Halaman

Sabtu, 21 Jun 2014

Soalan 78: Dalam Doa Kumail:- pintu Allah di dalam penciptaan

Soalan 78: Dalam Doa Kumail:

(اِلَهِي وَمَوْلاَيَ اَجْرَيْتَ عَلَيَّ حُكْمًا اتَّبَعْتُ فِيْهِ هَوَى نَفْسِي وَلَمْ اَحْتَرِسْ فِيْهِ مِنْ تَزْيِيْنِ عَدُوِّيْ فَغَرَّنِي بِمَا اَهْوَى وَاَسْعَدَهُ عَلَى ذَلِكَ الْقَضَآءُ فَتَجَاوَزْتُ بِمَاجَرَى عَلَيَّ مِنْ ذَلِكَ بَعْضَ حُدُوْدِكَ وَخَالَفْتُ بَعْضَ اَوَامِرِكَ فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَيَّ فِي جَمِيْعِ ذَلِكَ وَلاَحُجَّةَ لِي فِيْمَا جَرَى عَلَيَّ فِيْهِ قَضَآؤُكَ وَاَلْزَمَنِي حُكْمُكَ وَبَلآؤُكَ وَقَدْ اَتَيْتُكَ يَااِلَهِي بَعْدَ تَقْصِيْرِي وَاِسْرَافِي عَلَى نَفْسِي مُعْتَذِرًا نَادِمًا مُنْكَسِرًا مُسْتَقِيْلاً مُسْتَغْفِرًا مُنِيْبًا مُقِرًّا مُذْعِنًا مُعْتَرِفًا وَلاَاَجِدُ مَفَرًّا مِمَّاكَانَ مِنِّي وَلاَمَفْزَعًا اَتَوَجَّهُ اِلَيْهِ فِي اَمْرِي غَيْرَ قَبُوْلِكَ عُذْرِي وَاِدْخَالِكَ اِيَّايَ فِي سَعَةِ مِنْ رَحْمَتِكََ)

(Tuhanku, Pelindungku, Engkau kenakan padaku hukum, tetapi di situ aku ikuti hawa nafsuku;  aku tidak cukup waspada terhadap tipuan (syaitan) musuhku, maka terkecohlah aku lantaran nafsuku, dan berlakulah ketentuan-Mu atas diriku ketika kulanggar sebahagian batas yang Kautetapkan bagiku, dan kubantah sebahagian perintah-Mu, Namun bagi-Mu segala pujiku atas semua itu; tiada alasan bagiku (menolak) ketentuan yang Kautetapkan bagiku, demikian pula hukum dan ujian yang menimpaku. Aku datang kini menghadap-Mu, ya Ilahi,  dengan segala kekuranganku, dengan segala kedurhakaanku (pelanggaranku), sambil menyampaikan pengakuan dan penyesalanku dengan hati yang hancur luluh, memohon ampun dan berserah diri, dengan rendah hati mengakui segala kenistaanku. Karena segala cacatku ini, tiada aku dapatkan tempat melarikan diri, tiada tempat berlindung untuk menyerahkan urusanku, selain pada kehendak-Mu untuk menerima pengakuan kesalahanku dan memasukkan aku pada kesucian dari rahmat (kasih)-Mu.) [90].

1 - Apakah makna kata-kata dari doa ini?
2 - Jika ia adalah pandangan Amirul Mukminin Ali (as) Bagaimana sebenarnya yang membolehkan dia bertentangan dengan Allah SWT, dia penghulu para Aushiak dan pembahagi antara Syurga dan Neraka, dan ma'sum yang membolehkan ia bertentangan dengan perintah Allah?

Jawapan: [أجريت dijalankan (dikenakan)]: diambil dari aliran air, apabila air mengalir ke arah kamu dan telah melanda kamu. [حكماً - Hukum]: iaitu ketentuan yang ditentukan sebanyak selepas ditakdirkan sebelumnya. [وهوى النفس والعدو - hawa nafsu dan musuh]: Ia adalah pendamping. Dan adalah permata hitam yang wujud dalam fitrah manusia [91], atau yang mengaduni manusia dengan kegelapan. [والحكم المجرى -:Hukuman yang mengalir (dikenakan)] ialah penerimaan manusia terhadap permata hitam ini dan mengaduni manusia dengan kegelapan, iaitu manusia redha dengan kewujudannya atau penerimaan bagi kewujudan yang sepatutnya ini.

[فتجاوزت ... حدودك، وخالفت ... أوامرك - ketika kulanggar sebahagian batas yang Kautetapkan bagiku, dan kubantah sebahagian perintah-Mu]: iaitu kerana aku menerima kewujudan ku dan menyedari adunan kegelapan, dan apabila melanggar batas-batasMu dan membantah perintah-perintahMu, bersama dengan pelanggaran ini dan kesalahan-kesalahan ini, ia adalah satu dosa yang tidak terpisah dari sifat kemanusiaan seorang manusia, tanpa yang selainNya tidak kekal kecuali Yang Esa Yang Maha Penakluk, dan pelanggaran serta kesalahan ini; tidak akan menular kepada Muhammad (sawas) untuk menghapuskannya sehingga tiada cacat cela.

Ali (shalawat Allah 3alaihi)) pula selain Rasulullah Muhammad (sawas), dan Muhammad (sawas) dibukakan kepadanya hijab Ketuhanan, FirmanNya Yang Maha Tinggi:

﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً * لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ﴾

Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata, * supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang, [92], dan dosa ini adalah kecacatan kegelapan dan ketiadaan, dan ia adalah kesalahan dan pelanggaran pertama.

Amirul Mukminin Ali (as) telah berkata: (jika dibukakan kepada ku .. tabir) [93], tidak akan dibukakan kepadanya tabir Ketuhanan, melainkan Muhammad (sawas), Ali mengenal Allah dengan Muhammad (sawas), iaitu: Ali mengenal Allah Yang Maha Suci dengan Allah dalam penciptaan (Muhammad (sawas)).
[فَلَك الحجّة Kepada Engkau hujjah]: kerana aku kekurangan untuk mengejar Muhammad (sawas) dan menemaninya dalam semua keadaan, adalah nabi Muhammad (sawas) Hal bersama dengan Tuhan Tuhan Maha Kuasa tidak sama dengan Amirul Mukminin Ali (as) dan tidak juga kepada nabi-nabi dan rasul-rasul yang lain ada bahagian padanya. Rasulullah (sawas) berpasangan dengan dampingan yang paling selamat; kerana pada peringkat terbuka hijab dengan pembukaan yang nyata tidak kekal kecacatan kegelapan dan ketiadaan dan tidak kekal Muhammad (sawas), bahkan tidak kekal melainkan Allah Yang Esa Yang Maha Penakluk, cahaya yang tiada kegelapan di dalamnya, Maha Suci dan Maha Tinggi Dia dari apa yang disekutukan.

[ولا حجة لي فيما جرى عليَّ فيه قضاؤك، وألزمني حكمك وبلاؤك - tiada alasan bagiku (menolak) ketentuan yang Kautetapkan bagiku, demikian pula hukum dan ujian yang menimpaku]: Maka Hujjah Mu, Ali, bukan bagi hamba dari hamba-hamba Mu sebagai hujjah Engkau Yang Maha Suci, hukuman, ketetapan dan ujian-Mu dikenakan ke atas hamba-Mu dengan kelemahan mereka untuk melihat diri mereka dan memberi perhatian kepada mereka, Berkata Penghulu orang-orang bertauhid Ali (as): (Tuhanku telah berlaku pada diri ku dalam melihatnya, maka celakalah baginya jika Engkau tidak memaafkannya) [94], Iaitu: Aku datang kini menghadap-Mu, ya Ilahi,  dengan segala kekuranganku,, dengan segala kedurhakaanku (pelanggaranku), sambil menyampaikan....

[قبولك عذري وإدخالك إياي في سعةٍ من رحمتك - pada kehendak-Mu untuk menerima pengakuan kesalahanku dan memasukkan aku pada kesucian dari rahmat (kasih)-Mu]: Iaitu, aku tidak layak untuk dialu-alukan, untuk menjadi Allah di dalam penciptaan, maka jadikanlah aku Al-Rahman dalam penciptaan. Jika aku tidak layak dialu-alukan untuk menjadi Kotanya,maka jadikanlah aku pintunya),

﴿ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيّاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى﴾

Katakanlah: "Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai Al-Asmaa al-Husna (nama-nama yang terbaik)  [95].

Bahawa bagi Ali (as) bertanya dia adalah pintu Allah di dalam penciptaan, dan dia adalah Al-Rahman di dalam Penciptaan:

﴿وَوَهَبْنَا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيّاً﴾

Dan Kami anugerahkan kepada mereka sebagian dari rahmat Kami dan Kami jadikan mereka buah tutur yang baik lagi tinggi. [96].




✡✡✡✡✡


----------------------------------
[90] – Mishba7 Al-Muttahijad: halaman  846.
[91] – Dari Imam Al-Baqir (as), beliau berkata: (Tiada di dalam hati seorang hamba, melainkan permata putih, Apabila ia melakukan dosa keluar dalam bentuk permata, iaitu permata hitam, Jika dia bertaubat akan pergi yang hitam itu, walaupun dosanya meningkat terlalu jauh sehingga yang menutupi yang putih. Dan tertutup yang putih
tidak akan kembali ke pemiliknya kepada kebaikan selamanya, Itu adalah kata-kata Allah Azza wa Jall:
﴿ كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ 
Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutupi hati mereka.) Al-Kafi: Jilid. 2, halaman  273.
[92] – Al-Fat7 48: 1-2.
[93] – Al-Manaqib oleh Ibn Syahr Asyub: Jilid. 1, halaman  317.
[94] - Satu bahagian dai Al-Munajat Al-Syu3baniyah oleh Amirul Mukminin (as), Bihar Al-Anwar: Jilid. 91, halaman  97.
[95] – Al-Isra’ 17:110.
[96] – Maryam 19:50.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan