Kerja-kerja
Al-Qaim (as) Selepas Kebangkitannya
أعمال القائم (ع) بعد قيامه
[ث=ts] [خ=kh]
[ح=7]
[ذ=zh]
[ش=sy]
[ص=sh]
[ض=dh]
[ط=th]
[ظ=dz]
[ع=3]
[غ=gh]
Sebagai
sebahagian daripada kerja-kerja beliau selepas kemunculan dan kebangkitan
beliau (as) adalah:
Dari
Abi Abdillah (as): (Yang akan memApercepatkan keluarnya Al-Qaim. Maka demi Allah
tiada pakaiannya melainkan kasar (menjolok mata), tiada makanannya melainkan
yang tidak bersih (haram), Dan apa yang (menyelesaikan) melainkan pedang dan
mati di bawah bayang-bayang pedang) [249].
Kata
Abu Jafar (as): (Al-Qaim (as) akan menegakkan perintah yang baru, kitab yang
baru dan hukum baru kepada orang-orang Arab yang keras. Tiada penyelesaian
melainkan dengan pedang, tiada sesiapa yang akan bertaubat dan membawanya
kepada Allah, walaupun dicela orang yang suka mencela.) [250].
Pedang
adalah isyarat kepada senjata yang wujud di zamannya (as).
Diriwayatkan
dari Al-Shadiq (as) katanya: (seakan aku melihat pada Al-Qaim yang zuhur
(kembali) di Najaf, dan apabila sempurna zuhurnya di Najaf dengan menunggang
kuda hitam yang bersinar (berkilat)) [251].
Dan
yang bersinar: dikesan. pemburu: lajur panjang. Jadi maksud hadits ialah ia
menunggang kereta perisai, Wa Allahu A3lam.
Dan
bagaimana dalam hadits-hadits menunjukkan bahawa pertempuran peperangan yang
mengerikan itu dengan musuh-musuh Agama dan musuh-musuhnya (as), menyaksikan
kebanyakannya adalah ansarnya. ([252], bahkan mungkin sebahagian daripada
riwayat yang digunakan menyatakan bahawa Imam (AS) terdedah kepada kecederaan
dan luka-luka dalam peperangan ini ([253], Wa Allahu A3lam.
Dari
Al-Baqir (as), berkata: (Qaim kita apabila beliau menyeru manusia untuk urusan
yang baru sebagai mana seruan Rasulullah (sawas), di mana Islam bermula sebagai
sesuatu yang asing, ia akan kembali asing sebagaimana ia bermula, jadi berilah
khabar gembira kepada orang-orang asing) [254].
Dan
Abi Basir, dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Islam bermula sebagai
sesuatu yang asing, ia akan kembali asing sebagai mana bermula, maka berilah
khabar gembira kepada orang-orang asing, aku berkata: Terangkanlah kepada aku
islah (perbaikan) Allah ini. Berkata (as): Seruan baru semula dari kami
sebagaimana seruan Rasulullah (sawas)) [255].
Dari
Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Kita akan lakukan apa yang dilakukan
Rasulullah (sawas), akan dipadamkan apa yang datang sebelum beliau sebagaimana
Rasulullah (sawas) memadamkan jahiliyah, dan menyambung semula Islam yang baru)
([256].
Dari
Ibn 3atha, berkata: Aku bertanya kepada Aba Ja’far Al-Baqir (as), aku berkata:
(Jika Al-Qaim bangkit (as) sirah perjalanan manusia yang mana diikutinya?
Beliau (as) berkata: Dihapuskan apa yang sebelum beliau sebagaimana dilakukan
Rasulullah (sawas), dan menyambung semula Islam yang baru) [257].
Melalui
sebuah hadits Rasulullah (sawas) bahawa pada akhir zaman tidak ada lagi Islam
melainkan namanya, dan Al-Quran, hanya tinggal tulisannya, dan masjid penuh
dengan manusia, tetapi tiada hidayah - iaitu pimpinan Aali Muhammad (sawas) -
beginilah keadaan masjid hari ini tinggal hiasan dan Al-Quran cantik dan
berwarna-warni, dan umat Islam pula jauh dari Islam.
Dari
Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Adapun jika Qaim kita telah bangkit Bani
Syaibah telah ditangkap dan dipotong tangan mereka, dan mengelilingi mereka
dan berkata mereka ini pencuri Allah) ([258].
Dan
dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (.. dan akan dipotong tangan pencuri
Bani Syaibah dan menggantungnya di Kaabah) ([259].
Dan
dari dia dan (as): (... dan akan dipotong tangan Bani Syaibah dan digantung di Kaabah
dan ditulis, ini pencuri Kaabah) ([260].
Bani
Syaibah, mereka ini Khadam Kaabah pada masa Imam Al-Baqir (as), hadits ini
menerangkan kepada berkhidmat di tempat suci sepanjang hari. Bahawa Imam
memotong tangan mereka dan mengisytiharkan mereka kerana mereka mencuri di
tempat suci, mereka sering menjadi hamba kepada taghut penzalim, tetapi tidak
semua daripada mereka, sebahagian daripada mereka telah islah dan mungkin
mereka sesetengah individu yang beriman.
Dari
Al-Shadiq (as), beliau berkata: (Damman dalam Islam halal di sisi Allah (Azza
wa Jalla) tidak menghukum keduanya dengan hukum Allah (Azza wa Jalla) sehingga
Allah mengutus Al-Qaim dari Ahl Bayt, di mana keduanya dihukum dengan hukum
Allah (Azza wa Jalla), tidak dikehendaki keterangan padanya, penzina yang telah
berkahwin direjam, yang enggan Zakat dan dipancung lehernya) ([261].
Dari
Al-Shadiq (as), beliau berkata: (tidak akan berakhir dunia sehingga keluar
seorang lelaki dari ahli bayt kami ini, menghukum dengan hukum Daud dan Aali
(keluarga) Daud, tidak ditanya manusia tentang keterangan (bukti)) [262].
Ini
bermakna bahawa Allah Yang Maha Suci mendatangan Imam Mahdi (as) mengetahui
yang batin, dan mengizinkan beliau untuk menghukum secara batin, seperti yang
dilakukan oleh Khidir apabila kapal yang mahu melanggar dan membunuh seorang
anak muda, seperti yang diriwayatkan mengenai Dawud (as) dari Abu Hamza Al-Tsamali,
dari Abi Jafar (as), katanya: (Bahawa Dawud (as) bertanya kepada Tuhannya untuk
memperlihatkan kepadanya masalah dari permasalahan akhirat. Lalu Jibril (as)
datang kepadanya, dia berkata: Kamu bertanya kepada Tuhan kamu sesuatu yang
tidak ditanya oleh Nabi-nabi (shalawatu Allah 3alaihim) lain, Wahai Daud, yang
meminta sesuatu yang Allah tidak perlihatkan padanya seorang daripada
ciptaannya pun. Tiada siapa yang harus berkehendak selainNya, Allah telah
menjawab seruan mu dan memberi kamu apa yang kamu minta. Bahawa yang pertama
persengketaan yang akan dikemukakan kepada kamu esok pada masalah kedua-duanya
dari permasalahan akhirat.
Maka
setelah Daud diterima, dia duduk dalam Majlis Kehakiman datanglah seorang
Sheikh dikaitkan dengan seorang pemuda. Bersama orang muda itu segugus buah
anggur. Syeikh berkata. bahawa anak muda ini memasuki kebunnya, dan menghancur
kebun anggurku dan memakannya tanpa izinku. Beliau berkata lagi: Kemudian Daud
berkata kepada orang muda itu: Apa kamu kata? Beliau berkata, anak muda itu mengesahkan
bahawa dia telah berbuat demikian, Allah Taala mewahyukan kepadanya: Wahai
Daud, jika akan diperlihatkan kepada kamu di akhirat, jika aku menyelesaikan permasalahan di antara
Sheikh dan anak muda lelaki itu tidak tertahan hatimu, orang-orang kamu tidak
akan menerimanya. Wahai Daud, Sheikh ini telah memecah masuk ke dalam kebun
bapa anak muda ini, lalu membunuhnya dan memaksa kebunnya dengan memberikan
empat puluh ribu dirham dan dikebumikan di sebelah kebunnya, maka di serahkan
kepada anak muda itu sebilah pedang dan apabila ia mencecah leher Sheikh, maka
dibayar harga kebun itu, dan semasa dalam kedudukan menggali yang juga di dusun
itu, beliau mengambil wangnya. Beliau berkata: Daud (as) terkejut
mengetahuinya, dan di mengumpul ulamak sahabat-sahabatnya dan memberitahu
mereka perkhabaran itu, dan menyelesaikan permasalahan itu menurut apa yang
Allah wahyukan kepadanya) [263].
Dari
Imam Shadiq (as) berkata: (Perkara pertama yang ditunjukkan Al-Qaim adalah
keadilan, bahawa Pemanggil akan memanggil untuk menyampaikan Solat Nafilah dan
Solat Fardhu di Al-Hajar (Aswad) dan bertawaf) ([264].
Ini
bermakna mengerjakan Haji wajib pada zaman Imam. Haji mustahab (sunat) akan
dicegah, sehinggalah haji pada orang Islam yang tidak pernah mengerjakan Haji
dapat berhaji wajib. Dan akibat dari haji mustahab (sunat) hari ini hanya
tersebar di kalangan yang kaya manakala yang miskin hampir berputus asa untuk pergi
ke Bait Allah Al-Haram, atau mengerjakan haji wajib.
Maka
mereka orang-orang kaya jika mereka mahu menghadapi Allah Yang Maha Suci untuk
menginfaq (membelanjakan) harta kekayaan ini kepada orang miskin yang kelaparan
dan kebanyakan mereka mati, kerana mereka tidak mempunyai kemudahan perubatan.
Jika mereka mahu menghadapi Allah hendaklah menghantar haji orang-orang miskin
ini ke rumah Allah dengan harta kekayaan ini.
Sebenarnya
mereka cuba untuk menipu yang mereka pergi berjalan-jalan, sebagaiman kata
Amirul Mukminin (as) [265], Dan bencana besar yang sebahagian daripada mereka
mendakwa diri mereka sebagai ahli-ahli ilmu! walaupun mereka juga telah menjadi
seperti orang yang menghadapi masalah.
Telah
diriwayatkan dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (keadilan kepada manusia
dalam diri kamu tidak akan dapat dipuaskan dengan sesuatu seperti itu melainkan
jika dia redha pada mereka, dan dasar persaudaraan kamu dalam harta kekayaan,
dan dengan mengingat Allah dalam segala hal.) [266].
Dari
Al-Shadiq (as), dari bapa-bapanya, dari Nabi (sawas) bersabda: (bagi keluargaku
telah diturunkan kepadaku Tuhanku Jalla Jalalahu... sampai pada kata: aku
angkat kepalaku maka dengan serta merta aku disinari cahaya Ali dan Fatimah,
Al-Hasan dan Al-Hussein, Ali Bin Al-Hussein, Muhammad, Jaafar, Musa, Ali,
Muhammad, Ali, Al-Hassan dan Al-Hujjah bin Al-Hasan (Al-Qaim) mereka di
tengah-tengah seperti dikelilingi bintang-bintang. Aku berkata: Ya Tuhanku,
siapakah mereka? FirmanNya: Mereka adalah imam-imam, dan ini Al-Qaim yang akan
menghalalkan apa yang Ku-halalkan dan mengharamkan apa yang Ku-haramkan, dan
denganya Aku menghukum musuh Ku, ia adalah rahmat untuk Auliak-Ku, yang akan
menyembuhkan hati-hati Syiahmu dari para penindas dan mereka yang sangat kufur serta
orang-orang kafir, maka dikeluarkan Al-Lata dan Al-’Uzza patung (yang masih
elok) lalu dibakar keduanya. Kerana fitnah kedua mereka pada hari ini lebih
dahsyat dari Fitnah Anak Lembu (Al-3ijl) Al-Samiri) [267].
Dari
Basyar Al-Nabbal, dari Imam Al-Shadiq (as), beliau berkata: (Adakah kamu tahu
perkara pertama yang akan dilakukan Al-Qaim (as)? Aku berkata:. Tidak. Katanya:
dikeluarkan mayat keduanya yang masih lembap lalu dibakar keduanya dan
diterbangkan angin, dan merobohkan masjid Kemudian berkata (as) berkata: Rasulullah
(sawas) bersabda: Binalah seperti binaan Musa (as), dan mengingat bahawa Masjid
Nabi (sawas) adalah dari tanah liat, dan sebahagian pelepah kurma) ([268].
Dan
Abi Abdillah (as) berkata: (Apabila Al-Qaim (as) baru datang dengan segera
memecahkan dinding kubur yang juga menyebabkan Allah mengirim ribut besar, kilat
dan guruh, sehingga manusia berkata, itu dan ini, maka berpecah para sahabatnya
dengan beliau sehingga tiada yang tinggal bersamanya melainkan yang mengambil
beliung (kapak) di tangannya dan menjadi yang pertama menghentam dengan
beliung, dan kemudian kembali sahabat-sahabatnya jika mereka melihat dia
memukul beliung di tangannya, supaya hari ini lebih suka antara satu sama lain
sebanyak mereka yang terdahulu beliau. memecahkan dinding maka dikeluarkan
mayat keduanya yang masih lembap, lalu dilaknat keduanya dan berlepas diri dari
mereka dan disalibkan, kemudian diturunkan keduanya lalu dibakar keduanya dan
diterbangkan angin) [269].
Seorang
lelaki berkata tentang peranan Abbasiyyah: Kami juga melihat keajaiban Allah
menyepi (tandus) atau memusnahkannya dengan tangan kita. Maka kata Abu Abdillah
(as): (Jangan kata begitu, tetapi akan ditempatkan Al-Qaim (as) dan para
sahabat, kerana aku mendengar Tuhan berfirman:
﴿وَسَكَنْتُمْ فِي
مَسَاكِنِ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ﴾
dan
kamu telah berdiam di tempat-tempat kediaman orang-orang yang menganiaya diri
mereka sendiri, [Ibrahim 14:45] [270].
Dari
Ibn Bakir, berkata: Aku bertanya kepada Abu Al-Hasan (as) Pada Firman:
﴿وَلَهُ
أَسْلَمَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً وَإِلَيْهِ
يُرْجَعُونَ﴾
padahal kepada-Nya-lah
menyerahkan diri segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan suka maupun
terpaksa dan hanya kepada Allahlah mereka dikembalikan. [Aali Imran 3:83]
(([271],
kata
(as): Aku turunkan pada Al-Qaim (as) jika ia datang kepada orang-orang Yahudi
dan orang-orang Kristian dan Shabiin dan ahli bidaah dan orang-orang murtad dan
kafir di timur dan di barat bumi, diperkenalkan kepada mereka mengenai Islam,
maka sesiapa yang menyerahkan diri, taat perintahNya dengan solat, zakat dan
apa yang diperintahkan mengikut orang Islam, dan diwajibkan Allah atasnya, dan
yang tidak menerima Islam dipancung lehernya, supaya tidak tinggal di timur dan
barat, selain hanya yang mengesakan Allah. Aku berkata padanya: Semoga aku jadi
tebusan tuan, Apa penciptaan yang lebih banyak dari demikian? Katanya, jika
sekiranya Allah berkehendak urusannNya yang sedikit itu banyak dan yang banyak
itu sedikit) ([272].
Dari
Al-Shadiq (as), beliau berkata: (Ilmu itu dua puluh tujuh huruf, semua yang
datang kepada Ar-Rasul dua huruf, tidak diajar kepada manusia sehingga hari ini
selain dua huruf. Jika Al-Qaim keluar akan ditambah dua puluh lima huruf, maka
akan disebarkan pada manusia dengan membawa dua huruf sehingga menjadi dua
puluh tujuh huruf.) [273].
Iaitu
Imam Mahdi (as) menyebarkan ilmu Ilahiyah yang baru di kalangan manusia,
mungkin termasuk rahsia al-Quran yang tidak tahu apa-apa daripadanya. Yang Maha
Tinggi berfirman:
﴿وَلَوْ
أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ
كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً﴾
Dan
sekiranya ada suatu bacaan (kitab suci) yang dengan bacaan itu gunung-gunung
dapat digoncangkan atau bumi jadi terbelah atau oleh karenanya orang-orang yang
sudah mati dapat berbicara. Sebenarnya segala urusan itu adalah kepunyaan
Allah. [Al-Ra3d 13:31] [274].
Dan
diriwayatkan sahabat-sahabat Imam (as) berjalan di atas air ([275], Tetapi jika
seorang dari mereka berjuang dengan gunung dengan imannya akan meruntuhkannya.
.
Dan
diriwayatkan dia (as) dimajukan pada punca-punca dari langit ([276], dan Allah
lebih mengetahui.
Dan
mungkin mengiringi kemajuan ini dalam ilmu-ilmu ilahiyah dan Rohaniyah untuk
terus membangunkan ilmu-ilmu Maddiyah (kebendaan), Bahkan difikirkan bahawa
arah aliran itu disertakan dengan kemajuan material dan kemajuan rohani tidak
dapat dielakkan, Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ
الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ
وَالْأَرْضِ﴾
Jikalau sekiranya penduduk
negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada
mereka berkah dari langit dan bumi, [Al-A3raf 7:96] [277]. Yang Maha
Tinggi berfirman:
﴿وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ
مَاءً غَدَقاً﴾
Dan bahwasanya: jikalau mereka
tetap berjalan lurus di atas jalan itu, benar-benar Kami akan memberi minum
kepada mereka air yang segar (rezeki yang banyak). [Al-Jin 72:16] [278].
Dilaporkan
Bahawa ahli fizik dunia Einstein beragama Yahudi menghasilkan teori relatif,
dan hubungan di antara tenaga dan jirim, Dan menjadikan setiap satu darinya
kepada yang lain dari teori kesatuan kewujudan falsafah Agama .
Berkata
Amirul Mukminin (as): (Seakan-akan aku melihat di masjid Kufah Syiah kita telah
merobohkan balai tempat orang mengajar al-Quran sepertimana ia diturunkan,
Apabila Qaim kita bangkit ia akan memecahkan satu persatu yang sebelumnya.) ([279].
Dan
dari Al-Shadiq (as), beliau berkata: (Seakan-akan aku berada bersama Syiah, di
tangan mereka tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang (al-Matsani) yang mengajar
manusia memperbaiki) [280].
Dari
Al-Ashbagh bin Nabatah: Aku mendengar Ali (as) berkata: (Seakan-akan aku berada
bersama orang bukan Arab (3ajam) di balai di masjid Kufah, untuk mengajar
orang-orang al-Quran sepertimana ia diturunkan. Aku berkata: Wahai Amirul
Mukminin, tidakkah sepertimana ia diturunkan? Dia berkata:. Tidak, Aku hidup
dengannya tujuh puluh tahun, dari orang Quraisy dengan nama-nama mereka dan
nama-nama bapa-bapa mereka, bahawa tidak ada pada Abu Lahab melainkan
menghormati Rasulullah (sawas); kerana bapa saudaranya) [281].
Dan
dari Al-Shadiq (as), beliau berkata: (Bagaimana kamu jika sahabat-sahabat
Al-Qaim merobohkan balai masjid di Kufah, dan kemudian pergi kepada mereka
contohnya memperbaikinya dengan perintah baru ke atas orang-orang Arab yang
teruk) [282].
Dan dari Abi Jaafar, berkata:
(Apabila Al-Qaim bangkit Aali Muhammad (as) merobohkan balai tempat orang
mengajar al-Quran sepertimana ia diturunkan Allah Jalla Jalalah. Ia lebih sukar
dari memeliharanya pada hari ini; kerana ia melanggar susunannya.) ([283].
Dan dari Al-Shadiq (as):
(Seakan-akan aku melihat Al-Qaim di atas Mimbar Kufah dan di kelilingi 313
orang para sahabatnya, bilangan ahli Badar, mereka adalah sahabat-sahabat
pemegang panji Al-Aluwiyah (Panji putih), dan mereka adalah hakim-hakim Allah
di Bumi-Nya ke atas ciptaan-Nya - sehingga dia membawa keluar dari Kitab Qabaah
dimeteraikan dengan meterai emas, perjanjian daripada Rasulullah (sawas).
Jadi mereka akan melarikan diri darinya, yang lari adalah biri-biri yang bisu,
dan tidak ada yang tersisa daripada mereka kecuali Wazir dan sebelas Naqib
(ketua), seperti yang tinggal pada Musa bin ‘Imran (as).
Jadi mereka akan berkeliaran di Bumi dan tidak dapat kumpulannya, maka mereka
kembali semula kepadanya. Demi sesungguhnya saya tahu ucapan yang dikatakan
kepada mereka, dan mereka mengkufurinya.) (284].
Dan
dari ibn Abi Ya’fur, berkata: (Aku masuk berjumpa Abi Abdillah (as), dan beliau
di sisi sekumpulan para sahabat, dia berkata kepada aku: Wahai ibn Abi Ya’fur,
adakah kamu membaca Al-Quran? Aku berkata: Ya, membaca yang ini, beliau (as)
berkata: Mengenainya bukan yang lain. Aku berkata: Ya, semoga aku jadi tebusan
Tuan, dan tidak yang lain. beliau (as) berkata: Musa (as) bercakap dengan
kaumnya tentang riwayat di mana mereka tidak dapat tanggung jadi mereka keluar
darinya di Mesir, lalu mereka menentangnya maka dia menentang mereka dan
membunuh mereka, dan kerana Isa (as) bercakap dengan kaumnya tentang riwayat di
mana mereka tidak dapat tanggung jadi mereka keluar darinya di Tikrit lalu
mereka menentangnya maka dia menentang mereka dan membunuh mereka, dan ia
adalah Firman Allah Azza wa Jalla:
﴿فَآمَنَتْ
طَائِفَةٌ مِنْ بَنِي إِسْرائيلَ وَكَفَرَتْ طَائِفَةٌ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ
آمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ﴾
Lalu
beriman segolongan dari Bani Israil dan segolongan lain kafir; maka Kami
berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka,
lalu mereka menjadi orang-orang yang menang. [Al-Shaf 61:14] [285].
dan
dia adalah Qaim pertama yang akan bangkit dari kami Ahlulbayt dia akan
ceritakan satu riwayat yang kamu tidak dapat tanggung supaya kamu keluar
darinya di Rumilah Al-Daskarah lalu kamu menentangnya maka dia menentang kamu
dan membunuh kamu. Ia merupakan satu lagi yang berada di luar ...Berita
[286].
Kenyataan
Al-Majlisi (rahimahu Allah): (pada perkataan - dan tidak – iaitu jangan
minta kepadaku selain membacanya, yang diturun untuk diketahui, dia (as)
menjawab: bahawa kaum itu tidak tertanggung dengan menukar dan Al-Quran tidak
menerimanya, dan menyaksikan seperti yang dinyatakan) [287].
Dan
dari Amirul Mukminin (as), beliau berkata: (berpaling dari keinginan kepada
hidayah, apabila berpaling hidayah kepada keinginan. Dan berpaling percaya
kepada Al-Quran apabila berpaling pada Al-Quran kepada percaya.) [288].
Dan
dari Al-Shadiq (as): (sahabat-sahabat Musa diuji dengan Sungai, Ia adalah
firman Allah (Azza wa Jalla))
﴿إِنَّ اللّهَ
مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ﴾
Sesungguhnya Allah akan menguji
kamu dengan suatu sungai) [Al-Baqarah 2:249] [289].
Dan
dari Al-Shadiq (as) berkata: (Al-Qaim akan merobohkan Masjidil Haram sehingga
kembali kepada asasnya, dan Masjid Al-Rasul (sawas) kepada asasnya, dan
dikembalikan al-bait ke tempatnya, dan mendirikan kepada asasnya dan memotong
tangan pencuri Bani Syaibah dan menggantungnya di Kaabah) [290].
Dan
dari Abi Basir dalam satu hadits yang dipendekkan oleh Al-Syeikh Al-Thusi,
berkata: (Jika bangkit Al-Qaim (as) dan memasuki Kufah kemudian mengarahkan
perobohan empat masjid, sehingga ke asasnya dan membinanya seperti binaan Musa
(as), dan masjid-masjid semuanya jama’ tiada yang semulia sepertimana pada masa
Rasul Allah (sawas)...) [291].
Dan
Abi Muhammad al-‘Askari (as), beliau berkata: (Jika bangkit Al-Qaim (as)
memerintahkan perobohan Al-Manar dan Al-Maqashir ([292] di masjid-masjid, aku
berkata kepada diri aku sendiri: Apa maknanya semua ini? Dijawab kepadaku, kata
(as): Ini bermakna ia diperbaharui dibaikpulih, Nabi tidak mengizinkan, dan
tiada pula hujah) [293].
Dan
dari Al-Shadiq (as): (Jika bangkit Al-Qaim (as) dirobohkan Masjid Al-Haram
sehingga kembali kepada asasnya, dan mengenai Al-Maqam (Ibrahim) ke tempat
letaknya, dan dipotong tangan Bani Syaibah dan digantung di Kaabah dan ditulis:
pencuri ini Kaabah) [294].
Dari
Al-Ashbagh berkata: Amirul Mukminin (as) berkata dalam satu hadits sehingga
beliau sampai ke masjid Kufah ia dibina dengan Khazaf (tanah tembikar), Dinan
(tong) dan Thin (tanah liat), beliau berkata: (Celaka kepada sesiapa yang
meroboh kamu. Dan kecelakaan akan menimpa sesiapa yang mempercepatkan meroboh
kamu. Maka binasalah adalah untuk pembina kamu dengan dibakar, yang mengubah
kiblat Nabi Nuh. Beruntunglah sesiapa yang menyaksikan perobohan kamu di
samping Al-Qaim daripada Ahl al-Baytku. Mereka adalah umat yang terbaik bersama
Al-‘Itrah terbaik.) [295].
Telah
ditanya kepada Abu Abdillah (as) mengenai masjid berlorek: benci solat di
dalamnya? Beliau berkata: (Ya, tetapi ia tidak memudharatkan kamu hari ini,
walaupun tertegak keadilan kerana kamu telah lihat bagaimana membuatnya) [296].
Dan
dari 3amru bin Jami3, dia berkata: Aku bertanya kepada Abu Abdullah (as)
mengenai solat dalam masjid bergambar? Beliau berkata: (Kamu membencinya,
tetapi ia tidak memudharatkan kamu hari ini, walaupun tertegak keadilan kerana
kamu telah lihat bagaimana membuatnya) [297].
Dan
hadits-hadits yang menunjukkan bahawa Imam Mahdi (as) memulihkan masjid-masjid
kepada sederhana seperti dalam zaman Rasulullah (sawas), Untuk mengelak manusia
dari tidak beramal kepada Allah. Mengutamakan hiasan dan bentuk rupanya, dan
mungkin bumbungnya yang terdedah ke langit. Apa yang diminati mereka pengejar
dunia ialah menghias dan perhiasan, keselesaan pendinginan dan pemanasan,
kemewahan, dan apa yang penting bagi para nabi dan Auliak (as) tawajjuh kepada
Allah dan tiada gangguan kepada Allah bukan kepada dunia dan perhiasannya
dengan apa yang diutamakan para nabi, Auliak dan Aushiak untuk pembinaan semula
bumi dan melembutkan (menghaluskan) manusia dari segi ekonomi.
Dari
Al-Fadhil bin Yasar, beliau berkata: Aku mendengar Aba Abdillah (as) berkata:.
(Bahawa jika Qaim kita apabila bangkit beliau menghadap manusia kejahilan
yang lebih teruk daripada yang dihadapi oleh Rasulullah (sawas) jahiliyahnya.
Lalu aku berkata: Kenapa begitu? Beliau berkata: Rasulullah (sawas) mendatangi
manusia yang menyembah batu-batu, batu berhala dan kayu dan ukiran kayu, tetapi
Qaim kita apabila bangkit beliau mendatangi manusia yang kesemua mereka
mentakwil kitab Allah dan membantahnya. Kemudian beliau (as) berkata: Adapun
Allah akan memasukkan kepada mereka pindaanNya, Adapun Allah akan memasukkan
kepada mereka pindaanNya dalam rongga rumah mereka seperti memasukkan panas dan
akan melarikan diri) [298].
Orang-orang
yang mentakwil Al-Quran bukan orang awam tetapi pastinya mereka adalah ulamak
yang tidak beramal yang menyangka pencapaian mereka dengan kaedah-kaedah ilmu
al-quran dan pemikiran telah merangkumi keseluruhan ilmu, mereka tidak melihat
ada ilmu pada orang lain selain mereka. Keangkuhan ini menghalang mereka
daripada menurut Imam yang ma'sum (as) dan menerima ilmu-ilmu ketuhanan, maka
mereka menolaknya dan mentakwil Al-Quran, dan telah menuduh mereka dengan
kejahilan dan menuduh sebagai ahli sihir dan telah gila. Tuduhan yang telah
menyebabkan terpisahnya sifat kenabian dari Nabi-nabi (as).
Oleh
itu, pengetahuan Imam (as) sahaja tidak menangani fitnah ulamak yang tidak
beramal itu; kerana mereka tidak menyerah dan tidak menerima ilmu-ilmunya itu,
seperti yang terbukti dalam riwayat tersebut. Untuk menanganinya iaitu dengan
mendedahkan ulamak yang tidak beramal pada ketua-ketua secara terbuka dan di
kalangan orang ramai, seperti yang dilakukan oleh Rasulullah (sawas) dan Nabi
Isa (as) kepada ulamak Yahudi. Apabila orang melihat keadilan Imam (as),
kedua-dua dalam urusan harta (kewangan) seperti pembahagian harta sedekah
(zakat) di kalangan golongan fakir miskin untuk sama-sama dengan yang zuhud
(as) dalam pakaian, makanan dan minuman, atau kepentingannya dalam ehwal
masyarakat Islam dan yang ikhlas dalam beramal kepada Allah Yang Maha Suci,
kemudian biarlah manusia membandingkan sirah Imam Mahdi (as) ini dengan sirah
ulamak mereka yang tidak beramal, untuk memahami, sebagai contoh, memberi
kanak-kanak mereka yang lapar orang-orang miskin yang meminta-minta wang untuk
pakaian mereka meredakan kelaparannya untuk dikatakan kepada mereka: Bawakan
kepada kami pengenalan supaya diberikan kepada kamu! Pada Tuhan kamu, adakah
kamu mendengar atau membaca bahawa Muhammad (as) atau Ali (as) atau salah
seorang Imam, katakanlah kepada fakir miskin Bawakan kepada ku pengenalan
supaya diberikan kepada kamu?!
Kemudian
di manakah pengenalpasti mereka ini? Berapa ramai mereka? Yang manakah salah
seorang daripada mereka orang miskin?! Dan keadaan pelajar Hawza ilmiah, mereka
perlu diperkenalkan latihan ini, tetapi pelajar-pelajar yang bertakwa itu tidak
dapat petunjuk, cara untuk mengenal pasti dirinya sendiri; Kerana kebanyakannya
ditakrifkan oleh mereka yang sombong dan fasik yang boleh dicontohi, dan untuk
menghubungi mereka dengan pemberian sedekah-sedekah. Kesesatan dan tidak besatu
dengan hidayah, tidak mendapat petunjuk pada kebiasaannya kepada mereka yang
orang-orang arif itu melainkan, bersifat memuji-muji atau mengejar dunia yang menghinakan,
dan kawanan burung-burung berbulu. Maka bagaimana boleh Tuhan menjadikan kamu
mengenal jahat dan hina dan bertemu dengan kemuliaan? Dan bagaimana serigala
boleh menjadi gembala? Dan bagaimana ia boleh serigala itu menjadi pemegang
amanah? Bagaimana orang yang jahil lagi bodoh boleh dikenal sebagai alim dan
faqih! Apakah Allah telah memberikan izin kepadamu atau kamu mengada-adakan
saja terhadap Allah?? !
Pada
Tuhan kamu, ini adalah sirah Al-Sajad (as), yang membawa makanan dalam
kegelapan malam dan untuk disajikan ke dalam mulut-mulut al-muallaf dan
al-mukhallaf (yang berselisih) itu, atau sirah Muhammad (sawas) dan para Imam
(as) yang telah diberi sehingga menyatukan hati-hati mereka akan kasih sayang
golongan miskin dan anak-anak yatim, dan mungkin jatuh air mata dari Ali (as)
sebelum jatuhnya air mata mereka daripada balu atau anak yatim, dan mungkin
keluar perasaan dan penderitaan dari pangkuan Muhammad (sawas) sebelum
membebaskan kemiskinan. Muhammad (sawas) dan Ali (as) dan para Imam kebuluran
untuk memenuhi (menangani) yang miskin, dan menjauhkan sebelum ia mendekat.
Islam
telah disebarkan oleh akhlak pemimpin-pemimpin besar bukan istilah-istilah
falsafah. Apabila kedudukan Khalifah datang kepada Imam Ali (as), perkara
pertama yang telah dilakukan adalah penyelesaian dalam berbuat adil, membuat
pungutan bentuk pilih kasih yang dijalankan oleh orang-orang sebelumnya,
menjadi sebab kaumnya terjejas kerananya, dan terus meningkat sehingga
digoncang oleh Thalha, Al-Zubair, serta orang-orang yang serupa dengan mereka,.
Adapun
kamu telah dijanjikan pada hari ini dipungut secara pilih kasih, dan telah
berjanji Uthmaniyyah kepadamu yang sangat banyak menyembah selain Allah, dan
kamu bangkitkan perkara ini tetapi sia-sia sahaja pengetahuannya. Orang yang
kamu lebih suka dengan apa yang kamu serukan untuk keutamaannya, Orang ini
tidak menyeru berbuat kebaikan dan tidak melarang daripada berbuat kejahatan.
Sebaliknya kamu mengelakkan dari yang janda; kerana ia adalah masalah yang
tidak diketahui, Dan anak yatim kerana tidak dikenali dan bilangannya sedikit
sekali dan kebanyakan pelajar hauzah (pusat pengajian), tetapi adakah kamu
mengelakkan dari mereka yang tidak seiring dengan perjalanan kamu yang hina,
samada ilmiah atau amaliah yang jelmaannya terang-terang menyeleweng sedang
beralih (bid’ah) daripada Kitab Allah, diajarkan di madrasah-madrasah. Kamu
meninggalkan
panduan kepada manusia dan menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.
Dan kamu menyerahkan dan membenarkan sikap berehat-rehat sehingga kaum tidak
menghalang hidup bermewahan tidak tahan dengan panas matahari dan juga
kesusahan, dan membiarkan taghut penzalim menghalang dari meninggikan - لا اله إلاّ الله - Kalimah Tiada Tuhan melainkan Allah.
Disebut
dalam beberapa riwayat yang menggambarkan peperangan dan perjuangan oleh Imam
Mahdi (as) untuk membuka kota suci Najaf dan membersihkannya dari orang-orang
munafik yang akan berdiri terhadapnya dan memeranginya, bahawa sahabat-sahabat
Imam Mahdi (as) pada dasarnya berpakaian yang koyak-koyak! Ya, koyak-koyak;
kerana mereka tidak membeli pakaian dengan wang balu, anak yatim dan pesakit.
Dari
Abi Bashir, dari Abi Abdillah (as), berkata pada firman Allah (Azza wa Jalla)
﴿فَكُبْكِبُوا
فِيهَا هُمْ وَالْغَاوُونَ﴾
Maka mereka (sembahan-sembahan itu) dihumbankan ke dalam neraka bersama-sama orang-orang yang sesat, [Al-Syu3araa’ 26:94] [300].
Dan
dari Khaytsamah, beliau berkata: berkata Abu Jafar (as) kepadaku: (Akan sampai
Syiah kami bahawa tidak dapat mencapai apa yang di sisi Allah hanya pekerjaan,
dan akan sampai Syiah kami ini bahawa kebanyakan manusia patah hati pada hari
kiamat dari penerangan yang lebih adil kemudian yang menyalahi kepada yang
selainnya) [301].
Dan
dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Bertawakallah kamu kepada Allah dan
berlaku adillah, nescaya kamu akan mencerca pada orang yang tidak berlaku adil)
[302].
Dan
dari Amirul Mukminin (as), beliau berkata: (Walau bagaimanapun, berlaku adillah
kepada manusia dari dirinya sendiri, Allah tidak menambah kepadanya melainkan
menjadi pelindung bagi mereka) [303].
Di
sisi Tuhan kamu, yang kekal sesuatu membezakan kamu denganNya dari penguasa
taghut penzalim atas umat Islam? Kamu dan mereka yang sangat banyak menyembah
selain Allah dan menjual akhirat dengan dunia kamu dan kamu meninggalkan yang
miskin dan memerlukan, kelaparan, dan pesakit mengalami kesakitan sehingga
meninggal dunia. Kamu dan mereka menyeru kepada kemungkaran, maka mereka
pemukul dan kamu bongkah besi, mereka menghina kitab Allah dan kamu menerima
tindakan kejam mereka dan mendiamkannya serta secara senyap-senyap berniat
jahat ([304].
Maka
celakalah kepada kamu, kamu mendakwa sebagai Syiah Ali (as) dan berselisih
dengannya, Tidak, sekali-kali tidak. Kamu Syiah Osman; kerana kamu sepakat
dengannya, dan Ali pemimpin orang-orang Mukmin, Harta (dan wang) adalah
pemimpin orang-orang munafik, dan cukup mengenai perbezaan ini, dan setiap
bekas yang memancarkan.
Kamu adalah pemimpin orang
buta, kerana kamu pemimpin orang buta, dan yang buta dari kamu berjalan di
belakang kamu, dan Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah
sebaik-baik Pelindung". dan kepada Allah tempat mengadu. Maka tidak
diketahui semuanya apabila berkata, dan tidak semua yang dikatakan masanya
telah tiba, Dan tidak semua yang sudah tiba masanya hadir ahlinya.
Kata Abi Al-Hassan Ketiga (as):
(Jika kamu meningkatkan ilmu kamu dari berada di hadapan kamu. yang mereka
harapkan Al-Faraj (bantuan kelapangan) pendirian kamu) ([305].
Al-Faraj
tidak lama lagi, InsyaAllah, pujian bagi Allah, beriman orang yang takut, dan
menyelamatkan orang-orang yang soleh benar, dan yang mengangkat golongan
yang tertindas, dan memusnahkan orang yang sombong takbur, dan membinasakan
raja-raja dan orang lain yang berselisih.
Pujian
bagi Allah menghancurkan orang-orang yang angkuh,
melukai orang-orang zalim, menyusuli yang melarikan diri, membelenggu penindas,
menolong orang-orang yang meminta pertolongan, memperuntukkan keperluan pelajar, yang
memperaku orang yang beriman.
Segala
puji bagi Allah, yang takut kepada gemuruh dari langit dan penghuninya, dan yang
menggoncang bumi dan penduduknya, dan gunung bergegar dan mereka yang bertasbih
di ambang gerbangnya.
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
﴿قَالُوا مَنْ فَعَلَ هَذَا
بِآلِهَتِنَا إِنَّهُ لَمِنَ الظَّالِمِينَ * قَالُوا سَمِعْنَا فَتىً
يَذْكُرُهُمْ يُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِيمُ * قَالُوا فَأْتُوا بِهِ عَلَى أَعْيُنِ
النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَشْهَدُونَ * قَالُوا أَأَنْتَ فَعَلْتَ هَذَا بِآلِهَتِنَا
يَا إِبْرَاهِيمُ * قَالَ بَلْ فَعَلَهُ كَبِيرُهُمْ هَذَا فَاسْأَلُوهُمْ إِنْ
كَانُوا يَنْطِقُونَ﴾
Mereka berkata: "Siapakah
yang melakukan perbuatan ini terhadap tuhan-tuhan kami, sesungguhnya dia
termasuk orang-orang yang zalim."
Mereka berkata: "Kami dengar ada seorang pemuda yang mencela
berhala-berhala ini yang bernama Ibrahim". Mereka berkata: "(Kalau demikian) bawalah dia dengan cara
yang dapat dilihat orang banyak, agar mereka menyaksikan". Mereka
bertanya: "Apakah kamu, yang melakukan perbuatan ini terhadap tuhan-tuhan
kami, hai Ibrahim?" Ibrahim menjawab: "Sebenarnya patung yang besar
itulah yang melakukannya, maka tanyakanlah kepada berhala itu, jika mereka
dapat berbicara".[Al-Anbiak 21:59 - 63] [306]
والحمد لله رب العالمين
Dan egala puji tertentu bagi
Allah, Tuhan sekalian alam
✡✡✡✡✡
-------------------------------
[249]
- Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 239, Ghaibah Al-Thusi: halaman 460.
[250]
- Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 238 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 354.
[251]
- Kamal Al-Din: halaman 673 , Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 322 dengan tambahan
dalam matan , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 325.
[252]
– Pendahulua Al-Isyarah dari beliau (as) sebahagia riwayat ini sebelumnya ,
sila lihat.
[253]
- dan mungkin mengambil pelajaran daripada riwayat Al-Atiah:
Dari
Bashir Al-Nibal , berkata: (Disediakan kota dan disebut sebagai hadits
lanjutan, yang telah mengatakan: Telah disediakan kota, aku berkata kepada Abi
Ja'far (as) : Mereka mengatakan bahawa Imam Mahdi jika dia bangkit akan
istiqamat urusan kemaafannya, bukan wadah yang berisi bekas darah, beliau
berkata: Tidak, Demi jiwaku di tanganNya, aku jika istiqamat untuk pengampunan
kepada istiqamat Rasulullah (sawas) manakala berdarah kerana pecah gigi seri
dan luka di muka baginda, Jangan, Demi jiwaku di tanganNya walaupun kami
menyapu dan kamu berpeluh dan berdarah, kemudian mengelap dahinya. Kitab
Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 294-295 .
Dan
dari Bashir bin Abi Awakah Al-Nibal, dan lafazh hadits dari riwayat Ibn 3uqdah
berkata: ( ....... Aku berkata : Mereka mengatakan bahawa jika ia adalah
perkara-perkara istiqamat, bukan wadah yang berisi bekas darah, beliau berkata:
Tidak, Demi jiwaku di tanganNya walaupun menyapu kamu berpeluh dan berdarah,
dan ditunjukkan dengan tangannya ke dahi ) Kitab Ghaibah Al-Nu3mani: halaman
293-294 .
[254]
- Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 336 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 366.
[255]
- Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 336 , Bihar Al-Anwar Jilid 8 halaman 12, dan
Jilid 52 halaman 366.
[256]
- Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 336 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 352.
[257]
- Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 352 , Ghaibah Al-Nu3mani: diriwayatkan
daripada Al-Baqir (AS): halaman 236.
[258]
- Al-Kafi: Jilid 1 halaman 243, 3ilal Syaraei3: Jilid 2 halaman 409 , Bihar
Al-Anwar Jilid 52 halaman 373.
[259]
- Ghaibah Al-Thusi: halaman 472, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 332.
[260]
– Al-Irsyad Jilid 2 halaman 383, I3lam Al-Rawi: Jilid 2 halaman 289 , Bihar
Al-Anwar Jilid 52 halaman 338.
[261]
- Al-Kafi: Jilid 1 halaman 503, Kamal Al-Din: halaman 571 , Bihar Al-Anwar
Jilid 52 halaman 371.
[262]
– Isyra7 Al-Akhbar: Jilid 3 halaman 561, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 319.
[263]
- Al-Kafi: Jilid 7 halaman 421 , Al-Jawahir Al-Sunniyah: halaman 85 , Bihar
Al-Anwar Jilid 14 halaman 6.
[264]
- Al-Kafi: Jilid 4 halaman 427, Wasail Al-Syiah : Jilid 13 halaman 328, Bihar
Al-Anwar Jilid 52 halaman 374.
[265]
– Berkata Amirul Mukminin (AS ) dalam satu khutbah : (... dan orang berhaji
dalam tiga wajah: yang kaya berjalan-jalan, yang pertengah berdagang, dan yang
miskin dalam masalah ) Ilzam Al-Nashib : Jilid 2 halaman 161, dan riwayat
dengan perbezaan pada matan, dalam Mustadrak Al-Wasaeil : Jilid 11 halaman 377,
Jami3 A7adits Al-Syiah: Jilid 14 halaman 375.
[266]
- Al-Kafi: Jilid 2 halaman 144, 3amaliy Al-Thusi : halaman 577 , Bihar Al-Anwar
Jilid 66 halaman 404.
[267]
- Kamal Al-Din: halaman 252 , 3uyun Akhbar Al-Ridha (AS) : Jilid 2 halaman 61,
dengan jalan yang berbeza, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 379.
[268]
- Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 386.
[269]
- Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 386.
[270]
- Tafsir Al-3iyasyi : Jilid 2 halaman 235 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman
347, Ilzam Al-Nashib: Jilid 2 halaman 64.
[271]
– Aali Imran: 83.
[272]
- Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1 halaman 183, Tafsir Nur Tsaqlain: Jilid 2 halaman
362, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 340, Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as):
Jilid 5 halaman 60.
[273]
– Mukhtashar Bashair Al-Darajat: halaman 117, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman
336 , Mustadrak Safiah Al-Bihar : Jilid 2 halaman 258.
[274]
– Al-Ra3d : 31.
[275] – Dari Muhammad bin
Ja'far bin Muhammad, daripada bapanya (as), beliau berkata: (Jika bangkit
al-Qaim diutus di daerah di bumi di setiap daerah seorang lelaki berkata: “Janji diberi padamu, apabila kata atas kamu suatu perintah yang tidak
difahami dan tidak diketahui ketentuannya, maka lihatlah apa yang diberi dan
kerja kamu,” beliau berkata, “Hantar tentera ke Konstantinopel, jika sampai ke
Teluk, tulis sesuatu kepada mereka, dan berjalanlah di atas air, jika melihat
mereka itu akan Rom, maka berjalanlah di atas air,” mereka
berkata, “Itulah sahabat (orang) yang berjalan di atas
air, bagaimana pula? Apabila terbuka kepada mereka pintu-pintu bandar,
masuklah, hukumlah menurut apa yang mereka kehendaki.”)
Kitab Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 334-335 .
[276] - Rasulullah (sawas ) -
Dalam hadits Mi3raj dari Allah Azza wa Jalla -: (...demi KemuliaanKu dan
KebesaranKu akan Ku zahirkan melalui mereka agamaKu, akan Ku Tinggikan melalui
mereka KalimahKu, akan Ku membersihkan Bumi melalui yang terakhir dari mereka,
dari musuh-musuh Ku, akan Ku-dirikan kerajaan untuknya dari Timur ke Barat
dunia, akan Ku tundukkan angin kepada perintahnya, Aku akan permudahkan padanya
seliaan yang sukar, Aku akan melembutkan padanya sebab-sebab, Aku akan
membantunya dengan tentera aku. Dan ku Aku akan menguatkan dia dengan
malaikatKu. Supaya tinggi seruanku dan semua penciptaan berkumpul atas
Tauhidku.Kemudian akan kekal kerajaannya dan akan terus memerintah di kalangan
AuliakKu hingga Hari Kiamat.......) Kamal al -Din wa Tamam Al-Ni3mah: halaman
254-256 .
Dan
dari Abdul Rahim berkata: aku beri ucapan selamat Abu Ja'far (as), berkata:
(Tetapi Zul Qarnain mempunyai dua pilihan awan. Dia pilih yang mudah, dan
diasingkan satu yang sukar untuk Tuan kamu, aku berkata: Apakah yang sukar?
Beliau berkata: awan di mana guruh dan kilat petir. Tuan kamu menungganginya.
Apabila dia menunggang awan dan mengembara di langit yang tujuh, lima
daripadanya didiami, dan dua adalah sepi.) Bashair Al-Darajat Lil-Shafar:
halaman 428-429 .
[277] –
Al-A3raf: 96
[278]
–Al-Jin: 16.
[279]
- Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 333 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 364 ,
Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 126.
[280]
- Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 333 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 364.
[281]
- Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 333 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 364, Ilzam
Al-Nashib: Jilid 1 halaman 421.
[282]
- Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 334, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 365 , Mu3jam
Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 4 halaman 47.
[283]
– Al-Irsyad Lil-Mufid : Jilid 2 halaman 386 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman
339 , Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 331.
[284]
- Kamal Al-Din: halaman 672 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 326 Mu3jam
Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 4 halaman 20.
[285] - Gred: 14.
[286]
- Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 375.
[287]
- Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 375.
[288]
- Nahj menjelaskan Mohammed Abdo : Jilid 2 halaman 21, Bihar Al-Anwar Jilid 31
halaman 549 , Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 127.
[289]
- Ghaibah Al-Thusi: halaman 472 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 332, Mikyal
Al- Makarim : Jilid 1 halaman 185.
[290]
- Ghaibah Al-Thusi: halaman 472 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 332 , Jami3
Ahadits Al-Syiah : Jilid 25 halaman 595.
[291]
- Ghaibah Al-Thusi: halaman 475 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 333 , Mu3jam
Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 312.
[292]
– Al-Maqashir: Khusus yang terlibat. Berkata Al-3alamah Al-Majlisi: sudah jelas
di kalangan sahabat-sahabat membenci lampu di Al-Manar yang lama terpasang
dalam masjid, supaya menyenangkan muazzin yang disekitar, Al-Manar dipasang
sepanjang hayat, dan untuk me;iibatkan Al-Maqashir (balai kecil) khusus seperti
yang diluluskan . Bihar Al-Anwar Jilid 80 halaman 376.
[293]
- Ghaibah Al-Thusi: halaman 206, Al-Kharaij dan Al-Jarai7 : Jilid 1 halaman 453
, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 323.
[294]
- Al-Irsyad: Jilid 2 halaman 383,: Jilid 2 halaman 289 , Bihar Al-Anwar Jilid
52 halaman 338.
[295]
- Ghaibah Al-Thusi: halaman 473 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 332 , Mu3jam
Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 111.
[296]
- Al-Kafi: Jilid 3 halaman 368 , Tahzhib Al-A7kam : Jilid 3 halaman 253, Wasail
Al-Syiah: Jilid 5 halaman 207, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 374.
[297]
- Al-Kafi: Jilid 3 halaman 369, Wasail Al-Syiah: 5:00 c 215, Bihar Al-Anwar
Jilid 52 halaman 374.
[298]
- Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 307 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 362 .
Sementara: Ia adalah sejuk.
[299]
– Al-Syu3araa’: 94.
[300]
- Al-Kafi: Jilid 1 halaman 47 , Bihar Al-Anwar Jilid 2 halaman 35.
[301]
- Al-Kafi: Jilid 2 halaman 300, bermakna Syiah : c 1:00 93.
[302]
- Al-Kafi: Jilid 2 halaman 147, bermakna Syiah : c 15 p 293.
[303]
- Al-Kafi: Jilid 2 halaman 144, bermakna Syiah : c 15 p 283.
[304]
- (as) menunjukkan Saddam melakukan kezaliman di Iraq dengan menajiskan
Al-Quran al-Karim, telah diebutkan dala jilid pertama dalam kitab ini, sila
rujuk.
[305]
- Al-Kafi: Jilid 1 halaman 341, Kamal Al-Din: halaman 381, Ghaibah
Al-Nu3mani: halaman 193 , Bihar Al-Anwar Jilid 51 halaman 155.
[306] – Al-Anbiak : 59-63 .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan