Mekanik Kuantum Dan Kausaliti
Dalam satu
kenyataan jelas yang jarang dikeluarkan beliau, Bohr mengatakan bahawa mekanik
kuantum memerlukan "penolakan terakhir idea klasik kausaliti."
Tetapi, jika kausaliti dan realiti klasik ditolak, dengan apa ahli fizik boleh
memikir? Bohr tidak mempunyai jawaban yang jelas mengenai masalah
ini, melainkan berpegang kepada falsafah “Saling Melengkapi” [1]
(Complementarity), di mana ia bermaksud untuk menerima percanggahan daripada
menyelesaikannya.[2]
Keselarian ramalan mekanik kuantum dengan
realiti, yang telah dibuktikan oleh eksperimen dan pemerhatian, mendukung
keabsahan teori mekanik kuantum. Bagaimanapun, isu-isu bermasalah kekal sukar
untuk diterangkan.
Tiada sebarang sebab yang jelas untuk realiti
yang bertindih untuk menghilang dan realiti yang kita ukur untuk terus kekal
apabila kita sedang menjalankan proses pengukuran atau pemerhatian seperti yang
kita jalankan pada eksperimen celah ganda.
_________________
[1] Seperti Prinsip Ketidaktentuan Heisenberg
[2] Sumber (Landley - The Doubt Principle): ms
239. Dr. David Lindley, dilahirkan pada tahun 1956, adalah seorang ahli fizik
teoritikal British. Beliau telah menerima PhD dari Universiti Sussex.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 476
Perubahan serta merta fungsi gelombang kekal
tidak dijelaskan sepertimana yang ditunjukkan di dalam penghujahan EPR.
Membatalkan kausaliti adalah seperti melarikan
diri dari penyelesaian, bukan sebuah penyelesaian.
Malah, membatalkan kausaliti akan menyebabkan
wujud kecacatan besar di dalam penaakulan dan falsafah yang didiktekan oleh
mekanik kuantum. Hukum kausaliti hampir bersifat mandiri pembuktiannya.
Logiknya, kausaliti tidak boleh dibatalkan kerana ketiadaan tidak dapat
menciptakan, memandangkan ketiadaan itu terdiri dari kekosongan yang tidak
dapat menghasilkan apa-apa. Dengan kata lain, anda tidak dapat memberi sesuatu
yang anda tidak miliki.
Apa yang boleh disebutkan di sini hanyalah, penyebab
peristiwa kuantum ini tidak diketahui dalam rangka alam yang kita diami. Tidak
boleh juga bagi kita untuk mengatakan tiada sebab untuk perkara ini, kerana
tiada apa yang boleh terjadi tanpa sebab. Ini bercanggahan dengan bukan sahaja
bukti rasional, malah turut bercanggah dengan semua kejadian yang telah
diperhatikan atau pemerhatian ke atas alam ini pada peringkat yang lebih besar
dari peristiwa kuantum. Sains bergantung kepada pemerhatian, yang mempunyai
peranan besar dalam membuktikan teori-teori saintifik. Oleh itu, keputusan
pemerhatian alam ini, yang menyebutkan hakikat bahawa setiap kejadian mempunyai
penyebab, tidak boleh diabaikan melainkan isu itu tidak mempunyai sebarang
kaitan dengan sains, seperti yang dilakukan oleh mereka yang cuba untuk
mempromosikan ateisme dengan apa sahaja cara.
“Jadi bukan sahaja
Tafsiran Copenhagen disahkan sepenuhnya untuk semua tujuan praktikal melalui
ekperimen-eksperimen, ia juga kelihatan seolah-olah wujud potensi perkembangan
lebih dari apa yang kita dapat daripada mekanik kuantum, memandangkan
perkembangan itu melebihi peranti-peranti klasik. Walaupun demikian, Tafsiran
Copenhagen masih tidak memuaskan dari segi intelek. Apakah yang berlaku kepada
dunia-dunia kuantum yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar itu, apabila
mereka runtuh bersama fungsi gelombang mereka ketika kita mengukur sesebuah
sistem subatomik? Bagaimana mungkin sebuah realiti yang bertindih, yang tidak
lebih dan tidak kurang nyata dari apa yang kita akhirnya ukur, lenyap dengan
begitu sahaja apabila ukuran dibuat? Jawaban terbaik ialah realiti-realiti
alternatif itu tidak lenyap, dan Kucing Schrödinger itu benar-benar hidup dan
mati pada masa yang sama, tetapi didalam dua atau lebih dunia yang berbeza.
Tafsiran Copenhagen, dan implikasi praktikalnya, terkandung sepenuhnya dalam
pandangan realiti yang lebih lengkap, iaitu tafsiran alam berbagai.[1]
Tidak boleh disebutkan bahawa tidak ada sebab
sama sekali untuk terjadinya peristiwa kuantum ini. Kesimpulan ini bercanggahan
dengan kebenaran prinsip kausaliti seperti yang didiktekan oleh logika.
Sekurang-kurangnya, kita melihat perkara ini dalam semua hal di sekeliling
kita.
_______________________
[1] Sumber (Griben - Mencari kucing
Schrödinger): ms 253
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 477
Oleh itu, bukti yang muktamad masih diperlukan
untuk membuktikan tiada sebab untuk terjadinya peristiwa kuantam, dan bukti ini
tidak wujud selama mana tidak wujud penentuan bahawa hanya alam ini sahaja yang
wujud secara tunggal. Hakikatnya, hari ini, ramai ahli fizik teoritikal dan
ahli astronomi telah membahaskan teori alam berbilang dengan kemungkinan ia
saling memberi kesan antara satu sama lain.
Tafsiran alam-berbagai[a] telah
dipersembahkan oleh Hugh Everett untuk menyelesaikan masalah runtuhnya fungsi
gelombang dan hilangnya realiti alternatif atau kemungkinan-kemungkinan yang
lain pada masa pemerhatian atau pengukuran. Menurut Tafsiran Copenhagen,
kemungkinan yang lain - setiap satunya mewakili realiti alternatif kepada
realiti yang kita perhatikan dan ukur - hilang “begitu sahaja”, tanpa sebab dan
pejelasan yang logik. Bagaimanapun di dalam tafsiran alam-berbagai, ia tidak
hilang. Sebaliknya, kesemuanya adalah kejadian yang sebenar, namun setiap
peristiwa itu hanya khusus untuk alam tertentu, dan apabila kita melakukan
pengukuran atau pemerhatian, kita telah mengenalpasti salah satu dari mereka
sebagai realiti alam kita. Realiti ini telah menghalang kita dari melihat atau
mengukur realiti alternatif yang kesannya mungkin muncul apabila kita tidak
mengukur atau memerhatikannya. Ini dapat dibandingkan dengan kes corak
interferens di dalam eksperimen celah ganda apabila kita tidak memerhatikan dua
celahan, dan elektron tunggal telah melepasi kedua-dua celahan pada masa yang
sama dan mungkin berlanggar sesama sendiri.
Buat masa ini, di dalam tafsiran
alam-berbagai, kita telah menyatakan bahawa apa yang telah melalui celahan
pertama adalah bentuk sebenar elektron, dan apa yang telah melepasi celahan
kedua juga adalah bentuk elektron yang sebenar.
Bagaimanapun, disebabkan kita tidak mengukur dan memerhatikannya, ia
muncul pada paparan latar sebagai corak interferens. Ini bermakna zarah
bayangan dari beberapa alam telah melepasi dua celahan dan mereka semua adalah
bentuk elektron tunggal yang sama. Namun begitu, mereka adalah bentuk zarah
dari alam-alam yang lain. Berkenaan pengukuran kita ke atas elektron dan pemerhatian
ke atas dua celahan, kita hanya melihat sebuah elektron melepasi satu celahan.
Ini kerana pemerhatian kita ke atasnya telah menghalang kita dari memerhatikan
dan mengukur bentuk lainnya, yang berada di alam lain. Ini bermakna, apabila
kita memerhatikan elektron di alam ini, seolah-olahnya kita telah
membelakangkan alam yang lain. Atas sebab itu, kita memerhatikan atau mengukur
elektron itu di alam ini sahaja.
Oleh itu,
ketidaktentuan telah mengganggu susunan lama bukan sahaja pada kadar yang kecil,
dimana kita boleh mengetahui tentang zarah asas individu, tetapi juga pada
kadar yang kosmik, dari segi cara kausaliti dan kebarangkalian berhubung
merentasi jarak yang jauh. Teori kuantum graviti yang sebenar mungkin dapat
memberikan pemahaman mengenai kesukaran ini.
Tetapi pada tahap
ini, ianya kelihatan seperti ketidakpastian tidak akan hilang walaupun dalam
teori kuantum
_____________
[a] Pent: Many-world interpretation
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 478
graviti.
Bukti-bukti menunjukkan ketidakpastian akan tetap ada buat masa sekarang.
Nampaknya kita tidak boleh kembali kepada zaman determinisme mutlak seperti
dahulu kala, di mana, seperti yang diharapkan oleh Marquis de Laplace, ilmu
hari ini dapat melengkapkan ilmu masa dahulu dan masa akan datang.
Secara kosmik, ini
mungkin satu perkara yang baik. Alam semesta Laplacian tidak boleh mempunyai
saat kelahiran, kerana dari segi logika yang tidak dapat dielakkan, apa sahaja
keadaan fizikal mesti timbul daripada sesuatu keadaan sebelumnya, dan
seterusnya. Tiada apa yang boleh berlaku tanpa sebab. Akan tetapi, alam kuantum
adalah berbeza. Semenjak Marie Curie tertanya-tanya mengenai pereputan
radioaktif yang berlaku secara spontan, dan semenjak Rutherford bertanya kepada
Bohr apa yang menyebabkan elektron meloncat dari satu tempat dalam sebutir
zarah ke tempat yang lain, ia telah diiktirafkan bahawa kejadian kuantum
berlaku tanpa sebab.
Maka kita telah
menemui jalan buntu. Fizik klasik tidak boleh menerangkan mengapa alam semesta
ini berlaku, kerana tiada apa yang boleh berlaku tanpa disebabkan oleh
peristiwa sebelumnya. Fizik kuantum juga tidak boleh menerangkan mengapa alam
semesta ini berlaku, melainkan untuk menerima bahawa ia berlaku dengan begitu
sahaja secara spontan, dari segi kebarangkalian dan bukannya kepastian. Dengan
kata lain, Einstein sebenarnya betul apabila beliau mengatakan mekanik kuantum
hanya mampu memberikan gambaran yang tidak lengkap mengenai dunia fizikal ini.
Tetapi mungkin Bohr lebih tepat dalam kepercayaannya bahawa ketidaklengkapan
ini bukan sahaja tidak dapat dielakkan, malah sebenarnya perlu untuk berlaku. Maka
kita sudah sampai kepada sebuah paradoks yang Bohr akan suka: yakni alam
semesta ini datang melalui tindakan terawal ketidakpastian mekanikal kuantum
yang tidak dapat dijelaskan, yang mencetuskan rangkaian peristiwa yang membawa
kepada kewujudan kita hari ini, dan ini menyebabkan pertanyaan apakah dorongan
asalnya. [1]
___________________________
Sumber (Landley - The Doubt Principle): ms
266-267
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan