Muzik
  dan Hukumnya 
12
  November 2012 Super User 
Dengan
  nama Allah, Yang Maha Pemurah dan lagi Maha Penyayang  
Segala
  puji-pujian tertentu bagi Allah , Tuhan semesta alam 
Selawat
  dan salam Allah ke atas Muhammad dan keturunannya, para Imam dan paraMahdi . 
 | 
  |
Ini
  adalah kenyataan hukum muzik merujuk kepada menggunakannya atau mendengar
  atau menggunakan alat, seperti yang dijelaskan oleh Imam Ahmad al- Hassan as
  sebagai tindak balas kepada soalan-soalan yang telah dihantar kepadanya as.
  Dan saya akan menyebut perkara itu dengan empat perkara: 
Pertama:
  Adakah dilarang (haram) untuk menggunakan alat muzik. 
S:
  Bolehkah (halal) pergi ke majlis perkahwinan yang hanya wanita hadir,
  walaupun ada acara menyanyi dan menari? 
J:
  Adalah dibenarkan jika terdapat hanya wanita, dan lelaki tidak boleh mendengarnya.
  Juga, jika tiada ada yang dilarang seperti penggunaan alat muzik. 
Rujukan
  : Jawapan Fiqh, Hal Ehwal Pelbagai. 
Kedua:
  Ia adalah dilarang mendengar muzik dan tidak dilarang untuk mendengarnya.
  Dalam jawapan kepada soalan yang dihantar kepada Imam Ahmad al-Hasan as
  tentang muzik dan lagu-lagu, beliau berkata , "Muzik adalah dilarang dan
  lagu-lagu adalah dilarang dan mendengarnya juga adalah dilarang. Dan
  mendengar dengan sengaja, dan ia bukan seperti pendengaran yang tidak
  disengajakan. Apa yang dibenarkan hanyalah gendang perang dan meniup tanduk (tetuang)
  untuk pemberitahuan. " 
Rujukan
  : Al- Jawab al- Monir Vol. 3 Q. 251. 
Dan
  beliau saw ditanya mengenai perselisihan ulama mengenai keharusan mendengar
  muzik klasik , jadi dia saw berkata, 
"
  Ia tidak dibenarkan untuk mendengar muzik. " 
Rujukan
  : Al-Jawab al-Monir Jilid. 4 Soalan. 351. 
Dan
  beliau as ditanya mengenai majlis-majlis agama yang diadakan di mana Nasyid adalah
  diperdengarkan, yang mengandungi muzik di samping bertepuk tangan dan halahil
  .* Jadi jawapan dari beliau as adalah, "Bertepuk tangan adalah dibenarkan.
  Bagi halahil wanita, ia adalah dibenarkan di hadapan wanita dan tidak
  dibenarkan di hadapan lelaki asing. Dan adalah dilarang untuk mendengar muzik." 
Rujukan
  : Jawapan Fiqh, Hal Ehwal Pelbagai. 
*
  Halahil : jeritan (hilaian) nada tinggi kegembiraan dilaungkan oleh wanita
  semasa perayaan atau majlis-majlis perkahwinan atau sambutan perkahwinan. -Pentj
  . 
Ketiga:
  muzik yang ditegah untuk mendengar dan dilarang untuk digunakan adalah muzik
  lagu-lagu dan perayaan atau sama jenis hiburan, yang meluas hari ini. 
S
  : Apakah keputusan menggunakan kesan bunyi dalam filem? 
J:
  Merujuk kepada muzik, jika ia adalah muzik lagu-lagu atau yang serupa maka ia
  tidak dibenarkan untuk menggunakannya. Bagi kesan bunyi yang bagi tujuan
  menunjukkan bahawa keadaan sedih, atau yang berkenaan dengan menakutkan ...
  dan lain-lain , maka ia adalah dibenarkan. Ini bermakna bahawa ia adalah
  dibenarkan untuk menggunakan jenis kesan seperti kesan bunyi dalam filem. 
Rujukan
  : Jawapan Fiqh , Hal Ehwal Pelbagai. 
Keempat:
  Terdapat bunyi yang dibuat oleh alat-alat elektronik yang dihasilkan dan
  digunakan dalam puisi dan Nasyid . Dan hukumnya dijelaskan dalam soalan
  seterusnya dan jawapan. 
S:
  Kami bekerja dalam menghasilkan puisi dan Nasyid yang berkaitan dengan
  panggilan yang diberkati , dan kami meminta suatu ketetapan berkenaan
  kesan-kesan bunyi yang dibenarkan seperti bunyi gendang dan tanduk dan
  bertepuk tangan atau beberapa bunyi organ-organ dan piano . Apakah keputusan
  mengenai ini? 
J:
  Bunyi bertepuk tangan, gendang dan tanduk (tetuang) digunakan untuk
  pemberitahuan, seperti yang telah digunakan dalam peperangan, atau apa yang
  dekat dengannya, adalah dibenarkan untuk digunakan. 
Bunyi
  yang dihasilkan oleh alat-alat elektronik juga dibenarkan jika tidak seperti untuk
  cara perayaan dan hiburan; satu contoh apa yang dibenarkan dari peranti
  elektronik membunyikan seperti titisan hujan, siulan angin, bunyi gendang
  perang atau bunyi sedih ... dan lain-lain . 
Dan
  mana-mana bentuk puji-pujian atau pengucapan yang biasa digunakan oleh orang ramai
  satu perbuatan yang songsang , hiburan dan keramaian harus dielakkan walaupun
  ia bebas daripada muzik atau kesan bunyi. 
Rujukan
  : Jawapan Fiqh, Hal Ehwal Pelbagai. 
Ini
  adalah satu kenyataan ringkas beberapa perkara-perkara yang berkaitan dengan muzik,
  dan saya berharap dari Allah bahawa hamba-hambanya yang beriman akan mendapat
  manfaat daripadanya. 
Dan
  puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. 
Disediakan
  oleh Sheikh Alaa al–Salem 
-
  Lihat juga di: http://saviorofmankind.com/homepage/88-english-uk/article/359-verdict-on-music#sthash.4WtKzvqp.dpuf 
 | 
 |
Isnin, 9 Disember 2013
Muzik dan Hukumnya
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)

Tiada ulasan:
Catat Ulasan