Kemusykilan: Umur Nabi Allah Nuh:
Kemusykilan ini bermakna: jangka hayat jasad manusia yang dikenali dan ditentukan
secara genetik, bagaimana jasad Nuh yang hidup di dalam kehidupan kebendaan ini
sepanjang masa yang disebut oleh Al-Quran atau nash (teks) agama?
Menjawab Kekeliruan:
Seperti yang telah kita buktikan kemestian wujudnya Tuhan dengan dalil-dalil
ilmiah, dan kita membincangkan ilmu-ilmu atheisme dalam kacamata sains, pada
lazimnya mana-mana orang yang berfahaman atheis membataskan dan mengingkari
dengan kewujudan Tuhan berdasarkan alasan saintifik untuk menolak perbahasan saintifik
dan dalil-dalil ilmiah dan dengan gambaran saintifik (ilmiah) yang sahih dan
tepat, atau yang diakui kerana apa yang dibuktikannya adalah benar, jika tidak
ia akan berkeras (tidak tunduk) dalam berhujah bukan untuk mencari kebenaran pengetahuan
sebagaimana sepatutnya, bahkan ia adalah orang yang sia-sia, tidak lebih dari
itu.
Bagi umur manusia pada masa lalu adalah diketahui secara saintifik
(ilmiah) dan dengan tepat; di mana gen-gen manusia yang dikenali secara
terperinci hari ini agak sedikit, Ahli-ahli sains mengetahui disebabkan faktor genetik,
mengapa dan bila sel-sel itu uzur dan merosakkan tubuh manusia, dan mereka telah
menjalankan penyelidikan dalam usaha untuk mewujudkan genetik mutasi untuk
memanjangkan jangka hayat manusia, ia mungkin akan dicapai suatu hari nanti.
Dan oleh itu mereka tahu tanpa ragu-ragu bahawa manusia pada zaman Nuh dan
sebelumnya tidak hidup seribu tahun, dan walaupun bilangan umur yang hampir dengan
angka ini, ia benar-benar seperti yang anda tahu panjang sebatang kayu yang ada
di tangan anda.
Tetapi persoalan umur Nuh, atau masalah-masalah lain yang bertentangan
dengan fakta sains, bukan sesuatu yang sesuai untuk dimusykilkan atas apa yang kita
buktikan tentang kewujudan tuhan, kerana kita boleh katakan dengan sangat ringkas:
Tidak ada masalah bagi Allah mengurniakan mukjizat-mukjizat walaupun sebahagian
daripadanya bertentangan dengan fakta sains, kerana ianya adalah hal-hal keperibadian
yang bertujuan untuk meletakkan manusia keturunan Adam pada permulaan jalan
iman dengan Tuhan yang menciptakan alam semesta, ini sudah tentu sebahagian
daripadanya bukan mukjizat, tetapi ia adalah persoalan yang sukar untuk difahami
bagi orang-orang yang tidak mengerti bahasa percakapan mengenainya, sedangkan bahasa
Al-Quran tidak dapat difahami bagi orang yang tidak mengerti alam-alam yang
tinggi, yang diturunkan pada Al-Quran
.
Untuk menjelaskan masalah ini secara ilmiah dan dengan kata-kata ringkas
bahawa apa yang dilihat oleh pemerhati dari luar bagi satu sistem fizik adalah
berbeza daripada apa yang dilihat oleh pemerhati dari dalam. Oleh itu, apabila
anda dapat memperbanyak atau mengurangkan contoh-contoh dalam satu sistem fizik
akan meletakkan ukuran pemerhati dalam sistem adalah sama sekali berbeza dari ukuran
pemerhati luar, kerana pemerhati dalaman adalah sebahagian daripada sistem itu,
oleh itu ia diliputi oleh limpahan pengurangan sistem, serta peralatan untuk
mengukur limpahan termasuk pengurangan sistem dan ini menjadikan dia tidak
berupaya mengetahui atau mengukur apa-apa perubahan yang menyeluruh untuk
setiap sistem.
Ini tidak ada halangan - jika dia mempunyai keadaan pemikiran jangka
hayat seperti keadaan kita - bahawa pemikiran yang dialaminya mengalami
perubahan pemikiran dalam sistem, atau terdapat pecutan atau nyahpecutan,
sebagaimana yang dialami kebanyakan orang hari ini dengan pecutan masa walaupun
apabila mereka mengukurnya mereka tidak menemuinya apa-apa perubahan.
Sebagai contoh untuk menggambarkan kata-kata ini, kita
menganggap bahawa seorang lelaki yang tinggal di sebuah bilik dan mempunyai
alat untuk mengukur panjang (contohnya pembaris), dan kita meminta kepadanya
untuk mengukur panjang meja di dalam bilik itu, dan membuat perbandingan panjang,
lebar dan ketinggian meja. Kemudian jika kita menganggap bilik dan segala isi yang
terdapat di dalamnya terletak secara teratur, semuanya dalam kadar yang sama.
Sekarang, jika kita meminta dia membuat perbandingan ukuran panjang meja, anda
akan dapati bahawa panjangnya tidak berubah. Jika kita bertanya kepadanya untuk
membandingkan panjang dengan lebar dan ketinggian meja anda tidak akan melihat
apa-apa perubahan, disebabkan ia terhampar, dan begitu juga perbandingan pembaris
yang mengukur kadar yang sama pada permukaan meja.
Jika ini telah menjelaskannya; anda boleh memahami
bahawa mana-mana pemerhati boleh melakukan pemantauan dari luar sistem alam
semesta di mana kita hidup di dalamnya akan menjadi ukuran yang berbeza dengan
ukuran kita yang hidup dalam sistem. Jika perjalanan alam semesta fizikal
secara keseluruhannys telah berubah dalam bentuk tidak sengaja pada masa dimensi
keempat terjadi meregang atau mengecut - atau dalam bahasa yang mudah, perlahan
atau cepat - secara keseluruhannya dalam sistem, kita tidak boleh mengukurnya dan
tidak boleh mengenal akan perubahan ini, tetapi pemerhati boleh melihat dari
luar sistem alam semesta di mana kita hidup ini dan boleh mengukur perubahan
ini, dan apabila bercakap, ia memberikan angka-angka yang berbeza daripada apa
yang kita salurkan. secara ringkasnya ini menerangkan bahawa pemerhati dari
luar sistem (contohnya Allah SWT atau malaikat) apabila anda bertanya atau
bercakap tentang umur Nabi Nuh dan kaumnya akan diberikan angka yang berbeza
daripada ukuran anda yang tinggal dalam sistem, dan apabila diminta untuk
membandingkan umur manusia hari ini pada usia lima belas ribu tahun maka akan
diberikan kepada anda angka-angka yang berbeza, walaupun anda tidak mendapat apa-apa
perbezaan ketara yang boleh diukur dalam had fizikal (benda) di mana anda
tinggal di dalamnya.
Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan