Soalan
53: Apa yang di maksudkan dengan ayat :
﴿وَالشُّعَرَاءُ
يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ * أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ *
وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لا يَفْعَلُونَ﴾
Dan
penyair-penyair itu diikuti oleh orang-orang yang sesat. * Tidakkah kamu
melihat bahwasanya mereka mengembara di tiap-tiap lembah, * dan bahwasanya
mereka suka mengatakan apa yang mereka sendiri tidak kerjakan? [Al-Syu3ara’
26:224-226] [142]?
Jawapannya
: mereka ini adalah penggoda (orang-orang jahat, yang sesat-menyeleweng, yang
menggoda - menggiur) dalam ayat
﴿فَكُبْكِبُوا
فِيهَا هُمْ وَالْغَاوُونَ﴾
Maka
mereka dihumbankan ke dalam neraka bersama-sama orang-orang yang sesat, [143].
Mengulas
mengenai ayat ini, kata Al-Shadiq (as): (diturunkan kepada kaum dan menerangkan
keadilan dan kemudian kesalahan dan yang lain-lain) [144].
Ini
pengikut yang sesat-menyeleweng atau yang mengikut imam sesat mengetahui
kebenaran dan ciri-cirinya, mereka mengetahui keadilan Muhammad dan Aali
Muhammad (as), mereka ini bertaklid kepada ulamak yang tidak beramal yang
menyesatkan mereka dan apabila kamu tidak memberi perhatian kepada diri mereka
dimulakan dengan mereka, mereka akan memerangi Imam Mahdi (as).
﴿وَالشُّعَرَاء
يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ﴾
Dan
penyair-penyair itu diikuti oleh orang-orang yang sesat:
Penyair-penyair:
mereka adalah ulamak yang tidak beramal yang menyesatkan mereka: Al-Ghauun (orang-orang
yang sesat): mereka bertaklid dan mengikut kepada ulamak mereka.
﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ
فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ﴾:
Tidakkah
kamu melihat bahwasanya mereka mengembara di tiap-tiap lembah:
Iaitu
setiap kesesatan dan kebatilan yang diperkatakan, dan setiap kemerosotan dan penurunan
(merendahkan) kebenaran, dan Lembah: Ia rendah di muka bumi, satu padanan kepalsuan;
bahawa menjatuhkannya ke bawah dan ke dasar ke dalam jurang yang dalam.
﴿وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ
مَا لَا يَفْعَلُونَ﴾
dan
bahwasanya mereka suka mengatakan apa yang mereka sendiri tidak kerjakan.
Oleh
itu ulamak yang tidak beramal yang sentiasa berusaha mencari orang yang
terpengaruh dengan kehidupan dunia, setiap orang dari mereka ingin berumur seribu
tahun, dan mereka suka kemewahan dan kehidupan selesa yang jauh dari kehidupan
nabi-nabi dan rasul-rasul yang mereka dakwa mengikuti mereka semua, maka mereka
dapat berdiri bersama dengan yang hak atau melawan kepalsuan atau menginfak anak-anak
yatim dan janda-janda.
Dari
Abi Jafar (as), beliau berkata:
﴿الَّذِي يَرَاكَ حِينَ
تَقُومُ﴾
Yang
melihat kamu ketika kamu berdiri,
pada
nubuwah,
﴿وَتَقَلُّبَكَ
فِي السَّاجِدِينَ﴾
dan
(melihat pula) perubahan gerak badanmu di antara orang-orang yang sujud.
berkata
dalam sulbi-sulbi nabi-nabi,
﴿وَالشُّعَرَاءُ
يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ﴾
Dan
penyair-penyair itu diikuti oleh orang-orang yang sesat
berkata:
Aku dapat mengubah agama Allah dan pendapat mereka dalam melanggar perintah
Allah, tidakkah kamu penyair melihat dan pernah mengikut salah satu darinya? Sesungguhnya
padaku ia bermakna bahawa orang-orang yang meletakkan agama kita dengan pendapat
mereka maka mereka mengikut orang yang di atasnya, dan disahkan dengan kataNya:
﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ
فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ﴾
Tidakkah
kamu melihat bahwasanya mereka mengembara di tiap-tiap lembah,
(iaitu,
dipadankan dengan kebatilan dan dalil-dalil hujah yang mengelirukan (menyesatkan)
pada setiap mazhab penganut mazhab mereka)
﴿وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ
مَا لا يَفْعَلُونَ﴾
dan
bahwasanya mereka suka mengatakan apa yang mereka sendiri tidak kerjakan,
Katanya:
Mereka tidak melarang manusia dan tidak akan melarang mereka, mencegah
kemungkaran dan menyuruh berbuat kebaikan (makruf) dan akhirnya tidak mengerjakannya,
dan mereka yang mengekang hak Aali Muhammad) [145].
✡✡✡✡✡
----------------------
[142]
– Al-Syu3ara’: 224-226.
[143]
- penyair: 94.
[144]
– Al-Kafi: Jilid 2 hal 4 300 h, dari Bab ciri-ciri keadilan beramal dan
sebaliknya.
[145]
– Tafsir Al-Qumi: Jilid 2 hal 125.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan