Soalan 86: Apakah yang di
maksudkan dengan ayat-ayat ini:
﴿مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا
نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى
كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾
"Ayat mana saja yang Kami
nasakhkan, atau Kami jadikan (manusia) lupa kepadanya, Kami datangkan yang
lebih baik daripadanya atau yang sebanding dengannya. Tidakkah kamu mengetahui
bahwa sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu? [Al-Baqarah
2:106]
Dan Firman Allah SWT:
﴿وَإِذَا بَدَّلْنَا آيَةً مَكَانَ آيَةٍ
وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُنَزِّلُ قَالُوا إِنَّمَا أَنْتَ مُفْتَرٍ بَلْ
أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ﴾
Dan apabila Kami tukarkan suatu
ayat di tempat ayat yang lain padahal Allah lebih mengetahui apa yang
diturunkan-Nya, mereka berkata: "Sesungguhnya kamu adalah orang yang
mengada-adakan saja". Bahkan kebanyakan mereka tiada mengetahui. [An-Nahl
16:101]
Jawapan: Nasakh a
dan mansukh b adalah sunnah dari kebiasaan Allah (sunnatullah)
SWT dalam Syariat Samawi sebelum Islam lagi, bahawa Allah pernah mengharamkan
kepada orang-orang Yahudi beberapa urusan, sehingga diutus Isa a.s. supaya dia
boleh menghalalkan apa yang telah diharamkan ke atas mereka, sebagaimana firman
Allah SWT:
﴿فَبِظُلْمٍ
مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ
وَبِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيراً﴾
"Maka disebabkan kezaliman
orang-orang Yahudi, kami haramkan atas (memakan makanan) yang baik-baik (yang
dahulunya) dihalalkan bagi mereka, dan karena mereka banyak menghalangi
(manusia) dari jalan Allah, " [An-Nisa 4: 160.]
Dan Isa as dalam Qura'n
berkata:
﴿وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ
عَلَيْكُمْ وَجِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ﴾
"dan untuk menghalalkan
bagimu sebagian yang telah diharamkan untukmu, dan aku datang kepadamu dengan
membawa suatu tanda (mukjizat) daripada Tuhanmu. Karena itu bertakwalah kepada
Allah dan orang-orang yang taat. " [Aali Imran 3:50]
Dan dalamnya banyak peraturan
(hukum), tidak kurang pula hukum yang ada pada Muhkam (nyata) dan Mutasyabihat
(kiasan), bahkan yang Nasakh dan mansukh dari al-Mutasyabih (kiasan), dan mengenainya
tidak ada yang tahu kecuali yang ma'sum, atau kepada orang yang didatangkanNya..Dan
yang dimansukhkan sama ada syari’at keseluruhan, atau hukum tertentu yang
merupakan undang-undang dan Syari’at Allah pada satu zaman ke zaman yang lain,
diwajibkan beriman kepadanya, dihormati, dan menyucikannya; kerana ia adalah
suatu perintah (urusan) dari perintah-perintah Allah Yang Maha Suci dan Maha
Tinggi.
Dan Ia masih belum dimansukhkan,
akan ada pada suatu masa dan pada ar-Raj’a dalam zaman al-Qaim a.s, jadi dia a.s.akan
memerintah dengan Syari’at sebelumnya, sehingga akhir dengan Islam, dan
beberapa penyokongnya (Ansar) akan membantah, seperti yang disebut dalam
riwayat dari Ahlulbayt a.s, kerana dia akan memerintah dengan hukum dari
Nabi-nabi terdahulu dan Syari’at mereka, sementara ada yang berselisih dengan
Islam seperti yang diketahui.
Dan di antara sebab-sebab
pelaksanaan hukum al-Qaim dengan Syari’at yang terdahulu kerana dia adalah pelaksana
agama Allah di muka bumiNya, dan semua Nabi-nabi dan Rasul-rasul adalah pemberi
khabar gembira dan pemberi peringatan, dan Syari’at mereka tidak diberikan
hak-hak mereka dalam realiti dan dalam pelaksanaan. Allah SWT berfirman:
﴿شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ
نُوحاً وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ
وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَى
الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ
وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ﴾
"Dia telah mensyari'atkan
bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang
telah Kami wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim,
Musa dan Isa iaitu: Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah
tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka
kepadanya. Allah menarik kepada agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan
memberi petunjuk kepada (agama)-Nya orang yang kembali (kepada-Nya)." [Asy-Syura
42:13]
Orang yang disyari'atkan agama kepada
mereka adalah: keluarga Muhammad a.s; kerana mereka merupakan pewaris para
Nabi, dan ayat ini dikhaskan kepada al-Qaim a.s, untuk dia diturunkan ayat dan ditujukan
kepada beliau.
Dan Allah SWT berfirman kepada
Sulaiman a.s:
﴿هَذَا عَطَاؤُنَا
فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسَابٍ﴾
"Inilah anugerah Kami; maka berikanlah
(kepada orang lain) atau tahanlah (untuk dirimu sendiri) dengan tanpa hisab
(batas)".. [Shad 38:39]
itu adalah Sulaiman (a.s)dan al-Qaim keluarga Mohammed (a.s) Perkara ini
diberi kuasa untuk
memutuskan dengan
apa yang dikehendakinya, mengikut ilmu yang Allah kurniakan kepadanya.
Diririwayat dar al-Baqir as
berkata: "al-Qaim akan memutuskan dengan
keputusan yang beberapa para sahabat akan menolaknya, dan di antara mereka akan
didahuluinya dengan pedang, dan itulah keputusan Adam a.s, maka dia akan mendahului
mereka dan memancung leher mereka. dan demikian pula dia akan memutuskan kali kedua dari kumpulan lain
akan menolak, dan di antara mereka akan didahuluinya dengan pedang, dan itulah keputusan
Daud a.s, maka dia akan mendahului mereka dan memancung leher mereka, dan
demikian pula dia akan memutuskan kali
ketiga dari kumpulan lain akan menolak, dan di antara mereka akan didahuluinya dengan
pedang, dan itulah keputusan Ibrahim a.s, maka dia akan mendahului mereka dan memancung
leher mereka, dan demikian pula dia akan memutuskan kali
keempat dan ia adalah keputusan Muhammad (sawas), dan tidak seorang pun yang
akan menolaknya "
Dan di antara ayat-ayat yang
dimansukhkan, yang al-Qaim beramal dengannya adalah:
: ﴿لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي
الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَو تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ
اللَّه﴾
Kepunyaan Allah-lah segala apa
yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Dan jika kamu melahirkan apa yang
ada di dalam hatimu atau kamu menyembunyikan, niscaya Allah akan membuat
perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu.[Al-Baqarah 2:284]
Dan ayat ini dimansukhkan
dengan ayat-ayat yang datang selepasnya dari Surah Al-Baqarah, dan dengan ini -
al-Qaim a.s. akan beramal bagi pihak ayat yang dimansukhkan ini seperti apa
yang telah dinyatakan di dalam riwayat Ahlulbayt (as),
Dia (al-Qaim) akan membunuh lelaki
yang menentang dengan pedang - dengan tangannya, maka dia akan berkata kepada
mereka dudukkan dia dan penggal lehernya, padanya tidak ada apa yang jelas darinya
yang tidak bertentangan dengan Syariah dan dia layak dibunuh , tetapi al-Qaim a.s.
tidak akan menghukum manusia menurut dirinya.
Dari Al-Shadiq a.s. beliau
berkata: " seorang lelaki akan di depan al-Qaim (as) mengarahnya dan
melarangnya, sehingga dia (al-Qaim) berkata palingkan dia, jadi mereka palingkan
dia lebih ke depan, maka dia akan memerintahkan untuk memenggal lehernya, dan
tidak ada yang tinggal diantara ufuk melainkan takut kepadanya " [1]
Dari Al-Baqir a.s. katanya:
"Seseorang dipanggil Al-Mahdi, kerana dia membuka rahsia, sehingga dia
dihantar kepada seorang lelaki, bahawa orang itu tidak akan tahu apa dosanya lalu
dia membunuhnya " [2]
Dari Muawiyah Al-Dahni dari Abi
Abdullah pada firman Allah SWT:
﴿يُعْرَفُ
الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ﴾
"Orang-orang yang berdosa
dikenal dengan tanda-tandannya, lalu dipegang ubun-ubun dan kaki mereka." [S
Ar-Rahman 55:41]
Jadi dia berkata: Wahai Muawiyah,
apa yang mereka katakan tentang ini, dia berkata: mereka mendakwa bahawa Allah Tabaraka
Wa Ta’ala mengetahui orang yang berdosa dengan tanda-tanda mereka pada hari kiamat,
maka Dia akan memerintahkan mereka untuk memegang ubun-ubun dan kaki mereka,
dan dihumbankan ke neraka, Oleh itu Dia a.s. berkata kepadaku: Bagaimana akan Allah
Tabaraka Wa Ta’ala perlu untuk mengetahui makhluk diwujudkan diciptakanNya? Aku
berkata: Semuga diriku jadi tebusan tuan, mengapa demikian? dia berkata: Jika al-Qaim
bangkit, Allah akan memberinya tanda, dan dia akan mengarahkan orang kafir -
dan memegang ubun-ubun dan kaki mereka - dan dipancung dengan pedang dengan
sekali pancung." [3]
Dan supaya gambarannya lebih jelas,
terangkan sedikit lagi pada ayat yang di-mansukh-kan ini:
﴿لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي
الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَو تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ
اللَّه﴾
"Kepunyaan Allah-lah
segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Dan jika kamu
melahirkan apa yang ada di dalam hatimu atau kamu menyembunyikan, niscaya Allah
akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu. " [Al-Baqarah
2:284]
dan ayat yang me –nasahk-nya
adalah
: ﴿.... لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا
وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ...﴾
"…Allah tidak membebani
seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala apa yang
diusahakannya dan ia mendapat siksa apa yang dikerjakannya…" [Al-Baqarah 2:286]
Pada hakikatnya ia adalah syarat
pada ayat-ayat sebelumnya, iaitu beriman kepada Allah, dan dengan apa yang
telah diturunkan kepada Rasul dan malaikat dan Kitab-kitab Samawi, dan tidak
membezakan di antara mereka (rasul). Dan beriman dengan Kitab-kitab dan
Nabi-nabi yang datang bersamanya, adalah untuk menerima amalan al-Qaim a.s.
dengannya, dan menyerahkan kepadanya jika dia menghukum dengan hukum yang
terkandung di dalamnya - walaupun ia bertentangan Hukum Islam. Kerana al-Qaim
a.s. adalah ma’sum, dan tiada yang datang darinya melainkan yang benar - dan ia
telah disebut di dalam riwayat bahawa dia akan datang dengan Islam baru.
Abdullah bin Ataa dia berkata:
Aku bertanya Al-Baqir a.s: Jika al-Qaim a.s. bangkit apakah cara dia datang kepada
manusia? Beliau berkata: "Dia akan memusnahkan seperti yang dilakukan Rasulullah
sawas, mengembalikan Islam yang baru "[4]
Dari Al-Baqir a.s: beliau
berkata: " Al-Qaim kami jika dia bangkit - dia akan memanggil manusia kepada satu
perkara baru, sama seperti keadaan Rasulullah sawas seru kepadanya, dan Islam dimulakan
asing dan akan kembali asing seperti mana ia bermula – maka beruntunglah bagi
orang-orang yang asing " [5]
Dan begitulah kekalnya Al-Khidir,
Elia, dan Isa a.s. supaya mereka boleh menyaksikan kepada manusia bahawa
pelaksanaan hukum saw al-Qaim adalah apa yang didatangkan kepada Adam, Nuh,
Ibrahim, Musa dan Isa a.s. Dan akhirnya dia akan memerintah dengan hukum Islam
dan apa yang datang dari Muhammad sawas dan bahawa tidak ada percanggahan sebenar
antara apa yang telah datang kepada Nabi –nabi terdahulu dengan apa yang didatangkan
kepada Muhammad sawas.
✡✡✡✡✡
------------
-a- Nasakh adalah
sesuatu yang membatalkan, menghapuskan atau memindahkan.
-b- Mansukh adalah yang
dibatalkan, dihapus, dipindahkan
[1] Gaibat Al-Nu3mani: halaman halaman 245 Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 355
[2] Bihar Al Anwar Jilid.52 hal.
390
[3] Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 321
[4] Gaibat Al-Nu3mani: halaman 238 Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 354
[5] Gaibat Al-Nu3mani: halaman 336 Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 366
Tiada ulasan:
Catat Ulasan