Halaman

Isnin, 26 Julai 2021

Pelbagai Masalah: S 178 - 199

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5

 

Pelbagai Masalah: 

 

S 178 / Apakah hukum seseorang yang menjumpai sekeping gambar dan mengambilnya, kemudian setelah satu atau dua hari dia ingin mengembalikannya ke tempatnya dengan alasan tertentu, misalnya kerana kesulitan dalam mengenalinya atau selainnya, adakah dibenarkan mengembalikannya ke tempatnya?

J / Masalahnya bergantung pada jenis gambar tersebut, nilainya dan tempat di mana ia menemukannya, dan secara umum lebih baik menyerahkannya ke tangan orang yang dapat dipercayai yang dapat mengatasinya menurut Syariah.

 

S 179 / Adakah nazar dalam alam rukya (mimpi) wajib dipenuhi di alam dunia ini?

J Tidak wajib.

 

S 180 / Seseorang mempunyai dana dengan pahala Imam Al-Hussein (as) dan dia mengalami kesulitan kewangan yang kritikal. Bolehkah dia mengambil daripadanya dengan tujuan pinjaman atau keperluan, misalnya?

J / Adalah dibenarkan jika dia adalah penyumbang, atau dia memberitahu penyumbangnya mengenai hal ini.

 

S 181 / Seorang ansar di kota Shushtar membina sebuah perkuburan milik salah seorang putera Nabi Allah Ya’kub (as) dan semua yang terdapat di makam dan apa yang diterima dari nazar dan hadiah adalah diusahakannya untuk membina makam.

Dia bertanya: Kadang-kadang saya dapat mengeluarkan sejumlah wang dari makam, jadi adakah dibenarkan untuk menyerahkannya ke Bait Al-Mal dakwah yang diberkati?

C: Tidak dibenarkan.

 

S 182 / Adakah cikgu atau guru boleh menolong atau mengajar beberapa atau sebahagian jawapan kepada para pelajar dalam peperiksaan akhir atau peperiksaan yang lain? Adakah dia ada kaitan dengan halal atau haram upah (gaji) yang diambilnya? Semoga Allah memelihara tuan sebagai guru seluruh alam, pembimbing, dan bapa yang penyayang.

A / Tidak dibenarkan baginya untuk melakukannya, kerana dia termasuk sebagai pekerja yang mengawal institusi pendidikan di tempat dia bekerja.

 

S 183 / Seorang pensyarah universiti yang mengkhusus dalam bahasa Arab, adakah dia boleh mengawasi penyelidikan kelulusan yang berhubungan dengan surah-surah Al-Quran Al-Karim dengan kajian atau garis panduan bahasa, dan hasil penyelidikan itu sering kali tidak bertepatan dengan tafsiran Muhammad dan keluarga Muhammad (as)?

J / Boleh.

 

S 184 / Ada alat untuk memotong kertas dan memotongnya menjadi helaian yang sangat kecil, yang digunakan oleh pekerja untuk mencincang kertas, jadi apa hukum untuk memotong kertas yang mengandungi ayat-ayat dari Al-Quran atau nama-nama Ahl Al-Bait (as) dan hadits-hadits mereka?

J / Tidak ada masalah mencincangnya untuk menyingkirkannya.

 

S / 185 / Kami tinggal di luar Iraq, khususnya di Australia. Anak sulung saya berkahwin dan mempunyai tiga orang anak. Kerana masalah perkahwinan yang dialaminya selama bertahun-tahun, dia memutuskan untuk pergi ke Iraq dan menetap di sana. Dia dapat datang dengan salah seorang anak lelakinya yang berusia 7 tahun. Sekarang kami perlu menawarkan kewarganegaraan Iraq kepada anak ini, tetapi kerana ibunya tidak datang ke Iraq dan kerana tidak ada ikatan (aqad) perkahwinan yang sah, masalahnya agak rumit.

Saya boleh mendaftarkannya dengan nama saya sebagai datuknya, iaitu bapa ayahnya, tetapi perkara ini memerlukan dua saksi untuk bersumpah bahawa anak ini adalah anak saya, adakah ini dibenarkan menurut syarak?

Soalan saya adalah mengenai kesahihan sumpah tersebut, adakah boleh bersumpah bahawa cucu saya yang merupakan anak saya sehingga dia didaftarkan sebagai anak saya untuk mendapatkan kewarganegaraan Iraq untuknya?

J / Tidak dibenarkan.

 

S 186 / Anak saya terbunuh dalam demonstrasi baru-baru ini di Tahrir Square, dan sekarang mereka menghubungi saya untuk mengambil haknya, dan saya bingung, kerana di dalam hati saya ada pelajaran yang sangat hebat, jadi saya takut mengambil wang dan bersenang-senang dengannya dan lupakan pelajaran yang saya dapati, kerana dengan mudah membunuh anak-anak kita dan hendak memuaskan kita dengan sejumlah wang. Saya tidak mahu ini sama sekali. Sebaliknya, saudara-mara saya menegaskan bahawa saya menzalimi keluarga saya dengan menghilangkan hak mereka. Apa hukum syar’ei dan apakah bimbingan tuan kepada saya?

J / Mengenai hak-hak dan yang seumpamanya, ini adalah wang awam dan bukan wang para penindas itu, jadi anda boleh mengambilnya.

 

S 187 / Tuan, mengenai pemuda yang terbunuh dalam demonstrasi, apakah mereka mati syahid?

J: Ya, pasti. Tidak ada masalah untuk memanggil mereka para syuhada’ dalam pengertian yang biasanya berlaku kepada mereka yang dibunuh oleh para penzalim dan dalam menuntut hak-hak mereka.

 

S 188 / Tuan, tidak tersembunyi lagi bagi tuan bahawa bandar Tal Afar menderita selama sepuluh tahun sebelum kota itu jatuh ke tangan ISIS pada tahun 2014, dan setelah lebih dari tiga tahun kami berpindah, kota itu dibebaskan.

dan kami di antara ansar Tal Afar yang berpindah ke Hirah. Perlukah kami kembali ke rumah kami atau tidak?

Adalah diketahui bahawa lokasi geografi Tal Afar seperti yang tuan ketahui, adalah sebuah pulau yang dikelilingi oleh pengganas dan pusat pemulihan mereka, dan melalui pengalaman kami tahu bahawa ini akan muncul lagi setelah kembali dari pusat pemulihan mereka, di samping kesukaran untuk mengamankan sempadan. Serta kehadiran puak Kurdi yang ada kaitan dengan Kurdi Syria dan Turki di Sinjar, kerana keadaan politik dan keamanan sangat rumit, jadi kami harap Al-Syed, bapa, semoga Allah melindunginya, untuk memberikan nasihat atau pendapat atau memerintahkan kami untuk kembali atau tetap tinggal supaya kami menyedari perkara kami. Dengan ucapan berbanyak-banyak terima kasih dan pujian kepada tuan.

J / Kembalinya orang-orang beriman ke Tal Afar dan ke tanah air mereka serta peranan mereka sangat penting. Tidak mengapa bagi sesetengah orang-orang beriman pergi dari semasa ke semasa ke Tal Afar untuk mengetahui keadaannya. Dan apabila keadaan sesuai, lebih baik kembali. Saya mohon kepada Allah agar meneguhkan pendirian anda, menangkis semua kejahatan dan yang buruk, dan memberikan anda pertolongan yang luar biasa.

 

S 189 / Setelah pembebasan Tal Afar dari keganasan ISIS, didapati bahawa mereka telah menjarah wang dan harta benda orang-orang Syiah dan menjadikannya harta negara takfiri mereka .. Dan seterusnya. Sekarang terdapat kedai (gudang) untuk beberapa harta tanah ini di tempat yang berlainan, sehingga di kawasan kejiranan tertentu anda akan menjumpai kedai untuk katil, dan di kedai lain untuk perabot, dan di kedai lain untuk peralatan elektrik… ..dan seterusnya.

Persoalannya ialah apakah hukum untuk mengambil barang yang diperlukan dari kedai-kedai ini, yang tidak dipantau dan tersedia untuk semua orang, dan beberapa daripadanya terletak di jabatan kerajaan dan mereka telah mengumumkan bahawa mereka akan membuang barang-barang ini ke luar jabatan jika keluarga yang pulang ke Tal Afar tidak mengambilnya?

J / Adalah dibenarkan untuk mengambil apa yang anda perlukan daripadanya selagi barang anda telah dijarah sebelumnya.

 

S 190 / Adakah dibenarkan menggantung sebilangan manik yang mengandungi beberapa bentuk dan huruf dan yang dipercayainya? Serta apa yang disebut dalam beberapa kitab terkenal seperti Al-Tuhfah Al-Radhawiyah dan kitab-kitab lain yang mengandungi bentuk matematik dan lain-lain. Adakah dibenarkan mempercayainya, menulisnya, membawanya dan menggantungkannya?

J / Tulisan Ayat Al-Kursi dan Al-Mu3auwizhat dengan Za’faran sudah memadai, insya Allah.

 

S 191 / Adakah boleh menghadirkan roh-roh, sama ada mereka yang beriman atau tidak, dan adakah mungkin mempercayai pada berita (khabar) yang dilaporkan mengenai perbuatan seperti yang didakwa oleh yang mengamalkannya?

J / Menghadirkan jin bukanlah masalah yang sukar, tetapi ia berbahaya. Kebanyakan orang yang melakukan kerja ini akhirnya mereka sendiri disentuh oleh jin dan dipermainkan oleh jin-jin itu.

Tidak mungkin mempercayai berita dari jin kerana anda tidak mengetahui keadaannya, iman dan kepercayaannya sehingga anda mempercayai kata-katanya, maka bagaimana jika ada di antara mereka adalah jin-jin yang tidak beriman dan munafik. Berbohong adalah alat dan perantara untuk mencapai apa yang mereka mahukan, dan sebahagian jin mempermainkan dan bertindak seperti kanak-kanak tanpa ada apa-apa tujuan yang logik (menasabah) dan mereka hadir di persekitaran anda. Sebaik sahaja orang tertentu meminta kehadiran jin, orang-orang ini memanggilnya dan mereka menyahut panggilannya dan menjadikannya alat permainan dan jenaka bagi mereka untuk dinikmatinya.

 

S 192 / Adakah kami boleh menganggap: Saya adalah ansar Imam Mahdi (as), akan mengambil gaji dari Hauzah Marajik? Dan perkara ini sebelum itu kita perlu mendaftarkan nama kita dengan mereka?

J / Boleh.

 

S 193 / Adakah kalendar Hijriah betul atau dicemari oleh beberapa masalah?

Melalui kajian lanjut saya ke beberapa laman web, dikatakan bahawa kalendar Hijriah dicemari kekeliruan, kerana orang yang yang menetapkan kalendar Hijriah adalah Omar Ibn Al-Khattab?

A / Kalendar lunar (Qamari) Arab pada asalnya adalah kalendar Ibrani atau Yahudi itu sendiri, iaitu, ia adalah kalendar lunar-suria (Qamari-Syamsi) dan bukan hanya kalendar lunar seperti yang dipraktikkan sekarang.

 

S 194 / Seorang pelajar wanita bertanya kepada saya setelah saya mengatakan bahawa kita sekarang berada pada semester Musim Luruh: Mengapa saya menulis tarikh di papan tulis pada bulan Rabi3 Al-Awwal? Loceng telah mejadi peluang menyelamatkan saya kerana saya bingung bagaimana akan menjelaskan kepadanya?

Juga, inilah yang ditulis oleh salah seorang pendidik berbudi bahasa di halamannya dengan mengatakan: Dia banyak menderita daripada soalan-soalan ini dan tidak mendapat jawapan yang meyakinkan bagi seorang anak.

Apakah tindak balas yang sesuai, memandangkan isu ini berkaitan dengan agama Islam?

J / Ini berkaitan dengan tarikh Hijriah berdasar lunar (Bulan/Qamari), yang merupakan sistem tarikh yang tidak ditetapkan oleh Rasulullah (S) sehingga diamalkan ke atas agama Islam, tetapi pada zaman Al-Rasul Muhammad (S). Ia adalah tarikh Ibrani lunar-suria (berdasarkan Bulan-Matahari) yang diambil oleh orang Arab dari orang Yahudi,

Mengikut tarikh ini, tidak akan ada masalah dalam penyesuaian bulan musim bunga (Rabi3) dengan musim bunga yang sebenarnya di kebanyakan negara di dunia. Kerana kekurangannya ditambahkan pada tahun lunar (bulan - Qamari) untuk penyesuaian dengan tahun suria (Matahari-Syamsi).

 

S 195 / Apakah perbezaan antara Taurat, Injil, dan Al-Quran yang tidak diselewengkan?

J / Taurat dan Injil yang betul adalah dianggap sebahagian dari Al-Qur’an, kerana Al-Qur’an yang mengawalnya.

 

S 196 / Saya mempunyai beberapa soalan dan saya harap tuan akan menjawabnya: 1 - Adakah mubahalah adalah perkara khusus bagi Imam maksum? Adakah dibenarkan bagi orang beriman untuk melakukannya ketika diminta oleh orang-orang yang menentang dakwah yang diberkati ini? Kerana mereka (orang-orang yang menentang) ramai yang meminta mubahalah dan jika kita tidak melakukannya, mereka akan menyangka bahawa mereka berada di pihak yang benar. Karena (Mubahalah antara yang bukan maksumin) ini kadang-kadang berlaku di negara saya.

2 - Sekiranya Mubahalah berlaku, adakah orang-orang yang menentang mati dengan segera atau adakah mereka mempunyai masa untuk bertaubat?

J / Mubahalah dilakukan di antara dua pihak untuk dijatuhkan laknat kepada pendusta, oleh itu kedua-dua pihak yang bermubahalah harus mengetahui dengan jelas kepercayaan (aqidah) masing-masing. Adapun hukumannya, ia akan jatuh pada pendusta dari kedua-dua belah pihak, dan mungkin akan jatuh ke atas kedua-duanya jika keduanya berdusta. tidak semestinya hukuman akan segera berlaku atau pada masa yang sama dengan mubahalah.

[contoh Mubahalah]

                

S 197 / Tuan, bagaimana Rasulullah (S) mendapat syahid?

J / Rasulullah (Salawatu Allah 3alaihi Wa 3alaa Aalihi), mati kerana diracun.

 

S 198 / Tuan, bagaimana dengan perkahwinan Al-Saiyidah Fatimah Al-Zahraa’ dengan Imam Ali, (Salawatu Rabbi 3alaihima).

Menurut apa yang saya dengar sejak saya kecil bahawa Al-Saiyidah Fatimah Al-Zahraa’ meninggal pada usia (18 tahun) dan pada masa itu dia sudah berkahwin dan menjadi ibu kepada (tiga) orang anak?

J / Tidak benar bahawa dia berusia 18 tahun ketika syahadahnya (Salawatu Allah 3alaiha).

 

S 199 / Apakah pernikahan Saidina Muhammad (S) dengan Aisyah, yang berusia 9 tahun, dianggap sebagai perkahwinan dengan anak di bawah umur?

J / Dia tidak menikahinya pada usia ini, tetapi dia sudah besar.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikut

         

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan