Soalan
10 - Dari Kitab Mutasyabihat – Hijab Ali
Kiriman
oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya untuk bacaan dan pembetulan)
Soalan 10 : Apa yang dimaksudkan dengan
kata-kata Imam Ali as:
"Jika tidak disingkapkan hijab padaku,
tidak akan meningkat keyakinan."?
Jangan membayangkan dengan khayalan kerana Amirul Mukminin as bercakap mengenai hijab di Alam Malakut (Kerajaan Langit). Bagaimana boleh ketika beliau as berjalan di
tanah perkuburan kota Kufah dan bercakap kepada orang yang mati, dan dia
berpaling kepada Haba Al-Arni dan berkata kepadanya,
"Jika hijab disingkapkan dari kamu
Haba, kamu akan melihat mereka [yang mati] duduk berbual dalam bulatan." [1]
Tetapi, Amirul Mukminin as bercakap
mengenai hijab Ketuhanan yang terlindung padanya. Beliau bercakap tentang hijab
yang jika disingkapkan pada Ali as, Ali as tidak akan kekal, dan yang kekal
hanyalah Allah Yang Maha Esa Maha Pemaksa itu. Dan berterusannya hijab ini Ali
as menganggap sebagai dosa besar, maka ia berkata,
"Tuhanku, aku telah lakukan sendiri
ketidakadilan dengan menganggapnya [sendiri], maka akan binasalah jika Engkau
tidak mengampunkannya,".
Tetapi, Amirul Mukminin (as) bercakap
mengenai hijab Ketuhanan yang terlindung padanya. Beliau bercakap tentang hijab
yang jika disingkapkan pada Ali (as), Ali (as) tidak akan kekal, dan yang kekal
hanyalah Allah Yang Maha Esa Maha Perkasa itu. Berterusannya hijab ini bagi Amirul
Mukminin (as) menganggap sebagai dosa besar, maka ia berkata, "Tuhanku,
aku telah lakukan sendiri ketidakadilan dengan menganggapnya [sendiri], maka
akan binasalah jika Engkau tidak mengampunkannya," [2] Sebaliknya
Al-Quran itu sendiri menganggap kesalahan besar adalah lazim bagi manusia, tidak
jauh darinya melainkan berlaku pembukaan yang nyata, dan fana’ pada pada
ketikanya, dan kembali pada peringkat yang lain, ini adalah untuk membolehkan
manusia mengekalkan kemanusiaannya, dan bagi yang dicipta untuk mengekalkan
tempatnya sebagai hamba. Allah swt berfirman,
﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا * لِّيَغْفِرَ
لَكَ اللَّـهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ.....
﴾
"Kami
telah kurniakan kepada kamu pembukaan yang nyata * supaya Allah
mengampuni dosa kamu yang lalu dan akan datang.... " [3]
Dan rasa bersalah di sini adalah "Al-Ana",
atau kecacatan kegelapan dan ketiadaan, yang tidak jauh dari manusia. Dan
Muhammad (S), disebabkan pembukaan nyata ini, telah beralun (bergetar). Pada
satu masa, Muhammad (S) tidak lagi kekal, dan tidak ada yang kekal hanyalah
Allah Yang Maha Esa Maha Perkasa itu. Dan pada masa Muhammad (S) kembali
sebagai hamba pertama, cahaya pertama, akal pertama, dan pemenang pelumbaan.
Selawat dan salam Allah ke atasnya. Dan kerana Ali (as) adalah pintu kepada
Muhammad (S) dan Muhammad adalah pemilik pembukaan yang nyata, dan pada peringkat
tiada yang tinggal padanya nama atau imej melainkan Allah Yang Maha Esa Maha Perkasa,
maka pintu itu atau Ali (as) tersentuh dengan Zat Allah, dan pada maqam pemilik
pembukaan yang nyata. Inilah sebabnya mengapa Ali (as) berkata,
"Jika tidak disingkapkan hijab padaku,
tidak akan meningkat keyakinan." [4]
۞ ۞ ۞ ۞
--------------------------------
1. Haba Al- Arni berkata, "Aku
keluar dengan Amirul Mukminin as lalu dia berada di lembah Al-Salam seolah-olah
dia memberi ucapan kepada orang ramai, aku berdiri apabila dia berdiri,
sehingga aku penat, maka aku duduk sehingga aku bosan, maka aku berdiri sehingga
aku penat lagi, dan kemudian aku duduk sehingga aku bosan, jadi aku berdiri dan
mengambil jubah ku, dan aku berkata, Amirul Mukminin, aku berasa kasihan pada
tuan kerana tuan berdiri terlalu lama, jadi ambil masa rehat, 'dan aku bentangkan
jubahku di atas tanah untuk dia duduk di atasnya, jadi dia as berkata,
“Wahai Haba, ia hanya perbualan dengan orang yang beriman atau bersama mereka.” jadi, aku berkata, “Adakah mereka benar-benar ada?" Dia berkata, "Ya, Jika hijab disingkapkan dari kamu Haba, kamu akan melihat mereka [yang mati] duduk berbual dalam bulatan." 'Aku bertanya,' Adakah mereka badan atau roh?” Dia berkata, “Roh, dan tidak ada orang yang beriman akan mati di mana pun jua di bumi tanpa berkata kepada dirinya sendiri, 'Pergi ke lembah Al -Salam, ia adalah satu tempat dari Syurga Adn. '" Bihar Al-Anwar Jil. 97 halaman 234.
“Wahai Haba, ia hanya perbualan dengan orang yang beriman atau bersama mereka.” jadi, aku berkata, “Adakah mereka benar-benar ada?" Dia berkata, "Ya, Jika hijab disingkapkan dari kamu Haba, kamu akan melihat mereka [yang mati] duduk berbual dalam bulatan." 'Aku bertanya,' Adakah mereka badan atau roh?” Dia berkata, “Roh, dan tidak ada orang yang beriman akan mati di mana pun jua di bumi tanpa berkata kepada dirinya sendiri, 'Pergi ke lembah Al -Salam, ia adalah satu tempat dari Syurga Adn. '" Bihar Al-Anwar Jil. 97 halaman 234.
2.
Sebahagian daripada doa daripada Shaban oleh Putera -orang yang beriman Ali as,
Bihar Al-Anwar Jil. 91 halaman 97.
3. Al-Fath
48:1-2
4. Al- Manaqeb oleh Ibn Shahr Ashwab Jil. 1
halaman 317.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan