Halaman

Selasa, 25 Mei 2021

Berkaitan Dengan Individu, Keluarga, Dan Interaksi Dengan Orang Lain: S43-51

Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 2

 

Berkaitan Dengan Individu, Keluarga, Dan Interaksi Dengan Orang Lain: 

S 43 / Apa hukum memotong kuku pada waktu malam, dan apakah waktu terbaik untuknya?

J: Waktu terbaik adalah pagi Jumaat, dan petang Jumaat bagi mereka yang tidak dapat melakukannya pada waktu pagi.

 

S 44 / Adakah perlu bagi saya untuk memiliki identiti rasmi (Muslim), Maka ya maulai, saya tidak mempunyai identiti Islam dan saya takutkan keluarga saya, kerana mereka mengancam akan membunuh diri jika mereka mengetahui bahawa saya menjadi seorang Muslim (keluarga saya adalah orang kafir dan Hindu). Ya Tuan, adakah identiti rasmi diperlukan?

J / Anda tidak perlu mempunyai identiti rasmi dari negeri di mana agama anda ditulis dan bahawa anda seorang Muslim, terutamanya jika perkara ini menyebabkan bahaya kepada anda atau saudara-mara anda, dan memadai untuk anda menjadi seorang Muslim yang beriman dengan kebenaran dan memberi kesaksian akan kebenaran yang anda telah beriman dengannya.

 

S 45 / Saya ingin mengetahui hukum mengenai persoalan ini: Adakah saya boleh menangguhkan perkahwinan, kerana mengetahui bahawa saya mempunyai wang, tetapi saya adalah pelajar di Universiti Teknologi dan saya tidak mempunyai rumah, dan saya mahu menunggu sehingga semua keperluan hidup disusun dan diselesaikan. Saya berharap supaya mendoakan saya agar Allah memberikan saya kejayaan dalam mentaatiNya dan memberikan hak tuan untuk berjihad dan taat.

J: Dibolehkan, dan saya bermohon kepada Allah agar memberikan anda kejayaan dan membimbing langkah anda dan menuliskan keberhasilan anda, dan memberkati anda dengan seorang isteri yang beriman dengan agama dan keturunan solehah.

 

S.46 / Sekiranya keluarga tinggal di negara-negara Barat yang membayar gaji kepada keluarga walaupun mereka tidak bekerja, maka gaji isteri dan anak-anak adalah hak mereka dan ayah tetap menjadi ketua keluarga dan dia adalah penjamin penghidupannya, atau adakah masalahnya berbeza? Seolah-olah wanita itu mempunyai pendapatan kewangan dan dia tidak bekerja, adakah lelaki itu berhak untuk menanggung tanggungjawabnya kepadanya dan memerintahkannya untuk membelanjakannya di rumah dan anak-anak, Adakah gugur kewajipan untuk nafkah keluarga darinya dalam hal seperti ini?

J: Gaji isteri adalah hak isteri dan dia berhak untuk melakukan apa sahaja yang dia mahukan, dan suami tidak berhak bertanya kepadanya, dan suami tidak gugur dari memberi nafkah kepada isteri, malah wajib dia memberi nafkah kepada isteri. Gaji anak-anak yang belum dewasa adalah hak mereka, dan ayah bertanggung jawab memberi nafkah kepada mereka, dan dia mesti memenuhi kekurangan perbelanjaan mereka. Ini adalah ketetapan Syariah. Semoga Allah memberikan anda kejayaan dan semoga Allah memperbaiki keadaan anda.

Saya berharap anda saling berurusan dengan rahmah dan kasih sayang, dan perbaiki perkara yang sama, kerana anda adalah keluarga dan suami isteri, dan anda bukan syarikat perdagangan untuk menguruskan harta kewangan, jadi suami harus melakukan tugasnya terhadap isteri dan anak-anaknya dengan kasih sayang dan kerelaan, dan isteri harus baik, ramah dan bertoleransi dengan suaminya. Saya percaya bahawa seorang wanita sering dapat membina keluarga dan rumahnya dan memperoleh persetujuan suaminya dengan kata-kata yang tenang dan baik, dan dengan itu, dia mendapat redha Allah. Secara umumnya, walaupun suami bersikap kasar atau lalai dengan keluarganya, si isteri dapat memperlakukannya dengan baik dan belas kasihan, dan dengan ini dia mencari keredhaan Allah SWT dari awal hingga akhir, dan di sisi Allah ia berlanjutan dan berkembang, insya Allah, dan anda akan melihat buahnya di dunia dan akhirat.

 

S47 / Hari ini saya dapati bahawa anak lelaki saya yang berusia 14 tahun melakukan hubungan seks dua kali dengan seorang budak lelaki sebayanya setelah menonton filem pornografi (lucah) di Internet. Budak lelaki itu mencadangkan kepada anak lelaki saya dan anak saya mematuhinya, jadi mereka berlatih bersama-sama melakukan tindakan keji itu, dan saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan? Apa hukumnya? Adakah hukum Syar’ei dikenakan atasnya? Apa yang patut saya buat? Bagaimana saya akan lakukan supaya dia boleh meninggalkan perkara ini sekiranya dia harus hidup?

J / Islahkan anak-anak anda, semoga Allah mengislahkan anda dengan mengajar mereka Al-Quran, sholat, puasa, dan mengingati (zikr) Allah, dan menceritakan kepada mereka kisah-kisah para nabi, aushiak, orang-orang yang soleh dan solehah, untuk menjadikannya sebagai contoh tauladan dan mengikuti jalan mereka. Jangan abaikan anak-anak anda semasa mereka berada dalam kegelapan di bumi ini. Ajarkan kepada mereka agama Allah dan batasannya agar mereka tidak menjadi mangsa yang dirosakkan oleh syaitan, jangan biarkan mereka dengan Internet atau televisyen atau cara lain yang dapat menyebarkan kejahatan tanpa pengawasan. Barangsiapa yang melakukan perbuatan keji betulkan dia, bimbing dia, dan perhatikan tingkah laku dan tindakannya, Adapun menetapkan hukuman hadd bagi seseorang yang melakukan maksiat, ini adalah urusan yang dikhususkan kepada hujjah Allah atas penciptaanNya, dan dia mempunyai hukum pada penciptaan Allah jika memungkinkan dia menghukum mereka dan menegakkan Syariat Allah di dalamnya. Saya mohon kepada Allah agar melindungi anda dengan lindunganNya, dan mengislahkan anak-anak anda lelaki dan perempuan.

                             

S 48 / Saya menyampaikan surat saya kepada tuan dari seorang ibu yang dizalimi, saya menderita kemurungan psikologi yang teruk, ketika berusia 60 tahun, dan keadaan kesihatan saya buruk, dan saya mengidap beberapa penyakit pada usia tua saya. Allah SWT telah menganugerahkan kepada saya dengan empat orang anak perempuan yang melelahkan untuk membesarkan mereka dan menjaga keselesaan mereka, dan saya telah berusaha sekuat tenaga untuk mencari jalan agar mereka dapat menenangkan dan meyakinkan, dan saya telah berjuang untuk memberi pelajaran sehingga mereka memperoleh ijazah lebih tinggi, dan Al-Hamdu Lillah mereka sudah berkahwin, saya tidak mahu memanjangkan kata-kata saya, saya menyampaikan masalah saya kepada tuan: Saya mengadu tentang anak perempuan saya yang lebih tua dan dia adalah seorang doktor akademik, dia sudah berkahwin, Al-Hamdu Lillah, hidup selesa, dan keadaan kewangannya sangat baik. Dia enggan menolong saya kerana saya memerlukan rawatan dan ubat-ubatan, dan saya mempunyai keperluan makanan dan minuman harian saya, dan keadaan kami sukar, dan dia menolak dari menolong saya, yang membuat saya melepaskan maruah saya sebagai seorang ibu untuk mengambil sebahagian kecil daripadanya. Begitu juga dia susah untuk bertanya pada saya tentang penyakit saya. Apa yang perlu saya lakukan pada Allah pada tuan? Saya mengharapkan bantuan, dan apakah hukum dalam agama Islam?

Dan drbagai tambahan kata yang kedua, dan dari apa yang terdapat di dalamnya:

[Dengan hak berkat tuan doakanlah untuk saya supaya anak perempuan saya dengan rela hati membina rumah untuk saya dan membawa saya bersama-sama dengan anak-anak perempuan saya, dan menghapuskan dari kami kejahatan orang-orang yang mencari kepentingan keduniaan mereka, dan saya menunggu kelapangan dari Allah, dan saya sedang menunggu kelapangan dari Allah Taala, dan saya yakin dengan balasan tuan.]

J / Budaya manusia diterapkan dengan syarat seseorang mengucapkan terima kasih kepada orang yang telah berjasa kepadanya, jadi bagaimana jika ada banyak darah dan tanpanya orang ini tidak akan dapat bertahan hidup, dan bagaimana jika keadaan seseorang pada masa mereka melaksanakannya dia menjadi tidak mampu sepenuhnya, Yang paling kurang dan dapat diingat oleh seseorang ialah ibu bapanya menjaganya ketika dia masih muda, sehingga dia harus membalas budi kepada mereka berdua, dan dia menganggap mereka berdua sebagai orang yang berhak diberikan terima kasih, dan memberi balasan kepada mereka berdua kebaikan dengan kebaikan..

Firman Allah:

﴿وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَاناً حمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَ تْهُ كُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذَا بلَغَ أَشُدَّهُ وَبلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالحِاً تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyusukannya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: "Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri". [Al-Ahqaf: 15]

Saya mohon kepada Allah agar meluruskan urusan anda, dan mengasihani hati sebahagian dari anda kepada sebahagian yang, dan Dialah Yang Maha Penyayang dari para penyayang.

 

S 49 / Adakah boleh memberi sedekah kepada orang yang memerlukan, walaupun dia kafir?

J / Ia dibenarkan dan mustahab bagi anda untuk memperlakukan keluarga anda dengan baik dan menghormati mereka walaupun mereka tidak beriman..

 

S 50 / Apabila terjadi perkara yang melemaskan antara dua saudara lelaki, adakah dibolehkan berbohong untuk mendamaikan antara mereka? Apa yang diwajipkan syar’ei terhadap kedua saudara ini jika yang pertama menjadi berada di jurang, misalnya, dan yang lain berada di jurang, bagaimana akan diperbaiki di antara mereka, adakah dibolehkan berbohong sehingga mendamaikan antara mereka, atau membiarkan mereka menjadi mangsa rampasan Iblis yang direjam?

J: Kata-kata anda, semoga Allah menjayakan anda, seolah-olah pendamaian antara manusia hanya terbatas pada pembohongan!

Takutlah kepada Allah, dan damaikanlah di antara mereka dengan kata yang baik, ikhlas dan jujur, dan ingatkan mereka tentang hari-hari Allah dan auliak Allah, dengan tindakan dan toleransi mereka terhadap orang-orang yang berdosa, ingatkan mereka akan pahala Allah yang Dia sediakan untuk mereka yang berbuat kebaikan, orang-orang yang yang berbuat baik bila mereka diminta:

﴿وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ۞  وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ۞ الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ۞ وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ ۞ أُولَٰئِكَ جَزَاؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ 

Dan taatilah Allah dan Rasul, supaya kamu diberi rahmat. ۞ Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, ۞ (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. ۞ Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui. ۞ Mereka itu balasannya ialah ampunan dari Tuhan mereka dan syurga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah sebaik-baik pahala orang-orang yang beramal. [Aali Imran: 132-136]

 

S 51 / Saya seorang pelajar di Universiti Teknologi di Baghdad, Jabatan Kejuruteraan Bangunan dan Pembinaan. Saya telah menyelesaikan fasa ketiga, dan musim depan saya akan mula belajar di fasa keempat dan terakhir, dan saya sekarang bingung antara meneruskan pengajian saya di universiti dan belajar di Madrasah Ansar Al-Imam Al-Mahdi (as) di Najaf Al-Asyraf. Ramai ansar menasihati saya dan mengatakan bahawa Imam Ahmad Al-Hassan (as) mengesyorkan agar ansar menamatkan pengajian di universiti, tetapi ketika saya beristikharah kepada Allah AWJ, hasil Istikharah adalah meninggalkan universiti dan mula belajar di hauzah Saya menunggu nasihat dan arahan tuan untuk saya dan saya akan menurut perintah dan mematuhinya.

J / Semoga Allah memberikan anda kejayaan. Anda juga boleh mengikuti pelajaran Hauzah di Internet, dan dengan itu menggabungkan pengajian universiti anda dengan pengajian anda di Hauzah, dan dari Allah datangnya kemudahan.

Dr. Taufiq Al-Maghribi / Syawal 1433 Hijrah.

 

✡✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan