Halaman

Selasa, 6 Ogos 2019

10 Zhu Al-Hijjah 1440


10 Zhu Al-Hijjah 1440
(2019 08 11)

Khutbah Pertama

بسم الله الرحمن الرحيم

اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَكْبَرُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلٰي مَا هَدَانَا. وَلَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلاَنَا، وَرَزَقَنَا مِنْ بَهِيْمَةِ الْاَنْعَامِ ، وَيَكْرَهُ الْخُرُوجَ  بِالسَّلاَح.
والحمد لله رب العالمين *  وصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما *اللهم العن أعداء محمد وال محمد في الأولين والآخرين

أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له،
وأشهد أن محمداً عبده ورسوله،
وأشهد أن علياً والأئمة من ولده حجج الله،
وأشهد أن المهدي والمهديين من ولده حجج الله * 

Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.

Allah Maha Besar, Allah Maha Besar tidak ada Tuhan selain Allah, dan Allah Maha Besar, dan bagi Allah segala pujian, Allah Maha Besar atas hidayah yang telah diberikan kepada kami dan kepadaNya kesyukuran kerana mendahulukan kami, dan berikan kepada kami binatang ternak, dan membenci keluar dengan senjata.

Marilah kita berdoa semoga Allah mengutuk musuh-musuh Muhammad dan Aali Muhammad, dari yang awal hingga yang akhir.

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi     
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Semoga Allah memuliakan kamu dengan ganjaran.

Apa sebab kita berhaji, dan apa tujuan Haji?

Haji dalam Islam secara ringkasnya, adalah hadir pada suatu masa tertentu pada suatu tahun di tempat yang tertentu, Ia adalah Bait Allah Al-Haram atau Ka'bah, pertamanya, kita mesti tahu masa, cara dan tempat.

Tempat: Kaabah, ia adalah satu tajalli zahir bagi Bayt Al-Ma’mur (kiblat malaikat), yang merupakan tajalli zahir Al-Dharah (Al-Dhara7), dan Al-Dharah berada di Langit Keenam dan ia adalah Langit tertinggi (alam) Mitsal Malakut, dan selepasnya adalah Langit Ketujuh, dan ia (Langit Ketujuh) keseluruhannya bukanlah (alam) Mitsal Malakut. Dan sesungguhnya penciptaan Al-Dharah selepas sambutan (tindak balas) para malaikat pada Allah SWT setelah dikhabarkan kepada mereka mengenai penciptaan Adam (as), lalu malaikat-malaikat itu diliputi oleh dosa dan Allah mengampunkan mereka dan menerima taubat mereka selepas menghina dan membangkang khabar dariNya SWT [62].

Dan kewujudan (tajalli) Al-Dharah di Langit Kelima di bawah Langit Keenam, begitulah di setiap Langit ada Bayt (rumah) yang sesuai untuknya, bertawaf para malaikat pada setiap Langit itu; Allah SWT mengampunkan mereka dan menerima taubat mereka, di Langit Keempat juga ada Al-Bayt Al-Ma’mur [63), rumah (Al-Bayt) ini juga tajalli dan zahir di bumi iaitu Bayt Allah Al-Haram atau Al-Ka’bah. Apabila diturunkan Adam (AS) ke muka bumi, dia bertawaf mengelilinginya, maka Allah memaafkannya dan meninggikan maqamnya dan akan mengutamakannya dari Dia yang Maha Tinggi lagi Maha Spci.

Adapun Masa Haji itu: adalah bulan Zhu Al-Hijjah, dan perkara yang paling penting adalah sifat-sifat bulan ini, di mana bulan inilah keluarnya Imam Mahdi (as) di Mekah dan dihantar (diutus) Jiwa Suci (Al-Nafs Al-Zakiyah) kepada penduduk Mekah lalu mereka membunuhnya di antara Al-Rukun dan Al-Maqam (antara Hajar Aswad dan Maqam Ibrahim) yang berlaku pada hari kesepuluh Muharram. Justeru itu, Bayt Allah diletakkan di langit tempat para malaikat bertawaf di sekelilingnya dan memohon keampunan selepas (kerana) mereka mempersoalkan ke atas hujjah Allah, Adam (as), dan diletakkan di muka bumi untuk bertawaf sekelilingnya atas pelanggaran Adam ke atas Pohon Ilmu Aali Muhammad atau pohon Wilayah (Al-Syajarah Al-Wilayah).

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً﴾
dan tidak Kami dapati padanya kemauan yang kuat. [Tha Ha 20:115] [64]:

Iaitu untuk memikul Wilayah Aali Muhammad, [65], dan mereka hujjah Allah atas Adam (as) , bertawaf di sekeliling Al-Bayt, sebagai mengiktiraf hujjah Allah atas penciptaan dengan Al-Wilayah, Dan mematuhi perintah dan taat kepadaNya.

Adapun alasan mengerjakan Haji adalah mencari keampunan dari kegagalan dalam kebenaran hujjah ke atas Penciptaan (as) pada setiap zaman, pada masa kita ini adalah zaman Imam Mahdi (as). Telah diriwayatkan dari mereka (as) apa yang bermaksud: (Bahawa Allah telah menjadikan Haji untuk manusia hadir kepada kami Wilayah mereka.) [66].

Tujuan Haji ini adalah untuk berkumpul di tempat ini dan dalam suatu masa setiap tahun pada menunggu-nunggu bangkitnya seorang pembaharu (pengislah) Mahdi (as) yang dinantikan untuk berjihad bersamanya, beliau adalah pemilik penyeru di zaman kita ini, bahawa Allah SWT berfirman dalam Al-Quran : kepadamu wahai hujjahKu atas ciptaaanKu tidak datang kepadaKu demi Aku, Dia Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً وَعَلَى كُلِّ ﴿وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيق﴾ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيق﴾

Dan berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh, [Al-Hajj 22:27] [67].

﴿ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيق﴾

Kemudian, hendaklah mereka menghilangkan kotoran yang ada pada badan mereka dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazar mereka dan hendaklah mereka melakukan melakukan thawaf sekeliling rumah yang tua itu (Baitullah). [Al-Hajj 22:29]  [68]:

Dan menghilangkan kotoran: iaitu pembersihan dan penyucian, dan dia hendaklah mengikut yang zahir dengan memotong kuku dan menggunting rambut, ada pun menurut apa yang dimaksudkan dengan akal dan hakikat ialah untuk memenuhi hujjah Imam (as), dan memotong rambut adalah mewakili kesaksamaan setiap idea (fikrah) dan menyerah kepada Al-Hujjah (as) dan mematuhi arahannya.

Tetapi ia juga dipanggil rumah lama (tua); kerana mereka yang mengelilinginya diliputi perasaan lamanya rasa bersalah dengan Imam Mahdi (AS) hujjah atas penciptaan

﴿ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ﴾

Demikianlah (perintah Allah). Dan barangsiapa mengagungkan apa-apa yang terhormat di sisi Allah maka itu adalah lebih baik baginya. [Al-Hajj 22:30] [69] ,

﴿ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ﴾

Demikianlah (perintah Allah). Dan barangsiapa mengagungkan syi'ar-syi'ar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketakwaan hati. [Al-Hajj 22:32]  [70], mengagungkan syi'ar-syi'ar Allah ia adalah hujah-hujah Allah SWT atas penciptaan .

اللّهُمّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ * أسْأَلُكَ فِي هَذِا اليَومِ الَذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِيْنَ عِيْدًاً * وَلِمُحَمّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ* وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ* اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ * وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ.


اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىرَسُوْلَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ رَسُوْلَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ




Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat dari (mengenal) agamaku



                         
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣



==========================================
Khutbah Kedua:
==========================================

اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَكْبَرُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلٰي مَا هَدَانَا. وَلَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلاَنَاوَرَزَقَنَا مِنْ بَهِيْمَةِ الْاَنْعَامِ ، وَيَكْرَهُ الْخُرُوجَ  بِالسَّلاَح.
والحمد لله رب العالمين *  وصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما *اللهم العن أعداء محمد وال محمد في الأولين والآخرين

أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له،
وأشهد أن محمداً عبده ورسوله،
وأشهد أن علياً والأئمة من ولده حجج الله،
وأشهد أن المهدي والمهديين من ولده حجج الله * 

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi     
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Semoga Allah memuliakan kamu dengan ganjaran.

Allah Maha Besar, Allah Maha Besar tidak ada Tuhan selain Allah, dan Allah Maha Besar, dan bagi Allah segala pujian, Allah Maha Besar atas hidayah yang telah diberikan kepada kami dan kepadaNya kesyukuran kerana mendahulukan kami, dan berikan kepada kami binatang ternak, dan membenci keluar dengan senjata.

Adakah terdapat sebab bagi kelahiran Imam Ali (as) di Ka’bah?

Ka’bah, atau Baiti Allahi l-Haram (Rumah Allah Yang Mulia) adalah tajalli (penampakan) dan zuhur (kemunculan) bagi Bait Al-Ma’mur yang terletak di langit untuk para malaikat bertawaf, dan memohon ampun kerana membahas (mempersoalkan) Allah SWT dalam urusan menjadikan Adam (as) sebagai KhalifahNya. Setelah Adam (as) melampaui batas terhadap Pohon Ilmu Aali Muhammad (as) dan ia adalah Pohon Wilayah

﴿وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً﴾

[tidak Kami dapati padanya keazaman yang kuat.] [Thaha 20:115],

iaitu, untuk memikul Al-Wilayah Aali Muhammad (as) [154]), dimana Adam diturunkan ke bumi dan diperintahkan untuk melakukan tawaf pada Ka’bah dan memohon ampun kepada Allah atas kelemahannya (kekurangannya).

Kemudian Allah mensyariatkan haji ke Bait Al-Haram (Ka’bah) untuk memperkenalkan manusia kepada Hujah Allah di zaman mereka dan wilayah mereka dan mengakui kelemahan (kekurangan) dan memohon ampun atas kekurangan mereka dalam menunaikan hakNya [155], kerana itulah Allah memerintah umat Islam untuk menjadikan Ka’bah Kiblat mereka tidak seperti umat sebelumnya dimana Kiblat mereka adalah Bait Al-Maqdis.

Dan di dalam perkara ini, ada beberapa hal yang perlu dijelaskan:

1 - Ka’bah mempunyai hubungan yang kuat dengan makna wilayah (Kekuasaan), sebagaimana Haji dilakukan semata-mata untuk bertemu dengan Hujjah Allah, dan menunjukkan wilayahnya kepada manusia dan memohon ampun atas kelemahan (kekurangan) pada hak-hakNya.

2 - Ka’bah adalah kiblat solat dan sujud kepada Allah SWT, walaupun sujud sebelumnya adalah sujud kepada Adam yang dilantik sebagai KhalifahNya dan HujjahNya. bahkan sujud pada Nur (Cahaya), yang terdapat di dalam sulbi Adam, dan ia adalah Nur Amir Al-Mukminin Ali (as), dan adalah Kiblat pertama para malaikat yang padanya mereka semua hadapkan dan ia adalah Ali bin Abi Talib (as), Kiblat yang sebenar bukanlah Ka’bah dan batu-batunya, tetapi Kiblat itu adalah Jauhar (permata) yang dilahirkan di dalam Ka’bah, dan ia adalah Waliy Allah dan hujjahNya yang penuh, iaitu Ali bin Abi Talib (as), dan di sinilah diletakkan Hajar Al-Aswad di sudut (penjuru) Ka’bah; kerana Kitab (Tulisan) Al-Mitsaq - Persetiaan yang diambil Allah atas manusia ke atas Wilayah Ali bin Abi Talib (as).

Oleh itu, orang yang menghadap ke Kaabah telah mengakui Wilayah Ali bin Abi Talib (as) dengan perbuatannya itu dalam keadaan terpaksa, walaupun dia tidak percaya dengan perkataan dan hatinya, Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً﴾

[Hanya kepada Allah-lah sujud segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan kemauan sendiri ataupun terpaksa] [Al-Ra3d 13:15],

secara sukarela bagi mereka yang mengakui pada Wilayah dan  secara terpaksa kepada yang tidak mengiktiraf pada Wilayah.

Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ وَالشّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوُابُّ وَكَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ﴾

Apakah kamu tidak mengetahui, bahawa kepada Allah bersujud apa yang ada di langit, di bumi, matahari, bulan, bintang, gunung, pohon-pohonan, binatang-binatang yang melata dan sebagian besar daripada manusia? Dan banyak di antara manusia yang telah ditetapkan azab atasnya. Dan barangsiapa yang dihinakan Allah maka tidak seorangpun yang memuliakannya. Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki. [Al-Hajj 22:18].

Mereka yang sujud kepada Allah tetapi mereka akan diazab adalah kerena mereka tidak mengenali (mengakui) pada Wilayah Ali (as) samada dengan perkataan mahupun dengan hati, namun mereka terpaksa mengakuinya menerusi perbuatan mereka dan sujud ke tempat dimana Imam Ali (as) dilahirkan iaitu Ka’bah, dan Allah SWT telah menghina mereka melalui sujud yang mereka lakukan dan akan menjadikan mereka berada di dalam kerugian:

﴿وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ﴾

Dan barangsiapa yang dihinakan Allah maka tidak seorangpun yang memuliakannya. [Al-Hajj 22:18].

Jelas bahawa Kiblat itu adalah untuk bertawajjuh (menghadap) kepada Allah dan dengannya Allah SWT dikenali, Kiblat pada hakikat adalah manusia yang sempurna (Insan Kamil), dengannya akan dikenal Allah dan dia adalah wajah Allah SWT, yang dengannya telah menghadap penciptaannya. Dan bertawajjuh (menghadap) kepadanya adalah bertawajjuh kepada Allah. Insan Kamil adalah Ali bin Abi Talib (as), penguhulu Aushiak dan Auliak, Allah telah menjadikan beliau lahir keluar dari Ka’bah adalah untuk mengatakan bahawa manusia ini adalah Kiblat dan hujjaj (Haji) kamu kepadanya, dan untuk itu Allah SWT mengatakan, Aku tidak mencipta Ka’bah melainkan untuk Ali (as) dan dilahirkan Ali (as) di dalamnya. Oleh itu, jika aku mempunyai anak, pasti anak itu akan dilahirkan di RumahKu,

﴿قُلْ إِنْ كَانَ لِلرَّحْمَنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ﴾

Katakanlah, jika benar Tuhan Yang Maha Pemurah mempunyai anak, maka akulah orang yang mula-mula memuliakan (anak itu). [Al-Zukhruf 43:81].

Maka, siapakah yang lebih wajar dijadikan sebagai Kiblat; batu binaan atau yang mensucikan batu-batuan binaan dengan sebab kelahirannya di dalamnya?

Berkata Isa (as) apa yang bermaksud: (kamu ulamak al-suuk yang bersumpah dengan haikal (Gereja) tidak mematuhi haknya tetapi bersumpah dengan haikal emas kamu mematuhi haknya, Hai kamu orang-orang bodoh dan orang-orang buta, apakah yang lebih penting, emas atau Rumah Tuhan yang menguduskan emas itu) [160].
         

اللّهُمّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ * أسْأَلُكَ فِي هَذِا اليَومِ الَذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِيْنَ عِيْدًاً * وَلِمُحَمّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ* وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ* اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ * وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ.


اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىرَسُوْلَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ رَسُوْلَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ




Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat dari (mengenal) agamaku



                         
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً *فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ  *إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً





✡✡✡✡✡

----------------------
[62 ] – Dari Abi Abdillah (as) , dalam sebuah hadits, beliau berkata: ( ... Sebagai permulaan rumah ini Allah Tabarak wa Taala, berfirman kepada malaikat :
إني جاعل في الأرض خليفة
"Aku hendak jadikan seorang Khalifah di muka bumi,"
malaikat-malaikat menjawab kepada Allah Azza wa Jalla:
أتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء
"Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah,"
Mereka berpaling dariNya dan melihat bahawa dengannya membuat murka arasyNya ini, maka mereka meminta perlindungan, Allah mengarahkan raja malaikat membina sebuah rumah di Langit Keenam dipanggil Al-Dharah bertentangan dengan arasyNya yang menjadi saksi kepada penghuni langit berthawaf padanya tujuh puluh ribu malaikat setiap hari tidak berulangan, dan memohon ampun, dan apabila telah diturunkan Adam ke langit dunia yang diperintahkan membina rumah ini secara bertentangan, ia menjadi saksi kepada Adam dan keturunannya seperti mana kesaksian kepada penghuni langit) Al-Kafi: Jilid 4: halaman 187, Bab mulanya Al-Bayt dan Al-Thawaf .
[63 ] – Dari Abi Hamzah Al-Tsimaliy dari Ali Bin Al-Hussein (as), beliau berkata : ( Aku berkata kepada ayahku tidakkah Thawaf itu tujuh pusingan. beliau berkata, kerana Allah Tabaraka wa Taala berfirman kepada malaikat :"
إني جاعل في الأرض خليفة
"Aku hendak jadikan seorang Khalifah di muka bumi,"

mereka menjawab kepada Allah Tabaraka wa Taala " mereka berkata
أتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء
"Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah,"

Allah berfirman:
إني أعلم ما لا تعلمون
Aku mengetahui apa yang kamu tidak tahu "
Dengan tidak dihijabkan dari cahayaNya (mereka melihatnya), kemudian dihijabkan dari cahayaNya tujuh ribu tahun , Maka berlalu di ‘Arasy tujuh ribu tahun, Kemudian diberikan rahmat dan diterima taubat mereka dan dibina untuk mereka Al-Bayt Al-Ma’mur, di Langit Keempat, dijadikanNya yang resah gelisah aman dengan meletakkan Al-Bayt Al-Haram itu di bawah Al-Bayt Al-Ma’mur dan dijadikanNya yang resah gelisah, aman bagi manusia. Maka jadilah Tawaf tujuh keliling suatu kewajipan ke atas hamba-hamba untuk selama seribu tahun sebagai salah satu cara.) Syarai3 Al-Islam: Jilid 2: halaman 406-407 Bab 143 H halaman 1.
[64 ] – Tha Ha : 115.
[65 ] – Dari Abi Ja'far (as), beliau berkata: (Allah mengambil Persetian (Mitsaq) atas para Nabi, katanya, bukankah Aku Tuhanmu dan bahawa Mohammad RasulKu dan bahawa Ali Amir Al-Mukminin. Mereka menjawab: Ya dan dilaksanakan bagi mereka nubuwah. Kemudian mengambil Persetian (Mitsaq) atas Ulu Al-3azim, Aku Tuhanmu dan bahawa Mohammad RasulKu dan bahawa Amir Al-Mukminin Ali dan Aushiak selepasnya Wali PemerintahKu dan penyimpan IlmuKu, dan bahawa Al-Mahdi Penolong AgamaKu, dan dia menzahirkan daulahKu, dan menghukum musuh-musuhKu maka Aku disembahi secara sukarela atau secara paksa. Mereka berkata, “Kami mengaku – Wahai Tuhan - . Kami menyaksikan.” Adam (as) tidak menafikan, dan tidak pula mengakuinya, dan pengakuan azam bagi mereka sebanyak lima kali pada Mahdi (as), Adam tidak bersungguh untuk mengakuinya, Ia adalah firman Allah Tabaraka wa Taala:

﴿ وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا﴾

Dan sesungguhnya telah Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa (akan perintah itu), dan tidak Kami dapati padanya kemauan yang kuat. [Tha Ha 20:115] Bashair Al-Darajat: Jilid 2: halaman 90.
[66] - Al-Kafi: Jilid 1: halaman 392, Bab wajib atas manusia selepas mereka menghabiskan acara (manasik) mereka  untuk menampilkan Al-Imam dan diterima sebagai Mu3alim Agama mereka dan mengajar mereka Wilayah mereka dan kasih mereka kepadanya, halaman 1, 2 dan 3.
[ 67 ] - Al-Hajj: 27.
[ 68 ] - Al-Hajj: 29.
[ 69 ] - Al-Hajj: 30.

[ 70 ] - Al-Hajj: 32.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan