Halaman

Isnin, 24 Mac 2014

Al-Tauhid التوحـيد

Al-Tauhid
التوحـيد

Hakikat Tauhid tidak akan terhenti pada sifat-sifat yang menghimpunkan nama-nama Allah, jadi Kalimah " لا إله إلا الله- la ilah illa Allah (Tiada Tuhan melainkan Allah )" bukan akhir (penamat) bagi Tauhid, sebaliknya, ia adalah permulaan kepada Tauhid. Dan akhir bagi Tauhid dan Hakikat Tauhid adalah (Dia) [atau هو - Huwa dalam bahasa Arab]. Dan seperti yang saya telah bentangkan sebelum ini, ini "ه" (atau huruf الهاء - "Haa'" yang merupakan huruf pertama perkataan "Huwa") adalah untuk mengiyakan (mengesahkan), dan "و" (atau huruf "واو - wau") adalah untuk keghaiban yang Ghaib itu. Sesungguhnya Dia adalah Saksi Yang Ghaib, Maha Suci lagi Maha Tinggi dan dari apa yang mereka sekutukan. Dan kerana itu, Surah Al-Tauhid (Al-Ikhlas) adalah { قل هو- Katakanlah Dia}, ​​dan selebihnya adalah ulasan, perincian dan penjelasan. Dan seperti yang telah saya jelaskan, Allah atau Kota Kesempurnaan Ilahiyah hanya satu Tajalli untuk Hakikat dan Realiti (هو - Dia), dan "الله - Allah" adalah sifat bagi-Nya SWT yang menghadap dengannya penciptaan-Nya untuk dikenal, dan bukan (هو - Dia) SWT.

Dan apa yang dituntut daripada manusia adalah Martabat Tauhid ini, Martabat Hakikat dan Realiti (al-haqiqah wa al-kunh); kerana ia mewakili bagi menafikan sifat-sifat dari-Nya Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi dan dengan ikhlas sepenuhnya kepada Dia SWT dalam ibadah hakiki dan sujud yang hakiki, dan yang lain dari ibadah dan keikhlasan ini dan juga hala tuju (matlamat) ini tidak pernah bebas daripada syirik dalam martabat tertentu.


Oleh itu, Ketuhanan (Uluhiyah) adalah wajah-Nya SWT yang Dia telah hadapkan kepada penciptaan-Nya, apa yang sesuai untuk mereka dan apa yang sesuai untuk keadaan mereka, kerana mereka adalah penciptaan dan sifat mereka serba kurang dan lemah. Oleh itu, apa yang sesuai adalah bahawa Allah SWT menghadapi mereka dengan Kesempurnaan supaya mereka boleh berpaling kepada-Nya dan memenuhi kekurangan mereka dan mengenali-Nya dengan martabat tertentu melalui jalan permulaan dalam makrifat ini, dan itu adalah makrifat Kesempurnaan mutlak melalui memenuhi kekurangan dalam halaman kewujudan manusia yang tidak lengkap. Oleh itu, dengan menghadkan makrifat (mengenal) Ketuhanan (Uluhiyah) adalah kejahilan, kelemahan dan kehilangan yang besar. Bahkan, manusia perlu (mesti) menjadikan matlamat makrifatnya adalah makrifat (mengenal) Hakikat dan Realiti yang kita boleh namakan sebagai Hakikat Makrifat, dan mungkin hakikat akhir makrifat dinisbahkan pada makhluk yang dicipta; kerana ia adalah makrifat yang tidak mampu dicapai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan