Kerja untuk Mempercepatkan (Kelapangan) Faraj Imam Mahdi (as)
العمل لتعجيل فرج الإمام المهدي (ع(
Yang
Maha Tinggi berfirman:
﴿إِنَّا
عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ
أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ
ظَلُوماً جَهُولاً﴾
Sesungguhnya
Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka
semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan
mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia
itu amat zalim dan amat bodoh, [Al-A7zab 33:72] [168].
عن الفضل بن قرّة، عن أبي عبد الله (ع)، قال: (أوحى الله إلى إبراهيم
(ع) أنّه سيولد لكَ، فقال لسارة، فقالت: ألد وأنا عجوز؟ فأوحى الله إليه أنها ستلد
ويعذب أولادها أربعمائة سنة بردها الكلام عليّ. قال: فلما طال على بني إسرائيل
العذاب ضجوا وبكوا إلى الله أربعين صباحاً، فأوحى الله إلى موسى وهارون يخلصهم من
فرعون فحط عنهم سبعين ومائة سنة. قال: فقال أبو عبد الله (ع): هكذا أنتم لو
فعلتم لفرج الله عنا، فأمّا إذ لم تكونوا فإنّ الأمر ينتهي إلى منتهاه)
Dari
Al-Fadhl bin Qurrah , dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Allah mewahyukan
kepada Ibrahim (as) “Bahawa Dia akan mengurniakan anak kepada kamu”, dia
berkata kepada Sarah, Sarah menjawab: “Aku seorang perempuan tua? Allah mewahyukan
kepadanya bahawa dia (Sarah) akan melahirkan dan akan disiksa anak-anaknya empat
ratus tahun dengan mengembalikannya ke atas al-Kalam (perintah) : berkata Abi Abdillah (as)
(Apabila azab pada Bani israel bertahan untuk masa yang lama, mereka menangis
dengan kuat kepada Allah selama 40 pagi, Allah kemudian mewahyukan kepada Musa
dan Harun untuk menyelamatkan mereka dari Firaun, dengan ini, Allah telah menentukan
170 tahun nasib mereka (iaitu mereka telah ditakdirkan untuk hidup 170 tahun
lagi di dalam azab, tetapi Doa mereka menukarnya), maka Imam Sadiq berkata:
Jika kamu telah berbuat demikian (atau jika anda berbuat demikian) Allah akan
membawa kelapangan (keselamatan) kepada kita tetapi jika kamu tidak lakukan
maka ia akan mengambil masa yang Allah telah takdirkan. (atau bahawa ia akan
berakhir dengan hujungnya)) [169].
Kerja
ini adalah tanggungjawab semua orang, ulama agama dan kumpulan
bangsa-bangsa orang Islam yang lemah. Para ulamak agama, mendahului mereka
kerana mempunyai kedudukan sebagai pemimpin umat, sama ada suka atau tidak:
kerana mereka berdiri di hadapan Allah Subhanahu wa Ta’ala, dan berdiri di
pintu kerajaanNya seperti mana pengikut dari Anbiak dan Mursalin. Mereka perlu
berjalan (bergerak) dan bekerja dengan sirah perjalanan mereka, maka sesiapa
yang tidak layak untuk melakukannya, mereka tidak perlu meletakkan dirinya
dalam kedudukan berbahaya ini kerana ia akan menjadi bahagian dari jalan Allah Subhanahu
wa Ta’ala.
Kerana
urusan (perintah) ini membawa erti kepada “Rugilah ia di dunia dan di akhirat.
Yang demikian itu adalah kerugian yang nyata”. Oleh sebab itu seorang yang
berilmu agama menjadi pemimpin umat dan mengislah umat Islam)
﴿وَلِيُنْذِرُوا
قَوْمَهُمْ﴾
dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya. [170 ], [Al-Taubah 9:122]
yang
menyebarkan jalan Allah Yang Maha Suci dan penyeru kepada Allah dengan izinNya,
jangan mencari dakwah sambil berehat pada jalan ini, dan jika dia mendapati pada
hari dari hari-hari sebelum daulah kebenaran, untuk menyesali dirinya dan
mengkaji semula perjalanannya. Imam Ali (as): (Sekalipun sebuah gunung
mencintai ku, ia akan runtuh (juga) [171], bahawa seorang yang berilmu agama
harus berfikir dan bekerja (beramal) siang dan malam untuk menegakkan Negara
Kebenaran (Daulah Al-Haq), dan atas nasihat pemimpin umat Penutup Washiy-washiy
(as).
Orang-orang
Islam yang lemah perlu kembali kepada Islam dan Al-Quran selepas ia menyimpang
daripadanya, sehingga tiada yang tinggal pada Islam hanya namanya, dan
Al-Quran, hanya pada tulisannya. Ia merupakan proses penyusunan semula (pemulaan)
yang amat berharga untuk Negara Kebenaran (Daulah Al-Haq), kepada individu dan
kumpulan (jamaah), terutamanya dari golongan elit mukminah berpendidikan
menjayakannya, kerana ia terletak di atas bahu mereka sebahagian besar daripada
proses pembaharuan (pengislahan) umat dan proses penyusunan semula untuk
menyokong kebenaran dan ahlinya, dan memerangi kebatilan dan simbol-simbol
syaitan daripada jin dan manusia.
Alhamdulillah
(bersyukur kepada Allah) yang memberikan kita Muhammad dan Aali Muhammad (sawas)
pemimpin yang memahami kesannya. Mereka (as) bantu membantu dengan perkara yang
hak dan yang saling bertempur dengan yang batil, dan mereka bekerja siang dan
malam untuk menyebarkan Kalimah [لا إله إلاّ الله] Tiada Tuhan Selain Allah, Apabila media (memberi peringatan) dan
pedang berkata-kata ia mempunyai kesan yang jelas untuk menghukum (menjatuhkan)
kerajaan Bani Umayyah dan Bani Abbasiyah, dan hingga ke hari ini ia masih terpahat
dalam jiwa sebagai senjata yang ampuh untuk menghukum (menjatuhkan) kerajaan taghut
(penzalim) yang meminta korban untuk menghapuskannya, seperti yang dilakukan
oleh Imam Hassan (as).
Dan
sekali lagi apabila diraih syarat yang bersesuaian dengan perjuangan
Aali Muhammad (as), perjuangan revolusi bersenjata, dengan pedang dan
pertumpahan darah demi agama, seperti yang dilakukan oleh Imam Hussein (as).
Oleh itu, mereka (as) pembawa bendera jihad dan penyeru kepada makruf (kebaikan)
dan pencegah kemungkaran, dan memberi contoh dengan penentangan mereka. Jika tidak mencegah
dan takut pengecut) dalam memerangi taghut (penzalim) walaupun dengan hanya membelanjakan pedang beracun dan sarungnya, kita semua hari ini tidak akan memahami kesan tinggalan mereka (as) dalam menyebarkan agama dan menentang orang-orang zalim dan
menghapuskan mereka, demi menegakkan Daulah Al-Haq, dan meninggikan Kalimah [لا
إله إلاّ الله] Tiada
Tuhan Selain Allah di muka bumi, dengan menyebarkan penyembahan (pengabdian) kepada Yang Maha Pencipta mereka, dan menghapuskan (mrnghukum) penyembahan hamba kepada hamba
dan kerosakan (fasad) yang mereka sertakan .
Begitu
juga mesti mendedahkan imam-imam perosak yang menggelar diri mereka ulamak,
yang cuba untuk memisahkan Al-Hassan dari Al-Hussein (‘alaihima ssalam), dan
mereka mengatakan bahawa Imam Hassan (as) mendiamkan diri dan mereka mendakwa
untuk mengikuti sirah beliau, akan binasalah mereka. Walaupun Aali Muhammad (as)
mendiamkan diri untuk mengurangkan toksin (racun) yang ada di dalam perut-perut
mereka!! Bahawa Aali Muhammad (as), kaum yang membunuh mereka adalah menjadi
adat kebiasaan kemuliaan dan kesaksian Allah pada mereka, dan mereka telah dibunuh
seperti yang disebutkan dalam riwayat mereka (as) [172] , Maka tiada tempoh
pengecut yang hina yang membawa mereka untuk meminta maaf untuk mengembalikan
semula hak kami, dan demi Allah, saya memberi salam ta’dzim untuk menghentam para
pengecut
✡✡✡✡✡
------------------------------
[168]
– Al-A7zab: 72.
[169]
- Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 3 halaman 154, Bihar Al-Anwar: Jilid 5 halaman 118, Mustadrak
Al-Wasa’il: Jilid 4 halaman 239.
[170]
– Firman Allah :) Tidak sepatutnya bagi mukminin itu pergi semuanya (ke medan
perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa
orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi
peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka
itu dapat menjaga dirinya. (Al-Taubah 9:122.
[171]
- Nahj Al-Balaghah, Muhammad Abduh: Jilid 4 halaman 26, Bihar Al-Anwar: Jilid 4
halaman 284, Mizan al-7ikmah: Jilid 1 halaman 520.
[172]
- diriwayatkan daripada Rasulullah (sawas): (Tidak dari kami melainkan yang
dibunuh atau diracun) Kifayat Al-Atsar: halaman 163, Bihar Al-Anwar: Jilid 27
halaman 217, Mizan al-7ikmah: Jilid 2 halaman 1518.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan