Halaman

Khamis, 13 Januari 2022

Mengenal Al-Hujjah Imam Ahmad Al-Hassan (as) 06

 Mengenali Imam Ahmad as dari Ir Hussein Al Manshuri

هكذا عرف المهندس حسين المنصوري الامام احمد الحسن (ع(

 

Beginilah cara Jurutera Hussein Al-Manshuri mengenali Imam Ahmad Al-Hassan (as)

بسم الله الرحمن الرحيم

وصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين

 

 

Nama saya Hussein Ali Abbas Al Manshuri

Dari bandar Basrah - Iraq

 

Tarikh Percakapan ini adalah antara Syawal 1424 Hijrah – hingga sebelum Muharram Al-Haram 1429 Hijrah.

 


Beginilah saya mengenali Imam Ahmad Al-Hassan (as)

 

Saya pulang ke kota saya dan pergi ke rumah Al-Syed Abu Zahraa’, yang menerima saya dan mendudukkan saya di bilik tetamu. Saya sedang menunggu, tiba-tiba pintu bilik tetamu terbuka dan ada seseorang masuk mendapatkan saya... Penampilan orang ini tidak menyerupai penampilan orang lain dan matanya tidak seperti mata biasa...seorang pemuda yang tinggi lampai dengan tubuh yang tidak terlintas di fikiran anda. Apabila anda melihatnya, apa yang anda gambarkan hanyalah seorang pejuang Al-Abbas (as). Dia persis Al-Abbas (as), terutama pada pandangan matanya. Sebaik sahaja anda melihatnya... anda berasa terpesona... Matanya menceritakan tentang keteguhan, keazaman dan perancangannya yang tidak dapat digoyahkan oleh semua tentera dunia. Mata yang tidak mempunyai syak atau keraguan... Teguh pandangan dan tahu apa yang ia mahukan dan sangat dalam sehingga anda berfikir bahawa Allah sedang melihat keduanya.

Kami saling memberi salam dan bersalaman lalu duduk. Dari sini perjalanan bermula dengan Imam Ahmad Al-Hassan (as), dan ia adalah perjalanan yang mudah bagi kami dan sangat sukar baginya.

Dia adalah orang suci, yang disucikan, diutus untuk mengajar manusia tentang Tauhid, dan kita melihat diri kita sendiri, membawa warisan masa lalu... masa lalu yang buruk dan menyeleweng... masa lalu dengan kepercayaan yang salah... bahkan pendidikan masa lalu yang buruk... masa lalu kita yang serba kekurangan dan melalaikan kita.

Dialah yang diutus untuk menerbangkan bumi dengan kebijaksanaan dan pedang....dan kita, penduduk bumi, berada di antara mereka para pemeluk yang pengecut dan mereka yang boleh membawa pedang tetapi tanpa kebijaksanaan.

Dia dan kita..... sedangkan dia mahu kita semua seperti yang dikehendaki Allah.

Dia (as) duduk bersama kami di dalam bilik di mana anda tidak dapat menemui alat pemanas atau penyejuk moden... Dia duduk bersama kami di atas permaidani berperabot.

Dan saya mula menyoalnya, dan dia (as) menjawab dengan pengetahuan terus, yang dalam kata-katanya anda tidak mendapati sebarang keraguan, melainkan jawapan yang mudah dan jelas.

Saya secara tidak sopan mengeluarkan rokok saya untuk dihisap, lalu dia merendah diri meletakkan tempat habuk rokok di hadapan saya.

Sejauh manakah jurang antara dia dan mereka yang mendakwa sebagai Marajik?

Anda akan menjawab tanpa teragak-agak dan ringkas.

Dan mereka mesti memintas pengawal dan penjaga pintu untuk melihat mereka dan menawarkan kepada mereka kewajipan taat sebelum kita bertanya kepada mereka, kemudian di akhir urusan dia menyuruh kamu pergi kepada syeikh yang ditugaskan untuk menjawab soalan atau, atau, atau???

Mereka menghulurkan tangan untuk dicium seperti yang dilakukan oleh raja-raja... manakala anda menawarkan tangan anda untuk berjabat tangan, kerana ia adalah tangan kanan yang dihulurkan untuk dicium.

Mereka tinggal di rumah mewah yang dilengkapi dengan kemudahan terkini... semasa anda bertemu orang ramai dan mengetahui peluh mereka mengalir daripada anda.

Mereka pergi kepada orang-orang yang dibebankan dengan kewajipan ketaatan dan penyerahan, maka jika ada orang yang membantah mereka, mereka mengusirnya dan memperbodohkan perkataannya, sama ada dia benar atau salah .... Sedangkan kamu datang kepada manusia antara keraguan dan pertengkaran dan antara seorang mukmin, tetapi dia membawa idea dan pendapatnya dan mahu anda menyampaikannya kepadanya dan mengakuinya untuknya, mendidik dan mengajarnya tanpa menyakitinya atau mengakui sesuatu yang salah yang dibawanya dan mereka menyeru kepada diri mereka sendiri... dan kamu menyeru kepada Al-Mahdi (as).

Maka perbezaan kamu dengan mereka ialah seperti bumi dan langit.... perbezaan seperti dunia dan akhirat... perbezaan seperti dua rumah yang rusak tidak dapat dibina semula.

Setelah aku duduk bersamanya (as), dan aku bertanya kepadanya, dan dia menjawabnya, dan aku bercakap dan berbual dengannya, dia ingin meninggalkan rumah Abu Zahraa’, maka dia berdiri sambil memakai jubahnya. Lalu aku juga bertanyakan kepadanya soalan lain dan dia menjawabnya secara spontan, maka akupun bergegas kepadanya lalu memeluknya.

Dia memelukku... Dia tidak menghindari ku atau menolakku.

Akhirnya, kami mempunyai seorang pemimpin yang hatinya menyentuh hati kami, yang mengerti kami, dan kami merasakan keselamatan dan menjadi harapan kami

Kemudian kami bersalaman dan dia (as) pergi dan mengucapkan selamat tinggal.

Dan pada hari-hari berikutnya, pertemuan dengannya diteruskan di rumah Abu Zahraa’.

Dalam beberapa hari berikutnya, sahabat saya Mustafa Abu Ahmad datang bersama saya menemui Imam Ahmad Al-Hassan (as) dan duduk bersamanya dan juga bertanya kepadanya tentang dakwah sedangkan imam (as) membimbingnya untuk bertanya kepada Allah tentang dakwah ini. Ketika Mustafa berkeras untuk bertanya tentang dalil tersebut, Imam (as) berkata kepadanya, “Seandainya ada kerikil di sebelahku, itulah buktinya.” Saya tidak akan memberikannya kepada anda, yang menimbulkan sedikit kemarahan Mustafa, lalu beliau berkata dengan agak gugup, mengapa anda tidak memberi saya bukti bahawa anda diutus oleh Imam (as), dan Imam (as) menjawabnya dengan sedikit kemarahan, dengan berkata, "Aku berkata kepadamu, kembalilah kepada Allah, maka apa yang kamu mahu?"

Jika kamu tetap mengikuti hamba-hamba itu....apakah kamu belum cukup menyembah hamba....kembalilah kepada Allah dan bertanyalah kepada-Nya, dan jika Allah mengatakan kepadamu bahawa dakwah ini batil, datanglah dan aku akan mencium di antara kedua mata kamu.

Dan yang menghairankan, saya melihat selepas itu.

Segera, Mustafa menyerah, dan mengakui kehebatan Imam (as), dan coraknya berubah dari kata-kata Imam (as), dan dia berkata secara langsung atas perkataan tuan ini, Aku bersama tuan dari sekarang.

Selepas itu sekumpulan peribadi telah berbai’ah....Al-Syahid Syeikh Jalal... Al-Syahid Mujtaba... ‘Alaa... Muhammad... Aiman... Syeikh Jihad... Abu Jaafar dan juga telah berbaiah Abu Maryam dan kumpulannya, kira-kira lima orang, yang juga melalui jalan ghaib langsung dengan Imam (as).

Dan kami hampir semua datang menemui Imam (as), di dalam bilik kecil itu, dan mungkin dia menanam di dalamnya, kerana kami tidak dapat bangun dan pulang ke rumah kami kerana manisnya apa yang kami dengar dan lihat daripadanya (as). Juga, ramai ansar yang datang dari wilayah lain, dan pada satu ketika jumlahnya menjadi begitu besar sehingga bilangan selimut tidak mencukupi. Jadi dia (as) memastikan bahawa semua orang telah mengambil selimut dan dia (as) dan saya tinggal dengan sehelai selimut, jadi dia menutup saya dengannya, dan walaupun saya mendesak dia (as) mengambilnya, tetapi dia berkeras supaya saya mengambilnya, saya tidak mendapati perlu untuk menyerahkan kepadanya, dan ia adalah musim sejuk dan ansarnya di sekelilingnya semuanya memakai selimut semasa dia (as) melemparkan jubahnya ke atasnya dan tidur seolah-olah tidak sejuk?!

Mengenai hubungannya dengan kami, kata-kata tidak akan dapat menggambarkannya, kerana dia demi Allah, seperti yang dikatakan oleh penyair

Dia seorang yang sangat pemalu dan memiliki wibawa yang tinggi..

Dan tidaklah ia berbicara kecuali dengan hamparan senyuman.

Seperti yang dikatakan Dharar dalam menggambarkan Ali (as):

Dari Abu Shalih Maula Ummu Hani, dia berkata: Dharar bin Dhamrah Al-Kinani masuk menemui Muawiyah bin Abi Sufyan pada suatu hari dan berkata kepadanya, “Wahai Dharar, sifatkan aku tentang Ali.” Dia berkata, “Atau maafkan aku mengenainya?” Muawiyah berkata, “Aku tidak akan memaafkan kamu.” Dharar berkata, “Adapun jika yang demikian itu perlu, maka sesungguhnya demi Allah, jauh jangkaunya, dia sangat kuat, dia berkata dengan jelas dan menilai dengan adil, ilmu meledak dari sisinya dan hikmah (bijaksana) yang diucapkan di lidahnya. Dia terasing dari dunia dan bunga-bungaannya, dan merasa tenang dengan malam dan kegelapannya, dan demi Allah, berlimpah air mata, panjang dalam berfikir, membolak-balikkan telapak tangannya dan berbicara kepada dirinya sendiri. Dia menyukai pakaian yang pendek dan makanan yang dikisar (Jasyab). Allah bersama kami, dia mendekati kami apabila salah seorang dari kami datang kepadanya dan dia menjawab soalan kami jika kami bertanya kepadanya.

Dan dia sangat mesra dan sangat dekat dengan kami sehingga kami tidak bercakap dengannya kerana mengkaguminya. Jika dia tersenyum, maka dia seperti mutiara yang indah. Dia memuliakan ahli agama dan mengasihi orang miskin. Orang yang kuat tidak akan mempersendakannya dan orang yang lemah tidak berputus asa dari keadilannya. Saya bersaksi kepada Allah bahawa saya telah melihatnya. dalam beberapa keadaannya. Malam mengendur melepaskannya, dan bintang-bintang juga cemburu di mihrabnya, mencengkam janggutnya, resah gelisah dan tangisan sedih, seolah-olah aku mendengar dia berkata, "Wahai dunia, aduhai dunia, ayahku bertemu dengan ibu yang kurindui. Tidak mungkin, tidak lain daripadaku. Tidak, sudah tiba masanya untuk kamu mempunyai tiga anak perempuan. Umurmu pendek, kebaikanmu rendah, dan bahayamu tidak besar, aduhai dari kekurangan bekalan, selepas mengembara, dan betapa sunyinya perjalanan...................

Bihar Al-Anwar J: 33 hlm: 275

Malah, ia adalah satu keajaiban besar apabila beliau (as) dapat mengurus kami bersama-sama di dalam bilik itu walaupun berbeza pendapat dan melepaskan cita-cita kami. Tugas ini tidak mudah sama sekali, lebih-lebih lagi kami tidak menumpukan perhatian pada masa itu untuk memikul tugasnya (as) di atas bebanan yang berat ini, kerana dia tidak sekali pun merungut malah tidak membuat kami terganggu dengan perbuatan kami... Masalah kami dan pelbagai yang boleh difikirkan oleh seseorang itu jika kita memberi contoh ketua keluarga yang mempunyai lima orang anak, berapa banyak beban yang akan dia tanggung untuk mendidik mereka walaupun peluangnya lebih besar semasa mereka tinggal bersamanya dan dia mempunyai kuasa keibubapaan ke atas mereka yang membuatkan anak-anak mematuhinya secara pasti... Dan tugas di sini adalah lebih sukar... Kami bukan lima orang kanak-kanak .... tetapi kumpulan besar di Basrah sahaja serta di seluruh wilayah ... dan kami tidak tinggal bersamanya .... dan walaupun pertemuan kami berulang dengannya (as), mereka dipisahkan beberapa hari dan mungkin seminggu ... dan kami bukan lagi kanak-kanak.. .... Kami bukan kertas kosong untuk dia menulis apa yang dia mahu tanpa sebarang masalah... Sebaliknya, kami adalah halaman yang orang lain telah menulis, dan dia (as) sangat berhati-hati untuk memadamkan apa yang mesti dipadam tanpa merosakkan kertas itu, dan dia melakukannya secara ajaib... Dia melakukannya tanpa pernah dia berkata atau memerintah seperti yang dilakukan oleh para pemimpin terhadap rakyat atau tentera mereka.. .. Dia tidak menetapkan undang-undang di bibir... dan dia tidak mempunyai kuasa eksekutif kerana negeri mempunyai polis... tetapi dia mempunyai kedudukan itu ... kedudukan kebenaran yang pernah mengenakan kekuatannya dan penguasaannya ke atas semua orang tanpa kata-kata ... dan dia mempunyai kebijaksanaan yang membuat semua orang tidak berfikir untuk melanggarnya ... dan dialah yang terpercaya yang membuat semua orang tunduk kepada kekuasaannya tanpa pedang yang tergantung di leher.. Dia menunjukkan contoh yang paling indah bagi manusia yang sempurna.... Dia adalah seorang bapa yang kami rindukan pada bapa-bapa kami, dan seorang ibu yang kami rindukan pada zaman kami, maka kami tidak ada pilihan selain mematuhinya, bukan kerana takut kepadanya, tetapi kerana kasih kepadanya dan keinginan untuk dia mendidik kami untuk berjaya mencapainya walau hanya sebahagian daripada kesempurnaannya.

Dan keinginannya adalah terkandung di dalam pendidikan yang mudah dan ringkas... tetapi ia rumit... Ya... Dia (as) sederhana dalam pembentangannya, tetapi dia tidak pernah seperti itu... Saya masih ingat bagaimana Abu Jaafar pernah bertanya kepadanya tentang kata-kata Firaun: Ana Rabbukumu l-A3laa - "Akulah tuhanmu yang paling tinggi".... Imam (as) terus berkata.. Rabbukumu l-A3laa Muhammad.. Kemudian beliau terus menjawab soalan Abu Jaafar.. beliau menyampaikan maklumat yang sesuai mengikut maqam... maklumat yang sangat berat bagi orang ramai...tetapi dia tidak mengatakan bahawa mereka mungkin memakainya jika anda mengatakannya...inilah Ahmad Al-Hassan (as) yang kami kenali... sebagaimana beliau (as) katakan... Kami bergembira atas orang yang datang dan tidak bersedih hati terhadap orang yang pergi.....walaupun Abu Jaafar baru seminggu atau sebulan berlalu sejak memasuki dakwah ini, dan selepas masa yang singkat, di sambar petir lagi.. Sambaran petir oleh musuhnya. Jika tidak, ansarnya tidak akan ragu-ragu, maka aku ingat dan dia berlindung dengan Allah dari Al-Ana dalam jawapannya mengenai Rabbukumu l-A3laa - "Tuhanmu yang paling tinggi" dan apa yang aku akan bacakan kepadamu, aku tersenyum kepada mereka berdua, dan aku dipenuhi dengan kehebatan… Aku berada di Husainiyah Najaf ketika itu, maka Imam (as) mengeluarkan lukisan pada sekeping kertas yang lakaran copnya diberikan kepada para ansar dan menyuruh mereka membuat cop seperti itu... Kami melihat cop itu, dan terdapat bintang berbucu enam di dalamnya.. Saya sebenarnya tersenyum ketika itu... dan saya sangat gembira... Dia bukan sahaja seorang pembaharu (pengislah)... tetapi dia juga bertekad untuk memusnahkan seluruh kuil (berhala) palsu tanpa rasa takut... Menzahirkan kebenaran berat kepahitannya di kalangan musuh-musuhnya dan memuliakan Bintang Nabi Daud (as) di tengah-tengah negara yang hanya boleh diperangi dan hanya kerana kamu mengatakan ia adalah Bintang Daud.... Aduh... inilah orangnya???

Dia tahu bahawa pembelaannya terhadap kebenaran keseluruhannya yang bermakna bahawa atas semua ketidakadilan ... iaitu, seluruh alam ... akan menentangnya ... namun begitu, dia hanya mempertahankannya seolah-olah dia berkata kepada mereka: Kamu semua anggaplah kamu menentang saya, tetapi kamu salah ... kamu menentang Allah dan sesiapa yang Allah bersamanya, dia tidak akan peduli ... atau seperti yang dia (as) katakan pada suatu hari ... Saya adalah batu, maka jika seseorang menimpakan dirinya pada saya, dia akan menderita, dan jika saya menimpa pada seseorang, dia akan menderita... maka tiada siapa yang memusuhinya tanpa menderita??

Dan dia (as) benar-benar begitu, sehinggakan pada sifat-sifat fizikalnya. Sebaik sahaja penglihatan kamu jatuh kepadanya, kamu akan ingat negara perang... Seolah-olah dia tidak diciptakan seperti orang lain, oleh Allah, dan dia (as) adalah seperti yang dia sendiri katakan pada suatu hari ketika dia sedang menulis salah sebuah kitabnya.... Dia melemparkan pena ke atas kertas dan berkata saya adalah seorang pejuang dan bukan ahli pena. Tetapi seseorang seperti saya harus membantah (menghujjah) mereka... Maka apakah kerugian yang lebih berat bagi pembela dan penyokong (Syiah), tidak pula mereka berkumpul di sekelilingnya dan beriman kepadanya untuk mendapatkan pembalasan yang mereka tunggu-tunggu, dan tidak pula mereka membaca kitab-kitabnya untuk terpengaruh dengan petikan-petikan di dalamnya, dan dialah orang yang tidak menulis sepatah perkataan di atas kertas dan kemudian memadamkannya ... Ya, itulah hakikatnya.. itulah untuk apa yang dia (as) tulis....Dia meletakkan pen di atas kertas, kemudian dia menulis dan menulis dengan menjelaskan atau menerangkan sesuatu secara terperinci. Apabila dia menghabiskan penulisan kitabnya itu, dia mengangkat kepalanya untuk berkata, "Ambillah, cetakkanlah." Maka jika seorang ansar mengambilnya dan membalikkan kertas-kertas itu, mereka tidak menjumpai huruf yang ditulisnya, lalu dia tersilap menghapuskannya.... bagaimana tidak, dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut kemauan hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya). Di antara ciri-ciri yang menonjol dalam didikannya kepada para ansarnya (as) ialah beliau pernah mendidik (mentarbiyah) mereka dalam akidah, berbeza dengan semua dakwah di sekeliling kita yang berkaitan dengan kupasan hukum-hakam syari’ah, Sebagai contoh, dalam bentuk klasik (asli) sehingga jika diwajibkan supaya mengikut dakwah-dakwah tersebut menggunakan arahan (pendekatan) ketua mereka sedangkan sebenarnya akan kekal sebagai kulit Islam, tetapi dalaman mereka gelap dan jauh dari Islam. ...sementara beliau (as) mementingkan bentuk akidah dan mengeluarkannya dari Al-Quran dan riwayat-riwayat dan memenuhi jiwa insan dengan akidah yang benar yang bersinar di dalam dirinya, ia mesti bersinar dan zahirnya kehidupan hakiki oleh kehidupan Muhammad dan keluarga Muhammad (S).. Maka kamu lihat dia menerangkan sholat dengan amalan di sisi Al-Qaim dan begitu juga tasbih dan.. dan .. dan... Dia menterjemah segala-galanya ke dalam amalan...tetapi bukan sebarang amalan. Sebaliknya, ia adalah tindakan berdasarkan pengetahuan (makrifah) dan amalan yang berpunca daripada iktiqad, dan bukan hanya pergerakan yang pelakunya tidak mengetahui sebab dia melakukannya, atau mungkin tujuan melaksanakannya ialah dia ingin masuk syurga..

Ia adalah satu beban yang berat, di antara mendidik (mentarbiyah) ansarnya dan mengarahkan mereka agar kuat beramal dengan serangan sisa-sisa musuh-musuh Ahmad Al-Hassan (as) untuk dipenjarakan... Ya, sebenarnya dia adalah tahanan penjara kerana dia tidak seperti Muqtada Al-Sadr dan mewarisi tentera orang yang bertaqlid pada bapanya, dan tidak juga seperti Al-Sistani mewarisi tentera pendahulunya Al-Khoei, tidak juga seperti Al-Khamenei mewarisi tentera dan kerajaan dari menggantikannya Al-Syed Al-Khomeini …... Semua mereka mewarisi tentera dan kekayaan... Baginya, dia (as) bermula sebagai seorang individu menghadapi semua orang, dan hari ini individu ini telah menjadi sebuah negara selepas usaha dan kepayahan yang besar, dan esok seluruh dunia akan berjihad dengannya dan berkorbanan dengannya (as).

Apakah antara amarannya (as), tentang musuh-musuhnya, yang bukan sebahagian besar daripada mereka dan percubaan mereka yang paling teruk untuk membubarkannya (as), secara fizikal dan peribadi, dan antara tarbiyahnya terhadap ansarnya dan membimbing mereka pada masa yang sama kepada apa yang mereka lakukan untuk menyebarkan dakwah ini. Dia adalah neraca timbangan keadilannya dengan teguh dengan bijaksana, kerana dia bergerak antara wilayah untuk tindakan lanjutan semua ansarnya dan hadir di kalangan mereka untuk menyelesaikan masalah mereka satu persatu dan kumpulan demi kumpulan dan pada masa yang sama tanpa memberi peluang kepada musuhnya menjadikan sasaran mudah bagi mereka.... Dia tidak mempunyai konvoi perlindungan (keselamatan), mahupun pengawal dalam kereta pikap yang mengikutinya, tetapi dia selalu keluar dengan satu kereta model lama yang kosong kecuali ansar dan pedangnya, yang sering dibawanya pada awal dakwah.... Ya, pedang besi, dan kadang-kadang tongkat Musa (as). yang dipukulkannya ke laut, lalu terbelah dua menjadi seperti bukit yang besar....Mungkin ada yang terkejut dengan perkara ini, tetapi sebenarnya di tangannya ada tongkat Musa (as) dan yang satu lagi, sebaik sahaja anda melihatnya, anda merasakan kaki dan kehebatannya, dan dia sentiasa membawa Al-Quran dan tasbihnya juga... Inilah yang dimulakan oleh Ahmad Al-Hassan (as) secara zahir, tetapi dalamannya dia membawa Al-Quran dan Aali Muhammad (as), atau seperti yang dia (as) katakan pada suatu hari, bahawa Imam (as) berkata kepadanya:

مَعَاذَ اللّهِ أَن نَّأْخُذَ إِلاَّ مَن وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِندَهُ

“Aku mohon perlindungan kepada Allah daripada menahan seorang, kecuali orang yang kami temukan harta benda kami padanya [Yusuf:79],... Suatu perkataan yang Imam (as) mengetahuinya. ertinya selepas itu… Dia (as) tidur dengan Al-Quran di dalam saku sisi pakaiannya dan semasa dia tidur, Al-Qur’an yang dibalut pakaiannya betul-betul berada di atas jatung hatinya. Apabila dia bangun, Imam (as) tahu maksud perkataan Al-Quran itu... kesenangannya adalah Al-Quran.

Ini adalah antara perincian yang Imam (as) berikan tumpuan dalam pengajarannya kepada kami iaitu kami mendengarkan Allah dalam segala-galanya. Beliau pernah mengajar kami tentang memperhatikan tanda-tanda (Al-Tawassam – gerak gempa pada tubuh). Jadi jika anggota badan bergerak ataupun sesuatu akan berlaku... Dia berkata ini bermakna begini dan begini, ia akan berlaku dan benar-benar seperti yang dia (as) katakan, dan dengan memperhatikan tanda-tanda itu, kapal ansar belayar sebagai tambahan kepada perkara-perkara lain. Lain-lain, termasuk rukya yang semuanya kami temui, atau kami sedang tidur, dan kami dalam jaga, kami bertanya dia (as) adakah ia berita gembira, maka kami ceritakan kepadanya, kemudian dia menceritakan pada kami apa yang dilihatnya atau rukya ansar dari wilayah lain.

Dan apabila saya mendengar apa yang dia (as) katakan, saya sangat gembira dan berkata kepada diri saya sendiri, Betapa gembiranya saya, orang lain tidak mendengar perkataan ini ... Kemudian takdir menentukan supaya saya pergi pada satu hari bersamanya (as) dan turun lebih daripada satu kumpulan daripada ansar dan kami duduk dan setiap kali dia (as) singgah pada ansar dia mengulangi perkataan yang sama. Ya, perkataan yang sama tanpa ada yang berubah, seolah-olah dia telah menghafalnya, dia memberitahu kami di Basrah, kemudian kami pergi ke Nasiriyah dan dia memberitahunya secara terperinci, dan seterusnya baki tempat-tempat lain... Rukya yang sama... Isyarat-isyarat yang sama dan perkataan yang sama... Ini adalah kejujuran Ahmad Al-Hassan (as), yang saya semakin yakin apabila kitabnya mula dicetak, dan setiap kali saya menyemak imbas halaman kitab, saya akan berkata... Oh, inilah yang dia beritahu pada kami, dan saya berkata apabila saya mendengarnya secara lisan, betapa bertuahnya saya dan betapa malangnya, manusia yang tidak mendengarnya..... Maka hinggakan dalam pengetahuan pun dia jujur.... Dia memberikan ansarnya dan orang-orang yang menyeru kepada kebenaran, bahkan orang-orang yang memusuhinya... Bahkan, walaupun dengan mereka yang berpaling dari dakwahnya... Jadi saya masih ingat pada suatu hari bagaimana salah seorang ansar bertanya kepadanya tentang Syeikh As’ad Al-Bashri, yang merupakan salah seorang yang murtad dari dakwahnya dan merupakan Pengurus pejabat Muqtada Al-Sadr. pada masa itu.... saya tidak mendengar dia mengkritiknya walaupun dengan satu perkataan atas kemurtadannya???

Ini adalah Imam Ahmad Al-Hassan (as), yang diminta oleh Syiah untuk dipancung dengan pedang dalam keimanan mereka, dan mereka beramai-ramai memusuhi musuh-musuh mereka terhadap kawan-kawan mereka, sangat sengsara bagi orang yang memberi syafaatnya adalah lawannya pada Hari Kiamat.

Kata-kata tidak dapat menggambarkan kesusahan yang ditanggung oleh Imam Ahmad Al-Hassan (as), dan masih menanggungnya. Bagaimana saya boleh menggambarkan kesungguhan yang dilakukan oleh seorang lelaki yang memulakan dakwahnya dari Hussainiyah yang dibina dari tanah liat bersama ansarnya dengan sumbangan dunia mereka, sehinggakan salah seorang wanita mukminah memberi suaminya emas kecilnya untuk dijual dan kemudian digunakan untuk membina Hussainiyah itu yang diperbuat daripada tanah liat...di atasnya ada bonggol hijau muda. Maka orang-orang Najaf itu melumpuhkannya (merobohkannya) apabila terpancar cahaya daripadanya yang mendedahkan kegelapan dan kezaliman mereka yang meliputi dunia?

Ya, mereka menyembelih unta betina Saleh di akhir zaman, yang di atasnya terdapat bonggol yang ringan. Dan Tsamud, mereka adalah kumpulan Syiah, sebagaimana yang diceritakan oleh keluarga Muhammad (as).

Beginilah Ahmad Al-Hasan (as). Apa pun yang berlaku, akan berlaku atau terjadi, tetapi dia berkata, "Kamu dapati ia ada di dalam riwayat ini atau ayat Al-Quran itu."

Akhirnya dia bercakap dengan isterinya untuk menjual cincin pertunangannya, jadi dia menanggalkannya dan menjualnya untuk mencetak penjelasan-penjelasan Imam (as), dan menyebarkannya kepada orang ramai. Orang-orang lain yang pernah tinggal di Husainiyah Najaf, dan apabila pagi tiba, mereka tidak mempunyai makanan untuk bersarapan dan tidak mempunyai wang untuk membeli makanan.

Beginilah seruan dakwah yang benar ini bermula dengan kesusahan dan keperitan yang tidak kita rasakan, kerana Ahmad Al-Hassan (as), pernah kelaparan di hadapan kita dan menjadi teladan kepada kita.

Saya masih ingat kerana perjalanan pertama atau kedua saya bersamanya pada hari kami keluar tanpa sarapan dari Najaf ke Basrah dengan beberapa orang ansar dan kemudian di tengah jalan (kami membeli bebola falafel - bebola kacang kuda) itu adalah hari pertama saya berasa sangat lapar, sehinggakan saya hampir menangis kelaparan jika perasaan malu tidak menghalang saya.

Kami belajar bahawa ini adalah perkara yang paling mudah di jalan Allah, jadi apa yang orang lihat adalah kesengsaraan adalah kebahagiaan bagi kami yang kami tidak tahu bagaimana untuk hidup tanpanya.. Ya, maka Ahmad Al-Hassan (as), telah mengajar kami. bahawa hidup dalam kesakitan (penderitaan) di jalan Allah adalah syurga yang kekal, kerana Allah melihat kamu dengan pandangan redha, bahkan ia mengajar kami bekerja kerana Allah menghendakinya, bukan kerana ingin syurga atau takut Neraka, tetapi kerana kami adalah hamba dan hamba hanya perlu taat kepada perintah tuannya, dan dia tidak berkehendak atas kehendak tuannya.

Dan dia (as) sendiri pernah memberikan contoh yang paling indah tentang ini...Saya melihat dia pada suatu hari memakai pakaian yang singkat dari tanah, hampir lima jari tapak tangan, jadi saya tertanya-tanya adakah Rasulullah (S) seperti ini dalam pakaiannya dan Imam (as) memakainya, yang menjadi kebiasaan sunnah datuknya?

Ya, beginilah kami selalu menonton semua yang dia (as) lakukan, dan rasa malu sering menghalang kami untuk bertanya kepadanya... Saya terus tertanya-tanya dalam diri saya sehingga saya menyedari bahawa dia (as) telah menukar pakaiannya selepas perjalanannya dan tidak memakai pakaiannya, tetapi dia pakai baju dari tuan rumah iaitu abangnya... Adakah dia (as) hanya ada sehelai baju sahaja... Saya tak tahu hakikatnya dan tak hairan kalau dia seperti itu.

Sebaliknya, tidak hairanlah dia membawa pakaian bersamanya ketika dia dalam perjalanan, tetapi para ansar meminta darinya, maka dia (as) memberikannya kepada mereka... kerana dia (as) memberikan segalanya kepada ansarnya.. Bahkan pakaian yang dipakainya.. Sering kali ansar datang kepadanya dan berkata kepadanya: Kami mahu pakaian tuan yang tuan pakai ini, jadi dia meninggalkannya. Kemudian dia kembali dengan memakai pakaian lain dan memberikan apa yang dia pakai kepada pemintanya.

Ya, inilah Ahmad Al-Hassan (as), yang ketika saya duduk bersamanya, saya merasai perasaan aneh. Saya berasa pentingkan diri sendiri, saya berasa malu dan saya harap saya tidak ada lagi di sini... Dia berkata (as), bahawa Ali (as), apabila dia bercakap tentang kezalimannya dalam doanya, dia bermaksud kewujudannya... Maka Ali (as) menganggap kewujudannya adalah berdosa... dan dosa inilah yang diampunkan kepada Muhammad (S), ketika dibukakan kepadanya sebesar lubang jarum, maka ia bergetar dengan hijab yang ada di antara dia dengan Allah... Hakikatnya orang ramai yang mungkin tidak memahami kata-kata ini... begitulah bagaimana Ali (as) menganggap kewujudannya sebagai berdosa... Tetapi siapa yang duduk dengan Ahmad Al-Hassan (as) akan tahu bagaimana kewujudan seorang hamba dengan kewujudan tuannya adalah satu dosa besar... sesuatu yang dia rasa jauh di dalam dirinya, menjerit tentangnya dan berkata: Adakah kamu melihat bagaimana dia sempurna dan kamu kekurangan, dia hebat dan kamu hina, dia berilmu dan kamu jahil? Dia … dan kamu … Kemudian kamu mengakui dan mengenal bahawa kewujudan kamu bersama kewujudan Ahmad (as) adalah satu dosa besar..

Dan apa yang meningkatkan hubungannya dengan kamu.... maka jika dia tidak terlibat dan menjerit kepada kamu dan berkata kepada kamu, kamu yang hina, mungkin sebahagian daripada kesakitan ada pada kamu ... tetapi dia tersenyum kepada saya dan mengasihi kamu dan menghormati kamu dan menghargai kamu dan kamu merasakan bersamanya kemanusiaan kamu kerana kamu tidak merasakannya sepanjang hayat kamu... Ya saya seorang hina yang tidak penting...Siapa saya untuk membuat awak tersenyum kepada saya...Saya orang yang berdosa, penjahat, tempatku di Neraka... Tetapi Allah melimpahkan kurnia-Nya kepada saya yang tidak mempunyai jasa, tetapi saya duduk bersama wali Allah... Maka saya mesti berharap kewujudan saya bukan untuk saya tinggal dan menjadi orang yang tidak mahu dibakar dalam api hakikat, sedangkan dia melihatnya di hadapannya?

Dia (as) duduk bersama kami, dan jika dia memasuki kawasan pedalaman yang tidak pernah dilihat sebelumnya, dia tidak dikenali kerana dia sangat merendah diri, dan kerana dia tidak membezakan dirinya daripada ansarnya pada pakaian, makanan, minuman, atau apa jua....... Dia adalah mereka dan mereka adalah dia....dan dia adalah dia dan mereka.. mereka.......... Saya masih ingat kali pertama saya melihatnya bersama sekumpulan ansar... Pada waktu pagi, maka saya pergi ke rumah Al-Syed Abu Zahraa’. Apabila saya memasuki bilik tetamu dan mendapati Imam (as) dan bersamanya Syeikh Habib dan Syeikh Nadzim, sedang bersarapan di sekeliling dulang kecil (sajian makanan). Mereka bersarapan bersama-sama, dan ketiga-tiga mereka berpakaian hitam.. Saya memberi salam dan terus duduk supaya mereka tidak bangun dari menikmati makanan tersebut. Lalu saya duduk di belakang Imam (as). Dia terus beralih tempat duduknya kerana menghormati kedudukan saya supaya dia tidak membelakangkan saya dan dia mula bercakap dengan saya dan meminta saya untuk berkongsi sarapan dengan mereka..... Pada masa itu, saya memberitahu beliau, orang mahu bukti daripada tuan, tetapi cara duduk tuan yang sederhana dengan ansar tuan adalah sebagai bukti... dan ia benar-benar bukti (dalil) berapa ramai orang mungkin melihatnya jika mereka melihat kepadanya?

Oleh itu dia (as), tidak suka kita menyucikannya dalam bentuk-bentuk khayalan, tetapi kamu melihat dia menyampaikan ilmunya kepada ansarnya, dan mereka tidak menyusahkan diri mereka, maka sesiapa yang letih boleh bersandar pada bantal dan mendengar atau berbaring sambil mendengar, terutamanya apabila beliau (as) pernah membentangkan ilmunya dari saat kami bangun pagi sehinggalah lewat malam yang panjang sementara dia tidak meninggalakan majlis barangkali hanya untuk dua jam atau kurang untuk dia tidur, namun yang peliknya dia duduk tegak (bersandar) ke belakang dalam tempoh itu... Perbuatan yang sungguh membingungkan, bagaimana seseorang boleh duduk selama itu dengan belakang yang lurus itu? Hakikatnya ia bukanlah dimaksudkan suatu soalan yang perlu dijawab, tetapi lebih kepada soalan untuk memberi peringatan, jika tidak, Imam Ahmad Al-Hassan (as) mengingatkan anda tentang Allah melihatnya....Ya...Ya. .... Allah melihat anda di telapak tangannya dan dia menunjukkannya ... dalam raut wajah ketika dia bercakap ... dalam keadilannya, dia mengalihkan pandangannya sama rata kepada para ansarnya ... dalam diamnya, bisikannya, dan dalam redha kemarahannya... dalam semua itu, Allah Jalla Jalalah mengisahkannya.

Mahupun pada waktu makan...kalau kami berkumpul di sekeliling makanan, kami tidak akan rasa dia tidak makan sehingga selepas dengan penuh teliti, iaitu dia makan sesuap dan bercakap ungkapan begini dan begini, dan anda mendapati kami sibuk antara makan dan mendengar ilmunya... Jadi setelah kami menghabiskan makanan kami dan mengangkat hidangan dan kami fikir dia makan seperti kami. Sedangkan sebenarnya dia hanya makan sedikit... dan saya ingat bagaimana dia pernah meletakkan sayuran terung kepada kami. Dia (as) berkata, bahawa sayuran terung adalah pohon pertama yang mengakui keesaan Allah SWT. dan bahawa ia adalah penyakit bagi orang yang menganggapnya sebagai penyakit dan penawar bagi mereka yang menganggapnya sebagai penawar, dan dia mula bercakap tentang apa yang disebut di dalamnya dari riwayat lain, seolah-olah lidahnya berkata, "Lihatlah." sayuran (buah-buahan) ini, yang merupakan hasil tanaman yang paling murah di Iraq semasa pengepungan (kesempitan)… Berapa banyak anda mengisi perut orang Iraq dan berapa banyak anda menyelamatkan mereka dari kelaparan, tetapi bagaimana mereka bertemu dengannya... Malahan rakyat Iraq membuat jenaka tentang terung kerana mereka banyak merungut tentang memakannya, yang terpaksa dimakan, walaupun ia sebenarnya menyelamatkan mereka... Beginilah selalunya penghuni bumi berhadapan dengan orang-orang tauhid, walaupun mereka datang untuk menyelamatkan mereka.

Suatu ketika kami berjalan bersamanya, (as), dari Najaf ke Karbala untuk menziarahi Al-Hussein (as), dan dia merasakan keletihan itu menimpa kami, jadi dia berkata: "Duduk dan berehatlah." Salah seorang ansar duduk di atas tanah busut (bukit kecil), dan berdekatan dengan sarang semut.. Semut-semut melewatinya, lalu semut-semut itu mengganggunya dan dia memijak dengan kakinya. Ketika itu, keadaan Imam (as) berubah seperti keadaaan seseorang telah membunuh seseorang, lalu beliau memerintahkan para ansar untuk bangun dan menjauhi semut-semut tersebut dan bercakap dengannya dengan tegas.

Ya....inilah Ahmad Al-Hasan (as), yang adil walau dengan seekor semut dan sebatang pohon...suatu kali dia (as),   berbicara tentang binatang peliharaan, maka beliau (as) berkata: Sehingga semua haiwan pada hari ini pun, manusia telah mengubah hidup mereka kepada kekeliruan, maka jenis yang asalnya makan bahan ini, makan yang lain dan jenis itu, makan bahan makanan yang lain pula..

Suatu ketika beliau membicarakan tentang gunung-gunung dan bagaimana ia merupakan pasak-pasak yang menjadikan bumi tetap stabil walaupun dalamannya cair dan dirinya sendiri berputar berkeliling, sehingga Syeikh Jalal rahimahu Allah terkesan dengan kata-katanya, dan dia berkata kepadanya: Tuan berapa banyak teori-teori yang telah saya baca, tetapi saya tidak membaca kata-kata seperti itu, kemudian dia memuji kata-kata Imam (as), maka warna wajahnya (as) berubah. Dan Syeikh Jalal berkata, “Sekiranya tuan tidak saya sayang di hati, saya akan menaruh kotoran di muka tuan, sebagaimana sabda Rasulullah (S),… Tetapi hati saya menyayangi tuan, jadi jangan diulangi perkara seperti itu.”

Jadi, kita tidak bercakap tentang seorang pemimpin agama dalam gaya klasik bagi hauzah-hauzah (pusat pengajian)

Tidak... Sebaliknya, kita bercakap tentang seorang pemimpin atas nama Allah yang Allah beri kepadanya ilmu tentang perkara-perkara yang diperintah dengannya dia memimpin dan apa yang mengislah keadaan mereka... Kita bercakap tentang seseorang yang mencapai keadilan kepada pokok itu, gunung dan semut, begitu juga dengan manusia... Makhluk-makhluk ini juga ada haknya yang jika tidak diberikan, mereka meluahkan kemarahannya dengan tsunami atau penyakit yang disebarkan, atau… atau, atau.

Dan inilah hakikat langit dan bumi apabila ia memerangi manusia yang tidak beriman, kerana ia juga mempunyai bahagiannya terhadap kezaliman manusia dan ia mempunyai hak untuk membalas tuntutan keadilan yang dicarinya dalam keikhlasan Ahmad Al-Hassan (as)... Jika manusia mahu mempertahankan kebenaran ini, maka siapakah yang akan menghalanginya daripada berperang di jalan kebenaran, jika Allah mengizinkannya?

Mungkin ini adalah salah satu sebab yang menjadikan ansar Imam (as) mempercayai sepenuhnya pemimpin mereka dan menyerah kepada didikannya, iaitu apabila kita menemui jalan buntu dalam masalah sukar yang tidak dapat diselesaikan, dan dia (as)  mendengarnya dan menyelesaikannya dengan mudah… Ya dengan mudah… Dia kata buatlah begini dan begitu...

Dalam satu ayat, ia sering menyelesaikan masalah yang paling sukar sehingga kita terus buntu...Di manakah fikiran kita tentang penyelesaian ini selama kita berfikir sebentar?

Sebenarnya ada fakta saintifik untuk hari ini yang mereka tidak dapat memahami, dan dia (as) menyelesaikannya dalam satu ayat ... contohnya, virus-virus yang diketahui bahawa ia adalah jisim-jisim yang mati. Jika ia masuk ke dalam tubuh manusia, ia mula hidup merayap dalam tubuhnya. Dan sains untuk hari ini tidak dapat menjelaskan persoalan ini, sedangkan Imam (as) menyelesaikannya dalam satu kalimat. Beliau berkata kebanyakan penyakit yang menimpa manusia adalah dari jin.

Jadi kita bercakap tentang seseorang yang dikelilingi oleh perkara-perkara yang pengetahuannya tidak terhad kepada yang halal dan haram, dan kita tidak bercakap tentang ia dirujukkan kepada Marajik Syiah atau Sunnah, tetapi kita bercakap tentang pemimpin Ilahi dan penyelamat umat manusia yang di tangannya ada kunci kerehatan duniawi dan keabadian, atau seperti yang dikatakan oleh Al-Zahraa’ (as) dalam khutbahnya: “Seandainya mereka walau Ali (as) sekalipun, mereka tidak akan makan dari atas kepala mereka dan dari bawah kaki mereka.”

Inilah Ahmad Al-Hassan (as), yang dakwahnya di Hauzah-hauzah pernah diperolok-olokkan dan dia membalasnya dengan Al-Quran... Contohnya, apabila dia mendedahkan kitabnya Al-'ijl (Berhala Anak Lembu), para Marajik menjadikannya sebagai olok-olokan dan mengatakan bagaimana washi dan utusan imam menamakan kitabnya dengan nama sempena nama binatang.... Seperti yang anda lihat, perkara paling mudah yang diperkatakan tentang permasalahan ini adalah bahawa ia lari daripada menjawab pengetahuan yang terdapat dalam kitab kepada memperdaya manusia dengan jalan menikam namanya, yang merupakan bentuk yang membodohkan kebenaran.... Tetapi apabila sampai ke telinga Imam (as), katanya dalam Al-Quran terdapat surah dengan nama haiwan. Ada Surah Al-Baqarah, Surat An-Naml, dan Surat Al-Fil.... Perhatikan bahawa Imam (as) tidak mengatakan ini persoalan bodoh..... Bagaimana anda sepatunya berhadapan dengan saya semasa saya adalah washi dan utusan Imam (as), sebaliknya anda memberi jawapan yang mengelirukan permasalahan ini. Beliau (as) sentiasa memberi jawapan terhadap bentuk-bentuk percubaan Syaitan yang membuat manusia marah, walaupun bentuk-bentuk ini adalah bentuk-bentuk percubaan bodoh... kerana dia (as) prihatin untuk menyelamatkan sebilangan terbesar manusia dan membawa mereka dari godaan Iblis (laknahu Allah), ke halaman rahmat Allah.

Adapun ibadatnya (as), Allah menjadi saksi bahawa saya melihatnya pada suatu hari di mihrabnya berdoa kepada Allah dengan dia menghulurkan tangannya meminta seperti orang miskin meminta makan. Dan jika dia (as) menegakkan kakinya untuk sholat, disebutkan oleh Al-Sajad (as), bagaimana riwayat mengatakan bahawa dia adalah seperti sepotong kayu, padanya hanya pakaiannya yang bergerak, dan Allah menjadi saksi bahawa saya dibangunkannya pada suatu malam ketika kami tidur bersamanya di atas bumbung rumah salah seorang ansar di Najaf, maka dia (as), duduk tegak, kemudian mengangkat kepalanya ke langit seolah-olah dia telah meninggalkan tanah airnya, lalu sujud sambil berkata, “Segala puji bagi Allah yang telah mengembalikan rohku ke dalam jasadku untuk memuji dan menyembah-Nya. … Sehingga saya yakin dia (as) berada di langit dan saya melihat langit turun bersama rohnya ke bumi dekat dengan jasadnya sebelum dia sujud.

Dia (as) pernah mengajar kami supaya tidak memandang rendah sesiapa yang bercakap, walaupun dia masih kanak-kanak, dan dia berkata, mungkin bahawa Allah ingin menyampaikan sesuatu kepada anda melalui lidah kanak-kanak itu. Betapa besarnya kerugian jika kamu meremehkan perkataannya atau meremehkannya, kerana dengan itu kamu akan meremehkan Allah Jalla Jalalah…Saya teringat suatu ketika dahulu bagaimana Al-Syahid Syeikh Jalal rahimahullah memberi cadangan ketika kami membincangkan masalah pembinaan Husseiniyah untuk ansar-ansar di Basrah. Saya dapati cadangan beliau amat sukar dan pada pendapat saya ia tidak dapat dicapai, maka saya bercakap dengannya dengan gugup, maka Imam (as) berpaling kepada saya dan berkata, "Mengapa anda bercakap kepadanya seperti ini?"... Tidakkah kamu tahu bahawa Imam (as) memenggal kepala salah seorang sahabatnya kerana perkara seperti ini?”

Sebelum itu, saya melihat dua rukya... salah satu darinya terdapat Imam Al-Mahdi (as), dan yang satu lagi, Imam Ahmad Al-Hassan (as), dan dalam kedua-dua rukya itu Imam (as) memberitahu saya bahawa saya akan memimpin ansar di Basrah pada peringkat itu... dan saya tidak memberitahu sesiapa pun tentang kedua-dua rukya itu.. Kemudian selepas beberapa hari saya pergi ke rumah Abu Zahraa’. Imam (as) hendak meninggalkan rumah itu, jadi saya terserempak dengannya di pintu rumah, dan Mazin salah seorang saudaranya ada bersamanya, lalu dia meletakkan tangannya di bahu saya dan mengatakan perkataan yang sama kepada saya seperti di dalam mimpi (rukya). Abu Zahraa berkata, "Semua ansar akan diberitahu tentang hal ini, maka aku memberitahunya bagaimana aku melihat kedua-dua rukya itu dan tidak membicarakannya." Kemudian dia (as) pergi dan ucapkan selamat tinggal.

Terdapat banyak gambaran dalam ingatan saya, tetapi saya tidak boleh membuat setiap satunya di bawah tajuk tertentu, tetapi setiap satu dengan sendirinya adalah pembelajaran yang besar... Pada suatu hari, Imam (as) mendengar tangisan anak perempuan saya yang suci, jadi dia berkata. , “Siapakah anak perempuan ini?”... Saya beritahu dia anak saya... Dia berkata mengapa awak menangis? Saya memberitahunya bahawa dia selalu menangis seperti ini sejak lahir, jadi dia berkata: Mengapakah kamu tidak menuliskan untuknya Hirz (Azimat)? Saya memberitahunya, saya tidak tahu bagaimana menulisnya.. Jadi dia mengeluarkan kertas dan pen dan menulis Hirz (Hiriz) untuknya... Dan anak saya sebenarnya bertambah baik dan mula berhenti menangis apabila kami meletakkan Hiriz itu kepadanya.

Pada hari yang lain, dia berada di rumah Syed Rafid di Basrah, dan hari itu adalah hari Sabtu pada waktu makan tengah hari, maka Syed Rafid meletakkan di meja makan dan hidangannya adalah ikan, dan ansar yang ada mula makan bersama Imam (as), tiba-tiba Imam (as) mendengus dengan makanan dan tidak memasukkan suapan ke dalam mulutnya dan meminta Syed Rafid keluar ke taman. Sehingga kami semua sangat takut kepadanya, dan Syed Rafid juga menjadi sangat takut kepadanya.. Semasa Imam (as) pergi ke taman, Syeikh Jalal bercakap dan berkata, Adakah kamu tahu apa yang berlaku?

Imam yang maksum tidak makan ikan pada hari Sabtu, sebagaimana Ali (as) berkata, saya sama sekali tidak memegang sebegitu. Oleh itu, Al-Syed (as) malu untuk berkata demikian dan cuba memakannya, tetapi walaupun demikian tubuhnya tidak menerima makanan itu.

Kemudian Imam (as) kembali seperti biasa, lalu dia datang dan duduk bersama kami, tetapi dia tidak makan. Kebanyakan ansar menjauhi makanan itu, kerana dia (as) tidak akan makan, maka dia bercakap dengan saya dan berkata di Iraq, Hussein makanlah, jadi saya mula makan.

Pada suatu hari, beliau sholat Jumaat bersama kami di Husainiyah Basrah, dan jumlah yang hadir adalah ramai, dan saya masih ingat hari itu dengan jelas. Beliau (as) berdiri menghadap ahli jamaah sholat, menyampaikan khutbah kepada mereka. Hussainiyah pada masa itu belum siap sepenuhnya. Hanya pagar luar blok. Dan saya, berlindung dengan Allah dari Al-Ana, sangat jauh darinya dan walaupun tiada pembesar suara pada masa itu kerana kami tidak mampu untuk membelinya, jadi apabila dia (as) bercakap, suaranya sampai dengan jelas, walaupun dia tidak menjerit dengan mengeluarkan semua suaranya, tetapi dia bercakap dengan kuat... dan suaranya menembusi udara dan sampai dengan sangat jelas.

Pada hari yang lain, saya sedang duduk bersama Syed Aiman di Husseiniyah, kira-kira jam enam pagi, dan Aiman berkata bahawa dia merindui Imam (as). Tiba-tiba, dia melihat pintu Husseiniyah terbuka dan dia (as) masuk menemui kami, kemudian dia berpaling ke arah panji (bendera) yang ada di pintu Husseiniyah dan berkata: Beginikah panji Imam (as)?

Kerana panji itu bersaiz besar, ia tidak berkibar di udara, malah ia kemudiannya ditukar kepada panji bersaiz biasa dan ia mula berkibar di udara... Beginilah Imam (as). Dia sendiri mengikuti segala-galanya.

Suatu ketika, ketika kami berjalan di antara Najaf dan Karbala untuk menziarahi Al-Hussein (as), kaki Imam (as) mulai berdarah karena banyak berjalan, dan kami tidak membawa sehelai kain pun bersama kami. untuk menahan (menutup) tempat yang berdarah itu, jadi saya meminta dia meletakkan wang kertas saya untuk melindungi bawah kakinya dan membungkus sesuatu di atasnya supaya pendarahan dari tapak kaki berhenti, lalu dia menoleh kepada saya dan berkata, "Sekiranya begitu kamu menjaga orang miskin, kami akan baik-baik saja."

Sesungguhnya, selepas pembinaan Husseiniyah Basrah, ramai anak-anak yatim dan balu-balu datang mengambil apa yang memenuhi keperluan mereka daripada sumbangan para ansar, dan ramai daripada mereka mula memberi sebahagian besar daripada apa yang mereka kumpulkan untuk memenuhi keperluan anak-anak yatim dan melakukan urusan dakwah seperti percetakan, penerbitan dan mengadakan seminar dan lain-lain.

Adapun ilmunya (as), sebagaimana yang telah saya sampaikan, kami biasa mendengar langsung dari beliau jawaban-jawaban atas pertanyaan-pertanyaan tersebut, dan semuanya adalah jawaban-jawaban yang sama yang dipublikasikan dalam kitab-kitab beliau (as), termasuk ketika saya bertanya kepadanya (as), tentang ayat-ayat Al-Quran, saya benar-benar keliru dalam memahaminya, dan ianya adalah:

وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾‏ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ﴿٢﴾‏ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ﴿٣﴾‏ وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ﴿٤﴾‏

[1] Demi matahari dan cahayanya di pagi hari, [2] dan bulan apabila mengiringinya, [3] dan siang apabila menampakkannya, [4] dan malam apabila menutupinya, [Al-Syams: 1-4]

Beliau (as) terus menjawab:

Matahari itu Rasulullah (S), dan bulan adalah Ali, dan siang itu adalah Imam Mahdi, dan dialah tajalli matahari yang mendedahkan kebenaran dan keutamaannya kepada manusia di akhir zaman.

Dia (as) menerangkan kepada kami perkara-perkara yang menyelesaikan masalah dan memberikan contoh yang mudah dan menarik yang memudahkan pemahaman.

Sebagai contoh, masalah perkahwinan Nabi (S) dengan ramai wanita, yang didakwa oleh Barat kepada Rasulullah, yang mana umat Islam tidak mendapat sebarang jawapan, beliau (as) berkata mengenainya:

Jika anda mempunyai spring (spiral) yang tergantung pada siling rumah, berapakah berat yang anda perlukan untuk mengekalkannya di tanah (lantai)?.... Tentulah, beratnya hendaklah mengikut kekuatan spring (spiral).

Dan Rasulullah (S) rohnya dihubungkan dengan perhimpunan tertinggi (Al-Malaa’ Al-A3laa), maka untuk dia kekal di bumi untuk melaksanakan risalah, dia memerlukan beban untuk mengekalkannya di sini (bumi), dan itulah sebabnya mengapa baginda berkahwin dengan isteri-isteri (as) yang ramai. Sebagai contoh, ketika Allah ingin mengangkat Isa (as), dia hanya perlu menahan makan (berpuasa) selama tiga hari, lalu dia diangkat ke langit.

Pastinya, nukilan ucapan saya sekarang bukanlah seolah-olah seseorang duduk di hadapannya (as) dan mendengarnya terus daripadanya.

Sepanjang perjalanan kami bersama beliau (as), beliau bukan sahaja memberikan tafsiran pada Al-Quran atau hanya bercakap tentang kezuhuran Imam Al-Mahdi (as) sebagai realiti yang difardhukan dan manusia harus mematuhi apa yang beliau (as) katakan, tetapi dia membincangkan hampir segala-galanya. Beliau membincangkan pengajian falsafah dan Penerangan (Teosofi), minda (akal) dan roh, kurikulum hauzah, dan penyelewengan praktikal (amalan) dan kewangan. Sudah tentu, garis-garis ini tetap tidak mampu memenuhi kebenaran, tetapi sebagai contoh, saya sebutkan bagaimana Syeikh Jihad, apabila dia melihat Imam (as) dia mula bertanya kepadanya tentang permulaan hikmah dan pengakhiran hikmah. dan yang lain, maka Imam (as) menjawabnya tentang segala-galanya dan bagaimana Mulla Sadra dalam Kesaksian Ketuhanan (Al-Syawahid Al-Rububiyah) mengumumkan taubatnya dari mengikuti falsafah dan menjadi jelas kepada kita bahawa dia (as) telah membaca semua kitab-kitab mereka dan mempunyai jawapan pada setiap pertanyaan. Beliau (as) bukanlah seorang ulama (alim), sebagaimana yang dibayangkan oleh sebahagian orang dalam apa yang beliau katakan dan didiktekan (tuliskan) dalam kitab-kitab beliau saja, melainkan demi Allah, sebagaimana yang dikatakan oleh salah seorang dari mereka. Ketika Imam Al-Baqir (as), ditanya tentang satu masalah, Al-Baqir (as) berkata kepadanya: Penduduk Iraq berkata begini dan begitu, dan penduduk Madinah berkata begini dan begitu dan, dan, dan... Akhirnya orang yang bertanya berkata: Ia benar dari orang yang berkata dan yang paling arif ialah orang yang paling mengetahui perselisihan manusia… Imam Ahmad Al-Hassan (as), sebenarnya merangkumi semua ilmu ini dari semua bidang, oleh itu dia mengetahui kelemahan mereka, kesilapan dalam penerapan sebahagian daripada mereka, dan perselisihan sebahagian daripada mereka terhadap Islam, dan kebanyakan daripada kenyataan itu saya gagal untuk menjelaskannya. 

Dan saya masih dalam kegelapan untuk menggambarkan cahaya Muhammad dan keluarga Muhammad (S).

Dan saya tidak pernah melihat dia (as) bergurau, walaupun begitu tidak bermakna dia tidak tersenyum di hadapan orang yang baik dalam pergaulan... Sebaliknya, dia tersenyum dan ketawa tetapi tidak ketawa terbahak-bahak... Dia adalah seorang ayah yang berbelas kasihan, namun dia tidak berkompromi dengan sesiapa pun dalam kebatilan, walaupun orang itu yang paling dekat dengannya.. Dia (as) redha dengan kamu pada masa ini kerana kamu baik dan dia marah pada masa yang lain, walaupun dia tidak mengenali kamu dahulu kalau datang dengan kebatilan...dan kalau dia (as) marah... walaupun kemarahannya bukan kepada para ansar, sebaliknya disebabkan kejadian buruk yang dilakukan oleh para Marajik misalnya, dia mengecam dan marah-marah mengenainya...., Pada masa itu, kami rasa dinding pun bergegar, dan kami berharap kami menjadi debu kerana takut kepadanya (as), walaupun ia bukan tentang kami, jadi bagaimana jika saya dan saya berlindung dengan Allah dari Al-Ana, siapakah yang dimaksudkan? Kita memohon ampun kepada Allah.

Perlu juga diperhatikan bahawa ucapan saya bahawa Imam (as) telah menerbitkan apa yang dia katakan kepada kami, tidak bermakna dia menulis segala-galanya. Sebaliknya, terdapat juga pandangan dan kata-kata dia (as), selepas beliau menceritakannya, meraka berkata: Jangan membicarakannya kepada sesiapa pun, dan ia sama ada perkara-perkara yang akan datang yang beliau beritahu kepada kami berkaitan dengan nasib dakwah atau perjalanannya, dan sebahagian daripadanya telah berlaku dan masih berlaku di hadapan mata kami, tetapi kami berpegang kepada arahannya (as), dan kami tidak mengisytiharkannya.

Saya masih ingat hari Republik mahu mengumpulkan, membahaskan kami, maka saya berkata demikian kepada Imam Ahmad Al-Hassan (as), maka kami keluar dengan kereta Abu Zahraa’ bersama kami dan Aiman dan saya memandu kereta itu kerana Abu Zahraa’ tidak dapat ikut kami ketika itu… Dia (as) keluar bersama kami dan kami pergi ke bangunan dan kami duduk di sana bersama puak Syeikh Nadzim dan kami membawanya dan kemudian kami kembali ke Basrah dan dalam perjalanan pulang saya tidak tahu apa yang berlaku kepada saya... Tetapi pemanduan saya sangat keliru, mungkin kerana saya tidak pandai memandu ketika itu. Apabila penukaran gear adalah manual, kemudian dia (as) berkata kepada saya, “Mengapa dengan kamu?” Saya memberitahunya, “Saya tidak boleh menguasai kereta ini kerana ini dan ini.” Dia menyuruh saya melakukan ini dan itu. ... .setakat ini kami lalai, dan dia (as) mengajar kami dan bersabar terhadap kami.

Kemudian kami kembali dengan Syeikh Nadzim dan meneruskan perdebatan, dan dia (as) mengikuti segala-galanya. Kemudian apabila dia selesai rakaman videonya dan memberikan pemerhatiannya daripadanya, dia berkata kepada Syeikh Nadzim, jika kamu berdebat lagi, buanglah kerisauan di leher kamu kerana tidak membuangnya menyebabkan penyakit sopak (kusta) dan melontar berpengalaman (atau kemahiran) dalam perbahasan adalah salah satu sebab kemenangan (pertolongan) padanya. Beliau (as) juga mengatakan bahawa Syeikh Nadzim sedang menguruskan perbahasan dan perbahasannya dengan jarinya, dan yang membahasnya ialah As’ad Al-Bashri, seorang syeikh yang terkenal. di Hauzah dan pengarah pejabat Muqtada Al-Sadr pada masa itu.

Imam (as) juga berkata kepada Syeikh Nadzim apabila dia melihat bagaimana As’ad Al-Bashri meminta kepada Syeikh Nadzim riwayat-riwayat yang mengingatkannya kepadanya (as)... bahawa dia sepatutnya memberinya riwayat-riwayat dari tajuk ini ... kerana dia (as) sedang memberikan pemerhatiannya tentang segala-galanya.

Keesokan harinya, As’ad Al-Bashri menarik diri daripada perbahasan

Dan suatu ketika saya melihatnya di rumah Abu Hussein di Najaf, dan dia (as) menulis pada waktu itu, setelah kami memberi salam dan kami duduk dan saya pada waktu itu menangis, menangis kerana dia (as) dalam gelap, dan aku tidak dapat berhenti menangis, dan di penghujung perkara itu saya mengganggunya semasa dia menulis, maka saya berkata kepadanya: Bolehkah saya memberi salam kepada tuan lagi? Dia berkata ya, maka saya datang kepadanya dan memberi salam dan memeluknya dan mula menangis, kemudian saya kembali ke tempat duduk saya dan dia (as) kembali meneruskan tulisannya.

Pada suatu ketika, saya berjumpa dengan beliau (as) di rumah Syeikh Haidar di Nasiriyah, dan Syeikh Haidar sedang duduk di depan komputer, beliau (as) berkata kepadanya, supaya bangun dari computer. Kemudian beliau duduk bersama saya di hadapan komputer dan memainkan filem serupa dan mula menerangkannya kepada saya semasa kami menonton filem itu. Akhirnya, dia bertanya kepada saya jika saya boleh membuang adegan yang terdapat di dalamnya Maryam (as), dalam filem tanpa tudung kepala, jadi saya memberitahunya, insya-Allah, dan sesungguhnya, apabila saya kembali ke Basrah, saya mengeluarkan klip menggunakan salah satu program, dan ia adalah kerja pertama saya dalam pengeluaran video, dan apabila saya bertemu beliau (as), saya memberitahunya bahawa saya telah melakukan kerja itu. Dia bertanya, "Bagaimana kamu lakukan?" Saya memberitahunya, "Saya melakukan ini dan ini." Dia (as) ketawa dan berkata kepada saya, "Saya melakukan tipu daya program itu." Kemudian dia mengarahkan kami untuk menerbitkan filem itu, yang mana kami memadamkan dalam filem itu, klip yang mengandungi klip membuka kepala.

Dan apabila saya bersama beliau (as), di rumah Abu Zahraa’, maka beliau menghidupkan radio pada siaran Radio Iran untuk mendengar berita tersebut. Apabila muzik yang mereka letakkan di awal buletin berbunyi, beliau (as) memdiamkan bunyi tersebut sehingga muzik tamat, kemudian dia mula mendengar berita itu.

Setelah sampai di rumah Syeikh Haidar, matahari hampir terbenam, dan Syeikh Habib sangat mengantuk, lalu dia berbaring untuk tidur, dia (as) berkata kepadanya: Bangunlah dan jangan tidur pada waktu ini, kerana tidur pada waktu ini akan mewarisi penyakit gila.

Dan apabila ada seseorang mandi, aku tidak ingat siapa dia, dan ketika dia masuk berjumpa kami, ada diantara ansar berkata kepadanya, "Suatu kenikmatan." Maka mereka menjawab, "Allah memberi kepada kamu, sebagaimana permusuhan kami di Iraq. Imam (as) berkata, "Tidaklah seperti yang kamu katakan itu, melainkan sunnah Ahlul Bait (as), hendaklah mengatakan kepada orang-orang yang mandi, apa yang disucikan daripada kamu, lalu hendaklah dijawab, disucikan apa yang memberi kesenangan pada kamu."

Dan dia (as) sering berdoa dengan doa ini semasa qunut sholat:

يا هو يا من لا هو الا هو صلي على محمد وال محمد وانصرنا على القوم الكافرين

Ya Hua Ya Man La Hua Illa Hua, Shalli 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad Wanshurna 3ala Al-Qaumi L-Kafirin

Wahai Dia yang tiada lain melainkan Dia, selawatlah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, dan berikanlah pertolongan kepada kami terhadap kaum yang kafir.

Dia biasanya kami pisahkan antara Maghrib dan ‘Isyaa’ dengan Ziarah Asyura dan membaca Yasin, dan apabila saya tidur dengannya (as), kami melihatnya bagaimana dia sholat malam. Dan dia (as) sering memisahkan antara rakaat-rakaat, contohnya, dia akan sholat empat rakaat kemudian tidur atau mengajar kami, kemudian selepas itu dia sholat empat lagi atau dua rakaat, dua rakaat.

Beliau juga pernah memisahkan sholat zuhur dan ‘ashar dengan memberi nasehat dan berkata, “Ini adalah sunnah Rasulullah (S), kerana apabila baginda (S) selesai pada waktu zuhur, baginda akan berpaling kepada sahabat-sahabatnya memberi nasehat kepada mereka seketika, kemudian selepas itu baginda sholat ‘ashar. Dan beliau (as) pada waktu itu pernah memberikan kepada kami kewajipan-kewajipan ibadah untuk kami lakukan setiap hari dalam tempoh tertentu, seperti membaca surah-surah dari Al-Quran dan Doa Al-Zhakhirah, Sholat Nasyiah Al-Lail (Shalat Nasyiata l-Lail), dan lain-lain.

Dan terdapat banyak lagi pertemuan di Husainiyah Basrah dan Najaf dan rumah-rumah ansar, termasuk sekali di rumah Abu Sajad di Najaf. Salah seorang ansar berkata kepada Imam (as) bahawa dia ingin berkahwin lagi. Dia (as) berkata kepadanya, "Tidakkah kamu mendengar sabda Rasulullah (S): Pada akhir zaman muncul hidup membujang, dan dia menyebut perkataan dari salah seorang imam (as), yang maksudnya para ansar bingung dengan isteri dan anak-anak mereka, akan mengangkut mereka dari satu puncak gunung ke puncak gunung yang lain?

Dan apabila kami bertemu dengannya (as), dia selalunya menghidangkan makanan biasa, jika bukan kacang-kacangan buah kecil kering atau yang sederhana, dan dia (as) akan makan bersama kami.

Dia tidak memakai pakaian yang memalukan (rosak), bukan pula pakaian bermegah-megah, bukan juga pakaian yang boleh dicela orang, dan dia (as) sangat pemalu... Saya masih ingat bagaimana salah seorang ansar bertanya kepadanya - dan dia baru sahaja beriman pada masa itu - untuk menunjukkan padanya Tanda Khatamun Nubuwah di belakangnya, sehingga wajah Imam (as) berubah kerana malu dan tidak menyukai permintaannya. Dia (as) berkata kepadanya, dalam bentuk sangkalan, adakah kamu mahu saya menanggalkan pakaian saya? Maka ansari itu berkata, “Ya.” Dia (as) berkata kepadanya, “Aku tidak biasa seseorang melihatku kecuali dengan semua pakaianku.” Maka ansari itu terdiam.

Ramai antara kami adalah pelajar dari sekolah, kolej dan institut, jadi dia selalu bertanya tentang pelajaran kami dan menggesa kami untuk berjaya dan mengambil sijil.

Dia pernah menasihati para perokok antara kami supaya berhenti merokok.

Inilah antara yang saya ingat hingga hari ini dari hidup saya bersama Imam Ahmad Al-Hassan (as). Saya minta maaf kerana saya banyak terlupa lalu saya banyak memendekkan kenyataan saya.


Dan Al-Hamdu Lillah Yang Memiliki Kerajaan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan