يرى بها...
Seorang hamba akan sentiasa mendekatiKu dengan
ibadah nawafil, sehingga Aku mengasihinya. Sekiranya Aku mengasihinya, Aku akan
menjadi tangannya yang dengannya dia menyerang dan menjadi matanya yang
dengannya dia melihat
Dan dalam hadits yang lain, apakah pula maksudnya:
لا يزال العبد يتقرب لي بالفرائض
... حتى يكون يدي وعـيني وسمعي...
Seorang hamba akan sentiasa mendekatiKu dengan
ibadah-ibadah fardhu ... sehingga Aku akan menjadi tangannya, matanya dan
pendengarannya ...
Ada percanggahan dalam kedua-dua hadits Qudsi
tersebut, yang satu mendekatiKu dengan ibadah nawafil dan satu lagi
mendekatiKu dengan ibadah-ibadah fardhu
Imam Ahmad Al-Hassan menjwab:
Amalan nawafil di dalam hadis Qudsi bukanlah
solat-solat mustahab (yang disunatkan) sahaja, tetapi ianya meliputi
keseluruhan apa yang difardhukan Allah SWT dan ia menunjukkan kepada solat,
puasa, zakat, haji dan lain-lain (ibadah fardhu). Maka kesemua solat zuhur,
asar, maghrib, isyak dan fajar menurut hadis Qudsi ini adalah nawafil atau
tambahan atau sampingan kepada amalan lain yang lebih asasi, lebih
penting dan dituntut sebenarnya, kerana amalan-amalan lainnya menjadi tidak
bermanfaat tanpa amalan asasi itu. Amalan ini adalah Wilayah (menerima
otoriti atau kekuasaan) Wali Allah dan khalifahNya (as) di muka bumiNya
ini.
Jika sekiranya datang seorang penganut
Kristian yang melakukan segala ibadah-ibadah Islam tanpa Wilayah Muhammad, maka
ianya tidak memberi sebarang manfaat. Dan sekiranya datang seorang muslim
dengan melakukan segala ibadah Islam tanpa Wilayah Ali, maka ianya tidak juga
memberi apa-apa manfaat. Dan sekiranya datang seorang Syiah dengan segala
ibadah Islam dan wilayah Ali serta para Imam (as) tanpa berwilayahkan Imam
Mahdi (as), maka ianya tidak bermanfaat jua. Melainkan dia memanfaatkannya
(wilayah khalifah Allah) di dalam kehidupan di dunia ini, serta menjadikannya
sebagai wasilah (jalan) bagi mengenal Hakikat dan mengenal wali Allah.
Bahkan orang yang mendekatkan diri kepada
Allah dengan amalan-amalan nawafil walaupun dia berwilayahkan wali Allah, maka
dia tetap tidak memperolehi dan tidak dapat meninggikan darjatnya melainkan
dengan kadar wilayah yang dikandung dalam dadanya.
Adapun kefardhuan itu adalah wilayah kepada
wali Allah. Wilayah itu adalah solat yang wajib, haji yang wajib, zakat yang
wajib dan puasa yang wajib. Solat adalah menghadapkan wajah ke kiblat dengan
penuh kerendahan dan pengharapan (doa), sebaik-baik kiblat yang dihadapkan
wajahnya oleh manusia adalah wali Allah pada zamannya dan Hujjah Allah ke atas
hamba-hambaNya. Sebaik-baik kerendahan diri dan memanjatkan pengharapan (doa)
kepada Allah adalah dengan mencintai wali Allah dan HujjahNya ke atas
hamba-hambaNya, sepertimana di dalam hadis:
(حبّ
علي حسنة لا تضر معها سيئة)
Bermaksud: Kecintaan Ali adalah kebaikan yang
kejahatan sesekali tidak memudharatkannya.
Haji itu adalah perjalanan ke tempat tertentu
dan sebaik-baik perjalanan itu adalah perjalanan kepada Allah dengan maksud
tujuan wali Allah dan Hujjah Allah ke atas hamba-hambaNya, kerana dia adalah
kiblat yang dengannya Allah dikenali. (Dengan kamu Allah dikenali.)
عن يزيد العجلي, قال: سمعت أبا
جعفر يقول: بنا عبد الله, وبنا عرف الله, وبنا وحد الله تبارك وتعالى,ومحمد حجاب
الله تبارك وتعالى
Bermaksud: Daripada Yazid Al 3ajali, telah
berkata: Aku telah mendengar Aba Ja'afar berkata: Dengan kami Allah disembah,
dengan kami Allah dikenali, dengan kami ditauhidkan Allah Tabaraka wa Taala,
dan Muhammad adalah Hijab Allah Tabaraka wa Taala.[3]
قال رسول الله : ابن آدم إفعل
الخير ودع الشر فإذا أنت جواد قاصد
Telah bersabda Rasulullah: Berbuat baiklah
anak Adam dan tinggalkanlah kejahatan, sedang kamu seorang yang dermawan lagi
dekat.
Perbuatan baik adalah Wilayah Wali Allah
dan meninggalkan kejahatan adalah mengingkari taghut. Ditetapkan bahawa
wilayah Wali Allah adalah mengikut martabat-martabat. Maka barangsiapa yang
mengutamakan keseragaman dalam setiap gerak serta diam, dan bukan orang yang
mengikutinya dengan lisan tetapi tidak mengikutinya dengan perbuatannya. Setiap
kali dia lebih kuat mendampingi Wali Allah, maka setiap kali itulah
keterdekatan dirinya kepada Allah menjadi lebih kuat. Beginilah halnya
sehinggalah hamba yang sentiasa mendampingi Wali Allah ini menjadi imej atau
gambaran lain kepada Wali Allah atau HujjahNya ke atas hamba-hambaNya. Beginilah
seseorang hamba itu menjadi mata dan tangan Allah, sepertimana Wali Allah itu
adalah mata dan tangan Allah.
حدثنا عبد الله بن محمد عن محمد
بن إسماعيل النيشابوري عن أحمد بن الحسن الكوفي عن إسماعيل بن نصر وعلي بن عبد
الله الهاشمي عن عبد المزاحم بن كثير عن أبي عبد الله عليه السلام
قال كان أمير المؤمنين عليه
السلام يقول
انا علم الله وانا قلب الله
الواعي ولسان الله الناطق وعين الله الناظر وانا جنب الله وانا يد الله
Daripada Abi Abdillah, telah berkata: Amirul Mukminin berkata: Aku
adalah ilmu Allah, dan aku adalah hati Allah yang sedar, dan lisan Allah yang
berkata-kata, dan mata Allah yang melihat, aku adalah rusuk Allah dan aku
adalah tangan Allah.
اللّهُمّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ
وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ
وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ * أسْأَلُكَ
فِي هَذِا اليَومِ الَذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِيْنَ عِيْدًاً * وَلِمُحَمّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً
كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما
صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ* وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ
اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ* اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ
مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ * وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ
عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ.
اعوذ بالله من الشيطان
الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ
الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ * لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ * وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ * وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ ِينِ﴾
==========================================
Khutbah
Kedua:
==========================================
الله أكبر الله أكبر، لا إله إلا الله، والله أكبر، والحمد لله على ما هدانا وله الشكر على ما أولانا
والحمد لله رب العالمين * وصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما * اللهم العن أعداء محمد وال محمد في الأولين والآخرين
أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له،
وأشهد أن محمداً عبده ورسوله،
وأشهد أن علياً والأئمة من ولده حجج الله،
وأشهد أن المهدي والمهديين من ولده حجج الله *
Wahai hamba Allah, saya menasihati saudara semua supaya bertaqwa kepada Allah serta saya berpesan kepada saudara semua untuk taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara semua (dan diri saya) supaya melakukan perbuatan-perbuatan baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Orang-Orang Yang Tergelincir (Murtad) Dari
Landasan Dakwah
Perhatikan jawapan Imam Ahmad Al Hassan Al
Yamani a.s kepada soalan yang diajukan kepadanya berkenaan orang-orang yang
tergelincir (murtad) dari landasan dakwah selepas mereka menerimanya dan
penentangan mereka terhadap dakwah.
Saya berharap kamu membaca Al Quran dan memikirkannya habis-habis, adakah
mereka mengkhianati sunnah orang-orang yang terdahulu?
﴿وَقَالَت
طَّائِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُوا بِالَّذِي أُنزِلَ عَلَى الَّذِينَ
آمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ﴾
Dan berkatalah segolongan dari Ahli Kitab
(sesama sendiri): Berimanlah kamu kepada Al-Quran yang diturunkan kepada
orang-orang yang beriman itu: Pada sebelah pagi dan kufurlah (ingkarlah) pada
petangnya, supaya mereka (merasa ragu-ragu, lalu) kembali menjadi kafir semula.
(Aali Imran: 72)
Beramallah dan semoga Allah mengurniakan
taufiq kepada kamu serta meluruskan kamu pada apa yang diredhaiNya, dan
janganlah kamu mempedulikan orang yang telah dituliskan kesesatan ke atasnya.
Amalan-amalan mereka hari ini akan dibalasi esok hari (hari pembalasan).
Beramallah dan keluarnya mereka yang telah murtad daripada jalan kebenaran
tidak sekali-kali memudharatkan kamu. Mereka dibalasi hari ini dengan dosa
kejahatan yang telah mereka lakukan semalam dengan tidak menjadikan mereka
layak untuk berada di kedudukan suci di kalangan Ansar para Anbiya dan Awsiya
(a.s):
قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ
مِنْ أَهْلِكَ ۖ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ ۖ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۖ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ
Allah berfirman: Wahai Nuh! Sesungguhnya
anakmu itu bukanlah dari keluargamu; sesungguhnya bawaannya bukanlah amal yang
soleh, maka janganlah engkau memohon kepadaKu sesuatu yang engkau tidak
mempunyai pengetahuan mengenainya. Sebenarnya Aku melarangmu dari menjadi orang
yang jahil. (Surah Hud: 46)
Dan simpati buat kamu di dalam firman Alah
Taala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ
أَنفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى
اللَّـهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Hai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu;
tiadalah orang yang sesat itu akan memberi mudharat kepadamu apabila kamu telah
mendapat petunjuk. Hanya kepada Allah kamu kembali semuanya, maka Dia akan
menerangkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.
Semoga Allah membalasi kamu dengan sebaik-baik
pembalasan wahai orang-orang yang berbuat kebaikan dan mengurniakan taufik pada
apa yang diredhaiNya, serta semoga Allah membantu kamu ke atas orang-orang yang
tidak mampu memahami kata-kata.
Sebagai tambahan saya bawakan pertanyaan
kepada Imam Ahmad Al-Hassan (as)
Berapa harikah diperlukan berpuasa, pada
hari-hari sihat, begitu juga dengan solat, jika ia tidak sihat dan terpaksa
mengambil ubat-ubatan sebagai rawatan, apakah hukum (ketetapan) mengqadhakannya
atau membayar kafarah?
Imam Ahmad Al-Hassan
(as)
Pesakit yang berhutang mengqadhakan solat dan
puasanya adalah pada hari dia sihat, apabila dia pulih dari serangan
penyakitnya sehingga sembuh dan membayar kafarah, dan apabila dia membayar
kafarah dengan memberi makan orang-orang miskin, dia mesti berusaha
melaksanakannya sehingga sembuh dengan memberi makan orang-orang miskin,
dan jika penyakitnya teruk dan tidak boleh berpuasa akan membayar fidyah
tebusan mengikut jumlah hari dengan (3/4 kg) makanan.
Adapun solat boleh mengqadhakannya dengan
duduk atau lain-lain cara mengikut apa yang boleh dilakukannya atau kesesuaian
penyakitnya.
اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ
يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ
وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ
الْمُرْسَلِيْنَ *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي
فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ* وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ
بِسَمِّ الْجَفَا *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ
بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ
الْعَنَآءِ *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ جَعْفَرِ بْنِ
مُحَمَّدٍ *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ *وَ عَلِيِّ بْنِ
مُوْسٰي *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ عَلِيِّ بْنِ
مُحَمَّدٍ *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ الْحُجَّةِ
الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ
بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ
الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ
الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا
عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ
أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا
وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي اندونسيا وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِى رَسُوْلَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ رَسُوْلَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ
يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً *
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ *إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً
Tiada ulasan:
Catat Ulasan