Halaman

Rabu, 13 April 2022

Kepincangan Dalam Kepercayaan Ketuhanan Mutlak Tiga Oknum

 

Kepincangan Dalam Kepercayaan Ketuhanan Mutlak Tiga Oknum

 

Dialah Allah, Maha Suci Dia, Yang Maha Esa lagi Tunggal, dan yang lain-lain adalah ciptaan-Nya

 

Allah SWT telah menjawab di dalam Al-Qur'an kepada orang-orang yang mengatakan bahawa Allah Yang Maha Suci mempunyai anak yang terpisah dari-Nya, lahir dari-Nya, atau berasal dari-Nya, artinya Dia adalah Ketuhanan mutlak yang datang daripada Ketuhanan mutlak, atau mereka yang mengatakan bahawa orang yang dicipta boleh naik darjatnya sehingga dia dihubungkan kepada Ketuhanan mutlak, yang bermaksud bahawa hakikat manusia ini adalah ketuhanan mutlak; Kerana dia telah bersatu dengan Ketuhanan Mutlak, dan menurut pemikiran mereka, Ketuhanan Mutlak turun dalam manusia dan dalam tubuh, atau di antara orang-orang pada salah seorang daripada manusia, dan manusia ini adalah Anak Allah.

 

Pada hakikatnya bahawa walaupun dalil kepercayaan yang diterima pakai oleh ulama yang tidak beramal ini adalah palsu, tetapi Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi, atas rahmat-Nya, berbicara kepada mereka dan bercakap kepada mereka walaupun dalam perincian pemerhatian kepercayaan ini, jadi anda dapati Yang Maha Tinggi memisahkan mereka dan menjelaskan kepada mereka kecacatan akidah mereka. Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴾

{Dia Pencipta langit dan bumi. Bagaimana Dia mempunyai anak padahal Dia tidak mempunyai isteri. Dia menciptakan segala sesuatu; dan Dia mengetahui segala sesuatu.}[1]

Bagaimana Dia mempunyai anak padahal Dia tidak mempunyai isteri. ﴿: Ini adalah sanggahan yang lengkap bahawa Tuhan telah berfirman kepada mereka bahawa mereka tidak boleh menangkis dalam apa jua cara atau bentuk; Oleh kerana maksudnya ialah: Anda mengatakan bahawa Dia Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi mempunyai anak, dan anak ini adalah ketuhanan yang mutlak (bermaksud dia sempurna mutlak, dan kaya mutlak, yang tidak memerlukan orang lain). Jika anda mengatakan bahawa ia datang daripada-Nya Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi sahaja, maka ini bermakna bahawa anak adalah sama sepenuhnya dengan bapa - dan tanpa mengira hakikat bahawa kebenaran yang mudah dan mutlak adalah mustahil untuk berbilang-bilang - maka apakah maksudnya, dan apakah kebijaksanaan sumber ini, dengan ketiadaan sebarang kelainan atau perbezaan atau pertentangan yang boleh dibayangkan?! Maka adakah kamu berkata bahawa bapa tidak bijak mengeluarkan atau melahirkan anak yang tidak bermanfaat bagiNya Yang Maha Suci, atau yang lain daripada itu?!?!

 

Dan jika anda mengatakan bahawa terdapat kelainan atau perbezaan atau pertentangan - seperti yang diisytiharkan oleh orang Kristian hari ini bahawa oknum-oknum (unsur-unsur asas) yang berbeza - maka ini memerlukan kewujudan tuhan kedua (….. pasangan - isteri…..) supaya anak itu keluar daripada keduanya, dan kedua-duanya tidak sama; Kerana ia datang dari kedua-duanya, jadi adakah anda mengatakan adanya ketuhanan kedua (isteri) yang mendahului Anak??!!! [2]

 

Ketahuilah bahawa jika anda mengatakan tentang kewujudan Anak, maka anda mesti mengatakan tentang kewujudan Ketuhanan Mutlak Kedua (isteri) sebelumnya. Jika tidak, bagaimana anda mengatakan tentang kewujudan Anak (Ketuhanan Mutlak yang datang daripadanya.) tanpa kewujudan Ketuhanan Mutlak kedua (isteri) yang bermula bersaman-Nya, Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi, dan kewujudan Tuhan Mutlak Kedua (isteri) yang bermula bersaman-Nya Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi adalah mustahil; Kerana Ketuhanan Mutlak adalah hakikat yang mudah dan mutlak dan ia tidak boleh berbilang-bilang.

 

Dan firman Yang Maha Tinggi:

﴿ مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذاً لَذَهَبَ كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ﴾

{Allah sekali-kali tidak mempunyai anak, dan sekali-kali tidak ada tuhan lain beserta-Nya, kalau ada tuhan beserta-Nya, masing-masing tuhan itu akan membawa makhluk yang diciptakannya, dan sebahagian dari tuhan-tuhan itu akan mengalahkan sebagian yang lain. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan itu}. [3]

 

Maksudnya, jika anda menyusun apa yang anda bayangkan tentang kewujudan tiga oknum (atau tiga asas) dengan cara ini, maka anda berkata bahawa ada Bapa (Allah SWT), dan Ketuhanan Mutlak kedua pasangan (Anak), kemudian daripada mereka keluar Ketuhanan mutlak ketiga (yang ketiga) Roh Kudus, maka dengan perkataan itu wujud Ketuhanan kedua, bermula dengan Allah SWT, adakah terdapat perbezaan antara keduanya atau tidak? Maksudnya, keduanya adalah satu?

 

Sesiapa yang memilih bahawa kedua-duanya adalah satu, bantahan sebelumnya kembali kepadanya. Kerana apa yang keluar daripada keduanya adalah sama bagi setiap satu daripada keduanya, dan sesiapa yang memilih untuk membezakan antara mereka, ketuhanan mutlak yang kedua akan dinafikan olehnya. Kerana padanya ada kekurangan, pembezaan yang tidak ada melainkan dengan kesempurnaan yang mutlak [...dan sebahagian dari tuhan-tuhan itu akan mengalahkan sebahagian yang lain. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan itu].

 

Dan ulama-ulama yang tidak beramal kerana mereka membalikkan fitrah mereka secara terbalik, berkata bahawa Allah mempunyai anak, Maha Suci lagi Maha Tinggi Dia daripada apa yang mereka sifatkan:

﴿ أَلا إِنَّهُمْ مِنْ إِفْكِهِمْ لَيَقُولُونَ * وَلَدَ اللَّهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ ﴾

“Ketahuilah bahawa sesungguhnya mereka dengan kebohongannya benar-benar mengatakan:* "Allah beranak". Dan sesungguhnya mereka benar-benar orang yang berdusta.” [4]

 

Seandainya mereka kembali kepada fitrah Allah dan merenungkan kurniaan Allah, nescaya mereka akan menyelamatkan diri mereka dari kebinasaan yang nyata ini dan mengelak daripada bercakap tentang perkara yang mereka tidak ketahui, dan ucapan manusia tentang apa yang tidak diketahuinya adalah dusta. [Dan sesungguhnya mereka benar-benar orang yang berdusta]

Dan firman Yang Maha Tinggi:

﴿ وَيُنْذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً * مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلا لِآبَائِهِمْ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِنْ يَقُولُونَ إِلَّا كَذِباً ﴾

Dan untuk memperingatkan kepada orang-orang yang berkata: "Allah mempunyai seorang anak". *  Mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang hal itu, begitu pula nenek moyang mereka. Alangkah buruknya kata-kata yang keluar dari mulut mereka; mereka tidak mengatakan (sesuatu) kecuali dusta. [5]

 

Dan juga: Allah SWT menolak prinsip Ketuhanan Mutlak berbilang-bilang (pluraliti) sejak asasnya, apa pun kepercayaannya:

Allah Ta’ala berfirman (maksudnya):

﴿ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحَانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ إِنْ عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بِهَذَا أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ ﴾

Mereka berkata: "Allah mempuyai anak". Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya; kepunyaan-Nya apa yang ada di langit dan apa yang di bumi. Kamu tidak mempunyai hujjah tentang ini. Pantaskah kamu mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui? [6]

[Mereka berkata: "Allah mempuyai anak". Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya.]

Dari mula prinsip ini telah ditolak terhadap semua orang yang mengatakan bahawa terdapat Ketuhanan Mutlak yang berbilang-bilang (pluraliti) - sama ada dengan sifat anak atau dengan cara lain yang dibayangkan oleh seseorang tersasar (sesat) dari jalan yang benar - adalah bahawa Allah telah meletakkan dalam fitrah manusia apa perbezaan di antara kebijakan dan kebodohan

﴿ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴾

maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya.[7]

Maka setiap orang yang menggunakan pertimbangan ini akan menilai bahawa pendapat terdapat Ketuhanan yang berbilang-bilang (pluraliti) dengan tiada pembeza adalah kebodohan dan tiada hikmah di dalamnya. Oleh itu, tidak ada yang tinggal kecuali mengatakan pembezaan, dan ini terbatal oleh satu perkataan sahaja (Maha Suci Dia, Dia Yang Maha Kaya). Perbezaan dalam Ketuhanan tidak berlaku melainkan dalam kesempurnaan, maka kemiskinan dan kekurangan yang lain mesti ditolak, maka pendapat bahawa selain dia adalah Ketuhanan Mutlak adalah tidak sah.


Mengenai masalah kenaikan darjat manusia, Allah menciptakan manusia dan diletakkan dalam dirinya naluri (fitrah) yang melayakkannya untuk naik sehingga dia menjadi nama-nama Allah, imej Allah, manifestasi (tajalli) Allah dan Allah dalam penciptaan. Walau bagaimanapun, setinggi mana pun dia naik, dia tidak akan pernah menjadi Ketuhanan Mutlak atau kaya mutlak, sebaliknya dia akan kekal sebagai makhluk dan miskin di hadapan Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi.

﴿ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ﴾

Yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya, Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki,[8].

Dia hampir tidak pernah bersinar sendiri, untuk menjadi Ketuhanan Mutlak. Setiap orang selain Dia dicipta dan miskin padaNya Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi.

﴿ مَا كَانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحَانَهُ إِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴾

Tidaklah patut bagi Allah mempunyai anak, Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia.” [9]

 

Dan dalam sanggahan lanjutan yang datang dalam Al-Qur’an yang mulia ini, cukuplah bagi orang yang mendengar sedangkan dia menyaksikan.

 

Adapun perkataan mereka bahawa Dia adalah Esa dan Tunggal, dengan pendapat mereka tentang tiga oknum (triniti) yang berbeza, bebas daripada diri mereka sendiri, yang mengutus satu sama lain mengikut kepercayaan mereka dan pendapat mereka bahawa terdapat hubungan di antara mereka, seperti hubungan anak dan bapa.... dan lain-lain, ia adalah pendapat yang mereka tahu adalah bodoh[10]. Jika tidak, bagaimana keesaan ketunggalan boleh berkumpul dengan yang berbilang-bilang, pecahan-pecahannya, dan pembezaan bahagian-bahagiannya, walaupun mereka tidak memanggilnya bahagian-bahagian.

 

Dan jika kita berpaling dari semua yang di atas, maka cukuplah baginya pernyataan dusta mereka, jika mereka mempunyai alasan, yaitu:

 

Bahawa Allah adalah cahaya yang tidak ada kegelapan di dalamnya, dan seluruh alam ciptaan adalah cahaya yang bercampur dengan kegelapan dan wujud yang muncul melalui manifestasi (penzahiran) cahaya-Nya Yang Maha Suci dalam kegelapan. Oleh itu, tidak boleh dianggap Allah berada dalam makhluk atau muncul dalam makhluk sepenuhnya dalam alam penciptaan - sebagaimana mereka mendakwa Isa dengan Roh Kudus -; Kerana maksudnya ialah ia tidak kekal, tetapi binasa, dan yang tinggal hanyalah cahaya yang tiada kegelapan di dalamnya, iaitu tidak ada makhluk yang tinggal, melainkan hanya Allah Yang Maha Suci, dan Dialah cahaya yang tidak ada kegelapan di dalamnya. Dengan ini kami berkata dan mengulangi bahawa Muhammad beralun di antara Ketuhanan, Keakuan, dan Kemanusiaan, dan saya menekankan ini agar tidak berada di bawah khayalan bahawa Allah - Dan Dia adalah cahaya yang tidak ada kegelapan padanya – Jauh dan Maha Tinggi Dia bersemayam (berada) di alam penciptaan, Perkara itu adalah terang dan jelas, maka maksud kemunculan cahaya yang tidak ada kegelapan di alam ciptaan adalah kemusnahan dan kehancuran sama sekalo, dan tidak ada yang tinggal lagi bagi mereka nama, tiada tulisan atau makna, tetapi tidak ada ang kekal melainkan cahaya Allah yang tidak ada kegelapan padaNya Yang Maha Tinggi Ketinggian dan Kehebatannya.

 

Bacalah Kitab Tauhid oleh Imam Ahmad Al-Hassan

 

 

__________________

[1] - Al-Quran Al-Karim, Al-An’am: 101.

[2] - Ini juga merupakan perkara fitrah jadi dan rasional, iaitu kebenaran yang mudah dan mutlak yang tidak boleh dipisahkan sesuatu yang bertentangan dengannya atau apa berbeza dengannya, dan tidak boleh mempunyai bahagian-bahagian, juzuk-juzuk unsur atau oknum-oknum kerana ia dipanggil berbeza; kerana ini bermakna bahawa ia adalah hakikat saluran atau perantaraan yang bukan mudah, dan susunan yang menandakan kekurangan dan menafikan kekayaan, dan oleh itu untuk sesuatu yang berbeza daripada hakikat mutlak yang mudah mesti ada hakikat mutlak mudah yang lain, dan ini adalah mustahil; Kerana kebenaran mutlak yang mudah adalah satu dan tidak boleh berbilang-bilang.

[3] - Al-Quran Al-Karim, Al-Mukminun: 91.

[4] - Al-Quran Al-Karim, Al-Shaffat: 151-152.

[5] - Al-Quran Al-Karim, Al-Kahfi: 4-5.

[6] - Al-Quran Al-Karim, Yunus: 68.

[7] - Al-Quran Al-Karim, Al-Syams: 8.

[8] - Al-Quran Al-Karim, Al-Nur: 35.

[9] - Al-Quran Al-Karim, Maryam: 35.

[10] - Itulah sebabnya anda selalu mendapati mereka mengatakan bahawa Triniti adalah tidak munasabah dan tidak dapat difahami oleh akal, tetapi wajib mempercayainya.

 

 

Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan