Soalan 87: Adakah terdapat
sebab bagi kelahiran Ali (as) di Ka’bah?
Jawapan: Ka’bah, atau Bait
Allah Al-Haram (Rumah Allah Yang Mulia) adalah tajalli (penampakan) dan zuhur (kemunculan)
bagi Bait Al-Ma’mur yang terletak di langit untuk para malaikat bertawaf, dan
memohon ampun kerana membahas (menegur) Allah SWT dalam urusan menjadikan Adam(as)
sebagai KhalifahNya. Setelah Adam (as) melampaui batas terhadap Pohon Ilmu Aali
Muhammad (as) dan Pohon Wilayah
﴿وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً﴾
[tidak Kami dapati padanya keazaman
yang kuat.] [153], iaitu, untuk memikul Al-Wilayah Aali Muhammad
(as) [154), dimana dia diturunkan ke bumi dan diperintahkan untuk
melakukan tawaf pada Ka’bah dan memohon ampun kepada Allah atas kelemahannya (kekurangannya).
Kemudian Allah mensyariatkan haji
ke Bait Al-Haram (Ka’bah) untuk memperkenalkan manusia kepada Hujah Allah di zaman
mereka dan wilayah mereka dan mengakui kelemahan (kekurangan) dan memohon ampun
atas kekurangan mereka dalam menunaikan hakNya [155], kerana itulah
Allah memerintah umat Islam untuk menjadikan Ka’bah Kiblat mereka tidak seperti
umat sebelumnya dimana Kiblat mereka adalah Bait Al-Maqdis.
Dan di dalam perkara ini, ada
beberapa hal yang perlu dijelaskan:
1 - Ka’bah mempunyai hubungan
yang kuat dengan makna wilayah (taat setia), sebagaimana Haji dilakukan
semata-mata untuk bertemu dengan Hujjah Allah, dan menunjukkan wilayahnya kepada
manusia dan memohon ampun atas kelemahan (kekurangan) pada hak-hakNya.
2 - Ka’bah adalah kiblat solat
dan sujud kepada Allah SWT, walaupun sujud sebelumnya adalah sujud kepada Adam
yang dilantik sebagai KhalifahNya dan HujjahNya. bahkan sujud pada Nur (Cahaya),
yang terdapat di dalam sulbi Adam, dan ia adalah Nur Amir Al-Mukminin Ali (as),
dan adalah Kiblat pertama para malaikat yang padanya mereka semua hadapkan dan ia
adalah Ali bin Abi Talib (as), Kiblat yang sebenar bukanlah Ka’bah dan
batu-batunya, tetapi Kiblat itu adalah Jauhar (permata) yang dilahirkan di
dalam Ka’bah, dan ia adalah Waliy Allah dan hujjahNya yang penuh, iaitu Ali bin
Abi Talib (as), dan di sinilah diletakkan Hajar Al-Aswad di sudut (penjuru) Ka’bah;
kerana Kitab (Tulisan) Persetiaan yang diambil Allah atas manusia ke atas Wilayah
Ali bin Abi Talib (as).
Oleh itu, orang yang menghadap
ke Kaabah telah mengakui Wilayah Ali bin Abi Talib (as) dengan perbuatannya itu
dalam keadaan terpaksa, walaupun dia tidak percaya dengan perkataan dan hatinya,
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعاً
وَكَرْهاً﴾
[Hanya kepada Allah-lah sujud segala
apa yang di langit dan di bumi, baik dengan kemauan sendiri ataupun terpaksa] [156],
secara sukarela bagi mereka yang mengakui pada Wilayah dan secara terpaksa kepada yang tidak mengiktiraf pada
Wilayah.
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ
وَمَنْ فِي الْأَرْضِ وَالشّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ
وَالشَّجَرُ وَالدَّوُابُّ وَكَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ
الْعَذَابُ وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ
يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ﴾
Apakah kamu tidak mengetahui,
bahawa kepada Allah bersujud apa yang ada di langit, di bumi, matahari, bulan,
bintang, gunung, pohon-pohonan, binatang-binatang yang melata dan sebagian
besar daripada manusia? Dan banyak di antara manusia yang telah ditetapkan azab
atasnya. Dan barangsiapa yang dihinakan Allah maka tidak seorangpun yang
memuliakannya. Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki. [157].
Mereka yang sujud kepada Allah tetapi
mereka akan diazab adalah kerena mereka tidak mengenali (mengakui) pada Wilayah
Ali (as) samada dengan perkataan mahupun dengan hati, namun mereka terpaksa
mengakuinya menerusi perbuatan mereka dan sujud ke tempat dimana Imam Ali (as) dilahirkan
iaitu Ka’bah, dan Allah SWT telah menghina mereka melalui sujud yang mereka
lakukan dan akan menjadikan mereka berada di dalam kerugian:
﴿وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ﴾
Dan barangsiapa yang dihinakan
Allah maka tidak seorangpun yang memuliakannya. [158].
Jelas bahawa Kiblat itu adalah untuk
bertawajjuh (menghadap) kepada Allah dan dengannya Allah SWT dikenali, Kiblat
pada hakikat adalah manusia yang sempurna (Insan Kamil), dengannya akan dikenal
Allah dan dia adalah wajah Allah SWT, yang dengannya telah menghadap penciptaannya.
Dan bertawajjuh (menghadap) kepadanya adalah bertawajjuh kepada Allah. Insan
Kamil adalah Ali bin Abi Talib (as), penguhulu Aushiak dan Auliak, Allah telah menjadikan
beliau lahir keluar dari Ka’bah adalah untuk mengatakan bahawa manusia ini
adalah Kiblat dan hujjaj (Haji) kamu kepadanya, dan untuk itu Allah SWT mengatakan,
Aku tidak mencipta Ka’bah melainkan untuk Ali (as) dan dilahirkan Ali (as) di
dalamnya. Oleh itu, jika aku mempunyai anak, pasti anak itu akan dilahirkan di
RumahKu,
﴿قُلْ إِنْ كَانَ لِلرَّحْمَنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ
الْعَابِدِينَ﴾
Katakanlah, jika benar Tuhan
Yang Maha Pemurah mempunyai anak, maka akulah orang yang mula-mula memuliakan
(anak itu). [159].
Maka, siapakah yang lebih wajar
dijadikan sebagai Kiblat; batu binaan atau yang mensucikan batu-batuan binaan
dengan sebab kelahirannya di dalamnya?
Berkata Isa (as) apa yang
bermaksud: (kamu ulamak al-suuk yang bersumpah dengan haikal (Gereja) tidak
mematuhi haknya tetapi bersumpah dengan haikal emas kamu mematuhi haknya, Hai
kamu orang-orang bodoh dan orang-orang buta, apakah yang lebih penting, emas
atau Rumah Tuhan yang menguduskan emas itu) [160].
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[153] – Thaha 20:115.
[154] - Abi Ja'far (AS)
berkata: (Allah mengambil Persetiaan ke atas para Nabi, FirmanNya, bukankah Aku
Tuhanmu dan bahawa Mohammad RasulKu dan Ali Amir Al-Mukminin? Mereka menjawab:
Ya. Maka disahkan nubuwah mereka. Kemudian diambil Persetiaan ke atas Uuli Al-‘Adzim,
Bahawa Aku Tuhan kamu dan Mohammad RasulKu, Ali Amir Al-Mukminin, Aushiak
selepasnya Wali UrusanKu dan Pemyimpan IlmuKu, dan bahawa Mahdi akan memenangkan
agamaKu, dan dia menzahirkan KerajaanKu, dan membalas bela musuh-musuhKu dan
mengabdi padanya secara sukarela atau terpaksa, mereka berkata, Kami berikrar
-. Wahai Tuhan Kami -. dan kami berikrar. Adam (as) tidak menafikan, dan tidak
juga berikrar, Maka dilaksanakan keazaman bagi mereka kelima-limanya (Uuli Al-‘Adzim)
pada Mahdi (as), Adam tidak kuat keazamannya atas ikrar itu, ia adalah firman Allah
Tabaraka wa Taala:
وَلَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ
فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً
[Dan sesungguhnya telah Kami ambil
perjanjian pada Adam dahulu, maka ia lupa, dan tidak Kami dapati padanya keazaman
yang kuat.] Bashair Darajaat: halaman 90 Hadits 2.
[155] – Dari Al-Fadhil, dari Abi
Ja’far (AS), beliau berkata, melihat kepada orang ramai yang tawaf mengelilingi
Ka’bah, beliau berkata: (mereka bertawaf dalam kejahilan, bahawa diperintahkan mereka
tawaf padanya, Kemudian mengasingkan kita dan mengajar kita wilayah mereka dan
supaya kita mengasihi mereka dan meletakkan kita supaya menolong mereka,,
kemudian membaca Ayat ini:
واجعل أفئدة من الناس تهوي إليهم
[dan jadikanlah hati sebagian
manusia cenderung kepada mereka]) Al-Kafi: Jilid 1 halaman 392 Hadits 1.
.
[156] - Al-Ra3d 13:15.
[157] - Al-Hajj 22:18.
[158] - Al-Hajj 22:18.
[159] – Al-Zukhruf 43:81.
[160] - Alkitab / Perjanjian
Baru - Injil Matius 23 (Matthew 23): ((16) Celakalah kamu,
hai pemimpin-pemimpin buta, yang berkata: Bersumpah demi Bait Suci (Rumah Tuhan),
sumpah itu tidak sah; tetapi bersumpah demi emas Bait Suci, sumpah itu
mengikat. (17) Hai
kamu orang-orang bodoh dan orang-orang buta, apakah yang lebih penting, emas
atau Bait Suci yang menguduskan emas itu?.. ..).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan