Halaman

Khamis, 27 Februari 2014

Soalan 106: Api dan Perumpamaannya

Soalan 106: Api dan Perumpamaannya

Soalan 106: Apakah pengertian Apakah maksud firman Allah SWT:

﴿إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَاراً سَآتِيكُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِيكُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ * فَلَمَّا جَاءَهَا نُودِيَ أَنْ بُورِكَ مَنْ فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا وَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾

{(Ingatlah) ketika Musa berkata kepada keluarganya: "Sesungguhnya aku melihat api. Aku kelak akan membawa kepadamu khabar daripadanya, atau aku membawa kepadamu suluh api supaya kamu dapat berdiang".* Maka tatkala dia tiba di (tempat) api itu, diserulah dia: "Bahawa telah diberkati orang-orang yang berada di dekat api itu, dan orang-orang yang berada di sekitarnya. Dan Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam".} [1] ?

Jawapan : Dalam usaha untuk menunjukkan apa yang dimaksudkan dari ayat yang mulia ini saya akan memberikan contoh ini sebagai pengenalan untuk memahaminya: Jika ada api terbakar di tempat tertentu, maka kamu akan percaya bahawa api ini ada di tempat itu, dan kamu pasti akan menghadapi kebakaran itu pada salah satu cara berikut:

1 - Bahawa sekumpulan orang datang kepada kamu dan memberitahu kamu tentang kebakaran (api) itu.

2 - Bahawa kamu pergi dan melihatnya dengan mata kamu sendiri.

3 - Bahawa kamu pergi dan melihatnya dengan mata kamu dan kamu meletakkan tangan kamu padanya sehingga jari kamu terbakar.

4 - Bahawa kamu pergi dan melihatnya dengan mata kamu dan kamu masuk ke dalam api sehingga kamu terbakar.

Pada pandangan pertama dan kedua, mungkin mustahil untuk disangkal jadi jika (kemudian) sekumpulan orang datang kepada kamu dan memberitahu kamu bahawa api itu tidak wujud maka kamu akan menerima keraguan tentang pemberitahuan yang pertama, dan jika sekumpulan orang datang kepada kamu dan kamu diberitahu bahawa apa yang kamu lihat ialah sihir yang besar maka kamu akan menerima keraguan tentang apa yang kamu lihat dengan mata kamu sendiri. Pada pandangan ketiga dan keempat maka ia tidak boleh disangkal; kerana kesan api yang dirasakan pada tangan atau badan kamu, atau kamu telah dibakar sehingga kamu menjadi api.

Sudah tentu mengenal apa sebenarnya api kerana orang yang terbakar jarinya adalah kurang daripada orang yang terbakar tangannya atau sebahagian besar dari tubuhnya, dan bahawa darjat mengenal api pada mereka semua itu adalah kurang daripada darjat mengenal orang yang telah terbakar sehingga menjadi api.

Dan jika kamu menggunakan contoh ini untuk mengenal penciptaan Allah SWT maka kamu akan dapati bahawa dia adalah orang yang dibukakan kepadanya ibarat jarum, dan ia mula beralun, dan ia adalah mendedahkan hijab tentang halaman kewujudannya tidak mempunyai kesempurnaan, dia adalah orang yang seperti firman Allah SWT mengenainya:

﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً * لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ﴾.

{Sesungguhnya Kami telah membukakan kepadamu pembukaan yang nyata,* supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu ...} [2].

Pembukaan, dia adalah Muhammad ibn Abdullah (sawas), hamba Allah (Abdullah ) dan Isra'il (hamba) Allah dan Wajah Allah pada ciptaan-Nya, bahkan dia adalah Allah di dalam penciptaan,

وظهورك في جبل فاران

(" Dan kemunculan kamu di Gunung Faran.") [3] yang bererti kemunculan Allah di Makkah pada Muhammad (sawas).

Oleh itu Muhammad (sawas) adalah api di dalam ayat ini, dan dia adalah rahmat Allah yang diberkati kepada orang-orang di dalam api dan orang di sekelilingnya seperti Ali (as), beliau berkata dalam satu khutbah:
(أنا من كلّم موسى)
("Aku dari kalam Musa.") [4], dan tidak menolak kalimah ini dari Amir al-Mukminin Ali (as ) dan dari orang-orang yang binasa, Allah SWT berfirman:

﴿اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا﴾

{Allah memegang jiwa (diri orang) ketika matinya...} [5].

﴿قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْت﴾

{ Katakanlah: " yang mematikanmu Malaikat maut"., ...} [6].

﴿الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِم﴾

{ orang-orang yang dimatikan malaikat sedang mereka menzalimi diri mereka sendiri. ...} [7].

﴿الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ﴾

{ Orang-orang yang malaikat matikan orang-orang yang baik .. } [8].

﴿حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا﴾

{ .. Sehingga apabila kematian datang kepada salah seorang di antara kamu, dimatikan oleh utusan Kami.. } [9].

﴿حَتَّى إِذَا جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ﴾

{ .. Sehingga apabila dating kepada mereka utusan-utusan Kami yang mematikan mereka .. } [10] .

Merenung pada ayat-ayat ini untuk mengetahui apa yang dikehendaki Ali (as) dari kalimah diberkati dengan mengatakan bahawa malangnya ramai manusia menolaknya disebabkan kejahilan mereka dan kurang memikirkannya, maka Allah SWT mengambil jiwa; kerana Dia adalah Pencipta yang mengawal ke atas semua alam kehidupan dan kematian, dan Malaikat Maut (‘Izra'ail (as)) mengambil (mematikan) diri (nyawa), kerana dia adalah ketua Malaikat al-Maut, dan semua malaikat yang mengambil nyawa; kerana mereka adalah penguatkuasa kepada Malaikat al-Maut yang menjalankan perintah Allah yang Maha Suci .

Bagi orang-orang yang di sekelilingnya - iaitu mengelilingi api - maka mereka adalah para Imam (as), seperti bulatan yang paling dekat dengan pusat api itu, maka mereka diikuti dengan bulatan yang bergelung di sekitar pusat api, dan mereka adalah dua belas Mahdi-mahdi selepas Qa'im (as), dan Nabi-nabi dan Rasul dan Syiah khususnya dari pembantu-pembantu mereka yang tidak takut dan mereka tidak akan berdukacita seperti 313 sahabat Qa'im (as) dan Salman Al-Muhammadi dan dan seumpama mereka.

Dengan itu, Musa (as) mahu membawa berita petunjuk dari api untuk keluarganya yang mungkin mereka dapat memanaskan diri mereka iaitu dengan api bahawa mereka membakar diri mereka di dalamnya, untuk berada dalam kepastian yang tidak bercampur dengan (sebarang) keraguan,

﴿وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى * إِذْ رَأى نَاراً فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَاراً لَعَلِّي آتِيكُمْ مِنْهَا بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدىً﴾

{Apakah telah sampai kepadamu kisah Musa?* Ketika ia melihat api, lalu berkatalah ia kepada keluarganya: "Tinggallah kamu (di sini), sesungguhnya aku melihat api, mudah-mudahan aku dapat membawa sedikit daripadanya kepadamu atau aku akan mendapat petunjuk di tempat api itu".} [11].

Bagi kehidupan dunia ini, api adalah kesukaran dan kesakitan yang ia (para Hujjaj - as) terdedah kepada bahaya dari penzalim dan Firaun (la), dan telah diriwayatkan bahawa Dajjal akan datang dan akan ada gunung api bersamanya dan sesiapa yang memasukinya akan masuk Syurga [12], dan Dajjal adalah Amerika dan gunung api adalah unit (alat) besar-besaran tentera perang mereka, dan orang yang beriman akan masuk Syurga dengan pertempuran Amerika, dan Ibrahim (as) masuk ke dalam api di dalam kehidupan dunia ini, api yang dinyalakan oleh penzalim dan Firaun (la) melalui penindasan dan ketidakadilan dan kerusakan yang mereka gunakan untuk membakar sesiapa yang menghalang mereka dengan menghadapi penindasan dan ketidaksamaan dan kerusakan mereka, bagaimanapun api ini kepada Ibrahim (as) adalah menyejukan dan selamat.

Dan ia juga akan menjadi sejuk dan aman apabila sesiapa sahaja yang melemparkan dirinya ke dalamnya, ini adalah sunnah Allah dan kamu tidak akan dapati suatu perubahan pun pada sunnah Allah.



✡✡✡✡✡
                                        
                               
--------------              
[1] Al-Quran: Surah Al-Naml ( 27: 7-8) .
[2] Al-Quran: Surah Al-Fath ( 48: 1-2).
[3] Dua Al-Samaat,.
[4] Lihat dalam Khutbah At-Tunjiyaholeh Imam Ali (as), Mashaariq Anwar Al-Yaqeen: halaman 263-265 [5] Al-Quran: Surah Az-Zumar (39:42).
[6] Al-Quran: Surah Al-Sajdah ( 32: 11).
[7] – An-Nahl 16:28.                    
[8] - An-Nahl 16:32.
[9] – A;-Baqarah 2: 61.
[10] – Al-A’raaf 7:37.
[11] – Taha 20: 9-10.

[12] - Lihat: AL-Khara’ij wal-Jaraih Lil Rawindi: Jilid 3 halaman 1135, Musnad Ahmad: Jilid 5 halaman 435

Tiada ulasan:

Catat Ulasan