Kitab
Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 2
Apa Yang Berkaitan Dengan Sholat: Soalan 4 -
10
S4 / Ada masalah dalam menentukan waktu Fajr
dan Maghrib, terutama bagi mereka yang tinggal di negara-negara Eropah Utara.
Saya akan merumuskan apa yang kita hadapi dalam hal masalah dalam bentuk poin:
1. Sukar untuk kita
melihat Fajr dan Maghrib kerana cuaca.
2. Walaupun Fajr dan
Maghrib diperhatikan selama satu hari, sukar bagi kita untuk bergantung padanya
untuk hari kedua kerana setiap hari (contoh: waktunya bertambah 3 minit atau
berkurang mengikut musim).
3. Kami dulu
bergantung pada waktu di laman (Ahl Al-Bayt) milik beberapa orang Syiah, tetapi
kami mendapati perbezaan waktu sangat besar, terutama setelah mengubah waktu
musim panas menjadi musim sejuk atau sebaliknya, sehingga kadang-kadang mereka
mengubah waktu Zuhur dan waktu Maghrib tidak berubah atau sebaliknya... dll.
Sebarang perbezaan besar dan saya tidak mempercayai waktunya.
4. Menjadi sukar bagi
kami untuk menentukan waktu Maghrib dan waktu subuh (fajar), dapatkah kita
bergantung pada matahari terbit dan terbenam yang terdapat di surat khabar
umum? Adalah diketahui bahawa surat khabar itu asing, dan saya tidak tahu
bagaimana pengiraannya. Sekiranya kita bergantung pada matahari terbit di surat
khabar, kita boleh mengira 19 minit, tetapi bagaimana dengan matahari terbenam?
5. Perbezaan antara
musim sejuk dan musim panas sangat besar sehingga pada musim panas panjangnya
kira-kira 22 dan seperempat jam. Masalahnya adalah pada bulan Ramadhan yang
diberkati (tempoh antara berbuka dan imsak tidak melebihi dua jam), yang
menghalang kegelapan sepenuhnya, tetapi kadang-kadang langit tetap terang.
J / Saya mohon kepada Allah agar membimbing
anda dan membimbing langkah anda, anda mesti tahu bahawa Allah tidak membebani seseorang
melebihi kemampuannya
Allah tidak akan perhitungkan atas tercepat
atau terlewat dari yang tepat pada waktu sholat, Iftar dan imsak anda, Sekiranya
anda melakukan yang terbaik untuk mengetahui masa yang tepat mengikut tempat, Allah
berfirman:
﴿لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا لهَاَ مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا
أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴾
Allah tidak membebani seseorang melainkan
sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala apa yang diusahakannya dan ia
mendapat siksa dari apa yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan
kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan
kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau
bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau
pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami;
ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah
kami terhadap kaum yang kafir". [Al-Baqarah: 286].
Untuk mengetahui waktu matahari terbit dan
terbenam, anda boleh bergantung pada siaran ilmiah pusat astronomi (waktu
sholat), dan surat khabar di sebuah negara biasanya bergantung pada pusat ilmiah
astronomi di negara itu, dan anda boleh bertanya kepada mereka mengenai sumber
maklumat mereka, dan anda boleh bergantung padanya untuk mengetahui waktu
matahari terbit dan terbenam. Dan langit yang cerah setelah matahari terbenam
tidak mempengaruhi pertimbangan bahawa ini adalah waktu malam walaupun tidak
ada kegelapan, dan pencahayaan tidak mempengaruhi penentuan malam dan siang
bagi anda, melainkan siang dan malam ditentukan kesesuaian dengan matahari
terbenam dan matahari terbit, yang cukup untuk anda mengetahui waktu sholat,
Iftar dan imsak pada beberapa waktu sepanjang tahun.
Ini adalah soalan yang saya jawab lebih awal,
dan setelah membacanya, anda boleh bertanya tentang apa sahaja yang tidak jelas
dalam jawapannya, dan anda juga boleh bertanya tentang perkara lain yang tidak
anda temui dalam jawapannya.
[S10. Bersholat di kutub utara dan selatan,
serta tempat di mana matahari tidak bersinar untuk beberapa waktu, atau
bersinar untuk jangka masa pendek, bagaimana caranya?
J. Berkenaan sholat di tempat-tempat tersebut:
Jika seseorang dapat mengenalpasti terbitnya dan
terbenamnya matahari dengan tepat dan sempurna, iaitu, dengan kegelapan,
kecerahan dan fajar shadiq, dia harus beramal dengannya, seperti yang
dijelaskan di dalam kitab Al-Syarai3. Dan jika terbit fajar dapat dikenalpasti
namun kegelapan dan cahaya (fajar shadiq) tidak dapat dikenalpasti, waktu sholat
maghrib adalah ketika terbenamnya matahari dan waktu sholat fajar adalah 1 jam
setengah sebelum terbit matahari sehingga ia terbit; dan ini adalah jangka masa
malam atau ketiadaan matahari adalah lebih dari satu jam setengah. Namun jika
jangkamasa malam dan ketiadaan matahari kurang dari satu jam setengah; waktu
sholat fajar adalah dipanjangkan sehingga terbenam matahari, dan waktu itu
memadai untuk menunaikan Maghrib dan 3isyak sehingga sebelum terbit matahari. Dan
waktu untuk Imsak adalah sehingga sebelum terbit matahari walaupun untuk
seketika samada terbit matahari itu untuk satu jam atau 10 jam.
Dan jika dia tidak dapat membezakan antara
terbit dan terbenam matahari: Maka ia akan samada diteruskan sebagai malam atau
siang selama 24 jam, dan dia harus membahagikan masa itu kepada 12 jam siang
dan 12 jam malam.
Bagaimana dia menetapkan kedua-duannya, iaitu menetapkan
12 jam itu?
Pada siang yang berterusan, dia boleh
menetapkan setengah dari siang itu dengan kedudukan tertinggi matahari pada
siang hari tersebut, maka kedudukan tersebut ditetapkan sebagai pertengahan
siang hari, yakni setengah dari 12 jam tersebut. Jika malam yang berterusan,
iaitu tiada terbit matahari, maka waktu yang mempunyai lebih banyak cahaya
adalah pertengahan siang, yakni setengah dari 12 jam.
Dan pertengahan siang hari adalah waktu zawal,
yakni dia bersholat Dzohor dan 3ashar.
Jadi waktu sholat fajar sepanjang sebelum
terbit matahari iaitu ditetapkan satu jam setengah sehingga terbit matahari.
Dan sholat maghrib adalah di waktu matahari
terbenam yang ditetapkan. Dan puasa akan bergantung kepada waktu fajar dan
terbenamnya matahari, atau waktu sholat fajar dan sholat maghrib.] Soal Jawab Fiqh Sholat: Soalan No. 10.
S/5 Ilmu Sains moden telah membuktikan
kewujudan sebuah planet, yang hari ini bersamaan dengan seribu tahun berbanding
masa Bumi. Persoalannya ialah: Jika seorang yang mukallaf berada di permukaan
planet ini yang satu hari bersamaan dengan seribu tahun, bagaimana sholatnya,
haruskah dia bersholat atau tidak? Kerana tempoh Fajr hingga Dzohor akan lebih
dari 400 tahun, dan tiga ratus tahun hingga ke Maghrib. Bagaimana sholatnya
boleh dilakukan? Adakah pendek (qashar) atau penuh? Di mana arah kiblatnya?
Adakah dia kena berpuasa, dan bagaimana puasanya? Adalah diketahui jika dia
tidak mengetahui waktunya dan mengetahui kedatangan bulan puasa. Semoga ini diberi ganjaran dan balasan untuk tuan, fatwakanlah kepada kami.
J / Ketika ada orang-orang mukallaf di planet
lain di alam semesta yang luas, sedangkan Allah Yang Maha Suci, yang mengirim
utusan kepada penduduk bumi seorang utusan akan mengutus kepada mereka seorang
utusan yang mengenalkan tugas dan ibadah-ibadah mereka, yang mungkin tidak
mempunyai persamaan dengan ibadah-ibadah di bumi selain berzikir mengingati
Allah dan berusaha untuk mengenalNya Yang Maha Suci.
S6 / Saya tidak tahu alasan syarak untuk duduk
di antara azhan dan iqamat pada sholat wajib kecuali untuk sholat Maghrib, dan
alasan untuk melangkah ke hadapan dan kemudian mundur ketika mengumandangkan azhan
dan iqamat pada sholat Maghrib, dan apakah langkah ke hadapan dimulai dengan
kaki kanan atau kaki kiri, dan kembali kebelakang, adakah di sebelah kanan atau
Kiri?
J: Imam Ahmad Al-Hassan (as) menjawab ketika
dia ditanya tentang alasan hukum dalam jawapan umum.
[S / Seperti yang diketahui bahawa jika orang
yang berpuasa menyelam di laut untuk menghabiskan masa, misalnya, puasanya
adalah batal.
Soalan: Mengapa apabila tidak setitik air pun masuk
ke dalam mulutnya telah membatalkan puasanya, apakah alasan ilmiyah yang membatalkan
puasa?
J: Hukum Syariah adalah hukum pengabdian untuk
menguji penciptaan, dan tidak perlu memiliki alasan lebih dari ini. Semoga
Tuhan memberi anda kejayaan dan membimbing langkah anda.]
Dr. Taufiq Al-Maghribi / 27 Sya3ban 1433
Hijrah
S7 / Adakah salam (berjabat tangan) selepas sholat
adalah sebahagian dari sunnah, atau bidaah, atau mengapa?
J / Secara umumnya berjabat tangan adalah mustahab
bagi orang yang beriman dan mendoakan untuknya, terutama ketika melakukan
tindakan ketaatan, seperti puasa, bersholat, dan mengunjungi wali-wali Allah,
dan untuk ini adalah mustahab untuk bersalaman dengan orang-orang beriman yang
bersholat di kanan dan kirinya dan tinggalkan mereka dengan berjabat tangan mereka
dan doakan agar sholat mereka diterima setelah selesai menunaikannya.
S8 / Adakah khutbah sholat Jumaat boleh berada
di satu tempat dan sholat di tempat lain, sama ada di bilik lain di rumah yang
sama atau di rumah yang berdekatan?
J / Apabila mengatakan dibenarkan ia diadakan tempat
lain, ia tidak dibolehkan, tetapi jika tempat itu saling terbuka, seperti jika
apa yang memisahkan mereka hanyalah sebuah pintu, maka ia dibenarkan.
S9 / Ada satu masalah fiqh: Seorang anak ketika
pergi ke rumah ayahnya untuk menziarahi ayahnya, Apakah dia masih dianggap mastautin
(ahli qariah), mengingat dia dilahirkan di dalamnya dan tinggal di dalamnya
untuk suatu jangka waktu, ketika ayahnya masih hidup, dan apakah hukumnya apabila
ayahnya itu sudah meninggal dunia?
J: Ini adalah rumah ayah, bukan rumah anak
lelaki atau anak perempuannya, jika dia tidak memiliki apa-apa di dalamnya maka
dia adalah musafir kepadanya, Sekiranya dia memperoleh bahagian di rumah yang
dimilikinya, ia akan diselesaikan atas dasar bahawa ia adalah rumah yang dimilikinya
dan pernah tinggal.sebelumnya.
S10 / Wahai Imam, saya datang kepada tuan dan
bertanya kepada tuan, saya terperosok dalam kebingungan dan meminta
penjelasan untuk ayah saya yang tersayang, yang menderita penyakit buah
pinggang dan bosan dengan berat badan dan kemampuannya untuk bertindak balas
setiap saat, dan kadang-kadang dia menjadi sangat letih sehingga dia tidak
dapat mengimbangkannya, dan itu selepas dia menjalani dialisis, dan dia selalu
bimbang dalam hal sholat, tetapi dia tidak dapat bersholat, jadi pertanyaan
saya kepada tuan, Saidi wa maulai, adalah: Adakah kami dibolehkan bersholat
bagi pihaknya oleh anak perempuannya atau anak lelakinya? Hanya apabila dia
menjadi letih, lemah dan tertidur
di luar kawalannya .. Saya meminta tuan, agar mendoakan saya doa untuk
penyembuhan ibu bapa saya yang sakit.
J / Sebagai permulaan ... Dengan izin Allah Ta’ala,
anda menyampaikan pertanyaan itu kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), dan insya
Allah, diminta kepada sesiapa yang kamu suruh untuk mendoakannya. Adapun
menunaikan sholat bagi pihak pesakit, semoga Allah menyembuhkannya, hukumnya
adalah: (Tidak boleh menunaikan sholat wajib bagi pihak pesakit).
Mengenai bagaimana orang yang sakit atau tidak
dapat menunaikan sholat dengan yang diwajibkan ke atasnya adalah diketahui? Ini
ditunjukkan dalam Kitab Syarai3 Islam (Kitab Sholat), dan berikut adalah teks
ucapannya (as):
[.. Dan jika dia mampu berdiri sendiri, maka
dia wajib berdiri, jika tidak, dia mesti bergantung pada apa yang dia mampu bertahan,
dan dibenarkan untuk bergantung pada dinding dengan kekuatannya. Walaupun dia
mampu sekadar berdiri sebahagian dari sholatnya, dia wajib berdiri sekadar yang
dia mampu, jika tidak, dia mesti sholat sambil duduk. Dan duduk jika dia dapat berdiri
untuk ruku3 adalah wajib, jika tidak, ruku3 sambil duduk. Dan jika dia tidak
dapat duduk, dia bersholat sambil berbaring, dan jika dia tidak mampu bersholat
sambil berbaring, dan dua yang terakhir setiap hari untuk kedua-dua ruku3 dan
sujudnya. Dan barangsiapa yang tidak dapat melakukan perbuatan semasa sholat,
dia beralih ke cara yang berikutnya secara terus menerus, seperti orang yang tidak
dapat berdiri melakukannya dengan duduk, yang tidak dapat duduk melakukannya
dengan berbaring, atau orang yang duduk tidak dapat berbaring, atau orang yang tidak
dapat tidur miring boleh berbaring (sambil) bersandar, dan sebagainya dan sebaliknya. Orang yang tidak dapat sujud harus mengantikannya
dengan apa yang harus dia lakukan untuk sujud atasnya, dan jika dia tidak mampu
hendaklah dengan memberi isyarat.]
Tetapi jika penyakit itu menyebabkan orang itu
jatuh pingsan, maka orang yang pingsan tidak wajib bersholat. Ini adalah nash (teks)
soalan dan jawapan dari dia (as), dan saya memetiknya dari kitab (Soal-Jawab Fiqh
/ Sholat):
[S / 134 Pesakit yang boleh menyebabkan sakit
fikirannya dan menyebabkan dia bercampur aduk untuk mengetahui waktu-waktu Sholat
dan hukum-hukumnya, adakah kekal wajib sholat atasnya yang mesti diqadhakannya
sendiri jika sembuh atau oleh anak sulungnya jika dia meninggal dunia pada
keadaannya yang disebutkan?
J / Jika ia sedar wajib sholat atasnya, maka
wajib dia bersholat di dalam had sholat yang memungkin dia sholat seperti yang
telah digariskan dalam Syarai3 dan lain-lain, tetapi jika penyakit itu telah
mengalahkan dia, sehingga dia tidak sedarkan diri dan tidak lagi boleh membezakan
sehinggalah dia sedar dan sholat adalah wajib atasnya, ini keadaan yang
terjadi seperti orang gila dan kemurungan yang dari satu segi gugurlah padanya
kedua-dua perlaksanaan dan qadhanya ..
Alaa Al-Salem / Rabi3 Al-Tsani 20, 1433 H.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan