Halaman

Sabtu, 14 Disember 2013

Soalan 173: Antara 'Umar dan Iblis






Dari Kitab Mutasyaabihaat Jilid 4

Soalan / 173: Mengapa Muhammad (saw) dan Ali (as) bermusuhan dengan Umar dan bukan Iblis (laknatu Allah) seperti nabi-nabi dan Rasul-rasul (as) yang lain?

Jawapan: Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.
Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, Selawat dan salam ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad dan Imam-imam dan para Mahdi.

Kerana Iblis (laknatu Allah) naik ke langit pada hari pengaduan itu, Dan menolak perintahNya ke atas perlunya “Allah di dalam penciptaan” iaitu Muhammad, dan Ali (as) pintunya, Allah Ar-Rahman Ar-Rahim dalam penciptaan.

Apabila Muhammad (sawas) dan Ali (as) turun ke bumi “pintu Allah”, untuk mencegah Iblis dari langit; ketika Nabi Muhammad dan Ali turun ke bumi maka diadakan di langit pengawalan yang ketat” [Padahal sesungguhnya kami dahulu biasa menduduki tempat-tempat (perhentian) di langit untuk mendengar (percakapan penduduknya); maka sekarang sesiapa yang cuba mendengar, akan mendapati api yang menyala yang menunggu untuk merejamnya.] - [Surah Al-Jin 72:9 ], [1]  

Iblis (laknatu Allah) tidak berhadapan dengan Muhammad dan Ali (‘alaihima s-salam) dan oleh itu keduanya menghadapi guru iblis yang menggoda),

 firman Allah,

Iblis berkata: "Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya, S. Al-Hijr [15:39] 
iaitu, dia akan menyesatkan buat kali kedua.

apabila Iblis melihat ‘Amru bin Harith ma’a al-dhab [2] memuji Ali (as), Maka Iblis (laknatu Allah) tidak berhadapan dengan Muhammad dan Ali (‘alaihima s-salam), tetapi berhadapan dengan gurunya, dia adalah “jahil dari kegelapan” (Aj-Jahl wa Az-Zulumah); kerana Muhammad adalah “Aqal pertama” (Al-Aql al-Awwal) dan kedua (‘Umar) dia adalah “Aj-Jahil”.

Berkata Abu Abdullah (as): Sesungguhnya Allah Azza Wa Jal  mencipta akal sebagai penciptaan pertama di alam rohani dari sebelah arasy dari cahaya (Nur), Allah berfirman kepadanya: “Pergilah, lalu iapun pergi,” kemudian berfirman kepadanya, “Mari ke mari.” dia datang, beliau berkata, Maka Allah Tanaraka Wa Ta’ala, “Aku telah menciptakanmu Penciptaan yang besar dan memuliakan kamu melebih semua penciptaanKu,” katanya, dan kemudian mencipta Jahil (al-Jahl) dari lautan masin kejahilan yang gelap gelita (Al-Bahr al-Ajaaj Zulumaaniyan), lalu berkata kepadanya: “Pergilah, lalu iapun pergi,” kemudian berfirman kepadanya, “Mari ke mari.”tetapi ia tidak datang, Dia berfirman kepadanya: “Adakah kamu terlalu takbur?" Maka Dia swt melaknatnya.[3] .




✡✡✡✡✡

_______________
[1]- أنظر : بحار الأنوار للمجلسي : ج10 ص45: في حديث طويل عن أمير المؤمنين (ع) يذكر فيه مناقب الرسول (ص) قال: (ولقد رأيت الملائكة ليلة ولد (ص) تصعد و تنزل وتسبح وتقدس وتضطرب النجوم وتتساقط علامة لميلاده، ولقد هم إبليس بالظعن في السماء لما رأى من الأعاجيب في تلك الليلة، وكان له مقعد في السماء الثالثة والشياطين يسترقون السمع، فلما رأوا العجائب أرادوا أن يسترقوا السمع فإذا هم قد حجبوا عن السماوات كلها; ورموا بالشهب جلالة لنبوة محمد (ص)) وفيه أحاديث أخرى فراجع .

[2]- ما فعله عمرو بن حريث مع الضب روته عدة أحاديث، هذا منها: عن أبي حمزة، عن علي بن الحسين، عن أبيه، قال: (لما أراد علي عليه السلام يسير إلى النهروان استنفر أهل الكوفة ، وأمرهم أن يعسكروا بالمدائن، فتأخر عنه شبث بن ربعي وعمرو بن حريث والأشعث بن قيس وجرير ابن عبد الله [البجلي]، وقالوا: ائذن لنا أياما نتخلف عنك في بعض حوائجنا ونلحق بك. فقال لهم: قد فعلتموها، سوءة لكم من مشائخ، فوالله مالكم من حاجة تتخلفون عليها ، وإني لأعلم ما في قلوبكم وسأبين لكم تريدون أن تثبطوا عني الناس، وكأني بكم بالخورنق وقد بسطتم سفركم للطعام إذ يمر بكم ضب ، فتأمرون صبيانكم فيصيدونه، فتخلعوني وتبايعونه) الخرائج والجرائح للراوندي : ج2 ص225 ح70.
[3]- بحار الأنوار : ج1 ص110

Teks Asal

 سؤال/ 173: لماذا عادى محمد (ص) وعلي (ع) عمر وليس إبليس (لعنه الله) كبقية الأنبياء والمرسلين (ع)؟
الجواب: بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين

لأن إبليس (لعنه الله) كان يصعد إلى السماء في يوم للشكوى، وطرح أمره واحتياجه على (الله في الخلق) وهو محمد ، وعلي (ع) بابه، الله الرحمن الرحيم في الخلق.

فلما نزل محمد (ص) وعلي (ع) إلى الأرض (باب الله)، مُنع إبليس من السماء؛ لأن محمداً وعلياً نزلا إلى الأرض وجعل على السماء حرس شديد، ﴿وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَاباً رَصَداً﴾ ([340])، ([341]) فإبليس (لعنة الله) لا يواجه محمداً وعلياً عليهما السلام ولذا واجههما معلم إبليس الذي أغواه، ﴿قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ﴾ ([342])، أي بالذي أغواني وهو الثاني.

وإبليس لما رأى عمرو بن حريث وما فعله مع الضب ([343]) مَدَحَ علياً (ع)، فإبليس (لعنه الله) لم يواجه محمداً (ص) وعلياً (ع)، بل الذي واجههم معلمه وهو (الجهل والظلمة)؛ لأن محمداً هو (العقل الأول) والثاني (عمر) هو (الجهل).

قال أبو عبد الله (ع) : (إن الله عز وجل خلق العقل وهو أول خلق من الروحانيين عن يمين العرش من نوره، فقال له: أدبر فأدبر، ثم قال له: أقبل فأقبل، فقال الله تبارك وتعالى: خلقتك خلقاً عظيماً وكرمتك على جميع خلقي، قال: ثم خلق الجهل من البحر الأجاج ظلمانياً، فقال له: أدبر فأدبر، ثم قال له: أقبل فلم يقبل، فقال له: استكبرت، فلعنه) ([344]).

******
---------------------------------------------------
[340]
الجـن : 9.
[341]- أنظر : بحار الأنوار للمجلسي : ج10 ص45: في حديث طويل عن أمير المؤمنين (ع) يذكر فيه مناقب الرسول (ص) قال: (ولقد رأيت الملائكة ليلة ولد (ص) تصعد و تنزل وتسبح وتقدس وتضطرب النجوم وتتساقط علامة لميلاده، ولقد هم إبليس بالظعن في السماء لما رأى من الأعاجيب في تلك الليلة، وكان له مقعد في السماء الثالثة والشياطين يسترقون السمع، فلما رأوا العجائب أرادوا أن يسترقوا السمع فإذا هم قد حجبوا عن السماوات كلها; ورموا بالشهب جلالة لنبوة محمد (ص)) وفيه أحاديث أخرى فراجع .
[342]- الحجر : 39.
[343]- ما فعله عمرو بن حريث مع الضب روته عدة أحاديث، هذا منها: عن أبي حمزة، عن علي بن الحسين، عن أبيه، قال: (لما أراد علي عليه السلام يسير إلى النهروان استنفر أهل الكوفة ، وأمرهم أن يعسكروا بالمدائن، فتأخر عنه شبث بن ربعي وعمرو بن حريث والأشعث بن قيس وجرير ابن عبد الله [البجلي]، وقالوا: ائذن لنا أياما نتخلف عنك في بعض حوائجنا ونلحق بك. فقال لهم: قد فعلتموها، سوءة لكم من مشائخ، فوالله مالكم من حاجة تتخلفون عليها ، وإني لأعلم ما في قلوبكم وسأبين لكم تريدون أن تثبطوا عني الناس، وكأني بكم بالخورنق وقد بسطتم سفركم للطعام إذ يمر بكم ضب ، فتأمرون صبيانكم فيصيدونه، فتخلعوني وتبايعونه) الخرائج والجرائح للراوندي : ج2 ص225 ح70.
[344]- بحار الأنوار : ج1 ص110.


4 ulasan:

  1. Yaa Allah... Ahlus Sunnah dan Wahabi memuliakan dan mengagungkan Guru Iblis ini?????dan juga secara tidak sadar sama-sama menjadikan umar .. ??? Ah susah dibayangkan pengaruh guru iblis ini dikalangan sunni

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhmd... sudah terang dari pada yg disembunyikan selama ini. salam.

      Padam
  2. Yaa Allah... Ahlus Sunnah dan Wahabi memuliakan dan mengagungkan Guru Iblis ini?????dan juga secara tidak sadar sama-sama menjadikan umar .. ??? Ah susah dibayangkan pengaruh guru iblis ini dikalangan sunni

    BalasPadam
  3. Pada zaman Adam (as), Sistem Kholifatulloh masih tetap berjalan meskipun dikomplin oleh Iblis (la).

    Pada zaman setelah Rosululloh (saww) wafat, Sistem Kholifatulloh (pilihan Alloh) benar-benar telah ditenggelamkan dan bahkan diganti dengan Sistem yang lain, yaitu Sistem Khilafah (pilihan manusia).

    Bukankah perbandingan keduanya sangatlah jelas....
    Jelas bertentangan!!

    BalasPadam