Soalan 39 : Mengapakah tentera Abrahah dari Habsyah yang ingin memusnahkan Kaabah
dilontar dengan batu (berasal) dari tanah yang terbakar, tetapi Tentera Umayyah
tidak direjam pada hal mereka juga mahu memusnahkan Kaabah sehingga dia menggunakan
lastik besar (manjaniq) ke atas Kaabah dan merobohkan Bait Al-Haram?!
Jawapan:
Bait Allah Al-Haram (Kaabah) dihormati (dilindungi), para malaikat melindungi
kesucian Al-Bait dari sebarang serangan. Perlindungan ini tidak sentiasa dengan
mukjizat, tetapi juga dengan (perlindungan) manusia, untuk memberikan
pengajaran daripada mukjizat ini serta insaf mematuhinya dan ditunjukkan kepada
mereka jalan yang lurus kerananya. Seolah-olah mereka tidak berhati perut serta
insaf untuk mematuhi perumpamaannya dan kemungkinan akan mendapat seksaan Ilahi
atau keterangan tanda-tanda kebesaran Ilahi, maka kesudahannya mereka memastikan
mereka melakukan kemungkaran, kezaliman dan penindasan dan mereka akan ditolak
ke jalan-jalan neraka dengan sekeras-kerasnya, atas apa yang bertentangan dengan
keadaan mereka yang diuji dan diperiksa di muka bumi ini.
Pada
masa Abdul Muthalib (as) - datuk kepada Nabi Muhammad (sawas) - mereka mendapat
manfaat daripada tanda-tanda kebesaran ini, serta insaf mematuhinya. Begitu
juga merujuk kepada kemulian (kesucian) Abdul Muttalib dan keluarganya, dan
hubungan mereka dengan langit, dia adalah washiy dari washiy-washiy Ibrahim (as).
Adapun pada masa Yazid (‘alaihi la’nahu Allah) maka manusia telah menjadi tidak
berhati perut serta insaf untuk mematuhinya, bahkan mereka telah melanggar kesucian
Kaabah yang paling besar yang tidak boleh dicabul kemuliaannya yang merupakan
kesucian Al-Hussein, dengan membunuhnya terhadap jasadnya yang suci. Al-Hussein
telah menjelaskan kepada mereka dalam khutbahnya kepada mereka, sesungguhnya
selepas pembunuhan itu mereka tidak lagi akan hormat kepada kesucian dan tidak
takut untuk melanggarnya atau memusnahkannya. Walau bagaimanapun, sejak tentera
Yazid (laknat Allah) maju ke Kaabah, yang sebelumnya datang dari Madinah matilah
yang terkutuk (Muslim bin 'Uqbah) Panglima tentera Umayyah, tiada manusia tidak
menghalangnya, kemudian diserahkan jawatan kepada Al-Hashain bin Namir
Al-Sakuni lalu meneruskan urusan untuk melastik (minjaniq) Kaabah dan terbunuhlah
Ibn al-Zubayr di Al-Haram.
Tetapi
akhirnya iaitu pada zaman Imam Mahdi (as), apabila manusia kembali kepada
sesuatu yang fitrah serta insaf mematuhi perumpamaannya dan tanda-tanda
kebesarannya, tanda ini akan muncul semula sekali lagi dan kali ini akan menggerhanakan
Tentera Sufiani antara Madinah dan Mekah selepas keluarnya Imam Mahdi (as) dari
Madinah dan berunding untuk ke Mekah diharamkan Allah SWT sebagaimana
diriwayatkan dari mereka (as. [61]).
Sebab
yang paling penting untuk mendapatkan tanda ini atau kelewatannya membuatkan manusia
mengambil kesempatan daripadanya, dan kerana kesan buruk kesesatannya, dan dari
mengambil contoh darinya, atau kelalaian tentangnya, dan dasar kebendaan mereka,
dan mengembalikan semua sebab-sebab dan yang menyebabkannya.
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[61] - Bihar Al-Anwar: Jilid52
halaman 222-223
Tiada ulasan:
Catat Ulasan