Halaman

Isnin, 5 Julai 2021

Berkaitan Dengan Perkahwinan: S 117 – 134

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4

 

Berkaitan Dengan Perkahwinan:

 

S 117 / Ada hadits yang mengatakan: Perkahwinan adalah menyempurnakan separuh dari agama, tetapi bagaimana jika tidak ada peluang untuk berkahwin, apa yang terjadi dengan separuh dari agama saya?

J / Selagi anda beriman, agama anda akan kekal untuk anda, insya Allah.

 

S 118 / Adakah saya boleh menjawab secara terperinci, negatif atau positif, ketika seseorang bertanya kepada saya mengenai wanita yang ingin dikahwininya, dan juga mengenai lelaki ketika dia melamar wanita, dan apakah had yang dibenarkan dalam menjelaskan keadaan orang yang bertanggungjawab kepadanya?

J / Adalah dibenarkan untuk menjawab secara negatif dan positif mengenai keterangan dan tingkah laku orang yang bertanggungjawab terhadapnya, tetapi tidak dibenarkan untuk membicarakan seseorang tentang sesuatu kecuali anda mengetahui sepenuhnya perkara yang anda nyatakan.

 

S 119 / Siapa yang memiliki isteri Hasyimiyah (keturunan Bani Hasyim), apakah diperbolehkan baginya untuk menikahi Hasyimiyah lain atau orang biasa, dalam perkahwinan sementara atau kekal?

J / Dibolehkan.

 

S 120 / Saya berhasrat untuk melamar dan berkahwin dan saya ingin bertanya mengenai nilai mas kahwin pada masa ini, kerana jumlah mas kahwin permulaan dan mas kahwin akhir mesti dibuktikan dalam ikatan (akad) rasmi di mahkamah rasmi negeri. Perlukah mahar itu sama dengan kadar mas kahwin Al-Zahraa’ (as) atau mungkinkah lebih lagi?

J / Saya telah menerangkan dalam jawapan sebelum ini apakah mas kahwin (mahar) Al-Zahra’ pada masa ini dan pada bila-bila masa. Ia adalah nilai perabot rumah untuk dua orang, dan itu adalah standard, yang bermaksud bahawa mas kahwin (mahar) adalah nilai kelengkapan rumah di mana kedua pasangan hidup.

Jika anda mahu menetapkan jumlah tertentu atau nilai maksimumnya adalah lebih baik untuk tidak melebihi jumlah mahar bernilai empat puluh mistqal emas lapan belas karat atau bersamaan dalam mana-mana nilai mata wang, dan jika saya mahu membahagikan mas kahwin yang dibayar kepada jumlah cadangan mas kahwin terendah dan nilai akhiran (tertinggi) mas kahwin maka dibahagikan nilai yang dinyatakan antara keduanya.

Yang afdhalnya - secara umum – elakkan sebarang mas kahwin yang tinggi walaupun bakal suami mampu dan kerana ia adalah sunnah (kebiasaan) yang buruk dalam masyarakat orang mukmin, Maka keberkatan seorang wanita adalah menerima mas kahwin (mahar) yang kecil dan adalah amat malang bagi yang meninggikan mas kahwin dan untuk tujuan bermegah-megah.

 

S 121 / Seorang ansariah bercerai kerana dia berimam Imam (as) dan suaminya peminum arak, mereka mengambil anak-anaknya darinya, dan ketika dia pergi ke mahkamah rasmi, hal itu disepakati antara peguamnya dan pengacara talaq rasminya bahawa dia hidup bercerai dan berpisah dengan anak-anaknya. Suaminya memberi perbelanjaan untuk dia dan anak-anak, dan menyediakan rumah untuknya dan anak-anaknya, dengan syarat dia tidak berkahwin.

Sekiranya dia berkahwin, dia akan mengambil anak-anak, rumah, dan perbelanjaan.

Adakah dia terikat secara syar’ei oleh persetujuan ini dan tidak berkahwin tanpa pengetahuannya, dan adakah dia berhak berkahwin tanpa pengetahuan yang menceraikannya, dan tinggal bersama anak-anaknya, menyediakan rumah dan perbelanjaan untuk dia dan anak-anaknya. Dan ia dibenarkan mengikat perkahwinan dengan seorang ansar secara syar’ei?

J / Masalah perkahwinannya masih ada di tangannya, dan tidak ada yang boleh menghalangnya untuk berkahwin, dan masalah anak-anak disebabkan oleh usia dan keadaan anak-anak. Secara amnya, jika ayah tidak beriman, maka menurut Syariah anak-anak berhak mendapat ibu yang beriman.

 

S 122 / Salah seorang ansariah di Iran menetapkan dalam ikatan perkahwinannya bahawa dia akan mengambil maharnya bila saja dia menuntutnya, dan sekarang, setelah beberapa tahun perkahwinannya, karena beberapa masalah, dia menuntut maharnya dari suaminya, dan kerana suaminya tidak mampu membayar maharnya secara tunai, dan menurut undang-undang Iran, pengadilan memutuskan untuk merampas wangnya. Dan jika suami tidak mempunyai wang atau harta, hanya bahagiannya dari warisan, maka pengadilan Iran memerintahkan untuk menyita dan menghentikan bahagiannya dari warisan dan menjualnya walaupun dengan tiada persetujuan waris yang lain, misalnya ibu dan saudara lelaki yang mempunyai bahagian dalam warisan yang akan dijual dan lelaki itu mempunyai bahagian darinya, dan sekiranya waris yang lain membantah dan tidak bersetuju untuk menjual warisan, mahkamah Iran memaksa mereka membayar bahagian lelaki itu dan memberikan mahar kepada isterinya. Sekarang persoalannya adalah: Adakah perkara ini dibenarkan secara syar’ei, yang bermaksud bahawa dengan wujudnya semua syarat ini yang membawa kepada waris yang lain tidak berpuas hati dan mengganggu mereka, mahkamah memberikan mahar wanita itu dengan cara ini?

J / Hal itu dibenarkan, tetapi yang lebih urtama adalah berbaik-baik antara kedua pasangan, dan isterinya bersabar dengannya - jika dia dalam kesusahan - sehingga Allah memberi rezeki kepadanya.

 

S 123 / Adalah tertulis di dalam Kitab Al-Syarai3 dalam bab nikah bahawa seorang wanita dilarang bersama sebelum dia mencapai usia sembilan tahun. Dari kenyataan ini saya faham bahawa dibenarkan bersama seorang gadis, bermula dari 9 tahun.

Melalui pekerjaan dan persekitaran saya, saya menghadapi banyak kes di mana seorang gadis mengalami kecederaan fizikal yang serius kerana tubuhnya belum bertolak ansur dengan hubungan seksual dengan suaminya. Juga, dalam masyarakat kita hari ini, seorang gadis dengan usia seperti itu masih dianggap sebagai anak, dan dia tidak mempunyai kematangan mental dan fizikal yang cukup untuk memikul tugas dan tanggungjawab yang sedemikian pentingnya. Jadi mengapa Allah SWT mengizinkannya untuk berkahwin dengan gadis di usia awal ini? Adakah benar bahawa boleh mengahwini seorang gadis sejak lahir?

J / Berkenaan dengan kebenaran perkahwinan untuk seorang gadis pada usia sembilan tahun dalam Islam, ini adalah pernyataan mengenai had kedudukan syar’eiyah, dan bukan undang-undang yang boleh digunakan oleh pemerintah ilahiyah. Sekiranya khalifah Allah dapat memerintah dan menetapkan undang-undang keadaan kedudukan peribadi.

Oleh itu, Sekiranya perkara itu dibentangkan kepada khalifah Allah, dia boleh menetapkan larangan yang menghalang perkahwinan seorang gadis di bawah usia di mana dia biasanya menjamin selesainya perkembangan alat kelamin orang perempuan, seperti menetapkan keperluan untuk perkahwinan ini dan bahawa keadaan fizikal gadis itu menurut pemeriksaan perubatan rasmi sesuai untuk berkahwin ... dll. Secara umumnya, disyari’atkan perhiasan untuk perkahwinan jenis ini dalam syari’at Islam tidak bermaksud bahawa ia adalah keadaan semula jadi yang diterangkan, tetapi ia hanyalah had maksimum di mana seorang gadis boleh berkahwin apabila perlu, misalnya jika kita membayangkan bahawa bencana telah berlaku di bumi dan tinggal hanya beberapa individu umat manusia atau dari orang-orang yang beriman, maka masalah perkahwinan awal dan kelahiran anak awal –  adalah mengambil langkah keselamatan berjaga-jaga - suatu keperluan untuk memelihara umat manusia atau untuk memelihara orang-orang yang beriman. Jika tidak, umat manusia akan cenderung pupus, dan sesiapa yang memahami teori evolusi dan bagaimana sistem genetik berfungsi dalam memahami apa yang saya katakan. tidak ada kepentingan untuk perkahwinan awal - atau untuk menyampaikan kesediaan seorang wanita untuk hamil pada usia muda dalam pemeliharaan umat manusia pada satu masa - lebih awal dalam evolusi Homo, ketika tubuh wanita berkembang dengan cara ini sehingga bersedia untuk persenyawaan pada usia muda.

Adapun mengenai masalah sebilangan umat Islam sendiri yang menerapkan undang-undang ini tanpa sekatan dan menyebabkan bahaya fizikal terhadap anak-anak perempuan, ini adalah kesalahan mereka dan bukan kesalahan Syariah, sehingga mereka atau fiqih mereka tidak memenuhi syarat untuk menerapkan Syariah. Tidak ada pengetahuan tentang hadnya sepenuhnya, dan itulah sebabnya mengapa Allah menjadikan pelaksanaan khalifah Allah itu penting di bumiNya.

 

124 / Adakah berubah sebahagian hukum-hukum Syariah yang berkaitan dengan keadaan peribadi dalam beberapa kes sesuai dengan perubahan keadaan sosial dan ekonomi dari masa ke masa?

Saya faham bahawa seorang lelaki mempunyai lebih banyak hak daripada seorang wanita kerana tanggungjawab dan tugasnya lebih daripada seorang wanita, tetapi bagaimana jika seorang lelaki melanggar tanggungjawab ini dan tidak menunaikannya, maka adakah hak-hak ini berlanjutan atau gugur? Sebagai contoh, seorang suami yang tidak memberi nafkah pada keluarganya dan tidak menjaga anak-anaknya dan tidak mengasuh atau menyediakan keperluan dalam hidup mereka, maka jatuh ketergantungan tanggungjawab dan pendidikan seluruhnya pada wanita, maka adakah suami masih mempunyai hak seperti ketaatan, memimpin dll?

Malangnya, dalam masyarakat Arab dan Islam, terdapat fenomena keluarga yang diketuai oleh wanita, hanya kerana keseorangan atau ketiadaan suami, atau kehilangan atau bersama dengan suami disebabkan keadaan ekonomi meruncing dan penguasaan yang menindas. apa kesannya pada keadilan yang disebutkan di atas (suami mempunyai lebih banyak hak kerana dialah yang bertanggungjawab)? 

J / Perubahan hukum-hukum adalah milik khalifah Allah setiap masa, kerana hukum-hukum dapat diubah dan dibatalkan, dan ini adalah sesuatu yang saya sebutkan sebelumnya .

 

S 125 / Dia SWT berfirman:

 ﴿وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ خَيْرٌ ۗ وَأُحْضِرَتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ ۚ وَإِن تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا

Dan jika seorang wanita khawatir akan nusyuz atau sikap tidak acuh dari suaminya, maka tidak mengapa bagi keduanya mengadakan perdamaian yang sebenar-benarnya, dan perdamaian itu lebih baik (bagi mereka) walaupun manusia itu menurut tabiatnya kikir. Dan jika kamu bergaul dengan isterimu secara baik dan memelihara dirimu (dari nusyuz dan sikap tak acuh), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. [Al-Nisa’:128]

Apakah had-had nusyuz seorang suami? Adakah hukuman di dalam Syariah bagi suami yang nusyuz? Apakah hukum bagi suami yang mengabaikan rumahnya, isteri dan anak-anaknya?

 J / Masalah tentang nusyuz suami, seperti yang saya sebutkan dalam "Al-Syarai3", iaitu dia menafikan hak (perempuan)nya atau sebahagian haknya dan baginya (perempuan) itu boleh menuntutnya.

 

S 126 / Ketika kita berbicara tentang pemukulan isteri yang nusyuz dalam konteks agama, semua orang bersetuju bahawa itu adalah penderaan yang tidak adil, tetapi ketika kita sampai pada kenyataan hidup, situasinya sangat berbeza, dan pemukulan yang teruk dan penderaan fizikal terhadap isteri meningkat. Apakah batasan memukul isteri, khususnya, dan apakah hukuman bagi suami yang melanggar batasan ini? Dan tidakkah membetulkan dan memperbaiki diri menjadi lebih berkesan dan lebih baik dengan sabar dan perlakuan yang baik dan bukannya menyakitkan badan yang menimbulkan perasaan terhina, terutama jika ia terhadap orang yang lebih lemah dan dalam perlindungan dan penjagaannya?

J / Memukul isteri bukanlah keadaan semula jadi atau keadaan di mana sah diamalkan pada kebiasaannya, Sebaliknya, dalam Daulah Al-Ilahiyah, jika isteri mengajukan tuntutan saman terhadap suami yang mendera, dia akan diperiksa, dan jika suami didapati bersalah, dia akan dihukum.

 

S 127 / Saya seorang wanita yang telah berkahwin selama 8 tahun dan suami saya bekerja, Al-Hamdu Lillah, tetapi hingga hari ini kami tidak mempunyai rumah, kereta, atau apa-apa, dan ketika salah seorang anak saya jatuh sakit atau saya mahukan sesuatu, saya tidak mempunyai wang, ketika dia menerima gaji setiap bulan dia hanya memberi kami sedikit untuk makanan, dan selebihnya dia menderma atau memberi, kadang-kadang dia memberikannya kepada orang yang tidak memerlukan atau mereka meminta wang untuk perkara yang tidak perlu, dan saya dan anak-anak tetap memerlukannya. Apa pendapat tuan atau penilaian (hukum) terhadap suami saya? Apabila saya mempunyai wang, saya akan berkongsi dengannya tetapi dia berkongsi wangnya dengan orang lain, Dan ketika saya memberitahunya bahawa saya tidak berpuas hati dengan perkara ini, dia memberitahu bahawa kepuasan kamu tidak penting bagi saya. adakah apa yang dikatakannya benar?

J / Yang wajib bagi suami adalah untuk memberikan nafqah (perbelanjaan) yang diperlukan untuk keluarganya, dan dia berhak membelanjakan lebihan wangnya sesuka hatinya, sama ada dia membelanjakannya untuk keluarganya, atau untuk dirinya sendiri, atau membelanjakannya untuk tujuan kebajikan yang diredhai Allah.

 

Soalan 128 / Salah seorang ansar, isterinya tidak sholat, dan dia juga seorang ansariah, dan dia melakukan segala daya untuk membuatnya bersholat, dan dia menggunakan semua cara syar’ei untuk membuatnya bersholat, tetapi tidak berhasil. bolehkah dia memukulnya supaya sholat atau menceraikannya?

J / Dia menasihatinya, membentaknya, mendorongnya (memberi semangat) supaya sholat dan meneruskan perkara ini, dan janganlah memukulnya atau menceraikannya.

 

S 129 / Apakah seorang ansar berhak memaki, menghina dan memukul isterinya, dan setiap kesalahan yang berlaku di rumah itu akan menyalahkannya?

J / Sudah tentu, memaki dan menghina tidak dibenarkan, dan perkara ini tidak perlu dipertanyakan lagi. Hubungan antara pasangan suami isteri seharusnya menjalin hubungan kasih sayang dan cinta, bukan perselisihan, dan kedua-dua belah pihak diminta untuk mengerjakannya.

 

S 130 / Telah dinyatakan bahawa pasangan yang bersetubuh tidak dibenarkan menikahi ibu dan saudara perempuan dari orang yang disetubuhinya. Bagaimana jika pasangan yang bersetubuh itu belum mencapai usia taklif (belum baligh), adakah larangan itu juga berlaku? Dan bagaimana jika seseorang itu mencurigakan akil baligh ketika dia melakukan perbuatan jahat ini?

J / Pada kedua-dua andaian itu tidak haram.

 

S 131 / Bagaimana jika diketahui wanita yang terkenal dengan zina dan bolehkah membatalkan ikatan perkahwinan sementara jika perjanjian itu adalah bertahun, tetapi dia meragui wanita itu tidak taat, dan untuk menyingkirkan masalah itu, adakah dibenarkan membatalkan perkahwinan selepas bersama (dukhul-bersetubuh)?

J / wanita yang terkenal kerana zina dikenali dengan terkenalnya di persekitaran sosialnya kerana amalan maksiat, dia boleh membatalkan ikatan perkahwinan sementaranya pada bila-bila masa yang dia mahukan.

 

S 132 / Teks berikut disebutkan dalam Kitab Al-Syarai3, Jz III: (Sekiranya dia hamil kerana berzina, lalu suami menceraikannya yang mengambil masa berbulan-bulan tidak melahirkan.

Dan jika dia disyaki budak lelaki itu bersetubuh dengannya kerana suaminya menjauhkan diri darinya dan kemudian suami menceraikannya. Dia bersedia

melahirkan dari persetubuhan haram, kemudian dia meneruskan iddah perceraian setelah melahirkan.)

Adakah wanita yang hamil kerana berzina dan tidak ada suami kerana tempoh iddah yang tertentu? Adakah boleh menikahinya, sama ada oleh orang yang berzina dengannya, atau orang lain semasa kehamilannya?

J / Dia tidak perlu menunggu iddahnya, dan dia boleh menikah dengan orang yang berzina dengannya semasa kehamilannya, dan makruh dengan orang lain.

 

S 133 / Ada seorang ansar, lebih dari enam tahun yang lalu, suaminya lemas di laut, dia dan kumpulannya bepergian bersamanya, mereka tidak menemui mayatnya seperti yang lain dalam kumpulannya, tetapi dia tidak melewati tempoh iddah kematian itu. Sekarang, salah seorang ansar melamarnya, apakah dia harus mengqadhakan iddahnya supaya sah perkawinannya, atau apa yang harus dia lakukan?

J / Dia mesti melewati tempoh iddah kematian terlebih dahulu.

 

S 134 / Di Australia, apabila seseorang bekerja dengan cara yang betul, gajinya dipotong, begitu juga dengan gaji isterinya, dan kadang-kadang pemotongan itu dapat mencapai gaji kanak-kanak, sehingga menjadi sukar, terutama ketika dia mahu melakukan perjalanan, dia akan meninggalkan mereka tanpa gaji dan terpaksa bergantung kepada apa yang dia dapat dari pekerjaannya. Di sini orang-orang Iraq, serta beberapa saudara ansar, terpaksa menyingkirkan masalah ini dan mengusahakan keselesaan mereka dan tidak membahayakan gaji isteri atau anak-anak dan banyak faedah lain yang mereka beritahu kepada pemerintah Australia mengenai proses pemisahan dari isterinya, dan perpisahan pada pemerintah Australia tidak bermaksud perceraian tetapi tahap penceraian yang lebih rendah, yang hanya mengisi borang, apakah hukum syariahnya?

J / Pemisahan, menurut apa yang disebutkan dalam pertanyaan, tidak dianggap sebagai perceraian, dan isterinya kekal menurut hukum Syariah.

 

✡✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

         

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan