Gilgamesh, Anak Kepada Ninsun, Ibu Yang Menangisi Dumuzi
Dumuzi:
“Hatiku cukup
mudah meratap tangis.
Aku adalah seorang
wanita, yang mana akulah yang menghancurkan negara-negara musuh
Aku Nansuna ibu
tuan yang besar
Aku Kashtin – Aku
adik kepada pemuda suci
Hatiku cukup mudah
meratap tangis.
Pergi ke tempat
pemuda itu,
Pergi ke tempat Dumuzi,
___________________
[1] Sumber (Verollo – Runes of Babylon and
Canaan).
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 373
Ke alam bawah, tempat
si gembala menghuni
Hatiku cukup mudah
meratap tangis.
Ke tempat di mana
pemuda itu diikat,
Ke tempat di mana
Dumuzi dihalang ...
Hatiku cukup mudah
meratap tangis.[1]
Gilgamesh:
Ucapan Enkido kepada Gilgamesh:
“Kaulah satu-satunya
lelaki,
Kaulah yang dikandung
oleh ibumu,
Ibumu yang melahirkan
engkau Nansuna.....
Dan Analil mengangkat
kepalamu tinggi di kalangan manusia,
Kuasa kerajaan padamu
ke atas oleh manusia.”[2]
Melalui Epik Gilgamesh, kita boleh membaca perjalanan manusia yang belum terjadi. Ia bukan perjalanan yang telah terjadi, seperti yang dibayangkan dan dijelaskan oleh sesetengah pentafsir. Kita juga boleh membaca kisah seorang yang menyelamatkan manusia dari sifat haiwannya, iaitu sesuatu yang malang sekali, sentiasa wujud dengan kuat, khususnya di dalam konfrontasi besar:
___________________
[1] Sumber (Dr. Fadhil Abdul Wahid Ali- Ishtar dan Tragedi Tammuz).
[2] Sumber (Taha Baqir – Epik Gilgamesh).
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 374
﴿ كَمَثَلِ
الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ
مَثَلُ الْقَوْمِ......... ﴾
Perumpamaan orang-orang yang dipikulkan
kepadanya Taurat, kemudian mereka tiada memikulnya adalah seperti keledai yang
membawa kitab-kitab yang tebal............ [1]
﴿ كَمَثَلِ
الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ۚ ذَّٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ...........﴾
perumpamaannya seperti anjing jika kamu
menghalaunya diulurkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia mengulurkan
lidahnya (juga)............. [2]
﴿وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ
وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ ۚ أُولَٰئِكَ
شَرٌّ مَّكَانًا...........﴾
di antara mereka (ada) yang dijadikan kera dan
babi dan yang menyembah thaghut?”. Mereka itu lebih buruk tempatnya dan lebih tersesat
dari jalan yang lurus. [3]
Selama ribuan tahun,
dan merentas benua, figur Sang Penyelamat sudah sedia terkenal. Berita
kedatangannya tersebar dari Mesopotamia sehingga Afrika Utara, dan kita menemui
gambar-gambarnya pada artifak-artifak Mesir:
“Seorang lelaki
yang sedang bangkit, dengan segala martabatnya, sedang memegang dua ekor lembu
yang sedang bangkit: satu di sebelah kanannya, dan yang lainnya di sebelah
kirinya. Inilah yang kerap kita nampak pada banyak artifak Babilon.Selalunya ia
melambangkan Gilgamesh dan perjuangannya dengan haiwan liar.”[4]
Gilgamesh dalam epik (dua pertiga dewa – Ilaj
; tuhan) dan kita dapati – kisahnya, yang merupakan pemilik banjir kedua –
berkaitan dengan kisah datuk Sumeria Ziu So Dra (Nuh) dan Babylon Otto –
Nashtim (Nuh), pemilik banjir pertama, tetapi mungkin perjalanan Gilgamesh yang
paling penting dalam epik adalah perjalanannya untuk bertemu dengan datuknya
Nuh – Otto Nashtim yang kekal dengan dewi dan bertanya kepadanya tentang rahsia
yang dapat dia singkirkan manusia ketiganya untuk diabadikan dengan dewa-dewa
seperti datuknya Nuh (as), atau dengan kata lain: untuk menuliskan namanya
dalam catatan kehidupan abadi dengan pantas dan menjadi salah satu daripada
roh-roh abadi, masalah ini berkaitan dengan rohnya , jadi dua pertiga
daripadanya adalah tuhan dan dia ingin menjadikan baki yang ketiga seperti itu.
Begitu juga, perkara itu tidak ada kaitan dengan keabadian fizikal (jasmani),
seperti yang dibayangkan oleh penjelasan epik itu.
Gilgamesh – dalam beberapa teks – jelas
merupakan penyelamat dan simbol keadilan yang ditunggu-tunggu oleh semua orang
dan mereka menyebarkan kisahnya:
“Pahlawan Uruk
tetap di bilik-bilik mereka menggerutu dan mengeluh
__________________________________
[1] Al-Quran Al-Karim Surah Al-Jumu’ah Ayat:
5
[2] Al-Quran Al-Karim Surah Al-A’raf Ayat:
176
[3] Al-Quran Al-Karim Surah Al-Ma’idah
Ayat: 60
[4] Sumber (Verollo – Runes of Babylon and
Canaan,)
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 375
Gilgamesh tidak
meninggalkan anak kepada bapanya
Rungutannya tidak
berhenti dari orang-orang siang dan malam
Tetapi Gilgamesh
adalah pengembala Uruk,
Sor dan Hami
Dia adalah pengembala
kita: kuat, cantik dan bijak
Gilgamesh tidak
meninggalkan alasan untuk yang dikasihinya
Baik anak perempuan
pejuang atau tunangan pahlawan ...)[1]
Beberapa pakar tamadun Sumer memahami apa yang dimaksudkan oleh petikan ini sebagai
menunjukkan Gilgamesh sedang melanggar maruah manusia atau menindas mereka. Ini
sangat tidak masuk akal, kerana ini akan membuatkan Epik ini saling
bercanggahan, kerana, pada awalnya, Gilgamesh telah dicirikan dengan sifat
terunggul seorang pemimpin yang adil. Selain itu, di baris yang sama, beliau
telah disifatkan sebagai seorang yang bijaksana, maka bagaimana seorang raja
yang bijaksana boleh menodai maruah rakyatnya dan menindas mereka?
Sebagai tambahan, bahagian seterusnya Epik
tersebut telah menyifatkan Gilgamesh dengan ciri-ciri ideal, seperti altruisme,
keberanian dan kesetiaan. Atas sebab ini, baris-baris yang bercanggah tersebut
adalah merupakan pengubahan yang disengajakan, dan telah ditambah kepada teks,
atau ia berbentuk simbolik, dan memerlukan penafsiran dan penjelasan.
Jika kita memikirkan tentang teks ini, kita
akan dapati ia sedang merujuk kepada Sang Penyelamat yang menyelamatkan manusia
dari sifat kehaiwanan mereka. Sang Penyelamat yang kisahnya wujud dalam setiap
umat. Ini kerana, jika umat yang wujud sebelum pengutusannya tidak bersedia
untuk menerima beliau, maka sekurang-kurangnya, wujud beberapa individu dari
umat-umat tersebut yang dapat diselamatkan dari kisah yang mereka wariskan.
Beliau adalah orang yang menghubungkan mereka dengan Tuhan dan membuka pintu
langit, maka sesiapa yang ingin mendengar, boleh mendengar inspirasi yang
mengkhabarkan dirinya akan kebenaran, agar dirinya menjadi terikat dengan kuat
kepada kebenaran tersebut, kebenaran yang membuatkan kita muncul dari
ketiadaan. Inilah kebenaran yang kita diciptakan untuk mengetahuinya. Inilah
sebabnya beliau akan menyibukkan semua orang dengan Tuhan, bukan dengan dirinya
sendiri, kerana, jika beliau menyibukkan orang lain dengan dirinya atau
membenarkan orang lain untuk menjadi sibuk
1.
Sumber (Taha
Baqir – The Epic of Gilgamesh).
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 376
dengan dirinya tanpa memberi amaran kepada
mereka, maka tiada beza antara mereka dan mana-mana penzalim yang menindas,
yang menginginkan nama dan reputasi.
Sekarang kita boleh memahami dengan baik
mengapa “para pemuda Uruk bergegas tanpa surat perintah”, atau mengapa “Gilgamesh
tidak membiarkan anak laki-laki pergi bebas ke ayahnya… tidak membiarkan gadis
mana pun pergi bebas ke mempelai lelakinya, puteri prajurit, pengantin lelaki
muda.” Ini adalah kerana mereka semua terikat teguh pada Allah Yang Maha Suci.
Gilgamesh Sang Penebus datang dan membuka sebuah sumber inspirasi agung kepada
mereka yang telah ditebus yang wujud pada suatu waktu. Beliau mengajar mereka
bagaimana untuk menjadi terikat dengan Tuhan, bagaimana untuk mencintai Tuhan
dan mendengar Tuhan dalam segala hal.
Jika anda bertanyakan kepada bangsa Sumer,
anda akan mendapati mereka mendambakan perkara-perkara ini:
“Beliau adalah
Gilgamesh, yang bermaksud pahlawan barisan hadapan dan “orang yang akan
menjadi benih kepada pokok yang baru.”[a]
Gilgamesh, satu watak yang dianggap suci
oleh bangsa Sumer dan Akkad (Babilon-Assyria) serta banyak umat silam yang
lain, telah disifatkan secara tepat di dalam Epik Gilgamesh sebagai “dua
pertiga tuhan dan sepertiga manusia,” dengan kata lain, cahaya di dalam
kewujudannya mengatasi sisi gelapnya, atau keakuan. Bagaimanapun, di akhirnya,
beliau mencari rahsia keselamatan penghabisan dari kegelapannya. Malahan
namanya sendiri, Gilgamesh, menunjukkan misinya, memandangkan beliau adalah
pahlawan barisan hadapan.
Dari kisah Epik
tersebut:
Dia: pejuang yang
membunuh Syaitan Khambaba,
Dia: pahlawan yang
menghina Ishtar (dunia),
Dia: pejuang yang
menghancurkan dirinya sendiri,
Dia juga: orang yang
akan menjadi benih dari pohon manusia baru yang menang atas kehaiwanannya.
“Tidak ada yang
tahu maksud sebenar nama Gilgamesh.
Beberapa teks Akkad menyebutkan bahawa ia bermaksud ‘pahlawan barisan
hadapan’ dan ada kemungkinan nama Sumer-nya bermaksud “orang yang
_______________________
[a] Petikan di atas, “orang
yang akan menjadi benih kepada pokok yang baru” diambil dari buku Senarai Raja
Sumer (Jacobsen 1939, 188) dan dipetik oleh Taha Baqir seperti di atas di dalam
bukunya Malhamat Kalkamish [Epik Gilgamesh].
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 377
akan menjadi benih
kepada pohon baru’, yang bermaksud ‘seorang lelaki yang akan menjadi pemula
sebuah keluarga’ [1]
Mungkin perosakan terbesar yang terdedah
kepada epik ini ialah pengguguran peribadi-peribadi epik pada pengesahan yang
salah disebabkan oleh kekeliruan, seperti menjatuhkannya pada raja yang namanya
disebut dalam Senarai Raja-raja Sumer, sebagai contoh:
Raja Gilgamesh walaupun nama bapa-bapanya
dan susur galurnya berbeza. Ini adalah situasi yang sama dengan seseorang yang
membaca kisah epik Al-Mahdi yang disebutkan oleh Nabi Muhammad (S) di dalam
banyak riwayat, kemudian mengatakan ada seorang raja kerajaan Abbasiyah lebih
seribu tahun lepas yang bernama Al-Mahdi, lalu mempercayai yang dimaksudkan Al-Mahdi
dari kisah epik Islamiyah itu adalah raja Abbasiyah tersebut.
Malangnya, ini banyak berlaku dengan
Gilgamesh, walaupun sebahagian pengkaji yang pakar dalam kesan peninggalan
Sumeria menyatakan bahawa adalah tidak betul untuk menganggap epik Gilgamesh
sama dengan Gilgamesh dalam sejarah berdasarkan persamaan nama semata-mata.
Charles Virolleaud berkata:
“Oleh itu, wujud
beberapa sebab yang membuatkan kita percaya, pada suatu zaman yang sangat
lampau dahulu, wujud seorang raja yang bernama Gilgamesh. Nama ini disenaraikan
di dalam Senarai Raja Uruk (yang baru ditemui), namun ia bukanlah berada pada
bahagian atas senarai (seperti yang dijangkakan), memandangkan Gilgamesh pada
sejarah tidak menemukan sebuah negara. Sebaliknya, beliau telah dimasukkan ke
dalam senarai raja yang tidak kita kenali sejarahnya, melainkan nama-nama
mereka … Walaubagaimanapun, Gilgamesh yang mana sejarah hanya menulis dua
barisan berkenaan dengannya yang tidak menarik perhatian kita. Sebaliknya, kita
tertarik dengan watak Gilgamesh yang mana kisah epik puitisnya telah sampai
kepada kita.[2]
Epik Gilgamesh, yang diletakkan oleh
raja-raja Sumer, Akkad, Babylon, dan juga Assyria di perpustakaan mereka dan
dijaga, dan bagi mereka dan rakyatnya ia seperti mentera atau kitab suci, saya
fikir ia patut direnung dan diteliti:
[1] Sumbernya (Taha Baqir – The Epic of
Gilgamesh).
[2] Sumber (Verollo – Runes of Babylon and
Canaan)
Delusi Ateisme oleh
Ahmad Al-Hassan 378
Adakah ia merupakan kisah seseorang yang
akan tiba, yang dinantikan oleh orang-orang Sumer atau Akkad, Babilon dan
Assyria sebagai Sang Penyelamat dan Sang Penebus?
Taha Baqir berkata:
“Dan pahlawan
Gilgamesh sendiri, namanya telah dipindahkan kepada kebanyakan kesusasteraan umat-umat
purba, atau karyanya dikaitkan dengan pahlawan umat-umat yang lain seperti Hercules,
Alexander (Iskandar), Zhul-Qarnain dan pahlawan Odysseus dalam Odyssey.” [1]
Beliau juga berkata:
Aneh sekali berkenaan urusan Gilgamesh yang
menjadi contoh kepada pahlawan-pahlawan umat-umat yang lain.
Dr. Charles Virolleaud berkata:
Di zaman silam, orang-orang Mesir telah
mengetahui tentang tokoh yang sedang kita bicarakan, kita dapat tahu dari
sebilah pisau yang ditemui di lembah Sungai Nil di Gebel-el-arak; bilahnya
dibuat dari batu api, bukan besi, sementara pemegangnya dibuat dari gading. Di
satu bahagian, ada sebuah gambar seorang lelaki yang sedang bangkit sambil
memegang dua lembu jantan dengan penuh maruah, satu di sebelah kanannya, dan
satu lagi di sebelah kirinya. Ini adalah gambar yang kita temui pada banyak
artifak Babilon. Selalunya ia menggambarkan Gilgamesh dan perjuangannya dengan
haiwan liar. [1]
Oleh itu, Gilgamesh bukan sekadar seorang
yang adil atau soleh. Beliau bukan sekadar seorang raja atau seseorang yang
suatu hari nanti akan menjadi raja. Sebaliknya, Gilgamesh adalah tokoh watak
antarabangsa dan sebuah contoh kepada pahlawan-pahlawan bangsa, seperti mana
yang ditunjukkan oleh artifak-artifak. Inilah satu-satunya perkara yang boleh
menjelaskan kewujudan versi-versi epik ini di negara yang berbeza, malah di
dalam bahasa yang berbeza dengan bahasa asli.
Bukti yang mungkin paling kuat berkenaan
pengaruh Gilgamesh kepada minda manusia tamadun purba adalah spektrum (julat)
luas penyebarannya di dunia purba. Bagi penduduk purba Iraq, ia bukan sahaja
____________________
[1] Sumbernya (Taha Baqir – The Epic of
Gilgamesh).
[2] Sumber (Verollo – Runes of Babylon and
Canaan)
Delusi Ateisme oleh
Ahmad Al-Hassan 379
tersebar dikalangan bahagian selatan dan
tengah Iraq, yang dikenali sebagai Sumer dan Akkad, malah, ia turut tersebar ke
bahagian utara, yang dikenali sebagai Assyria. Oleh itu, banyak versinya telah
ditemui di ibu negara Iraq purba, semasa era kemakmuran tamadun Babilon dalam
era Babilon (milenium – alaf kedua sebelum Masihi). Berkenaan Assyria, risalah
lengkap terakhir yang sampai kepada kita telah ditemui di Perpustakaan
Ashurbanipal yang terkenalsang raja Assyria.......... Berkenaan pusat
ketamadunan purba, kami telah menyatakan bahawa sesetengah pengkaji telah
menemui banyak versi bahagian epik ini di wilayah-wilayah jauh, seperti
Anatolia, pusat tamadun bangsa Het. Beberapa teks ini juga turut ditulis di
dalam bahasa Babilon purba, dan terjemahan ke dalam bahasa Het dan Hurri juga
turut ditemui. Baru-baru ini, ada sebuah penemuan yang mengujakan, sebuah versi
yang mengandungi beberapa bab di Megiddo, salah sebuah kota-kota purba di
Palestin, yang terkenal di dalam Taurat. Versi kecil ini ditarikh kembali ke
abad keempat belas sebelum masihi.....” [1]
Beginilah bagaimana kisah epik ini menyifatkan
Gilgamesh pada permulaannya. Ia merumuskan semua perkara berkenaan Gilgamesh
dalam beberapa baris, dan merupakan sebuah pengenalan kepada watak Gilgamesh
dan misinya:
“Tablet pertama:
Dialah yang telah
melihat segala-galanya dan menyanyikan liriknya, negaraku.
Dialah yang
memberitahu semua perkara dan memberitahu mereka melaluinya.
Dialah yang tahu lagi
bijak dalam semua perkara!
Dia telah melihat
rahsia-rahsia dan mengetahui rahsia-rahsia yang tersembunyi,
Dia membawa berita
tentang hari-hari sebelum sebelum Banjir.
Dia pergi terlalu
jauh dalam perjalanan sehingga dia menjadi letih dan lesu.
Maka dia menulis
di tugu batu itu semua yang dia lalui dan alami.”
________________
[1] Sumbernya (Taha Baqir – The Epic of
Gilgamesh).
Delusi Ateisme oleh
Ahmad Al-Hassan 380
Jelaslah bahawa teks itu menerangkan
tentang seorang yang terpelajar "yang melihat segala-galanya.....yang
memaklumkan segala-galanya......yang bijak dan mengetahui...... dia melihat
rahsia dan mengetahui rahsia yang tersembunyi," dan seorang guru penting
yang datang dengan ilmu-ilmu penting. dan akan mengukirnya supaya mereka kekal
di antara orang ramai, "Dia mengukir di tugu batu itu semua yang dia lalui
dan apa yang dia alami."
Jika kita merujuki teks keagamaan berkenaan
Al-Mahdi, kita akan mendapati Imam Al-Sadiq (as) berkata:
“Ilmu adalah dua puluh tujuh huruf. Maka
semua yang dibawa oleh para rasul adalah dua huruf, dan tidak mengenal manusia
sehingga hari ini selain daripada kedua-dua huruf itu. Dan apabila bangkit Qaim
kami, dia membawa keluar dua puluh lima huruf dan dia menyebarkannya kepada
manusia, dan termasuk dua huruf kepadanya, supaya dia menyebarkannya dua puluh
tujuh huruf.” [1]
________________
[1] Sumber (Al-Majlisi – Bihar Al-Anwar):
Bahagian 52, ms 336
Sebelum
✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan