Halaman

Isnin, 7 Mac 2022

5.30 Gilgamesh, Anak Kepada Ninsun, Ibu Yang Menangisi Dumuzi


Gilgamesh, Anak Kepada Ninsun, Ibu Yang Menangisi Dumuzi

 

 

Dumuzi:

 

“Hatiku cukup mudah meratap tangis.

 

Aku adalah seorang wanita, yang mana akulah yang menghancurkan negara-negara musuh

 

Aku Nansuna ibu tuan yang besar

 

Aku Kashtin – Aku adik kepada pemuda suci

 

Hatiku cukup mudah meratap tangis.

 

Pergi ke tempat pemuda itu,

 

Pergi ke tempat Dumuzi,


___________________

[1] Sumber (Verollo – Runes of Babylon and Canaan).

 


Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 373

 

Ke alam bawah, tempat si gembala menghuni

                                      

Hatiku cukup mudah meratap tangis.

         

Ke tempat di mana pemuda itu diikat,

 

Ke tempat di mana Dumuzi dihalang ...

 

Hatiku cukup mudah meratap tangis.[1]

 

Gilgamesh:

 

Ucapan Enkido kepada Gilgamesh:

 

“Kaulah satu-satunya lelaki,

Kaulah yang dikandung oleh ibumu,

Ibumu yang melahirkan engkau Nansuna.....

Dan Analil mengangkat kepalamu tinggi di kalangan manusia,

Kuasa kerajaan padamu ke atas oleh manusia.”[2]

 

Melalui Epik Gilgamesh, kita boleh membaca perjalanan manusia yang belum terjadi. Ia bukan perjalanan yang telah terjadi, seperti yang dibayangkan dan dijelaskan oleh sesetengah pentafsir. Kita juga boleh membaca kisah seorang yang menyelamatkan manusia dari sifat haiwannya, iaitu sesuatu yang malang sekali, sentiasa wujud dengan kuat, khususnya di dalam konfrontasi besar:


___________________

[1] Sumber (Dr. Fadhil Abdul Wahid Ali- Ishtar dan Tragedi Tammuz).

[2] Sumber (Taha Baqir – Epik Gilgamesh).


 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 374



﴿ كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ......... ﴾

Perumpamaan orang-orang yang dipikulkan kepadanya Taurat, kemudian mereka tiada memikulnya adalah seperti keledai yang membawa kitab-kitab yang tebal............ [1]


﴿ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ۚ ذَّٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ...........

perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya diulurkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia mengulurkan lidahnya (juga)............. [2]

﴿وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ ۚ أُولَٰئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا...........

di antara mereka (ada) yang dijadikan kera dan babi dan yang menyembah thaghut?”. Mereka itu lebih buruk tempatnya dan lebih tersesat dari jalan yang lurus. [3]

Selama ribuan tahun, dan merentas benua, figur Sang Penyelamat sudah sedia terkenal. Berita kedatangannya tersebar dari Mesopotamia sehingga Afrika Utara, dan kita menemui gambar-gambarnya pada artifak-artifak Mesir:

 

“Seorang lelaki yang sedang bangkit, dengan segala martabatnya, sedang memegang dua ekor lembu yang sedang bangkit: satu di sebelah kanannya, dan yang lainnya di sebelah kirinya. Inilah yang kerap kita nampak pada banyak artifak Babilon.Selalunya ia melambangkan Gilgamesh dan perjuangannya dengan haiwan liar.”[4]

 

Gilgamesh dalam epik (dua pertiga dewa – Ilaj ; tuhan) dan kita dapati – kisahnya, yang merupakan pemilik banjir kedua – berkaitan dengan kisah datuk Sumeria Ziu So Dra (Nuh) dan Babylon Otto – Nashtim (Nuh), pemilik banjir pertama, tetapi mungkin perjalanan Gilgamesh yang paling penting dalam epik adalah perjalanannya untuk bertemu dengan datuknya Nuh – Otto Nashtim yang kekal dengan dewi dan bertanya kepadanya tentang rahsia yang dapat dia singkirkan manusia ketiganya untuk diabadikan dengan dewa-dewa seperti datuknya Nuh (as), atau dengan kata lain: untuk menuliskan namanya dalam catatan kehidupan abadi dengan pantas dan menjadi salah satu daripada roh-roh abadi, masalah ini berkaitan dengan rohnya , jadi dua pertiga daripadanya adalah tuhan dan dia ingin menjadikan baki yang ketiga seperti itu. Begitu juga, perkara itu tidak ada kaitan dengan keabadian fizikal (jasmani), seperti yang dibayangkan oleh penjelasan epik itu.

Gilgamesh – dalam beberapa teks – jelas merupakan penyelamat dan simbol keadilan yang ditunggu-tunggu oleh semua orang dan mereka menyebarkan kisahnya:

“Pahlawan Uruk tetap di bilik-bilik mereka menggerutu dan mengeluh


__________________________________

[1] Al-Quran Al-Karim Surah Al-Jumu’ah Ayat: 5

[2] Al-Quran Al-Karim Surah Al-A’raf Ayat: 176

[3] Al-Quran Al-Karim Surah Al-Ma’idah Ayat: 60

[4] Sumber (Verollo – Runes of Babylon and Canaan,)


Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 375

 


Gilgamesh tidak meninggalkan anak kepada bapanya

Rungutannya tidak berhenti dari orang-orang siang dan malam

Tetapi Gilgamesh adalah pengembala Uruk,

Sor dan Hami

Dia adalah pengembala kita: kuat, cantik dan bijak

Gilgamesh tidak meninggalkan alasan untuk yang dikasihinya

Baik anak perempuan pejuang atau tunangan pahlawan ...)[1]

Beberapa pakar tamadun Sumer memahami  apa yang dimaksudkan oleh petikan ini sebagai menunjukkan Gilgamesh sedang melanggar maruah manusia atau menindas mereka. Ini sangat tidak masuk akal, kerana ini akan membuatkan Epik ini saling bercanggahan, kerana, pada awalnya, Gilgamesh telah dicirikan dengan sifat terunggul seorang pemimpin yang adil. Selain itu, di baris yang sama, beliau telah disifatkan sebagai seorang yang bijaksana, maka bagaimana seorang raja yang bijaksana boleh menodai maruah rakyatnya dan menindas mereka?

 

Sebagai tambahan, bahagian seterusnya Epik tersebut telah menyifatkan Gilgamesh dengan ciri-ciri ideal, seperti altruisme, keberanian dan kesetiaan. Atas sebab ini, baris-baris yang bercanggah tersebut adalah merupakan pengubahan yang disengajakan, dan telah ditambah kepada teks, atau ia berbentuk simbolik, dan memerlukan penafsiran dan penjelasan.

Jika kita memikirkan tentang teks ini, kita akan dapati ia sedang merujuk kepada Sang Penyelamat yang menyelamatkan manusia dari sifat kehaiwanan mereka. Sang Penyelamat yang kisahnya wujud dalam setiap umat. Ini kerana, jika umat yang wujud sebelum pengutusannya tidak bersedia untuk menerima beliau, maka sekurang-kurangnya, wujud beberapa individu dari umat-umat tersebut yang dapat diselamatkan dari kisah yang mereka wariskan. Beliau adalah orang yang menghubungkan mereka dengan Tuhan dan membuka pintu langit, maka sesiapa yang ingin mendengar, boleh mendengar inspirasi yang mengkhabarkan dirinya akan kebenaran, agar dirinya menjadi terikat dengan kuat kepada kebenaran tersebut, kebenaran yang membuatkan kita muncul dari ketiadaan. Inilah kebenaran yang kita diciptakan untuk mengetahuinya. Inilah sebabnya beliau akan menyibukkan semua orang dengan Tuhan, bukan dengan dirinya sendiri, kerana, jika beliau menyibukkan orang lain dengan dirinya atau membenarkan orang lain untuk menjadi sibuk

 

____________________

1.   Sumber (Taha Baqir – The Epic of Gilgamesh).

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 376

 

 

dengan dirinya tanpa memberi amaran kepada mereka, maka tiada beza antara mereka dan mana-mana penzalim yang menindas, yang menginginkan nama dan reputasi.

Sekarang kita boleh memahami dengan baik mengapa “para pemuda Uruk bergegas tanpa surat perintah”, atau mengapa Gilgamesh tidak membiarkan anak laki-laki pergi bebas ke ayahnya… tidak membiarkan gadis mana pun pergi bebas ke mempelai lelakinya, puteri prajurit, pengantin lelaki muda.” Ini adalah kerana mereka semua terikat teguh pada Allah Yang Maha Suci. Gilgamesh Sang Penebus datang dan membuka sebuah sumber inspirasi agung kepada mereka yang telah ditebus yang wujud pada suatu waktu. Beliau mengajar mereka bagaimana untuk menjadi terikat dengan Tuhan, bagaimana untuk mencintai Tuhan dan mendengar Tuhan dalam segala hal.

 

Jika anda bertanyakan kepada bangsa Sumer, anda akan mendapati mereka mendambakan perkara-perkara ini:

 

“Beliau adalah Gilgamesh, yang bermaksud pahlawan barisan hadapan dan orang yang akan menjadi benih kepada pokok yang baru.”[a]

 

Gilgamesh, satu watak yang dianggap suci oleh bangsa Sumer dan Akkad (Babilon-Assyria) serta banyak umat silam yang lain, telah disifatkan secara tepat di dalam Epik Gilgamesh sebagai “dua pertiga tuhan dan sepertiga manusia,” dengan kata lain, cahaya di dalam kewujudannya mengatasi sisi gelapnya, atau keakuan. Bagaimanapun, di akhirnya, beliau mencari rahsia keselamatan penghabisan dari kegelapannya. Malahan namanya sendiri, Gilgamesh, menunjukkan misinya, memandangkan beliau adalah pahlawan barisan hadapan.

 

Dari kisah Epik tersebut:

 

Dia: pejuang yang membunuh Syaitan Khambaba,

Dia: pahlawan yang menghina Ishtar (dunia),

Dia: pejuang yang menghancurkan dirinya sendiri,

Dia juga: orang yang akan menjadi benih dari pohon manusia baru yang menang atas kehaiwanannya.

“Tidak ada yang tahu maksud sebenar nama Gilgamesh.  Beberapa teks Akkad menyebutkan bahawa ia bermaksud ‘pahlawan barisan hadapan’ dan ada kemungkinan nama Sumer-nya bermaksud “orang yang

 

_______________________

[a] Petikan di atas, orang yang akan menjadi benih kepada pokok yang baru” diambil dari buku Senarai Raja Sumer (Jacobsen 1939, 188) dan dipetik oleh Taha Baqir seperti di atas di dalam bukunya Malhamat Kalkamish [Epik Gilgamesh].

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 377

 

 

akan menjadi benih kepada pohon baru’, yang bermaksud ‘seorang lelaki yang akan menjadi pemula sebuah keluarga’ [1]

 

Mungkin perosakan terbesar yang terdedah kepada epik ini ialah pengguguran peribadi-peribadi epik pada pengesahan yang salah disebabkan oleh kekeliruan, seperti menjatuhkannya pada raja yang namanya disebut dalam Senarai Raja-raja Sumer, sebagai contoh:

Raja Gilgamesh walaupun nama bapa-bapanya dan susur galurnya berbeza. Ini adalah situasi yang sama dengan seseorang yang membaca kisah epik Al-Mahdi yang disebutkan oleh Nabi Muhammad (S) di dalam banyak riwayat, kemudian mengatakan ada seorang raja kerajaan Abbasiyah lebih seribu tahun lepas yang bernama Al-Mahdi, lalu mempercayai yang dimaksudkan Al-Mahdi dari kisah epik Islamiyah itu adalah raja Abbasiyah tersebut.

 

Malangnya, ini banyak berlaku dengan Gilgamesh, walaupun sebahagian pengkaji yang pakar dalam kesan peninggalan Sumeria menyatakan bahawa adalah tidak betul untuk menganggap epik Gilgamesh sama dengan Gilgamesh dalam sejarah berdasarkan persamaan nama semata-mata.

 

Charles Virolleaud berkata:

 

“Oleh itu, wujud beberapa sebab yang membuatkan kita percaya, pada suatu zaman yang sangat lampau dahulu, wujud seorang raja yang bernama Gilgamesh. Nama ini disenaraikan di dalam Senarai Raja Uruk (yang baru ditemui), namun ia bukanlah berada pada bahagian atas senarai (seperti yang dijangkakan), memandangkan Gilgamesh pada sejarah tidak menemukan sebuah negara. Sebaliknya, beliau telah dimasukkan ke dalam senarai raja yang tidak kita kenali sejarahnya, melainkan nama-nama mereka … Walaubagaimanapun, Gilgamesh yang mana sejarah hanya menulis dua barisan berkenaan dengannya yang tidak menarik perhatian kita. Sebaliknya, kita tertarik dengan watak Gilgamesh yang mana kisah epik puitisnya telah sampai kepada kita.[2]

 

Epik Gilgamesh, yang diletakkan oleh raja-raja Sumer, Akkad, Babylon, dan juga Assyria di perpustakaan mereka dan dijaga, dan bagi mereka dan rakyatnya ia seperti mentera atau kitab suci, saya fikir ia patut direnung dan diteliti:

 

[1] Sumbernya (Taha Baqir – The Epic of Gilgamesh).

[2] Sumber (Verollo – Runes of Babylon and Canaan)

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 378

 

 

Adakah ia merupakan kisah seseorang yang akan tiba, yang dinantikan oleh orang-orang Sumer atau Akkad, Babilon dan Assyria sebagai Sang Penyelamat dan Sang Penebus?

 

Taha Baqir berkata:

 

“Dan pahlawan Gilgamesh sendiri, namanya telah dipindahkan kepada kebanyakan kesusasteraan umat-umat purba, atau karyanya dikaitkan dengan pahlawan umat-umat yang lain seperti Hercules, Alexander (Iskandar), Zhul-Qarnain dan pahlawan Odysseus dalam Odyssey.” [1]

 

 

Beliau juga berkata:

 

Aneh sekali berkenaan urusan Gilgamesh yang menjadi contoh kepada pahlawan-pahlawan umat-umat yang lain.

 

Dr. Charles Virolleaud berkata:

 

Di zaman silam, orang-orang Mesir telah mengetahui tentang tokoh yang sedang kita bicarakan, kita dapat tahu dari sebilah pisau yang ditemui di lembah Sungai Nil di Gebel-el-arak; bilahnya dibuat dari batu api, bukan besi, sementara pemegangnya dibuat dari gading. Di satu bahagian, ada sebuah gambar seorang lelaki yang sedang bangkit sambil memegang dua lembu jantan dengan penuh maruah, satu di sebelah kanannya, dan satu lagi di sebelah kirinya. Ini adalah gambar yang kita temui pada banyak artifak Babilon. Selalunya ia menggambarkan Gilgamesh dan perjuangannya dengan haiwan liar. [1]

 

Oleh itu, Gilgamesh bukan sekadar seorang yang adil atau soleh. Beliau bukan sekadar seorang raja atau seseorang yang suatu hari nanti akan menjadi raja. Sebaliknya, Gilgamesh adalah tokoh watak antarabangsa dan sebuah contoh kepada pahlawan-pahlawan bangsa, seperti mana yang ditunjukkan oleh artifak-artifak. Inilah satu-satunya perkara yang boleh menjelaskan kewujudan versi-versi epik ini di negara yang berbeza, malah di dalam bahasa yang berbeza dengan bahasa asli.

 

Bukti yang mungkin paling kuat berkenaan pengaruh Gilgamesh kepada minda manusia tamadun purba adalah spektrum (julat) luas penyebarannya di dunia purba. Bagi penduduk purba Iraq, ia bukan sahaja

 

____________________

[1] Sumbernya (Taha Baqir – The Epic of Gilgamesh).

[2] Sumber (Verollo – Runes of Babylon and Canaan)

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 379

 

 

tersebar dikalangan bahagian selatan dan tengah Iraq, yang dikenali sebagai Sumer dan Akkad, malah, ia turut tersebar ke bahagian utara, yang dikenali sebagai Assyria. Oleh itu, banyak versinya telah ditemui di ibu negara Iraq purba, semasa era kemakmuran tamadun Babilon dalam era Babilon (milenium – alaf kedua sebelum Masihi). Berkenaan Assyria, risalah lengkap terakhir yang sampai kepada kita telah ditemui di Perpustakaan Ashurbanipal yang terkenalsang raja Assyria.......... Berkenaan pusat ketamadunan purba, kami telah menyatakan bahawa sesetengah pengkaji telah menemui banyak versi bahagian epik ini di wilayah-wilayah jauh, seperti Anatolia, pusat tamadun bangsa Het. Beberapa teks ini juga turut ditulis di dalam bahasa Babilon purba, dan terjemahan ke dalam bahasa Het dan Hurri juga turut ditemui. Baru-baru ini, ada sebuah penemuan yang mengujakan, sebuah versi yang mengandungi beberapa bab di Megiddo, salah sebuah kota-kota purba di Palestin, yang terkenal di dalam Taurat. Versi kecil ini ditarikh kembali ke abad keempat belas sebelum masihi.....” [1]

 

Beginilah bagaimana kisah epik ini menyifatkan Gilgamesh pada permulaannya. Ia merumuskan semua perkara berkenaan Gilgamesh dalam beberapa baris, dan merupakan sebuah pengenalan kepada watak Gilgamesh dan misinya:

 

“Tablet pertama:

 

Dialah yang telah melihat segala-galanya dan menyanyikan liriknya, negaraku.

 

Dialah yang memberitahu semua perkara dan memberitahu mereka melaluinya.

 

Dialah yang tahu lagi bijak dalam semua perkara!

 

Dia telah melihat rahsia-rahsia dan mengetahui rahsia-rahsia yang tersembunyi,

 

Dia membawa berita tentang hari-hari sebelum sebelum Banjir.

 

Dia pergi terlalu jauh dalam perjalanan sehingga dia menjadi letih dan lesu.

 

Maka dia menulis di tugu batu itu semua yang dia lalui dan alami.”

 

________________

[1] Sumbernya (Taha Baqir – The Epic of Gilgamesh).

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 380

 

 

Jelaslah bahawa teks itu menerangkan tentang seorang yang terpelajar "yang melihat segala-galanya.....yang memaklumkan segala-galanya......yang bijak dan mengetahui...... dia melihat rahsia dan mengetahui rahsia yang tersembunyi," dan seorang guru penting yang datang dengan ilmu-ilmu penting. dan akan mengukirnya supaya mereka kekal di antara orang ramai, "Dia mengukir di tugu batu itu semua yang dia lalui dan apa yang dia alami."

 

Jika kita merujuki teks keagamaan berkenaan Al-Mahdi, kita akan mendapati Imam Al-Sadiq (as) berkata:

 

Ilmu adalah dua puluh tujuh huruf. Maka semua yang dibawa oleh para rasul adalah dua huruf, dan tidak mengenal manusia sehingga hari ini selain daripada kedua-dua huruf itu. Dan apabila bangkit Qaim kami, dia membawa keluar dua puluh lima huruf dan dia menyebarkannya kepada manusia, dan termasuk dua huruf kepadanya, supaya dia menyebarkannya dua puluh tujuh huruf.” [1]

 

________________

[1] Sumber (Al-Majlisi – Bihar Al-Anwar): Bahagian 52, ms 336

 


Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan