Mahdi
(as) Dalam Agama-Agama Ilahiyah
المهدي (ع) في الأديان الإلهية
Imam
Mahdi (as) sebagai seorang Penyelamat Yang Dinantikan, dan sebagai penyelamat
kepada Syariat Allah di bumiNya wujud dalam hampir semua agama samawi sebelum
Islam, seperti Yahudi dan Nasrani (Kristian).
Di
dalam Taurat, saudara akan dapat dalam (kitab Daniel dalam suatu penglihatan (mimpi)
Nebukadnezar), yang dita’bir (tafsir mimpi) oleh Daniel (as) selepas
melihatnya. Sebaik sahaja saudara dapati (Ru’ya Daniel - kerajaan dan empayar yang
besar) yang bangkit di bumi selepasnya (as), dan juga perkara ini terdapat di
dalam adalah Al-Kitab (Taurat – Perjanjian Lama) ini dalam edaran hari ini.
Dalam
Al-Kitab, ia adalah (Injil - Perjanjian Baru) Penyelamat Yang Dinantikan yang akan
turun bersama Isa ( AS) dari langit, terdapat di dalam Injil iaitu dalam (Ru’ya
- Mimpi Tuhan, Yohana). Saudara juga akan dapati Isa (as) disebut dalam Injil
iaitu tanda-tanda turun kembali ke bumi. Terdapat juga tanda-tanda tertentu
yang dinyatakan oleh Rasulullah (sawas) dan para Imam yang suci (as) bagi Zuhur
Imam Mahdi (as) dan kebangkitannya, seperti gerhana bulan dan gerhana matahari,
dan peperangan dan khabar perang-perang beliau; dan sebagainya; Nabi Isa (as) akan
turun dari langit pada masa kemunculan Imam Mahdi (as), dan menjadi wazirnya
dan penyokong kebenarannya.
Sebagai
umat Islam, Mahdi (as) satu keperluan agama dan ingkar kepadanya adalah ingkar kenabian
Muhammad (sawas), kedatangannya diriwayatkan secara mutawatir dari Nabi (sawas),
sama ada dari Sunnah atau Syiah. Tetapi Sunnah berpaling dari Aushiak Nabi
(sawas) dan meninggalkan hadith mereka terperangkap dalam syak wasangka, bahawa
ia akan dilahirkan di akhir zaman, tetapi mengakui bahawa ia lahir daripada Ali
dan Fatimah (as).
Kemudian
ada pula ulamak Sunnah dalam masa Ghaibah Kubra Imam Mahdi mengakui bahawa Imam
al-Mahdi (as) adalah Imam kedua belas Imam Ahl al-Bayt (as), dan dia masih
hidup dan ghaib dari penglihatan seperti al-Khidhir (as).
Di
antaranya, Shafi'ei di dalam kitabnya (Muthalib Al-Su’úl), di mana beliau berpegang pada bab akhir
dalam kitab tersebut yang mempertahankan iktikadnya, Imam Mahdi adalah Muhammad
bin Hasan al-Askari (as).
Adapun
Syiah Imamiyyah Al-Itsna ‘Asyariyah, mereka telah merujuk kepada Aushiak Nabi
(sawas) selepas baginda dan mematuhinya imam demi imam, sehingga mereka sampai
ke al-Imamah dan Khalifah Nabi dan Khalifah Allah di bumiNya sehingga kepada Khatam
Aushiak Imam Muhammad bin al-Hasan al-Mahdi (as), namun dia ghaib dari
pandangan umum dan berhubung dengan pengikutnya melalui satu jalan (cara)
keikhlasan orang-orang mukmih, bagaimanapun, bahawa hanya Syiah menerima
keadaan (perkara) ini; kerana Nabi (sawas) dan para Imam (as) selepas beliau membuka
keghaibannya (as), dan ia disebut di dalam hadits-hadits mereka.
Kehidupan
Imam Mahdi (as) sebelum Ghaibah hampir lima tahun beliau bersama dengan
bapanya, Imam Al-Hassan Al-‘Askari (as), dia (as) dilahirkan pada 15 Syaaban
255 Hijrah. pada sebahagian riwayat, dan mula Ghaibahnya pada hari pertama
Imamahnya, pada sembilan Rabi3 Al-Awwal 260 H.
Dalam
masa lima tahun pertama itu, tiada yang tahu kelahirannya tiada yang dapat melihatnya
melainkan Syiah yang ikhlas. Mungkin empat puluh atau lebih atau kurang, kerana
beliau (as) terlindung (terhijab) dari (pandangan) manusia sejak lahir untuk memelihara
kehidupannya, dan ini adalah kerana imam-imam yang tidak adil dan sesat dari
orang-orang Abbasiyyah (la’nahumu Allah) telah menunggu kelahiran untuk
menghapuskannya dan membunuhnya, seperti Firaun (la’nahu Allah) menunggu
kelahiran Musa (as) untuk membunuhnya, dan seperti juga gabenor Rom mahu
membunuh Isa (as) apabila diketahui kelahirannya, dan mereka mahu memadamkan
cahaya Allah dengan mulut busuk mereka, dan hanya Allah yang menyempurnakan
cahayaNya, walaupun dibenci oleh orang-orang Umaiyah dan Abbasiyah dan imam-imam
sesat dan taghut penzalim yang memerintah umat Islam.
Urusan
Imam (as) adalah urusan yang besar, kedatangannya disebut dalam banyak hadits
dari Nabi (sawas) di dalam Kitab-kitab Sunni dan Syiah, bahawa Isa (as) akan
bersolat di belakang beliau dan menjadi wazirnya. Lebih-lebih lagi, Hamba Soleh
ini penyelamat yang menegakkan keadilan di bumi dan membawa Kalimah
لا
إله إلاّ الله محمد رسول الله
Tiada
Tuhan Melainkan Allah, Muhammad Pesuruh Allah (sawas)
-
untuk semua manusia di bumi. Telah dipilih oleh Allah dari semua anak-anak Adam
dalam urusan ini, sebagai mana diriwayatkan, bahawa yang pertama membai’ah dalam
urusan ini ketika kebangkitannya adalah Jibrail (as), dan bahawa ketika dibangkitkan
Jibrail di sebelah kanan dan Mikail di sebelah kirinya.
Dari
Salim Al-Asyal, beliau berkata : Aku mendengar Aba Jafar berkata: (Diperlihatkan
Musa bin Imran pada perjalanan pertama sejak memandang Qaim Aali Muhammad diperkasakan
dan dilebihkan, Musa berkata: Tuhanku, jadikanlah aku Qaim Aali Muhammad, dikatakan
kepadanya: Itu dari zuriat Ahmad. Kemudian diperlihatkan perjalanan kedua,
ditemui di dalamnya seperti itu, maka dia meminta perkara yang sama, dikatakan
kepadanya perkara yang sama. kemudian diperlihatkan perjalanan ketiga, dia melihat
perkara yang sama, maka dia meminta perkara yang sama, dikatakan kepadanya
perkara yang sama) [136].
Dan
dari Muhammad bin Ali (as), beliau berkata: (Adalah tongkat Musa (as) dari Adam
(as), menjadi milik Shu’aib, dan kemudian datang kepada Musa bin Imran, dan bahawa
ia ada pada kita, dan perjanjianku dengan yang di atas, Di sini telah
diwujudkan berwarna hijau apabila dikeluarkan daripada pokoknya, dan ia untuk
melafazkan jika dipersoalkan, yang disediakan bagi Qaim kita, dibuat sepertimana
telah dibuat untuk Musa, dan ia adalah untuk mengganas dan menelan apa yang mereka
pura-pura adakan (sihirkan), dan dibuat seperti yang diperintahkan , dan ia
adalah di mana dia datang kembali meraih apa yang mereka pura-pura adakan, pada
bibirnya [137], satu dalam tanah dan yang lain di langit-langit, dan di antara
empat puluh hasta , dan meraih apa yang mereka pura-pura adakan (sihirkan) dengan
lidahnya ) [138].
Dan
dari Jabir al-Ansari berkata : Aku mendengar Rasulullah (sawas) bersabda: (Bahawa
Zhi Al-Qarnain (yang ada dua tanduk) adalah seorang Hamba Soleh, Allah
menjadikan beliau hujah pada hamba-hambaNya, dia menyeru kaumnya kepada Allah Azza
wa Jalla dan memerintahkan mereka untuk bertaqwa kepadaNya, dipukulnya mereka
dengan tanduk itu, dan dia ghaib dari mereka berzaman-zaman, sehingga ada yang
mengatakan dia telah mati atau terkorban dalam mana-mana arus lembah? Kemudian dia
muncul dan kembali kepada kaumnya, dipukulnya mereka dengan tanduk itu, bukankah
pada kamu, merupakan suatu sunnah, dan sesungguhnya Allah Azza wa Jalla telah
memberi kekuasaan kepadanya di (muka) bumi, dan Kami telah memberikan kepadanya
jalan (untuk mencapai) segala sesuatu, dari Timur sampai ke Barat, dan bahawa
Allah Tabaraka wa Taala akan meneguhkan sunnahNya pada al-Qaim dari anakku dan menyampaikan
padanya di muka bumi dari Timur sampai ke Barat, sehingga tidak ada yang
tinggal dengan mudah atau tidak ada keadaan yang mudah dan tidak ada Gunung yang
tidak dipijak melainkan Zhi Al-Qarnain memijaknya, dan Allah menunjukkan
kepadanya perbendaharaan bumi dan galian, dan menyokong beliau dengan ketakutan,
bumi ini dipenuhi dengan keadilan dan kesaksamaan sebagaimana ia telah dipenuhi
dengan penindasan dan kezaliman ) [139].
Bertanya
kepada Abu Abdillah (as) : Adakah telah lahir al-Qaim? Beliau berkata : (Belum,
meskipun aku sudah menyadari untuk hari-harinya dalam hidupku) [140].
Semoga
Allah berselawat kepada sesiapa yang berkata kepada Imam ma'sum: Jika aku sedar
untuk hari-harinya dalam hidupku.
✡✡✡✡✡
------------------------------
[136]
- Ghaibah An-Nu3mani : halaman 246, Bihar Al-Anwar: Jilid 51 halaman 77, Mu3jam
Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 246.
[137]
- dalam sebahagian salinan Al-Kafi: dua bahagian.
[138]
- Al-Kafi: Jilid 1 halaman 231, Bihar Al-Anwar: Jilid 26 halaman 219, dan: Jilid
52 halaman 318, dan diriwayatkan seperti dalam matan dari Bashair Al-Darajat,
manakala Diriwayatkan dalam Bashair Al-Darajat: halaman 203, dan dalam Al-Imamah
wa Al-Tabshirah: halaman 116, dan Kamal Al -Din: halaman 674, denga khilaf
kepada pada akhir riwayat. Dan telah diriwayatkan dalam Hamasy Mukhtashar Bashair
Al-Darajat dari naskhah Al-Bihar.
[139]
- Kamal Al-Din : halaman 393 , Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 323 , Mu3jam Ahadits
Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 1 halaman 256.
[140]
- Ghaibah An-Nu3mani: halaman 252 , Bihar Al-Anwar: Jilid 15 halaman 148, Mu3jam
Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 385.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan