Soalan
52:
بسم الله الرحمن الرحيم ﴿فَبَدَّلَ
الَّذِينَ ظَلَمُوا قَوْلاً غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنَا عَلَى
الَّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزاً مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ﴾
Dengan
menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Lalu orang-orang yang
zalim mengganti perintah dengan (mengerjakan) yang tidak diperintahkan kepada
mereka. Sebab itu Kami timpakan atas orang-orang yang zalim itu dari langit,
karena mereka berbuat fasik. [Al-Baqarah 2:59] [136].
Dan
firmanNya Yang Maha Tinggi:
﴿فَبَدَّلَ
الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلاً غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنَا
عَلَيْهِمْ رِجْزاً مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَظْلِمُونَ﴾
Maka
orang-orang yang zalim di antara mereka itu mengganti (perkataan itu) dengan
perkataan yang tidak dikatakan kepada mereka, maka Kami timpakan kepada mereka
azab dari langit disebabkan kezaliman mereka. [Al-A3raf 7:162] [137].
Mengapa
firmanNya Yang Maha Tinggi di dalam ayat pertama: (فأنزلنا)[Kami turunkan], dan dalam ayat kedua: (فأرسلنا)[Kami utuskan], apakah perbezaan antara keduanya? FirmanNya
Yang Maha Tinggi mulanya : (يفسقون)[ fasik - salah laku], dan yang satu lagi: (يظلمون)[menganiaya], apakah perbezaan antara keduanya?
Jawapannya:
firmanNya Yang Maha Tinggi:
﴿وَإِذْ
قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ
جَعَلَ فِيكُمْ أَنْبِيَاءَ وَجَعَلَكُمْ مُلُوكاً وَآتَاكُمْ مَا لَمْ يُؤْتِ
أَحَداً مِنَ الْعَالَمِينَ * يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ
الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلا تَرْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا
خَاسِرِينَ * قَالُوا يَا مُوسَى إِنَّ فِيهَا قَوْماً جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ
نَدْخُلَهَا حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا
دَاخِلُونَ * قَالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ
عَلَيهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبَابَ فَإِذَا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ
غَالِبُونَ وَعَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ * قَالُوا
يَا مُوسَى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَداً مَا دَامُوا فِيهَا فَاذْهَبْ أَنْتَ
وَرَبُّكَ فَقَاتِلا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ * قَالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ
إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ *
قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي
الْأَرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ﴾
Dan
(ingatlah) ketika Musa berkata kepada kaumnya: "Hai kaumku, ingatlah
nikmat Allah atasmu ketika Dia mengangkat nabi nabi diantaramu, dan
dijadikan-Nya kamu orang-orang merdeka, dan diberikan-Nya kepadamu apa yang
belum pernah diberikan-Nya kepada seorangpun diantara umat-umat yang
lain".* Hai kaumku, masuklah ke tanah suci (Palestina) yang telah
ditentukan Allah bagimu, dan janganlah kamu lari kebelakang (karena takut
kepada musuh), maka kamu menjadi orang-orang yang merugi.* Mereka berkata:
"Hai Musa, sesungguhnya dalam negeri itu ada orang-orang yang gagah
perkasa, sesungguhnya kami sekali-kali tidak akan memasukinya sebelum mereka ke
luar daripadanya. Jika mereka ke luar daripadanya, pasti kami akan
memasukinya".* Berkatalah dua orang diantara orang-orang yang takut
(kepada Allah) yang Allah telah memberi nikmat atas keduanya: "Serbulah
mereka dengan melalui pintu gerbang (kota) itu, maka bila kamu memasukinya
niscaya kamu akan menang. Dan hanya kepada Allah hendaknya kamu bertawakkal,
jika kamu benar-benar orang yang beriman".* Mereka berkata: "Hai
Musa, kami sekali sekali tidak akan memasukinya selama-lamanya, selagi mereka
ada didalamnya, karena itu pergilah kamu bersama Tuhanmu, dan berperanglah kamu
berdua, sesungguhnya kami hanya duduk menanti di sini saja".* Berkata
Musa: "Ya Tuhanku, aku tidak menguasai kecuali diriku sendiri dan
saudaraku. Sebab itu pisahkanlah antara kami dengan orang-orang yang fasik
itu".* Allah berfirman: "(Jika demikian), maka sesungguhnya negeri itu
diharamkan atas mereka selama empat puluh tahun, (selama itu) mereka akan
berputar-putar kebingungan di bumi (padang Tiih) itu. Maka janganlah kamu
bersedih hati (memikirkan nasib) orang-orang yang fasik itu".[Al-Maidah
5:20-26] [138].
Dalam
ayat-ayat ini sebab bagi kenyataan ini adalah perbuatan dosa (menyembah
berhala) atau azab (hukuman), kaum fasiq dan tidak mematuhi perintah
Allah, melalui Musa (as) yang mengarahkan mereka melakukannya. Hakikat bahawa kefasikan
(ingkar) ini datang dari keraguan dalam diri mereka dengan kenabian (nubuwah)
Musa (as), dan dia adalah Khalifah Allah di muka bumiNya dan harus dipatuhi. Pada
zahirnya keraguan ini pada kebanyakannya dan selalunya dengan (Al-Tiih - disesatkan)
kerana membantah Musa (as), dan penolakan (kafir) mereka pada kepimpinannya atau
kepimpinan saudaranya Harun (as). Tidak percaya (kafir) pada Khalifah Allah di
muka bumiNya ini ialah zalim, menzalimi diri mereka sendiri, kerana mereka sendiri
yang rugi pada mula dan akhirnya, di dunia dan di akhirat apabila mereka tidak
menyedari bahawa kerajaan itu milik Allah, dan Allah-lah yang melantik KhalifahNya
di bumiNya, dan mereka mesti taat kepadanya (as); kerana ketaatan padanya itu
ketaatan kepada Allah, dan menerima kerajaannya (as); kerana kerajaannya adalah
Kerajaan Allah SWT. Akibatnya, menzalimi kepada Khalifah Allah di bumiNya dengan
tidak menerima Wilayah Al-Ilahiyah .
Fasiq
atau yang jahat: Adalah mengingkari Khalifah Allah di bumiNya, dan tidak
menerima Perintah Al-Ilahiyah.
Dan
makna diturunkan azab: iaitu kedudukan dan kestabilan atas sesuatu kaum.
Adapun
dihantar (dikirim) azab: Adalah dengan menghantar malaikat melakukannya, dan ketika didatangkan
hukuman Ilahi kepada mereka diturunkan dan dijatuhkannya pada sesuatu kaum. Maka
azab yang dikirim adalah azab yang membayangi kaum itu atas keraguan mereka dan
dijatuhkan pada mereka, dan mungkin boleh dijatuhkan ke atas mereka dari semasa
ke semasa, seperti yang berlaku kepada Bani Israel dengan (Al-Tiih -
disesatkan), dijatuhkan kepada mereka azab setiap kali menyakiti Musa (as) dan mereka
kufur ingkar Wilayahnya dan Kekhalifahannya milik Allah di bumiNya. Terdapat
makna lain diturunkan azab dan dikirim azab bukan dikhaskan kepada
kedua-dua ayat, maka tidak perlu diterangkan mengenainya. Adapun maksud kedua-dua
ayat secara khusus:
1
- ﴿فَأَنْزَلْنَا عَلَى
الَّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزاً مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ﴾: Sebab itu Kami timpakan atas orang-orang yang zalim itu dari
langit, karena mereka berbuat fasik,
Iaitu
kami mengazab mereka, أنزلنا (Kami turunkan): dijatuhkan kepada mereka azab, mereka adalah
orang-orang yang berlaku zalim kepada Auliak Allah Musa dan Harun (as), dan ia
adalah pintu pertama menzalimi Muhammad dan Aali Muhammad (as); kerana mereka adalah
asas Wilayah Al-Ilahiyah. [139].
Sebab
diturunkan kepada mereka azab ini ialah: dosa-dosa dan penentangan kepada
perintah-perintah Al-Ilahiyah milik Allah di bumiNya, dengan keraguan atau ingkar
kebanyakan daripada mereka dengan nubuwah Musa (as) dan Kekhalifahannya.
2
– ﴿فَأَرْسَلْنَا
عَلَيْهِمْ رِجْزاً مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَظْلِمُون﴾:
Maka
Kami timpakan kepada mereka azab dari langit disebabkan kezaliman mereka,
Iaitu
Kami kirim (utus) malaikat membawa azab ke atas kepala mereka, kerana
kemunafikan mereka dan kekurangan iman dengan iman yang hakiki, mereka berlaku
zalim kepada Auliak Allah (as) dan KhalifahNya di bumiNya, jika hanya fasik
sahaja dan dosa sahaja daripada menerima Auliak Allah dan KhalifahNya di bumiNya
itu tidak terpaksa dikirimkan azab lebih utama diturunkanNya mengikut sunnah
Allah SWT, Tidak dijatuhkan azab kepada umat yang menentang perintah Allah SWT
dan menyeleweng dari jalan yang lurus, ia hanya selepas diutus seorang rasul [140].dan
mendustakan dan mengejek-ejeknya. Wilayah pada Waliy Allah SWT tidak terjejas
kebaikannya dengan yang buruk, dan memusuhi Waliy Allah dan KhalifahNya di bumiNya
tidak mendatangkan keburukan dan kebaikan padanya [141].
Dari kedua-dua ayat ini
kita dapat faham bahawa Allah SWT menghantar azab apabila umat yang berpaling
dari Waliy Allah dan KhalifahNya di bumiNya, sementara azab yang diturunkan
kepada mereka jika mereka terus berdosa (fasiq) dan menentang kepada Perintah-perintah
Al-Ilahiyah yang disampaikan kepada mereka. Mungkin dikirim dan diturunkan azab
kepada mereka serta-merta jika mereka berterusan selepas perkataan Allah dan
menganiaya Waliy Allah dan mereka melakukan kedurhakaan pada perintah Allah
Yang Maha Suci, Walhamdu Lillahi Wahdah. (dan pujian bagi Allah semata-mata).
✡✡✡✡✡
--------------------------------
[136]
– Al-Baqarah 2:59.
[137]
– Al-A3raf 7:162.
[138]
– Al-Maidah 5:20-26 .
[139]
- Dari Daud Al-Raqi, dia berkata: Aku bertanya kepada Aba Abdillah (as) ... sehingga
dia (as) berkata: ( ... Apabila Allah mahu mencipta penciptaan mereka
bertebaran antara tangan-tanganNya dan dikatakan kepada mereka: Siapa Tuhan
kamu? Yang pertama menjawab: Rasulullah (sawas) dan Amirul Mukminin (as) dan
para Imam (shalawat Allah 3alaihim) mereka berkata: Engkau Tuhan kami. Maka
mereka membawa ilmu dan agama, dan kemudian dikatakan kepada malaikat: Mereka membawa
agamaKu, ilmuKu dan amanahKu pada ciptaanKu dan mereka orang-orang yang bertanggungjawab,
dan kemudian dikatakan kepada bani Adam: Akuilah bagi Allah dengan Al-Rububiyah
dan bagi orang-orang Kelompok itu Wilayah dan Ketaatan, mereka berkata: Ya
Tuhan kami, kami berikrar, Allah berfirman kepada malaikat: Saksikanlan. Berkata
malaikat: Kami menyaksikan, supaya mereka tidak mengatakannya esok (nanti), Sesungguhnya
kami adalah orang-orang yang terlupa atau mengatakan Sesungguhnya orang-orang
tua kami telah mempersekutukan Tuhan sejak dahulu, sedang kami ini adalah
anak-anak keturunan yang (datang) sesudah mereka. Maka apakah Engkau akan
membinasakan kami karena perbuatan orang-orang yang sesat dahulu, Wahai Daud, Wilayah
kami diakad (diikrar) ke atas mereka dalam Persetiaan (Al-Mitsaq) ) Al-Kafi: Jilid
1 halaman 133-134 , H 7.
[140]
- Yang Maha Tinggi berfirman: (dan Kami tidak akan mengazab sebelum Kami
mengutus seorang rasul.) Al-Isra’ 17:15.
[141]
- Ini diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas3ud berkata: Rasul Allah (sawas)
bersabda: ( Wahai Ali - sebagai contoh pada pimpinan Auliak Allah dan KhalifahNya
di bumiNya, dan hanya apa yang dikatakan (sawas) yang sedang dijalankan pada Aushiak
selepas dia dan Khalifah Allah di muka bumiNya kesemuanya - jika seorang hamba dari
hamba Allah seperti apa yang dipunyai Nuh pada kaumnya, dan baginya seumpama
seketul emas diinfak di jalan Allah, memanjangkan usianya walaupun berhaji seribu
haji dan kemudian terbunuh di antara Shafa dan Marwah, tetapi tidak berwaliykan
engkau Wahai Ali, tidak akan mencium bau Syurga dan tidak masuk ke dalamnya, Aku
tahu Wahai Ali bahawa mengasihimu kebaikan, tidak merosakkan dengan yang tidak
baik, dan yang memburukkan engkau tidak berguna ketaatannya, Wahai Ali jika
bertaburan yang dikelilingi orang munafik yang tidak suka engkau, walaupun hanyut
melanda orang mukmin tidak memburukkan engkau, Oleh kerana mengasihi engkau
adalah iman dan memburukkan engkau adalah munafik, tidaklah yang mengasihi engkau
melainkan orang yang beriman dan bertakwa, dan tidaklah yang memburukkan engkau
melainkan orang yang munafik lagi jahat ) Bihar Al-Anwar : Jilid 39 halaman
280, Naqalan 3an Bisyarah Al-Mushthafa: halaman 114.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan