Soalan 54: Apakah maksud ayat-ayat di dalam Surah Al-Qiamah:
﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ
نَّاضِرَةٌ * إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ﴾
Wajah-wajah
(orang-orang mukmin) pada hari itu berseri-seri. * Kepada Tuhannyalah mereka
melihat. [Al-Qiamah 75:22] [146].
Jawapannya:
Makna nadzirah ialah mereka melihat kepada Muhammad (sawas), dia adalah
al-murabbi bagi wajah-wajah yang baik dan berseri-seri (nadzirah)
ini.
Berkata
Al-Shadiq (AS) kepada Hasyim Al-Shaidhawi : (Ya Hasyim, bapa ku bercakap kepadaku
dan dia lebih baik dariku, dari Rasulullah (sawas) bersabda: Mana-mana lelaki
dari yang miskin dari Syiah kami dan tidaklah sedemikian melainkan tab3ah.
Aku berkata: Semoga aku jadi tebusan Tuan, apakah dia al-tab3ah?
Beliau berkata: Dengan Lima puluh satu (51) rakaat dan berpuasa tiga hari
sebulan, apabila hari kiamat mereka keluar dari kubur mereka dengan wajah
mereka seperti bulan di malam bulan penuh, maka berkata seorang lelaki dari
mereka: keluarkanlah yang diberikan, dikatakan: Mintalah Tuhanku untuk melihat
wajah Muhammad (sawas) katanya: Dengan izin Allah Azza wa Jalla kepada penghuni
Syurga untuk ziarah Muhammad (sawas).
Beliau
berkata, akan dihadapkan kepada mimbar Rasulullah (sawas) terdapat permaidani dari permaidani syurga
yang akan mempunyai seribu Mirqat (anak tangga), di antara
anak tangga ke anak tangga
yang lain ada dorongan kuda,
maka Muhammad (sawas) dan Amirul Mukminin (as) akan menaikinya, Katanya
lagi: maka mimbar itu diapit oleh Syiah Aali Muhammad (as), maka Allah melihat kepada
mereka dan berfirman:
﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ
نَّاضِرَةٌ * إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ﴾
Wajah-wajah
(orang-orang mukmin) pada hari itu berseri-seri. * Kepada Tuhannyalah mereka
melihat. [Al-Qiamah 75:22]
Beliau
berkata: disinarkan cahaya ke atas mereka sehingga apabila salah seorang
daripada mereka kembali tidak mengira bidadari-bidadari memenuhi pengelihatan,
dan kemudian berkata: Abu Abdullah (as): Wahai Hashim ini adalah untuk mereka
yang beramal dengan amalan mereka.)[ 147]
✡✡✡✡✡
----------------------
[146]
– Al-Qiamat: 22-23.
[147]
– Bihar Al-Anwar: Jilid 24 hal 261.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan