Halaman

Selasa, 10 Ogos 2021

Pengorbanan dan altruisme

 Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 80

 

Kajian Ilmiah >> Pengorbanan dan altruisme

 

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Saya mohon kepada Allah agar anda berada dalam keadaan baik dan sihat.

 

Khalid Al-Alwani menulis:      

Tajuk soalan. Setelah memberi salam dan hormat semoga saya menjadi tebusan kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan, kerana perkara dalam buku tuan Wahmu l-Ilhad (Delusi Ateisme). Saya rujuk ke halaman 279 mengenai Altruisme yang kita bicarakan. Oleh kerana saya menentang idea-idea takfiri, dan mereka yang membunuh semua orang yang bertentangan dengan aqidah mereka, dan kerana mereka mengkafirkan saya dan akan menumpahkan darah saya, kerana saya beriman dengan kekhalifahan Ali Ibn Abi Talib, as tidak selainnya. Saya dapati bahawa mereka adalah takfiri Salafi yang berperang di Chechnya, Serbia, Afghanistan, Mali, Iraq, dan Syria, yang memiliki altruisme yang sebenarnya, kerana mereka meninggalkan segala-galanya, termasuk wang, anak-anak dan isteri, dan mereka pergi untuk menyokong agama yang mereka yakini betul. Kita melihat mereka meletupkan diri tanpa terkesan dan melawan, seolah-olah mereka melihat Syurga di mata mereka dan berlumba-lumba mendapatkannya. Persoalannya, adakah kaedah perbincangan di sisi tuan yang dihormati untuk mengenal pasti atau jalan keluar yang boleh kita ubah fikiran mereka dan membuat mereka terguncang di bawah panji Bai’ah kepada Allah. sehingga Islam dapat memberi manfaat kepada mereka, memberi kesan kepada pendirian mereka dan memberi mereka serta melebihkan kepada selain di atas diri mereka sendiri??? Saya menulis lebih banyak daripada soalan di sini, tetapi saya tidak mendapat jawapan, dan mungkin kerana banyaknya komen dan kekurangan masa untuk tuan membacanya bersama-sama. Salam mesra, Khalid Al-Alwani.

 

Jawapan /

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين

Tidak ada hubungan antara pengorbanan dan Altruisme [amalan untuk mengutamakan orang-orang lain berbanding diri sendiri -pent.] yang benar-benar neutral, kerana organisme (hidupan) dapat mengorbankan nyawanya untuk kepentingan tertentu yang mendorong genetiknya membina kelenjar yang mengeluarkan hormon tertentu, misalnya, pada lebah pekerja ketika dia mengorbankan dirinya, ia adalah motivasi genetik, kerana sebagai perkara terpenting bagi kumpulan gentik individu adalah pengiraan untung dan rugi semasa evolusi dan pemilihan semula jadi. Gen yang memelihara kelangsungan hidup kumpulan genetik tertentu di persekitarannya sehingga melewati saringan

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 81

 

pemilihan semula jadi dari generasi demi generasi yang disahkan dan ditubuhkan dalam kumpulan genetik individu itu. Walaupun fungsi genetik ini adalah untuk mendorong tubuh untuk membunuh diri atau binasa dalam situasi tertentu, dan saya menjelaskan perkara ini dalam buku "Wahmu l-Ilhad". Maka kehilangan tubuh seekor lebah yang membawa satu set genetik individu sebagai pertukaran untuk mendapatkan ribuan badan untuk lebah lain yang membawa genetik yang sama ini merupakan keuntungan besar dari genetik tersebut, tidak diragukan lagi.

Hal yang sama berlaku untuk keluarga atau ibu khususnya ketika dia berkorban untuk yang masih muda, sehingga ibu dan lebah didorong oleh minat genetik untuk berkorban, jadi pengorbanan ibu itu sendiri bukanlah altruisme yang sebenarnya melainkan pengorbanan yang diputuskan oleh kepentingan genetik individu untuk diturunkan kepada generasi kemudian. Biasanya dia datang di hadapannya walaupun ia adalah kebinasaan dan akhir hayatnya kerana di dalamnya masih ada badan atau badan lain yang membawa genetik tersebut. Kerana di dalamnya kelangsungan genetik individu ditetapkan dalam kumpulan genetik umum organisma.

Ini adalah teks dari buku "Wahmu l-Ilhad".  yang menjelaskan masalah ini, dan sesiapa yang mahu lebih terperinci boleh merujuk buku ini:

(Sekiranya kita melihat sekeliling, kita akan dapati dalam sebahagian haiwan kadang-kadang mempunyai tingkah laku altruistik, jadi kita dapat mengenal pastinya, misalnya, tingkah laku ibu dan ayah terhadap anak-anak mereka dan tingkah laku lebah pekerja terhadap ratu dan pekerja lain dan sarangnya secara keseluruhan, tetapi adakah ini cara tingkah laku altruistik sebenar, atau adakah pada zahirnya itu adalah cara tingkah laku altruistik, pada hal yang sebenarnya ia adalah perilaku genetik keakuan, Kerana ia berdasarkan kepada genetik keakuan (ananiyah) dan tabi’at pilih kasih semula jadi dan mengutamakan kelangsungan hidup jasad-jasad yang mengandung gen-gen ini yang menyebabkan tingkah laku altruistik tersebut, iaitu anak-anak merayu kepada ibu bapa supaya memberi mereka makanan dan pengorbanan pekerja untuk melindungi sarang, ratu dan saudara perempuannya, Gen-gen ini adalah sifat kejayaan untuk perjalanan, kegigihan dan kelangsungan hidup, Pada hakikatnya dari segi biologi, bahawa bapa dan ibu menguruskan anak-anak kerana terdapat gen dalam susunan genetik mereka yang mendorong mereka ke arah ini (melalui pengaruhnya terhadap pembinaan sistem saraf, otak, kelenjar dan hormon, misalnya) Dan salah satu sebab kejayaan struktur umum genetik mereka dalam penyebaran dan kelangsungan hidup adalah adanya genetik yang mendorong mereka ke tingkah laku altruistik ini.

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 82

 

Mengenai bagaimana kombinasi genetik ibu bapa memberi manfaat kepada anak-anak dalam kekekalan dan kelangsungan hidup, ini dapat dijelaskan hanya kerana anak-anak membawa genetik orang tua mereka dalam kadar tertentu, misalnya anak manusia membawa separuh daripada gen ayahnya dan separuh gen ibunya.

Oleh itu, ibu bapa yang genetiknya mengandungi genetik untuk kanak-kanak dengan genetik altruisme dan penyediaan kecukupan mereka untuk dapat mencapai usia baligh dan pembiakan akan dicapai - ibu bapa ini - pengekalan genetik mereka pada generasi akan datang dan kelangsungan hidup mereka, jadi jenis ini altruisme (keutamaan ibu bapa untuk kanak-kanak) mempunyai asal usul genetik yang mementingkan diri sendiri - yang bermaksud anak perempuannya adalah genetik yang dianggap keakuan - bukan altruisme yang benar. Adapun ibu bapa yang tidak menjaga anak mereka dengan baik atau untuk pemindahan ibu bapa yang susunan genetik tidak mengandungi gen yang menyebabkan mereka tidak mementingkan diri sendiri untuk menyediakan anak-anak dengan mencukupi (contohnya menyediakan tempat tinggal, makanan dan perlindungan), mereka tidak akan dapat - ibu bapa ini - untuk menyebarkan genetik mereka kepada generasi berikutnya, kerana secara ringkas, mereka tidak akan berjaya membesarkan anak-anak yang mencapai usia baligh dan pembiakan dan meneruskan susunan genetik mereka ke generasi berikutnya, dan dengan ini ibu bapa ini dihukum, atau untuk mengatakan bahawa genetik ini atau plan genetik dihukum dan genetik (peribadi) mereka tidak diteruskan dalam kehidupan ini dan terkeluar dari perlumbaan.

Masalah keprihatinan ibu bapa terhadap anak-anak mereka sepenuhnya dibenarkan secara genetik, dan jika gen menemukan strategi lain yang berjaya selain daripada perhatian langsung kepada ibu bapa dengan anak-anak mereka, mungkin untuk mengikutinya seperti yang ada pada burung terkukur, burung ini bertelur di sarang korbannya sehingga mereka membesarkan anak-anaknya dan ia tidak menjaga anak-anaknya dan tidak memberikan kasih sayang kepada mereka. Dan hubungannya dengan mereka berakhir sebaik dia memberikan kecukupan ketika dia menempatkan mereka di sarang mangsa, yang akan melibatkan mereka dengan membesarkannya bagi pihaknya, dan ini adalah bukti yang jelas bahawa pengawal perkara dalam batas badan adalah genetiknya.

Perkara yang sama berlaku untuk lebah pekerja, kerana tahap kekeluargaan mereka terhadap saudara perempuan mereka sangat tinggi dan lebih tinggi daripada ibu mereka. Kerana semua saudara perempuan membawa salinan genetik ayah yang serupa, dan itulah sebabnya mengapa ada alasan logik untuk perlumbaan mereka membebaskan diri dengan berlumba-lumba menyerang musuh - walaupun pekerja rumah tangga yang menggigit hingga mati - Genetik altruistik ini berjaya dihasilkan semula, diabadikan dan bertahan; Kerana secara ringkas, dia adalah yang paling mampu memelihara sel secara keseluruhan, jadi kematian pekerja itu jelas menunjukkan keuntungan yang lebih besar bagi genetiknya daripada kelangsungan hidupnya. Kerana dengan berlumba-lumba sampai mati,

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 83

 

bukannya saudara perempuannya dan untuk membela ibunya (ratu lebah), dia akan menyumbang kepada kelangsungan hidup dan kelanjutan banyak salinan genetiknya yang ada di dalam tubuh semua saudaranya yang bekerja dan menyumbang kepada kelangsungan gen-gennya dalam telur dan sperma di dalam badan ibunya (lebah ratu), dan yang pasti bahawa gabungan genetik seperti itu lebih mampu pada kelangsungan hidup dan kelanjutan dari mereka yang tidak mendahului perlumbaan untuk mengorbankan diri, kebiasaannya akan memilih pendahuluan pengorbanan, atau dikatakan bahawa ia semestinya dapat bertahan dan meneruskan serta menentang keadaan semula jadi di sekitarnya.

Secara umum, egoisme (keakuan) genetik dapat menjelaskan kualiti altruistik seseorang terhadap makhluk lain ketika pengorbanan membawa manfaat yang lebih besar kepada gennya dan bahkan tanpa mengira hubungan antara mereka.)

Mengenai hal manusia itu, saya membincangkan dalam buku “Delusi Ateisme” (Wahmu l-Ilhad) mengenai masalah moral (akhlak), dan bahawa ada sesuatu yang baru dalam panduan manusia, iaitu altruisme yang sebenar dan neutral, dan siapa sahaja yang ingin penjelasan secara terperinci boleh meninjau Kitab "Wahmu l-Ilhad". Tetapi di sini saya hanya ingin menjelaskan masalah keberanian membinasakan jasad kerana keyakinan tertentu, sama ada agama, fahaman liberal, Marxis, patriotik, kemanusiaan, atau bahkan psikologi, semua aspek ini dan lain-lain, semua aspek ini dan lain-lain dapat memberikan contoh pengorbanan yang memberikan diri atau nyawa mereka atau bahkan hilang perkara terpenting yang dijaga oleh makhluk hidup, iaitu pemindahan genetik individu kepada generasi yang akan datang. Dan saya rasa mudah untuk mengenal pasti model yang hampir tidak dapat disalahkan oleh sesiapa jua, kerana ramai orang di seluruh dunia mempercayai model yang mereka anggap altruisme, walaupun mereka tidak ada kaitan dengan agama di tempat pertama, seperti Chie Guevara. Tanpa menghiraukan contoh individu, altruisme sejati adalah kualiti yang dapat dijelaskan oleh jiwa manusia mana-mana masalah yang nyata dan realistik, dan apa yang berlaku dalam banyak kes adalah bahawa ciri psikologi ini apabila tidak menemukan kedudukannya yang tepat yang ditentukan untuknya, yang membawa kepada kebaikan akhirat dan dunia, menyebabkan orang itu kehilangan akhirat dan dunia yang mendesak, dan dapat mendorongnya untuk melakukan bunuh diri dengan alasan yang tumpul atau remeh. Ia mendorongnya untuk meletupkan dirinya pada sekelompok manusia di jalan seperti amalan yang dilakukan oleh orang-orang Salafi. Peranan terpenting untuk ciri psikologi ini yang boleh dimiliki oleh mana-mana manusia - sebagai akibat memasukkan jiwa boneka ke dalam dirinya - dimana ia mengurangkan kepentingan manusia terhadap tubuh dan kelangsungan hidupnya sebagai pertukaran peranan genetik yang berfungsi untuk memaksimumkan kepentingan jasad yang membawa genetik dan berfungsi untuk mencegah pengorbanannya kecuali demi tujuan

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 84

 

genetik yang lebih tinggi, iaitu untuk memelihara kumpulan genetik individu secara amnya, seperti dalam contoh lebah pekerja dan ibu bapa.

Sekiranya perkara di atas menjadi jelas bagi anda, anda akan mendapati bahawa tidak ada keutamaan (keistimewaan) bagi pengebom bunuh diri kumpulan Salafi (Wahhabi) untuk meminta agar ucapan khas ditujukan kepada mereka untuk membimbing mereka dan memberitahu mereka tentang kebenaran, kerana pembunuh yang kita lihat ini menyembelih lelaki, kanak-kanak dan wanita dengan pisau dan dengan kekejaman hati dan kebejatan yang tidak dapat ditandingi, mereka tentunya tidak tahu belas kasihan atau berakhlak. Jauh dari petunjuk dan mengenal kebenaran serta agama Ilahi.[1]

 

____________________

1 - Kesinambungan petikan dalam Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi – hlm. 166

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan